strana 3

zpravodajství z divizí

1

Rekonstrukce se podařila bez výluky na trati

V úterý 14. října předala divize 4 do užívání zrekonstruovaný most nad železnicí v karlovarské ulici

U Trati. Díky změně původně navržené konstrukce tým

Ing. Zdeňka Rozsypálka stavbu o 20 % zrychlil a dokončil ji 37 dní před termínem. Dodržel přitom všechny

bezpečnostní předpisy a bez vad a nedodělků ji provedl

za nepřetržitého vlakového provozu bez výluky.

„Z archivu jsme zjistili, že starý most postavili na přelomu 19. a 20. století,“ poznamenal při otevření ředitel

divize 4 Ing. Josef Neuwirth a doplnil: „Věříme, že naše

dílo (foto č. 1, 2) bude stejně kvalitní a vydrží podobně

dlouhou dobu.“ Spolu s projektantem a zástupci karlovarského magistrátu v čele s náměstkem Ing. Petrem Keřkou

most otevřel přestřižením symbolické pásky.

Neformální slavnosti předcházela sice krátká, ale

náročná stavba. Přemosťovaná trať slouží v Karlových

Varech jako spojka Horního a Dolního nádraží a intenzitou

provozu připomíná spíše tramvaj, protože vlaky po ní jezdí

každých 20 až 30 minut. V létě jsou navíc posíleny výletními soupravami. České dráhy proto Metrostavu nepovolily žádnou železniční výluku v prázdninových měsících

a ostatní výluky požadovaly ohlásit tři měsíce předem.

Stavba začala koncem května a v případě dodržení

podmínek Českých drah by ji nebylo možné dokončit

v termínu. Po vybourání svršku proto dělníci pod starý

most podvěsili ochrannou ocelovou konstrukci, původní

ocelobetonovou konstrukci ručně odbourali a zbylé nosníky vyzvedli pomocí jeřábu, takže výluku nepotřebovali.

Spodní stavbu, včetně zdiva křídel a opěr mostu, zasanovali a zesílili vrtanými mikropilotami s trubkovou výztuží.

„Vodorovnou jednopolovou konstrukci mostu jsme

měli betonovat na skruži,“ vysvětlil Ing. Rozsypálek. „To

by ale bez výluky nešlo, a proto jsme původně navržený železobetonový most nahradili spřaženou konstrukcí

z 11 m dlouhých prefabrikovaných nosníků, které jsme

následně zmonolitnili na původně navrženou tloušťku.“

Nosníky mohl na opěry ukládat jen malý jeřáb, protože nízko nad mostem prochází trasa elektrického vedení. Hmotnost jednotlivě ukládaných prvků tak omezila

únosnost montážní techniky, která tím ovlivnila i počet

nosníků. Na šířku mostu jich nakonec muselo být sedm

a podařilo se je po jednom uložit pokaždé jen v intervalu

mezi průjezdy pravidelných spojů. Akci zajišťoval pracovník Českých drah, který odjezd vlaků z nejbližší stanice

povolil až po bezpečném uložení jednotlivých nosníků.

Rekonstrukce mostu v Karlových Varech patřila svými parametry mezi malé stavby. Pro městskou dopravu

však byla velmi důležitá. Sto let starý most totiž nepočítal

s rozvojem provozu a jeho zúžená zatáčka byla nebezpečná pro chodce i motoristy. Rozšířená a moderní vozovka

na novém přehledném mostě dnes umožňuje naráz bezproblémový průjezd protijedoucích vozidel. Zkrácením

stavby dala divize 4 všem obyvatelům Karlových Varů

navíc příjemný dárek, když o měsíc dřív zvýšila bezpečnost a plynulost automobilové i městské dopravy.

Lenka Svobodová, foto Stanislav Kožený

2

Divize 1 staví v Plzni nový zimní stadion

Dvoulodní halu pro dvě ledové plochy nového zimního

stadionu staví od letošního července v plzeňské části

Košutka tým Ing. Miroslava Kšíra z plzeňské oblasti

divize 1. V současnosti dohlíží na betonáže svislých

konstrukcí 1. podlaží. Kvalitu nových kluzišť vyzkouší

bruslaři už v září příštího roku.

