strana 2
Den otevřených dveří
Ptáme se
V pátek 18. září navštívilo rozestavěný dům Městská
brána v Ostravě na 50 pozvaných hostů. Atraktivní budovu nabízející nadstandardní bydlení a prostory pro
obchody a služby v centru města staví podle návrhu
ateliéru Kuba & Pilař architekti společnost Metrostav
Development. Její zástupci pozvali na Den otevřených
dveří i novináře. Kromě svého projektu (foto č. 1) jim
představili i nově dokončený vzorový byt (foto č. 2).
„Celkově bude v Městské bráně 37 bytů. Zadaných
máme pět a tři nebytové prostory. U takto nadstandardních projektů nastavujeme prodeje na delší časové období, většina bytů se prodá až po kolaudaci. Více než 17 %
prodaných jednotek tak považujeme s ohledem na stav
projektu i trhu za úspěch,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Vít
Vaněk (foto č. 3 druhý zleva). „Situace na trhu s byty se
oproti minulosti hodně změnila. Klienti více vyčkávají,
nenakupují předem, ale chtějí vidět dům postavený.“
Ing. Vladimíra Kríže,
generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti Metrostav SK
1
Centrum technického vzdělávaní v Ostrově
1
Zájemcům o exkluzivní bydlení a nebytové prostory v srdci Ostravy se na místě věnovali makléři, kteří
o Městské bráně podávali detailní informace. „Na základě
jejich jednání očekáváme v blízké době další posun v prodeji bytů i komerčních prostor,“ sdělila Martina Huclová,
marketing & PR manažerka Metrostavu Development.
„Společně s našimi partnery ASSKLE TRADE, ab concept
& design a HALBOS jsme pro klienty připravili zajímavý
bonusový program, díky kterému si mohou za výhodných
podmínek pořídit vybavení bytu. A protože vzorový byt
všechny návštěvníky velmi zaujal, myslím, že jsme jim
poskytli i dobrou inspiraci.“
Na závěr si starosta městské části Moravská Ostrava
a Přívoz Ing. Miroslav Svozil (foto č. 4 druhý zprava)
prohlédl zblízka montáž netradiční fasády, která bude nepřehlédnutelným znakem Městské brány. Další informace
o projektu najdete na www.mestskabrana.cz.
Na 700 studentů a až 90 pedagogů a pracovníků Střední průmyslové školy v Ostrově začne v září 2011 využívat nové Centrum technického vzdělávání, největší
školicí zařízení v Karlovarském kraji se zaměřením
na technické obory. Letos v září je začalo budovat
sdružení vedené divizí 9 Metrostavu.
„Spolu s partnery ze společností BAU-STAV a TIMA
jsme 6. září stavbu zahájili demontáží zařízení ve staré
budově původně základní školy a oplocením pozemku,
kde na ploše téměř 3000 m² vyroste novostavba centra (vizualizace), doplněná parkovišti a zahradou včetně vodotrysku,“ vypočítává rozsah prací stavbyvedoucí
Ing. Tomáš Slepička z karlovarské oblasti divize 9.
Zakázka, na které za nás pracuje tým vedoucího projektu Jana Mráze, je rozdělena do dvou etap. V první betonáři vztyčí monolitický skelet, jejž doplní plochá střecha,
vyzdívky a opláštění. V rekonstruovaném objektu proběhnou demoliční a zednické práce. V obou stavbách se ještě
do 30. června 2010 musí dokončit hrubé instalace.
Do května 2011 potom Centrum technického vzdělávaní dokončí následná, druhá etapa. V jejím průběhu
vznikne ve staré budově a v novostavbě téměř 60 učeben
včetně moderně vybavených odborných poslucháren,
laboratoří a dílen. Mladí lidé zde budou mít možnost
zakončit studium výučním listem i maturitou a dospělým
centrum nabídne služby v oblasti celoživotního vzdělávání
ve strojírenství a elektrotechnice. Výukovou část školy
proto doplní i knihovna, tělocvičny a stravovací zařízení.
