strana 2

Držíme slovo

Ptáme se

V Informačním centru Městského okruhu na letenském

staveništi se 22. září uskutečnil 187. Manažerský klub

pražské oblastní organizace České manažerské asociace (ČMA). Setkání mělo za úkol představit výstavbu

tunelů Blanka, společnost Metrostav a jejího generálního ředitele Ing. Pavla Piláta, který se letos umístil

na druhém místě celkového žebříčku v soutěži Manažer roku, kterou ČMA každoročně pořádá.

1

Ing. Roberta Brože, Ph.D.,

specialisty z divize 5

1

Zárodky oblouku naznačují tvar mostu v Troji

2

3

Koncem září osadili stavbaři na trojském břehu Vltavy

ocelové zárodky oblouku Trojského mostu. Vzniká tak

první představa o tom, jak bude celé dílo vypadat.

Trojský most staví sdružení divizí 2 a 5 podle vítězného návrhu architektonicko-konstrukční soutěže. Statický

systém jeho hlavního pole o rozpětí 200,4 m vytvoří

ocelový oblouk s táhlem a předpjatou betonovou deskou,

ztuženou prefabrikovanými příčníky. Vzhledem k hustým

šikmým závěsům, které oblouk a desku propojí, je taková

konstrukce nazývána síťový oblouk. Z architektonických

důvodů bude mít malé vzepětí – pouze 20 m, což je velmi

neobvyklé. Druhé pole Trojského mostu – tzv. inundační

most – už dnes tvoří dvoutrámová roštová konstrukce

z předpjatého betonu, která bude brzy sloužit k navážení

ocelových dílů oblouku na hlavní pole mostu.

V současné době železáři dokončují složité armování

koncového příčníku na trojské straně, do kterého budou

zakotveny ocelové zárodky oblouku. Po zabetonování

příčníku bude výstavba pokračovat vybetonováním zárodků. Tím z nich vznikne spřažená ocelobetonová konstrukce, která vyřeší problém přenosu koncentrovaných

vysokých napětí zejména od kotvení velkých předpínacích

kabelů táhla mostu. K výplni zárodků poslouží speciálně

vyvinutý samozhutnitelný beton o návrhové pevnosti

téměř 100 MPa, na jehož vývoji se podíleli pracovníci

divize 5 a specialisté z firmy TBG Metrostav. Betonáž zárodků bude mimořádně obtížná. Její postup byl ověřován

na modelu a teprve podle výsledků experimentu byly navrženy a provedeny výztuhy jejich ocelové konstrukce.

Po zabetonování obou koncových příčníků i na holešovické straně začne po 16 m dlouhých úsecích betonáž

desky mostu. Bude velmi tenká – jen 28 cm – a pouze

při velmi přesné výrobě do ní bude možné umístit kabely

podélného a příčného předpětí a betonářskou výztuž tak,

aby konstrukce splnila normové požadavky.

2

Kajetánka nabývá staronovou podobu

4

5

Význam akce pro celou ČMA zdůraznila účast jejího

nového prezidenta Ing. Pavla Kafky (obr. č. 1 vlevo).

Ing. Pavel Pilát (obr. č. 1 vpravo) na začátku setkání

seznámil všechny přítomné, mezi kterými byl i ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup (obr. č. 2 dole vpravo), se systémem řízení a výrobním programem Metrostavu v období

krize stavebního trhu v ČR. Ing. Kafku zaujaly zejména

aplikace řídícího systému EISOD, které Metrostav využívá

pro řízení a sledování svých zakázek.

Ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava představil projekt výstavby tunelového komplexu Blanka a potom spolu

s Ing. Pilátem a hosty z ČMA zamířil na prohlídku tunelů

(foto č. 3). Z křižovatky U Vorlíků návštěvníky dovedly až

do strojovny vzduchotechniky pod Letnou (foto č. 4), která je svou velikostí ohromila. Kromě ředitelů Metrostavu

provázel hosty v tunelech i Ing. Miroslav Padevět, vedoucí

projektu ražeb z divize 2 (foto č. 5 druhý zprava).

