Pomoc absolventům

vysokých škol při adaptaci

23. října 2009 / 19 / XXI

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Tomáše Fuksy,

vedoucího projektu z divize 3 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Metrostav pomáhá zajistit teplo pro

Plzeň str. 2

Chomutovská cesta od minulosti

k budoucnosti str. 3

Programová konference 2009

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Změny v Ústeckém kraji

Ing. Radek Zeman z divize 8, který v současnosti pracuje

jako ředitel výstavby hlavního výrobního bloku v Elektrárně

Ledvice, se 1. října stal novým oblastním ředitelem své

divize v Ústeckém kraji. Pro Metrostav v něm už jako

vedoucí projektu zdárně dovedl do konce stavby výrobního

závodu firmy Flexfill v Lovosicích a nákupní galerie Central

Most, která sousedila s novostavbou rezidence Odeon.

Hlasujte v soutěži

Nejlepší z realit

Do soutěže Nejlepší z realit

– Best of Realty 2009 byly

nominovány i Rezidence

Odeon v Mostě, AFI PALACE

v Pardubicích a pražské

novostavby Centra Opatov

(foto) a Národní technické knihovny, na kterých se velkou

měrou podílely divize Metrostavu. Můžete je podpořit

také hlasováním na internetových stránkách s adresou

www.bestofrealty.com/?do=80 a ovlivnit tím vítěze

v soutěži o Cenu čtenářů. Projekt s nejlepší průměrnou

známkou bude vyhlášen na slavnostním galavečeru, který

proběhne 12. listopadu v Kongresovém centru Praha.

Daruj krev

s Metrostavem

pátek 6. listopadu, 7,30–11 hodin

centrála Metrostavu

Koželužská ulice, Praha 8

Bližší informace najdete na intranetu.

Všem dobrovolným dárcům krve děkujeme!

Úspěch na Slovensku

Divize 6 Metrostavu získala v 15. ročníku slovenské soutěže Stavba roku cenu Bytový dům roku 2009

za obytný soubor Parkville (foto), který vloni v říjnu dostavěla v Bratislavě. Její úspěch je o to významnější,

že se jí podařil ve velké zahraniční konkurenci.

Porota u komplexu Parkville ocenila nejen originální

urbanistické řešení architektonicky výrazných vil zasazených do terasovitě řešených zahrad, ale i mimořádně

kvalitní zhotovení stavebních konstrukcí včetně jejich povrchových úprav. Stavbu pro společnost ORCO Development realizoval tým Ing. Josefa Dufka, cenu za Metrostav

převzal 1. října v Bratislavě ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc.

V soutěži uspěl i úsek dálnice D3 z Hričovského

Podhradí do Žiliny, který ve sdružení jako lídr stavěl

Doprastav. Dílo našich slovenských kolegů získalo Cenu

ministra výstavby a regionálního rozvoje SR a Cenu Svazu

stavebních podnikatelů Slovenska za mimořádnou kvalitu

stavebního díla, dosaženou netradiční technologií.

–red–, foto Josef Dufek

Ve čtvrtek 8. října se v hotelu Olympik setkalo více než

dvě stě manažerů Metrostavu na Programové konferenci. Ředitelé divizí je seznámili se stavem výrobních

jednotek a nastínili způsoby, jak chtějí překonat období

současné hospodářské recese. V hlavním projevu generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát objasnil svůj

názor na vývoj stavebního trhu, shrnul stav společnosti

a přiblížil možnosti i rizika, která ji v budoucnosti

čekají. Navrhl opatření pro jejich zvládnutí a vyložil

aktualizovanou strategii Metrostavu. Na závěr setkání

přednesli vybraní zaměstnanci divizí svoje osobní zkušenosti a poukázali na oblasti práce a vztahů, které je

podle jejich názoru vhodné a možné zlepšit.

