Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 2
Studenti aabsolventi – naši noví kolegové
Metrostav se tradičně svelkou pozorností věnuje ná-
boru, výběru a prvním krokům nových zaměstnanců
zřad studentů aabsolventů vysokých škol. Spolupra-
cujeme smnoha technickými vysokými školami asne-
málo středními stavebními průmyslovými školami.
Naše dlouhodobá spolupráce se stavebními fakultami
dokonce vstila ve strategické partnerství.
Jako partneři fakult se aktivně účastníme akcí pro
studenty, ato jak vodborné rovině např. prostřednictvím
vložených přednášek atechnických seminářů, tak sdíle-
ním našich zkušeností při exkurch na našich stavbách
či ve formě dlouhodobých stáží. Též spolupracujeme se
studentskými organizacemi akluby, podporujeme jejich
spolenské akce typu hudebních festivalů, majáles,
adaptačních kurzů apod.
Zájem odlouhodobé studentské praxe
Počet studentů stavebních fakult vminulých letech bo-
hužel setrvale klesá. Děje se tak mimo jiné ivdůsledku
klesací demografické křivky, a proto se naše úsilí za-
řuje ina podporu škol vzískávání studentů do prvních
ročníků. Snažíme se ukazovat to krásné znašeho oboru,
mj. ihem dnů otevřech dveří vysokých škol. Na tyto
akce vysíme ne zaměstnance zřad absolventů, aby
byli sami dobrým příkladem, že stavařina má budoucnost
anabízí velké mnosti uplatní aseberealizace.
Každorně roste počet studentů, kteří us absolvují
dlouhodobé studentské praxe. Nejčastěji mají klasickou
pracovní smlouvu se všemi výhodami zaměstnance,
standardně pracují dva dny vtýdnu a souvisle alespoň
jeden měc přes prázdniny. Dříve jsme přijímali studenty
zvyšších rků, vsoučasnosti us nejsou výjimkou
ani studenti druhého ročku bakalářských programů. Ak-
tuálně zastnáváme přes 70 studentů VŠ akaždoroč
přijímáme okolo 60 absolventů.
Speciální semiře kadaptaci
Centrum vzdění s odborníky z zných oblastí čin-
nosti naší společnosti připravuje pro nové kolegy zřad
studentů aabsolventů speclně zaměřené semináře. Ty
jsou věnony zejna bližšímu pozní systému pce
ceho Metrostavu i nastavem pravidlům realizace
zakázek. Poznávají se tak kolegové zrůzch pracovť,
sdílejí své dosavadní zkenosti ataké se prostřednictvím
zných aktivit dozvědí něco osobě samých.
V semiřích prohají i zajímavé diskuse k průbě-
hu zakázek nebo k prezentam připravem účastníky
na rozličná témata. Někdy se také rozvíří diskuse nad
kvalitou spolupráce pracovišť, využíváním vlastních ka-
pacit spolnosti iSkupiny Metrostav, resp. knastave
firemních pravidel. Absolventi růzch odvětví atypu škol
jsou dále seznamováni svývojem moderních technologií
vjejich oborech. Velká pozornost je věnována dopadům
případných nedostatků při provádění díla, nedodržení
zásad firemní kultury i íkladům zoblasti bezpečnosti
zdra. Naši mladí kolegové a kolegyně se zamají ta
o aktuální otázky legislativy stavební výroby, ochrany
osobních údajů nebo trestprávní compliance.
Pozitivně hodnoceny jsou exkurze na našich stavbách
apracovištích. Účastníci seminářů oceňují příležitost se
seznámit svedoucími zaměstnanci společností Skupiny
Metrostav a zejna vítají mnost otevřené diskuse
sgenerálním ředitelem Ing.Pavlem Pitem. Vípadě,
že se chcete nejen ochto aktivitách dozdět víc, stí
natívit intranet: http://skupina/vzd.
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
Obchvat E 134 hotov
Projekt E 134 DamasenSaggrenda, na ktem se tým
divize 5 polel na vybudování silničho obchvatu
