strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 8 a obří průmyslový projekt ve Štětí
Dřevozpracující závod, který se od konce minulého roku buduje ve Štětí, se svým rozsahem řadí mezi největší průmyslové projekty posledních let. Nová pila roste
vedle areálu zdejších papíren společnosti Mondi Štětí
Závod se po dokončení zaměří na zpracování měkkého dřeva jehličnanů a výrobu truhlářského a stavebního
řeziva. S plánovanou kapacitou až milion kubíků ročně by
se podle plánu společnosti Labe Wood měl zařadit mezi
největší producenty řeziva ve střední Evropě.
Stavební práce by měly být dokončeny v březnu 2020,
kdy musí být zahájen zkušební provoz pily. Tým divize 8
Metrostavu se na staveniště přesunul vloni v prosinci. Na
zakázce pracuje ve sdružení s firmou Strabag.
Do hal nastupují technologové
Náročný projekt zahrnuje výstavbu čtrnácti objektů včetně inženýrských sítí a provozních rozvodů. Kromě administrativní budovy se na ploše o velikosti 21 hektarů (foto č. 1) staví pět velkých výrobních hal, sklady, retenční
nádrže a také čerpací stanice. „Největší hala má rozměry
takřka 200 × 30 metrů, nicméně zakázka je složitá především svým rozsahem, rozlehlostí areálu a souběhem veš-
1
kerých činností,“ vysvětluje za Metrostav vedoucí projektu Ing. Petr Girard. Připomíná, že zemní práce, betonáže
základů, montáže vnějších prvků, vnitřní instalace i práce
na infrastruktuře – to vše probíhá současně v závislosti na
rozestavěnosti jednotlivých objektů. „V tuto chvíli jsme již
ve fázi, kdy do hal nastupují technologové, takže na staveništi nejsme sami, což znamená další nároky na koordinaci. Dokončeny jsou všechny konstrukce prefabrikátů, haly
mají opláštění a začali jsme s vnitřními instalacemi. Velkou pozornost nyní věnujeme betonáži zpevněných ploch
(foto č. 2) a dokončení jednotlivých místností, abychom
je mohli předávat technologům,“ doplňuje.
Tým divize 8 pracuje ve Štětí už třetím rokem. Od února roku 2017, kdy zahájil v papírnách Mondi Štětí stavbu
dřevoskladu, tam již dokončil další čtyři zakázky.
„Veškeré kontrolní dny a koordinační porady probíhají
výhradně v anglickém a německém jazyce, na což už jsme
díky dalším zakázkám v Mondi zvyklí,“ říká inženýr Girard,
který oceňuje dosavadní spolupráci ve sdružení i úsilí,
s jakým se celý realizační tým snaží, aby v termínu stihl
odevzdat i tuto náročnou stavbu.
Blanka Růžičková, foto archiv stavby
Stavbaře vystřídají po 17 měsících laboranti
Především monitorováním vody v řekách, potocích
i nádržích stejně jako kontrolou vypouštěných odpadních vod či sledováním obsahu škodlivin v sedimentech a plaveninách se zabývají vodohospodářské laboratoře státního podniku Povodí Vltavy. Kromě Prahy
a Plzně působí také v Českých Budějovicích. A právě
tam v ulici E. Pittera teď díky naší divizi 6 mohou od začátku listopadu provádět potřebné analýzy v moderním
prostředí s nejnovějšími přístroji.
Na první pohled je patrné, že vícepodlažní budova, kde
laboratoře sídlí, i její část, kde se nachází administrativní
zázemí, prošla rozsáhlou rekonstrukcí (foto č. 1). „Zcela
nové jsou nejen místnosti uvnitř budovy, ale prováděli
jsme také nové podlahy, omítky, měnili okna a dveře a na
závěr budova získala i kompletní venkovní opláštění. Kromě toho jsme opravovali také venkovní zpevněné plochy,“
vyjmenovává vedoucí projektu Jan Prokeš.
Administrativní část střediska se nachází v 1. podzemním až 3. nadzemním podlaží, laboratoře pak v prv-
2
ním podzemním až 2. nadzemním podlaží. A všude tam
náročná rekonstrukce probíhala.
