Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 3
V liberecké stsčtvrti Rochlice vyrostly další dva
byto domy. Rochlice je nejstarší a zárov nejlid-
natější čtvrměsta Liberce a její název je pravděpo-
dobně odvozen od slova rokytí, které označuje křoví
na břehu řeky. Je itom zajímavé, že zatímco Liberec
je rodu mužského, Rochlice je naopak rodu ženského
a nikoli pomnožná, jak zev svádí.
V Rochlici se stavbaři Metrostavu zabydleli na delší
dobu. Prvdvě etapy výstavby bytových domů, hem
nichž vznikly čti budovy, byly ukončeny v polovině roku
2008. Mezitím se v rámci zakázky celofiremního významu
tým Ing. Pavla Ducháče z divize 8 pustil do stavby dalšího
bytového domu s jedním podzemním a šesti nadzemními
podlažími. Ovšem ani investor nezahálel a podařilo se mu
zajistit stavební povolení ještě pro další, v pořadí již šestý
bytový dům (foto č. 1). S jeho stavbou se začalo loni v srp-
nu a dnes dokončená šesbudova dvě podzemní
a šest nadzemních podlaží. Na rozdíl od edešlých má
tento objekt ve druhém podzemním podlaží komerční pro-
story, takže noví obyvatelé Rochlice se mohou těšit nejen
na kavárnu a cukrárnu, ale i na kadeřnicta sorium.
V každém z posledních dvou domů bylo původně
postaveno 24 bytových jednotek, ale zrušením í me-
zonepřibyly i další byty se standardním vybavením.
„Konstrukč se jedná o železobetonový monolitický
skelet doplněný nosnými stěnami a průvlaky. Obvodové
zdivo v nadzemních částech tvoří cihly Porotherm se za-
teplením a nenosné příčky jsou rovž zděné,“ popisuje
stavbu Ing. Ducháč. V každém doje t garážových
stání, tři nalevo od vchodu do domu a dvě napravo a celý
areál navíc k dispozici dalších 19 gaží umístěných
v samostatném objektu z betonových KB bloků. Na jeho
střechu pak architekti umístili ještě další parkoviště.
Výstavba obou domů trvala zhruba rok a termín jejich
dokončení se podařilo týmu Ing. Ducháče výrazzkrá-
tit. Dům číslo 5 byl hotov o pldva ce ív, objekt
číslo 6 (na foto č. 2 vzadu) stavbaři edali do ívá
o měsíc ív, než bylo pnono. Zkrátit terny ale ne-
bylo snadné, prote začátky jednotlivých etap byly na-
plánovány většinou na to, takže dokončení hrubé stavby
naopak vyczelo do zimy a práce na vnitřních úpravách
mohly pokračovat jen za cenu mimořádných opatření.
„Nejtší problém byla doprava materiálu na staveniště.
K rozestavěným domům totiž nemohly zaždět kamiony
a materiál se musel ekládat, vzpomíná Ing. Ducháč.
Dnes jsou oba objekty dokončeny a probíhají v nich
jen drobné pce, vyplývající z kolaudačního řízení.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Zatímco čtenáři Tolkienova Pána prstenů jenom speku-
lují, po kterých výškových stavbách pojmenoval druhý
díl své trilogie Dvě věže, v Elektrárně Ledvice mají jas-
no. Jejich dvě nové věže (foto) jsou symbolem úspěchu
s výškou 140,3 m jsou nejvyššími betonovými stav-
bami ve sed Evropě, v teném bednění vyrostly
za pouhých 57 dní a ke svým zdařilým referencím je
od letošního 1. srpna přazuje naše divize 8.
„Dvě komunikní věže s kladními i osobními výta-
hy a šachtami pro kabeže a požární zabezpečení jsou
nezbyt pro podpůrnou technologii i jako evakuační
objekty pro nový zdroj o výkonu 660 MW, který v Ledvi-
cích budujeme pro firmu ŠKODA PRAHA Invest, která je
generálním dodavatelem provozovatele elektrárny, spo-
lečnosti ČEZ,“ vysvětluje Ing. Radek Zeman, ředitel stavby
z divize 8.Dnes už jsme v nich kromě požárních schodišť
dokončili i echny lipožární stropní desky.
Prostor pod žemi plní i další části nově budovaného
výrobního bloku (foto č. 2). Montéři divize 7 dokončili
ocelové konstrukce dozorny, kterou už téměř kryje fasáda.
V železobetonové části strojovny zedníci provádějí vyzdív-
ky a nad montéři skládají ocelové zastřešení. Betonáři
dokončují spodní železobetonovou část turbostolice pro
montáž kondenzátorů. Betonáže v mezistrojovně skončí
do konce listopadu, v kotelně dokonce o něco dřív.
„Rozhodujícím milníkem stavby bude 15. únor íštího
roku, kdy kotelnu a celé stavenišpředáme technologům
