strana 2
Tunely Blanka změní
také území na povrchu
Ptáme se
Ing. Jana Cuce,
ředitele divize 6 Metrostavu
Po svém dokončení v roce 2011 tunelový komplex Blanka, jehož výstavbu zajišťuje divize 2 Metrostavu, zkrátí
průjezd Prahou a odvede část dopravy do podzemí.
Stavba však změní víc než dopravní toky. Ovlivní k lepšímu i území nad svou trasou, kde bude nejen čistší
vzduch, ale vzniknou i nové parky a cyklostezky.
Celá trasa Blanky je dlouhá přibližně 6,5 km. V průběhu pracovního týdne by jí mělo projíždět na 50 tisíc
motorových vozidel denně. Tím, že se automobilový
provoz ukryje do podzemí, ztiší se život na povrchu.
Široké, hlučné a plynovými výfuky zamořené autostrády
se změní na klidnější bulváry osázené stromy. Podél nich
zbyde prostor na bezpečné cyklostezky. Změna k lepšímu
se dotkne i mnoha dnes zanedbaných míst, která se po
dokončení stavby promění v upravené zahrady.
1
Doprastav staví až v dalekém Ázerbájdžánu
V okolí Myslbekovy ulice a Prašného mostu vyroste nový
park s odpočinkovými místy a vyhlídkou
Součástí nového parku bude i kompletní obnova potoka
Brusnice s nově zbudovaným jezírkem
nuté i s kořenovým balem a přesazené jinam. Doprastav
se však v Baku setkal i s řadou odlišností, které ze
Slovenska běžně neznal. Trasa nové komunikace třeba
procházela bývalými i stále těženými ropnými poli, takže
na některých místech bylo nutné vyměnit kontaminované
podloží. V okolí také nebyl dostatek vhodných materiálů
na konstrukční vrstvy dálnice, a tak 300 nákladních aut
nepřetržitě 24 hodin denně naváželo potřebných 600 tisíc
tun štěrkopísku na technologickou základnu v Baku k dalšímu zpracování až ze vzdálenosti 165 km. Úplně poprvé
v Ázerbájdžánu byl na kryt vozovky použit modifikovaný
asfalt, takže ho asfaltéři museli vyrábět přímo na místě
ve vlastní výrobní lince.
V průběhu výstavby se ukázalo, že nejdůležitějším
momentem kontraktu byl správný výběr hlavního subdodavatele. Německo-ázerbájdžánská stavební společnosti
AzWirt se projevila jako nejlepší v celé zemi. Hlavně díky
ní se 22. října podařilo dálnici odevzdat do předčasného
užívání. Všechny práce by na stavbě měly skončit do konce letošního prosince, včetně jejího předání investorovi.
Jarmila Šnoblová, foto archiv Doprastavu
E V RO PA
Černé moře
Ka
sp
ic
Mezi stanicí metra Hradčanská a dejvickým nádražím
bude zřízen nový park s fontánou a relaxačními místy
ře
A F RIK A
Baku
mo
Ázerbajdžán
ké
Slovenská společnost Doprastav, člen DDM Group,
dokončuje náročnou stavbu až v dalekém Ázerbájdžánu
(mapa). Do konce prosince předá investorovi v předstihu téměř 8 km nové dálnice. Její vybudování umožnily
výkopy o objemu 561 tisíc m³, 697 tisíc kubíků náspů
a 228 tisíc tun spotřebovaných asfaltových směsí.
Reconstruction and Upgrading of Airport Road from
Roundabout Azizbekov to Heydar Aliyev International Airport, Baku patří vedle dálnic mezi Ázerbájdžánem a sousedními státy k největším nově prováděným projektům.
Propojuje centrum hlavního města Baku s mezinárodním
letištěm Heydara Aliyeva. Stavba je rozdělená na čtyři
úseky, na něž byly jednotlivě vypsány tendry. Doprastavu
se podařilo uspět v posledních dvou, jež zahrnují úsek
od km 5,5 do km 13,169. Jeho organizační složka v Baku
je od října 2007 realizuje (foto č. 1).
Stará cesta měla malou šířku, směrově neoddělené
pruhy a úrovňová křížení s místními komunikacemi. Nová
komunikace, která ji směrově a výškově kopíruje, bude
mít dva oddělené pásy se 4 až 6 jízdními pruhy. V prvním
kilometru od začátku až po křižovatku Sabunchu jich celkem bude 12, dál k letišti jich bude pokračovat jen osm.
