strana 2
Obchvat E 134 hotov
PTÁME SE
Projekt E 134 Damasen–Saggrenda, na kterém se tým
divize 5 podílel na vybudování silničního obchvatu
o celkové délce 13,2 km, dospěl úspěšně do finále.
Metrostav ve sdružení s norskými firmami Bertelsen
& Garpestad AS a HAG Anlegg AS prováděl 4,7 km dlouhý úsek E30 Trollerudmoen – Saggrenda (foto č. 1). Šlo
o ražbu a zajištění tunelů – 283 m dlouhého tunelu Moane
(foto č. 2) a 440 m dlouhého tunelu Vollås (foto č. 3). Tým
divize 5 zde také pracoval na železobetonových konstrukcích dvou podjezdů (na snímku č. 4 podjezd Kongeberg)
a čtyř tunelových portálů. „Potýkali jsme se s nepřízní počasí, velkou výzvou byla také velikost tunelů a portálů se
světlou šířkou 14,5 m či nepříznivé geologické podmínky
u dvou portálů,“ popsal vedoucí projektu Ing. Jiří Šach.
Obchvat (foto č. 5), jehož součástí je kromě tunelů
také most Saggrenda přes řeku Kobberbergselva (foto č. 6), nahradí úzkou cestu s vysokým počtem nehod.
Ing. Iva Vrbky,
výrobně-technického ředitele Metrostavu
V Metrostavu působí od roku 2004: nejprve jako výrobní náměstek divize 8, od roku 2012 jako její ředitel.
Po sedmi letech úspěšné práce usedl inženýr Vrbka do
křesla výrobně-technického ředitele firmy.
–red–, foto archiv stavby
1
Složité ražby tunelu Bertoldshofen v Německu
1
2
3
Společnost BeMo Tunnelling (BeMo) pracuje od loňského května na stavbě tunelu Bertoldshofen v Německu (na snímku č. 1 je zachycen severní portál). Tato
zakázka, která probíhá v rámci projektu Obchvat B72
Bertoldshofenu a Marktoberdorfu v bavorském okresu
Ostallgäu, představuje mnoho náročných operací.
Tunel Bertoldshofen má celkovou délku přibližně
600 m, z toho cca 540 m je ražených Novou rakouskou
tunelovací metodou (NRTM). V jižní části musely být
překonány krajně obtížné geologické podmínky, takže
součástí projektu je i jištění pomocí stěny z vrtaných pilot.
Tyto práce s vrtanými pilotami včetně odpovídajícího jištění kotvami provádělo oddělení speciálních inženýrských
prací společnosti BeMo v Berlíně za podpory ze strany
naší koncernové sesterské společnosti Zakládání staveb.
Rozdílné způsoby ražby
Ražba z jižní strany patří mezi poměrně náročné práce. Proto zadavatel v rámci projektu počítá s ražbou
v délce cca 110 m za pomoci mikropilotového deštníku
(foto č. 2) jako předsunutým zajištěním. Pod tímto deštníkem pak probíhají razicí práce za pomocí dílčího členění
výrubu, čelba výrubu je zajištována kotvami.
Na severní straně (foto č. 3) zadaný projekt předpokládal hlavně razicí práce s nasazením bagrů s dílčím
členěním na kalotu a dno. Jištění probíhá za pomoci
svorníků. Zde jsou zdejší geologické podmínky ve skutečnosti mnohem příznivější, než se očekávalo. Zdejší
horniny inklinují k vyšší pevnosti a jsou také daleko méně
zvětralé. Po několika jednáních s investorem a po velice
Speciální semináře k adaptaci
Centrum vzdělávání s odborníky z různých oblastí činnosti naší společnosti připravuje pro nové kolegy z řad
studentů a absolventů speciálně zaměřené semináře. Ty
jsou věnovány zejména bližšímu poznání systému práce
celého Metrostavu i nastaveným pravidlům realizace
zakázek. Poznávají se tak kolegové z různých pracovišť,
sdílejí své dosavadní zkušenosti a také se prostřednictvím
různých aktivit dozvědí něco o sobě samých.