z firmy ALSTOM,“ vystluje Ing. Zeman. Pro montáž
kotle a ocelové konstrukce kotelny musí dodavatel použít
jeřáby, přenášející do podloží nadměrnou zátěž. Veškeré
práce v zemi, etně zhutnění pláně na příslnorma-
tivní hodnoty, proto musíme dokončit do konce roku.“
Aby divize 8 splnila termíny objednatele, vymyslel její
tým i několik zlepšováků. Ve spolupráci s projektantem
eba upravil výztuž sloupů mezistrojovny, aby bylo mož-
montovat ocelové zastření i na svislé prvky, které
ješnejsou zabetonova. Do sloupů totiž zakompono-
vali ocelovou příhradovou konstrukci, která vazníky o roz-
tí 40 m bezpečně zajistí i ve výšce 40 m nad zemí.
Stavba v ELE je velmi náročná na kvalitu i dodržování
sad bezpečnosti a ochrany zdraví i práci. Prověrkou
schopnos vedení je i každodenní koordinace řady do-
davatelů na jednom pracovišti, plynulé vytížení jeřá
a noční zásoboní stavby. „Prováděcí dokumentaci čas-
to odebíráme projektantům ímo z ‚rýsovacího prkna’.
Ve velmi krátké době musíme kromě koordinace řemesel
zajistit i stavební připravenost, přípravu technologických
postupů a plány kontrolních zkoušek. Pro náš poměrně
mladý management je to velká zátěž, ale zároveň i vítaná
zkušenost pro další stavby. Protože práce probíhají 24 ho-
din denně, rád bych ocenil i nasazení našich stavebních
dělníků, končí Ing. Zeman výčet práce i úspěc pod
dvěma pro Metrostav symbolickými věžemi.
–ls–, foto Jiří Junek, Josef Husák
Kolíns železnič nádraží pamatuje pátky zla-
éry železnice“ v českých zemích. Bylo postaveno
krátce před polovinou devatectého století, ale do-
dnes představuje ležitý železn uzel. Prochá
jím jeden z našich hlavních koridorů z Prahy na Českou
Třebovou, který zde kříží trať z Nymburka na Havlíčkův
Brod, a kromě toho tudy vede i místní spoj do Ledečka.
Krátce řeno, je zde jaksepatří živo.
Současné vlaky i když co do cestovní pohody včetně
čistoty vagonů či přesnosti spojení si ve srovní se svě-
tem nemůžeme zrovna vyskakovat ece jen vypadají
trochu jinak a jezdí o něco rychleji než ty v devatenáctém
stole. Těmto daleko vyšším požadavkům musí samo-
zřejmě odpovídat i drážní zázemí. Proto také na kolínském
nádraží probíod roku 2006 rozsáhlá přestavba, která
se zvolna chýlí ke konci – její definitivní tečka je napláno-
vána na 30. duben příšho roku. O rozsahu prováděných
prací, na kterých se podílela Stavebspráva Praha SŽDC
jako investor a zúčastnilo se jich Sdružení Železniční uzel
Kolín, které stavbu realizovalo, svědčí celkové náklady
přesahující jednu ai čtvrti miliardy korun.
Jedním ze členů sdružení vedle firem Eurovia CS,
OHL ŽS a AŽD Praha – byl také Metrostav, divize 4. Jeho
podíl na přestavbě činil 286 milionů korun, což dělá zhru-
ba 17 procent z celkového objemu prací. Pod touto část-
kou se skrývá rekonstrukce 8 mostů (foto č. 1), výstavba
nové lávky pro pěší, estavba 9 propustků, 2 rubní
a jedné orné zdi, úpravy venkovho osvětlení, rekon-
strukce kanalizace, vodovodů, plynovoči kabelových
tras. To vše, jak jinak, za normálního provozu.
„Nejzajímavější a pravděpodobně i technicky nejslo-
žitější stavbou byl pro nás most nad tratí PrahaČeská
ebová,“ hodnotil zpětně provedené práce Ing. Ladislav
Ploc, vedoucí projektu divize 4. Nejdříve bylo totiž nutné
snést starou konstrukci, vybudovat provizorní emos-
tění a teprve pak postavit nový most. Takhle, shrnuto do
jedné věty, to vlastně vypadá jednoduše, ale v praxi je to
o něčem docela jiném. Myslím, že za způsob, jakým jsme
stavbu zvládli, se nemusíme stydět.
Ostatně ani práce na dalších objektech si co do úska
zase tak moc se stavbou tohoto přemostě nezadaly.
Lávka pro ší přes kolejiště na zastávce Kolín, která na-
hrazuje dosavadní úrovňové křížení, se stavěla prakticky
pouze ve výlukách v nočních hodinách. Je jednotlivé
prvky se postupně vkládaly na připravené pilíře, na mís
byl po dílech smontován i vlastní rondel lávky s vnitřním
schodištěm a v poslední etapě bylo na lávku napojeno
ístuposchodišze Sokolské ulice.
