Den otevřených dveří na

tunelovém komplexu Blanka

15. října 2010 / 18 / XXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Pavla Nováka,

experta z centrály Metrostavu str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Divize 5 zahájila ražby přístupových

tunelů do metra v Helsinkách str. 2

Malá vodní elektrárna Lovosice-Píšťany předána do užívání str. 3

Islandskými tunely se jezdí!

Hotel Atrium v Otrokovicích už

přivítal první hosty str. 3

KrátCe / aKtUáLNĚ

Nová zakázka divize 3

Zástupci divize 3 Metrostavu podepsali 21. září smlouvu

na výstavbu další haly v areálu Karlovarská Business

Park v Praze-Ruzyni. Po objektu E, který její pracovníci

dokončili v roce 2006, budou řídit a koordinovat výstavbu

haly F pro společnost Lindab. Práce jsou plánované

na sedm měsíců, vedoucím projektu je Ing. Petr Macháček.

Divize 1 bude pracovat v Boleslavi

Ve čtvrtek 7. 10. poklepali zástupci investora a dodavatele

na základní kámen stavby Škoda Training Center v Mladé

Boleslavi. Za divizi 1, která projekt za cca 130 milionů Kč

realizuje, se kladívka chopil její ředitel Ing. Milan

Veselský. Projektový tým vede Ing. Lukáš Zelený.

Stavba roku 2010

Při příležitosti 4. ročníku Dnů stavitelství a architektury

vyhlásila odborná porota 30. září výsledky soutěže Stavba

roku 2010. Titul bez rozlišení pořadí získaly Malostranská

beseda v Praze, MVE v Železném Brodě, administrativní

centrum Vinice v Pardubicích, letní koupaliště v Hradci

Králové a Centrum sportu a zdraví v Olomouci.

Nikdo neví, kdy bude sám

potřebovat pomoc!

Jubilejní desátá akce Daruj krev

s Metrostavem se uskuteční v pátek

5. listopadu 2010 mezi 7,30 a 11. hodinou

v centrále společnosti v Koželužské ulici

v Praze 8. Dobrovolní dárci se mohou hlásit

na konkrétní hodinu odběru prostřednictvím

firemního intranetu, kde naleznou přihlášku

a další informace. Děkujeme všem, kdo se

k akci Daruj krev s Metrostavem připojí!

Stavba desetiletí

Nejlepší pražskou stavbou minulého desetiletí se podle

hlasování veřejnosti stal úsek trasy metra IV. C1 z Nádraží Holešovice do Ládví. K jeho víc než deseti tisícům

vítězných hlasů přispěli i zaměstnanci Metrostavu,

kteří se v letech 2000–2004 na stavbě podíleli.

Do soutěže o Pražskou stavbu 2000–2009, bylo zařazeno 28 děl z hlavního města, která v uplynulých letech

uspěla v soutěži Stavba roku. Úsek metra IV. C1 mezi nimi

upoutal nejen veřejnost, ale stále zajímá i odborníky. Už

v roce 2004 získal nominaci na titul Stavba roku za ojedinělé konstrukční řešení tunelů, které pod Vltavou prošly

pomocí technologie vysouvání. Pro tubusy takových

parametrů a v podmínkách řeky byl tento způsob stavby

použit vůbec poprvé. Na trase IV. C1 je také první ražená

jednolodní stanice metra Kobylisy (foto).

Na druhém místě v soutěži se umístilo železniční Nové

spojení, pro které Metrostav stavěl tunely pod Vítkovem.

Třetí místo obsadilo nové sídlo banky ČSOB v Radlicích.

Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhých

patnáct kilometrů zkrátilo otevření dvou dosud nejdelších tunelů, jaké Metrostav dosud postavil. Práci divize 5,

která projekt s názvem Héđinsfjarđargöng (titulní foto) nejen řídila, ale její pracovníci stavbu přímo prováděli,

ocenil při slavnostním zahájení i islandský prezident Ólafur Ragnar Grímsson. Při zahájení provozu na nové komunikaci přestřihl jako první pásku ve fjordu Héđins současný ministr dopravy Ögmundur Jónasson (foto č. 1, napravo jeho předchůdce Kristján Möller, vlevo ředitel Vegagerðinu Hrein Haraldsson). Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup a oba vedoucí projektu Ing. David Cyroň a Ing. Ermín Stehlík (foto č. 2 zleva) tomu s uspokojením přihlíželi.

Lenka Svobodová, foto Steingrímur Kristinsson, archiv divize 5

Co napadne divizi 5, když se řekne Island...

