Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 2
Bratislavská Petržalka má krytou plovárnu
Ktomu, abychom spočítali plovárny v hlavním městě
Slovenska Bratislavě, by nám určitě stily prsty jed
ruky. Seznam krytých plaveckých stadionů pro vej-
nost na začátku září obohatila další položka – kry
plovárna pro veřejnost vměstské části Petržalka. Mezi
Jiráskovou aTupolevovou ulicí ji nakonci srpna slav-
nostně uvedl do zkušebního provozu i Matej Beňuš,
slovenský vodní slaloř, který letos v Riu de Janeiro
vybojoval stříbrnou olympijskou medaili.
Novou plovárnu, kterou za25 měsíců postavili kolegové
zMetrostavu Slovakia vedení týmem Ing.Ivana Važeckého,
že denně navšvit až 600 lidí, přemž provoz pojme
dohromady 170 koupajících se vestejném okamžiku.
Základní kámen zamavé stavby, která naprvní po-
hled zaujme především svou kruhovou částí, byl položen
na zátku července 2014. Dnes se pod její výraznou
kopulí naczí zážitkový ban s masážními setky,
vývěrami achrli (foto č. 1), vobdélkové části objek-
tu je umístěn bazén plavecký – sti dráhami adélkou
25metrů (foto č. 2). Pro nejmenší je kdispozici speclní
tský bazén splochou 39 m
2
astobogánem. Návšvci
mohou relaxovat ivewhirpoolu nebo vsaunovém světě.
Bazény snerezovými vanami arelaxační část plovárny
etně občerstvení anezbytného zázemí jsou umísny
vedvou nadzemních podlažích, dosutenu objektu pro-
jektant umístil technologie astrojovnu vzduchotechniky.
Stavba plovárny se neobešla bez komplikací
Kolegové zMetrostavu Slovakia se vprůběhu realizace
setkali skolika nečekami probmy. Ktěm zásadněj-
ším paila chycí dokumentace kestarším rozvodům,
což způsobilo zdržení vharmonogramu. Napozemku se
také našla neevidovaná kanalizace, se kterou se stavbi
museli vypořádat. Vše ale zvládli aky tomu si mohou
velcí imalí obyvatelé Petržalky iokolních bratislavských
částí konně užívat vodch radovánek, ať je venku par
léto nebo třeskutá zima.
Martina Vampulová,
foto archiv Metrostavu Slovakia
Pořád se něco děje
Zatímco menších staveb Metrostavu si firemní noviny
všímají většinou jen na zátku a na konci stavby –
prvně sradostí, že projektové týmy mají práci, apo-
druhé spokováním, když ji úspěšně dokončí –, velká
la si zasloí pozornost častěji. Stále se totiž mění.
Vželezniční stanici Praha hlavní nádrí řídí tým Ing.Ja-
na Krajdla zdivize 3 už 19 měců rekonstrukci haly nad
kolejtěm. Je jasné, že někudy vlaky neprojedou
Jiná část perónů se už vyloupla ze stínu starých konstrukcí
Vhistorické budově Národního muzea, kterou stavbi re-
konstruují pod vedením Jana Kery zdivize 9, předěluje
prostor kupole střední věže ocelový křížový rastr
Vytvoří základ skleněné podlahy vyhlídkového salonku
Zoken PP II je možné sledovat, jak tým Ing. Stanislava
Červeného pokračuje s výstavbou Palmovka Open Parku
Vedle něj už divize 6 pod vedením Ing. Jaroslava Kazatele
ř dokončila projekt Rezidence Palmovka
foto Petr Amek, Irena Klingorová, MRM
Ing. Pavla Bürgela,
vedoucího projektu zdivize 5
Profesní cesta Ing. Bürgela k vedení prvho projektu
Metrostavu v Norsku odstartovala v roce 2002, kdy do-
koil studia na ČVUT a nastoupil k divizi 5. Přes je
technický útvar a práci na stavbách tunelů Panenská,
Libouchec, Klimkovice, Blanka a Kalasatama ve Finsku
