Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 3
Stavbaře vystřídají po 17 měsících laboranti
Především monitorováním vody v řekách, potocích
inádržích stejně jako kontrolou vypouštěných odpad-
ních vod či sledováním obsahu škodlivin v sedimen-
tech a plaveninách se zabývají vodohospodářské la-
boratoře státho podniku Povodí Vltavy. Kromě Prahy
aPlzně působí také vČeských Budějovicích. Aprá
tam vulici E. Pittera teď díky ní divizi 6 mohou od za-
čátku listopadu provát potřebné analýzy vmoderním
prostředí snejnovějšími přístroji.
Na první pohled je patr, že vícepodlažní budova, kde
laboratoře sídlí, ijejí část, kde se nachází administrativní
zázemí, prošla rozhlou rekonstrukcí (foto č. 1). „Zcela
nové jsou nejen místnosti uvnitř budovy, ale prováděli
jsme také nové podlahy, omítky, měnili okna adveře ana
závěr budova získala ikompletní venkovní oplášní. Kro-
mě toho jsme opravovali také venkovní zpevné plochy,
vyjmenová vedoucí projektu Jan Prokeš.
Administrativní část sediska se naczí v 1. pod-
zemním až 3. nadzemním podlaží, laboratoře pak vprv-
ním podzemním až 2. nadzemním podlaží. Avšude tam
náročná rekonstrukce probíhala.
Práce začaly loni včervnu bouráním, po němž násle-
dovala rekonstrukce vnitřních prostor sádrokartonovými
předstěrami, opravami omítek i podlah. „Po vybourání
šlapných vrstev včásti objektu jsme zjistili, že původní
skladba podlahy nevyhovuje zhlediska statiky poebm
standarm. Museli jsme proto nechat nově navrhnout
skladbu podlah, kterou jsme následně irealizovali,“ vzpo-
míná Jan Prok. Zhruba před rokem pak jeho tým začal
svýměnou oken adví apoté isnovou fasádou. Tato
část prací trvala až do letošního jara. Pžně pak dělníci
prováděli nové rozvody apokdali dlažbu aobklady.
Podlahy vnejvyšší třídě pevnosti
Včervnu ačervenci začaly práce na venkovch plochách
adokoovaly se všechny pce uvnitř objektu. Na závěr
pak zala instalace vybavení laboratoří (foto č. 2). „Prá-
vě to bylo asi nejnáročnější, protože jsme nemohli využít
našich předchozích zkušeností. Instalovaná zařízení jsme
neznali, budova se dokonce musela vněkterých místnos-
tech vyztužit, aby technologii unesla stropní konstrukce,“
uvádí vedoucí projektu. Ktomu, aby se rozložilo zažení
spřažené stropní ocelové konstrukce, statik navrhl neob-
vykle vkterých částech objektu poít lité cemento
podlahy CemFlow vnejvyšší třídě pevnosti.
Dnes je rekonstrukce administrativní budovy slabora-
tořemi téř dokončená ače, až kmoderním přístrojům
zasednou laboranti. V novém prostředí se všem bude
určitě pracovat mnohem lépe.
Martina Vampulová, foto Jan Luxík
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
1
2
Ocel z Horních Počernic doputovala do Londýna
Pracovci provozu ocelových konstrukcí divize 3 ve-
dení Ing. Janem Krystou ukoili v červenci výrobu
ocelových konstrukcí pro firmu Sipral scelkovou hmot-
ností přes milion kilogramů! Prvky z pražských Horních
Počernic sloužily na vybudování vnějšího pláště dvou
ží Wardian London (foto), které budou patřit k nej-
vyšším budovám ve Velké Británii.
„Pro společnost Sipral jsme úspěšně dokončili už
druhou zahraniční zakázku. První byla pro Francii atato
druhá sřovala do Anglie. Myslím si proto, že by naše
spolupráce mohla vbudoucnosti zrně pokračovat,“ říká
Ing.Krysta. „Vzhledem ktomu, že uMetrostavu děláme
především zazkovou výrobu azde šlo spíš osériovou
produkci, museli jsme zapracovat na zautomatizování
některých našich výrobních procesů, přičemž jsme zjistili,
že máme stále co zleovat. Využili jsme také naplno naše
