strana 2
Stavba jako diatom
Zlín, Eva Jiřičná a Metrostav – trojkombinace, která v rodném městě světoznámé architektky nedávno
umožnila vznik další moderní dominanty – Kongresového centra. Jeho v září otevřená budova se spolu s vedlejším, dříve dokončeným Univerzitním centrem, stala už čtvrtou podařenou vizitkou naší divize 3
ve Zlínském kraji. Tým Ing. Marka Šacha ji postavil
ve sdružení s místní společností PSG – International.
Ptáme se
Ing. Pavla Nováka,
experta z centrály Metrostavu
Otaniemi
Jousenpulsto
Tapiola
Keilaniemi
Kamppi
Rautatientori
Matlnkylä
Koivusaan
Ruoholahti
Lauttasaan
Divize 5 zahájila ražby v Helsinkách
Předsazená fasáda z luxferových stěn o ploše 1127 m²
chrání velký sál pro více než 830 diváků před hlukem
přilehlé křižovatky tak jako slupka cibule, která Evu
Jiřičnou inspirovala. Vytvořit vhodné prostředí pro
zlínskou koncertní scénu prostě nebylo jednoduché...
Ze základního oválného půdorysu Kongresového centra
vystupuje malý sál pro 90 diváků. Je umístěný mimo
charakteristickou oválnou střešní konstrukci, kterou inspiroval tvar diatomu čili skořápka rozsivky. Její ocelová
žebra, doplněná hliníkovým tahokovem, umně skrývají
všechny technologické prvky, vystupující nad nosnou
střešní konstrukci, a sjednocují obrys objektu
Oblé linky půdorysu umožňují měkké výškové členění interiéru. Také v otevřeném foyer přispívají k dobré akustice
celého komplexu, kde sídlí a ponejvíc bude vystupovat
místní Filharmonie Bohuslava Martinů
V září 2010 zahájila divize 5 ražby přístupových tunelů
v Helsinkách, které umožní prodloužení metropolitní
linky finské podzemní dráhy trasy Länsimetro z dosavadní konečné stanice Ruoholahti na západ do stanice
Matinkylä. Nová trasa tak spojí sousední města Helsinky a Espoo (mapa). Podzemní stavba, kterou Metrostav
realizuje ve sdružení s místní společností Destia Oy, by
měla skončit přesně za rok, v září 2011.
Celý, téměř čtrnáctikilometrový úsek linky se sedmi
novými stanicemi by měl být uveden do provozu koncem
roku 2015. „Prvně musíme vyrazit 283 m dlouhý tunel
Myllykallio, poté 357 m dlouhý tunel Koivusaari a nakonec 405 m dlouhý tunel Lauttasaari,“ popisuje Ing. Jan
Skuhra, přípravář divize 5, který pracuje v týmu vedoucího projektu Ing. Václava Pavlovského. „Mají běžný profil
kolem 40 m² a jejich úpadní ražbu očekáváme pod hladinou spodní vody v tvrdých žulách a rulách. Pracujeme
na ostrově Lauttasaari v blízkosti moře a uprostřed živého
centra ostrova, při ražbách proto musíme dodržovat velice přísná opatření na ochranu životního prostředí.“
Ražby metodou Drill&Blast provází systematická
injektáž předpolí tunelu na bázi cementu. Pracovníci
divize 5, kteří se v Helsinkách střídají ve dvou směnách a v pracovním turnusu po šesti týdnech, budou
mít kromě vrtacích a trhacích prací v podzemí na starost
i všechny injektáže, stabilizaci výrubu svorníkovou výstrojí a výstavbu definitivního ostění ze stříkaných betonů
s rozptýlenou výztuží. Do tunelů musí zajistit také přísun
elektrické energie, dobré odvětrání pracovišť, rozvody pro
technologickou vodu a čerpání důlních vod.
Zaměstnanci společnosti Destia Oy budou zodpovídat
za zařízení stavenišť, hloubené úseky, odtěžení rubaniny
a z povrchu prováděné trhací práce a injektáže.
Tunely s proměnlivým profilem od 33 do 58 m²
umožní přístup pro vybudování dvou jednolodních stanic
budoucí podzemní dráhy a vlastních traťových tunelů.
Práce zatím začaly na tunelu Myllykallio, který vstupuje pod zem zářezem vedle administrativní budovy se
sídlem stavby. Na západní části ostrova, v těsné blízkosti přístaviště, podejde tunel Koivusaari plavební kanál
a čtyřproudou rychlostní silnici spojující Helsinky s městem Espoo. Trasa tunelu Lauttasaari je zase zasazena
do centra ostrova, kde bude přímo podcházet rezidenční
budovy v blízkosti nemocnice, a při jeho provádění budou
muset raziči dodržet velmi přísná seizmická a hluková
omezení, aby svou prací nerušili místní obyvatele.
