strana 2

Tunely Blanka změní

také území na povrchu

Ptáme se

Ing. Jana Cuce,

ředitele divize 6 Metrostavu

Po svém dokončení v roce 2011 tunelový komplex Blanka, jehož výstavbu zajišťuje divize 2 Metrostavu, zkrátí

průjezd Prahou a odvede část dopravy do podzemí.

Stavba však změní víc než dopravní toky. Ovlivní k lepšímu i území nad svou trasou, kde bude nejen čistší

vzduch, ale vzniknou i nové parky a cyklostezky.

Celá trasa Blanky je dlouhá přibližně 6,5 km. V průběhu pracovního týdne by jí mělo projíždět na 50 tisíc

motorových vozidel denně. Tím, že se automobilový

provoz ukryje do podzemí, ztiší se život na povrchu.

Široké, hlučné a plynovými výfuky zamořené autostrády

se změní na klidnější bulváry osázené stromy. Podél nich

zbyde prostor na bezpečné cyklostezky. Změna k lepšímu

se dotkne i mnoha dnes zanedbaných míst, která se po

dokončení stavby promění v upravené zahrady.

1

Doprastav staví až v dalekém Ázerbájdžánu

V okolí Myslbekovy ulice a Prašného mostu vyroste nový

park s odpočinkovými místy a vyhlídkou

Součástí nového parku bude i kompletní obnova potoka

Brusnice s nově zbudovaným jezírkem

nuté i s kořenovým balem a přesazené jinam. Doprastav

se však v Baku setkal i s řadou odlišností, které ze

Slovenska běžně neznal. Trasa nové komunikace třeba

procházela bývalými i stále těženými ropnými poli, takže

na některých místech bylo nutné vyměnit kontaminované

podloží. V okolí také nebyl dostatek vhodných materiálů

na konstrukční vrstvy dálnice, a tak 300 nákladních aut

nepřetržitě 24 hodin denně naváželo potřebných 600 tisíc

tun štěrkopísku na technologickou základnu v Baku k dalšímu zpracování až ze vzdálenosti 165 km. Úplně poprvé

v Ázerbájdžánu byl na kryt vozovky použit modifikovaný

asfalt, takže ho asfaltéři museli vyrábět přímo na místě

ve vlastní výrobní lince.

V průběhu výstavby se ukázalo, že nejdůležitějším

momentem kontraktu byl správný výběr hlavního subdodavatele. Německo-ázerbájdžánská stavební společnosti

AzWirt se projevila jako nejlepší v celé zemi. Hlavně díky

ní se 22. října podařilo dálnici odevzdat do předčasného

užívání. Všechny práce by na stavbě měly skončit do konce letošního prosince, včetně jejího předání investorovi.

Jarmila Šnoblová, foto archiv Doprastavu

E V RO PA

Černé moře

Ka

sp

ic

Mezi stanicí metra Hradčanská a dejvickým nádražím

bude zřízen nový park s fontánou a relaxačními místy

ře

A F RIK A

Baku

mo

Ázerbajdžán

ké

Slovenská společnost Doprastav, člen DDM Group,

dokončuje náročnou stavbu až v dalekém Ázerbájdžánu

(mapa). Do konce prosince předá investorovi v předstihu téměř 8 km nové dálnice. Její vybudování umožnily

výkopy o objemu 561 tisíc m³, 697 tisíc kubíků náspů

a 228 tisíc tun spotřebovaných asfaltových směsí.

Reconstruction and Upgrading of Airport Road from

Roundabout Azizbekov to Heydar Aliyev International Airport, Baku patří vedle dálnic mezi Ázerbájdžánem a sousedními státy k největším nově prováděným projektům.

Propojuje centrum hlavního města Baku s mezinárodním

letištěm Heydara Aliyeva. Stavba je rozdělená na čtyři

úseky, na něž byly jednotlivě vypsány tendry. Doprastavu

se podařilo uspět v posledních dvou, jež zahrnují úsek

od km 5,5 do km 13,169. Jeho organizační složka v Baku

je od října 2007 realizuje (foto č. 1).

Stará cesta měla malou šířku, směrově neoddělené

pruhy a úrovňová křížení s místními komunikacemi. Nová

komunikace, která ji směrově a výškově kopíruje, bude

mít dva oddělené pásy se 4 až 6 jízdními pruhy. V prvním

kilometru od začátku až po křižovatku Sabunchu jich celkem bude 12, dál k letišti jich bude pokračovat jen osm.