ocelkové délce 13,2 km, dosl úsšně do finále.
Metrostav ve sdružení snorskými firmami Bertelsen
& Garpestad AS aHAG Anlegg AS prováděl 4,7 km dlou-
hý úsek E30 Trollerudmoen – Saggrenda (foto č. 1). Šlo
oražbu azajtění tunelů – 283 m dlouhého tunelu Moane
(foto č. 2) a440 m dlouhého tunelu Vollås (foto č. 3). Tým
divize 5 zde také pracoval na železobetonových konstruk-
ch dvou podjezdů (na snímku č. 4 podjezd Kongeberg)
ačtyř tunelových portá. „Potýkali jsme se s neízní po-
časí, velkou výzvou byla také velikost tunelů aportálů se
světlou šířkou 14,5 m či neíznivé geologické podmínky
udvou portálů,“ popsal vedoucí projektu Ing.Jí Šach.
Obchvat (foto č. 5), jehož součástí je kromě tunelů
také most Saggrenda přes řeku Kobberbergselva (fo-
to č. 6), nahradí úzkou cestu svysokým počtem nehod.
red–, foto archiv stavby
Ing.Iva Vrbky,
výrobně-technického ředitele Metrostavu
V Metrostavu působí od roku 2004: nejprve jako vý-
robní náměstek divize 8, od roku 2012 jako její ředitel.
Po sedmi letech úspěšné práce usedl inženýr Vrbka do
křesla výrob-technického ředitele firmy.
Přes tři měce půsote vnové funkci. Co se pro vás
změnilo?
Skoro všechno. Především jsem přešel do úplně nového
kolektivu spolupracovků, kteří mě našstí přijali velmi
átelsky. Na druhé straně jsem opustil divizi, kde jsem
strávil 15 let atšinu zaměstnanců jsem osobně přijí-
mal. Spolně jsme prili roky úspěšné ity, kdy se tak
úplně nedilo. „Diviz“ atmosféra mi chy, na spoustu
spolupracovků často vzpomím. Dokázali jsme ale vy-
budovat divizi silnou astabilní amoji kolegové dospěli do
stavu, kdy na sebe byli schopni vzít větší zodpovědnost,
nac stavebnictví se dí, anastal tak vhodný okaik
provést personální obnu. No ajá se učím dívat se na
ci zpohledu na celou firmu acelou Skupinu.
Čím se vsoučasné době váš úsek nejvíce zabývá?
Záběr úseku výrob-technického ředitele je velmi široký
ajeho význam vzhledem kchybějícím odbornostem na
trhu do budoucna poroste, a to i s dopadem na celou
Skupinu Metrostav. Náš úsek je zapojen do realiza
ech velkých asložitých staveb, jsme urozvoje firemních
technologií, akvizic, pnujeme investice apodporujeme
rozvoj divi. Mimo jiné zaštiťujeme systémy kvality, BOZ,
environmentu a společenské odpovědnosti. Sledujeme
zavádění procesu pro tvorbu a správu projektů zale-
ho na modelu BIM a podílíme se na tvorbě národních
pravidel pro jeho implementaci.
Chystáte nějaké změny?
Na větší změny je po třech měsících brzy. Postupujeme
drobnými krůčky, fungoní úseku se snažím zefektivnit,
odstranit zbytečnou administrativu aněkteré zažité for-
malismy. Analyzujeme chyby anedostatky, věnujeme se
ztrátovým zakázkám avnim ztrátám anásledně bude-
me přijímat opatření, která povedou ke zlepšení.
Jaké stavby atechnologie zposlední doby vás osobně
velmi zaujaly?
Vminulých měsících jsem se snažil být co nejvíce vterénu
aobjel jsem mnoho významných staveb naší společnosti.
těvy zahraničních projektů mě ještě čeka. Je sk-
, že dokážeme realizovat vysouvaný most vněmeckém
stěPirna, tunely na Islandu, obrovské monolity jako
vpřípadě projektu Stanica Mlynské Nivy vBratislavě, má-
me mnost rekonstruovat oí plavební komory uvodní-
ho dílaGabčíkovo, rekonstruovat tak významnou pat-
ku, jakou je Národní muzeum vPraze, stabilně působit
ve všech jaderných elektrárch vČeské republice ana
Slovensku. A nesmíme opomenout, že stavíme dálnice
amohutné mosty vPolsku... Dále se nám dí přispívat ke
