strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Most u Drahoňova Újezdu hotov už za pár týdnů
Jen sedm měsíců bude stačit týmu Ing. Tomáše Hnojského z divize 5, aby zrekonstruoval most přes potok
Koželužka u obce Drahoňův Újezd, která se nachází zhruba čtyři kilometry severozápadně od Zbiroha.
V pravém slova smyslu ale o rekonstrukci nepůjde.
Stavbaři nejprve v těsném sousedství původního mostu postavili provizorní, následně ten původní odstranili
a na jeho místě na základě zadání pro Správu a údržbu
Plzeňského kraje vybudovali nový.
Ještě předtím, než se stavbaři mohli pustit do demolice původního mostu, museli v okolí vykácet stromy a přes
potok vybudovat provizorní přemostění délky 36 m (foto
č. 1) a část trasy, po níž mohla být odkloněna doprava.
„Demolice původního starého mostu začala 4. června
a trvala pět dní. Kromě odstranění stavby jsme museli
ochránit potok Koželužku a jeho koryto před poškozením.
To samo o sobě bylo složitější než vlastní demolice,“
vzpomíná stavbyvedoucí Ing. David Tampier. Poté začaly
práce na novém mostě, který tvoří železobetonová polorámová nosná konstrukce o dvou polích, která je založená
hlubinně na pilotách. Na šířku most pojme jeden jízdní
1
pruh v každém směru. Stavbaři nejprve most hlubinně
založili, vybudovali základy a spodní stavbu. Ta je již
dokončena (foto č. 2). „V současné době probíhá montáž skruže a bednění pro nosnou konstrukci,“ doplňuje
vedoucí projektu Ing. Tomáš Hnojský. Následovat bude
betonáž nosné konstrukce a říms, pak stavbaři musejí
provést izolaci mostovky a zasypat přechodové oblasti.
Poté přijde na řadu pokládka asfaltů a na závěr montáž
veškerého nezbytného příslušenství mostu.
„Kompletní založení mostu pro nás subdodávkou
prováděla dceřiná společnost Pragis. Kolegové se museli
vypořádat se složitými geologickými podmínkami. Ty
komplikovaly nejen vlastní založení mostu, ale i montáž
štětovnicových jímek. Navíc se objevil velký přítok podzemní vody, takže jsme museli vyřešit i tento problém,“
říká stavbyvedoucí Ing. Tampier.
Všechny práce v současné době probíhají podle
stanoveného harmonogramu, takže dokončení nového
mostu by už nic nemělo bránit. Motoristům by měl začít
sloužit už za několik týdnů.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Nová kolej uvítá studenty už letos na podzim
Divize 3 Metrostavu dokončila výstavbu studentské
koleje The Fizz v Praze v Holešovicích (foto č. 1).
Devítipatrový objekt s více než pěti stovkami pokojů
a společnými prostorami v přízemí a prvním podlaží
představuje největší a nepochybně nejmodernější projekt studentského bydlení v České republice.
Reprezentativní novostavba s francouzskými okny
a ustupujícím horním podlažím výrazně zlepšila neutěšený vzhled chátrající lokality nacházející se mezi tramvajovými zastávkami pro vstup do metra C ve stanici Holešovice. Původní zástavba prvorepublikových obytných
domů tam byla zdemolována už před 40 lety a následující
pokusy o využití skončily u zemních prací.
Tým divize 3 začal se stavbou této soukromé studentské koleje v listopadu 2018. Přestože se zde podobně
jako u jiných staveb objevily během nouzového stavu
problémy, dílo odevzdali v dohodnutém termínu. „Největší
překážka nás čekala hned na začátku, kdy jsme v rámci
2
zajištění stavební jámy a zemních prací narazili na velké
množství skrytých pilot velkého průměru a na další základové konstrukce, o kterých nebyly žádné záznamy. Všechny tyto konstrukce byly na místě vytěženy a recyklovány,“
vzpomíná vedoucí projektu Ing. Petr Macháček.
