strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Chomutovská cesta od minulosti k budoucnosti
Při stavbě nákupní galerie Central Chomutov nacházel
tým stavitele Václava Spálenky z divize 8 na staveništi
v historickém centru města artefakty z 13. až 20. století. Po jejím otevření 15. října se s nimi v dokumentární
archeologické výstavě může seznámit i veřejnost.
Pracovníci záchranného výzkumu nalezli při výkopech
základů Centralu Chomutov na Žižkově náměstí pozůstatky věže středověké komendy řádu německých rytířů a zdi
starobylého sídla pánů z Veitmile, které v 19. století zničila stavba pivovaru. Ten před II. světovou válkou sloužil
už jen jako sklad, byla v něm však ukryta část památek
z místních archeologických průzkumů. Nikdo o nich nevěděl, po bombardování města v dubnu 1945 a odsunu
Němců byly ruiny pivovaru srovnány se zemí a na jejich
místě vzniklo autobusové nádraží. Zasypané exponáty
nalezly až bagry při výkopech základů nákupní galerie.
„Archeologické objevy odsunuly začátek naší stavby
a zkomplikovaly i její zakládání, protože jsme se museli
vyhýbat pozůstatkům mohutných zdí a zhutňovat podloží, kde výzkum nenechal kámen na kameni,“ vrací se
2
ve vzpomínkách o rok zpět Ing. Zeman z divize 8, který tým stavitele Spálenky podporoval. „Železobetonové
konstrukce hrubé stavby jsme ale i přes zimní období dokončili včas a stavba proběhla v klidu, v dobré spolupráci
s investorem i s vedením města. Po zkušenostech z výstavby galerie v Mostě jsme investorovi doporučili změnit
chlazení a topení z centrálního na lokální, což je v případě
zdejší dispozice a využití provozů dokonce i úspornější.“
Aby galerie zapadla do okolí, architekti z atelieru
Aukett rozčlenili její půdorys i fasádu na menší celky. Odskočená nároží i rozdílná barevnost omítek a obkladů tak
dobře simulují seskupení více malých domů (foto č. 1).
Central Chomutov (foto č. 2, 3) slavnostně otevřel
15. října generální ředitel developerské skupiny Crestyl
Omar Koleilat a starostka města Ivana Řápková. Galerie
zahrnuje 14 maloobchodních jednotek s plochou 4400 m²
a 52 parkovacích míst na střeše objektu. Vedle ní se tyčí
zatím nedokončená Rezidence Chomutovka s 20 byty.
Více než 60 let opomíjená část historického centra Chomutova tak současností otevřela cestu do budoucnosti.
3
Prodloužená Místecká dodržuje harmonogram
Na rychlostní komunikaci I/56 v úseku Ostrava–Prodloužená Místecká je více než půldruhého roku jaksepatří živo. Kupodivu se zde však netvoří kolony aut
a nehrozí dopravní nehody. Tenhle prostor totiž patří
sdružení firem STRABAG, FIRESTA a BÖGL & KRÝSL,
které zde pod vedením naší divize 4 staví novou silnici,
jež po svém dokončení v první polovině roku 2011 propojí již funkční úsek dálnice D1 se zmíněnou rychlostní
komunikací I/56 z Frýdku-Místku do Ostravy.
Co bude tato spojnice znamenat pro město a okolí,
není třeba rozvádět. Dopravní dostupnost je jedním z nejpalčivějších problémů, které severomoravský region léta
sužují. Celá akce na její vylepšení je rozdělena do dvou
staveb, Metrostav se podílí na první z nich. Začala loni
v březnu a podle slov vedoucího projektu Ing. Michaela
Dibona z divize 4 zatím běží podle harmonogramu.
Jde přitom o dílo rozsáhlé a technicky náročné.
Po počátečních demolicích a terénních úpravách bylo
třeba vytvořit 16 m vysoký násyp budoucí silnice. To
samo o sobě vyžadovalo určitý čas; nejen proto, že sem
stavbaři museli navézt více než 300 tisíc m³ zeminy, ale
i kvůli době, potřebné pro konsolidaci čerstvého násypu.
