strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Most u Drahoňova Újezdu hotov už za pár týdnů

Jen sedm měsíců bude stačit týmu Ing. Tomáše Hnojského z divize 5, aby zrekonstruoval most přes potok

Koželužka u obce Drahoňův Újezd, která se nachází zhruba čtyři kilometry severozápadně od Zbiroha.

V pravém slova smyslu ale o rekonstrukci nepůjde.

Stavbaři nejprve v těsném sousedství původního mostu postavili provizorní, následně ten původní odstranili

a na jeho místě na základě zadání pro Správu a údržbu

Plzeňského kraje vybudovali nový.

Ještě předtím, než se stavbaři mohli pustit do demolice původního mostu, museli v okolí vykácet stromy a přes

potok vybudovat provizorní přemostění délky 36 m (foto

č. 1) a část trasy, po níž mohla být odkloněna doprava.

„Demolice původního starého mostu začala 4. června

a trvala pět dní. Kromě odstranění stavby jsme museli

ochránit potok Koželužku a jeho koryto před poškozením.

To samo o sobě bylo složitější než vlastní demolice,“

vzpomíná stavbyvedoucí Ing. David Tampier. Poté začaly

práce na novém mostě, který tvoří železobetonová polorámová nosná konstrukce o dvou polích, která je založená

hlubinně na pilotách. Na šířku most pojme jeden jízdní

1

pruh v každém směru. Stavbaři nejprve most hlubinně

založili, vybudovali základy a spodní stavbu. Ta je již

dokončena (foto č. 2). „V současné době probíhá montáž skruže a bednění pro nosnou konstrukci,“ doplňuje

vedoucí projektu Ing. Tomáš Hnojský. Následovat bude

betonáž nosné konstrukce a říms, pak stavbaři musejí

provést izolaci mostovky a zasypat přechodové oblasti.

Poté přijde na řadu pokládka asfaltů a na závěr montáž

veškerého nezbytného příslušenství mostu.

„Kompletní založení mostu pro nás subdodávkou

prováděla dceřiná společnost Pragis. Kolegové se museli

vypořádat se složitými geologickými podmínkami. Ty

komplikovaly nejen vlastní založení mostu, ale i montáž

štětovnicových jímek. Navíc se objevil velký přítok podzemní vody, takže jsme museli vyřešit i tento problém,“

říká stavbyvedoucí Ing. Tampier.

Všechny práce v současné době probíhají podle

stanoveného harmonogramu, takže dokončení nového

mostu by už nic nemělo bránit. Motoristům by měl začít

sloužit už za několik týdnů.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Nová kolej uvítá studenty už letos na podzim

Divize 3 Metrostavu dokončila výstavbu studentské

koleje The Fizz v Praze v Holešovicích (foto č. 1).

Devítipatrový objekt s více než pěti stovkami pokojů

a společnými prostorami v přízemí a prvním podlaží

představuje největší a nepochybně nejmodernější projekt studentského bydlení v České republice.

Reprezentativní novostavba s francouzskými okny

a ustupujícím horním podlažím výrazně zlepšila neutěšený vzhled chátrající lokality nacházející se mezi tramvajovými zastávkami pro vstup do metra C ve stanici Holešovice. Původní zástavba prvorepublikových obytných

domů tam byla zdemolována už před 40 lety a následující

pokusy o využití skončily u zemních prací.

Tým divize 3 začal se stavbou této soukromé studentské koleje v listopadu 2018. Přestože se zde podobně

jako u jiných staveb objevily během nouzového stavu

problémy, dílo odevzdali v dohodnutém termínu. „Největší

překážka nás čekala hned na začátku, kdy jsme v rámci

2

zajištění stavební jámy a zemních prací narazili na velké

množství skrytých pilot velkého průměru a na další základové konstrukce, o kterých nebyly žádné záznamy. Všechny tyto konstrukce byly na místě vytěženy a recyklovány,“

vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Macháček.