Práce začaly loni v červnu bouráním, po němž následovala rekonstrukce vnitřních prostor sádrokartonovými
předstěrami, opravami omítek i podlah. „Po vybourání
nášlapných vrstev v části objektu jsme zjistili, že původní
skladba podlahy nevyhovuje z hlediska statiky potřebným
standardům. Museli jsme proto nechat nově navrhnout
skladbu podlah, kterou jsme následně i realizovali,“ vzpomíná Jan Prokeš. Zhruba před rokem pak jeho tým začal
s výměnou oken a dveří a poté i s novou fasádou. Tato
část prací trvala až do letošního jara. Průběžně pak dělníci
prováděli nové rozvody a pokládali dlažbu a obklady.
Podlahy v nejvyšší třídě pevnosti
V červnu a červenci začaly práce na venkovních plochách
a dokončovaly se všechny práce uvnitř objektu. Na závěr
pak začala instalace vybavení laboratoří (foto č. 2). „Právě to bylo asi nejnáročnější, protože jsme nemohli využít
našich předchozích zkušeností. Instalovaná zařízení jsme
neznali, budova se dokonce musela v některých místnostech vyztužit, aby technologii unesla stropní konstrukce,“
uvádí vedoucí projektu. K tomu, aby se rozložilo zatížení
spřažené stropní ocelové konstrukce, statik navrhl neobvykle v některých částech objektu použít lité cementové
podlahy CemFlow v nejvyšší třídě pevnosti.
Dnes je rekonstrukce administrativní budovy s laboratořemi téměř dokončená a čeká, až k moderním přístrojům
zasednou laboranti. V novém prostředí se všem bude
určitě pracovat mnohem lépe.
1
2
kg je nosnost, kterou bude mít po modernizaci lodní
výtah přehrady Orlík. Ten nyní vyveze pouze 3,5tunové
lodě. Rekonstrukci provede divize 6 Metrostavu.
Rekonstrukce Janáčkova divadla skončila
Ačkoli se divadelní scéna v Brně vrátila do rekonstruované budovy už loni 17. listopadu, pracovníci divize 1 brněnskou divadelní budovu zcela neopustili. V červnu byla zahájena třetí etapa rekonstrukce, která zahrnovala vybudování všech příjezdových a přístupových cest ke služebnímu a manipulačnímu vchodu ze zadní strany divadla.
Martina Vampulová, foto Jan Luxík
Ocel z Horních Počernic doputovala do Londýna
Pracovníci provozu ocelových konstrukcí divize 3 vedení Ing. Janem Krystou ukončili v červenci výrobu
ocelových konstrukcí pro firmu Sipral s celkovou hmotností přes milion kilogramů! Prvky z pražských Horních
Počernic sloužily na vybudování vnějšího pláště dvou
věží Wardian London (foto), které budou patřit k nejvyšším budovám ve Velké Británii.
„Pro společnost Sipral jsme úspěšně dokončili už
druhou zahraniční zakázku. První byla pro Francii a tato
druhá směřovala do Anglie. Myslím si proto, že by naše
spolupráce mohla v budoucnosti zdárně pokračovat,“ říká
Ing. Krysta. „Vzhledem k tomu, že u Metrostavu děláme
především zakázkovou výrobu a zde šlo spíš o sériovou
produkci, museli jsme zapracovat na zautomatizování
některých našich výrobních procesů, přičemž jsme zjistili,
že máme stále co zlepšovat. Využili jsme také naplno naše
moderní pilo-vrtací centrum, bez něhož bychom takovou
zakázku nemohli ani získat, ani naplnit,“ dodává.
Konstrukce s extrémní přesností
V hale v Horních Počernicích oceláři divize 3 vyrobili téměř 7400 kusů ocelových konzol, které se staly nosnou
konstrukcí pro balkony věží komplexu Wardian London se
792 apartmány – východní věž s 55 patry dosahuje výšky
183 m, západní je o pět pater a 13 m nižší. „Konstrukce
bylo nutné vyrobit s extrémní přesností – rozměry se
mohly lišit jen o plus minus jeden milimetr. Také jsme se
museli vyrovnat s požadavkem objednatele nanést na ocel
140 mikronů žárového zinku kvůli protikorozní ochraně.
