Dvě věže jsou v Ledvicích
symbolem úspěchu
8. října 2009 / 18 / XXI
více na str. 3
Ptáme se: Ing. Vladimíra Kríže,
gen. ředitele Metrostavu SK str. 2
M e t ros t a v
a .s.
čl e n
ddm
g ro u p
Centrum technického vzdělávání
v Ostrově str. 2
Ostře sledovaný tunel na dostavbě
dálnice D8 str. 3
Největší Kaufland v republice
Metrostav končí stavbu železničního
uzlu v Kolíně str. 3
Krátce / Aktuálně
Mimořádná valná hromada
V úterý 29. října se v centrále Metrostavu uskutečnila
mimořádná valná hromada jeho akcionářů. Podle nově
přijatého zákona o auditorech 93/2009 Sb. změnila stanovy
společnosti a jako její další orgán do nich doplnila výbor
pro audit. Za jeho členy zvolila ekonomického ředitele
Metrostavu a člena dozorčí rady Ing. Františka Kočího,
vedoucího útvaru hlavního účetního Ing. Jiřího Karneta
a nezávislého auditora Ing. Tomáše Brumovského. Výbor
po svém prvním jednání navrhl valné hromadě, aby určila,
že audit Metrostavu v letošním roce provede společnost
PricewaterhouseCoopers Audit. Přítomní akcionáři velkou
většinou hlasů tuto volbu schválili.
Steel Design Award
Evropská asociace ocelových
konstrukcí (ECCS) zařadila
letos ve svém hodnocení
mezi 18 vítězných staveb
také konstrukci stanice metra
Střížkov (foto), kterou podle
návrhu Ing. arch. Patrika
Kotase vyrobila a smontovala divize 7. Odborná porota
udělení prestižní ceny zdůvodnila nejen originální podobou
konstrukce zastřešení, ale zaujalo ji i obtížné převedení
neobvyklé vize architekta do reálné podoby z hlediska
statické analýzy, vyrobitelnosti a postavitelnosti. Cenu
Steel Design Awards 2009 převzal 17. září v Barceloně
obchodně-technický náměstek divize 7 Ing. Jiří Vích.
Metrostav drží pozici
V žebříčku největších společností z 18 postsocialistických
států, který je složený podle dosažených konsolidovaných
tržeb, si Metrostav i v roce 2008 udržel pozici u 165. místa
jako třetí největší stavební firma v regionu. Žebříček
TOP 500 firem střední a východní Evropy už potřetí
sestavila společnost Deloitte. Česká republika je podle
jejího výběru druhá a mezi 500 největšími ji zastupuje
69 podniků. Metrostav je z nich na 32. místě.
Pochod přes Labe
V sobotu 26. září se při Dni
otevřených dveří obyvatelé
Litoměřic i jejich okolí
poprvé vydali po dosud
nedokončeném novém
mostě přes Labe. Přivítala
je nejen slunečná obloha,
na kterou dětem odlétaly bílé balonky. Více než sto hostů
čekali na stavbě i pracovníci naší divize 4 (foto), která
přemostění na přivaděči k průmyslové zóně Prosmyky
staví ve sdružení se společností SMP CZ. Nový most, jehož
hlavní oblouk přes řeku vytvořila dosud největší letmá
betonáž v ČR, bude slavnostně uveden do provozu už letos
v prosinci a využívat jej budou nejen lidé z okolí.
Otevřené zázemí
V rámci druhého ročníku
veletrhu realitních,
stavebních a investičních
příležitostí Finpex se v Plzni
uskutečnil Den otevřených
dveří i na zimním stadionu
Košutka (foto), který nedávno
dostavěl tým Ing. Miroslava Kšíra z plzeňské oblasti
divize 1. Zatímco veletrh, kde měla divize 1 už podruhé
svůj stánek, byl určen především pro developery, vlastníky
pozemků, realitní kanceláře, stavební společnosti
a výrobce stavebních materiálů, na prohlídku nového
zimního stadionu zavítalo 1. října více než sto milovníků
zimních sportů a obyvatel z okolí. Kromě tréninku na
dvou ledových plochách si mohli důkladně prohlédnout
i jejich moderní technické zázemí včetně šaten sportovců,
strojoven vzduchotechniky a výroby ledu.
Metrostav_18_09.indd 1
Za lesem ocelových stromů podepírajících předsazenou fasádu vyrostl proti oboře Hvězda na Vypichu největší tuzemský obchodní dům Kaufland. Spolu s vedlejší administrativní budovou, novým sídlem společnosti
Kaufland v ČR, jej snad symbolicky v Praze 6 postavil
tým divize 6 vedený Ing. Miroslavem Pajerem.
„U novostaveb na Vypichu bylo nejnáročnější jejich
napojení na Bělohorskou ulici,“ vzpomíná. „Leží totiž hned
u hlavní trasy z Karlových Varů do centra a rekonstrukci
jejího zhruba půlkilometrového úseku jsme museli provádět při zachování automobilové dopravy a jen s jednou
krátkou tramvajovou výlukou. Podchod mezi Kauflandem
a oborou jsme proto stavěli v pěti etapách, rekonstrukce
křižovatky Bělohorská, Ankarská, Kukulova si etap vyžádala tolik, že se jich teď už ani nedopočítám.“
Po 21 měsících od začátku stavby je hlavní třída na Bílé
Hoře o dva pruhy širší. Křižuje ji podchod s novými tramvajovými a autobusovými zastávkami, který už od 17. září přivádí návštěvníky k dvoupodlažnímu hypermarketu
s obchodní plochou 5630 m². Spolu s uživateli přilehlé
třípodlažní podsklepené administrativní budovy mají k dis-
pozici na 500 parkovacích míst v podzemí i na povrchu.
