Dvě věže jsou v Ledvicích

symbolem úspěchu

8. října 2009 / 18 / XXI

více na str. 3

Ptáme se: Ing. Vladimíra Kríže,

gen. ředitele Metrostavu SK str. 2

M e t ros t a v

a .s.

čl e n

ddm

g ro u p

Centrum technického vzdělávání

v Ostrově str. 2

Ostře sledovaný tunel na dostavbě

dálnice D8 str. 3

Největší Kaufland v republice

Metrostav končí stavbu železničního

uzlu v Kolíně str. 3

Krátce / Aktuálně

Mimořádná valná hromada

V úterý 29. října se v centrále Metrostavu uskutečnila

mimořádná valná hromada jeho akcionářů. Podle nově

přijatého zákona o auditorech 93/2009 Sb. změnila stanovy

společnosti a jako její další orgán do nich doplnila výbor

pro audit. Za jeho členy zvolila ekonomického ředitele

Metrostavu a člena dozorčí rady Ing. Františka Kočího,

vedoucího útvaru hlavního účetního Ing. Jiřího Karneta

a nezávislého auditora Ing. Tomáše Brumovského. Výbor

po svém prvním jednání navrhl valné hromadě, aby určila,

že audit Metrostavu v letošním roce provede společnost

PricewaterhouseCoopers Audit. Přítomní akcionáři velkou

většinou hlasů tuto volbu schválili.

Steel Design Award

Evropská asociace ocelových

konstrukcí (ECCS) zařadila

letos ve svém hodnocení

mezi 18 vítězných staveb

také konstrukci stanice metra

Střížkov (foto), kterou podle

návrhu Ing. arch. Patrika

Kotase vyrobila a smontovala divize 7. Odborná porota

udělení prestižní ceny zdůvodnila nejen originální podobou

konstrukce zastřešení, ale zaujalo ji i obtížné převedení

neobvyklé vize architekta do reálné podoby z hlediska

statické analýzy, vyrobitelnosti a postavitelnosti. Cenu

Steel Design Awards 2009 převzal 17. září v Barceloně

obchodně-technický náměstek divize 7 Ing. Jiří Vích.

Metrostav drží pozici

V žebříčku největších společností z 18 postsocialistických

států, který je složený podle dosažených konsolidovaných

tržeb, si Metrostav i v roce 2008 udržel pozici u 165. místa

jako třetí největší stavební firma v regionu. Žebříček

TOP 500 firem střední a východní Evropy už potřetí

sestavila společnost Deloitte. Česká republika je podle

jejího výběru druhá a mezi 500 největšími ji zastupuje

69 podniků. Metrostav je z nich na 32. místě.

Pochod přes Labe

V sobotu 26. září se při Dni

otevřených dveří obyvatelé

Litoměřic i jejich okolí

poprvé vydali po dosud

nedokončeném novém

mostě přes Labe. Přivítala

je nejen slunečná obloha,

na kterou dětem odlétaly bílé balonky. Více než sto hostů

čekali na stavbě i pracovníci naší divize 4 (foto), která

přemostění na přivaděči k průmyslové zóně Prosmyky

staví ve sdružení se společností SMP CZ. Nový most, jehož

hlavní oblouk přes řeku vytvořila dosud největší letmá

betonáž v ČR, bude slavnostně uveden do provozu už letos

v prosinci a využívat jej budou nejen lidé z okolí.

Otevřené zázemí

V rámci druhého ročníku

veletrhu realitních,

stavebních a investičních

příležitostí Finpex se v Plzni

uskutečnil Den otevřených

dveří i na zimním stadionu

Košutka (foto), který nedávno

dostavěl tým Ing. Miroslava Kšíra z plzeňské oblasti

divize 1. Zatímco veletrh, kde měla divize 1 už podruhé

svůj stánek, byl určen především pro developery, vlastníky

pozemků, realitní kanceláře, stavební společnosti

a výrobce stavebních materiálů, na prohlídku nového

zimního stadionu zavítalo 1. října více než sto milovníků

zimních sportů a obyvatel z okolí. Kromě tréninku na

dvou ledových plochách si mohli důkladně prohlédnout

i jejich moderní technické zázemí včetně šaten sportovců,

strojoven vzduchotechniky a výroby ledu.

Metrostav_18_09.indd 1

Za lesem ocelových stromů podepírajících předsazenou fasádu vyrostl proti oboře Hvězda na Vypichu největší tuzemský obchodní dům Kaufland. Spolu s vedlejší administrativní budovou, novým sídlem společnosti

Kaufland v ČR, jej snad symbolicky v Praze 6 postavil

tým divize 6 vedený Ing. Miroslavem Pajerem.

„U novostaveb na Vypichu bylo nejnáročnější jejich

napojení na Bělohorskou ulici,“ vzpomíná. „Leží totiž hned

u hlavní trasy z Karlových Varů do centra a rekonstrukci

jejího zhruba půlkilometrového úseku jsme museli provádět při zachování automobilové dopravy a jen s jednou

krátkou tramvajovou výlukou. Podchod mezi Kauflandem

a oborou jsme proto stavěli v pěti etapách, rekonstrukce

křižovatky Bělohorská, Ankarská, Kukulova si etap vyžádala tolik, že se jich teď už ani nedopočítám.“

Po 21 měsících od začátku stavby je hlavní třída na Bílé

Hoře o dva pruhy širší. Křižuje ji podchod s novými tramvajovými a autobusovými zastávkami, který už od 17. září přivádí návštěvníky k dvoupodlažnímu hypermarketu

s obchodní plochou 5630 m². Spolu s uživateli přilehlé

třípodlažní podsklepené administrativní budovy mají k dis-

pozici na 500 parkovacích míst v podzemí i na povrchu.

