strana 2

Den otevřených dveří

Ptáme se

V pátek 18. září navštívilo rozestavěný dům Městská

brána v Ostravě na 50 pozvaných hostů. Atraktivní budovu nabízející nadstandardní bydlení a prostory pro

obchody a služby v centru města staví podle návrhu

ateliéru Kuba & Pilař architekti společnost Metrostav

Development. Její zástupci pozvali na Den otevřených

dveří i novináře. Kromě svého projektu (foto č. 1) jim

představili i nově dokončený vzorový byt (foto č. 2).

„Celkově bude v Městské bráně 37 bytů. Zadaných

máme pět a tři nebytové prostory. U takto nadstandardních projektů nastavujeme prodeje na delší časové období, většina bytů se prodá až po kolaudaci. Více než 17 %

prodaných jednotek tak považujeme s ohledem na stav

projektu i trhu za úspěch,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Vít

Vaněk (foto č. 3 druhý zleva). „Situace na trhu s byty se

oproti minulosti hodně změnila. Klienti více vyčkávají,

nenakupují předem, ale chtějí vidět dům postavený.“

Ing. Vladimíra Kríže,

generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti Metrostav SK

1

Centrum technického vzdělávaní v Ostrově

1

Zájemcům o exkluzivní bydlení a nebytové prostory v srdci Ostravy se na místě věnovali makléři, kteří

o Městské bráně podávali detailní informace. „Na základě

jejich jednání očekáváme v blízké době další posun v prodeji bytů i komerčních prostor,“ sdělila Martina Huclová,

marketing & PR manažerka Metrostavu Development.

„Společně s našimi partnery ASSKLE TRADE, ab concept

& design a HALBOS jsme pro klienty připravili zajímavý

bonusový program, díky kterému si mohou za výhodných

podmínek pořídit vybavení bytu. A protože vzorový byt

všechny návštěvníky velmi zaujal, myslím, že jsme jim

poskytli i dobrou inspiraci.“

Na závěr si starosta městské části Moravská Ostrava

a Přívoz Ing. Miroslav Svozil (foto č. 4 druhý zprava)

prohlédl zblízka montáž netradiční fasády, která bude nepřehlédnutelným znakem Městské brány. Další informace

o projektu najdete na www.mestskabrana.cz.

Na 700 studentů a až 90 pedagogů a pracovníků Střední průmyslové školy v Ostrově začne v září 2011 využívat nové Centrum technického vzdělávání, největší

školicí zařízení v Karlovarském kraji se zaměřením

na technické obory. Letos v září je začalo budovat

sdružení vedené divizí 9 Metrostavu.

„Spolu s partnery ze společností BAU-STAV a TIMA

jsme 6. září stavbu zahájili demontáží zařízení ve staré

budově původně základní školy a oplocením pozemku,

kde na ploše téměř 3000 m² vyroste novostavba centra (vizualizace), doplněná parkovišti a zahradou včetně vodotrysku,“ vypočítává rozsah prací stavbyvedoucí

Ing. Tomáš Slepička z karlovarské oblasti divize 9.

Zakázka, na které za nás pracuje tým vedoucího projektu Jana Mráze, je rozdělena do dvou etap. V první betonáři vztyčí monolitický skelet, jejž doplní plochá střecha,

vyzdívky a opláštění. V rekonstruovaném objektu proběhnou demoliční a zednické práce. V obou stavbách se ještě

do 30. června 2010 musí dokončit hrubé instalace.

Do května 2011 potom Centrum technického vzdělávaní dokončí následná, druhá etapa. V jejím průběhu

vznikne ve staré budově a v novostavbě téměř 60 učeben

včetně moderně vybavených odborných poslucháren,

laboratoří a dílen. Mladí lidé zde budou mít možnost

zakončit studium výučním listem i maturitou a dospělým

centrum nabídne služby v oblasti celoživotního vzdělávání

ve strojírenství a elektrotechnice. Výukovou část školy

proto doplní i knihovna, tělocvičny a stravovací zařízení.

