Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 2
Čistá Berounka vistí vody Staré řeky
m Ing. Miroslava Kšíra z divize 1 zahájil v září práce
na projektu C druhé etapy akce Čistá Berounka. V ná-
sledujících dvou letech bude řídit dostavbu a rekon-
strukci kanalizace ve městě Blovice včetně intenzifika-
ce čistírny odpadních vod. Třetinový podíl ve sdrení
ipadá společnosti EUROVIA CS, která dostaví vodo-
vodní a kanalizační síť v rokycanské části Borek.
Vyčistit povotrempy milované Stařeky si vytyčil za
úkol Svazek ob povodí Berounky, kte na provede akce
skal finanční prosedky z Fondu soudržnosti EU a od Stát-
ho fondu životního prostředí. Slavnostní zahájení projektu
proběhlo v Rokycanech i v Blovicích 6. října v přítomnosti
starostů obou měst a dalších hos. Za Metrostav se jej zú-
častnil Ing. Milan Veselský, ředitel divize 1, kámen poklepal
ředitel její plzeňské oblasti Ing. Václav Apolín (foto vlevo).
„V Blovicích doplníme kanalizaci v částech Vlčice, Hradiš-
a Bohušov, a umožníme tak napojení dalších 750 obyvatel
na místČOV,řekl vedoucí projektu Ing. Kšír. „Celkem to
bude přes 8,5 km gravitch stok a výtla včetně 8 čerpa-
cích stanic. Dále nás čeká rekonstrukce části stávající kana-
lizsítě a provedehavarijních propojů stávajících stok.
Tyto práce bychom měli dokončit do konce února 2012.
Rekonstrukce a intenzifikace blovické čistírny odpadních
vod proběhne za plného provozu. Stavba odstraprovozní
zatížení původního mechanického předčištění a ČOV do-
plní novou kompletní kalovou koncovkou, která zahrne jak
uskladnění a odvodnění, tak i hygienizaci kalu. Díky z vy-
pouštěných odpadních vod zmizí zejména škodlivé nutrienty
a kapacita ČOV se zvýší na 3300 ekvivalentních obyvatel.
Areál pak bude opouštět tak vyčištěná odpadní voda, že její
kvalita vyhoví všem požadavkům směrnic Evropské unie.
„Předpokládáme, že práce v blovické čistírodpadních
vod dokončíme v červenci 2011. Její 14měsíční zkušeb
provoz by měl být uzavřen do října 2012. Plánovaný nejzazší
termín dokončení celého projektu – konec dubna 2013 – by-
chom tak mohli zkrátit o víc než půl roku,“ doplnil Ing. Kšír.
m spolnosti EUROVIA CS vybuduje v rámci projek-
tu C na akci Čistá Berounka ještě kanalizaci po celém území
rokycans městské části Borek. Ta celkem obsáhne přes pět
kilometrů gravitačních stok a výtlaků včetně šesti čerpacích
stanic.š partner nac v Rokycanech dosta veřejný vo-
dovod a další část jeho rozvodů zrekonstruuje.
Stavba jako diatom
Zlín, Eva Jiřič a Metrostav trojkombinace, kte-
v rodném s světoznámé architektky nedávno
umnila vznik další moder dominanty Kongre-
sového centra. Jeho v září otevře budova se spo-
lu s vedleím, dříve dokoeným Univerzitním cent-
rem, stala už čtvrtou podařenou vizitkou naší divize 3
ve Znském kraji. Tým Ing. Marka Šacha ji postavil
ve sdružení s místní společností PSG – International.
Předsazená fasáda z luxferových stěn o ploše 1127 m²
chrání velký sál pro více než 830 diváed hlukem
ilehlé křižovatky tak jako slupka cibule, která Evu
Jiřičnou inspirovala. Vytvořit vhod prostředí pro
zlínskou koncertní scénu prostě nebylo jednoduché...
Ze základního oválného půdorysu Kongresového centra
vystupuje malý sál pro 90 diváků. Je umís mimo
charakteristickou oválnou střeš konstrukci, kterou in-
spiroval tvar diatomu čili skápka rozsivky. Její ocelová
žebra, doplněná hliníkovým tahokovem, umně skrývají
všechny technologic prvky, vystupující nad nosnou
střešní konstrukci, a sjednocují obrys objektu
Oblinky půdorysu umožňukké výškové členění in-
teriéru. Také v otevřeném foyer ispívají k dobré akustice
ceho komplexu, kde síd a ponejc bude vystupovat
místní Filharmonie Bohuslava Martinů
Sklocementové akustic obklady ve velkém sále pro
850 diváků mají hmotnost kolem 260 kg a jsou umístěné až
ve výšce 11 m. Také jejich nastavese ještě dolaďuje
Pod stropem hlavního sálu září c než sto phledch
