strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Metrostav předává byty v Hradci Králové

Tým divize 9 v říjnu odevzdá stavbu čtyřpodlažního bytového domu v lokalitě Moravské předměstí na okraji

východočeské metropole. Projekt s názvem Medium

park (foto) předá po 23 měsících od zahájení stavby.

Stavbaři Metrostavu začali na staveništi v blízkosti

základní školy a panelového sídliště pracovat v lednu minulého roku. Harmonogram prací se jim v případě tohoto

projektu podařilo dodržet s nepatrným zpožděním. Původně plánovaný termín předání stavby se posunul hlavně

kvůli čekání na vyřízení změny stavby před jejím dokončením. Stavbaři se přitom během prací potýkali s řadou problémů. „Co nás nejvíce zaskočilo a co nám zkomplikovalo

průběh výstavby, byl masivní kolaps a špatné fungování

dopředu nasmlouvaných subdodavatelů,“ říká vedoucí

projektu Ing. Pavel Trojan. V této souvislosti naopak oceňuje profesionální práci celého realizačního týmu Metrostavu pod vedením stavbyvedoucího Roberta Kabáta.

Dům ve tvaru písmene U

Vedle divize 9 na stavbě pracoval jako zhotovitel železobetonových konstrukcí také tým divize 6 vedený Vlastisla-

1

Divize 4 pokládá CB kryty nejen na dálnicích

Středisko betonových vozovek divize 4 začalo koncem

srpna pod vedením Ing. Jana Růžičky spolupracovat

se společností Hochtief CZ na modernizaci letiště

v Českých Budějovicích. Jde o rekonstrukci a rozšíření

odbavovací plochy APN M (Middle) a rekonstrukci pojezdových drah TWY T a TWY B (foto č. 1).

„I když máme zkušenosti s právě ukončenou rekonstrukcí pojezdových drah na letišti Kbely, začátek činnosti

v Českých Budějovicích byl hektický. Asi tři týdny před

jejím zahájením nám totiž sjednaný dodavatel materiálu

odmítl spolupráci. Takže jsme museli co nejrychleji přesunout naši mobilní betonárnu SBM Euromix 3000 CCE

z Ostředku, kde zajišťovala směsi pro celkem tři úseky

modernizace dálnice D1, a postavit ji přímo v areálu letiště (foto č. 2). Přitom bylo nutné vymyslet recepturu

betonu, poptat komodity na jeho výrobu v objemu zhruba

8000 m³ a dopravit je na místo. Podařilo se nám to jen

díky vedoucímu útvaru nakupování naší divize Ing. Marti-

2

Blízko moderního sportoviště

V minulosti se ovšem místní lidé z různých důvodů snažili

stavbě zabránit. Nelíbilo se jim to, že zástavbou sousedního území přijdou o zeleň louky a lesoparku. Město zde už

před lety jeden ze čtyř tehdy plánovaných bytových projektů zastavilo. Medium park je však na kdysi „zelených“

pozemcích už druhou stavbou, vyrostl vedle dříve vybudovaného bytového domu Pilot 3. Protesty ale naštěstí

utichly. Možná také proto, že magistrát východočeské

metropole později přišel s tím, že v místě vybuduje sportovní komplex. „Přes hustou okolní zástavbu jsme během

výstavby nezaznamenali žádné významné stížnosti okolních obyvatel ani veřejných institucí,“ uzavírá Pavel Trojan.

Blanka Růžičková, foto Drahoslav Ramík

Medium park nabízí devět ateliérů a 108 bytových

jednotek – od nejmenších bytů 1+kk s výměrou

od 37 m² až po 4+kk o velikosti téměř 100 m². Dům se

čtyřmi nadzemními a jedním podzemním podlažím je

rozdělený na tři samostatné bloky. Součástí projektu

je 158 parkovacích stání, z toho 126 ve vnitřních

prostorách areálu. Nedostatek parkovacích míst byl

v minulosti jedním z argumentů místních obyvatel,

kteří se před lety snažili nové výstavbě zabránit.

nu Jedličkovi a velkému nasazení našeho týmu techniků.

Nyní u obou stavebních objektů, kde působíme, dokončují

kolegové ze střediska asfaltových vozovek vedení Rostislavem Kameníkem pokládku cementové stabilizace a my

pod vedením Ing. Petra Štědronského vyrábíme betonovou směs a pokládáme cementobetonový kryt, což řídí

Ing. Petr Stejskal,“ vypočítává Ing. Růžička.

U přestavby na mezinárodní letiště

Pojezdové dráhy byly nejen v havarijním stavu, ale nevyhovovaly přestavbě letiště z vnitrostátního na mezinárodní. Aby tu mohla přistávat letadla s kódovým písmenem C

(třeba typu Boeing 737 či Airbus A 320), je nutné obnovit

a zvětšit únosnou betonovou plochu APN M z původních

rozměrů 30,5 x 157 m na 77 x 178,3 m a rekonstruovat

poslední dvě části betonové pojezdové dráhy.