Doprastav má na starost stavbu 7,669 km dlouhé dálnice s 8 směrově rozdělenými jízdními pruhy. V trase leží

mimoúrovňová křižovatka Surakhani, dispozičně řešená

jako dálniční „čtyřlístek“. Její součástí je i železobetonový

most tvořený dvěma samostatnými mostními konstrukcemi se společnými opěrami. Protože se nachází v seismicky aktivní oblasti, jsou na všech pilířích seismické

zarážky a elastomerové tlumiče nárazu. Do úseku Doprastavu jsou zahrnuty i čtyři lávky pro pěší, kryté ze všech

stran eloxovanými plechy s polyakrylátovými výplněmi.

Stavba už od začátku respektovala ochranu životního

prostředí. Všechny stromy, které na staveništi překážely

a u nichž to bylo možné, byly speciálním strojem vyrýp-

2

Z prvních smluvních žáků už jsou zaměstnanci

Na zrekonstruovaných ulicích Milady Horákové a Hradčanské vyniknou nové tramvajové i autobusové zastávky

Díky stavbě tunelů se červeně značené cyklotrasy na území Prahy 6 a 7 rozrostou až o šest nových kilometrů

Tunely i podzemní garáže na Letenské pláni skryje park,

kolem kterého se uklidní i automobilová doprava

– l s –, v i z uali z ac e S AT R A , s pol. s r.o.

Metrostav_19_08.indd 2

Program Metrostavu na získávání dělnického personálu se osvědčil. Jeho pilotní projekt dokázal, že podpora

smluvních žáků přináší očekávaný výsledek. Do zaměstnání k nám nastoupili všichni absolventi Střední

školy technické z Prahy 4, které naše společnost vloni

podporovala v posledním roce jejich studia.

Praktickou přípravu v průběhu školy vykonávali přímo na pracovištích divizí, se kterými podepsali smlouvu

a kam po absolvování nastoupili. Nešli tedy do neznáma

a ani oni nebyli pro zkušenější kolegy úplnými nováčky.

K divizi 6 nastoupil čerstvě vyučený elektrikář Roman Kupka (na foto s personálním ředitelem Metrostavu

PhDr. Josefem Škorpilem, v pozadí Ing. Pavel Šplíchal).

„Pracuje u nás pořád a jsme s ním spokojení,“ potvrdil jeho instruktor Bohumil Zelinger, který Romanovi pomáhal

už při praktické přípravě. Aby jeho pomoc byla účelná,

složil spolu s ostatními instruktory Metrostavu zkoušky

z tzv. pedagogického minima, které potvrdily, že své odborné znalosti doplnil i o učitelské dovednosti.

Další dva mladí elektrikáři nastoupili k divizi 9. „Václav

Janoušek i David Rambousek mezi nás dobře zapadli,“ říká jeden ze tří instruktorů divize 9 Jiří Ghünter a doplňuje:

„V projektu chceme pokračovat, protože nám nejen pomáhá doplnit počet profesních specialistů, ale umožňuje

zaučit si budoucí kolegy od začátku, jak potřebujeme.“

Na zámečníka se vloni vyučil jen jediný smluvní žák

– Jan Schäfer. Doplnil řady specialistů v divizi 7 a jeho

instruktor Pavel Štefaňák o něm a o projektu prozrazuje:

„I když Honza pracoval v naší dílně už v průběhu školy,

stále ho máme co učit. Vítáme možnost, že můžeme sami

ovlivnit výuku budoucích zaměstnanců našeho provozu.

Zapojíme se proto i do pokračování projektu.“

Po skončení letošního školního roku by k nám mělo

nastoupit 7 smluvních žáků, kteří do pilotního projektu

vstoupili ve 2. roce studia. O rok později 9 dalších, jež naše společnost v rámci pilotního projektu podporovala už

od 1. ročníku. V červenci 2011 by potom naše řady mělo

doplnit asi 80 profesních specialistů – zedníků, tesařů,

elektrikářů a zámečníků. S Metrostavem podepsali pracovní smlouvu s odloženou dobou nástupu letos v září,

v prvním roce regulérního běhu programu.

- ls -, foto Jaroslav Čvančara

Do Metrostavu Ing. Cuc nastoupil před 27 lety, ihned

po skončení studia na stavební fakultě ČVUT v Praze.

