strana 2

Stavba jako diatom

Zlín, Eva Jiřičná a Metrostav – trojkombinace, která v rodném městě světoznámé architektky nedávno

umožnila vznik další moderní dominanty – Kongresového centra. Jeho v září otevřená budova se spolu s vedlejším, dříve dokončeným Univerzitním centrem, stala už čtvrtou podařenou vizitkou naší divize 3

ve Zlínském kraji. Tým Ing. Marka Šacha ji postavil

ve sdružení s místní společností PSG – International.

Ptáme se

Ing. Pavla Nováka,

experta z centrály Metrostavu

Otaniemi

Jousenpulsto

Tapiola

Keilaniemi

Kamppi

Rautatientori

Matlnkylä

Koivusaan

Ruoholahti

Lauttasaan

Divize 5 zahájila ražby v Helsinkách

Předsazená fasáda z luxferových stěn o ploše 1127 m²

chrání velký sál pro více než 830 diváků před hlukem

přilehlé křižovatky tak jako slupka cibule, která Evu

Jiřičnou inspirovala. Vytvořit vhodné prostředí pro

zlínskou koncertní scénu prostě nebylo jednoduché...

Ze základního oválného půdorysu Kongresového centra

vystupuje malý sál pro 90 diváků. Je umístěný mimo

charakteristickou oválnou střešní konstrukci, kterou inspiroval tvar diatomu čili skořápka rozsivky. Její ocelová

žebra, doplněná hliníkovým tahokovem, umně skrývají

všechny technologické prvky, vystupující nad nosnou

střešní konstrukci, a sjednocují obrys objektu

Oblé linky půdorysu umožňují měkké výškové členění interiéru. Také v otevřeném foyer přispívají k dobré akustice

celého komplexu, kde sídlí a ponejvíc bude vystupovat

místní Filharmonie Bohuslava Martinů

V září 2010 zahájila divize 5 ražby přístupových tunelů

v Helsinkách, které umožní prodloužení metropolitní

linky finské podzemní dráhy trasy Länsimetro z dosavadní konečné stanice Ruoholahti na západ do stanice

Matinkylä. Nová trasa tak spojí sousední města Helsinky a Espoo (mapa). Podzemní stavba, kterou Metrostav

realizuje ve sdružení s místní společností Destia Oy, by

měla skončit přesně za rok, v září 2011.

Celý, téměř čtrnáctikilometrový úsek linky se sedmi

novými stanicemi by měl být uveden do provozu koncem

roku 2015. „Prvně musíme vyrazit 283 m dlouhý tunel

Myllykallio, poté 357 m dlouhý tunel Koivusaari a nakonec 405 m dlouhý tunel Lauttasaari,“ popisuje Ing. Jan

Skuhra, přípravář divize 5, který pracuje v týmu vedoucího projektu Ing. Václava Pavlovského. „Mají běžný profil

kolem 40 m² a jejich úpadní ražbu očekáváme pod hladinou spodní vody v tvrdých žulách a rulách. Pracujeme

na ostrově Lauttasaari v blízkosti moře a uprostřed živého

centra ostrova, při ražbách proto musíme dodržovat velice přísná opatření na ochranu životního prostředí.“

Ražby metodou Drill&Blast provází systematická

injektáž předpolí tunelu na bázi cementu. Pracovníci

divize 5, kteří se v Helsinkách střídají ve dvou směnách a v pracovním turnusu po šesti týdnech, budou

mít kromě vrtacích a trhacích prací v podzemí na starost

i všechny injektáže, stabilizaci výrubu svorníkovou výstrojí a výstavbu definitivního ostění ze stříkaných betonů

s rozptýlenou výztuží. Do tunelů musí zajistit také přísun

elektrické energie, dobré odvětrání pracovišť, rozvody pro

technologickou vodu a čerpání důlních vod.

Zaměstnanci společnosti Destia Oy budou zodpovídat

za zařízení stavenišť, hloubené úseky, odtěžení rubaniny

a z povrchu prováděné trhací práce a injektáže.

Tunely s proměnlivým profilem od 33 do 58 m²

umožní přístup pro vybudování dvou jednolodních stanic

budoucí podzemní dráhy a vlastních traťových tunelů.

Práce zatím začaly na tunelu Myllykallio, který vstupuje pod zem zářezem vedle administrativní budovy se

sídlem stavby. Na západní části ostrova, v těsné blízkosti přístaviště, podejde tunel Koivusaari plavební kanál

a čtyřproudou rychlostní silnici spojující Helsinky s městem Espoo. Trasa tunelu Lauttasaari je zase zasazena

do centra ostrova, kde bude přímo podcházet rezidenční

budovy v blízkosti nemocnice, a při jeho provádění budou

muset raziči dodržet velmi přísná seizmická a hluková

omezení, aby svou prací nerušili místní obyvatele.