Součástí stavby byly i rozsáhlé terénní a sadové úpravy,

které završila obnova části poutní cesty z Lorety do Hájku,

okruh pro in-line bruslaře a tři skalky vytvořené proto, aby

poskytly úkryt místním drobným živočichům.

„Architekt se snažil přizpůsobit typový vzhled Kauflandu prostředí, kde se hypermarket nachází,“ říká Ing. Pajer.

„Předsazenou skleněnou fasádu, která zjemňuje jeho obrys, třeba podložil svařovanou ocelovou konstrukcí (foto),

která se do výšky větví jako stromy v protilehlé oboře.

Šedou fasádu oživil barevnými skleněnými vložkami.“

Ve špici staveniště zůstala neplánovaně až do konce

léta veliká mezideponie zeminy z jiných pražských staveb. „Poslední měsíc byl proto velmi náročný. Výjimkou

nebyla ani práce o víkendech a v noci. Chtěl bych proto

svým lidem poděkovat za zvýšené úsilí, které nás dovedlo

k úspěšné kolaudaci,“ uzavřel stavbu zakázky celofiremního významu Ing. Pajer. Odstranění drobných vad a nedodělků, které na jeho tým čeká, už totiž nebrání ani nákupu

v novém obchodním domě, ani nastěhování zaměstnanců

Kauflandu do vedlejší administrativní budovy.

Nové spojení se stalo Stavbou roku 2009

Nové spojení – železniční uzel mezi pražským hlavním

a Masarykovým nádražím, Libní, Vysočany a Holešovicemi – se stalo jednou z pěti vítězných staveb

v prestižní soutěži Stavba roku 2009 a získalo i Cenu

ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury. Nové

spojení stavěl Metrostav ve sdružení se společnostmi

Skanska DS, Stavby silnic a železnic a Subterra.

Odborná porota vedená doc. Ing. arch. Radomírou

Sedlákovou, CSc., je vybrala proto, že zásadním způsobem modernizuje železniční dopravu v metropoli a jeho

architektonické řešení vhodně doplňuje okolní zástavbu.

Naše divize 5 na trati Nového spojení vyrazila 1251 m

dlouhý jižní tunel pod Vítkovem (foto) a spolu s divizemi 1

a 7 jej i dokončila. Severní tubus razila Subterra.

Do letošního 17. ročníku soutěže Stavba roku bylo

přihlášeno 55 staveb, z nichž 28 postoupilo do 2. kola.

Mezi nimi byla i Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, kterou ve sdružení stavěla naše divize 9.

Do závěrečné části soutěže porota nominovala 15 objektů. K nim patřila i Národní technická knihovna v Praze,

na níž se podílela divize 9 a která získala Cenu primátora

hl. m. Prahy a Cenu Státního fondu životního prostředí ČR, a centrum Amazon Court, práce divize 3.

Nejvyšší ceny získaly i Studijní a vědecká knihovna

v Hradci Králové, City Park Jihlava a bytový dům Na Topolce a I. etapa výstavby Classic 7 Business Park v Praze.

Pro čistou Ploučnici

Ředitel divize 6 Metrostavu Ing. Jan Cuc (foto třetí

zleva) se 24. září chopil kladívka a spolu se zástupci

investora a města Jablonného v Podještědí symbolicky

zahájil rekonstrukci místní čistírny odpadních vod.

Stávající mechanicko-biologická ČOV byla v Jablonném uvedena do provozu před dvaceti lety a čistí odpadní

vody nejen z povodí města, ale i z nedaleké české obce

Petrovice a z německého Lückendorfu. Kapacitně sice

vyhovuje, ale její technologické zařízení je zastaralé.

„Zakázka v Jablonném je už několikátá, kterou pro

Severočeskou vodárenskou společnost provádíme,“ řekl

při zahájení stavby Ing. Cuc. „Místní čistírnu odpadních

vod zrekonstruujeme za provozu, a to klade zvýšené nároky na naše pracovníky. Převážná část z nich je však ze

zdejšího regionu, a proto dokončení prací ve stanoveném

termínu vnímají jako otázku své cti.“

Rekonstruovaná čistírna se vstupním čerpáním bude

řešena jako mechanicko-biologická s předřazenou denitrifikací, nitrifikací s jemnobublinnou aerací a uskladněním

kalu v aerobních podmínkách. Při její úpravě budou bez

dostaveb maximálně využity stávající objemy nádrží. Objemově totiž vyhovují, dostatečná je i kapacita kalojemů

a kalových polí. Technologické vybavení čistírny se ale

musí změnit tak, aby odpovídalo přísnějším požadavkům

Evropské unie na čistotu vypouštěných odpadních vod.

Tým divize 6 pod vedením Ing. Petra Brože zahájil stavební práce v Jablonném koncem letošního září a dokončí

je do 20. července 2010. Říčka Ploučnice a s ní následně

i Labe, do kterého se vlévá, budou po tomto datu díky

Metrostavu o mnoho čistější.

10/7/09 10:28:49 AM