Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 2
Obnova portálů natunelu Alter-Kaiser-Wilhelm
BeMo Tunnelling (BeMo), konkrétně odlení Sanace
stavebních objektů, z pověření společnosti Subterra
provedlo injektážní práce vrámci rekonstrukce tunelu
Alter-Kaiser-Wilhelm (AKWT) u německých obcí Co-
chem aEdiger-Eller vPorý-Falcku.
Údržba stavebních objektů spolnosti BeMo tak
la poprvé mnost otestovat spolupráci se sesterskou
firmou. Alze říct, že pokrátké fázi vzájemného sžití obou
společností byly práce technicky a ekonomicky cíleně
aefektivně dokončeny. Při proní stavebch opatření
se přistoupilo knutné opravě portálů (foto). Zakázka byla
ze strany Deutsche Bahn objednána v únoru 2017 jako
dodatek smlouvy se Subterrou atato následně přímo po-
stoupila oddělení Údržba stavebních objektů společnosti
BeMo. Vrámci zakázky došlo nasledující výkony:
zajištění podkladů pro projektování,
vypracování technického konceptu,
projektování,
předběž průzkum,
obnova zdiva (obklad zpevněného sanovaného pod-
kladu, který je opravován přírodním kamenem, vý-
měna poškozených částí zlomového aopracovaného
přírodního kamene, oprava původního opracovaného
přírodního kamene),
injektáže zdiva,
vyspárování zdiva,
oprava orlic zírodního kamene,
izolace vodorovných ploch zapomoci olověného des-
kového obložení,
izolace spár zdiva z írodního kamene vystaveného
povětrnostním vlivům skrz olověné těsnicí vložky.
Zejména fáze vypracování technického konceptu
aprojektování byla pro všechny zúčastněné strany vel-
kou výzvou. Rozličné zájmové skupiny totiž měly, co se
týká historicho vývoje avýznamu stavebních objektů
podléhacích přísné patkové ochraně, rovž tak ije-
jich opravy, zcela rozlné představy.
Jelikož práce naportálu vCochem musely být prove-
deny pod velkým časovým tlakem, prohalo projekto-
ní částně souběžně sprobíhající stavební činností.
A ačkoliv s pracemi na portálu v Cochem bylo možné
zít až v eznu 2017, BeMo dokázalo záměr dokoit
vsouladu snapnovaným termínem dozačátku června
2018. Práce naportálu vEdiger-Eller proběhly vobdobí
odktna 2017 doktna 2018. Výsledek rekonstrukce se
ze strany zúčastněných organizací azadavatele Deutsche
Bahn setkal svelmi pozitivním hodnocením. Zaměstnanci
odlení Sanace stavebních objektů spolnosti BeMo by
touto cestou chli poděkovat zavelmi dobrou spolupráci
skolegy ze spolnosti Subterra. Zdařh!
Rainer Angst, Robert Dostál
Ocenění Stavba roku
VBetlémské kapli prohlo 3. října slavnostní vyhlá-
šení prestní soutěže Stavba roku 2018. AMetrostav
usl hned v několika vkategoriích. Gratulujeme!
Rekonstrukce zastřešení haly žst. Praha hl. n. získala
ocenění SFDI i cenu časopisu Stavitel, v kategorii Zahra-
niční stavba roku 2018 vyhrál tunel Nördfjördour. Diplom
za zasešení hl. nádraží se zástupci investora převzal Ing.
Jan Hehejík, náměstek ředitele divize 3 (na snímku č. 1
druhý zleva), titul za Nördfrdour přebíral oblastní ředitel
divize 5 Ing. Aleš Gothard (na snímku č. 2 vpravo).
V případě zastřešení nejvýznamnějšího pražského ná-
draží (foto č. 3 a 4) šlo o rekonstrukci historic, památ-
kově chráné budovy. Tunel Nördfjördour (foto č. 5 a6)
dlouhý 7908 m je nejdeím tunelem na Islandu a zárov
také nejdelším tunelem, který kdy Metrostav postavil.
Jeden tubus se dma jízdními pruhy zajistí spojnici mezi
sty Eskifjordur a Neskaupstadur.
red, foto Petr Adámek a archiv stavby