moderní pilo-vrtací centrum, bez něhož bychom takovou
zazku nemohli ani získat, ani naplnit,“ dodává.
Konstrukce s extrémní přesnos
Vhale vHorch Pernich oceři divize 3 vyrobili té-
ř 7400 kusů ocelových konzol, které se staly nosnou
konstrukcí pro balkony věží komplexu Wardian London se
792 apartmány – východní věž s55 patry dosahuje výšky
183 m, západní je o pět pater a13 m nší. „Konstrukce
bylo nutné vyrobit s extrémní přesností – rozry se
mohly lišit jen oplus minus jeden milimetr. Také jsme se
museli vyrovnat spožadavkem objednatele nanést na ocel
140 mikronů žárového zinku kvůli protikorozní ochraně.
Dolili jsme toho nákupem plechů aprofilů spřesně spe-
cifikovaným chemickým složením anásledným ponorem
svených prvků do zinkové taveniny v lázni steplotou
450 až 470 °C,“ vzpomíná Ing.Krysta na zakázku, která se
zcela uzaela letos vsrpnu azahrnovala idodávku kotev
do betonových desek ocelkové hmotnosti asi 420000 kg.
Práce pro Sipral vyžadovala ty nejlepší techniky, vedou-
cím výrobho týmu byl proto jeden z nejzkenějších
zaměstnanců provozu ocelových konstrukcí pan Jaroslav
Kostka, který je vMetrostavu uocelářů už 45 let. Iky
jeho zkušenostem se podilo konzoly akotvy dokončit
přesně podle požadavků zákazníka.
Na závěr musel Metrostav každý prvek zabalit do spe-
ciálně vyrobených přepravch palet astojanů, dopravu
oceli do Londýna už potom zajišťovali pracovníci Sipralu.
Každý díl byl navíc zapn do speciální dataze, aby měl
kazník online informaci, zda je konstrukce vyrobena,
expedona, uskladněna na staveništi, nebo už dokonce
zabudona na svém místě.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Divize 8 a obří průmyslový projekt ve Š
evozpracující závod, který se od konce minulého ro-
ku buduje ve Štětí, se svým rozsahem řadí mezi největ-
ší průmyslové projekty posledních let. Nová pila roste
vedle arlu zdejších papíren společnosti Mondi Štětí
Závod se po dokončení zaměří na zpracování měk-
ho dřeva jehličnanů a výrobu truhlářského a stavebního
řeziva. S plánovanou kapacitou až milion kubíků rně by
se podle pnu spolnosti Labe Wood měl zařadit mezi
největší producenty řeziva ve střední Evropě.
Stavební práce by měly být dokoeny v březnu 2020,
kdy musí být zahájen zkušební provoz pily. Tým divize 8
Metrostavu se na staventě přesunul vloni v prosinci. Na
zakázce pracuje ve sdružení s firmou Strabag.
Do hal nastupují technologové
Náročný projekt zahrnuje výstavbu čtrnácti objektů včet-
ně inženýrských sítí a provozních rozvodů. Kromě admi-
nistrativní budovy se na ploše o velikosti 21 hektarů (fo-
to č. 1) staví pět velkých výrobních hal, sklady, rete
drže a také čerpací stanice. „Nejvěí hala má rozměry
takřka 200×30 metrů, nicméně zakázka je složitá přede-
ím svým rozsahem, rozlehlostí areálu a souhem veš-
kerých činností,“ vysvětluje za Metrostav vedoucí projek-
tu Ing. Petr Girard. Připomíná, že zemní pce, betonáže
základů, montáže vích prvků, vniní instalace i pce
na infrastruktuře – to vše probíhá současně v závislosti na
rozestanosti jednotlivých objektů. „V tuto chli jsme již
ve fázi, kdy do hal nastupují technologové, takže na stave-
ništi nejsme sami, což znamená další nároky na koordina-
ci. Dokončeny jsou všechny konstrukce prefabritů, haly
mají opláštění a začali jsme s vnitřními instalacemi. Vel-
kou pozornost nyní věnujeme betoži zpevněných ploch
(foto č. 2) a dokoení jednotlivých místnos, abychom
je mohli předávat technologům,“ doplňuje.
Tým divize 8 pracuje ve Štětí už třem rokem. Od úno-
ra roku 2017, kdy zajil v papírnách Mondi Štětí stavbu
evoskladu, tam již dokoil další čti zakázky.