Potíže s přístupem na staveniště bylo nutné řešit

pronájmem sousedního pozemku, kde vznikla příjezdová

rampa. „Náš objekt plynule navazuje na sousední budovu,

se kterou vytváří uzavřený vnitroblok. Po celou dobu výstavby jsme tak byli pod dohledem jejích obyvatel. Další

komplikací byla souběžná tramvajová trať, jejíž trakční

trolejové vedení nám znemožňovalo využití mobilních

jeřábů po vnějším obvodě budovy,“ přibližuje průběh

výstavby inženýr Macháček.

Komfortní ubytování a špičkové služby

Nový komplex je podle vedoucího projektu skutečně pozoruhodný: „Klasický velkoměstský formát budovy včetně architektonického řešení fasád, nově vybudovaného

širokého bulváru spolu se stromořadím krásně zapadá

a doplňuje tradiční okolní zástavbu této části Holešovic.

Z pohledu funkčnosti a vybavení se jedná o moderní objekt s infrastrukturou odpovídající posledním trendům.“

Kolej má jako součást mezinárodní sítě studentských

rezidencí The Fizz poskytovat ubytování a služby ve standardu západní Evropy. Nabízí 539 pokojů, z toho 136 dvojlůžkových, všechny s koupelnou a vlastní kuchyňkou. Ve

společných prostorách (foto č. 2) nechybějí studovny,

kinosály, party místnost nebo terasa se sky-barem.

1

2

metrů je dlouhý Staroměstský jez mezi Kampou a Novotného

lávkou v Praze. Rekonstrukce, kterou provede Metrostav, má

vrátit jezu jeho původní podobu ze dřeva a kamenů.

Stavbaře čeká příprava muzejních expozic

Zhruba před dvěma lety začala rekonstrukce komplexu budov Armádního muzea Žižkov v Praze. Rozsáhlé obnovy

se ujaly hned dvě naše divize, a to týmy z divize 1 a divize 3 pod vedením Ing. Martina Kocha. Na konci rekonstrukce by se zásadně měly rozšířit prostory muzea, a to zhruba na trojnásobek, a v Praze by tak mělo vzniknout

jedno z vůbec největších vojenských muzeí v Evropě.

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

Metrostav zahajuje v Temelíně další projekt

Tým divize 8 dokončil přípravu projektové dokumentace pro zakázku s názvem Přístavba BAPP v areálu

jaderné elektrárny Temelín (foto). Od října by měli

stavbaři mít k dispozici staveniště a zahájit tak práce,

které mají být dokončeny do prosince příštího roku.

Kromě demolice dosavadní malé přístavby je čeká

výstavba jednolodní haly, která bude připojena ke stávající budově aktivních provozů (BAPP). Přístavba bude

sloužit jako skladovací hala pro nové zařízení, které se

bude využívat k manipulaci s obalovými soubory, v nichž

je umístěno nové nebo vyhořelé jaderné palivo.

Termín dokončení nedává mnoho prostoru. „Provoz

budovy BAPP nesmí být omezen. Skrze stavbu povede

jediný transportní koridor pro dopravu čerstvého paliva

a dalších materiálů. Jednou ze stěžejních podmínek je,

že pokud dostaneme od investora žádost, musíme do

72 hodin umožnit průjezd drážního vozidla. Nebo že

musí být průběžně umožněna doprava čerstvého paliva

a transporty dalších zařízení umístěných v aktivních díl-

nách,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Lučka. Při vstupu

do kontrolovaného pásma musí každý pracovník projít

přes tzv. hygienickou smyčku, kde v šatnách odevzdá své

oblečení, převlékne se do přiděleného oděvu žluté barvy

a zároveň dostane dozimetr, který zaznamenává dávku

radiace. Na něco podobného jsou stavbaři divize 8 zvyklí.