Práce naší divize 5 na dalekém Islandu prakticky skončila. Společnost Vegagerðin, která se zabývá správou

islandských silnic, převzala jako investor i uživatel

hotový projekt Héđinsfjarđargöng. Tunelové spojení

mezi městy Siglufjörđur a Ólafsfjörđur se otevřelo pro

veřejnost. Co všechno se při té příležitosti může vybavit člověku, který naši stavbu na Islandu zblízka zná,

připomněl ředitel divize Ing. Václav Soukup:

1

„Ohromná výzva pro všechny, kdo se do stavby zapojili. Představa o složité práci ‚na konci světa‘ v drsných

klimatických podmínkách. Náročné diplomatické projednávání v rodinách, rozhodnutí jet a stavby se zúčastnit.

Únavná celodenní cesta letadlem a dalších šest hodin

cesty autobusem na sever Islandu.

Práce v novém prostředí, s novou mechanizací, pod

otevřenou horninovou klenbou a v Metrostavu dosud

nepoužívanou technologií Drill&Blast.

Každodenní souboj s horou a s vodou, tryskající často

v nepředstavitelném množství a pod ohromným tlakem.

Nutnost vyrazit za den dva pětimetrové záběry na jednom

2

i druhém tunelu. Když je dobrá skála i tři. Když z vrtů pod

tlakem tryská voda, tak také žádný. Dvanáct hodin denně,

šest dní v týdnu, celých osm týdnů po sobě...

do ko n č ení n a s t r. 3

Projekt Héđinsfjarđargöng inspiroval výtvarnici Fríðu Björk Gylfadóttir k tomu, že začala plést maxišálu, jež by spojila

16 km vzdálená města Siglufjörđur a Ólafsfjörđur. S prací jí nakonec pomohlo více než tisíc lidí z celého světa ve věku od

10 do 94 let. Dohromady upletli 11 334 m dlouhý pás, který propojil protilehlé portály obou tunelů. Faktické spojení Siglu

a Ólafs symbolicky potvrdil starosta jejich společné samosprávy Sigurdur Valur Asbjorn, když při otevření tunelů šálu

sešil vložením posledního kusu v typické žluté barvě a s logem společnosti Vegagerðin. „Mrzí mě, že jsme se o pletení

nedozvěděli dřív, české pletařky by jistě islandskou šálu ještě o pár kilometrů prodloužily,“ litoval Ing. Ermín Stehlík.

Rekordní pleteninu rozdělí na použitelné šály a výtěžek z jejich prodeje poslouží charitě. Více na www.frida.is.

Metrostav_18_10.indd 1

Héđinsfjarđargöng

lokace

Island, kraj Norðurland

objednatel

Vegagerðin (správa silnic)

dodavatel

sdružení MEHA

lídr sdružení

divize 5 Metrostavu

druhý člen sdružení

islandská firma Háfell

vedoucí projektu do 30. 6. 2007

Ing. David Cyroň

ředitel výstavby od 1. 7. 2007

Ing. Ermín Stehlík

začátek ražeb

21. září 2006

otevření

2. října 2010

délka celkem

14 100 m

most přes řeku Héđinsfjarđará

14 m

celková délka tunelů

11 025 m

běžný ražený průřez

52,83 m²

průřez v odstavu

75,25 m²

počet výhyben

18

nejvyšší nadloží

850 m pod horou Ţverfjall

technologie ražeb

Drill&Blast

délka vývrtů pro trhací práce

1500 km

délka vrtů pro injektáž

40,6 km

délka předvrtů

32 km

spotřeba chemických injektáží

633 tun polyuretanů

spotřeba rychletvrdnoucího cementu

617 tun

oplášťování proti průsakům

77 000 m²

délka odvodňovacích potrubí

32 km

tunel Siglufjörđur

celková délka

3875 m

ražená část

3650 m

teplota vody

8–20 °C (geotermální)

prorážka do fjordu Héđins

3. dubna 2008

kubatura ražených částí

200 000 m³

tunel Ólafsfjörđur

celková délka

7150 m

ražená část

6925 m

tlak tryskající vody

přes 30 barů

teplota vody

2–3 °C

maximální celkový přítok

600 l/s

nejvyšší výkon

330 m v červenci 2007

spotřeba injektážní směsi

555 kg/bm

v sanovaných úsecích

začátek protiražby

5. května 2008

prorážka

9. dubna 2009

kubatura ražených částí

380 000 m³

10/14/10 3:48:47 PM