Investorem stavby je bývalý vynikající cyklokrosař

Roman Kreuziger, otec snad nejznámějšího současného

českého cyklisty. Na stavbu se mu podařilo získat více

než sto milionů z Evropského fondu pro regionální rozvoj,

které představují asi 56 % z celkových nákladů.

Sportovní stadion bude dvoulodní a zastřeší dvě ledové plochy, oddělené středním dvoupodlažním zázemím.

Kromě technologické části v něm budou i šatny, fitness,

restaurace a prostory pro další sportovní vyžití.

Hala A bude mít malou tribunu pro asi 250 diváků

a bude sloužit výhradně pro tréninky a ligová utkání

nižších hokejových soutěží. Hala B bude k dispozici bruslařům z řad veřejnosti. „Obě plochy budou sloužit celoročně,“ vysvětlil Roman Kreuziger. „Pokud by druhá nebyla

mimo sezónu dostatečně vytížena při bruslení, využijeme

ji pro takové sporty, jako je třeba florbal.“

Maximální výška klenutých hal dosáhne 14 m, dvoupodlažní zázemí s plochou dvouplášťovou střechou bude

o pět metrů nižší. Obvodový plášť stadionu bude vyzdívaný, doplněný sendvičovými fasádními panely.

„Založení objektu na základových pasech a patkách

jsme už dokončili, máme hotové i vrtané piloty pod sloupy

nosné ocelové konstrukce. V současné době dokončujeme železobetonové stěny 1. NP (foto),“ popisuje Ing. Kšír.

„Montáž parabolických rámů ocelové konstrukce zastřešení hal zahájíme asi za měsíc, na přelomu ledna a února

ji pak dokončíme, včetně pokládky trapézových plechů.“

Divize 1 je generálním zhotovitelem nejen stavební

části stadionu, včetně přilehlého parkoviště a zpevněných

ploch, ale i dodavatelem moderní technologie chlazení.

Pokud by potřebovala poradit, má se kam obrátit. Metrostav v posledních letech postavil či zrekonstruoval

řadu zimních stadionů. Na největším a nejsložitějším teď

pracuje divize 9 v Karlových Varech, kde dokončuje velkou

multifunkční arénu se dvěma ledovými kluzišti.

Část Americké třídy v Plzni je opět otevřena

Téměř po půl roce se obyvatelé Plzně a okolí dočkali. V pondělí 13. října byla totiž slavnostně uvedena

do provozu první část rekonstruované Americké třídy,

jedné z nejfrekventovanějších tepen ve městě. Nově otevřený úsek spojuje Wilsonův most s Resslovou

ulicí. Současná stavba také navazuje na rekonstrukci

spodní části ulice směrem k nádraží, která byla provedena před patnácti lety.

Otevření první třetiny rekonstruované třídy (foto č. 1)

se zúčastnil ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil, primátor Plzně Ing. Pavel Rödl a za zhotovitele stavby ředitel

divize 1 Metrostavu Ing. Milan Veselský a ředitel oblasti

Plzeň Ing. Václav Apolín.

V novém úseku je vozovka nyní zúžena na jeden pruh

a byly rozšířeny chodníky, kde jsou k dispozici dvě nová

pítka a dvě fontány (foto č. 2). Bylo zde vysázeno i 13 jasanů. Smyslem rekonstrukce Americké třídy je totiž především zklidnění a zpříjemnění dříve rušné části Plzně.

Výraznou změnou je pak také nově vybudovaný kruhový

objezd, který byl v této části bulváru zprovozněn již před

dvěma měsíci. Kromě viditelných úprav byly komplexně zrekonstruovány inženýrské sítě zahrnující výstavbu

vodovodů, plynovodů, horkovodů a kabelových vedení.

Vodovodní potrubí už bylo třeba staré 110 let a obyvatele

trápilo častými poruchami. Nové bude měřit 1,5 kilometru. Celkem bude pod bulvárem téměř 23 kilometrů kabelů,

včetně sdělovacích, rozhlasu a světelné signalizace.

1

„Reakce veřejnosti ihned po otevření nového úseku je

vynikající a všichni si chválí moderní podobu této páteřní

komunikace s novou kruhovou křižovatkou a oddechovou

zónou s vysázenými stromy, lavičkami a fontánami,“ říká

vedoucí projektu Ing. Radek Böhm a vzpomíná, jak se

tým Metrostavu pod jeho vedením musel vyrovnat se ztíženými podmínkami, když v právě otevřeném úseku přes

staveniště projížděly dvě trolejbusové linky.

