strana 2
Držíme slovo
Ptáme se
V Informačním centru Městského okruhu na letenském
staveništi se 22. září uskutečnil 187. Manažerský klub
pražské oblastní organizace České manažerské asociace (ČMA). Setkání mělo za úkol představit výstavbu
tunelů Blanka, společnost Metrostav a jejího generálního ředitele Ing. Pavla Piláta, který se letos umístil
na druhém místě celkového žebříčku v soutěži Manažer roku, kterou ČMA každoročně pořádá.
1
Ing. Roberta Brože, Ph.D.,
specialisty z divize 5
1
Zárodky oblouku naznačují tvar mostu v Troji
2
3
Koncem září osadili stavbaři na trojském břehu Vltavy
ocelové zárodky oblouku Trojského mostu. Vzniká tak
první představa o tom, jak bude celé dílo vypadat.
Trojský most staví sdružení divizí 2 a 5 podle vítězného návrhu architektonicko-konstrukční soutěže. Statický
systém jeho hlavního pole o rozpětí 200,4 m vytvoří
ocelový oblouk s táhlem a předpjatou betonovou deskou,
ztuženou prefabrikovanými příčníky. Vzhledem k hustým
šikmým závěsům, které oblouk a desku propojí, je taková
konstrukce nazývána síťový oblouk. Z architektonických
důvodů bude mít malé vzepětí – pouze 20 m, což je velmi
neobvyklé. Druhé pole Trojského mostu – tzv. inundační
most – už dnes tvoří dvoutrámová roštová konstrukce
z předpjatého betonu, která bude brzy sloužit k navážení
ocelových dílů oblouku na hlavní pole mostu.
V současné době železáři dokončují složité armování
koncového příčníku na trojské straně, do kterého budou
zakotveny ocelové zárodky oblouku. Po zabetonování
příčníku bude výstavba pokračovat vybetonováním zárodků. Tím z nich vznikne spřažená ocelobetonová konstrukce, která vyřeší problém přenosu koncentrovaných
vysokých napětí zejména od kotvení velkých předpínacích
kabelů táhla mostu. K výplni zárodků poslouží speciálně
vyvinutý samozhutnitelný beton o návrhové pevnosti
téměř 100 MPa, na jehož vývoji se podíleli pracovníci
divize 5 a specialisté z firmy TBG Metrostav. Betonáž zárodků bude mimořádně obtížná. Její postup byl ověřován
na modelu a teprve podle výsledků experimentu byly navrženy a provedeny výztuhy jejich ocelové konstrukce.
Po zabetonování obou koncových příčníků i na holešovické straně začne po 16 m dlouhých úsecích betonáž
desky mostu. Bude velmi tenká – jen 28 cm – a pouze
při velmi přesné výrobě do ní bude možné umístit kabely
podélného a příčného předpětí a betonářskou výztuž tak,
aby konstrukce splnila normové požadavky.
2
Kajetánka nabývá staronovou podobu
4
5
Význam akce pro celou ČMA zdůraznila účast jejího
nového prezidenta Ing. Pavla Kafky (obr. č. 1 vlevo).
Ing. Pavel Pilát (obr. č. 1 vpravo) na začátku setkání
seznámil všechny přítomné, mezi kterými byl i ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup (obr. č. 2 dole vpravo), se systémem řízení a výrobním programem Metrostavu v období
krize stavebního trhu v ČR. Ing. Kafku zaujaly zejména
aplikace řídícího systému EISOD, které Metrostav využívá
pro řízení a sledování svých zakázek.
Ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava představil projekt výstavby tunelového komplexu Blanka a potom spolu
s Ing. Pilátem a hosty z ČMA zamířil na prohlídku tunelů
(foto č. 3). Z křižovatky U Vorlíků návštěvníky dovedly až
do strojovny vzduchotechniky pod Letnou (foto č. 4), která je svou velikostí ohromila. Kromě ředitelů Metrostavu
provázel hosty v tunelech i Ing. Miroslav Padevět, vedoucí
projektu ražeb z divize 2 (foto č. 5 druhý zprava).