dospěl před asi dvěma lety k řízení výstavby protilavi-
nových opatření s tunelem BjørnebakkanevNorsku.
Spíš než na přípravě projektů jste vždycky chl víc
pracovat na stavbách. Které vás nejvíc poznamenaly?
Asi ražby tunelu Panenská, kde jsem nabíral první pro-
fesní zkenosti jako mistr, a Kalasatama, protože tam
jsem poprvé narazil – a to doslova – na práci v zahraní.
Masivní použití vrtach prací a velkého množství trhavin
jsem znal už z Panenské, ale skandivskou metodu Drill
&Blast jsem poznal až v Helsinch, kde divize5 razila dva
servisní tunely a metro. Ve Finsku však bylo zcela odlišné
pracovní prostředí, jiní lidé. Jako stavbyvedoucí jsem na
místě řídil ražby a brzy jsem zjistil, že se třeba musím
zlepšit v angltině. Zpětně ale na Finsko vzpomínám rád.
I když jste už do ciziny odet nechtěl, nabídku na řízení
projektu Fv. 337 Veitastrondsvegen jste přijal…
Taková přílitost se neodtá. Spolu s kolegy jsem tento
projekt připravoval skoro od začátku, takže jsem věl, do
čeho jdu. Přesto jsme v Norsku překonávali nečekané ob-
že. Nemohli jsme třeba dlouho najít vhodného místního
partnera. Byli jsme na trhu nezmý hráč, navíc konku-
rence, a tak s námi žádná větší firma nechtěla spolupraco-
vat. Nakonec jsme se dohodli s malou společností Havnen
Anlegg a ve veřejné soutěži jsme zzili. Velikost našeho
partnera ale s Metrostavem nelze srovnat. To přiší jak
výhody, tak i časové a koordinní probmy. Pro tunel Jo-
berg se už podilo domluvit s jinou, daleko větší firmou.
Jak ve stavba v Norsku pokrila?
Tunel Bjørnebakkane dlouhý 1,5 kilometru jsme 22. září
předali investorovi. Dokončili jsme jej plus minus v termí-
nu i s velkým objemem dodatečně vyžádach víceprací.
Firma Havnen Anlegg ale jtě musí dostat protilavino-
vý val na Lindeskredě, takže celý úsek půjde do provozu
až 15. prosince. Na stavbě jsme z Metrostavu proto zůstali
už jen tři – geodet, tlumnice a já – aopustíme ji koncem
října. Do té doby musíme po vlastní ose dopravit zpět cit-
livá geodetická zařízení a dořešit na místě administrativu.
Jedna tlumočnice ale na stavbu asi sama nestila…
Tlumočků se u nás vysídalo asi pět a neměli to jedno-
duché s námi ani my s nimi. Čech, který umí norsky, totiž
obvykle vystuduje humanitní obor a nevá technicky
zdatný. Chvíli proto trvalo, než jsme si na sebe a na jejich
odborně kostrbaté překlady zvykli, ale bez překladatelů
bychom v Norsku vůbec nemohli pracovat, jazyková ba-
riéra je tam velký problém. Třeba kontrolních zpráv a upo-
zornění jsme od investora dostali už asi 500 a daích cca
200 technických vyjádření a jiných odpovědí. Tlumočníci
jim museli rychle porozut a přeložit je.
Je velký rozl razit tunel v Česku a v Norsku?
Prote se v Norsku zástupce investora chová jinak než
u nás, tak ano. Doma přijde báňský úřad na stavbu jed-
nou za čtvrt roku, ale v Norsku je v podobě investora na
stavbě neetrži, a jelikož zde platí safety first, je podle
mě kladen mnohem silnější důraz na kontrolu BOZP. Je
ak možné, že nás Norové jen víc hlídali, prote s námi
neli zkušenosti a nevěřili nám. Třeba jehlování, které se
u nás dělá jako předstihové opatření jen u méně kvalitních
hornin, jsme museli prot i u tvrdé skály a v několika
