strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Metrostav předává byty v Hradci Králové
Tým divize 9 v říjnu odevzdá stavbu čtyřpodlažního bytového domu v lokalitě Moravské předměstí na okraji
východočeské metropole. Projekt s názvem Medium
park (foto) předá po 23 měsících od zahájení stavby.
Stavbaři Metrostavu začali na staveništi v blízkosti
základní školy a panelového sídliště pracovat v lednu minulého roku. Harmonogram prací se jim v případě tohoto
projektu podařilo dodržet s nepatrným zpožděním. Původně plánovaný termín předání stavby se posunul hlavně
kvůli čekání na vyřízení změny stavby před jejím dokončením. Stavbaři se přitom během prací potýkali s řadou problémů. „Co nás nejvíce zaskočilo a co nám zkomplikovalo
průběh výstavby, byl masivní kolaps a špatné fungování
dopředu nasmlouvaných subdodavatelů,“ říká vedoucí
projektu Ing. Pavel Trojan. V této souvislosti naopak oceňuje profesionální práci celého realizačního týmu Metrostavu pod vedením stavbyvedoucího Roberta Kabáta.
Dům ve tvaru písmene U
Vedle divize 9 na stavbě pracoval jako zhotovitel železobetonových konstrukcí také tým divize 6 vedený Vlastisla-
1
Divize 4 pokládá CB kryty nejen na dálnicích
Středisko betonových vozovek divize 4 začalo koncem
srpna pod vedením Ing. Jana Růžičky spolupracovat
se společností Hochtief CZ na modernizaci letiště
v Českých Budějovicích. Jde o rekonstrukci a rozšíření
odbavovací plochy APN M (Middle) a rekonstrukci pojezdových drah TWY T a TWY B (foto č. 1).
„I když máme zkušenosti s právě ukončenou rekonstrukcí pojezdových drah na letišti Kbely, začátek činnosti
v Českých Budějovicích byl hektický. Asi tři týdny před
jejím zahájením nám totiž sjednaný dodavatel materiálu
odmítl spolupráci. Takže jsme museli co nejrychleji přesunout naši mobilní betonárnu SBM Euromix 3000 CCE
z Ostředku, kde zajišťovala směsi pro celkem tři úseky
modernizace dálnice D1, a postavit ji přímo v areálu letiště (foto č. 2). Přitom bylo nutné vymyslet recepturu
betonu, poptat komodity na jeho výrobu v objemu zhruba
8000 m³ a dopravit je na místo. Podařilo se nám to jen
díky vedoucímu útvaru nakupování naší divize Ing. Marti-
2
Blízko moderního sportoviště
V minulosti se ovšem místní lidé z různých důvodů snažili
stavbě zabránit. Nelíbilo se jim to, že zástavbou sousedního území přijdou o zeleň louky a lesoparku. Město zde už
před lety jeden ze čtyř tehdy plánovaných bytových projektů zastavilo. Medium park je však na kdysi „zelených“
pozemcích už druhou stavbou, vyrostl vedle dříve vybudovaného bytového domu Pilot 3. Protesty ale naštěstí
utichly. Možná také proto, že magistrát východočeské
metropole později přišel s tím, že v místě vybuduje sportovní komplex. „Přes hustou okolní zástavbu jsme během
výstavby nezaznamenali žádné významné stížnosti okolních obyvatel ani veřejných institucí,“ uzavírá Pavel Trojan.
Blanka Růžičková, foto Drahoslav Ramík
Medium park nabízí devět ateliérů a 108 bytových
jednotek – od nejmenších bytů 1+kk s výměrou
od 37 m² až po 4+kk o velikosti téměř 100 m². Dům se
čtyřmi nadzemními a jedním podzemním podlažím je
rozdělený na tři samostatné bloky. Součástí projektu
je 158 parkovacích stání, z toho 126 ve vnitřních
prostorách areálu. Nedostatek parkovacích míst byl
v minulosti jedním z argumentů místních obyvatel,
kteří se před lety snažili nové výstavbě zabránit.
nu Jedličkovi a velkému nasazení našeho týmu techniků.
Nyní u obou stavebních objektů, kde působíme, dokončují
kolegové ze střediska asfaltových vozovek vedení Rostislavem Kameníkem pokládku cementové stabilizace a my
pod vedením Ing. Petra Štědronského vyrábíme betonovou směs a pokládáme cementobetonový kryt, což řídí
Ing. Petr Stejskal,“ vypočítává Ing. Růžička.
U přestavby na mezinárodní letiště
Pojezdové dráhy byly nejen v havarijním stavu, ale nevyhovovaly přestavbě letiště z vnitrostátního na mezinárodní. Aby tu mohla přistávat letadla s kódovým písmenem C
(třeba typu Boeing 737 či Airbus A 320), je nutné obnovit
a zvětšit únosnou betonovou plochu APN M z původních
rozměrů 30,5 x 157 m na 77 x 178,3 m a rekonstruovat
poslední dvě části betonové pojezdové dráhy.