Doprastav má na starost stavbu 7,669 km dlouhé dálnice s 8 směrově rozdělenými jízdními pruhy. V trase leží
mimoúrovňová křižovatka Surakhani, dispozičně řešená
jako dálniční „čtyřlístek“. Její součástí je i železobetonový
most tvořený dvěma samostatnými mostními konstrukcemi se společnými opěrami. Protože se nachází v seismicky aktivní oblasti, jsou na všech pilířích seismické
zarážky a elastomerové tlumiče nárazu. Do úseku Doprastavu jsou zahrnuty i čtyři lávky pro pěší, kryté ze všech
stran eloxovanými plechy s polyakrylátovými výplněmi.
Stavba už od začátku respektovala ochranu životního
prostředí. Všechny stromy, které na staveništi překážely
a u nichž to bylo možné, byly speciálním strojem vyrýp-
2
Z prvních smluvních žáků už jsou zaměstnanci
Na zrekonstruovaných ulicích Milady Horákové a Hradčanské vyniknou nové tramvajové i autobusové zastávky
Díky stavbě tunelů se červeně značené cyklotrasy na území Prahy 6 a 7 rozrostou až o šest nových kilometrů
Tunely i podzemní garáže na Letenské pláni skryje park,
kolem kterého se uklidní i automobilová doprava
– l s –, v i z uali z ac e S AT R A , s pol. s r.o.
Metrostav_19_08.indd 2
Program Metrostavu na získávání dělnického personálu se osvědčil. Jeho pilotní projekt dokázal, že podpora
smluvních žáků přináší očekávaný výsledek. Do zaměstnání k nám nastoupili všichni absolventi Střední
školy technické z Prahy 4, které naše společnost vloni
podporovala v posledním roce jejich studia.
Praktickou přípravu v průběhu školy vykonávali přímo na pracovištích divizí, se kterými podepsali smlouvu
a kam po absolvování nastoupili. Nešli tedy do neznáma
a ani oni nebyli pro zkušenější kolegy úplnými nováčky.
K divizi 6 nastoupil čerstvě vyučený elektrikář Roman Kupka (na foto s personálním ředitelem Metrostavu
PhDr. Josefem Škorpilem, v pozadí Ing. Pavel Šplíchal).
„Pracuje u nás pořád a jsme s ním spokojení,“ potvrdil jeho instruktor Bohumil Zelinger, který Romanovi pomáhal
už při praktické přípravě. Aby jeho pomoc byla účelná,
složil spolu s ostatními instruktory Metrostavu zkoušky
z tzv. pedagogického minima, které potvrdily, že své odborné znalosti doplnil i o učitelské dovednosti.
Další dva mladí elektrikáři nastoupili k divizi 9. „Václav
Janoušek i David Rambousek mezi nás dobře zapadli,“ říká jeden ze tří instruktorů divize 9 Jiří Ghünter a doplňuje:
„V projektu chceme pokračovat, protože nám nejen pomáhá doplnit počet profesních specialistů, ale umožňuje
zaučit si budoucí kolegy od začátku, jak potřebujeme.“
Na zámečníka se vloni vyučil jen jediný smluvní žák
– Jan Schäfer. Doplnil řady specialistů v divizi 7 a jeho
instruktor Pavel Štefaňák o něm a o projektu prozrazuje:
„I když Honza pracoval v naší dílně už v průběhu školy,
stále ho máme co učit. Vítáme možnost, že můžeme sami
ovlivnit výuku budoucích zaměstnanců našeho provozu.
Zapojíme se proto i do pokračování projektu.“
Po skončení letošního školního roku by k nám mělo
nastoupit 7 smluvních žáků, kteří do pilotního projektu
vstoupili ve 2. roce studia. O rok později 9 dalších, jež naše společnost v rámci pilotního projektu podporovala už
od 1. ročníku. V červenci 2011 by potom naše řady mělo
doplnit asi 80 profesních specialistů – zedníků, tesařů,
elektrikářů a zámečníků. S Metrostavem podepsali pracovní smlouvu s odloženou dobou nástupu letos v září,
v prvním roce regulérního běhu programu.
- ls -, foto Jaroslav Čvančara
Do Metrostavu Ing. Cuc nastoupil před 27 lety, ihned
po skončení studia na stavební fakultě ČVUT v Praze.