Metrostav pracuje na projektech pro jadernou elektrárnu

Temelín (ETE) od roku 2013 a v areálu elektrárny realizuje

v současné době další dvě stavby. Pro inženýra Lučku je

v Temelíně přístavba BAPP už dvanáctou zakázkou.

„Velkou výzvou tohoto projektu bude transport veškerého nářadí a materiálu, který při výstupu z aktivní

zóny musí být proměřen pracovníkem radiační kontroly.

Při odstávkách bloku přitom trvá průjezd vstupní bránou

často i více hodin a povolení pro vjezd je nutné vyřizovat

dva dny předem,“ uzavírá Jan Lučka s tím, že všechny

osoby, které docházejí do elektrárny, musejí mít platné

vstupní školení a psychotesty.

Blanka Růžičková, foto Profimedia.cz

K čemu slouží BAPP?

V budově aktivních pomocných provozů (BAPP), která je

jako důležitá součást jaderné elektrárny umístěna v bezprostřední blízkosti výrobních bloků, probíhá příjem,

kontrola a skladování čerstvého paliva, čištění plynných

a kapalných radioaktivních médií, skladování kapalných

radioaktivních odpadů, oprava zařízení z kontrolované

zóny, dekontaminace částí primárního okruhu a velmi

důležitá hygienická smyčka pro vstup a výstup do/z

kontrolovaného pásma.

Metrostav_17_2020.indd 3

Jde o první komplexní rekonstrukci muzea v jeho

téměř devadesátileté historii a s nadsázkou se dá říct,

že naši stavbaři to vzali skutečně „od podlahy“. Stavební

část zahrnuje rekonstrukci celé budovy včetně vybudování nových prostor, které vzniknou mimo jiné zastřešením

původně otevřené dvorany (foto). Nově koncipovaný bude

také vchod do muzejních expozic. Vstupovat se do nich

bude z boku hlavního schodiště, vstup bude umístěn

v podzemí a odtud pak návštěvníci zamíří do jednotlivých

sálů. Vedle výstavních sálů vzniknou i ty přednáškové.

Rozsáhlé sanační úpravy

Vraťme se ale na začátek rekonstrukce. Nedlouho po

zahájení prací v roce 2018 čekalo na stavbaře nemilé překvapení. „Při projekčních pracích nebylo možné provést

podrobný statický průzkum, protože muzeum bylo v té

době v plném provozu. Po kompletním odkrytí starých

konstrukcí se tak ukázalo, že prakticky všechny staticky důležité konstrukce jsou v havarijním stavu. Museli

jsme tedy provést rozsáhlé sanační úpravy a v některých

případech nahradit staré konstrukce novými,“ vzpomíná

vedoucí projektu Ing. Koch na náročné začátky. Využili

přitom nejen sanační hmoty, ale i uhlíkové lamely včetně protipožární ochrany. Z konstrukčního hlediska bylo

zajímavé i speciální založení nově vzniklých konstrukcí.

Hrubá stavba je již dnes kompletně dokončena a provedeny byly také veškeré technologie bez finální kompletace. Ta v současné době finišuje stejně jako práce na

podlahách a omítkách, na některých místech už se také

maluje. Během následujících týdnů se týmy z obou divizí

Metrostavu soustředí na přípravu muzejních expozic. Podle vedoucího projektu spolupráce perfektně funguje, takže si stavbaři poradili kromě sanačních prací i s dalšími

záludnostmi, které se během uplynulých dvou let objevily.

Vyřešili náročnou logistiku zásobování stavby v důsledku

velmi omezeného příjezdu a poradili si i s nepříliš dobře

zkoordinovanou projektovou dokumentací, která vznikla

už v roce 2016 a způsobuje průtahy v realizaci během celé

stavby. Přesto Ing. Martin Koch věří, že termín dokončení

na podzim příštího roku není v tuto chvíli nijak ohrožen.

Martina Vampulová

Foto archiv Metrostavu

25.09.20 13:54