Vedle toho čekalo na sdružení zhotovitelů vybudování asi
18 km přeložek inženýrských sítí.
Divize 4 se na stavbě přímo podílí také budováním
dvou opěrných zdí a tří mostů, na kterých aktuálně probíhá betonáž a předpínání konstrukcí. Jedno z přemostění (foto) se stane součástí dominantní mimoúrovňové
okružní křižovatky, napojující budovanou komunikaci
na čtyřproudovou dopravní tepnu Mariánskohorská. Jde
o technicky i realizačně komplikovanou stavbu třípolového mostu, která se navíc dělá za provozu. Právě proto se
nedávno dokončená betonáž mostovky dá označit jako
jeden z dosud nejdůležitějších momentů celé stavby, jehož
význam ještě umocňuje současné proměnlivé počasí.
V plném proudu jsou i práce v sousedícím areálu
Ostrama, kde vyrůstá 126 m dlouhý pětipolový most,
který navazuje na vysouvanou ocelovou konstrukci nad
kolejištěm Českých drah.
Přesto, že realizace komplexu Prodloužená Místecká
pokračuje podle harmonogramu, dosud se investorovi nepodařilo uzavřít všechny dotčené majetkoprávní vztahy.
Jejich dořešení je nezbytnou podmínkou pro to, aby konečný termín zprovoznění celého úseku nebyl ohrožen.
–rip–, foto archiv stavby
Školy ve Volyni budou topit ekologicky
Před začínající topnou sezonou mají provozovatelé
školských zařízení v jihočeské Volyni důvod k radosti.
Už žádné objednávky uhlí, nespolehlivý provoz kotelny
a úniky energie starými okny a nezatepleným zdivem.
Zdejší internát, komplex budov Střední průmyslové
školy stavební a Vyšší odborné školy v Resslově ulici i centrální kotelna pro všechny budovy školského
charakteru totiž prošly rekonstrukcí. Nově se teď bude
ve všech budovách topit ekologickou biomasou.
Pracovníci divize 6 Metrostavu pod vedením Ing. Petra Šimáka dokončují rozsáhlou rekonstrukci všech školských budov a do konce listopadu by měli stavbu předat
investorovi. To ale neznamená, že by se ve školách neučilo
a na internátu nebydleli studenti. Všechny práce v průběhu letošního roku probíhaly a stále probíhají za plného
provozu. V souboru objektů domova mládeže, který tvoří
tři panelové domy a vstupní budova, jsou nově zazděné
lodžie, aby studenti měli k dispozici větší pokoje. Ve všech
třech budovách internátu i v sousedním komplexu střední
školy jsou nová okna a objekty jsou zatepleny (foto č. 1).
Stavbaři použili zateplovací systém z polystyrenu a nový
plášť včetně tepelné izolace získala také střecha. Součástí
rekonstrukce byla samozřejmě výměna topných těles,
rozvodů topení i technologie v předávacích stanicích.
Do centrální kotelny na Děkanském vrchu, která zásobuje teplem a teplou užitkovou vodou již zmiňovaný
internát, školní jídelnu a také obě budovy místní základní
školy a v níž se dříve topilo uhlím, byl instalován nový
kotel na biomasu (foto č. 2) včetně zásobníku a záložních
1
plynových kotlů. Kotelna byla nově propojena podzemním
teplovodem s budovami škol a internátů. „Rekonstrukce
zahrnovala i na tomto objektu opravu střešního pláště,
výměnu výplní otvorů i některé dispoziční změny. Museli
jsme demontovat sila na uhlí a veškerou stávající technologii, naopak nově zde vznikl ocelový přístřešek,“ popisuje
zakázku vedoucí projektu Ing. Petr Šimák.
Vzhledem k tomu, že nebyly k dispozici podrobné
informace, na jejichž základě by vznikla přesná prováděcí
projektová dokumentace, museli stavbaři řešit celou řadu
změn až v průběhu prací. „V našem případě byl největší
změnou nově zastřešený světlík v atriu budovy školy, který měl být původně tvarově zachován s pouhou výměnou
makrolonových výplní, nakonec dojde k jeho kompletní
výměně včetně nosných konstrukcí,“ říká Ing. Šimák. Náročná byla také koordinace všech prací s provozem školy.