„Výstavba by měla výrazně zlepšit kvalitu výuky

a zbudovat vhodné zázemí pro žáky i jejich profesory,“

uvedl při slavnostním poklepu základního kamene Centra technického vzdělávaní hejtman Karlovarského kraje

PaedDr. Josef Novotný. Malé slavnosti se v Ostrově zúčastnili i zástupci Metrostavu – ředitel divize 9 Ing. Petr

Zábský (foto první zprava) a mezi dalšími i ředitel její Karlovarské oblasti Ing. Petr Čermoch. Úspěch v soutěži na

tuto zakázku potvrdil, že snaha soustředit síly oblastních

pracovníků na výběrová řízení měst a kraje v segmentu

občanské výstavby byla správná. Náklady na stavbu

centra v Ostrově celkem přesáhnou 425 milionů korun.

Z 92,5 % je pokryje Regionální operační program regionu soudržnosti Severozápad, který z 85 % uhradí dotace

z Evropské unie. Zbývající částkou přispějí do rozpočtu

Karlovarský kraj i samo město Ostrov, které výměnou

za budovu zrušené základní školy získá pro své potřeby

od kraje městský zámek, dnešní sídlo průmyslovky.

vizualizace A69 – architekti

2

Nová cyklostezka v pražských Vysočanech

2

3

4

Metrostav_18_09.indd 2

Míst, kde cyklisty v Praze neohrožují auta, nedrncají

po dlažebních kostkách a naopak jedou zelenou krajinou, parkem či lesem, není mnoho. I díky Metrostavu

však délka cyklistických tras roste. Na konci září byl

otevřen nový úsek u říčky Rokytky ve Vysočanech.

Cyklostezka podél Rokytky dřív končila u Freyovy

ulice. Její prodloužená trasa pokračuje přes ni po novém

mostě a dál po náspu bývalé železniční vlečky. Je dlouhá

asi 3,5 km a kromě potřebných úprav terénu na ní prošly

rekonstrukcí tři mosty a vznikly dvě nové lávky: ocelová

přes Ocelářskou ulici, a spřažená ocelovobetonová, která

překlenula ulici U Elektry. Obě jsou dílem Metrostavu.

„Přemostění ulice U Elektry tvoří mostovka o rozpětí

21 metrů zavěšená na ocelovém oblouku. V podélném

směru nosnou konstrukci podpírají opěry a ve čtyřech

vnitřních podporách ji vynášejí ocelové oblouky. Spodní

stavbu mostu tvoří dvě krajní monolitické opěry založené

na pilotách s vyvěšenými rovnoběžnými křídly. Nosná

ocelová konstrukce je spřažena s železobetonovou deskou mostovky, která má podélný i příčný sklon,“ popisuje

stavbu vedoucí projektu Ing. Jan Krysta z divize 7.

Druhá lávka (foto) se točí doprava a výškově stoupá

od původní lávky přes Rokytku přes Ocelářskou ulici. Její

nosnou konstrukci tvoří ocelová mostovka, která je zavěšená na ocelovobetonovém pylonu. „Technicky nejnáročnější byla doprava a montáž právě této lávky, protože bylo

nutné zachovat průjezd Ocelářskou ulicí. Proto byla lávka

rozdělena na několik celků: pylon na dva díly a mostovka

na čtyři celky zhruba po 25 metrech. Navíc jsme museli

vymyslet technologii napínání a dopínání lan,“ vzpomíná Ing. Krysta. Po montáži lávky a osazení nerezového

zábradlí stavbaři provedli dynamické měření, na jehož

základě bude lávka vybavena speciálním tlumičem.

Díky novému úseku mohou dnes cyklisté bez potíží

projet asi 14km trasu až k Čimickému potoku na severu

Prahy. Součástí stavby je i chodník pro pěší, osvětlení,

opěrné zdi a nové stromy, které nahradily náletové dřeviny. Úprava okolí Rokytky má význam nejen pro cyklisty,

ale i další obyvatele Vysočan. „V projektu se od začátku

uvažovalo, že bude plnit rekreační účel. Dříve prakticky

nevyužívané území bude odpočinkovým místem nejen

pro zdejší obyvatele, ale i další Pražany,“ řekl při zahájení

stavby v říjnu loňského roku bývalý starosta Prahy 9 Tomáš Kladívko. Snad tomu tak skutečně bude.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Jméno Ing. Vladimíra Kríže je v kontextu rozvoje Metrostavu známé již několik let. Jako ředitel jeho bratislavské organizační složky se podílel na transformaci

a formování tohoto subjektu v samostatnou dceřinou

společnost, jakou známe dnes – v Metrostav SK.