Po exkurzi proběhla neformální diskuse, při které si
účastníci setkání mohli ověřit, že krédo Držíme slovo patří
nejen k Metrostavu, ale i k jeho vedoucím pracovníkům.
Od března 2010, kdy tým Ing. Davida Tůmy z divize 6
začal pracovat na stavbě Kajetánky, prošla její zanedbaná zahrada i zdevastovaná ruina očistnou proměnou. Vila si nasadila novou střechu a obléká si světlý
plášť, její interiéry podstupují rekonstrukci. V prořezané zahradě se rýsují nové cesty a zrcadlí sanovaný
rybníček. V horní části areálu vyrostly do konečného
objemu tři nové bytové domy (foto č. 1), do dvou z nich
se už v lednu začnou stěhovat první nájemníci.
Rezidenční projekt Kajetánka, budovaný ve třech etapách, začíná nabývat svou konečnou staronovou podobu. O tom, jaká bude doopravdy, se mohou přesvědčit
i všichni její budoucí obyvatelé. Společnost EXX zde totiž
pro investora – firmu BOZNER – vybavila vzorový byt
(foto č. 2), z jehož balkonu se otevírá výhled na stavbu
samu, upravovaný park v jejím sousedství a přes střechy
okolních domů i na nedaleký Pražský hrad.
„Dva podnoží spojené domy z první etapy stavby právě
dokončujeme finálními povrchy a kompletacemi,“ popisuje Ing. Tůma. „Třetí dům, spojený s historickou oranžerií,
jejíž rekonstrukce začala letos v červnu stavebními průzkumy, bude dokončen zhruba za rok.“ Výstavbu nových
obytných budov v areálu Kajetánka řídí divize 6, její betonáři mají na starost i vztyčení všech nosných železobe-
1
tonových konstrukcí. Rekonstrukci původní usedlosti pro
Metrostav jako subdodavatel zajišťuje společnost Památky Tábor. Oranžerii a park přestavuje firma Z & D stavební
společnost, s níž divize 6 zakázku realizuje ve sdružení.
„Našim klientům se průběh projektu velmi líbí a jsou
spokojeni i se stavbou a jejím výsledkem,“ řekla při otevření vzorového bytu zástupkyně developerské společnosti BOZNER Andrea Straube. Vzhled vzorového bytu
navrhli architekti ze známého ateliéru EXX, se kterými
spolupracoval i Metrostav Development při zařizování
ukázkové bytové jednotky v alfarezidenci, první součásti
Rezidenčního parku Na Vackově.
Staré Kajetánce, která byla ještě před dvěma lety
ostudou Břevnova, dnes stavbaři vrací krásu původní
udržované usedlosti. Do konce roku předají nové domy z první etapy díla investorovi, zrekonstruovaná vila
a větší část zahrady se už začátkem příštího roku otevře
veřejnosti. Městská část Praha 6 ji využije jako kulturně-společenské centrum a volně přístupný park. Rezidenční
projekt Kajetánka uzavře výstavba posledního bytového
domu umístěného ve spodní části areálu. Bude probíhat
z přilehlé ulice a díky vzrostlým stromům nijak nenaruší
život v nových luxusních bytech ani promenádu v obnoveném anglickém parku kolem romantického rybníčku.
2
Když v roce 2008 nastoupil Ing. Brož do Metrostavu,
měl za sebou magisterské a doktorské studium na VUT
v Brně, jedenáctiletou zkušenost projektanta betonových mostních konstrukcí a praxi s koordinací PD na
stavbě Lochkovského mostu. Při projektování mostu
přes Rybný potok se seznámil s pracovníky Metrostavu, kteří jej budovali. V návaznosti na dobrou spolupráci přijal nabídku divize 5, aby pro ni pracoval jako
specialista na stavbách mostů Oparno a Dobkovičky.
Dnes v divizi 5 řídí technickou skupinu provozu mostů
a železobetonových konstrukcí dopravních staveb.