snižování emisí elektráren atepláren, stavíme horkovody,
vodovody, kanalizace, čističky odpadních vod, vysokotla-
ké plynovody, rozvodny VVN, stavby na železnici, atak by
se dalo pokračovat dále. Není snad oboru ve stavebnictví,
na který bychom si netroufli.
Na co byste se rád soustředil vdalších letech?
d bych přispěl ktomu, abychom srovnali výkony jed-
notlivých divizí ajednotlivých regionů včetně Slovenska
na úroveň těch nejlepších. Musíme udržet naše pozice
vzahraní anahradit dlouhotrvající výpadek tunelových
staveb na česm trhu. Na tunelové stavby budeme muset
nahlížet skupinově aceloevropsky. Velké rezervy máme
vregionálním dopravním stavitelství, vregionální infra-
strukte a v železničních stavch. Významný prostor
vidím vzefektivnění vlastch procesů. Stále jtě nelá-
me některé věci správně av některých případech neme
správné lidi na správných místech. Voblasti digitalizace
aautomatizace jsme na samém pátku. Příležitostí, kde
úsek výrobně-technického ředitele může být prospěšný
pro náš posun kupředu, je mnoho. Věřím, že výsledky
budou vkrátké době patrné.
Za rozhovor děkuje David Kal
strana 2
PME SE
1
Slitéražby tunelu Bertoldshofen v Německu
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pracuje od l-
ského května na stavbě tunelu Bertoldshofen vNěmec-
ku (na snímku č. 1 je zachycen severní portál). Tato
zakázka, která prohá vmci projektu Obchvat B72
Bertoldshofenu aMarktoberdorfu vbavorském okresu
Ostallgäu, představuje mnoho náročných operací.
Tunel Bertoldshofen má celkovou délku přibližně
600 m, z toho cca 540 m je ražených Novou rakouskou
tunelovací metodou (NRTM). V jní části musely být
ekony krajně obtížné geologické podmínky, takže
soástí projektu je ijištění pomocí sny zvrtach pilot.
Tyto práce svrtami pilotami včetně odpodaho j-
tění kotvami provádělo oddělení speciálních inženýrských
prací spolnosti BeMo vBerlíně za podpory ze strany
naší koncernové sesterské společnosti Zakládání staveb.
Rozdílné způsoby ražby
Ražba z jižní strany patří mezi poměrně náročné prá-
ce. Proto zadavatel v rámci projektu pítá s ražbou
v délce cca 110 m za pomoci mikropilotoho deštníku
(foto č. 2) jako předsunutým zajtěním. Pod tímto dt-
kem pak probíhají razicí práce za pomocí dílčího členění
výrubu, čelba výrubu je zajištována kotvami.
Na severní straně (foto č. 3) zadaný projekt předpo-
kládal hlavně razicí práce s nasazením bagrů s lčím
členěním na kalotu a dno. Jtění prohá za pomoci
svorníků. Zde jsou zdeí geologické podmínky ve sku-
tečnosti mnohem příznijší, než se očekávalo. Zdejší
horniny inklinují kvší pevnosti ajsou také daleko mé
ztralé. Po několika jednáních sinvestorem apo velice
rychlé reakci ze strany týmu vedení stavby na znu
technologie ražeb bylo možné useverní části v červnu
ejít na ražbu trhacími pracemi. Prorážka tunelu se tudíž
evá vprosinci tohoto roku, sbetonářskými pracemi
na definitivní obezvce se má pak začít od příštího roku.
Zdařbůh! Roland Arnold, Robert Dostál
3
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_18_2019.indd 2 11.10.19 12:58
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (677 ms)

Rendering Strana 3 (102332): (0/1) (677 ms)

Rendering Strana 2 (102327): (0/1) (722 ms)

Rendering Strana 1 (102322): (0/1) (722 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2895/vth118489-1.jpg (3x)

 i2895/vth118495-1.jpg (3x)

 i2895/bg102327.svg

 i2895/vth118501-1.jpg (3x)

 i2895/vth118507-1.jpg