Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 3
Při stavbě nákupní galerie Central Chomutov naczel
tým stavitele Václava Spálenky zdivize8 nastaveništi
vhistoricm centru města artefakty z13. až 20. stole-
tí. Pojejím otevření 15. října se snimi vdokumentár
archeologické výstavě může seznámit ivejnost.
Pracovníci záchranného výzkumu nalezli při výkopech
základů Centralu Chomutov naŽižkově náměstí pozůstat-
ky věže středověké komendy řádu německých ryřů azdi
starobylého sídla pánů zVeitmile, které v19. století zni-
čila stavba pivovaru. Ten před II. světovou válkou sloužil
už jen jako sklad, byla vněm však ukryta část památek
zmístch archeologických průzkumů. Nikdo onich ne-
děl, pobombardoní města vdubnu 1945 aodsunu
mců byly ruiny pivovaru srovny se zemí anajejich
místě vzniklo autobusové nádraží. Zasypané expoty
nalezly až bagry při výkopech základů nákupní galerie.
Archeologické objevy odsunuly zátek naší stavby
azkomplikovaly ijejí zakní, protože jsme se museli
vybat pozůstatm mohutných zdí a zhutňovat pod-
loží, kde výzkum nenechal kámen na kameni,“ vrací se
ve vzpomínkách o rok zt Ing. Zeman z divize 8, kte-
rý tým stavitele Spálenky podporoval. „Železobetono
konstrukce hrubé stavby jsme ale ipřes zimní období do-
končili včas astavba proběhla vklidu, vdobré spolupráci
sinvestorem isvedem města. Pozkušenostech zvý-
stavby galerie vMostě jsme investorovi doporučili změnit
chlazení atopení zcentrálního nalokální, což je vpřípa
zdejší dispozice avyužití provozů dokonce iúspornější.“
Aby galerie zapadla do okolí, architekti z atelieru
Aukett rozčlenili její půdorys ifasádu nameí celky. Od-
skočená nárí irozlná barevnost otek aobkladů tak
dobře simulují seskupení více mach domů (foto č. 1).
Central Chomutov (foto č. 2, 3) slavnostně oteel
15. října generální ředitel developerské skupiny Crestyl
Omar Koleilat astarostka města Ivana Řápko. Galerie
zahrnuje 14 maloobchodních jednotek splochou 4400m²
a52parkovacích míst nastřeše objektu. Vedle ní se tyčí
zatím nedokončená Rezidence Chomutovka s 20 byty.
ce než 60 let opojená část historicho centra Cho-
mutova tak soasností oteela cestu dobudoucnosti.
Před začínající topnou sezonou mají provozovatelé
školských zízení vjiheské Volyni důvod kradosti.
Už žádné objedvky uhlí, nespolehlivý provoz kotelny
aúniky energie starými okny anezatepleným zdivem.
Zdejší internát, komplex budov Střední průmyslové
školy stavební aVyšší odborné školy v Resslově uli-
ci i centrální kotelna pro všechny budovy školského
charakteru totiž prošly rekonstrukcí. Nově se teď bude
vevšech budovách topit ekologickou biomasou.
Pracovníci divize 6 Metrostavu pod vedením Ing.Pe-
tra Šika dokoují rozsáhlou rekonstrukci všech škol-
ských budov adokonce listopadu by měli stavbu předat
investorovi. To ale nezname, že by se veškoch neučilo
anainternátu nebydleli studenti. Všechny práce vprůbě-
hu letho roku probíhaly a stále probíhají za plho
provozu. Vsouboru objektů domova mdeže, který tvoří
i panelové domy avstupní budova, jsou nově zaz
loie, aby studenti měli kdispozici větší pokoje. Vevšech
třech budovách internátu ivsousedním komplexu střední
školy jsou nová okna aobjekty jsou zatepleny (foto č. 1).
Stavbaři použili zateplovací systém zpolystyrenu anový
plášť včetně tepelné izolace získala také střecha. Součás
rekonstrukce byla samoejmě výměna topných těles,
rozvodů topení itechnologie vpředávacích stanicích.
Docentrální kotelny naDěkansm vrchu, která zá-
sobuje teplem a teplou užitkovou vodou již zmiňovaný