Potíže s přístupem na staveniště bylo nutné řešit
pronájmem sousedního pozemku, kde vznikla příjezdová
rampa. „Náš objekt plynule navazuje na sousední budovu,
se kterou vytváří uzavřený vnitroblok. Po celou dobu výstavby jsme tak byli pod dohledem jejích obyvatel. Další
komplikací byla souběžná tramvajová trať, jejíž trakční
trolejové vedení nám znemožňovalo využití mobilních
jeřábů po vnějším obvodě budovy,“ přibližuje průběh
výstavby inženýr Macháček.
Komfortní ubytování a špičkové služby
Nový komplex je podle vedoucího projektu skutečně pozoruhodný: „Klasický velkoměstský formát budovy včetně architektonického řešení fasád, nově vybudovaného
širokého bulváru spolu se stromořadím krásně zapadá
a doplňuje tradiční okolní zástavbu této části Holešovic.
Z pohledu funkčnosti a vybavení se jedná o moderní objekt s infrastrukturou odpovídající posledním trendům.“
Kolej má jako součást mezinárodní sítě studentských
rezidencí The Fizz poskytovat ubytování a služby ve standardu západní Evropy. Nabízí 539 pokojů, z toho 136 dvojlůžkových, všechny s koupelnou a vlastní kuchyňkou. Ve
společných prostorách (foto č. 2) nechybějí studovny,
kinosály, party místnost nebo terasa se sky-barem.
1
2
metrů je dlouhý Staroměstský jez mezi Kampou a Novotného
lávkou v Praze. Rekonstrukce, kterou provede Metrostav, má
vrátit jezu jeho původní podobu ze dřeva a kamenů.
Stavbaře čeká příprava muzejních expozic
Zhruba před dvěma lety začala rekonstrukce komplexu budov Armádního muzea Žižkov v Praze. Rozsáhlé obnovy
se ujaly hned dvě naše divize, a to týmy z divize 1 a divize 3 pod vedením Ing. Martina Kocha. Na konci rekonstrukce by se zásadně měly rozšířit prostory muzea, a to zhruba na trojnásobek, a v Praze by tak mělo vzniknout
jedno z vůbec největších vojenských muzeí v Evropě.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
Metrostav zahajuje v Temelíně další projekt
Tým divize 8 dokončil přípravu projektové dokumentace pro zakázku s názvem Přístavba BAPP v areálu
jaderné elektrárny Temelín (foto). Od října by měli
stavbaři mít k dispozici staveniště a zahájit tak práce,
které mají být dokončeny do prosince příštího roku.
Kromě demolice dosavadní malé přístavby je čeká
výstavba jednolodní haly, která bude připojena ke stávající budově aktivních provozů (BAPP). Přístavba bude
sloužit jako skladovací hala pro nové zařízení, které se
bude využívat k manipulaci s obalovými soubory, v nichž
je umístěno nové nebo vyhořelé jaderné palivo.
Termín dokončení nedává mnoho prostoru. „Provoz
budovy BAPP nesmí být omezen. Skrze stavbu povede
jediný transportní koridor pro dopravu čerstvého paliva
a dalších materiálů. Jednou ze stěžejních podmínek je,
že pokud dostaneme od investora žádost, musíme do
72 hodin umožnit průjezd drážního vozidla. Nebo že
musí být průběžně umožněna doprava čerstvého paliva
a transporty dalších zařízení umístěných v aktivních díl-
nách,“ vysvětluje vedoucí projektu Jan Lučka. Při vstupu
do kontrolovaného pásma musí každý pracovník projít
přes tzv. hygienickou smyčku, kde v šatnách odevzdá své
oblečení, převlékne se do přiděleného oděvu žluté barvy
a zároveň dostane dozimetr, který zaznamenává dávku
radiace. Na něco podobného jsou stavbaři divize 8 zvyklí.
