strana 2

Obchvat E 134 hotov

PTÁME SE

Projekt E 134 Damasen–Saggrenda, na kterém se tým

divize 5 podílel na vybudování silničního obchvatu

o celkové délce 13,2 km, dospěl úspěšně do finále.

Metrostav ve sdružení s norskými firmami Bertelsen

& Garpestad AS a HAG Anlegg AS prováděl 4,7 km dlouhý úsek E30 Trollerudmoen – Saggrenda (foto č. 1). Šlo

o ražbu a zajištění tunelů – 283 m dlouhého tunelu Moane

(foto č. 2) a 440 m dlouhého tunelu Vollås (foto č. 3). Tým

divize 5 zde také pracoval na železobetonových konstrukcích dvou podjezdů (na snímku č. 4 podjezd Kongeberg)

a čtyř tunelových portálů. „Potýkali jsme se s nepřízní počasí, velkou výzvou byla také velikost tunelů a portálů se

světlou šířkou 14,5 m či nepříznivé geologické podmínky

u dvou portálů,“ popsal vedoucí projektu Ing. Jiří Šach.

Obchvat (foto č. 5), jehož součástí je kromě tunelů

také most Saggrenda přes řeku Kobberbergselva (foto č. 6), nahradí úzkou cestu s vysokým počtem nehod.

Ing. Iva Vrbky,

výrobně-technického ředitele Metrostavu

V Metrostavu působí od roku 2004: nejprve jako výrobní náměstek divize 8, od roku 2012 jako její ředitel.

Po sedmi letech úspěšné práce usedl inženýr Vrbka do

křesla výrobně-technického ředitele firmy.

–red–, foto archiv stavby

1

Složité ražby tunelu Bertoldshofen v Německu

1

2

3

Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pracuje od loňského května na stavbě tunelu Bertoldshofen v Německu (na snímku č. 1 je zachycen severní portál). Tato

zakázka, která probíhá v rámci projektu Obchvat B72

Bertoldshofenu a Marktoberdorfu v bavorském okresu

Ostallgäu, představuje mnoho náročných operací.

Tunel Bertoldshofen má celkovou délku přibližně

600 m, z toho cca 540 m je ražených Novou rakouskou

tunelovací metodou (NRTM). V jižní části musely být

překonány krajně obtížné geologické podmínky, takže

součástí projektu je i jištění pomocí stěny z vrtaných pilot.

Tyto práce s vrtanými pilotami včetně odpovídajícího jištění kotvami provádělo oddělení speciálních inženýrských

prací společnosti BeMo v Berlíně za podpory ze strany

naší koncernové sesterské společnosti Zakládání staveb.

Rozdílné způsoby ražby

Ražba z jižní strany patří mezi poměrně náročné práce. Proto zadavatel v rámci projektu počítá s ražbou

v délce cca 110 m za pomoci mikropilotového deštníku

(foto č. 2) jako předsunutým zajištěním. Pod tímto deštníkem pak probíhají razicí práce za pomocí dílčího členění

výrubu, čelba výrubu je zajištována kotvami.

Na severní straně (foto č. 3) zadaný projekt předpokládal hlavně razicí práce s nasazením bagrů s dílčím

členěním na kalotu a dno. Jištění probíhá za pomoci

svorníků. Zde jsou zdejší geologické podmínky ve skutečnosti mnohem příznivější, než se očekávalo. Zdejší

horniny inklinují k vyšší pevnosti a jsou také daleko méně

zvětralé. Po několika jednáních s investorem a po velice

Speciální semináře k adaptaci

Centrum vzdělávání s odborníky z různých oblastí činnosti naší společnosti připravuje pro nové kolegy z řad

studentů a absolventů speciálně zaměřené semináře. Ty

jsou věnovány zejména bližšímu poznání systému práce

celého Metrostavu i nastaveným pravidlům realizace

zakázek. Poznávají se tak kolegové z různých pracovišť,

sdílejí své dosavadní zkušenosti a také se prostřednictvím

různých aktivit dozvědí něco o sobě samých.