„Máme na starosti všechny plně únosné cementem

stmelené vrstvy betonové plochy, které jsou navrženy

v celkové tloušťce 550 mm – na štěrkodrti je tvoří 230 mm

cementové stabilizace a 320 mm silná CB deska. Tu betonujeme v 10 m širokých pásech ob jeden – mezilehlé pásy

doplňujeme teprve tehdy, až to dovolí pevnost betonu

těch prvně provedených. Při této technologii je nesmírně důležité betonovou směs vyladit, aby měla po celou

dobu pokládky stejnou konzistenci, a správně nastavit

finišer. Kdyby totiž pásům poklesávaly hrany, vznikaly by

ve spárách mezi nimi velké nerovnosti. Betonáže musíme

dokončit v říjnu, do 31. 12. potom předáme dokumentaci

a skončí všechny potřebné zkoušky,“ uzavírá Ing. Růžička

vem Horáčkem. Inženýr Trojan připomíná, že stavba nakonec probíhala podle očekávání a plánu díky tomu, že také

tito lidé z Metrostavu odvedli svou práci v požadovaných

termínech a vysoké kvalitě. Rezidenční stavbě Medium

park dominuje bytový dům ve tvaru písmene U doplněný

dvorem v otevřeném vnitrobloku.

1

Lenka Svobodová, foto Jan Luxík

Stavbu haly komplikovalo jílovité podloží

Ve výrobním závodě společnosti Unipetrol RPA v Záluží u Litvínova vyrostla nová skladovací hala (foto).

Rekonstrukcí prošly i nedaleké původní kovovýrobní

dílny, aby po modernizaci mohly také sloužit ke skladování pytlovaného granulátu, který česká chemička

vyrábí. Rekonstrukce a dostavby skladů se ujala divize 8 Metrostavu, konkrétně tým Ing. Petra Plachého.

Původní hala, v níž bylo třeba provést novou elektroinstalaci a rozvody parního topení, má sedm lodí o rozměrech 72 x 18 m a po rekonstrukci disponuje skladovací

plochou o velikosti 9000 m². Nová hala, která vznikla

na nedaleké zelené louce, má zhruba poloviční skladovací

plochu a rozměry 168 x 27 m. Její ocelová konstrukce,

která je ukotvena na základových patkách, je dílem divize 3 stejně jako ocelová konstrukce zastřešení nakládacích ramp i překládaného potrubního mostu.

„Během zemních prací jsme zjistili, že podloží,

na němž měly vzniknout nové komunikace a skladovací

hala, je jílovité. Ze zkoušek vyplynulo, že podloží má pouze

desetinu potřebné únosnosti oproti projektové dokumentaci. Bylo tedy nutné provést jeho sanaci,“ říká vedoucí

projektu Ing. Petr Plachý.

Za pomoci popílku a betonového recyklátu

K tomu stavbaři použili místní materiály, především aditivovaný popílek z blízké teplárny Komořany. Ten museli

po celé ploše nového objektu, tedy asi na 9000 m² navrst­

vit do výšky 30 cm a následně překrýt betonovým recyklátem z předchozích demolic. „Následně bylo provedeno

nové měření únosnosti, kdy se hodnoty pohybovaly mezi

200 až 300 MPa, přičemž projektová dokumentace požadovala 60 MPa,“ doplňuje inženýr Plachý. Stavba nové zastřešené haly tedy mohla začít. Nicméně nezbytná sanace

prodloužila termín realizace asi o čtvrt roku.

V rámci stavby si tým Inženýra Petra Plachého musel

poradit také s technicky zajímavou přeložkou potrubního

mostu. Jednalo se o potrubní rozvody páry a kondenzátu,

které slouží jednak pro vytápění objektů a ohřev vody pro

areál litvínovské chemičky a jednak pro vytápění nedalekých bytových domů. „V tomto případě jsme byli velmi

limitováni časem. Museli jsme přesně dodržet zahájení

přeložky, využít naplánované odstávky a zase včas přeložku dokončit,“ vzpomíná inženýr Plachý.

Dnes je rekonstrukce i stavba skladu dokončena a probíhá příprava na kolaudaci nové skladovací haly. „Chci

poděkovat svému týmu, konkrétně Martině Mankerové

a Danielu Lipertovi, který se dokázal prokousat občas

obtížnými a tvrdými podmínkami prostředí a komplikací

ze strany investora,“ uzavírá vedoucí projektu Petr Plachý.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Metrostav_18_2018.indd 3

2

3

Aktuálně ze stavby obchvatu Kongsbergu: tunel Moane je téměř hotov!

Projekt E134 Damasen – Saggrenda v Kongsbergu v Norsku, kde se Metrostav podílí na vybudování pět kilometrů

dlouhého silničního obchvatu, zdárně pokračuje. Součástí stavby jsou tunely Moane a Vollåsen. Zatímco portál tunelu

Moane je již téměř dokončen (foto č. 1), v tunelu Vollåsen se pracuje na izolacích proti vodě a mrazu (foto č. 2) a stavbaři

připravují bednící formy portálu č. 3. Mohutný most Saggrenda přes řeku Kobberbergselva je už nepřehlédnutelný a nyní

tam probíhá betonáž posledního úseku mostu (foto č. 3). Připomeňme, že tyto náročné stavby jsou součástí silničního

spojení, které v oblasti za rok nahradí původní úzkou cestu s vysokým počtem nehod.

Foto archiv stavby

12.10.18 14:29