plastových motýlů. Završunevšední dojem z výjimeč
krásné stavby, na které měl Metrostav čest se podílet
Ing. Pavla Nováka,
experta z centrály Metrostavu
Ing. Pavel Novák působí v oboru speciálního zakládání
staveb už od roku 1995. Šest posledních let pracuje
jako expert v úseku ekonomického ředitele na centrále
Metrostavu. Vedoucím projektů ze všech divizí naší
společnosti pomáhá u konktních projektů snižovat
náklady vynaložené v souvislosti se zakládáním.
i předvýrobní i výrobní přípravě projektů vyjednává-
te s potenciálními dodavateli. Pomáháte vytvořit alter-
nativřešení, která v oblasti veho působení vedou
k úspoře finančních nákladů. Jak je spolupce s vámi
pro divize konkrétně prospěšná?
Na rozl od vedoucích projektů, kteří se musí orientovat
v celé šíři stavebnictví, znám z vlastní zkušenosti snad
echny firmy, které u nás v oboru speciálního zakládání
staveb působí. Vím, co která firma skuteč ovdá, a po-
ptávám na dané práce pouze ty společnosti, které žádanou
technologii opravdu provádějí.
V které fázi zakázky umíte poradit?
Moje spolupráce s divizemi začíi zpracována-
dky do výběrových říze a těch je několikanásobně víc,
než kolik staveb skutečně realizujeme. V této fázi reviduji
došlé nabídky dodavatelů základových konstrukcí tak, aby
naše cena v této oblasti byla reál, a pokud možno ješ
výhodnější, než konkurence. Pokud v soutěži uspěje-
me, oslovuji potencionální dodavatele, a když to zadání
umožní, požaduji po nich návrh konkrétního variantního
řešení, které by divizi přineslo další úspory.
Spolupracujete i s jinými experty Metrostavu?
Velice rád pracuji s Ing. Richardem Barvínkem. Dnes na
centrále působí „jenjako exter expert v oblasti geo-
techniky, ak obrovské zkušenosti a rád si poslechnu
jeho názory. Vždy dokáže poradit a navzdory bohatým
mezinárodním zkušenostem to je velmi skromný člověk,
se kterým je radost spolupracovat.
Všechny projektové týmy Metrostavu se na vás obra-
cejí, prote tak určuje jednotný sysm řízení zakázek
v naší společnosti. Žádá vás o pomoc i někdo jiný?
ší mě, že mám důvěru i ostatních firem ve sdruženích,
kde působíme. Nedávno se na mě třeba s žádostí o pomoc
i výběru dodavatele obrátil zástupce společnosti Chlá-
dek a Tintěra, Pardubice, se kterou ve sdružení začínáme
rekonstruovat akvapark v Pardubicích. Jinak je pro
samozřejmá rada ostatním členům Skupiny Metrostav,
jako tomu bylo nedávno pro Metrostav Development
u rezidenčního souboru Na Vackově.
Na kterých stavbách se vám v posleddobě podařilo
výrazněji přispět ke snížení finančních nákladů?
eba právě Na Vackově, kde se nám s vedoucím projektu
Ing. Martinem Jirotou z divize 9 podařilo optimalizovat
zajištění stavební jámy pomocí menšího počtu dočasných
beraněných por, než bylo spítáno v původním vr-
hu. Uspořit se nám podilo i při zajištění stavebních jam
u administrativních a bytových domů na Pankráci. Tam
byl zase kolem staveniště takový prostor, že se stavební
jáma mohla částečně vysvahovat, a tím se snížila navrho-
vaná plocha záporového pažení.
Na kterých dalších stavbách Metrostavu jste pracoval
nebo u kterých právě pomáháte?
Zajímavé bylo zajišzámecké zdi u kulturho zařízení
v Malesicích, které se právě otvírá. Stísněné staveniš
zde z jedné strany omezovala stará opěrná zeď, která se
musela sanovat a jistit pomocnou dočasnou konstrukcí.
U rekonstrukce akvaparku v Pardubicích, kde řešíme za-
jištění stavební my a základy nových bazénů, s návrhy
čekáme, bude esně daná výška hladiny podzemní
vody. Podobné je to i u výstavby obytného souboru
v Čelakovicích, kde zatím přesně neznáme srovnání výš-
kových úrovní základových spar nového objektu a okolní
starší zástavby. Projektů, na kterých dnes pracuji, jsou
ak desítky. Budu rád, když se nám je podaří realizovat
a přispěji k jejich dobrému výsledku.
Matlnkylä
Tapiola
Otaniemi
Keilaniemi
Koivusaan
Lauttasaan
Ruoholahti
Kamppi
Rautatientori
Jousenpulsto
strana 2
PTÁME SE
Divize 5 zahájila ražby v Helsinkách
