strana 4

Běžné materiály jinak

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

SLOUPEK ODBORŮ

Dřevo, sklo či cement jsou běžné stavební materiály.

Nedávno jim ale vědci dokázali vdechnout neobvyklé

vlastnosti. Dřevo tak může být průhledné jako sklo

a cement by v budoucnu mohl v noci svítit na cestu.

Informace o průhledném dřevu se v českých médiích

začaly objevovat v prvním pololetí letošního roku. Pomocí

různých metod jej vyvinuli vědci z americké Marylandské

univerzity pod vedením dr. Liangbinga Hu a tým prof. Larse Berglunda ze švédského Královského technologického

ústavu stockholmské univerzity KTH.

Dva různé způsoby výroby dřevěného skla

Ve Spojených státech vytvořili dva typy velmi průhledných a opticky rozdílných kompozitů na bázi lipového

dřeva – jeden byl uříznutý kolmo na vlákna celulózy a druhý podél nich – a oba propouští až 90 % světla. Nejdříve

ale dřevo dvě hodiny vařili ve vodě, hydroxidu sodném

a dalších chemických látkách, čímž je zbavili ligninu, který

dřevu dává tmavě hnědou barvu. Vědci potom potřeli blok

dřeva či spíše celulózového zbytku epoxidovou pryskyřicí.

Ve Švédsku použili za základ vysušené balzové dřevo.

Aby odstranili lignin, extrahovali dřevo za teploty 80 °C

roztokem chloritanu sodného. Průhledný materiál pak

vytvořili impregnací methylmetakrylátem a polymerací.

Transparentní dřevo má v porovnání s klasickým

sklem mnohem nižší tepelnou vodivost a výrazně vyšší

pevnost. Představuje tak lepší tepelněizolační stavební

materiál s nižší uhlíkovou stopou a s vyšším bezpečnostním efektem. Jediný problém je, že jeho největší bloky,

které se zatím podařilo vyrobit, mají tvar 1 cm silné desky

o rozměrech asi 12 x 12 centimetrů.

Cement zářící ve tmě může změnit osvětlení světa

Autorem svítícího cementu je José Carlos Rubio Avalos,

mexický vědec z Univerzity Michoacana de San Nicolás de

Hidalgo. Pozměnil mikrostrukturu běžného pojiva a přidal

do něj fotoaktivní složku, jež způsobuje, že beton během

dne absorbuje UV paprsky a v noci je vyzařuje – a to

dokonce i v interiérech. Inovovaný beton je možné použít

i pro vnější aplikace, třeba na povrchy domů, cyklistické

trasy, dálnice a dokonce i bazény.

Beton si prý uchová své zářící vlastnosti nejméně

100 let a jeho technologie funguje dokonce i tehdy, když

je pod mrakem. V současnosti jsou pro svíticí konstrukce

dostupné dvě barvy – mořská modrá a jasná zelená, ale

Rubio Avalos už pracuje i na bílé, červené a fialové. Kvůli

složité struktuře je však výroba zářícího cementu asi pětkrát dražší než obyčejného. Není ale nutné stavět z něj celé

stavby. Stačí je jen pokrýt vnější vrstvou. Ani to ale není

levné. „Díl o ploše jednoho čtverečního metru s tloušťkou

asi tři milimetry by stál zhruba 60 až 70 dolarů,“ tvrdí

Rubio Avalos, jenž je přesvědčený, že jeho nápad pomůže

bez oslnění rozsvítit nejen města, ale i celé krajiny.

Handbike pro Martina

Kromě Daniela, o kterém jsme psali v minulém čísle novin, se Metrostav rozhodl prostřednictvím aplikace EPP

– na www.pomahejpohybem.cz – přispět i handbikerovi

Martinu Zárubovi (foto). Můžete pro něj sbírat body během, cyklistikou, chůzí nebo řadou jiných aktivit.

Také Martin Záruba (1987) se letos zúčastnil Metrostav Handy Cyklo Maratonu. Bojoval v týmu Metrostavu

a v rámci závodu odjel na handbiku 255 km během necelých 80 hodin. Na okruhu v Písku dokonce vyhrál časovku.

Martin měl vždy blízko ke sportu. Atletika, kolo, lezení,

lyže… V létě 2015 se ale něco změnilo. Martin při vyjížďce

po práci spadl z kola a musel vyměnit většinu sportovních

bot za invalidní vozík. Přesto má stále blízko ke sportu,

zkouší jezdit na kajaku či na monoski. V létě se posadil

na půjčený handbike a za pár týdnů najezdil skoro tisíc

kilometrů! Handbike je pro něj něco víc než jen sportovní

náčiní. Poskytuje mu určitou formu svobody. Umožní mu

totiž dojet i tam, kam se na vozíku sám nedostane.

Volby do orgánů základní organizace

V průběhu 3. čtvrtletí letošního roku se uskutečnily

volby do orgánů základní organizace na volební období 2016–2020. V souladu s volebním řádem se konaly

nejdříve na úrovni jednotlivých úseků, ve kterých

působí dílenské organizace a kde byly zvoleny dílenské výbory. Ve druhé fázi byl dílenskými výbory zvolen výbor základní organizace jako statutární orgán

a dále revizní komise. Posledním krokem byla volba

předsedy výboru ZO, která se uskutečnila na volební

konferenci 22. září 2016. O funkci předsedy se nakonec ucházeli hned čtyři kandidáti. Volební konference

zvolila do funkce předsedy výboru ZO na další funkční

období Ing. Petra Půtu.