Technologie kotelny mohla být naplno demontována až
po ukončení loňské topné sezony, ale zároveň musela zůstat zachována dodávka teplé užitkové vody pro internát
i pro učebny a prostory školy.
Investice v celkové hodnotě 115 milionů korun na rekonstrukci a zateplení se určitě vyplatila. Jen výměnou
kotelny na lehký topný olej v komplexu objektů Střední
průmyslové školy, zateplením funkcionalistické budovy
z roku 1933 a díky novým oknům by se podle ředitele
školy RNDr. Jiřího Homolky měly snížit roční emise kysličníku uhličitého ve Volyni o 3080 tun a uspořit téměř
9,5 tisíce gigajoulů energie.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
2
Úpa za Bohuslavicemi je o mnoho čistší
Koncem října skončí v Trutnově a v jeho okolí projekt
nazvaný Čistá horní Úpa, který mimo dostavby a rekonstrukce kanalizační sítě v regionu řešil i intenzifikaci a modernizaci čistírny odpadních vod v Bohuslavicích nad Úpou. V rámci dodavatelského sdružení ji
prováděl tým Ing. Petra Brože z divize 6.
„Dnes už běží kolaudační řízení a čistírna se připravuje
na zahájení zkušebního provozu,“ říká Ing. Brož. „I když
jsme stavbu v roce 2007 zahájili v termínu, v roce 2008
jsme se potýkali se zoufalým nedostatkem subdodavatelů, způsobeným vytížením kapacit při stavebním boomu.
Nakonec se nám podařilo čistírnu dokončit podle harmonogramu, a to bez její celkové odstávky.“
Stávající čistírna v Bohuslavicích byla zastaralá a její
technologie nedokázala z odpadních vod účinně odstraňovat zejména dusík a fosfor. Nesplňovala tak odtokové
parametry podle v současnosti platných zákonů a v souladu s nároky Evropské unie. K potřebné modernizaci
čistírny navíc přibyl i požadavek na její intenzifikaci, aby
1
dokázala zvládnout i odpadní vody od dalších, až 15 tisíc
nově napojených obyvatel ze stávající nebo plánované
zástavby v Trutnově a v jeho okolí.
„Čistírna sice měla dostatečný objem nádrží,“ vysvětluje Ing. Brož. „Museli jsme však provést jejich přestavbu
a vyměnit vybavení (foto č. 1), protože bylo nevyhovující
2
současným požadavkům. Nejvíc nám při tom pomohla skupina vlastních zaměstnanců naší divize. Čistička
v Bohuslavicích má dnes všechny technologie zdvojené
do dvou linek. Nově jsme vybudovali objekty pro současnou technologii bioplynového hospodářství včetně kogeneračních jednotek (foto č. 2), které z bioplynu vyrábějí
elektrickou energii. Při této zakázce jsme si také potvrdili,
jak velký význam pro hladké dokončení prací má dobrá
spolupráce s provozovatelem rekonstruovaného díla.“
Projekt Čistá horní Úpa zahrnoval celkem 34 stavebních objektů a Metrostav jej pro investora, společnost
Vodovody a kanalizace Trutnov, realizoval ve sdružení
se společnostmi BAK a OHL ŽS. Dnes všechny firmy
na svých částech zakázky dokončují jen drobné vady
a nedodělky a finišují s terénními a sadovými úpravami.
Projekt Čistá horní Úpa, spolufinancovaný z fondů Evropské unie, se prostě chýlí ke konci. Díky němu bude nejen
čistá voda v celé Úpě a v rekreační nádrži Rozkoš u České
Skalice, ale i v Labi, do něhož se řeka vlévá, a kterým její
vody plynou až do Severního moře. Tým Ing. Brože však
s ekologickými projekty na severu Čech nekončí. Z Bohuslavic nad Úpou se už pomalu přesunuje jen o 130 km dál
do Jablonného v Podještědí, kde bude podobné práce při
rekonstrukci čistírny odpadních vod jako v Bohuslavicích
provádět pro zvýšení čistoty říčky Ploučnice.