„Za první týden prací jsme zatím metodou Drill&Blast

vyrazili kolem 12 m délky v plném profilu na prvním tunelu

Myllykallio. Ražbě vždy předchází systémová cementová

injektáž ochranného deštníku v délce 25 m, který je odvrtaný do předpolí tunelu kolem celého jeho profilu. Překryv

jednotlivých sad vrtů předepsal projekt na pět metrů. Pro

práce využíváme třílafetový vrtací vůz Sandvik DT1130

(foto), injektážní jednotky Unigrout, stříkací manipulátor

Meyco Potenza a teleskopický manipulátor CAT TH414,“

vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč postup

stavby a mechanismy, které při ní divize 5 používá.

„Věřím, že svou práci v Helsinkách odvedeme tak

dobře, že nám investor svěří nejen pokračování ražby přístupových tunelů, na které máme opce, ale že se budeme

moci podílet i na vlastní stavbě stanic a traťových tunelů

Länsimetro, o kterou se ucházíme,“ zakončil první příspěvek z finské stavby vedoucí projektu Ing. Pavlovský.

–ls–, mapa Vahanen, foto archiv divize 5

Čistá Berounka vyčistí vody Staré řeky

Tým Ing. Miroslava Kšíra z divize 1 zahájil v září práce

na projektu C druhé etapy akce Čistá Berounka. V následujících dvou letech bude řídit dostavbu a rekonstrukci kanalizace ve městě Blovice včetně intenzifikace čistírny odpadních vod. Třetinový podíl ve sdružení

připadá společnosti EUROVIA CS, která dostaví vodovodní a kanalizační síť v rokycanské části Borek.

Sklocementové akustické obklady ve velkém sále pro

850 diváků mají hmotnost kolem 260 kg a jsou umístěné až

ve výšce 11 m. Také jejich nastavení se ještě dolaďuje

Pod stropem hlavního sálu září víc než sto průhledných

plastových motýlů. Završují nevšední dojem z výjimečně

krásné stavby, na které měl Metrostav čest se podílet

Metrostav_18_10.indd 2

Vyčistit povodí trempy milované Staré řeky si vytyčil za

úkol Svazek obcí povodí Berounky, který na provedení akce

získal finanční prostředky z Fondu soudržnosti EU a od Státního fondu životního prostředí. Slavnostní zahájení projektu

proběhlo v Rokycanech i v Blovicích 6. října v přítomnosti

starostů obou měst a dalších hostů. Za Metrostav se jej zúčastnil Ing. Milan Veselský, ředitel divize 1, kámen poklepal

ředitel její plzeňské oblasti Ing. Václav Apolín (foto vlevo).

„V Blovicích doplníme kanalizaci v částech Vlčice, Hradiště a Bohušov, a umožníme tak napojení dalších 750 obyvatel

na místní ČOV,“ řekl vedoucí projektu Ing. Kšír. „Celkem to

bude přes 8,5 km gravitačních stok a výtlaků včetně 8 čerpacích stanic. Dále nás čeká rekonstrukce části stávající kanalizační sítě a provedení havarijních propojů stávajících stok.

Tyto práce bychom měli dokončit do konce února 2012.“

Rekonstrukce a intenzifikace blovické čistírny odpadních

vod proběhne za plného provozu. Stavba odstraní provozní

zatížení původního mechanického předčištění a ČOV doplní novou kompletní kalovou koncovkou, která zahrne jak

uskladnění a odvodnění, tak i hygienizaci kalu. Díky ní z vy-

pouštěných odpadních vod zmizí zejména škodlivé nutrienty

a kapacita ČOV se zvýší na 3300 ekvivalentních obyvatel.

Areál pak bude opouštět tak vyčištěná odpadní voda, že její

kvalita vyhoví všem požadavkům směrnic Evropské unie.

„Předpokládáme, že práce v blovické čistírně odpadních

vod dokončíme už v červenci 2011. Její 14měsíční zkušební

provoz by měl být uzavřen do října 2012. Plánovaný nejzazší

termín dokončení celého projektu – konec dubna 2013 – bychom tak mohli zkrátit o víc než půl roku,“ doplnil Ing. Kšír.

