strana 4
Běžné materiály jinak
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
SLOUPEK ODBORŮ
Dřevo, sklo či cement jsou běžné stavební materiály.
Nedávno jim ale vědci dokázali vdechnout neobvyklé
vlastnosti. Dřevo tak může být průhledné jako sklo
a cement by v budoucnu mohl v noci svítit na cestu.
Informace o průhledném dřevu se v českých médiích
začaly objevovat v prvním pololetí letošního roku. Pomocí
různých metod jej vyvinuli vědci z americké Marylandské
univerzity pod vedením dr. Liangbinga Hu a tým prof. Larse Berglunda ze švédského Královského technologického
ústavu stockholmské univerzity KTH.
Dva různé způsoby výroby dřevěného skla
Ve Spojených státech vytvořili dva typy velmi průhledných a opticky rozdílných kompozitů na bázi lipového
dřeva – jeden byl uříznutý kolmo na vlákna celulózy a druhý podél nich – a oba propouští až 90 % světla. Nejdříve
ale dřevo dvě hodiny vařili ve vodě, hydroxidu sodném
a dalších chemických látkách, čímž je zbavili ligninu, který
dřevu dává tmavě hnědou barvu. Vědci potom potřeli blok
dřeva či spíše celulózového zbytku epoxidovou pryskyřicí.
Ve Švédsku použili za základ vysušené balzové dřevo.
Aby odstranili lignin, extrahovali dřevo za teploty 80 °C
roztokem chloritanu sodného. Průhledný materiál pak
vytvořili impregnací methylmetakrylátem a polymerací.
Transparentní dřevo má v porovnání s klasickým
sklem mnohem nižší tepelnou vodivost a výrazně vyšší
pevnost. Představuje tak lepší tepelněizolační stavební
materiál s nižší uhlíkovou stopou a s vyšším bezpečnostním efektem. Jediný problém je, že jeho největší bloky,
které se zatím podařilo vyrobit, mají tvar 1 cm silné desky
o rozměrech asi 12 x 12 centimetrů.
Cement zářící ve tmě může změnit osvětlení světa
Autorem svítícího cementu je José Carlos Rubio Avalos,
mexický vědec z Univerzity Michoacana de San Nicolás de
Hidalgo. Pozměnil mikrostrukturu běžného pojiva a přidal
do něj fotoaktivní složku, jež způsobuje, že beton během
dne absorbuje UV paprsky a v noci je vyzařuje – a to
dokonce i v interiérech. Inovovaný beton je možné použít
i pro vnější aplikace, třeba na povrchy domů, cyklistické
trasy, dálnice a dokonce i bazény.
Beton si prý uchová své zářící vlastnosti nejméně
100 let a jeho technologie funguje dokonce i tehdy, když
je pod mrakem. V současnosti jsou pro svíticí konstrukce
dostupné dvě barvy – mořská modrá a jasná zelená, ale
Rubio Avalos už pracuje i na bílé, červené a fialové. Kvůli
složité struktuře je však výroba zářícího cementu asi pětkrát dražší než obyčejného. Není ale nutné stavět z něj celé
stavby. Stačí je jen pokrýt vnější vrstvou. Ani to ale není
levné. „Díl o ploše jednoho čtverečního metru s tloušťkou
asi tři milimetry by stál zhruba 60 až 70 dolarů,“ tvrdí
Rubio Avalos, jenž je přesvědčený, že jeho nápad pomůže
bez oslnění rozsvítit nejen města, ale i celé krajiny.
Handbike pro Martina
Kromě Daniela, o kterém jsme psali v minulém čísle novin, se Metrostav rozhodl prostřednictvím aplikace EPP
– na www.pomahejpohybem.cz – přispět i handbikerovi
Martinu Zárubovi (foto). Můžete pro něj sbírat body během, cyklistikou, chůzí nebo řadou jiných aktivit.
Také Martin Záruba (1987) se letos zúčastnil Metrostav Handy Cyklo Maratonu. Bojoval v týmu Metrostavu
a v rámci závodu odjel na handbiku 255 km během necelých 80 hodin. Na okruhu v Písku dokonce vyhrál časovku.
Martin měl vždy blízko ke sportu. Atletika, kolo, lezení,
lyže… V létě 2015 se ale něco změnilo. Martin při vyjížďce
po práci spadl z kola a musel vyměnit většinu sportovních
bot za invalidní vozík. Přesto má stále blízko ke sportu,
zkouší jezdit na kajaku či na monoski. V létě se posadil
na půjčený handbike a za pár týdnů najezdil skoro tisíc
kilometrů! Handbike je pro něj něco víc než jen sportovní
náčiní. Poskytuje mu určitou formu svobody. Umožní mu
totiž dojet i tam, kam se na vozíku sám nedostane.
Volby do orgánů základní organizace
V průběhu 3. čtvrtletí letošního roku se uskutečnily
volby do orgánů základní organizace na volební období 2016–2020. V souladu s volebním řádem se konaly
nejdříve na úrovni jednotlivých úseků, ve kterých
působí dílenské organizace a kde byly zvoleny dílenské výbory. Ve druhé fázi byl dílenskými výbory zvolen výbor základní organizace jako statutární orgán
a dále revizní komise. Posledním krokem byla volba
předsedy výboru ZO, která se uskutečnila na volební
konferenci 22. září 2016. O funkci předsedy se nakonec ucházeli hned čtyři kandidáti. Volební konference
zvolila do funkce předsedy výboru ZO na další funkční
období Ing. Petra Půtu.