Po exkurzi proběhla neformální diskuse, při které si

účastníci setkání mohli ověřit, že krédo Držíme slovo patří

nejen k Metrostavu, ale i k jeho vedoucím pracovníkům.

Od března 2010, kdy tým Ing. Davida Tůmy z divize 6

začal pracovat na stavbě Kajetánky, prošla její zanedbaná zahrada i zdevastovaná ruina očistnou proměnou. Vila si nasadila novou střechu a obléká si světlý

plášť, její interiéry podstupují rekonstrukci. V prořezané zahradě se rýsují nové cesty a zrcadlí sanovaný

rybníček. V horní části areálu vyrostly do konečného

objemu tři nové bytové domy (foto č. 1), do dvou z nich

se už v lednu začnou stěhovat první nájemníci.

Rezidenční projekt Kajetánka, budovaný ve třech etapách, začíná nabývat svou konečnou staronovou podobu. O tom, jaká bude doopravdy, se mohou přesvědčit

i všichni její budoucí obyvatelé. Společnost EXX zde totiž

pro investora – firmu BOZNER – vybavila vzorový byt

(foto č. 2), z jehož balkonu se otevírá výhled na stavbu

samu, upravovaný park v jejím sousedství a přes střechy

okolních domů i na nedaleký Pražský hrad.

„Dva podnoží spojené domy z první etapy stavby právě

dokončujeme finálními povrchy a kompletacemi,“ popisuje Ing. Tůma. „Třetí dům, spojený s historickou oranžerií,

jejíž rekonstrukce začala letos v červnu stavebními průzkumy, bude dokončen zhruba za rok.“ Výstavbu nových

obytných budov v areálu Kajetánka řídí divize 6, její betonáři mají na starost i vztyčení všech nosných železobe-

1

tonových konstrukcí. Rekonstrukci původní usedlosti pro

Metrostav jako subdodavatel zajišťuje společnost Památky Tábor. Oranžerii a park přestavuje firma Z & D stavební

společnost, s níž divize 6 zakázku realizuje ve sdružení.

„Našim klientům se průběh projektu velmi líbí a jsou

spokojeni i se stavbou a jejím výsledkem,“ řekla při otevření vzorového bytu zástupkyně developerské společnosti BOZNER Andrea Straube. Vzhled vzorového bytu

navrhli architekti ze známého ateliéru EXX, se kterými

spolupracoval i Metrostav Development při zařizování

ukázkové bytové jednotky v alfarezidenci, první součásti

Rezidenčního parku Na Vackově.

Staré Kajetánce, která byla ještě před dvěma lety

ostudou Břevnova, dnes stavbaři vrací krásu původní

udržované usedlosti. Do konce roku předají nové domy z první etapy díla investorovi, zrekonstruovaná vila

a větší část zahrady se už začátkem příštího roku otevře

veřejnosti. Městská část Praha 6 ji využije jako kulturně-společenské centrum a volně přístupný park. Rezidenční

projekt Kajetánka uzavře výstavba posledního bytového

domu umístěného ve spodní části areálu. Bude probíhat

z přilehlé ulice a díky vzrostlým stromům nijak nenaruší

život v nových luxusních bytech ani promenádu v obnoveném anglickém parku kolem romantického rybníčku.

2

Když v roce 2008 nastoupil Ing. Brož do Metrostavu,

měl za sebou magisterské a doktorské studium na VUT

v Brně, jedenáctiletou zkušenost projektanta betonových mostních konstrukcí a praxi s koordinací PD na

stavbě Lochkovského mostu. Při projektování mostu

přes Rybný potok se seznámil s pracovníky Metrostavu, kteří jej budovali. V návaznosti na dobrou spolupráci přijal nabídku divize 5, aby pro ni pracoval jako

specialista na stavbách mostů Oparno a Dobkovičky.

Dnes v divizi 5 řídí technickou skupinu provozu mostů

a železobetonových konstrukcí dopravních staveb.