Metrostav pracuje na projektech pro jadernou elektrárnu
Temelín (ETE) od roku 2013 a v areálu elektrárny realizuje
v současné době další dvě stavby. Pro inženýra Lučku je
v Temelíně přístavba BAPP už dvanáctou zakázkou.
„Velkou výzvou tohoto projektu bude transport veškerého nářadí a materiálu, který při výstupu z aktivní
zóny musí být proměřen pracovníkem radiační kontroly.
Při odstávkách bloku přitom trvá průjezd vstupní bránou
často i více hodin a povolení pro vjezd je nutné vyřizovat
dva dny předem,“ uzavírá Jan Lučka s tím, že všechny
osoby, které docházejí do elektrárny, musejí mít platné
vstupní školení a psychotesty.
Blanka Růžičková, foto Profimedia.cz
K čemu slouží BAPP?
V budově aktivních pomocných provozů (BAPP), která je
jako důležitá součást jaderné elektrárny umístěna v bezprostřední blízkosti výrobních bloků, probíhá příjem,
kontrola a skladování čerstvého paliva, čištění plynných
a kapalných radioaktivních médií, skladování kapalných
radioaktivních odpadů, oprava zařízení z kontrolované
zóny, dekontaminace částí primárního okruhu a velmi
důležitá hygienická smyčka pro vstup a výstup do/z
kontrolovaného pásma.
Metrostav_17_2020.indd 3
Jde o první komplexní rekonstrukci muzea v jeho
téměř devadesátileté historii a s nadsázkou se dá říct,
že naši stavbaři to vzali skutečně „od podlahy“. Stavební
část zahrnuje rekonstrukci celé budovy včetně vybudování nových prostor, které vzniknou mimo jiné zastřešením
původně otevřené dvorany (foto). Nově koncipovaný bude
také vchod do muzejních expozic. Vstupovat se do nich
bude z boku hlavního schodiště, vstup bude umístěn
v podzemí a odtud pak návštěvníci zamíří do jednotlivých
sálů. Vedle výstavních sálů vzniknou i ty přednáškové.
Rozsáhlé sanační úpravy
Vraťme se ale na začátek rekonstrukce. Nedlouho po
zahájení prací v roce 2018 čekalo na stavbaře nemilé překvapení. „Při projekčních pracích nebylo možné provést
podrobný statický průzkum, protože muzeum bylo v té
době v plném provozu. Po kompletním odkrytí starých
konstrukcí se tak ukázalo, že prakticky všechny staticky důležité konstrukce jsou v havarijním stavu. Museli
jsme tedy provést rozsáhlé sanační úpravy a v některých
případech nahradit staré konstrukce novými,“ vzpomíná
vedoucí projektu Ing. Koch na náročné začátky. Využili
přitom nejen sanační hmoty, ale i uhlíkové lamely včetně protipožární ochrany. Z konstrukčního hlediska bylo
zajímavé i speciální založení nově vzniklých konstrukcí.
Hrubá stavba je již dnes kompletně dokončena a provedeny byly také veškeré technologie bez finální kompletace. Ta v současné době finišuje stejně jako práce na
podlahách a omítkách, na některých místech už se také
maluje. Během následujících týdnů se týmy z obou divizí
Metrostavu soustředí na přípravu muzejních expozic. Podle vedoucího projektu spolupráce perfektně funguje, takže si stavbaři poradili kromě sanačních prací i s dalšími
záludnostmi, které se během uplynulých dvou let objevily.
Vyřešili náročnou logistiku zásobování stavby v důsledku
velmi omezeného příjezdu a poradili si i s nepříliš dobře
zkoordinovanou projektovou dokumentací, která vznikla
už v roce 2016 a způsobuje průtahy v realizaci během celé
stavby. Přesto Ing. Martin Koch věří, že termín dokončení
na podzim příštího roku není v tuto chvíli nijak ohrožen.
Martina Vampulová
Foto archiv Metrostavu
25.09.20 13:54