strana 4

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Mezníky tunelu Ejpovice

11. 09. 2013

15. 11. 2013

25. 06. 2014

20. 11. 2014

23. 01. 2015

15. 06. 2015

13. 09. 2015

11. 01. 2016

30. 05. 2016

11. 06. 2016

23. 09. 2016

09. 12. 2016

15. 12. 2016

03. 03. 2017

10. 03. 2017

11. 05. 2017

26. 09. 2017

07. 10. 2017

Padesáté výročí

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

V červenci uplynulo přesně 50 let od založení Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které se tehdy jmenovalo

Ředitelství dálnic Praha. Za dva měsíce nato, 8. září  1967, došlo k poklepání základního kilometrovníku

československých dálnic a k obnovení tuzemské stavby

dálnic, která byla předtím dvakrát přerušena.

Při svém vzniku zaměstnávalo Ředitelství dálnic Praha

(ŘD) necelých 70 pracovníků. Kromě pražského ústředí

mělo dislokovaná pracoviště v Brně-Komárově a v Bratislavě, kde bylo 15 dalších zaměstnanců.

ŘD byla rozpočtová organizace ministerstva dopravy

pro výkon funkce přímého investora dálnic a příslušejících

staveb, jako jsou přivaděče, obslužná zařízení, cestmistrovství, a pro výkon majetkové správy těchto komunikací. Zajišťovalo jak studijní přípravu dálničních tahů, tak

předprojektovou přípravu, výkup a vyvlastnění pozemků

i objednávání a schvalování projektové dokumentace.

Postupný vývoj a transformace ŘSD vyplývaly z dané

doby. Nicméně platí, že od roku 1971 dodnes bylo postaveno a zprovozněno přes 700 km dálnic (D) a přes 400 km

rychlostních silnic (RS). K tomu je třeba také připočíst

stovky nových kilometrů silnic nižších tříd, které spadaly

anebo stále spadají pod Ředitelství silnic a dálnic, jež má

dnes zhruba 1900 zaměstnanců, z toho 750 dělníků.

podpis smlouvy Metrostav a Herrenknecht

poklep základního kamene

přejímka štítu v firmy Herrenknecht

montáž TBM

křest TBM jménem Viktorie

vyraženo 1000 m jižního tunelu

vyraženo 2000 m jižního tunelu

vyraženo 3000 m jižního tunelu

vyraženo 4000 m jižního tunelu

prorážka JTT a den otevřených dveří

první prstenec severního tunelu

rekordní denní postup 38 m

vyraženo 1000 m severního tunelu

vyraženo 2000 m severního tunelu

zahájena ražba propojek

vyraženo 3000 m severního tunelu

malá prorážka STT

velká prorážka STT za účasti veřejnosti

Návrat na scénu

Ansámbl Divadla Na Zábradlí se po roce vrací na domovskou scénu na Anenském náměstí. Slavnostní otevření divadla po rekonstrukci je připraveno na 27. října

od 17 hodin, a jak uvádějí stránky http://nazabradli.cz,

vstup je volný a všichni jsou srdečně zváni.

Svědectvím o  současné kvalitě uměleckých výkonů

souboru jsou ocenění, která získal v  posledních letech

– za  rok 2014 třeba ve  všech kategoriích Cen divadelní

kritiky včetně prestižního titulu Divadlo roku. Na internetu

je možné objednávat vstupenky na konec října, kdy se jako

první na scéně objeví hra Velvet Havel, která před třemi

lety získala ceny za inscenaci, ženský i mužský herecký

výkon, nejlepší poprvé uvedenou českou hru roku a hudbu. Jako další představení následují AnderSen a Požitkáři.

Návštěva divadla, jehož je Metrostav partnerem, může

přinést nejen umělecký zážitek – stavbaři mohou například ocenit práci kolegů z firmy Subterra, kteří mimo jiné

přestavěli foyer a  zastřešili vnitřní atrium, čímž vznikly

nový vstup do hlediště, moderní divadelní zázemí a příjemná kavárna. Úpravou prošly i větrání a vytápění, což

jistě potěší všechny – diváky i samotné herce.

Výborné výkony

1

Milníky tuzemské dálniční výstavby

2

3

Náročná výstavba silnice S7 nedaleko polského Gdaňsku probíhá podle harmonogramu. Příčinou úspěchu

je nejen dokonalá koordinace a spolupráce stavbařů,

ale i přátelské vazby mezi českými a polskými zaměstnanci divize 4, které si upevňují také ve volném čase.

Příkladem může být ředitel výstavby S7 Ing. Igor Sedláček, který v první polovině září vyrazil se svým polským

kolegou Ing. Mirosławem Hołou, vedoucím útvaru smluvních podmínek, na trek do Velkého Kavkazu. Počasí jim

přálo, a tak hned při prvním pokusu vystoupali po ledovci

na třetí nejvyšší horu Gruzie Kazbek (5047 m). Výstup na

tuto bývalou sopku je hodnocen jako poměrně obtížné

technické lezení, při kterém je nezbytné použití maček

a cepínu. Kolegům se podařilo. Gratulujeme a děkujeme

za viditelnou prezentaci Metrostavu (foto).

