strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Mezníky tunelu Ejpovice
11. 09. 2013
15. 11. 2013
25. 06. 2014
20. 11. 2014
23. 01. 2015
15. 06. 2015
13. 09. 2015
11. 01. 2016
30. 05. 2016
11. 06. 2016
23. 09. 2016
09. 12. 2016
15. 12. 2016
03. 03. 2017
10. 03. 2017
11. 05. 2017
26. 09. 2017
07. 10. 2017
Padesáté výročí
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V červenci uplynulo přesně 50 let od založení Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které se tehdy jmenovalo
Ředitelství dálnic Praha. Za dva měsíce nato, 8. září 1967, došlo k poklepání základního kilometrovníku
československých dálnic a k obnovení tuzemské stavby
dálnic, která byla předtím dvakrát přerušena.
Při svém vzniku zaměstnávalo Ředitelství dálnic Praha
(ŘD) necelých 70 pracovníků. Kromě pražského ústředí
mělo dislokovaná pracoviště v Brně-Komárově a v Bratislavě, kde bylo 15 dalších zaměstnanců.
ŘD byla rozpočtová organizace ministerstva dopravy
pro výkon funkce přímého investora dálnic a příslušejících
staveb, jako jsou přivaděče, obslužná zařízení, cestmistrovství, a pro výkon majetkové správy těchto komunikací. Zajišťovalo jak studijní přípravu dálničních tahů, tak
předprojektovou přípravu, výkup a vyvlastnění pozemků
i objednávání a schvalování projektové dokumentace.
Postupný vývoj a transformace ŘSD vyplývaly z dané
doby. Nicméně platí, že od roku 1971 dodnes bylo postaveno a zprovozněno přes 700 km dálnic (D) a přes 400 km
rychlostních silnic (RS). K tomu je třeba také připočíst
stovky nových kilometrů silnic nižších tříd, které spadaly
anebo stále spadají pod Ředitelství silnic a dálnic, jež má
dnes zhruba 1900 zaměstnanců, z toho 750 dělníků.
podpis smlouvy Metrostav a Herrenknecht
poklep základního kamene
přejímka štítu v firmy Herrenknecht
montáž TBM
křest TBM jménem Viktorie
vyraženo 1000 m jižního tunelu
vyraženo 2000 m jižního tunelu
vyraženo 3000 m jižního tunelu
vyraženo 4000 m jižního tunelu
prorážka JTT a den otevřených dveří
první prstenec severního tunelu
rekordní denní postup 38 m
vyraženo 1000 m severního tunelu
vyraženo 2000 m severního tunelu
zahájena ražba propojek
vyraženo 3000 m severního tunelu
malá prorážka STT
velká prorážka STT za účasti veřejnosti
Návrat na scénu
Ansámbl Divadla Na Zábradlí se po roce vrací na domovskou scénu na Anenském náměstí. Slavnostní otevření divadla po rekonstrukci je připraveno na 27. října
od 17 hodin, a jak uvádějí stránky http://nazabradli.cz,
vstup je volný a všichni jsou srdečně zváni.
Svědectvím o současné kvalitě uměleckých výkonů
souboru jsou ocenění, která získal v posledních letech
– za rok 2014 třeba ve všech kategoriích Cen divadelní
kritiky včetně prestižního titulu Divadlo roku. Na internetu
je možné objednávat vstupenky na konec října, kdy se jako
první na scéně objeví hra Velvet Havel, která před třemi
lety získala ceny za inscenaci, ženský i mužský herecký
výkon, nejlepší poprvé uvedenou českou hru roku a hudbu. Jako další představení následují AnderSen a Požitkáři.
Návštěva divadla, jehož je Metrostav partnerem, může
přinést nejen umělecký zážitek – stavbaři mohou například ocenit práci kolegů z firmy Subterra, kteří mimo jiné
přestavěli foyer a zastřešili vnitřní atrium, čímž vznikly
nový vstup do hlediště, moderní divadelní zázemí a příjemná kavárna. Úpravou prošly i větrání a vytápění, což
jistě potěší všechny – diváky i samotné herce.
Výborné výkony
1
Milníky tuzemské dálniční výstavby
2
3
Náročná výstavba silnice S7 nedaleko polského Gdaňsku probíhá podle harmonogramu. Příčinou úspěchu
je nejen dokonalá koordinace a spolupráce stavbařů,
ale i přátelské vazby mezi českými a polskými zaměstnanci divize 4, které si upevňují také ve volném čase.
Příkladem může být ředitel výstavby S7 Ing. Igor Sedláček, který v první polovině září vyrazil se svým polským
kolegou Ing. Mirosławem Hołou, vedoucím útvaru smluvních podmínek, na trek do Velkého Kavkazu. Počasí jim
přálo, a tak hned při prvním pokusu vystoupali po ledovci
na třetí nejvyšší horu Gruzie Kazbek (5047 m). Výstup na
tuto bývalou sopku je hodnocen jako poměrně obtížné
technické lezení, při kterém je nezbytné použití maček
a cepínu. Kolegům se podařilo. Gratulujeme a děkujeme
za viditelnou prezentaci Metrostavu (foto).