internát, školní jídelnu ataké obě budovy místní základní
školy av ž se dříve topilo uhlím, byl instalován nový
kotel nabiomasu (foto č. 2) včetně zásobku azáložních
plynových kot. Kotelna byla nově propojena podzemm
teplovodem sbudovami škol ainternátů. „Rekonstrukce
zahrnovala i na tomto objektu opravu střešního pláš,
výměnu výplní otvorů iněkteré dispozní změny. Museli
jsme demontovat sila nauhlí avkerou stávající techno-
logii, naopak nově zde vznikl ocelový přísešek,“ popisuje
zakázku vedoucí projektu Ing.Petr Šimák.
Vzhledem k tomu, že nebyly k dispozici podrobné
informace, najejichž základě by vznikla přesná procí
projektová dokumentace, museli stavbi řešit celou řadu
změn až vprůběhu prací. „Vnašem případě byl nejtší
změnou nově zastřený stk vatriu budovy školy, kte-
rý měl být původně tvarově zachován spouhou výměnou
makrolonových výplní, nakonec dojde k jeho komplet
výměně včetně nosch konstrukcí,“ říká Ing.Šimák. Ná-
ročná byla také koordinace všech prací sprovozem školy.
Technologie kotelny mohla být naplno demontována až
poukončení lské topné sezony, ale zároveň musela zů-
stat zachována dodávka teplé užitkové vody pro internát
ipro učebny aprostory školy.
Investice vcelkové hodnotě 115 milionů korun nare-
konstrukci a zateplení se určitě vyplatila. Jen výnou
kotelny nalehký topný olej vkomplexu objektů Střední
průmyslové školy, zateplením funkcionalistické budovy
zroku 1933 a díky novým oknům by se podle ředitele
školy RNDr.Jiřího Homolky měly snížit roční emise kys-
ličníku uhliho veVolyni o 3080 tun a uspořit téř
9,5tisíce gigajoulů energie.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
Chomutovská cesta odminulosti kbudoucnosti
1
Školy veVolyni budou topit ekologicky
2 3
Úpa zaBohuslavicemi je omnoho čistší
Prodloužená Místecká dodržuje harmonogram
Na rychlostní komunikaci I/56 v úseku OstravaPro-
dloužená Místecká je více než půldruhého roku jak-
sepatří živo. Kupodivu se zde však netvoří kolony aut
a nehrozí dopravní nehody. Tenhle prostor totiž patří
sdružení firem STRABAG, FIRESTA aBÖGL &KRÝSL,
které zde pod vedením ní divize 4 staví novou silnici,
jež posvém dokončení vprvní polovině roku 2011 pro-
pojí již funkční úsek dálnice D1 se znou rychlostní
komunikací I/56 zFrýdku-stku doOstravy.
Co bude tato spojnice znamenat pro město a okolí,
není třeba rozvádět. Dopravní dostupnost je jedním znej-
palčijších problémů, které severomoravský region léta
sužují. Celá akce najejí vylepšení je rozdělena dodvou
staveb, Metrostav se polí na první z nich. Začala loni
vbřeznu apodle slov vedouho projektu Ing.Michaela
Dibona zdivize 4 zatím běží podle harmonogramu.
Jde přitom o lo rozsáhlé a technicky nároč.
Po počátečních demolich a terénních úpravách bylo
eba vytvit 16 m vysoký násyp budoucí silnice. To
samo osobě vyžadovalo určitý čas; nejen proto, že sem
stavbaři museli navézt více než 300 tic m³ zeminy, ale
ikli době, potřebné pro konsolidaci čerstvého násypu.
Vedle toho čekalo nasdružení zhotovitelů vybudoní asi
18 km přeložek inžerských sítí.
Divize 4 se na stavbě přímo polí také budom
dvou orných zdí aí mos, nakterých aktuálně pro-
há betonáž apředpínání konstruk. Jedno zpřemos-
tění (foto) se stane součástí dominantní mimoúrovňové
okružní křižovatky, napojující budovanou komunikaci
načtyřproudovou dopravní tepnu Mariánskohorská. Jde
otechnicky irealizačně komplikovanou stavbu třípolové-
ho mostu, která se navíc dělá zaprovozu. Právě proto se
nedávno dokončená betonáž mostovky dá označit jako