Kdo technickou skupinu tvoří a co má na starost?

Po příchodu zkušeného projektanta ocelových mostů

a železničních staveb Ing. Tomáše Wanglera je nás celkem

pět – kalkulant, dva přípraváři a dva bývalí projektanti.

Tvoříme ucelenou skupinu specialistů, která je schopna

optimalizovat a připravit výstavbu jakékoliv konstrukce

bez ohledu na materiál a technologie, a to bez závislosti

na projekčních kancelářích. Zajišťujeme důslednou kontrolu a připomínkování projektové dokumentace před

vlastní realizací stavby. Vedoucí provozu Bc. Alexandr

Tvrz nás také podle potřeb projektových týmů nasazuje

na zakázky, kterým napomáháme s plynulým rozjezdem

prací. Aktivně spolupracujeme na vytváření projektové

dokumentace a zajišťujeme technickou podporu týmům.

Tento postup se osvědčil a všem v divizi vyhovuje.

Pomáháte s výstavbou Trojského mostu, kterou provádí sdružení divizí 5 a 2. Jaké úkoly při ní řešíte?

Vedle koordinace projektové dokumentace a řešení technických problémů jsme ve spolupráci s prof. Ing. Janem

Vítkem, CSc., z centrály připravili vysunutí provizorní

příhradové konstrukce mostu, které divize 5 poprvé provedla vlastními silami. Metrostav si na tyto činnosti vždy

najímal subdodavatele, ale nyní jsme celou akci nejen

připravili, ale i uskutečnili. Stavba Trojského mostu je velmi náročná a jeho zdárné dokončení záleží na spolupráci

všech. Nyní například spolu s experty TBG Metrostav připravujeme betonáž zárodku oblouku, s kolegy z divize 3

řešíme montáž ocelového oblouku, posuny a manipulaci

s jeho jednotlivými dílci. Před námi jsou i další náročné

úkoly, např. montáž a předepnutí definitivních závěsů

mostu, odskružení mostu, demontáž provizorní příhradové konstrukce a dočasných podpěr v řece.

Jaké jsou další úkoly vaší technické skupiny?

Intenzivně spolupracujeme s obchodním oddělením divize, kterému zajišťujeme technickou podporu a požadované kalkulace na právě naceňovaných konstrukcích, vše

s cílem získat společně novou zakázku.

Nedávno jste pro divizi 5 získali i dva nové certifikáty.

Čeho se týkaly a co umožňují?

Jako jedni z prvních u nás jsme vloni získali certifikát na

provádění kolejí s pevnou jízdní dráhou, konkrétně v systému LVT (Low Vibration Track). Se zahraničním partnerem

teď připravujeme jeho první realizaci v ČR. V srpnu jsme

obdrželi certifikát opravňující divizi 5 k staveništní výrobě

a montáži prefabrikovaných dílců, kterou lze uplatnit i

při stavbě mostních konstrukcí. Tento způsob náš tým

vyzkoušel poprvé v Chorvatsku při výstavbě mostu Stara

Sušica, jehož nosnou konstrukci vytvořily železobetonové

prefabrikované nosníky, betonované do formy na předpolí,

a dodatečně provedená spřažená monolitická deska. Na

úspěšnou certifikaci bychom chtěli navázat aplikací s využitím vysokopevnostních a samozhutnitelných betonů

v mostních prefabrikátech, a to ve spolupráci s prof. Vítkem a kolegy s TBG Metrostav. Nejdůležitější je ovšem

získat projekt, při kterém bychom měli příležitost prokázat, že pomocí staveništních prefabrikátů umíme rychle

a ekonomicky vybudovat například mostní estakádu.

Přesídlil jste poměrně nedávno z moravské metropole

do české. Nelitujete svého rozhodnutí?

Z hlediska soukromého ani pracovního svého rozhodnutí

nelituji. Na Moravu mám krásné vzpomínky a rád se tam

za spoustou přátel vracím.