Docílili jsme toho nákupem plechů a profilů s přesně specifikovaným chemickým složením a následným ponorem
svařených prvků do zinkové taveniny v lázni s teplotou
450 až 470 °C,“ vzpomíná Ing. Krysta na zakázku, která se
zcela uzavřela letos v srpnu a zahrnovala i dodávku kotev
do betonových desek o celkové hmotnosti asi 420 000 kg.
Práce pro Sipral vyžadovala ty nejlepší techniky, vedoucím výrobního týmu byl proto jeden z nejzkušenějších
zaměstnanců provozu ocelových konstrukcí pan Jaroslav
Kostka, který je v Metrostavu u ocelářů už 45 let. I díky
jeho zkušenostem se podařilo konzoly a kotvy dokončit
přesně podle požadavků zákazníka.
Na závěr musel Metrostav každý prvek zabalit do speciálně vyrobených přepravních palet a stojanů, dopravu
oceli do Londýna už potom zajišťovali pracovníci Sipralu.
Každý díl byl navíc zapsán do speciální databáze, aby měl
zákazník online informaci, zda je konstrukce vyrobena,
expedována, uskladněna na staveništi, nebo už dokonce
zabudována na svém místě.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Metrostav_18_2019.indd 3
Budova je vybavena technologickou zajímavostí, která
souvisí s právě dokončenou třetí etapou, ale jejíž úprava
proběhla již během první etapy. Jde o speciální zdvihací
plošinu, která umožňuje vjezd kamionu přímo do zázemí
divadla. „Nově jsme systém na vjezdu do zásobovacího
tunelu divadla ve druhém podzemním podlaží vybavili jímkou vyrovnávací plošiny. Při výkopových pracích jsme ale
zjistili, že úroveň základové spáry jde výrazně pod spodní
hranou stávajícího základu stěny tunelu. Z bezpečnostních důvodů, především z hlediska statiky a vzhledem
k nedůvěře ke stávajícím konstrukcím, jsme museli další
postup rozdělit do dvou etap a jímku umístit do podzemí
divadla ve dvou částech. Samotná jímka je asi tři metry
široká, 18 m dlouhá a 2,5 m hluboká. Byla provedena jako
tzv. bílá vana a z důvodu umístnění pohyblivé plošiny
s pracovním zdvihem 1,20 m jsme dbali na maximální preciznost při provádění monolitických konstrukcí,“ popisuje
vedoucí projektu Ing. Radomír Richter.
Nejen příjezdová cesta
Na zásobovací tunel v útrobách divadla navazuje příjezdová komunikace (foto), kterou tým Ing. Richtera opravoval
během třetí etapy rekonstrukce. Podle smlouvy o dílo byl
její začátek stanoven na 1. června letošního roku, ve skutečnosti se ale do rekonstrukce příjezdové komunikace
mohli stavbaři pustit až o měsíc později.
Ačkoli práce ve třetí etapě nebyly tak složité jako
během předchozích dvou etap rekonstrukce, vyžadovaly
technologickou kázeň. Zkoušky únosnosti zemní pláně
pod příjezdovou komunikací totiž odhalily nevyhovující
výsledky. „Museli jsme proto vyměnit zemní pláň za podloží ze štěrkodrtě. Celkem se jednalo o výměnu přibližně
400 m3 zeminy za štěrkodrť,“ popisuje Ing. Richter.
Kromě příjezdové komunikace stavbaři vybudovali
v okolí divadla nové chodníky včetně schodišť, upravili
a repasovali kamenné zídky a provedli také sadové úpravy.
Budova, ale i okolí Janáčkova divadla získalo reprezentativní podobu, a to dokonce v předstihu, než ukládala
smlouva s investorem. „Chtěl bych poděkovat celému
realizačnímu týmu včetně partnerů ve sdružení OHL
a IMOS za dobře provedenou práci. Díky tomu byl splněn
termín dokončení 1. etapy a v předstihu několika týdnů
byly dokončeny i 2. a 3. etapa,“ připomněl Ing. Richter.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík
11.10.19 12:58