Tým společnosti EUROVIA CS vybuduje v rámci projektu C na akci Čistá Berounka ještě kanalizaci po celém území

rokycanské městské části Borek. Ta celkem obsáhne přes pět

kilometrů gravitačních stok a výtlaků včetně šesti čerpacích

stanic. Náš partner navíc v Rokycanech dostaví veřejný vodovod a další část jeho rozvodů zrekonstruuje.

Ing. Pavel Novák působí v oboru speciálního zakládání

staveb už od roku 1995. Šest posledních let pracuje

jako expert v úseku ekonomického ředitele na centrále

Metrostavu. Vedoucím projektů ze všech divizí naší

společnosti pomáhá u konkrétních projektů snižovat

náklady vynaložené v souvislosti se zakládáním.

Při předvýrobní i výrobní přípravě projektů vyjednáváte s potenciálními dodavateli. Pomáháte vytvořit alternativní řešení, která v oblasti vašeho působení vedou

k úspoře finančních nákladů. Jak je spolupráce s vámi

pro divize konkrétně prospěšná?

Na rozdíl od vedoucích projektů, kteří se musí orientovat

v celé šíři stavebnictví, znám z vlastní zkušenosti snad

všechny firmy, které u nás v oboru speciálního zakládání

staveb působí. Vím, co která firma skutečně ovládá, a poptávám na dané práce pouze ty společnosti, které žádanou

technologii opravdu provádějí.

V které fázi zakázky umíte poradit?

Moje spolupráce s divizemi začíná už při zpracování nabídky do výběrových řízení a těch je několikanásobně víc,

než kolik staveb skutečně realizujeme. V této fázi reviduji

došlé nabídky dodavatelů základových konstrukcí tak, aby

naše cena v této oblasti byla reálná, a pokud možno ještě

výhodnější, než má konkurence. Pokud v soutěži uspějeme, oslovuji potencionální dodavatele, a když to zadání

umožní, požaduji po nich návrh konkrétního variantního

řešení, které by divizi přineslo další úspory.

Spolupracujete i s jinými experty Metrostavu?

Velice rád pracuji s Ing. Richardem Barvínkem. Dnes na

centrále působí „jen“ jako externí expert v oblasti geotechniky, má však obrovské zkušenosti a rád si poslechnu

jeho názory. Vždy dokáže poradit a navzdory bohatým

mezinárodním zkušenostem to je velmi skromný člověk,

se kterým je radost spolupracovat.

Všechny projektové týmy Metrostavu se na vás obracejí, protože tak určuje jednotný systém řízení zakázek

v naší společnosti. Žádá vás o pomoc i někdo jiný?

Těší mě, že mám důvěru i ostatních firem ve sdruženích,

kde působíme. Nedávno se na mě třeba s žádostí o pomoc

při výběru dodavatele obrátil zástupce společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, se kterou ve sdružení začínáme

rekonstruovat akvapark v Pardubicích. Jinak je pro mě

samozřejmá rada ostatním členům Skupiny Metrostav,

jako tomu bylo nedávno pro Metrostav Development

u rezidenčního souboru Na Vackově.

Na kterých stavbách se vám v poslední době podařilo

výrazněji přispět ke snížení finančních nákladů?

Třeba právě Na Vackově, kde se nám s vedoucím projektu

Ing. Martinem Jirotou z divize 9 podařilo optimalizovat

zajištění stavební jámy pomocí menšího počtu dočasných

beraněných zápor, než bylo spočítáno v původním návrhu. Uspořit se nám podařilo i při zajištění stavebních jam

u administrativních a bytových domů na Pankráci. Tam

byl zase kolem staveniště takový prostor, že se stavební

jáma mohla částečně vysvahovat, a tím se snížila navrhovaná plocha záporového pažení.

Na kterých dalších stavbách Metrostavu jste pracoval

nebo u kterých právě pomáháte?

Zajímavé bylo zajištění zámecké zdi u kulturního zařízení

v Malesicích, které se právě otvírá. Stísněné staveniště

zde z jedné strany omezovala stará opěrná zeď, která se

musela sanovat a jistit pomocnou dočasnou konstrukcí.

U rekonstrukce akvaparku v Pardubicích, kde řešíme zajištění stavební jámy a základy nových bazénů, s návrhy

čekáme, až bude přesně daná výška hladiny podzemní

vody. Podobné je to i u výstavby obytného souboru

v Čelakovicích, kde zatím přesně neznáme srovnání výškových úrovní základových spar nového objektu a okolní

starší zástavby. Projektů, na kterých dnes pracuji, jsou

však desítky. Budu rád, když se nám je podaří realizovat

a přispěji k jejich dobrému výsledku.

10/14/10 3:48:52 PM