Den otevřených dveří na
tunelovém komplexu Blanka
15. října 2010 / 18 / XXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Pavla Nováka,
experta z centrály Metrostavu str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Divize 5 zahájila ražby přístupových
tunelů do metra v Helsinkách str. 2
Malá vodní elektrárna Lovosice-Píšťany předána do užívání str. 3
Islandskými tunely se jezdí!
Hotel Atrium v Otrokovicích už
přivítal první hosty str. 3
KrátCe / aKtUáLNĚ
Nová zakázka divize 3
Zástupci divize 3 Metrostavu podepsali 21. září smlouvu
na výstavbu další haly v areálu Karlovarská Business
Park v Praze-Ruzyni. Po objektu E, který její pracovníci
dokončili v roce 2006, budou řídit a koordinovat výstavbu
haly F pro společnost Lindab. Práce jsou plánované
na sedm měsíců, vedoucím projektu je Ing. Petr Macháček.
Divize 1 bude pracovat v Boleslavi
Ve čtvrtek 7. 10. poklepali zástupci investora a dodavatele
na základní kámen stavby Škoda Training Center v Mladé
Boleslavi. Za divizi 1, která projekt za cca 130 milionů Kč
realizuje, se kladívka chopil její ředitel Ing. Milan
Veselský. Projektový tým vede Ing. Lukáš Zelený.
Stavba roku 2010
Při příležitosti 4. ročníku Dnů stavitelství a architektury
vyhlásila odborná porota 30. září výsledky soutěže Stavba
roku 2010. Titul bez rozlišení pořadí získaly Malostranská
beseda v Praze, MVE v Železném Brodě, administrativní
centrum Vinice v Pardubicích, letní koupaliště v Hradci
Králové a Centrum sportu a zdraví v Olomouci.
Nikdo neví, kdy bude sám
potřebovat pomoc!
Jubilejní desátá akce Daruj krev
s Metrostavem se uskuteční v pátek
5. listopadu 2010 mezi 7,30 a 11. hodinou
v centrále společnosti v Koželužské ulici
v Praze 8. Dobrovolní dárci se mohou hlásit
na konkrétní hodinu odběru prostřednictvím
firemního intranetu, kde naleznou přihlášku
a další informace. Děkujeme všem, kdo se
k akci Daruj krev s Metrostavem připojí!
Stavba desetiletí
Nejlepší pražskou stavbou minulého desetiletí se podle
hlasování veřejnosti stal úsek trasy metra IV. C1 z Nádraží Holešovice do Ládví. K jeho víc než deseti tisícům
vítězných hlasů přispěli i zaměstnanci Metrostavu,
kteří se v letech 2000–2004 na stavbě podíleli.
Do soutěže o Pražskou stavbu 2000–2009, bylo zařazeno 28 děl z hlavního města, která v uplynulých letech
uspěla v soutěži Stavba roku. Úsek metra IV. C1 mezi nimi
upoutal nejen veřejnost, ale stále zajímá i odborníky. Už
v roce 2004 získal nominaci na titul Stavba roku za ojedinělé konstrukční řešení tunelů, které pod Vltavou prošly
pomocí technologie vysouvání. Pro tubusy takových
parametrů a v podmínkách řeky byl tento způsob stavby
použit vůbec poprvé. Na trase IV. C1 je také první ražená
jednolodní stanice metra Kobylisy (foto).
Na druhém místě v soutěži se umístilo železniční Nové
spojení, pro které Metrostav stavěl tunely pod Vítkovem.
Třetí místo obsadilo nové sídlo banky ČSOB v Radlicích.
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhých
patnáct kilometrů zkrátilo otevření dvou dosud nejdelších tunelů, jaké Metrostav dosud postavil. Práci divize 5,
která projekt s názvem Héđinsfjarđargöng (titulní foto) nejen řídila, ale její pracovníci stavbu přímo prováděli,
ocenil při slavnostním zahájení i islandský prezident Ólafur Ragnar Grímsson. Při zahájení provozu na nové komunikaci přestřihl jako první pásku ve fjordu Héđins současný ministr dopravy Ögmundur Jónasson (foto č. 1, napravo jeho předchůdce Kristján Möller, vlevo ředitel Vegagerðinu Hrein Haraldsson). Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a oba vedoucí projektu Ing. David Cyroň a Ing. Ermín Stehlík (foto č. 2 zleva) tomu s uspokojením přihlíželi.
Lenka Svobodová, foto Steingrímur Kristinsson, archiv divize 5
Co napadne divizi 5, když se řekne Island...