V seminářích probíhají i zajímavé diskuse k průběhu zakázek nebo k prezentacím připraveným účastníky

na rozličná témata. Někdy se také rozvíří diskuse nad

kvalitou spolupráce pracovišť, využíváním vlastních kapacit společnosti i Skupiny Metrostav, resp. k nastavení

firemních pravidel. Absolventi různých odvětví a typu škol

jsou dále seznamováni s vývojem moderních technologií

v jejich oborech. Velká pozornost je věnována dopadům

případných nedostatků při provádění díla, nedodržení

zásad firemní kultury i příkladům z oblasti bezpečnosti

zdraví. Naši mladí kolegové a kolegyně se zajímají také

o aktuální otázky legislativy stavební výroby, ochrany

osobních údajů nebo trestněprávní compliance.

Pozitivně hodnoceny jsou exkurze na našich stavbách

a pracovištích. Účastníci seminářů oceňují příležitost se

seznámit s vedoucími zaměstnanci společností Skupiny

Metrostav a zejména vítají možnost otevřené diskuse

s generálním ředitelem Ing. Pavlem Pilátem. V případě,

že se chcete nejen o těchto aktivitách dozvědět víc, stačí

navštívit intranet: http://skupina/vzd.

Přes tři měsíce působíte v nové funkci. Co se pro vás

změnilo?

Skoro všechno. Především jsem přešel do úplně nového

kolektivu spolupracovníků, kteří mě naštěstí přijali velmi

přátelsky. Na druhé straně jsem opustil divizi, kde jsem

strávil 15 let a většinu zaměstnanců jsem osobně přijímal. Společně jsme prožili roky úspěšné i ty, kdy se tak

úplně nedařilo. „Divizní“ atmosféra mi chybí, na spoustu

spolupracovníků často vzpomínám. Dokázali jsme ale vybudovat divizi silnou a stabilní a moji kolegové dospěli do

stavu, kdy na sebe byli schopni vzít větší zodpovědnost,

navíc stavebnictví se daří, a nastal tak vhodný okamžik

provést personální obměnu. No a já se učím dívat se na

věci z pohledu na celou firmu a celou Skupinu.

Čím se v současné době váš úsek nejvíce zabývá?

Záběr úseku výrobně-technického ředitele je velmi široký

a jeho význam vzhledem k chybějícím odbornostem na

trhu do budoucna poroste, a to i s dopadem na celou

Skupinu Metrostav. Náš úsek je zapojen do realizací

všech velkých a složitých staveb, jsme u rozvoje firemních

technologií, akvizic, plánujeme investice a podporujeme

rozvoj divizí. Mimo jiné zaštiťujeme systémy kvality, BOZ,

environmentu a společenské odpovědnosti. Sledujeme

zavádění procesu pro tvorbu a správu projektů založeného na modelu BIM a podílíme se na tvorbě národních

pravidel pro jeho implementaci.

Chystáte nějaké změny?

Na větší změny je po třech měsících brzy. Postupujeme

drobnými krůčky, fungování úseku se snažím zefektivnit,

odstranit zbytečnou administrativu a některé zažité formalismy. Analyzujeme chyby a nedostatky, věnujeme se

ztrátovým zakázkám a vnitřním ztrátám a následně budeme přijímat opatření, která povedou ke zlepšení.

Jaké stavby a technologie z poslední doby vás osobně

velmi zaujaly?

V minulých měsících jsem se snažil být co nejvíce v terénu

a objel jsem mnoho významných staveb naší společnosti.

Návštěvy zahraničních projektů mě ještě čekají. Je skvělé, že dokážeme realizovat vysouvaný most v německém

městě Pirna, tunely na Islandu, obrovské monolity jako

v případě projektu Stanica Mlynské Nivy v Bratislavě, máme možnost rekonstruovat obří plavební komory u vodního díla Gabčíkovo, rekonstruovat tak významnou památku, jakou je Národní muzeum v Praze, stabilně působit

ve všech jaderných elektrárnách v České republice a na

Slovensku. A nesmíme opomenout, že stavíme dálnice

a mohutné mosty v Polsku... Dále se nám daří přispívat ke

snižování emisí elektráren a tepláren, stavíme horkovody,

vodovody, kanalizace, čističky odpadních vod, vysokotlaké plynovody, rozvodny VVN, stavby na železnici, a tak by

se dalo pokračovat dále. Není snad oboru ve stavebnictví,

na který bychom si netroufli.