V seminářích probíhají i zajímavé diskuse k průběhu zakázek nebo k prezentacím připraveným účastníky
na rozličná témata. Někdy se také rozvíří diskuse nad
kvalitou spolupráce pracovišť, využíváním vlastních kapacit společnosti i Skupiny Metrostav, resp. k nastavení
firemních pravidel. Absolventi různých odvětví a typu škol
jsou dále seznamováni s vývojem moderních technologií
v jejich oborech. Velká pozornost je věnována dopadům
případných nedostatků při provádění díla, nedodržení
zásad firemní kultury i příkladům z oblasti bezpečnosti
zdraví. Naši mladí kolegové a kolegyně se zajímají také
o aktuální otázky legislativy stavební výroby, ochrany
osobních údajů nebo trestněprávní compliance.
Pozitivně hodnoceny jsou exkurze na našich stavbách
a pracovištích. Účastníci seminářů oceňují příležitost se
seznámit s vedoucími zaměstnanci společností Skupiny
Metrostav a zejména vítají možnost otevřené diskuse
s generálním ředitelem Ing. Pavlem Pilátem. V případě,
že se chcete nejen o těchto aktivitách dozvědět víc, stačí
navštívit intranet: http://skupina/vzd.
Přes tři měsíce působíte v nové funkci. Co se pro vás
změnilo?
Skoro všechno. Především jsem přešel do úplně nového
kolektivu spolupracovníků, kteří mě naštěstí přijali velmi
přátelsky. Na druhé straně jsem opustil divizi, kde jsem
strávil 15 let a většinu zaměstnanců jsem osobně přijímal. Společně jsme prožili roky úspěšné i ty, kdy se tak
úplně nedařilo. „Divizní“ atmosféra mi chybí, na spoustu
spolupracovníků často vzpomínám. Dokázali jsme ale vybudovat divizi silnou a stabilní a moji kolegové dospěli do
stavu, kdy na sebe byli schopni vzít větší zodpovědnost,
navíc stavebnictví se daří, a nastal tak vhodný okamžik
provést personální obměnu. No a já se učím dívat se na
věci z pohledu na celou firmu a celou Skupinu.
Čím se v současné době váš úsek nejvíce zabývá?
Záběr úseku výrobně-technického ředitele je velmi široký
a jeho význam vzhledem k chybějícím odbornostem na
trhu do budoucna poroste, a to i s dopadem na celou
Skupinu Metrostav. Náš úsek je zapojen do realizací
všech velkých a složitých staveb, jsme u rozvoje firemních
technologií, akvizic, plánujeme investice a podporujeme
rozvoj divizí. Mimo jiné zaštiťujeme systémy kvality, BOZ,
environmentu a společenské odpovědnosti. Sledujeme
zavádění procesu pro tvorbu a správu projektů založeného na modelu BIM a podílíme se na tvorbě národních
pravidel pro jeho implementaci.
Chystáte nějaké změny?
Na větší změny je po třech měsících brzy. Postupujeme
drobnými krůčky, fungování úseku se snažím zefektivnit,
odstranit zbytečnou administrativu a některé zažité formalismy. Analyzujeme chyby a nedostatky, věnujeme se
ztrátovým zakázkám a vnitřním ztrátám a následně budeme přijímat opatření, která povedou ke zlepšení.
Jaké stavby a technologie z poslední doby vás osobně
velmi zaujaly?
V minulých měsících jsem se snažil být co nejvíce v terénu
a objel jsem mnoho významných staveb naší společnosti.
Návštěvy zahraničních projektů mě ještě čekají. Je skvělé, že dokážeme realizovat vysouvaný most v německém
městě Pirna, tunely na Islandu, obrovské monolity jako
v případě projektu Stanica Mlynské Nivy v Bratislavě, máme možnost rekonstruovat obří plavební komory u vodního díla Gabčíkovo, rekonstruovat tak významnou památku, jakou je Národní muzeum v Praze, stabilně působit
ve všech jaderných elektrárnách v České republice a na
Slovensku. A nesmíme opomenout, že stavíme dálnice
a mohutné mosty v Polsku... Dále se nám daří přispívat ke
snižování emisí elektráren a tepláren, stavíme horkovody,
vodovody, kanalizace, čističky odpadních vod, vysokotlaké plynovody, rozvodny VVN, stavby na železnici, a tak by
se dalo pokračovat dále. Není snad oboru ve stavebnictví,
na který bychom si netroufli.