Ing.Ladislava Šabacha,
hlavho stavbyvedoucího zdivize 5
Jeho karra je velice spjata s projekty naželeznici.
Poabsolvování Stavební fakulty ČVUT Ladislav Šabach
vroce 2001 nastoupil nejprve kfirmě Železniční stavi-
telství Praha apodílel se narekonstrukci trati zPrahy
doÚstí nad Labem. Postupně byl umnoha významných
projektů a nyní je v Metrostavu ředitelem výstavby
Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha
hlavní nádraží, II. část, ze kterého se stane moderní
vysokorychlostní železnice. Jde o významný tah přes
frekventované pražské ulice.
žete shrnout vaše předchozí projekty?
Nejprve jsem jako mistr působil na modernizaci trati
vúseku Hrobce – Lovosice, pak jsem pokračoval nastav-
bě Bubeneč – Kralupy, která se nacházela také nasever-
ním rameni. Amůžu jmenovat daí projekty: úseky tratí
Bubeneč – Holovice, Cheb – Státní hranice či Rokycany
– Nezstice... SMetrostavem jsem se poprvé setkal ko-
lem roku 2005, kdy jsem ještě působil ufirmy Železnič
stavitelství Praha, později Skanska ŽS. Metrostav spol-
ně se Subterrou afirmou Stavby silnic aželeznic pracoval
naNovém spojení (stavba nových částí pražského želez-
ničního uzlu, který se naczí východně odcentra Prahy
na okraji Žižkova a v Libni, pozn. red.). Pak jsem působil
ujiných firem achvíli pracoval takéNěmecku.
Kdy ajak jste začal spolupracovat sMetrostavem?
Pro Metrostav jsem nejprve pracoval externě coby hlavní
koordinátor a specialista rekonstrukce trati Bubeneč –
Holešovice. Měl jsem nastarosti všechny harmonogramy,
ípravu výluk akontrolu prací vevýluce. Projekt probíhal
vesdružení se Subterrou, která měla nastarosti železnič
svršek aspodek, Metrostav zajišťoval ostatní. Vroce 2015
jsem pak k naší firmě nastoupil do zaměstnaneckého
poměru a l na starosti rekonstrukci tramvajové trati
vPraze, Evropská, II. část. Nyní je to již zmíný a rozh-
lý projekt Optimalizace trového úseku Praha Hostivař
– Praha hlavní nádraží, II. část.
Co pro vás tento projekt znamená?
Pro mě je to po10 letech nejvýznamí anejvětší stavba
poNovém spojení. Trať uHostivaře je zajímavá určitě tím,
že se z části nachází v prostoru dlouho nevyužívaného
valého kolejiště sovacího nádraží. Ze dvou třetin se
tak staví takřka nazelené louce. Vmístě sice bylo nějaké
kolej, ale je nefunkční. Pak stavíme spoustu zajíma-
vých mostů. Je to také nejtší stavba, kterou jsem kdy
řídil. Nové spojení objemově bylo větší, ale tam jsem nebyl
vpozici ředitele výstavby.
Co to vůbec obnáší být ředitelem výstavby tak velkého
projektu?
Na zátku se řeší spousta smluvch záležitostí, vy-
bírají se subdodavatelé, je třeba neustále komunikovat
s investorem. Všechno musím řešit osobně, musím se
stěmi lidmi pravidelně setvat. Ta úředničina je důležitá.
A svým lidem z pozice ředitele musím vytvořit prostor
pro to, aby mohli doe pracovat. Jsem takový filtr mezi
staním a úředničinou. Ředitel výstavby by měl urči
celé té stavbě rozumět aměl by být schopen nastavbě
zkontrolovat si to, co je důlité.
Který projekt se vám ještě nejce vryl dopati?
Určitě to byl velký projekt Nové spojení. Tehdy to byla
moje první zkušenost s firmami Metrostav a Subterra,
ikdyž jsem tehdy vrámci velkého sdružení pracoval pro
jinou firmu. A dělal jsem tam hlavního koorditora azá-
stupce ředitele výstavby zaSkanska ŽS. Tenkt to byl pan
Ing.Karel Šrba, který mě spoustu věcí nail. Bohužel
už dnes není mezi námi.