Od stavbyvedoucího metra se vypracoval na obchodně-technického náměstka divize 9, odkud v roce 1997
postoupil na místo zástupce obchodního ředitele celé
naší společnosti. Z centrály odešel letos na jaře, aby
se ujal vedení naší divize 6.
V nové funkci působíte téměř půl roku. Setkal jste se
za tu dobu s něčím, co vás překvapilo?
Věděl jsem, co mě čeká. Při práci na centrále jsem byl
po zakázkové stránce v kontaktu se všemi divizemi a díky
svému dlouhému působení v Metrostavu jsem znal i většinu svých nových spolupracovníků. Tady jsem se jen
utvrdil v tom, že lidé na divizi 6 mají o svou práci zájem
a chtějí se pustit do plnění úkolů tak, jak se očekává.
V posledním roce divize 6 procházela obtížným obdobím. Co chcete změnit, aby byla úspěšnější?
Upravujeme zejména výrobní program. V posledních dvou
letech obsahoval příliš mnoho projektů z oblasti bytové
výstavby, od kterých trochu ustupujeme. Chceme totiž
vyrovnat jednotlivé segmenty, ve kterých divize působí.
Perspektivní jsou pro nás vodohospodářské stavby, které
se v posledních letech dostaly do útlumu, protože dlouho
nebyly připravené žádné nové projekty. Díky dotacím
z Evropské unie, které do této oblasti směřují dnes, se
jich však opět chystá celá řada. Budeme se o ně ucházet
a snažit se, aby naplnily až čtvrtinu našeho výrobního
programu. I proto, že v jejich realizaci má divizi 6 dlouhou
tradici a pracují v ní lidé, kteří s nimi mají zkušenosti. Budeme také pokračovat v zakázkách ze segmentů občanské
a průmyslové výstavby a rozvíjet provoz železobetonových konstrukcí, včetně armozávodu a tesárny.
Které zakázky jsou teď pro divizi 6 nejvýznamnější?
Naším největším projektem je na Vypichu výstavba obchodního centra Kaufland, včetně administrativní budovy. Významná je i stavba bytového komplexu Metropole
na Zličíně, kde jednu etapu dokončujeme a druhou, větší
máme rozpracovanou. Dále budujeme malou vodní elektrárnu v Troji a čerstvě se rozběhly práce na dvou zakázkách v jižních Čechách – na obchodním středisku Aventin
v Táboře a na úpravě jezu a prohrábce Vltavy v Českém
Vrbném. V Bratislavě realizujeme bytový soubor Parkville
a náš provoz železobetonových konstrukcí spolupracuje
s ostatními divizemi Metrostavu na řadě dalších projektů
– včetně tunelového komplexu Blanka.
Co vás v poslední době v práci nejvíc potěšilo?
Každý den mám alespoň malou radost, že se něco povedlo, podle okolností. Od 8. října mám ale radost velkou,
protože nabyla právní moci kolaudace bytového projektu
Parkville v Bratislavě. Čekají nás teď náročné přejímky, ale
věřím, že celý projekt dospěje ke zdárnému konci.
Jak chcete dál postupovat v zahraničí a v regionech?
Na Slovensku bychom se rádi udrželi. V Bratislavě se dnes
hodně staví a chtěli bychom tam trvale zaměstnat alespoň
jeden tým. V jižních Čechách máme rozestavěné dvě nové
zakázky, o kterých jsem již mluvil, a ucházíme se o další.
Na Vysočině, kde také máme regionální zastoupení, je
situace složitější. Staví se tam výrazně méně než jinde,
ale ve výhledu právě tam očekáváme některý z vodohospodářských projektů a věříme, že už příští rok bychom
i tady měli plnit standardní objemy.
Vloni v prosinci jste vyhrál tradiční tenisový turnaj
ve čtyřhrách Metrostav Open. Máte čas připravit se
na jeho letošní desátý, jubilejní ročník?
Moje práce je stále časově velmi náročná a dokonce pestřejší než dřív, protože musím okamžitě řešit úkoly, které
se každý den objevují ve všech oblastech, s nimiž divize
přichází do styku. Přesto má tenis stále pevné místo
v mém rozvrhu a snažím se dostat na kurt alespoň jednou
týdně. Rád bych totiž vítězství v Metrostav Open po roce
obhájil v barvách naší divize 6.
10/30/08 10:47:43 AM