Z trochu jiného soudku byla třetí z velkých pra– sa-
nace bezmála půlkilometroopěrzdi. Ta vyžadovala
odstraněstaré vegetace, celkové pročiš zdi tlako-
vou vodou a nakonec její postupné espárování. Není
to sice typ práce, který by zajistil pis do Guinnessovy
knihy rekordů nebo firmě „udělal“ jméno, ale asi každý ví,
v jakém stavu obvykle bývají objekty a bec okoželez-
ničních tratí, takže je jasné, že je to práce stejně úmorná
a nepříjemná jako nezbytná a užitečná.
Divize 4 na železničním uzlu Kolín pomalu končí. Nic-
méně i ona svým dílem ispěla k tomu, že se vlaky na
tomto koridoru budou moci pohybovat rychlostí až 160
km v hodině a že cestování v nich bude pohodlnější, rych-
leí a tao mnoho bezpečněí. Opravu kolínsho ná-
draží (foto č. 2) ještě završí samostatná stavba, která pro
obnovu 4. a 5. stupišzrekonstruuje železničmost
přes Labe. Kromě modernizace zajisi jeho tší světlost,
aby po řece mohly proplouvat tší a hlavně vší lodě.
Zlepší tedy nejen provoz na železnici, ale i lodní dopravu.
–rip–, foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVI
Dvě věže jsou v ELE symbolem úspěchu
1
Metrostav končí stavbu železničního uzlu Kolín
2
Ose sledovaný tunel na dostavbě dálnice D8
V pondě21. ří se dozvěděli razi Ing. Davida Cy-
roně, vedoucího projektu reb divize 5, že povolení
k zahájení výstavby tunelu Radejčín na závěrném
nedokončem úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi
a Ústím n/L nabylo práv moci. Tímto okamžikem
se mohly naplno rozběhnout práce na jedz daích
dlouho odkládaných staveb v naší republice (foto).
Ve skutečnosti nikdo, ani ti nejzatvrzelejší odpůrci
nepopírají význam a itečnost dálnice D8, jenom ma
nepotlačitelnou tendenci řídit se principem, který Angli-
čané označují jako „Never in my backyard“, jinak řeno:
ano, dělejte si co chcete, jenom ne tady! A tak od dubna,
kdy se mělo se stavbou začít a kdy byl proti stavebnímu
povolení podán odpor, Metrostav se stavbou čekal.
Je pravda, že tato část D8 prochází Chráněnou krajin-
nou oblastí České středohoří a že dálnice znamená zásah
do krajiny. Hodně však záleží na tom, jak se provádí. „Tu-
nel Radejčín je situován v otevřeném prostoru, v polích,
takže jeho stavba by neměla vážněji narušovat život v
okolí,“ řekl Ing. Cyroň. Jsme si vědomi, kde stavíme, a
respektujeme, že budeme pod ostrým dohledem úřadu
CHKO, oficiálního stavebního dozoru, ale i místních li
a ochránců přírody. Předpokládáme, že většinu vyrubané
zeminy zpracujeme v rámci vlastní stavby, takže provoz
těžké dopravy snížíme na minimum. Zkušenosti už máme.
Vyhloubila se zde stavebjáma, prohl inžersko-ge-
ologický průzkum a na elomu června a července zal
Metrostav budovat zařízení staveniště. Zatím šlo e bez
problémů a věřím, že to tak jde i dál.“
Tunel bude 650 m dlouhý, jeho ražečást dosáhne
446 m. Skládá se ze dvou samostatch trub, kterými
povede dvouproudová vozovka, a ze tří propojek. Plocha
výrubu měří 130 m². Tunel projde převážrozloženými
a zvětralými horninami sopečného původu, a jak naznačil
geologický průzkum, po technické stránce by zde neměly
t žádné nepředdapože. Nac ho staví party ra-
zičů, které své schopnosti dostatečně prokázaly v daleko
složitějších podmínkách při stavbě tunelu na Islandu.
Po eložce plynového potrubí se pracovkům divi-
ze 5 otevře ístup i k profilu druhé trouby a od chvíle
budou obě trasy razit současně. Denně je v kalotě prora
asi o 3,5 m a to znamená, že příští rok touto dobou zde
40 razů Ing. Davida Cyroně svou práci skoí.
–rip–, foto Josef Husák
Liberecké domy stojí dřív, než se plánovalo
1
1 2
2
Metrostav_18_09.indd 3 10/7/09 10:28:56 AM
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (489 ms)

Rendering Strana 4 (104216): (0/1) (488 ms)

Rendering Strana 3 (104215): (0/1) (531 ms)

Rendering Strana 2 (104214): (0/1) (530 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3140/vth120885-1.jpg (3x)

 i3140/vth120886-1.jpg (3x)

 i3140/bg104215.svg

 i3140/vth120887-1.jpg (3x)

 i3140/vth120883-1.jpg