Jak odpočíváte a co vás, kromě toho, že žijete stavbou,
naplňuje?
Žiju rodinou. Musel jsem se nait astriktně to idodržuji,
že čas, který věnuju práci a bzkým, odděluji. Je potřeba
rodinu mít, věnovat se jí. Pak také hraju golf, tenis arád
lyžuji. Samozřejmě jsou období, kdy je nato méně času,
ale snažím se osebe přiměřeně kvěku starat.
Zarozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
Slavná pražská dominanta je opravená
Přes rok apůl trvala náročná rekonstrukce věže Staro-
stské radnice (foto č. 1). Patce byla navrácena
podoba, kterou měla před druhou světovou válkou. Prá-
ce naradnní věži, kapli aorloji započaly vúnoru 2017
a podílely se na nich společnosti Subterra a AVERS
sarchitekty, odborky auměleckými řemeslníky.
V první fázi bylo nejprve zapotřebí provést restau-
rátorský astavební pzkum fady ataké jednotlivých
kamenných aarchitektonických prvků. Poté následovala
velice obžná stavba lešení. Jeho montáž a demontáž
probíhala ve výšce až 70 m. Rekonstrukce prohala
vněkolikaetapách, aby turisté nepřli ocelou patku.
Vobdobí odkvětna dolistopadu 2017 byla dále provedena
oprava sechy avyhlídkového ochozu, během níž stavba
-
ři nalezli vmakovicích tubusy sposelstvím, které donich
bylo vloženo vletech 1948 a1985.
Nová podoba astrobu a původní rní pohon
Nazačátku letho roku byl demontován orloj apředán
do rukou restauráto. „Místo astronomických hodin
divize 2 Subterry nainstalovala velkoplošnou obrazovku,
která zachycovala podobu orloje včetně jeho odbíjení,“
dopuje vedoucí projektu Pavel Horák. Orloj po rekon-
strukci znil podobu astrolábu abyly zj vyňaty části
zajišťující elektrické natahoní. Restaurátor Petr Skála
mu navrátil jeho původní rní pohon. Dointeriéru kaple
byl dále navrácen zrestaurovaný oltář z19. století, který
se naczel napůdě věže. Čtyři věžní hodiny dostaly no
ciferníky sbarokní podobou. Jejich uvedení dochodu se
uskutečnilo veznu letošního roku zapřítomnosti rad-
ch hlavho města Prahy.
Předání přihžely stovky diků
Vposlední části oprav bylo mimo jiné provedeno tóno
anár kamenné fasády, zpětně byly osazeny pískovcové
adřené sochy anainstalona síť proti ptactvu. Rad-
niční věž doplnilo ostlení aptolů, orloje a arkýře,
nakterý míří reflektor zchodníku.
Oficiální předání patky prohlo vtek 28. září.
Program zajily fanry a úvodní slovo radního Jana
Wolfa. V18 hodin pak znových vitrážových okének vyjeli
opravení apoštolové (foto č. 2). Jedinné akci přihlí-
žely stovky diků. Následně byla vGalerii Preasidium
ve druhém pae radnice slavnostně oteena výstava
fotografií ahistorických artefaktů dokumentující ukoe-
nou rekonstrukci, proběhl také křest knihy Starostská
radnice, která zachycuje zásadní okamžiky dějin patky.
Od20 hodin diváci sledovali originální videomapping. Věž
Starostské radnice je popření připravena navelké
říjnové oslavy stoletého výročí vzniku Československa.
Text afoto společnost Subterra
1
2
2
3
4
5
6
Metrostav_18_2018.indd 2 12.10.18 14:29
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2018, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (315 ms)

Rendering Strana 3 (102454): (0/1) (309 ms)

Rendering Strana 2 (102449): (0/1) (351 ms)

Rendering Strana 1 (102443): (0/1) (350 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2920/vth118622-1.jpg

 i2920/vth118628-1.jpg

 i2920/bg102449.svg

 i2920/vth118633-1.jpg

 i2920/vth118640-1.jpg