Od stavbyvedoucího metra se vypracoval na obchodně-technického náměstka divize 9, odkud v roce 1997

postoupil na místo zástupce obchodního ředitele celé

naší společnosti. Z centrály odešel letos na jaře, aby

se ujal vedení naší divize 6.

V nové funkci působíte téměř půl roku. Setkal jste se

za tu dobu s něčím, co vás překvapilo?

Věděl jsem, co mě čeká. Při práci na centrále jsem byl

po zakázkové stránce v kontaktu se všemi divizemi a díky

svému dlouhému působení v Metrostavu jsem znal i většinu svých nových spolupracovníků. Tady jsem se jen

utvrdil v tom, že lidé na divizi 6 mají o svou práci zájem

a chtějí se pustit do plnění úkolů tak, jak se očekává.

V posledním roce divize 6 procházela obtížným obdobím. Co chcete změnit, aby byla úspěšnější?

Upravujeme zejména výrobní program. V posledních dvou

letech obsahoval příliš mnoho projektů z oblasti bytové

výstavby, od kterých trochu ustupujeme. Chceme totiž

vyrovnat jednotlivé segmenty, ve kterých divize působí.

Perspektivní jsou pro nás vodohospodářské stavby, které

se v posledních letech dostaly do útlumu, protože dlouho

nebyly připravené žádné nové projekty. Díky dotacím

z Evropské unie, které do této oblasti směřují dnes, se

jich však opět chystá celá řada. Budeme se o ně ucházet

a snažit se, aby naplnily až čtvrtinu našeho výrobního

programu. I proto, že v jejich realizaci má divizi 6 dlouhou

tradici a pracují v ní lidé, kteří s nimi mají zkušenosti. Budeme také pokračovat v zakázkách ze segmentů občanské

a průmyslové výstavby a rozvíjet provoz železobetonových konstrukcí, včetně armozávodu a tesárny.

Které zakázky jsou teď pro divizi 6 nejvýznamnější?

Naším největším projektem je na Vypichu výstavba obchodního centra Kaufland, včetně administrativní budovy. Významná je i stavba bytového komplexu Metropole

na Zličíně, kde jednu etapu dokončujeme a druhou, větší

máme rozpracovanou. Dále budujeme malou vodní elektrárnu v Troji a čerstvě se rozběhly práce na dvou zakázkách v jižních Čechách – na obchodním středisku Aventin

v Táboře a na úpravě jezu a prohrábce Vltavy v Českém

Vrbném. V Bratislavě realizujeme bytový soubor Parkville

a náš provoz železobetonových konstrukcí spolupracuje

s ostatními divizemi Metrostavu na řadě dalších projektů

– včetně tunelového komplexu Blanka.

Co vás v poslední době v práci nejvíc potěšilo?

Každý den mám alespoň malou radost, že se něco povedlo, podle okolností. Od 8. října mám ale radost velkou,

protože nabyla právní moci kolaudace bytového projektu

Parkville v Bratislavě. Čekají nás teď náročné přejímky, ale

věřím, že celý projekt dospěje ke zdárnému konci.

Jak chcete dál postupovat v zahraničí a v regionech?

Na Slovensku bychom se rádi udrželi. V Bratislavě se dnes

hodně staví a chtěli bychom tam trvale zaměstnat alespoň

jeden tým. V jižních Čechách máme rozestavěné dvě nové

zakázky, o kterých jsem již mluvil, a ucházíme se o další.

Na Vysočině, kde také máme regionální zastoupení, je

situace složitější. Staví se tam výrazně méně než jinde,

ale ve výhledu právě tam očekáváme některý z vodohospodářských projektů a věříme, že už příští rok bychom

i tady měli plnit standardní objemy.

Vloni v prosinci jste vyhrál tradiční tenisový turnaj

ve čtyřhrách Metrostav Open. Máte čas připravit se

na jeho letošní desátý, jubilejní ročník?

Moje práce je stále časově velmi náročná a dokonce pestřejší než dřív, protože musím okamžitě řešit úkoly, které

se každý den objevují ve všech oblastech, s nimiž divize

přichází do styku. Přesto má tenis stále pevné místo

v mém rozvrhu a snažím se dostat na kurt alespoň jednou

týdně. Rád bych totiž vítězství v Metrostav Open po roce

obhájil v barvách naší divize 6.

10/30/08 10:47:43 AM