Kdo technickou skupinu tvoří a co má na starost?
Po příchodu zkušeného projektanta ocelových mostů
a železničních staveb Ing. Tomáše Wanglera je nás celkem
pět – kalkulant, dva přípraváři a dva bývalí projektanti.
Tvoříme ucelenou skupinu specialistů, která je schopna
optimalizovat a připravit výstavbu jakékoliv konstrukce
bez ohledu na materiál a technologie, a to bez závislosti
na projekčních kancelářích. Zajišťujeme důslednou kontrolu a připomínkování projektové dokumentace před
vlastní realizací stavby. Vedoucí provozu Bc. Alexandr
Tvrz nás také podle potřeb projektových týmů nasazuje
na zakázky, kterým napomáháme s plynulým rozjezdem
prací. Aktivně spolupracujeme na vytváření projektové
dokumentace a zajišťujeme technickou podporu týmům.
Tento postup se osvědčil a všem v divizi vyhovuje.
Pomáháte s výstavbou Trojského mostu, kterou provádí sdružení divizí 5 a 2. Jaké úkoly při ní řešíte?
Vedle koordinace projektové dokumentace a řešení technických problémů jsme ve spolupráci s prof. Ing. Janem
Vítkem, CSc., z centrály připravili vysunutí provizorní
příhradové konstrukce mostu, které divize 5 poprvé provedla vlastními silami. Metrostav si na tyto činnosti vždy
najímal subdodavatele, ale nyní jsme celou akci nejen
připravili, ale i uskutečnili. Stavba Trojského mostu je velmi náročná a jeho zdárné dokončení záleží na spolupráci
všech. Nyní například spolu s experty TBG Metrostav připravujeme betonáž zárodku oblouku, s kolegy z divize 3
řešíme montáž ocelového oblouku, posuny a manipulaci
s jeho jednotlivými dílci. Před námi jsou i další náročné
úkoly, např. montáž a předepnutí definitivních závěsů
mostu, odskružení mostu, demontáž provizorní příhradové konstrukce a dočasných podpěr v řece.
Jaké jsou další úkoly vaší technické skupiny?
Intenzivně spolupracujeme s obchodním oddělením divize, kterému zajišťujeme technickou podporu a požadované kalkulace na právě naceňovaných konstrukcích, vše
s cílem získat společně novou zakázku.
Nedávno jste pro divizi 5 získali i dva nové certifikáty.
Čeho se týkaly a co umožňují?
Jako jedni z prvních u nás jsme vloni získali certifikát na
provádění kolejí s pevnou jízdní dráhou, konkrétně v systému LVT (Low Vibration Track). Se zahraničním partnerem
teď připravujeme jeho první realizaci v ČR. V srpnu jsme
obdrželi certifikát opravňující divizi 5 k staveništní výrobě
a montáži prefabrikovaných dílců, kterou lze uplatnit i
při stavbě mostních konstrukcí. Tento způsob náš tým
vyzkoušel poprvé v Chorvatsku při výstavbě mostu Stara
Sušica, jehož nosnou konstrukci vytvořily železobetonové
prefabrikované nosníky, betonované do formy na předpolí,
a dodatečně provedená spřažená monolitická deska. Na
úspěšnou certifikaci bychom chtěli navázat aplikací s využitím vysokopevnostních a samozhutnitelných betonů
v mostních prefabrikátech, a to ve spolupráci s prof. Vítkem a kolegy s TBG Metrostav. Nejdůležitější je ovšem
získat projekt, při kterém bychom měli příležitost prokázat, že pomocí staveništních prefabrikátů umíme rychle
a ekonomicky vybudovat například mostní estakádu.
Přesídlil jste poměrně nedávno z moravské metropole
do české. Nelitujete svého rozhodnutí?
Z hlediska soukromého ani pracovního svého rozhodnutí
nelituji. Na Moravu mám krásné vzpomínky a rád se tam
za spoustou přátel vracím.