Metrostav pomáhá

1

2

3

Před dvěma lety daroval Metrostav spolku Sluneční

domov dodávku, která pomohla při výstavbě objektu pro

chráněné bydlení, který je nyní připravený na první obyvatele. Bude sloužit jako týdenní stacionář s 24hodinovou

péčí pro dospívající a dospělé osoby s kombinovaným

postižením a jejich asistenty, respitní centrum pro děti

s kombinovaným postižením a pro doprovodné služby.

Transport hendikepovaných osob je náročný, pro jejich převoz z a do stacionáře, k lékařům a občas na nějaký

výlet je potřeba speciální auto. K tomu dostal Sluneční domov od společnosti Metrostav vysloužilý VW Transporter,

který si spolek upraví pro dopravu vozíčkářů. Od zástupců

firmy si ho 16. září převzal Miloš Karas, technik divize 1,

který je současně zakládajícím členem spolku a otcem

jednoho z budoucích obyvatel chráněného bydlení. Přejeme, ať vůz ještě dlouho dobře slouží!

Martin Patřičný

Vltava se spojuje

4

5

Divize 6 dokončila náročnou stavbu bytového komplexu v pražském Hloubětíně

Park Hloubětín, navržený ateliérem MS architekti, obsahuje tři postupně budované nízkoenergetické objekty s prvky

pasivních domů. Podle smlouvy s investorem musely mít vzduchotěsnou obálku nejen všechny budovy – A (foto

č. 1), B (foto č. 2) i C (foto č. 5) –, ale také obvodové konstrukce všech 127 bytů, což byla pro Metrostav novinka.

Tým divize 6, který od začátku podporovali odborníci z úseku výrobně-technického ředitele a od června 2015 vedl

Ing. Jaroslav Kazatel, si s náročným požadavkem poradil, jak potvrdily i Blower-door testy. Dnes je komplex hotový

včetně vnitřního parku a od září už mohou jeho obyvatelé vstupovat do domů všemi osmi vchody, pojmenovanými

podle stromů a keřů (foto č. 4). Pro sjezd do garáží domu A musí použít parkovací výtah (foto č. 3). „Za úspěšné

dokončení díla musím poděkovat vstřícnosti projektového týmu, jehož řízení jsem převzal po skoro dvou letech

stavby. Společně se nám podařilo zefektivnit koordinaci prací a narovnat vztahy s dodavateli i investorem. Ve

srovnání s tím už bylo řešení technických problémů třeba s akustikou o dost snazší,“ říká Ing. Kazatel.

Poslední překážkou plavby po Vltavě z Českých Budějovic na Orlík je plavební komora, kterou v Hněvkovicích buduje od prosince roku 2014 tým Jana Prokeše

z divize 6. Na rozestavěné dílo se 24. září při dni otevřených dveří přišly podívat stovky obyvatel z okolí.

Mottem akce, kterou pořádalo Ředitelství vodních

cest ČR, bylo Plníme 700 let odkazu císaře Karla IV. Ten

totiž už v roce 1340 ustavil Cech přísežných mlynářů

zemských, který dostal za úkol umožnit plavbu na Vltavě

pro podporu obchodu Českého království.

Pracovníci divize 6 si pro návštěvníky připravili odborný výklad o stavbě, která by měla skončit v dubnu

2017. K vidění byla také přehlídka plavidel Povodí Vltavy,

policie ČR, hasičského sboru Jihočeského kraje a Státní

plavební správy. Na oslavu byla z Českých Budějovic přes

Hlubokou nad Vltavou vypravena speciální plavba.

Řemeslo má zlaté dno

1

2

3

4

Metrostav podporuje učební obory stavebních řemesel, a proto byl opět partnerem mezinárodní soutěže

Řemeslo/Skill 2016, která se letos v září konala už

pošesté ve Vysokém Mýtě. Stavbyvedoucí František

Ptáček z divize 9 byl členem odborné poroty.

Soutěží v oborech zedník/zednické práce, montér suchých staveb, instalatér, obkladač a truhlář se zúčastnilo

celkem 62 učňů z 18 škol z Česka, Slovenska a Maďarska. Jejich dvoučlenné týmy musely při klání řešit úkoly

a vzniklé problémy jako na reálné stavbě, protože zadání

některých oborů na sebe navazovala a jednotlivé týmy

musely vzájemně spolupracovat. „Letos se mi ve Vysokém Mýtě opravdu líbilo. Nejenže nám přálo počasí, ale

hlavně úroveň soutěžících rok od roku stoupá, a to mě

těší,“ konstatoval František Ptáček (foto uprostřed).

U Dubu první etapa stavby právě skončila a druhá se nedávno rozeběhla

Developerský projekt v Praze řídí také tým Petra Kratochvíla z divize 1, který v rámci zakázky U Dubu právě

dokončil první obytný dům se 157 byty (foto č. 1 a 2). Na začátku srpna zahájil i práce na druhé etapě výstavby,

jejímž výsledkem budou v únoru 2018 další dva objekty se 77 byty (obr. č. 3, vizualizace ABM architekti). Zatím ale

v Modřanech roste jen stavební jáma (foto č. 4), v níž na rozdíl od první etapy díla stavbaři bojují se spodní vodou.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 18/2016 vyšlo 7. 10. 2016 (19/2016 vyjde 25. 10. 2016) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob,

Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_18_2016.indd 4

05.10.16 11:47