–red–, foto archiv Igora Sedláčka

projekt Národní silnice Plzeň–Košice

projekt dálnice Praha–Brno–Slovensko

začala stavba Praha–Humpolec, Zástřizly–Lubná

výstavba dálnic se z válečných důvodů zastavila

délka částí tří nedokončených dálnic byla 188 km

stanoven tvar a rozsah současné dálniční sítě

zahájení výstavby dálnice D1 Praha–Brno

do provozu byl uveden 1. úsek Praha–Mirošovice

dokončen souvislý dálniční tah Praha–Brno

došlo ke zpoplatnění tuzemských dálnic

k 31. 12. bylo v provozu 775 km D a 463 km RS

438 km RS bylo přeřazeno mezi dálnice

k 1. 7. v provozu 1223 km D a 5563 km silnic I. tř.

určena délka plánované dálniční sítě na 2000 km

Metrostav pracuje na dálnicích D1, D3, D11, D48

zdroj ŘSD a Wikipedia

4

5

Irena Klingorová a David Čech z  divize 9 a Martin Staš

z  divize 5 se 16. září v dresech Metrostavu zúčastnili

tradiční cyklistické akce Mapei Camp 2017 v rekreačním

středisku Věšín. I když jim příroda nepomohla – teploty

byly nízké a celý závod propršel – na 25 km dlouhé trati

se na horských kolech neztratili. Martin dojel v kategorii

mužů druhý, Irena mezi ženami s velkým náskokem zvítězila a dokonce byla čtvrtá v celkovém pořadí. Gratulujeme!

Důvěra a spolupráce

1935

1938

1939

1942

1945

1963

1967

1971

1980

1995

2015

2016

2016

2017

2017

6

7

8

9

Tunelovací stroj Viktorie úspěšně dorazil do cíle

Tým Ing. Štefana Ivora z divize 5 dokončil svou nejdůležitější práci – pomocí konvertibilního štítu Viktorie vyrazil po

jižním také severní tubus tunelu Ejpovice (foto č. 1). Malá prorážka, kdy se ve stěně západního portálu objevila část

řezné hlavy, proběhla skromně 26. září (foto č. 2). Stovky lidí (foto č. 3) se pak 7. října přišly podívat, jak Viktorka

prorazí graffiti ozdobené čelo portálové lavice (foto č. 4). Dorazil i ministr dopravy Dan Ťok (foto č. 5), představitelé

SŽDC či SFDI. Nechyběla ani soška svaté Barbory (foto č. 6), kterou osádka stroje přivezla od vjezdového portálu.

Za dobře odvedenou práci poděkoval divizi 5 generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 7). V projevu,

jehož první část jsme zveřejnili na straně 1, dále uvedl: „Podíváme-li se i do méně vzdálené minulosti, zjistíme,

že se u nás od roku 2000 pracovalo na 22 projektech, jejichž součástí byly tunely – silniční, dálniční, železniční

či metra. Například v roce 2005 čeští stavbaři pracovali současně na osmi podzemních dílech tohoto druhu.

Nyní ale vstupujeme do doby, kdy nejen Metrostav nemá práci pro své raziče a stojí před otázkou, co s vysoce

kvalifikovanými a nákladně vyškolenými týmy. Hledáme sice práci v zahraničí, avšak přes veškerou snahu to naše

kapacity nevytíží. S dalšími ražbami vzhledem k nepřipravenosti projektů můžeme počítat až v řádu desítek měsíců

či spíše několika let. Urychlenou přípravu dopravních staveb proto přivítají všechny domácí firmy.“ Týmu Ing. Ivora

zatím práce neskončila. Mimo jiného musí vytáhnout (foto č. 8), rozebrat a odvézt Viktorku a dokončit propojky.

Stavbaři vedení Ing. Tomášem Kohoutem budou v severním i jižním tubusu (foto č. 9) pracovat až do prosince 2018.

Svět mu leží u nohou

Kolega Jaroslav Štůsek z  divize 9 si začátkem září

„odskočil“ ze stavby bytového domu Karlín Park do Budapešti na  39. mistrovství světa v  armwrestlingu.

A nevrátil se s prázdnou. Vybojoval tam už šestý titul

mistra světa v páce – tentokrát na levou ruku v kategorii Senior Grand Master 100 kg (foto). Gratulujeme

a děkujeme za skvělou reprezentaci!

Redaktor Petr Čech v  uherskohradišťském deníku

Dobrý den s kurýrem ve zprávě o úspěchu pákaře z oddílu Armwrestling Hluk uvedl: „Jednou z hvězd šampionátu se stal Štůsek, který získal do  osobní sbírky další

světové zlato na levou ruku. ‚Ruka mu držela jako skála,

do semifinále postoupil bez jediného zaváhání. A v něm

bez pardonu vyřídil Jima Fitzsimmonse ze Spojených

států,‘ smekl před Štůskem kouč Dušan Tesařík. Ve finále

na  dvaašedesátiletého borce čekal odvěký rival Jonny

Jonsson ze Švédska. ‚Ale ani mohutný Švéd nedokázal

Jardu zastavit a o zisk titulu mistra světa jej nepřipravil,‘

pokračoval Tesařík.“

V klání, kde se v desítkách kategorií utkalo 1500 sportovců z  55 zemí, skončil Jarda Štůsek na  pravou ruku

šestý. Na  silného Američana totiž narazil hned v  úvodu

turnaje a  ten mu sebral tolik sil, že se kolega rozhodl

stáhnout, aby se nezranil. Svým umístěním se ale stejně

i  letos stal na  mistrovství světa v armwrestlingu vůbec

nejlepším českým reprezentantem ve všech kategoriích.

–red–, foto archiv Jardy Štůska

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 18/2017 vyšlo 16. 10. 2017 (19/2017 vyjde 31. 10. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,

Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_18_2017.indd 4

12.10.17 12:22