Stavba silničního obchvatu
Kongsberg pokročila
16. října 2018 / 18 / XXX
více informací na str. 3
Ptáme se: Ing. Ladislava Šabacha,
hl. stavbyvedoucího z divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
V prestižní anketě Stavba roku 2018
uspěly projekty Metrostavu str. 2
A .S.
Vracíme se na Želivku
Divize 4 pracuje na modernizaci
letiště v Českých Budějovicích str. 3
Ve výrobním podniku u Litvínova
vyrostla nová skladovací hala str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Projekty v Turecku
Metrostav Ankara Inşaat,
který pracuje na projektu
podzemní lanovky
v Istanbulu, před několika
dny dokončil hydroizolaci
a konečné ostění horního
staničního tunelu. Lanovka
propojí luxusní čtvrť Bebek na evropské straně Bosporu
s pahorkem, kudy vede navazující trasa metra. Dráha by
měla být podobná té, kterou známe z pražského Petřína.
Tedy až na podstatný rozdíl: koleje povedou podzemním
tunelem. Připomeňme, že Metrostav Ankara Inşaat
pracuje také na výstavbě depa včetně přístupových tunelů
ke stanici metra v Istanbulu.
1
První odpal na norském tunelu Slørdal!
2
3
Raziči divize 5 zahájili své práce na jižním portálu 2566 m
dlouhého tunelu Slørdal, který vzniká v rámci projektu
Fv. 714 v Norsku. Jde o nový 5,6 km dlouhý silniční úsek,
kde tým pod vedením Ing. Jiřího Šacha buduje dva tunely:
k prorážce druhého 768 m dlouhého tunelu Mjønes došlo
koncem září a další práce zde přebírá partner ve sdružení,
společnost Bertelsen & Garpestad. Součástí projektu je
také 735 m dlouhý osmipolový most přes Åstfjorden, jehož
stavbu (spolu s budováním železobetonových konstrukcí
tunelových portálů) řídí Ing. Robert Brož, Ph.D. Celý
projekt by měl skončit na konci října 2020.
4
5
Daruj krev s Metrostavem
v pátek 9. listopadu 2018.
Přihlašovací systém
spuštěn na intranetu MTS
Děkujeme všem, kdo se připojí!
Kostel na Barrandově má zelenou
Kdykoliv padla v Metrostavu zmínka o Želivce, znamenala většinou ohlédnutí do minulosti. Stavbu této nádrže, která je nejvýznamnějším zdrojem pitné vody pro
Prahu, totiž v 60. letech 20. století zahájil podnik Vodní
stavby a před zhruba 30 lety dokončil jako generální
dodavatel přehradní a vodárenské části Metrostav,
jenž byl z Vodních staveb vyčleněn. Dnes je se jménem
Želivka spíše spojována nová velká zakázka.
ocelových rámů. Nová hala se přizpůsobí vzhledu starších
objektů – její fasády ozdobí výrazná zelenomodrá stuha
ve tvaru fázově posunutých sinusoid.
Práce závislé na termínech odstávky
„Z celého náročného díla bude nejobtížnější splnit plánovaný objem prací v termínu od 1. července do 30. listopadu příštího roku. Jedná se o období, kdy kvalita surové
Divize 9 podepsala smlouvu na výstavbu kostela Krista
Spasitele a komunitního centra na pražském Barrandově.
Tým pod vedením Josefa Majera postaví nový katolický
kostel a komunitní centrum pro farnost Praha – Hlubočepy,
která nyní sídlí u kostela sv. Filipa a Jakuba na Zlíchově
a nutně potřebuje rozšířit své zázemí. Plánovaný projekt
by měl také povzbudit rozvoj duchovního, kulturního
i společenského života na sídlišti Praha – Barrandov
a stát se příležitostí k účasti i na různých vzdělávacích
programech určených nejen věřícím.
1
Cvičný zásah hasičů v Ejpovicích
Od dubna ji připravuje a 1. října jako lídr ve sdružení
zahájil tým Ing. Petra Brože z divize 6. „Projekt nazvaný
Modernizace Úpravny vody Želivka (ÚVŽ) stavba GAU
zahrnuje vybudování nové haly filtrace s granulovaným
aktivním uhlím (GAU), kolektoru, jenž ji propojí se sousední halou filtrace F2, a stavební úpravy na některých
provozovaných objektech ÚVŽ – třeba na obtokovém
kanálu ozonizace, provozní čerpací stanici a v hale filtrace
F2. Práce, které bude ve sdružení řídit společný realizační
tým a z Metrostavu se do nich ještě zapojí betonáři divize 6, musíme vykonat za provozu. Skončit bychom je měli
v prosinci roku 2020,“ říká inženýr Brož.