jeden zdosud nejležijších momentů celé stavby, jehož
význam ještě umocňuje současné proměnlivé počasí.
V plm proudu jsou i práce v sousedícím areálu
Ostrama, kde vyrůstá 126 m dlouhý pětipolový most,
který navazuje navysouvanou ocelovou konstrukci nad
kolejtěm Českých drah.
Přesto, že realizace komplexu Prodloužená Místecká
pokračuje podle harmonogramu, dosud se investorovi ne-
podařilo uzavřít všechny dotčené majetkoprávní vztahy.
Jejich dešení je nezbytnou podmínkou pro to, aby ko-
nečný tern zprovoznění ceho úseku nebyl ohrožen.
rip–, foto archiv stavby
Koncem října skončí vTrutnově avjeho okolí projekt
nazvaný Čistá horní Úpa, který mimo dostavby a re-
konstrukce kanalizační sítě vregionu řešil iintenzifi-
kaci amodernizaci čistírny odpadch vod vBohusla-
vich nad Úpou. V rámci dodavatelského sdružení ji
prováděl tým Ing.Petra Brože zdivize 6.
„Dnes už běží kolaudní řízení ačistírna se připravuje
nazajení zkebho provozu,“ říká Ing.Br. „Ikdyž
jsme stavbu vroce 2007 zajili vtermínu, vroce 2008
jsme se potýkali se zoufam nedostatkem subdodavate-
lů, zsobeným vytížením kapacit při stavebním boomu.
Nakonec se nám podařilo čisrnu dokončit podle harmo-
nogramu, ato bez její celkové odstávky.“
Stávací čistírna vBohuslavich byla zastaralá aje
technologie nedokázala zodpadních vod účinně odstra-
ňovat zejména duk afosfor. Nesplňovala tak odtoko
parametry podle vsoučasnosti platných zákonů avsou-
ladu s roky Evropské unie. K potřebné modernizaci
čistírny navíc přibyl ipožadavek najejí intenzifikaci, aby
dokázala zvdnout i odpadní vody oddalších, až 15tic
nově napojených obyvatel ze stávající nebo plánované
zástavby vTrutnově avjeho oko.
„Čistírna sice měla dostatný objem nádrží,“ vysvět-
luje Ing.Br. „Museli jsme však provést jejich přestavbu
avynit vybavení (foto č. 1), protože bylo nevyhovující
soasným požadavkům. Nejc nám při tom pomoh-
la skupina vlastch zaměstnanců ní divize. Čistka
vBohuslavicích má dnes všechny technologie zdvoje
dodvou linek. Nově jsme vybudovali objekty pro součas-
nou technologii bioplynového hospodářství včetně koge-
neračch jednotek (foto č. 2), které zbioplynu vyrábě
elektrickou energii. Při této zakázce jsme si také potvrdili,
jak velký význam pro hladké dokončení prací má dobrá
spolupráce sprovozovatelem rekonstruovaného díla.
Projekt Čistá horní Úpa zahrnoval celkem 34 staveb-
ch objektů a Metrostav jej pro investora, společnost
Vodovody a kanalizace Trutnov, realizoval ve sdruže
se společnostmi BAK a OHL ŽS. Dnes všechny firmy
na svých částech zakázky dokoují jen drobné vady
anedodělky afinišují sterénními asadovými úpravami.
Projekt Čistá horní Úpa, spolufinancovaný zfondů Evrop-
ské unie, se prostě chýlí kekonci. Díky němu bude nejen
čistá voda vcelé Úpě avrekreační nádrži Rozkoš uČes
Skalice, ale ivLabi, dohož se řeka vvá, akterým její
vody plynou až doSeverního me. Tým Ing.Brože však
sekologickými projekty naseveru Čech nekončí. ZBohu-
slavic nad Úpou se už pomalu přesunuje jen o130 km dál
doJablonného vPodješ, kde bude podobné práce při
rekonstrukci čistírny odpadních vod jako vBohuslavich
provádět pro zvýšení čistoty říčky Plonice.
2
2
1
1
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (483 ms)

Rendering Strana 4 (104220): (0/1) (476 ms)

Rendering Strana 3 (104219): (0/1) (523 ms)

Rendering Strana 2 (104218): (0/1) (522 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3141/vth120889-1.jpg (2x)

 i3141/vth120890-1.jpg (2x)

 i3141/bg104219.svg

 i3141/vth120891-1.jpg (2x)

 i3141/vth120888-1.jpg