Na co byste se rád soustředil v dalších letech?

Rád bych přispěl k tomu, abychom srovnali výkony jednotlivých divizí a jednotlivých regionů včetně Slovenska

na úroveň těch nejlepších. Musíme udržet naše pozice

v zahraničí a nahradit dlouhotrvající výpadek tunelových

staveb na českém trhu. Na tunelové stavby budeme muset

nahlížet skupinově a celoevropsky. Velké rezervy máme

v regionálním dopravním stavitelství, v regionální infrastruktuře a v železničních stavbách. Významný prostor

vidím v zefektivnění vlastních procesů. Stále ještě neděláme některé věci správně a v některých případech nemáme

správné lidi na správných místech. V oblasti digitalizace

a automatizace jsme na samém počátku. Příležitostí, kde

úsek výrobně-technického ředitele může být prospěšný

pro náš posun kupředu, je mnoho. Věřím, že výsledky

budou v krátké době patrné.

Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav

Za rozhovor děkuje David Kalců

rychlé reakci ze strany týmu vedení stavby na změnu

technologie ražeb bylo možné u severní části v červnu

přejít na ražbu trhacími pracemi. Prorážka tunelu se tudíž

očekává v prosinci tohoto roku, s betonářskými pracemi

na definitivní obezdívce se má pak začít od příštího roku.

Zdařbůh! Roland Arnold, Robert Dostál

2

3

Studenti a absolventi – naši noví kolegové

4

5

6

Metrostav_18_2019.indd 2

Metrostav se tradičně s velkou pozorností věnuje náboru, výběru a prvním krokům nových zaměstnanců

z řad studentů a absolventů vysokých škol. Spolupracujeme s mnoha technickými vysokými školami a s nemálo středními stavebními průmyslovými školami.

Naše dlouhodobá spolupráce se stavebními fakultami

dokonce vyústila ve strategické partnerství.

Jako partneři fakult se aktivně účastníme akcí pro

studenty, a to jak v odborné rovině např. prostřednictvím

vložených přednášek a technických seminářů, tak sdílením našich zkušeností při exkurzích na našich stavbách

či ve formě dlouhodobých stáží. Též spolupracujeme se

studentskými organizacemi a kluby, podporujeme jejich

společenské akce typu hudebních festivalů, majáles,

adaptačních kurzů apod.

Zájem o dlouhodobé studentské praxe

Počet studentů stavebních fakult v minulých letech bohužel setrvale klesá. Děje se tak mimo jiné i v důsledku

klesající demografické křivky, a proto se naše úsilí zaměřuje i na podporu škol v získávání studentů do prvních

ročníků. Snažíme se ukazovat to krásné z našeho oboru,

mj. i během dnů otevřených dveří vysokých škol. Na tyto

akce vysíláme naše zaměstnance z řad absolventů, aby

byli sami dobrým příkladem, že stavařina má budoucnost

a nabízí velké možnosti uplatnění a seberealizace.

Každoročně roste počet studentů, kteří u nás absolvují

dlouhodobé studentské praxe. Nejčastěji mají klasickou

pracovní smlouvu se všemi výhodami zaměstnance,

standardně pracují dva dny v týdnu a souvisle alespoň

jeden měsíc přes prázdniny. Dříve jsme přijímali studenty

z vyšších ročníků, v současnosti u nás nejsou výjimkou

ani studenti druhého ročníku bakalářských programů. Ak-

tuálně zaměstnáváme přes 70 studentů VŠ a každoročně

přijímáme okolo 60 absolventů.

11.10.19 12:58