Na přelomu září a října k novým tunelům u Plzně
přijelo několik hasičských vozidel. Nešlo o žádnou
havárii, ale jednalo se především o prověření
dojezdových časů jednotek HZS k portálům tunelů.
Akce se konala bez účasti médií a veřejnosti, protože
proběhla stále ještě na staveništi. Železniční tunely
Ejpovice, významné dílo Metrostavu a Subterry, je
těsně před finálním dokončením a první vlak, ještě
bez cestujících, by tudy měl projet v listopadu.
Plášť haly zdobí zelenomodrá stuha
Objekt GAU filtrace (vizualizace č. 1), jenž obsáhne 16 filtrů s celkovou plochou 1604 m2 a s výškou náplně 1,7 m,
vytvoří částečně podsklepená jednolodní jednopodlažní
hala o rozměrech téměř 100 x 50 m. Její založení a vany
filtrů (vizualizace č. 2) budou z monolitického železobetonu. Nadzemní nosná konstrukce obvodového pláště,
která překlene rozpon přes 46 m, vznikne díky soustavě
Metrostav_18_2018.indd 1
2
vody ve vodárenské nádrži (nazývané správně Švihov,
nikoliv Želivka) nevykazuje nežádoucí zhoršení či výkyvy
v kvalitě. Může proto v ÚVŽ dojít k odstávce filtrace F2,
ionizace a provozní čerpací stanice. Během této doby budeme muset především provést přestavbu čerpací stanice
a komory hradidel, úpravy haly filtrace F2 a obtokového
kanálu,“ konstatuje vedoucí projektu.
Doplněním technologické linky o GAU filtraci dojde
v ÚVŽ ke zlepšení jinak kvalitní pitné vody, protože se
z ní odstraní rezidua specifických organických látek (xenobiotika, pesticidy, farmaka atd.), která jsou obsažena
v přírodním prostředí a tím i v surové vodě.
Start na dálnici D11
U mimoúrovňové křižovatky Kukleny (foto) byla 2. října slavnostně zahájena důležitá stavba – dálnice D11
1106 Hradec Králové – Smiřice. Nový úsek v délce
15,5 km postaví sdružení, které za Metrostav zastupuje
divize 4, vedoucím projektu je Ing. Richard Rakouš.
Akce se zúčastnili jak zástupci zhotovitelů – za Metrostav generální ředitel Ing. Pavel Pilát, tak premiér Andrej
Babiš, ministr dopravy Dan Ťok, generální ředitel ŘSD
Ing. Jan Kroupa a zástupci místní samosprávy.
Úsek dálnice D11 Hradec Králové – Smiřice postaví sdružení vedené společností Eurovia, dalšími členy
sdružení jsou Metrostav a Swietelsky. Metrostav se ujme
7,64 km dlouhého úseku, vybuduje 12 mostů z 20. Mezi
nimi je třeba pětipolový dálniční most přes řeku Jordán
o délce 105 m. „Již od získání zakázky intenzivně probíhají
přípravné práce. Vlastní práce na staveništi odstartují
skrývky a přesuny ornice, následovat budou práce na sanaci podloží, zhotovení štěrkopískových pilot v místech
přechodových oblastí mostů a hlubinné zakládání těchto
mostů,“ vysvětluje Ing. Richard Rakouš.
Dálnice z Hradce Králové ve směru na Jaroměř odvede
dopravu z tranzitní silnice číslo 33 z Hradce Králové směrem na Náchod. Tato komunikace patří k nejvytíženějším
v Královéhradeckém kraji a její kapacita je vyčerpána.
Často tu dochází ke komplikacím v dopravě. Na jaře stavbaři začali budovat i sedmikilometrový úsek D11 ze Smiřic
do Jaroměře, hotov má být do konce roku 2021.
–red–, foto Robert Gruzovský
Lenka Svobodová, vizualizace stavba
Legenda hlavní vizualizace
1
2
3
4
5
Hala filtrace F2 – stavební úpravy
Budova dávkování D2 – stavební úpravy
Nová hala filtrace s granulovaným akt. uhlím (GAU)
Obtokový kanál ozonizace – stavební úpravy
Provozní čerpací stanice – stavební úpravy
12.10.18 14:29