postupech, což nám kolegové doma ani nechtěli věřit.
Jak se vám v Norsku líbilo a co budete dělat dál?
Tamější příroda mě okouzlila – je nádherná, nedotčená,
pečlivě chněná. Mnoho vododů, modrá, tyrkysová,
zelená voda, fjordy, prostě pada. Ale moc času na po-
znávání okolí jsme neměli. Stavba byla časově náročná
ivelmi únav. Teď bych si chtěl proto trochu odpočinout,
novat se rodině. V Norsku ani v Česku – kromě tunelů
Ejpovice – žádné nové podzemní stavby nemáme. Takže
uvidím, kde budu působit, budoucnost mám otevřenou.
strana 2
PME SE
BeMo staví špičkovou vodní elektrárnu
Na hranici Švýcarska a Rakouska vzniká na horním
toku řeky Inn největší a po mnoha letech další no
průtná vodní elektrárna v Alpách s výškou spádu
es 160 m. Energetický projekt, známý pod zkratkou
GKI, jehož objekty budou převážně skryté vpodzemí,
protne hranice obou států apodokoení rně vyrobí
c než 400GWh elektrického proudu. Práce naněm se
lí na tři stavební úseky (mapa): Maria Stein (ražby
pomocí TBM), Ovella (jímání vody) aPrutz (konvenční
ražby, šikmá šachta apodzemní elektrárna).
Společnosti BeMo Tunneling (BeMo) byly na projektu
GKI jako partnerovi vesdrení svěřeny práce naúseku
Prutz. Činnost kolegů ze zahranní firmy Skupiny Metro-
stav zde zahrnuje:
výstavbu vlastho objektu elektrárny
zhotovení komunikací kpřístupovému tunelu pro pří-
strojovou ahorní komoru
ražbu přístupového tunelu (cca 80 bm) avyrovva
komory (cca 100 bm) včetně komory přístrojové
ražbu šikmé šachty (cca 325 m, sklon 31 %)
razicí práce vodorovné trasy metodou NRTM (cca
60bm) – jedná se oražby vnesoudržné horni
ražbu azřízení horní aístrojové komory
výstavbu kanálu spodní vody
betož osní tunelových částí zapancéřováním šik-
mé šachty
ražbu tunelu metodou NRTM (cca 1000 bm) kjiž ho-
tové části díla najiném úseku azhotovení kaverny pro
demontáž TBM
ražbu spojovací štoly (cca 20 bm) mezi přívodním ka-
lem avyrovnávací komorou
Veškeré ražební práce na GKI firma BeMo úsš
skoila už letos vdubnu. Nejobžnější znich byly ražby
šikmé šachty ahloubení vyrovnávací komory.
Vsoučasnosti jsou vpodzemí vplném proudu dokon-
čovací práce. Paí mezi ně betonáž částí zapancéřová-
ním šikmé šachty (foto), proní izolací vevyrovnávací
šachtě ainjekže horninoho masivu vzných částech
podzemního díla.
Pro výstavbu vlastní elektrárny, zvěí části ukry
vpodzemí, museli kolegové prvně vystat 20 m hlubo-
kou podzemní snu. Stavební jámu potom zaní vybag-
rovali plovoucím rypadlem, utěsnili ji azajistili 1,20 m
silnou ukotvenou podvodní betonovou deskou – uložení
asi 1200 kubíků betonu pod vodou provedl specializovaný
subdodavatel. Aktlně firma BeMo betonuje naGKI ob-
jekt elektrny azhotovuje ochranné podzemní stěny, aby
její pracovníci mohli vybudovat přílivový kanál. Přípravy
nauvedení GKI doprovozu by měly začít napodzim 2018.
Richard Griesebner, Robert Dostál
1
2
Metrostav_18_2016.indd 2 05.10.16 11:47
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (432 ms)

Rendering Strana 3 (102653): (0/1) (426 ms)

Rendering Strana 2 (102639): (0/1) (466 ms)

Rendering Strana 1 (102636): (0/1) (465 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2966/vth118972-1.jpg

 i2966/vth118975-1.jpg

 i2966/bg102639.svg

 i2966/vth118989-1.jpg

 i2966/vth118995-1.jpg