„Máme na starosti všechny plně únosné cementem
stmelené vrstvy betonové plochy, které jsou navrženy
v celkové tloušťce 550 mm – na štěrkodrti je tvoří 230 mm
cementové stabilizace a 320 mm silná CB deska. Tu betonujeme v 10 m širokých pásech ob jeden – mezilehlé pásy
doplňujeme teprve tehdy, až to dovolí pevnost betonu
těch prvně provedených. Při této technologii je nesmírně důležité betonovou směs vyladit, aby měla po celou
dobu pokládky stejnou konzistenci, a správně nastavit
finišer. Kdyby totiž pásům poklesávaly hrany, vznikaly by
ve spárách mezi nimi velké nerovnosti. Betonáže musíme
dokončit v říjnu, do 31. 12. potom předáme dokumentaci
a skončí všechny potřebné zkoušky,“ uzavírá Ing. Růžička
vem Horáčkem. Inženýr Trojan připomíná, že stavba nakonec probíhala podle očekávání a plánu díky tomu, že také
tito lidé z Metrostavu odvedli svou práci v požadovaných
termínech a vysoké kvalitě. Rezidenční stavbě Medium
park dominuje bytový dům ve tvaru písmene U doplněný
dvorem v otevřeném vnitrobloku.
1
Lenka Svobodová, foto Jan Luxík
Stavbu haly komplikovalo jílovité podloží
Ve výrobním závodě společnosti Unipetrol RPA v Záluží u Litvínova vyrostla nová skladovací hala (foto).
Rekonstrukcí prošly i nedaleké původní kovovýrobní
dílny, aby po modernizaci mohly také sloužit ke skladování pytlovaného granulátu, který česká chemička
vyrábí. Rekonstrukce a dostavby skladů se ujala divize 8 Metrostavu, konkrétně tým Ing. Petra Plachého.
Původní hala, v níž bylo třeba provést novou elektroinstalaci a rozvody parního topení, má sedm lodí o rozměrech 72 x 18 m a po rekonstrukci disponuje skladovací
plochou o velikosti 9000 m². Nová hala, která vznikla
na nedaleké zelené louce, má zhruba poloviční skladovací
plochu a rozměry 168 x 27 m. Její ocelová konstrukce,
která je ukotvena na základových patkách, je dílem divize 3 stejně jako ocelová konstrukce zastřešení nakládacích ramp i překládaného potrubního mostu.
„Během zemních prací jsme zjistili, že podloží,
na němž měly vzniknout nové komunikace a skladovací
hala, je jílovité. Ze zkoušek vyplynulo, že podloží má pouze
desetinu potřebné únosnosti oproti projektové dokumentaci. Bylo tedy nutné provést jeho sanaci,“ říká vedoucí
projektu Ing. Petr Plachý.
Za pomoci popílku a betonového recyklátu
K tomu stavbaři použili místní materiály, především aditivovaný popílek z blízké teplárny Komořany. Ten museli
po celé ploše nového objektu, tedy asi na 9000 m² navrst
vit do výšky 30 cm a následně překrýt betonovým recyklátem z předchozích demolic. „Následně bylo provedeno
nové měření únosnosti, kdy se hodnoty pohybovaly mezi
200 až 300 MPa, přičemž projektová dokumentace požadovala 60 MPa,“ doplňuje inženýr Plachý. Stavba nové zastřešené haly tedy mohla začít. Nicméně nezbytná sanace
prodloužila termín realizace asi o čtvrt roku.
V rámci stavby si tým Inženýra Petra Plachého musel
poradit také s technicky zajímavou přeložkou potrubního
mostu. Jednalo se o potrubní rozvody páry a kondenzátu,
které slouží jednak pro vytápění objektů a ohřev vody pro
areál litvínovské chemičky a jednak pro vytápění nedalekých bytových domů. „V tomto případě jsme byli velmi
limitováni časem. Museli jsme přesně dodržet zahájení
přeložky, využít naplánované odstávky a zase včas přeložku dokončit,“ vzpomíná inženýr Plachý.
Dnes je rekonstrukce i stavba skladu dokončena a probíhá příprava na kolaudaci nové skladovací haly. „Chci
poděkovat svému týmu, konkrétně Martině Mankerové
a Danielu Lipertovi, který se dokázal prokousat občas
obtížnými a tvrdými podmínkami prostředí a komplikací
ze strany investora,“ uzavírá vedoucí projektu Petr Plachý.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Metrostav_18_2018.indd 3
2
3
Aktuálně ze stavby obchvatu Kongsbergu: tunel Moane je téměř hotov!
Projekt E134 Damasen – Saggrenda v Kongsbergu v Norsku, kde se Metrostav podílí na vybudování pět kilometrů
dlouhého silničního obchvatu, zdárně pokračuje. Součástí stavby jsou tunely Moane a Vollåsen. Zatímco portál tunelu
Moane je již téměř dokončen (foto č. 1), v tunelu Vollåsen se pracuje na izolacích proti vodě a mrazu (foto č. 2) a stavbaři
připravují bednící formy portálu č. 3. Mohutný most Saggrenda přes řeku Kobberbergselva je už nepřehlédnutelný a nyní
tam probíhá betonáž posledního úseku mostu (foto č. 3). Připomeňme, že tyto náročné stavby jsou součástí silničního
spojení, které v oblasti za rok nahradí původní úzkou cestu s vysokým počtem nehod.
Foto archiv stavby
12.10.18 14:29