Stavba v Plzni byla výjimečná už jen svým umístěním,

protože jde o nejrušnější městskou tepnu, kterou projdou

denně desítky tisíc lidí. „Bylo a stále je nutné zajistit jejich

bezpečný a plynulý pohyb po staveništi, stejně tak i přístup do všech nemovitostí, obchodů, restaurací a úřadů

a zachovat zásobování celé oblasti,“ dodal vedoucí projektu Ing. Radek Böhm.

I přes slavnostní okamžiky mají pracovníci divize 1

i nadále plné ruce práce. Pokračuje totiž rekonstrukce další části Americké třídy mezi ulicí Martinskou a křižovatkou Jungmannova/Škroupova a dále v horní části bulváru.

„Provádíme práce na komunikaci a chodnících středního

úseku a dokončujeme pokládky inženýrských sítí v horní

části stavby,“ říká Ing. Böhm. Další část Americké třídy

by měla být otevřena zhruba za měsíc. Termín dokončení

celé rekonstrukce za asi 200 milionů korun je stanovený

na 31. prosinec letošního roku. Tým divize 1 dělá vše pro

to, aby se jej podařilo dodržet.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

2

Z autobusového nádraží multifunkční centrum

Za pomoci divize 8 vyrůstá v Chomutově na místě původního autobusového nádraží nový projekt s názvem

CHOMUTOV CITY CENTER, který v sobě zahrnuje jak

komerční, tak i obytnou část. Obyvatelé Chomutova by

se do roka měli dočkat dvoupatrové obchodní galerie

a do 16 měsíců 20 moderních bytových jednotek a nových parkovacích prostor.

Vznikající projekt uzavírá a dotváří zástavbu v západní

části městské památkové zóny. Navazuje na Táboritskou

ulici, která bude díky vznikajícímu obchodnímu centru

celkově oživena. Bytový dům, který je součástí projektu, vytvoří propojovací článek mezi historickým centrem a novostavbou obchodní galerie. Po architektonické

stránce se snaží co nejvíc přiblížit navazující stávající

zástavbě historického centra. Je rozčleněn tak, aby nepůsobil příliš mohutně, a k tomu přispívá i členění jeho fasády do barevných kombinací více typů strukturovaných

omítek a obkladů z cihelných pásků (vizualizace).

Obytná část má pět nadzemních podlaží. V přízemí budou garáže pro 16 vozidel a prostory technického zázemí

objektu. Druhé až páté nadzemní podlaží je určeno dvaceti

bytovým jednotkám ve velikostech od 1+KK po 4+KK.

Větší část projektu tvoří dvoupatrová nákupní galerie, které dominuje atrium kryté kruhovým tubusem se

šikmým proskleným střešním světlíkem. Budou zde převážně obchodní jednotky a v pasáži kavárny s rychlým občerstvením. Na střeše galerie najde své místo parkoviště

pro 52 motorových vozidel. K vertikální dopravě poslouží

dva výtahy a dva eskalátory. Celý projekt multifunkčního

centra je opatřen bezbariérovými vstupy.

Stavba byl zahájena letos v srpnu. S dokončením obchodní galerie se počítá v září 2009, celý projekt pak bude

završen v lednu 2010, kdy budou hotovy bytové jednotky.

Jak nám sdělil vedoucí projektu, Ing. Radek Zeman, v současné době se provádějí základy pro obchodní galerii.

„Stavba probíhá standardně bez větších problémů.

Menší komplikace se projevují v jejím založení, protože

podloží bylo značně narušeno předchozím archeologickým výzkumem, který v původním terénu nenechal

kámen na kameni,“ říká Ing. Zeman. „V průběhu likvidace

původního autobusového nádraží zde byly objeveny pozůstatky sahající až do 13. století. Vedle románských základů tu průzkumníci narazili i na nacistický archiv z druhé

světové války. Náročný archeologický průzkum jim zabral

šest měsíců. Stavbu nového centra značně opozdil a provádění monolitických železobetonových konstrukcí nám

posunul do nepříznivého zimního období.“

Ter e z a Re g n er o v á, v i z u al. ar c hi v s t a v b y

Lenka Svobodová, foto archiv divize 1

Metrostav_19_08.indd 3

10/29/08 6:08:33 PM