Metrostav SK, dnes již neodmyslitelná součást Skupiny Metrostav, vznikl 1. 10. 2004. Jaké úkoly vás čekaly

při jeho zrodu a co přineslo pět let jeho činnosti?

Metrostav SK měl působit jako dceřiná společnost Metrostavu a člen DDM Group na území Slovenska a měl

doplnit mozaiku jejich podnikatelských aktivit v segmentu pozemního stavitelství. Strategickým záměrem jeho

vzniku bylo rozšířit vliv Skupiny na území obou států.

Vstoupili jsme na trh plný příležitostí, které se nám podařilo využít. Přející externí prostředí, podpora mateřské

společnosti a naše obchodní aktivity nás zakrátko dostaly

mezi přední realizátory staveb v hlavním městě i v jiných

regionech země. Dnes máme za sebou více než 30 dokončených projektů bytové, občanské a průmyslné výstavby.

Mnohé představují to nejmodernější, co současná architektura nabízí, a to jak technologickou náročností, tak

i požadavkem na vzhled a funkčnost. Důkazem je získání

cen Bytový dům roku 2006 a 2008 za projekty polyfunkčních bytových komplexů Boria a Dominant. Významné je

i 3. místo v soutěži Progresivní, cenově dostupné bydlení

2008 za projekt v Nitře. V plné míře jsme tak dokázali, že

důvod vzniku společnosti byl opodstatněný.

Od strategického záměru jste se dostali k hotovým projektům. Čím jste prošli, než se podařilo vytvořit firmu

jako funkční organismus ve všech oblastech činnosti?

V první řadě jsme museli zvládnout zavedení systému

projektového řízení do praxe a za plného provozu jsme

implementovali počítačové programy nezbytné pro zabezpečení činností podporujících výrobu. Vybudovali jsme

organizační strukturu a personální obsazení garantující

plynulý chod společnosti. Bojovali jsme s průvodními

jevy stavebního boomu, jako byl nedostatek kvalifikované

síly, předražené komodity, nedostatek a špatná kvalita

subdodavatelů či platební disciplína investorů. Za veliký

úspěch považuji, že se v roce 2006 Metrostav SK stal

držitelem certifikátů manažerských systémů QMS, EMS

a SMS. Jejich získáním posílil svoji profesionalitu a konkurenceschopnost a zařadil se mezi moderní společnosti

evropského formátu.

Rok 2008 přinesl pro rozvíjející se ekonomiku Slovenska zlom v podobě krize. Stavebnictví dnes pociťuje její

následky a předpokládá se, že v příštím roce bude ještě zranitelnější. Jak se krize podepsala na hospodaření

Metrostavu SK a co očekáváte v následujícím období?

Změny orientace trhu jsme pocítili na vlastní kůži. Co

bylo pro nás v začátcích výhodou, obrátilo se proti nám.

Úzký záběr na segment pozemního stavitelství, které bylo

téměř výhradně v rukou soukromých investorů, přinesl

problémy a jisté ztráty. Přes krátké období vývoje však patříme k předním slovenským stavebním firmám a tohoto

postavení se nemíníme vzdát. Naším prvořadým úkolem

je zhodnocení strategie vzhledem k vývoji externího prostředí a adaptace na měnící se tržní podmínky. Ukončením

současných projektů vzniká prostor pro nové zakázky,

které nejsou v takové míře zasaženy dopadem krize.

Nadále směřujeme k dobudování technologické a výrobní

samostatnosti v co největší možné míře. V neposlední

řadě nastal čas a prostor na optimalizaci personální základny. Ve vztahu k budoucnosti chápu pět let existence

jako startovací fázi, při níž jsme vybudovali pevný základ

firmy. Všechny úspěchy i neúspěchy představují zkušenosti, které zúročíme v náš prospěch. Pozitivně vnímám

formování Skupiny Metrostav, kde bude vzájemná spolupráce a podpora pevným pilířem pro všechny členy.

Z a r o z h o v o r d ě k u j e P h D r .  A l i c e B o r t l í k o v á

10/7/09 10:28:52 AM