Součástí stavby byly i rozsáhlé terénní a sadové úpravy,
které završila obnova části poutní cesty z Lorety do Hájku,
okruh pro in-line bruslaře a tři skalky vytvořené proto, aby
poskytly úkryt místním drobným živočichům.
„Architekt se snažil přizpůsobit typový vzhled Kauflandu prostředí, kde se hypermarket nachází,“ říká Ing. Pajer.
„Předsazenou skleněnou fasádu, která zjemňuje jeho obrys, třeba podložil svařovanou ocelovou konstrukcí (foto),
která se do výšky větví jako stromy v protilehlé oboře.
Šedou fasádu oživil barevnými skleněnými vložkami.“
Ve špici staveniště zůstala neplánovaně až do konce
léta veliká mezideponie zeminy z jiných pražských staveb. „Poslední měsíc byl proto velmi náročný. Výjimkou
nebyla ani práce o víkendech a v noci. Chtěl bych proto
svým lidem poděkovat za zvýšené úsilí, které nás dovedlo
k úspěšné kolaudaci,“ uzavřel stavbu zakázky celofiremního významu Ing. Pajer. Odstranění drobných vad a nedodělků, které na jeho tým čeká, už totiž nebrání ani nákupu
v novém obchodním domě, ani nastěhování zaměstnanců
Kauflandu do vedlejší administrativní budovy.
Nové spojení se stalo Stavbou roku 2009
Nové spojení – železniční uzel mezi pražským hlavním
a Masarykovým nádražím, Libní, Vysočany a Holešovicemi – se stalo jednou z pěti vítězných staveb
v prestižní soutěži Stavba roku 2009 a získalo i Cenu
ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury. Nové
spojení stavěl Metrostav ve sdružení se společnostmi
Skanska DS, Stavby silnic a železnic a Subterra.
Odborná porota vedená doc. Ing. arch. Radomírou
Sedlákovou, CSc., je vybrala proto, že zásadním způsobem modernizuje železniční dopravu v metropoli a jeho
architektonické řešení vhodně doplňuje okolní zástavbu.
Naše divize 5 na trati Nového spojení vyrazila 1251 m
dlouhý jižní tunel pod Vítkovem (foto) a spolu s divizemi 1
a 7 jej i dokončila. Severní tubus razila Subterra.
Do letošního 17. ročníku soutěže Stavba roku bylo
přihlášeno 55 staveb, z nichž 28 postoupilo do 2. kola.
Mezi nimi byla i Fakulta chemicko-technologická Univerzity Pardubice, kterou ve sdružení stavěla naše divize 9.
Do závěrečné části soutěže porota nominovala 15 objektů. K nim patřila i Národní technická knihovna v Praze,
na níž se podílela divize 9 a která získala Cenu primátora
hl. m. Prahy a Cenu Státního fondu životního prostředí ČR, a centrum Amazon Court, práce divize 3.
Nejvyšší ceny získaly i Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové, City Park Jihlava a bytový dům Na Topolce a I. etapa výstavby Classic 7 Business Park v Praze.
Pro čistou Ploučnici
Ředitel divize 6 Metrostavu Ing. Jan Cuc (foto třetí
zleva) se 24. září chopil kladívka a spolu se zástupci
investora a města Jablonného v Podještědí symbolicky
zahájil rekonstrukci místní čistírny odpadních vod.
Stávající mechanicko-biologická ČOV byla v Jablonném uvedena do provozu před dvaceti lety a čistí odpadní
vody nejen z povodí města, ale i z nedaleké české obce
Petrovice a z německého Lückendorfu. Kapacitně sice
vyhovuje, ale její technologické zařízení je zastaralé.
„Zakázka v Jablonném je už několikátá, kterou pro
Severočeskou vodárenskou společnost provádíme,“ řekl
při zahájení stavby Ing. Cuc. „Místní čistírnu odpadních
vod zrekonstruujeme za provozu, a to klade zvýšené nároky na naše pracovníky. Převážná část z nich je však ze
zdejšího regionu, a proto dokončení prací ve stanoveném
termínu vnímají jako otázku své cti.“
Rekonstruovaná čistírna se vstupním čerpáním bude
řešena jako mechanicko-biologická s předřazenou denitrifikací, nitrifikací s jemnobublinnou aerací a uskladněním
kalu v aerobních podmínkách. Při její úpravě budou bez
dostaveb maximálně využity stávající objemy nádrží. Objemově totiž vyhovují, dostatečná je i kapacita kalojemů
a kalových polí. Technologické vybavení čistírny se ale
musí změnit tak, aby odpovídalo přísnějším požadavkům
Evropské unie na čistotu vypouštěných odpadních vod.
Tým divize 6 pod vedením Ing. Petra Brože zahájil stavební práce v Jablonném koncem letošního září a dokončí
je do 20. července 2010. Říčka Ploučnice a s ní následně
i Labe, do kterého se vlévá, budou po tomto datu díky
Metrostavu o mnoho čistější.
10/7/09 10:28:49 AM