Metrostav pomáhá
1
2
3
Před dvěma lety daroval Metrostav spolku Sluneční
domov dodávku, která pomohla při výstavbě objektu pro
chráněné bydlení, který je nyní připravený na první obyvatele. Bude sloužit jako týdenní stacionář s 24hodinovou
péčí pro dospívající a dospělé osoby s kombinovaným
postižením a jejich asistenty, respitní centrum pro děti
s kombinovaným postižením a pro doprovodné služby.
Transport hendikepovaných osob je náročný, pro jejich převoz z a do stacionáře, k lékařům a občas na nějaký
výlet je potřeba speciální auto. K tomu dostal Sluneční domov od společnosti Metrostav vysloužilý VW Transporter,
který si spolek upraví pro dopravu vozíčkářů. Od zástupců
firmy si ho 16. září převzal Miloš Karas, technik divize 1,
který je současně zakládajícím členem spolku a otcem
jednoho z budoucích obyvatel chráněného bydlení. Přejeme, ať vůz ještě dlouho dobře slouží!
Martin Patřičný
Vltava se spojuje
4
5
Divize 6 dokončila náročnou stavbu bytového komplexu v pražském Hloubětíně
Park Hloubětín, navržený ateliérem MS architekti, obsahuje tři postupně budované nízkoenergetické objekty s prvky
pasivních domů. Podle smlouvy s investorem musely mít vzduchotěsnou obálku nejen všechny budovy – A (foto
č. 1), B (foto č. 2) i C (foto č. 5) –, ale také obvodové konstrukce všech 127 bytů, což byla pro Metrostav novinka.
Tým divize 6, který od začátku podporovali odborníci z úseku výrobně-technického ředitele a od června 2015 vedl
Ing. Jaroslav Kazatel, si s náročným požadavkem poradil, jak potvrdily i Blower-door testy. Dnes je komplex hotový
včetně vnitřního parku a od září už mohou jeho obyvatelé vstupovat do domů všemi osmi vchody, pojmenovanými
podle stromů a keřů (foto č. 4). Pro sjezd do garáží domu A musí použít parkovací výtah (foto č. 3). „Za úspěšné
dokončení díla musím poděkovat vstřícnosti projektového týmu, jehož řízení jsem převzal po skoro dvou letech
stavby. Společně se nám podařilo zefektivnit koordinaci prací a narovnat vztahy s dodavateli i investorem. Ve
srovnání s tím už bylo řešení technických problémů třeba s akustikou o dost snazší,“ říká Ing. Kazatel.
Poslední překážkou plavby po Vltavě z Českých Budějovic na Orlík je plavební komora, kterou v Hněvkovicích buduje od prosince roku 2014 tým Jana Prokeše
z divize 6. Na rozestavěné dílo se 24. září při dni otevřených dveří přišly podívat stovky obyvatel z okolí.
Mottem akce, kterou pořádalo Ředitelství vodních
cest ČR, bylo Plníme 700 let odkazu císaře Karla IV. Ten
totiž už v roce 1340 ustavil Cech přísežných mlynářů
zemských, který dostal za úkol umožnit plavbu na Vltavě
pro podporu obchodu Českého království.
Pracovníci divize 6 si pro návštěvníky připravili odborný výklad o stavbě, která by měla skončit v dubnu
2017. K vidění byla také přehlídka plavidel Povodí Vltavy,
policie ČR, hasičského sboru Jihočeského kraje a Státní
plavební správy. Na oslavu byla z Českých Budějovic přes
Hlubokou nad Vltavou vypravena speciální plavba.
Řemeslo má zlaté dno
1
2
3
4
Metrostav podporuje učební obory stavebních řemesel, a proto byl opět partnerem mezinárodní soutěže
Řemeslo/Skill 2016, která se letos v září konala už
pošesté ve Vysokém Mýtě. Stavbyvedoucí František
Ptáček z divize 9 byl členem odborné poroty.
Soutěží v oborech zedník/zednické práce, montér suchých staveb, instalatér, obkladač a truhlář se zúčastnilo
celkem 62 učňů z 18 škol z Česka, Slovenska a Maďarska. Jejich dvoučlenné týmy musely při klání řešit úkoly
a vzniklé problémy jako na reálné stavbě, protože zadání
některých oborů na sebe navazovala a jednotlivé týmy
musely vzájemně spolupracovat. „Letos se mi ve Vysokém Mýtě opravdu líbilo. Nejenže nám přálo počasí, ale
hlavně úroveň soutěžících rok od roku stoupá, a to mě
těší,“ konstatoval František Ptáček (foto uprostřed).
U Dubu první etapa stavby právě skončila a druhá se nedávno rozeběhla
Developerský projekt v Praze řídí také tým Petra Kratochvíla z divize 1, který v rámci zakázky U Dubu právě
dokončil první obytný dům se 157 byty (foto č. 1 a 2). Na začátku srpna zahájil i práce na druhé etapě výstavby,
jejímž výsledkem budou v únoru 2018 další dva objekty se 77 byty (obr. č. 3, vizualizace ABM architekti). Zatím ale
v Modřanech roste jen stavební jáma (foto č. 4), v níž na rozdíl od první etapy díla stavbaři bojují se spodní vodou.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 18/2016 vyšlo 7. 10. 2016 (19/2016 vyjde 25. 10. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,
Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_18_2016.indd 4
05.10.16 11:47