„Sešli jsme se proto, abychom prodiskutovali možnosti, jak úspěšně překonat současnou recesi,“ přivítal

Ing. Pavel Pilát (titulní foto) účastníky konference (malé

foto). Poté dostali slovo ředitelé jednotlivých divizí.

Současný propad počtu soukromých investorů nejvíc

zasáhl divize 1, 3, 6 a 9, které se orientovaly převážně

na pozemní stavitelství. Mimo snížení nákladů chtějí jejich

ředitelé zkvalitnit a optimalizovat stav dělnického i technického personálu a zintenzivnit obchodní činnost hlavně

v regionech. Posilují vnitropodnikové nosné technologie

a přáli by si zlepšit informovanost a vztahy ve firmě.

Ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava připomněl, že

výstavba komplexu Blanka, pro niž byla divize založena,

je už plně rozpracovaná. V budoucnosti se chystá zaměřit

na marketing a přípravu na další stavební soutěže.

Divize 4 a 5, které se specializují na dopravní infrastrukturu, se potýkají s problémy nedostatečné legislativní připravenosti liniových staveb. Obě aktivně spolupracují s investory na odstraňování překážek při uvolňování

stavenišť a podporují rozvoj a zvýšení efektivity svých

nosných technologií. Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup

připomněl, že rozhodně nechtějí zůstat stranou, až se

u nás objeví požadavek na ražbu tunelů pomocí TBM.

Divizi 6 se podařilo vyvážit skladbu výrobního programu, když se víc soustředila na tradiční segmenty stavebnictví, zejména na vodohospodářské a ekologické stavby.

Její provoz železobetonových konstrukcí se ve svém oboru stal v Metrostavu dominantní. Obchodníkům divize se

navíc podařilo získat zakázky na Vysočině. Divize 7, jež

má víc servisní charakter, se prosadila ve výrobě velkých

ocelových mostů a snaží se o optimalizaci a modernizaci

strojového parku. Divize 8 se kromě pražského metra zaměřila na energetiku a stavba v Elektrárně Ledvice letos

naplnila její výrobní program více než z poloviny.

Ing. Pilát konstatoval, že ředitelé divizí obsáhli v příspěvcích vše důležité, čeho chce vedení firmy dosáhnout.

Poukázal na souvislosti evropského a českého stavebního trhu, jehož budoucnost vidí optimisticko-realisticky.

„Po roce 2013 se ale utlumí financování staveb z fondů

EU,“ připomněl a podotkl, že možná právě současná recese nám pomůže připravit se na následný pokles trhu.

V další části projevu konstatoval, že naše společnost

provedla revizi režijních nákladů, výkonových parametrů

a snížila výdaje na propagaci, reklamu a investice. Pro

překonání obtíží však musí být do budoucnosti flexibilnější a musí se víc věnovat aktivní obchodní politice. Je

také dál nutné zjednodušovat organizaci řízení, posilovat

vnitropodnikové nosné technologie a využívat všechny

možnosti Metrostavu, ale i Skupiny Metrostav a celé DDM

Group. „Abychom udrželi produktivitu i rentabilitu práce,

musíme hledat, jak omladit nejen dělnický personál,“

zdůraznil dál Ing. Pilát a připomněl nutnost pokračovat

ve snižování nákladů, doplnit portfolio technologií, zlepšit

práci v regionech a zvýšit zastoupení v oblasti energetiky

i ekologických a průmyslových staveb.

Ve všech úrovních strategií Ing. Pilát zdůraznil nutnost

optimalizace stavu a kvality personálu, upevnění pozice

na trhu, rozvoje nosných technologií a zlepšení systémů

řízení. Pro Metrostav přitom bude strategicky nejdůležitější naplnit výrobní program. „Krize přicházejí a odcházejí, ale silné podniky zůstávají a překonání obtíží je může

ještě posílit,“ uzavřel své vystoupení generální ředitel.