„Výstavba by měla výrazně zlepšit kvalitu výuky
a zbudovat vhodné zázemí pro žáky i jejich profesory,“
uvedl při slavnostním poklepu základního kamene Centra technického vzdělávaní hejtman Karlovarského kraje
PaedDr. Josef Novotný. Malé slavnosti se v Ostrově zúčastnili i zástupci Metrostavu – ředitel divize 9 Ing. Petr
Zábský (foto první zprava) a mezi dalšími i ředitel její Karlovarské oblasti Ing. Petr Čermoch. Úspěch v soutěži na
tuto zakázku potvrdil, že snaha soustředit síly oblastních
pracovníků na výběrová řízení měst a kraje v segmentu
občanské výstavby byla správná. Náklady na stavbu
centra v Ostrově celkem přesáhnou 425 milionů korun.
Z 92,5 % je pokryje Regionální operační program regionu soudržnosti Severozápad, který z 85 % uhradí dotace
z Evropské unie. Zbývající částkou přispějí do rozpočtu
Karlovarský kraj i samo město Ostrov, které výměnou
za budovu zrušené základní školy získá pro své potřeby
od kraje městský zámek, dnešní sídlo průmyslovky.
vizualizace A69 – architekti
2
Nová cyklostezka v pražských Vysočanech
2
3
4
Metrostav_18_09.indd 2
Míst, kde cyklisty v Praze neohrožují auta, nedrncají
po dlažebních kostkách a naopak jedou zelenou krajinou, parkem či lesem, není mnoho. I díky Metrostavu
však délka cyklistických tras roste. Na konci září byl
otevřen nový úsek u říčky Rokytky ve Vysočanech.
Cyklostezka podél Rokytky dřív končila u Freyovy
ulice. Její prodloužená trasa pokračuje přes ni po novém
mostě a dál po náspu bývalé železniční vlečky. Je dlouhá
asi 3,5 km a kromě potřebných úprav terénu na ní prošly
rekonstrukcí tři mosty a vznikly dvě nové lávky: ocelová
přes Ocelářskou ulici, a spřažená ocelovobetonová, která
překlenula ulici U Elektry. Obě jsou dílem Metrostavu.
„Přemostění ulice U Elektry tvoří mostovka o rozpětí
21 metrů zavěšená na ocelovém oblouku. V podélném
směru nosnou konstrukci podpírají opěry a ve čtyřech
vnitřních podporách ji vynášejí ocelové oblouky. Spodní
stavbu mostu tvoří dvě krajní monolitické opěry založené
na pilotách s vyvěšenými rovnoběžnými křídly. Nosná
ocelová konstrukce je spřažena s železobetonovou deskou mostovky, která má podélný i příčný sklon,“ popisuje
stavbu vedoucí projektu Ing. Jan Krysta z divize 7.
Druhá lávka (foto) se točí doprava a výškově stoupá
od původní lávky přes Rokytku přes Ocelářskou ulici. Její
nosnou konstrukci tvoří ocelová mostovka, která je zavěšená na ocelovobetonovém pylonu. „Technicky nejnáročnější byla doprava a montáž právě této lávky, protože bylo
nutné zachovat průjezd Ocelářskou ulicí. Proto byla lávka
rozdělena na několik celků: pylon na dva díly a mostovka
na čtyři celky zhruba po 25 metrech. Navíc jsme museli
vymyslet technologii napínání a dopínání lan,“ vzpomíná Ing. Krysta. Po montáži lávky a osazení nerezového
zábradlí stavbaři provedli dynamické měření, na jehož
základě bude lávka vybavena speciálním tlumičem.
Díky novému úseku mohou dnes cyklisté bez potíží
projet asi 14km trasu až k Čimickému potoku na severu
Prahy. Součástí stavby je i chodník pro pěší, osvětlení,
opěrné zdi a nové stromy, které nahradily náletové dřeviny. Úprava okolí Rokytky má význam nejen pro cyklisty,
ale i další obyvatele Vysočan. „V projektu se od začátku
uvažovalo, že bude plnit rekreační účel. Dříve prakticky
nevyužívané území bude odpočinkovým místem nejen
pro zdejší obyvatele, ale i další Pražany,“ řekl při zahájení
stavby v říjnu loňského roku bývalý starosta Prahy 9 Tomáš Kladívko. Snad tomu tak skutečně bude.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Jméno Ing. Vladimíra Kríže je v kontextu rozvoje Metrostavu známé již několik let. Jako ředitel jeho bratislavské organizační složky se podílel na transformaci
a formování tohoto subjektu v samostatnou dceřinou
společnost, jakou známe dnes – v Metrostav SK.
