strana 3
Jižní pomohla severní
Řecký filozof Herakleitos řekl: „Nevstoupíš dvakrát
do stejné řeky.“ Raziči divize 5 z týmu Ing. Štefana Ivora to ale při ražbě druhé, severní trouby tunelu Ejpovice provedli. Geologii masivu, kterým procházeli, totiž
zhruba 30m vzdálenost tubusů příliš nezměnila. Zkušenosti z ražby první, jižní trouby a šikovné nápady jim
navíc pomohly druhou ražbu zkrátit o celé čtyři měsíce.
„Instalovali jsme třeba doplňkový systém vysokotlakých trysek, který během ražeb v módu zeminového štítu
lépe pomáhal poradit si s lepivostí rubaniny u řezné hlavy
stroje,“ vypočítává zástupce vedoucího ražeb Ing. Petr
Hybský. „Navrhli jsme i daleko sofistikovanější způsob
dávkování polymeru, který musí upravovat zeminu kvůli
podpoře čelby a jejímu snazšímu odtěžování i odvozu
(foto č. 1). Polymer se používá v prostředí s vysokými
přítoky podzemní vody. Námi vyvinutý systém jej umožňoval předmíchat s vodou v nastaveném procentuálním
poměru a teprve poté injektovat do prostoru odtěžovací
komory. Také jsme účinněji rozmístili trysky pro smíchávání,“ dodává.
U hardrocku (foto č. 2) kolegové posílili krouticí moment řezné hlavy přidáním dodatečných hydraulických
motorů. Zkusili i jiný typ disků – místo jednoduchých jako
u zeminového štítu (foto č. 3) nasadili dvojité (foto č. 4).
Skrz proražený tunel prováděli předem odvodňovací vrty, jež práci zrychlily. Ražby druhé trouby proto zvládli
skoro o 120 dní dříve než ražby první, které trvaly 496 dní.
Nebyla to jediná technická zlepšení, která divizi 5 pomohla. Začátek ražeb všech propojek (foto č. 5) jí značně
usnadňoval systém, který má Metrostav patentovaný.
MAPA TRASY
Část trati je hotová
Chrást
původní trať
modernizovaná trať
Dýšina
tunel Ejpovice
ÚJEZD
Plzeň
DOUBRAVKA
ČERVENÝ
HRÁDEK
Klabava
Kyšice
Ejpovice
Rokycany
TUNEL EJPOVICE – PODÉLNÝ PROFIL TRASY
500
1000
1500
2000
2500
3000
Tunel HOMOLKA
délka 2650 m
3500
4000
Tunel CHLUM
délka 1220 m
Mezi Rokycany a Plzní, kde pracuje Metrostav jako lídr
ve sdružení s firmou Subterra na modernizaci železnice, neroste jen tunel Ejpovice. Přestavovaný 14 km
dlouhý úsek III. železničního koridoru zahrnuje i mnoho
dalších objektů, z nichž většina je už v provozu.
V úseku Rokycany–Ejpovice jezdí vlaky po zrekonstruované trati (foto č. 1) od prosince roku 2014. Aby
Subterra mohla položit železniční svršek pro rychlejší
jízdu, museli zde pracovníci z provozu mostů a železobetonových konstrukcí divize 5 vedení Milanem Špičkou
přestavět či upravit 25 propustků či mostů.
Na druhé straně tunelu, ke stanici Plzeň hlavní nádraží,
ti samí kolegové zrekonstruovali či vystavěli 16 mostních
a inženýrských objektů, z nichž tři byly hlavní – most přes
Úslavu (foto č. 2), most přes Potoční ulici a Hrádecký
potok (foto č. 3) a most nad ulicí Mohylová (foto č. 4).
Dvě historické parní lokomotivy nazývané Šlechtična
a Štokr, samozřejmě i s tendry a plné vody i uhlí, na nich
mohli milovníci vlaků prvně obdivovat 10. listopadu 2015
– při zatěžovacích zkouškách mostů na přestavěné první
traťové koleji. Další příležitost měli za rok 27. července,
kdy stejnými testy prošly mosty na druhé koleji (foto č. 5).
„Nosné konstrukce se při zatěžovacích zkouškách prohnuly jen asi na 80 % přípustné hodnoty, což představuje
dobrý soulad provedeného díla s výpočetními modely,“
uvedl po vyhodnocení zkoušek Ing. Tomáš Wangler, specialista pro mosty a železniční stavby divize 5.
První traťová kolej proto byla zprovozněna už 13. listopadu 2015 a druhá 29. července 2016. Zkušební provoz
celého přestavovaného úseku skončí 31. prosince 2018.
TUNEL EJPOVICE – VJEZDOVÝ PORTÁL
1
2
3
4
5
1
6
7
Mezideponie
Portálový jeřáb
Úpravna vody
Míchací centrum
Hala údržby
VN trafo
Buňkoviště
2
3
1
4
5
1
7
6
2
2
1
2
3
3
3
4
Základem modernizace trati Plzeň–Rokycany je železniční tunel Ejpovice
4
5
Metrostav_18_2017.indd 3
Sdružení Metrostavu a Subterry, které vede tým Ing. Tomáše Kohouta z divize 5, přestavuje mezi Rok ycany
a Plzní celkem 20,237 km železniční trati. Díky výstavbě tunelu Ejpovice (mapa) se trasa po skončení díla zkrátí
na 14,147 km, které vlaky budou moci projíždět traťovou rychlostí až 160 km/h. Jízda přitom bude nejen bezpečnější,
ale i komfortnější. Tunel Ejpovice, který buduje divize 5 pod vedením Ing. Štefana Ivora, překonává kopce Homolka
a Chlum (podélný profil), které mají odlišné geologické složení. Zatímco Homolka je z tektonicky porušených
měkčích břidlic, Chlum je z tvrdých spilitů. Tunelovací stroj (TBM), který obě trouby vyrazí, byl proto ve firmě
Herrenknecht navržen jako razicí konvertibilní štít EPB/hardrock. Metrostav pro něj připravil startovací jámu
u východního portálu (letecký pohled). Nejtěžší části TBM dorazily do Čech po Labi do Lovosic v listopadu 2014 (foto
č. 1). V té době už čtyři měsíce pracovala betonárna na výrobu segmentů prefabrikovaného ostění v Dýšině (foto
č. 2). Pro obě tunelové trouby musela dohromady vyrobit 4143 ks prstenců s vnějším průměrem 9,5 m, šířkou 2 m,
tloušťkou 0,4 m a hmotností 60 tun. Každý z nich složilo osm segmentů. TBM S-799 pojmenovaný Viktorie se po svém
křtu – a po vysvěcení a uložení sošky sv. Barbory do portálu tunelu – pustil do práce 23. ledna 2015. Při první cestě
razil jižní tunelovou troubu (foto č. 3), z níž do západního portálu u Plzně-Doubravky vykoukl 7. června 2016 a o čtyři
dny později prorazil před zraky veřejnosti i čelní stěnu portálové lavice (foto č. 4). Poté byl částečně rozebrán,
převezen k vjezdovému portálu, smontován, repasován a v září 2016 vyrazil na ražbu severního tubusu.
4
5
12.10.17 12:22