Na co byste se rád soustředil v dalších letech?
Rád bych přispěl k tomu, abychom srovnali výkony jednotlivých divizí a jednotlivých regionů včetně Slovenska
na úroveň těch nejlepších. Musíme udržet naše pozice
v zahraničí a nahradit dlouhotrvající výpadek tunelových
staveb na českém trhu. Na tunelové stavby budeme muset
nahlížet skupinově a celoevropsky. Velké rezervy máme
v regionálním dopravním stavitelství, v regionální infrastruktuře a v železničních stavbách. Významný prostor
vidím v zefektivnění vlastních procesů. Stále ještě neděláme některé věci správně a v některých případech nemáme
správné lidi na správných místech. V oblasti digitalizace
a automatizace jsme na samém počátku. Příležitostí, kde
úsek výrobně-technického ředitele může být prospěšný
pro náš posun kupředu, je mnoho. Věřím, že výsledky
budou v krátké době patrné.
Tým Centra vzdělávání Skupiny Metrostav
Za rozhovor děkuje David Kalců
rychlé reakci ze strany týmu vedení stavby na změnu
technologie ražeb bylo možné u severní části v červnu
přejít na ražbu trhacími pracemi. Prorážka tunelu se tudíž
očekává v prosinci tohoto roku, s betonářskými pracemi
na definitivní obezdívce se má pak začít od příštího roku.
Zdařbůh! Roland Arnold, Robert Dostál
2
3
Studenti a absolventi – naši noví kolegové
4
5
6
Metrostav_18_2019.indd 2
Metrostav se tradičně s velkou pozorností věnuje náboru, výběru a prvním krokům nových zaměstnanců
z řad studentů a absolventů vysokých škol. Spolupracujeme s mnoha technickými vysokými školami a s nemálo středními stavebními průmyslovými školami.
Naše dlouhodobá spolupráce se stavebními fakultami
dokonce vyústila ve strategické partnerství.
Jako partneři fakult se aktivně účastníme akcí pro
studenty, a to jak v odborné rovině např. prostřednictvím
vložených přednášek a technických seminářů, tak sdílením našich zkušeností při exkurzích na našich stavbách
či ve formě dlouhodobých stáží. Též spolupracujeme se
studentskými organizacemi a kluby, podporujeme jejich
společenské akce typu hudebních festivalů, majáles,
adaptačních kurzů apod.
Zájem o dlouhodobé studentské praxe
Počet studentů stavebních fakult v minulých letech bohužel setrvale klesá. Děje se tak mimo jiné i v důsledku
klesající demografické křivky, a proto se naše úsilí zaměřuje i na podporu škol v získávání studentů do prvních
ročníků. Snažíme se ukazovat to krásné z našeho oboru,
mj. i během dnů otevřených dveří vysokých škol. Na tyto
akce vysíláme naše zaměstnance z řad absolventů, aby
byli sami dobrým příkladem, že stavařina má budoucnost
a nabízí velké možnosti uplatnění a seberealizace.
Každoročně roste počet studentů, kteří u nás absolvují
dlouhodobé studentské praxe. Nejčastěji mají klasickou
pracovní smlouvu se všemi výhodami zaměstnance,
standardně pracují dva dny v týdnu a souvisle alespoň
jeden měsíc přes prázdniny. Dříve jsme přijímali studenty
z vyšších ročníků, v současnosti u nás nejsou výjimkou
ani studenti druhého ročníku bakalářských programů. Ak-
tuálně zaměstnáváme přes 70 studentů VŠ a každoročně
přijímáme okolo 60 absolventů.
11.10.19 12:58