Metrostav SK, dnes již neodmyslitelná součást Skupiny Metrostav, vznikl 1. 10. 2004. Jaké úkoly vás čekaly
při jeho zrodu a co přineslo pět let jeho činnosti?
Metrostav SK měl působit jako dceřiná společnost Metrostavu a člen DDM Group na území Slovenska a měl
doplnit mozaiku jejich podnikatelských aktivit v segmentu pozemního stavitelství. Strategickým záměrem jeho
vzniku bylo rozšířit vliv Skupiny na území obou států.
Vstoupili jsme na trh plný příležitostí, které se nám podařilo využít. Přející externí prostředí, podpora mateřské
společnosti a naše obchodní aktivity nás zakrátko dostaly
mezi přední realizátory staveb v hlavním městě i v jiných
regionech země. Dnes máme za sebou více než 30 dokončených projektů bytové, občanské a průmyslné výstavby.
Mnohé představují to nejmodernější, co současná architektura nabízí, a to jak technologickou náročností, tak
i požadavkem na vzhled a funkčnost. Důkazem je získání
cen Bytový dům roku 2006 a 2008 za projekty polyfunkčních bytových komplexů Boria a Dominant. Významné je
i 3. místo v soutěži Progresivní, cenově dostupné bydlení
2008 za projekt v Nitře. V plné míře jsme tak dokázali, že
důvod vzniku společnosti byl opodstatněný.
Od strategického záměru jste se dostali k hotovým projektům. Čím jste prošli, než se podařilo vytvořit firmu
jako funkční organismus ve všech oblastech činnosti?
V první řadě jsme museli zvládnout zavedení systému
projektového řízení do praxe a za plného provozu jsme
implementovali počítačové programy nezbytné pro zabezpečení činností podporujících výrobu. Vybudovali jsme
organizační strukturu a personální obsazení garantující
plynulý chod společnosti. Bojovali jsme s průvodními
jevy stavebního boomu, jako byl nedostatek kvalifikované
síly, předražené komodity, nedostatek a špatná kvalita
subdodavatelů či platební disciplína investorů. Za veliký
úspěch považuji, že se v roce 2006 Metrostav SK stal
držitelem certifikátů manažerských systémů QMS, EMS
a SMS. Jejich získáním posílil svoji profesionalitu a konkurenceschopnost a zařadil se mezi moderní společnosti
evropského formátu.
Rok 2008 přinesl pro rozvíjející se ekonomiku Slovenska zlom v podobě krize. Stavebnictví dnes pociťuje její
následky a předpokládá se, že v příštím roce bude ještě zranitelnější. Jak se krize podepsala na hospodaření
Metrostavu SK a co očekáváte v následujícím období?
Změny orientace trhu jsme pocítili na vlastní kůži. Co
bylo pro nás v začátcích výhodou, obrátilo se proti nám.
Úzký záběr na segment pozemního stavitelství, které bylo
téměř výhradně v rukou soukromých investorů, přinesl
problémy a jisté ztráty. Přes krátké období vývoje však patříme k předním slovenským stavebním firmám a tohoto
postavení se nemíníme vzdát. Naším prvořadým úkolem
je zhodnocení strategie vzhledem k vývoji externího prostředí a adaptace na měnící se tržní podmínky. Ukončením
současných projektů vzniká prostor pro nové zakázky,
které nejsou v takové míře zasaženy dopadem krize.
Nadále směřujeme k dobudování technologické a výrobní
samostatnosti v co největší možné míře. V neposlední
řadě nastal čas a prostor na optimalizaci personální základny. Ve vztahu k budoucnosti chápu pět let existence
jako startovací fázi, při níž jsme vybudovali pevný základ
firmy. Všechny úspěchy i neúspěchy představují zkušenosti, které zúročíme v náš prospěch. Pozitivně vnímám
formování Skupiny Metrostav, kde bude vzájemná spolupráce a podpora pevným pilířem pro všechny členy.
Z a r o z h o v o r d ě k u j e P h D r . A l i c e B o r t l í k o v á
10/7/09 10:28:52 AM