„Za první týden prací jsme zatím metodou Drill&Blast
vyrazili kolem 12 m délky v plném profilu na prvním tunelu
Myllykallio. Ražbě vždy předchází systémová cementová
injektáž ochranného deštníku v délce 25 m, který je odvrtaný do předpolí tunelu kolem celého jeho profilu. Překryv
jednotlivých sad vrtů předepsal projekt na pět metrů. Pro
práce využíváme třílafetový vrtací vůz Sandvik DT1130
(foto), injektážní jednotky Unigrout, stříkací manipulátor
Meyco Potenza a teleskopický manipulátor CAT TH414,“
vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč postup
stavby a mechanismy, které při ní divize 5 používá.
„Věřím, že svou práci v Helsinkách odvedeme tak
dobře, že nám investor svěří nejen pokračování ražby přístupových tunelů, na které máme opce, ale že se budeme
moci podílet i na vlastní stavbě stanic a traťových tunelů
Länsimetro, o kterou se ucházíme,“ zakončil první příspěvek z finské stavby vedoucí projektu Ing. Pavlovský.
–ls–, mapa Vahanen, foto archiv divize 5
Čistá Berounka vyčistí vody Staré řeky
Tým Ing. Miroslava Kšíra z divize 1 zahájil v září práce
na projektu C druhé etapy akce Čistá Berounka. V následujících dvou letech bude řídit dostavbu a rekonstrukci kanalizace ve městě Blovice včetně intenzifikace čistírny odpadních vod. Třetinový podíl ve sdružení
připadá společnosti EUROVIA CS, která dostaví vodovodní a kanalizační síť v rokycanské části Borek.
Sklocementové akustické obklady ve velkém sále pro
850 diváků mají hmotnost kolem 260 kg a jsou umístěné až
ve výšce 11 m. Také jejich nastavení se ještě dolaďuje
Pod stropem hlavního sálu září víc než sto průhledných
plastových motýlů. Završují nevšední dojem z výjimečně
krásné stavby, na které měl Metrostav čest se podílet
Metrostav_18_10.indd 2
Vyčistit povodí trempy milované Staré řeky si vytyčil za
úkol Svazek obcí povodí Berounky, který na provedení akce
získal finanční prostředky z Fondu soudržnosti EU a od Státního fondu životního prostředí. Slavnostní zahájení projektu
proběhlo v Rokycanech i v Blovicích 6. října v přítomnosti
starostů obou měst a dalších hostů. Za Metrostav se jej zúčastnil Ing. Milan Veselský, ředitel divize 1, kámen poklepal
ředitel její plzeňské oblasti Ing. Václav Apolín (foto vlevo).
„V Blovicích doplníme kanalizaci v částech Vlčice, Hradiště a Bohušov, a umožníme tak napojení dalších 750 obyvatel
na místní ČOV,“ řekl vedoucí projektu Ing. Kšír. „Celkem to
bude přes 8,5 km gravitačních stok a výtlaků včetně 8 čerpacích stanic. Dále nás čeká rekonstrukce části stávající kanalizační sítě a provedení havarijních propojů stávajících stok.
Tyto práce bychom měli dokončit do konce února 2012.“
Rekonstrukce a intenzifikace blovické čistírny odpadních
vod proběhne za plného provozu. Stavba odstraní provozní
zatížení původního mechanického předčištění a ČOV doplní novou kompletní kalovou koncovkou, která zahrne jak
uskladnění a odvodnění, tak i hygienizaci kalu. Díky ní z vy-
pouštěných odpadních vod zmizí zejména škodlivé nutrienty
a kapacita ČOV se zvýší na 3300 ekvivalentních obyvatel.
Areál pak bude opouštět tak vyčištěná odpadní voda, že její
kvalita vyhoví všem požadavkům směrnic Evropské unie.
„Předpokládáme, že práce v blovické čistírně odpadních
vod dokončíme už v červenci 2011. Její 14měsíční zkušební
provoz by měl být uzavřen do října 2012. Plánovaný nejzazší
termín dokončení celého projektu – konec dubna 2013 – bychom tak mohli zkrátit o víc než půl roku,“ doplnil Ing. Kšír.