Vybraní pracovníci z divizí na závěr promluvili o osobních zkušenostech z projektů a o způsobech, které by

práci všech pomohly zlepšit. Kromě claimového managementu zmínili i způsoby, jak zefektivnit procesy při

vedení zakázek. Ústředním motivem většiny referátů byla

nutnost zlepšit spolupráci a komunikaci mezi divizemi

i společnostmi naší Skupiny. Ing. Pilát přislíbil, že se vedení bude podněty zabývat, protože v zájmu Metrostavu je

nejen projít obdobím krize se ctí, ale i navýšit kredit firmy,

kterou chceme předat našim následovníkům v plné síle.

Stavba Prodloužené Místecké

dodržuje harmonogram str. 3

Další zahájení ražeb

Práce na tunelovém komplexu Blanka se od 1. října rozeběhly i na posledním úseku ražeb z jámy Myslbekova

směrem na Prašný most. Symbolicky je zahájil pražský primátor Pavel Bém, když do portálu tunelu uložil

dřevěnou sošku sv. Barbory, která bude jako patronka

horníků chránit podzemní dílo i jeho pracovníky.

„Oba tunelové tubusy, které začneme ze stavební jámy

Myslbekova razit, budou třípruhé, dlouhé kolem 550 m

a spojíme je dvěma průjezdnými propojkami,“ říká vedoucí

projektu ražeb Ing. Miloslav Zelenka z divize 5 a pokračuje

s popisem: „Jejich běžný profil o ploše téměř 173 m² začneme u první tunelové trouby (foto č. 1) razit Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM) s horizontálním členěním

výrubu na kalotu, jádro a dno, které budeme s malým odstupem ihned uzavírat. Předpokládáme, že podle zastižené

geologie zhruba v polovině trasy budeme muset členění při

NRTM změnit na vertikální se sedmi výruby. Druhou jižní

troubu budeme kvůli horším geologickým podmínkám už

od začátku razit s vertikálním členěním.“

Stavbu podle starých hornických tradic chrání dřevěná soška sv. Barbory, kterou za velkého zájmu novinářů

pražský primátor a Ing. Zelenka (foto č. 2 zprava) společně

uložili do výklenku portálu. „Její ochrana je zde navíc symbolická i tím, že tyto tunely povedou pod dělostřeleckými

šancemi, které vymezují prostor staré Prahy,“ řekl při

malé slavnosti primátor Pavel Bém, který tak připomněl,

že světice byla podle legend nejen patronkou horníků

a stavebních dělníků, ale i dělostřelců.

1

V prostoru mezi Patočkovou a Myslbekovou ulicí nastoupili raziči divize 5 už do zajištěné stavební jámy, chráněné stěnou z velkoprůměrových pilot s osmi kotevními

úrovněmi. Spolu se zařízením staveniště jim ji předala

divize 2, která celou stavbu tunelového komplexu Blanka

řídí. Nezbytnou součástí zdejšího vybavení je i krytá opravárenská hala, v níž bude možné v zimě provádět opravy

a údržbu stavebních mechanismů.

Jáma na Prašném mostě, kde tunely vyústí, je zatím

vyhloubena jen asi do třetiny. Na jejím území se břidlicová

hornina mění ve spraše a sprašové hlíny s charakterem

zeminy. Poslední část ražeb proto pracovníci divize 5

provedou pod ochranou chemických injektáží.

Ing. Zelenka se svými lidmi naposledy razil druhou

troubu tunelu Lučice v Chorvatsku na dálnici A6 mezi

Záhřebem a Rijekou. Úspěšně završenou práci jim tam

komplikovaly nejen rozsáhlé kavernózní dutiny, návštěvy

medvědů a v zimě přívaly sněhu, ale zejména některé

místní zvyklosti v oblasti platební disciplíny. A protože

na Brusnici nic z toho nehrozí, zkušený tým divize 5

současnou ražbu posledního úseku tunelu Blanka jistě

dokončí včas, to znamená do konce příštího roku.

2