–red–, foto archiv Igora Sedláčka
projekt Národní silnice Plzeň–Košice
projekt dálnice Praha–Brno–Slovensko
začala stavba Praha–Humpolec, Zástřizly–Lubná
výstavba dálnic se z válečných důvodů zastavila
délka částí tří nedokončených dálnic byla 188 km
stanoven tvar a rozsah současné dálniční sítě
zahájení výstavby dálnice D1 Praha–Brno
do provozu byl uveden 1. úsek Praha–Mirošovice
dokončen souvislý dálniční tah Praha–Brno
došlo ke zpoplatnění tuzemských dálnic
k 31. 12. bylo v provozu 775 km D a 463 km RS
438 km RS bylo přeřazeno mezi dálnice
k 1. 7. v provozu 1223 km D a 5563 km silnic I. tř.
určena délka plánované dálniční sítě na 2000 km
Metrostav pracuje na dálnicích D1, D3, D11, D48
zdroj ŘSD a Wikipedia
4
5
Irena Klingorová a David Čech z divize 9 a Martin Staš
z divize 5 se 16. září v dresech Metrostavu zúčastnili
tradiční cyklistické akce Mapei Camp 2017 v rekreačním
středisku Věšín. I když jim příroda nepomohla – teploty
byly nízké a celý závod propršel – na 25 km dlouhé trati
se na horských kolech neztratili. Martin dojel v kategorii
mužů druhý, Irena mezi ženami s velkým náskokem zvítězila a dokonce byla čtvrtá v celkovém pořadí. Gratulujeme!
Důvěra a spolupráce
1935
1938
1939
1942
1945
1963
1967
1971
1980
1995
2015
2016
2016
2017
2017
6
7
8
9
Tunelovací stroj Viktorie úspěšně dorazil do cíle
Tým Ing. Štefana Ivora z divize 5 dokončil svou nejdůležitější práci – pomocí konvertibilního štítu Viktorie vyrazil po
jižním také severní tubus tunelu Ejpovice (foto č. 1). Malá prorážka, kdy se ve stěně západního portálu objevila část
řezné hlavy, proběhla skromně 26. září (foto č. 2). Stovky lidí (foto č. 3) se pak 7. října přišly podívat, jak Viktorka
prorazí graffiti ozdobené čelo portálové lavice (foto č. 4). Dorazil i ministr dopravy Dan Ťok (foto č. 5), představitelé
SŽDC či SFDI. Nechyběla ani soška svaté Barbory (foto č. 6), kterou osádka stroje přivezla od vjezdového portálu.
Za dobře odvedenou práci poděkoval divizi 5 generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 7). V projevu,
jehož první část jsme zveřejnili na straně 1, dále uvedl: „Podíváme-li se i do méně vzdálené minulosti, zjistíme,
že se u nás od roku 2000 pracovalo na 22 projektech, jejichž součástí byly tunely – silniční, dálniční, železniční
či metra. Například v roce 2005 čeští stavbaři pracovali současně na osmi podzemních dílech tohoto druhu.
Nyní ale vstupujeme do doby, kdy nejen Metrostav nemá práci pro své raziče a stojí před otázkou, co s vysoce
kvalifikovanými a nákladně vyškolenými týmy. Hledáme sice práci v zahraničí, avšak přes veškerou snahu to naše
kapacity nevytíží. S dalšími ražbami vzhledem k nepřipravenosti projektů můžeme počítat až v řádu desítek měsíců
či spíše několika let. Urychlenou přípravu dopravních staveb proto přivítají všechny domácí firmy.“ Týmu Ing. Ivora
zatím práce neskončila. Mimo jiného musí vytáhnout (foto č. 8), rozebrat a odvézt Viktorku a dokončit propojky.
Stavbaři vedení Ing. Tomášem Kohoutem budou v severním i jižním tubusu (foto č. 9) pracovat až do prosince 2018.
Svět mu leží u nohou
Kolega Jaroslav Štůsek z divize 9 si začátkem září
„odskočil“ ze stavby bytového domu Karlín Park do Budapešti na 39. mistrovství světa v armwrestlingu.
A nevrátil se s prázdnou. Vybojoval tam už šestý titul
mistra světa v páce – tentokrát na levou ruku v kategorii Senior Grand Master 100 kg (foto). Gratulujeme
a děkujeme za skvělou reprezentaci!
Redaktor Petr Čech v uherskohradišťském deníku
Dobrý den s kurýrem ve zprávě o úspěchu pákaře z oddílu Armwrestling Hluk uvedl: „Jednou z hvězd šampionátu se stal Štůsek, který získal do osobní sbírky další
světové zlato na levou ruku. ‚Ruka mu držela jako skála,
do semifinále postoupil bez jediného zaváhání. A v něm
bez pardonu vyřídil Jima Fitzsimmonse ze Spojených
států,‘ smekl před Štůskem kouč Dušan Tesařík. Ve finále
na dvaašedesátiletého borce čekal odvěký rival Jonny
Jonsson ze Švédska. ‚Ale ani mohutný Švéd nedokázal
Jardu zastavit a o zisk titulu mistra světa jej nepřipravil,‘
pokračoval Tesařík.“
V klání, kde se v desítkách kategorií utkalo 1500 sportovců z 55 zemí, skončil Jarda Štůsek na pravou ruku
šestý. Na silného Američana totiž narazil hned v úvodu
turnaje a ten mu sebral tolik sil, že se kolega rozhodl
stáhnout, aby se nezranil. Svým umístěním se ale stejně
i letos stal na mistrovství světa v armwrestlingu vůbec
nejlepším českým reprezentantem ve všech kategoriích.
–red–, foto archiv Jardy Štůska
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 18/2017 vyšlo 16. 10. 2017 (19/2017 vyjde 31. 10. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,
Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_18_2017.indd 4
12.10.17 12:22