Práce naší divize 5 na dalekém Islandu prakticky skončila. Společnost Vegagerðin, která se zabývá správou
islandských silnic, převzala jako investor i uživatel
hotový projekt Héđinsfjarđargöng. Tunelové spojení
mezi městy Siglufjörđur a Ólafsfjörđur se otevřelo pro
veřejnost. Co všechno se při té příležitosti může vybavit člověku, který naši stavbu na Islandu zblízka zná,
připomněl ředitel divize Ing. Václav Soukup:
1
„Ohromná výzva pro všechny, kdo se do stavby zapojili. Představa o složité práci ‚na konci světa‘ v drsných
klimatických podmínkách. Náročné diplomatické projednávání v rodinách, rozhodnutí jet a stavby se zúčastnit.
Únavná celodenní cesta letadlem a dalších šest hodin
cesty autobusem na sever Islandu.
Práce v novém prostředí, s novou mechanizací, pod
otevřenou horninovou klenbou a v Metrostavu dosud
nepoužívanou technologií Drill&Blast.
Každodenní souboj s horou a s vodou, tryskající často
v nepředstavitelném množství a pod ohromným tlakem.
Nutnost vyrazit za den dva pětimetrové záběry na jednom
2
i druhém tunelu. Když je dobrá skála i tři. Když z vrtů pod
tlakem tryská voda, tak také žádný. Dvanáct hodin denně,
šest dní v týdnu, celých osm týdnů po sobě...
do ko n č ení n a s t r. 3
Projekt Héđinsfjarđargöng inspiroval výtvarnici Fríðu Björk Gylfadóttir k tomu, že začala plést maxišálu, jež by spojila
16 km vzdálená města Siglufjörđur a Ólafsfjörđur. S prací jí nakonec pomohlo více než tisíc lidí z celého světa ve věku od
10 do 94 let. Dohromady upletli 11 334 m dlouhý pás, který propojil protilehlé portály obou tunelů. Faktické spojení Siglu
a Ólafs symbolicky potvrdil starosta jejich společné samosprávy Sigurdur Valur Asbjorn, když při otevření tunelů šálu
sešil vložením posledního kusu v typické žluté barvě a s logem společnosti Vegagerðin. „Mrzí mě, že jsme se o pletení
nedozvěděli dřív, české pletařky by jistě islandskou šálu ještě o pár kilometrů prodloužily,“ litoval Ing. Ermín Stehlík.
Rekordní pleteninu rozdělí na použitelné šály a výtěžek z jejich prodeje poslouží charitě. Více na www.frida.is.
Metrostav_18_10.indd 1
Héđinsfjarđargöng
lokace
Island, kraj Norðurland
objednatel
Vegagerðin (správa silnic)
dodavatel
sdružení MEHA
lídr sdružení
divize 5 Metrostavu
druhý člen sdružení
islandská firma Háfell
vedoucí projektu do 30. 6. 2007
Ing. David Cyroň
ředitel výstavby od 1. 7. 2007
Ing. Ermín Stehlík
začátek ražeb
21. září 2006
otevření
2. října 2010
délka celkem
14 100 m
most přes řeku Héđinsfjarđará
14 m
celková délka tunelů
11 025 m
běžný ražený průřez
52,83 m²
průřez v odstavu
75,25 m²
počet výhyben
18
nejvyšší nadloží
850 m pod horou Ţverfjall
technologie ražeb
Drill&Blast
délka vývrtů pro trhací práce
1500 km
délka vrtů pro injektáž
40,6 km
délka předvrtů
32 km
spotřeba chemických injektáží
633 tun polyuretanů
spotřeba rychletvrdnoucího cementu
617 tun
oplášťování proti průsakům
77 000 m²
délka odvodňovacích potrubí
32 km
tunel Siglufjörđur
celková délka
3875 m
ražená část
3650 m
teplota vody
8–20 °C (geotermální)
prorážka do fjordu Héđins
3. dubna 2008
kubatura ražených částí
200 000 m³
tunel Ólafsfjörđur
celková délka
7150 m
ražená část
6925 m
tlak tryskající vody
přes 30 barů
teplota vody
2–3 °C
maximální celkový přítok
600 l/s
nejvyšší výkon
330 m v červenci 2007
spotřeba injektážní směsi
555 kg/bm
v sanovaných úsecích
začátek protiražby
5. května 2008
prorážka
9. dubna 2009
kubatura ražených částí
380 000 m³
10/14/10 3:48:47 PM