„Vkeré kontrolní dny a koordinační porady prohají
výhradně v anglicm a německém jazyce, na což už jsme
ky dalším zakázkám v Mondi zvyk,“ říká inžer Girard,
který ocuje dosavadní spolupráci ve sdružení i úsilí,
sjakým se celý realizní tým snaží, aby v termínu stihl
odevzdat i tuto náročnou stavbu.
Blanka Růžková, foto archiv stavby
kg je nosnost, kterou bude mít po modernizaci lodní
výtah přehrady Ork. Ten nyní vyveze pouze 3,5tunové
lodě. Rekonstrukci provede divize 6 Metrostavu.
1 2
Rekonstrukce Janáčkova divadla skoila
Ačkoli se divadelní sna vBrně vrátila do rekonstruované budovy už loni 17. listopadu, pracovníci divize 1 br-
nskou divadelní budovu zcela neopustili. V červnu byla zajena třetí etapa rekonstrukce, která zahrnovala vy-
budování všech příjezdových apřístupových cest ke služebnímu amanipulačnímu vchodu ze zadní strany divadla.
Budova je vybavena technologickou zajímavostí, která
souvisí správě dokoenou třetí etapou, ale jejíž úprava
proběhla již během první etapy. Jde ospeciální zdviha
plošinu, která umožňuje vjezd kamionu přímo do zázemí
divadla. „Nově jsme systém na vjezdu do zásobovacího
tunelu divadla ve druhém podzemním podlaží vybavili jím-
kou vyrovvací plošiny. Při výkopových pracích jsme ale
zjistili, že úroveň základové spáry jde výrazně pod spodní
hranou stávajícího základu stěny tunelu. Z bezpnost-
ních důvodů, především z hlediska statiky a vzhledem
knedůvěře ke stávajícím konstrukcím, jsme museli další
postup rozlit do dvou etap amku umístit do podzemí
divadla ve dvou částech. Samotná jímka je asi tři metry
široká, 18 m dlouhá a2,5 m hluboká. Byla provedena jako
tzv. bílá vana a z důvodu umístní pohyblivé pliny
spracovním zdvihem 1,20 m jsme dbali na maximální pre-
ciznost při provádění monolitických konstrukcí,“ popisuje
vedoucí projektu Ing.Radomír Richter.
Nejen příjezdová cesta
Na zásobovací tunel vútrobách divadla navazuje příjezdo-
vá komunikace (foto), kterou tým Ing.Richtera opravoval
hem třetí etapy rekonstrukce. Podle smlouvy odílo byl
její začátek stanoven na 1. června letošního roku, ve sku-
tečnosti se ale do rekonstrukce příjezdové komunikace
mohli stavbaři pustit až oc později.
Ačkoli pce ve třetí etapě nebyly tak slité jako
hem předchozích dvou etap rekonstrukce, vyžadovaly
technologickou kázeň. Zkoušky únosnosti zemní pláně
pod příjezdovou komunikací totiž odhalily nevyhovují
výsledky. „Museli jsme proto vyměnit zemní pláň za pod-
loží ze šrkodrtě. Celkem se jednalo ovýměnu přibliž
400 m
3
zeminy za šrkodrť,“ popisuje Ing.Richter.
Kromě příjezdové komunikace stavbi vybudovali
v okolí divadla nové chodníky včetně schodť, upravili
arepasovali kamenné zídky aprovedli také sadové úpravy.
Budova, ale i okolí Jačkova divadla získalo reprezen-
tativní podobu, a to dokonce v předstihu, než ukdala
smlouva s investorem. „Chtěl bych poděkovat celému
realizačnímu týmu včetně partnerů ve sdružení OHL
aIMOS za doe provedenou práci. Díky tomu byl splněn
tern dokončení 1. etapy avedstihu několika týdnů
byly dokončeny i2. a3. etapa,“ připoml Ing.Richter.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík
Metrostav_18_2019.indd 3 11.10.19 12:58
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 18/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102338): (0/1) (516 ms)

Rendering Strana 3 (102332): (0/1) (557 ms)

Rendering Strana 2 (102327): (0/1) (557 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2895/vth118495-1.jpg

 i2895/vth118501-1.jpg

 i2895/bg102332.svg

 i2895/vth118507-1.jpg

 i2895/vth118489-1.jpg