Tým společnosti EUROVIA CS vybuduje v rámci projektu C na akci Čistá Berounka ještě kanalizaci po celém území
rokycanské městské části Borek. Ta celkem obsáhne přes pět
kilometrů gravitačních stok a výtlaků včetně šesti čerpacích
stanic. Náš partner navíc v Rokycanech dostaví veřejný vodovod a další část jeho rozvodů zrekonstruuje.
Ing. Pavel Novák působí v oboru speciálního zakládání
staveb už od roku 1995. Šest posledních let pracuje
jako expert v úseku ekonomického ředitele na centrále
Metrostavu. Vedoucím projektů ze všech divizí naší
společnosti pomáhá u konkrétních projektů snižovat
náklady vynaložené v souvislosti se zakládáním.
Při předvýrobní i výrobní přípravě projektů vyjednáváte s potenciálními dodavateli. Pomáháte vytvořit alternativní řešení, která v oblasti vašeho působení vedou
k úspoře finančních nákladů. Jak je spolupráce s vámi
pro divize konkrétně prospěšná?
Na rozdíl od vedoucích projektů, kteří se musí orientovat
v celé šíři stavebnictví, znám z vlastní zkušenosti snad
všechny firmy, které u nás v oboru speciálního zakládání
staveb působí. Vím, co která firma skutečně ovládá, a poptávám na dané práce pouze ty společnosti, které žádanou
technologii opravdu provádějí.
V které fázi zakázky umíte poradit?
Moje spolupráce s divizemi začíná už při zpracování nabídky do výběrových řízení a těch je několikanásobně víc,
než kolik staveb skutečně realizujeme. V této fázi reviduji
došlé nabídky dodavatelů základových konstrukcí tak, aby
naše cena v této oblasti byla reálná, a pokud možno ještě
výhodnější, než má konkurence. Pokud v soutěži uspějeme, oslovuji potencionální dodavatele, a když to zadání
umožní, požaduji po nich návrh konkrétního variantního
řešení, které by divizi přineslo další úspory.
Spolupracujete i s jinými experty Metrostavu?
Velice rád pracuji s Ing. Richardem Barvínkem. Dnes na
centrále působí „jen“ jako externí expert v oblasti geotechniky, má však obrovské zkušenosti a rád si poslechnu
jeho názory. Vždy dokáže poradit a navzdory bohatým
mezinárodním zkušenostem to je velmi skromný člověk,
se kterým je radost spolupracovat.
Všechny projektové týmy Metrostavu se na vás obracejí, protože tak určuje jednotný systém řízení zakázek
v naší společnosti. Žádá vás o pomoc i někdo jiný?
Těší mě, že mám důvěru i ostatních firem ve sdruženích,
kde působíme. Nedávno se na mě třeba s žádostí o pomoc
při výběru dodavatele obrátil zástupce společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice, se kterou ve sdružení začínáme
rekonstruovat akvapark v Pardubicích. Jinak je pro mě
samozřejmá rada ostatním členům Skupiny Metrostav,
jako tomu bylo nedávno pro Metrostav Development
u rezidenčního souboru Na Vackově.
Na kterých stavbách se vám v poslední době podařilo
výrazněji přispět ke snížení finančních nákladů?
Třeba právě Na Vackově, kde se nám s vedoucím projektu
Ing. Martinem Jirotou z divize 9 podařilo optimalizovat
zajištění stavební jámy pomocí menšího počtu dočasných
beraněných zápor, než bylo spočítáno v původním návrhu. Uspořit se nám podařilo i při zajištění stavebních jam
u administrativních a bytových domů na Pankráci. Tam
byl zase kolem staveniště takový prostor, že se stavební
jáma mohla částečně vysvahovat, a tím se snížila navrhovaná plocha záporového pažení.
Na kterých dalších stavbách Metrostavu jste pracoval
nebo u kterých právě pomáháte?
Zajímavé bylo zajištění zámecké zdi u kulturního zařízení
v Malesicích, které se právě otvírá. Stísněné staveniště
zde z jedné strany omezovala stará opěrná zeď, která se
musela sanovat a jistit pomocnou dočasnou konstrukcí.
U rekonstrukce akvaparku v Pardubicích, kde řešíme zajištění stavební jámy a základy nových bazénů, s návrhy
čekáme, až bude přesně daná výška hladiny podzemní
vody. Podobné je to i u výstavby obytného souboru
v Čelakovicích, kde zatím přesně neznáme srovnání výškových úrovní základových spar nového objektu a okolní
starší zástavby. Projektů, na kterých dnes pracuji, jsou
však desítky. Budu rád, když se nám je podaří realizovat
a přispěji k jejich dobrému výsledku.
10/14/10 3:48:52 PM