V září 2010 zahájila divize 5 ražby přístupových tunelů
v Helsinkách, které umož prodloe metropolit
linky finské podzemní dráhy trasy Länsimetro z dosa-
vadní konné stanice Ruoholahti na západ do stanice
Matinkylä. Nová trasa tak spojí sousední města Helsin-
ky a Espoo (mapa). Podzemstavba, kterou Metrostav
realizuje ve sdrení s místní společnosDestia Oy, by
měla skončit přesně za rok, v září 2011.
Celý, téměř čtrnáctikilometrový úsek linky se sedmi
novými stanicemi by měl být uveden do provozu koncem
roku 2015. Prvně musíme vyrazit 283 m dlouhý tunel
Myllykallio, po357 m dloutunel Koivusaari a nako-
nec 405 m dlouhý tunel Lauttasaari,“ popisuje Ing. Jan
Skuhra, přípravář divize 5, který pracuje v týmu vedoucí-
ho projektu Ing. Václava Pavlovského. „Mají běžprofil
kolem 40 a jejich úpadní ražbu ekáme pod hla-
dinou spodní vody v tvrdých žulách a rulách. Pracujeme
na ostrově Lauttasaari v blízkosti me a uprostřed živého
centra ostrova, při ražbách proto musíme dodržovat veli-
ce přísná opatření na ochranu životního prostředí.
Ražby metodou Drill&Blast pro systematická
injekž edpo tunelu na bázi cementu. Pracovníci
divize 5, kteří se v Helsinkách střídají ve dvou smě-
nách a v pracovním turnusu po šesti týdnech, budou
mít kromě vrtacích a trhacích prací v podzemí na starost
i echny injektáže, stabilizaci výrubu svorníkovou vý-
stro a výstavbu definitivního ostění ze stříkaných betonů
s rozptýlenou výztuží. Do tunelů musí zajistit také přísun
elektrické energie, dobré odvětrání pracovišť, rozvody pro
technologickou vodu a čerpání důlních vod.
Zaměstnanci společnosti Destia Oy budou zodpovídat
za zařízení stavenišť, hloubené úseky, odtěžení rubaniny
a z povrchu prováděné trhací práce a injekže.
Tunely s proměnlivým profilem od 33 do 58
umožní přístup pro vybudování dvou jednolodních stanic
budoucí podzemní dráhy a vlastních traťových tunelů.
Práce zam zaly na tunelu Myllykallio, který vstu-
puje pod zem zářezem vedle administrativní budovy se
sídlem stavby. Na západní části ostrova, v těsbzkos-
ti přístavtě, podejde tunel Koivusaari plavební kanál
a čtproudou rychlostní silnici spojující Helsinky s měs-
tem Espoo. Trasa tunelu Lauttasaari je zase zasazena
do centra ostrova, kde bude přímo podcházet rezidenční
budovy v blízkosti nemocnice, a při jeho provádění budou
muset raziči dodržet velmi ísná seizmická a hluková
omezení, aby svou prací nerušili místní obyvatele.
„Za první týden prací jsme zatím metodou Drill&Blast
vyrazili kolem 12 m lky v plm profilu na prvním tunelu
Myllykallio. Ražbě vždy předchází systémová cementová
injektáž ochranného deštníku v délce 25 m, který je odvr-
taný do předpolí tunelu kolem celého jeho profilu. Překryv
jednotlivých sad vrtů předepsal projekt na pět metrů. Pro
práce využíváme třílafetový vrtací z Sandvik DT1130
(foto), injekžní jednotky Unigrout, stříkamanipulátor
Meyco Potenza a teleskopický manipulátor CAT TH414,
vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč postup
stavby a mechanismy, které při ní divize 5 používá.
Věřím, že svou práci v Helsinkách odvedeme tak
doe, že nám investor svěří nejen pokračování ražby pří-
stupových tunelů, na které máme opce, ale že se budeme
moci podílet i na vlastní stavbě stanic a traťových tunelů
Länsimetro, o kterou se ucházíme,“ zakončil první příspě-
vek z finské stavby vedoucí projektu Ing. Pavlovský.
l s , m a p a V a h a n e n , f o t o a r c h i v d i v i z e 5
Metrostav_18_10.indd 2 10/14/10 3:48:52 PM
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2010, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (254 ms)

Rendering Strana 3 (104056): (0/1) (247 ms)

Rendering Strana 2 (104055): (0/1) (292 ms)

Rendering Strana 1 (104053): (0/1) (291 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3115/vth120678-1.jpg

 i3115/vth120680-1.jpg

 i3115/bg104055.svg

 i3115/vth120681-1.jpg

 i3115/vth120682-1.jpg