Pomoc absolventům
vysokých škol při adaptaci
23. října 2009 / 19 / XXI
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Tomáše Fuksy,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Metrostav pomáhá zajistit teplo pro
Plzeň str. 2
Chomutovská cesta od minulosti
k budoucnosti str. 3
Programová konference 2009
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Změny v Ústeckém kraji
Ing. Radek Zeman z divize 8, který v současnosti pracuje
jako ředitel výstavby hlavního výrobního bloku v Elektrárně
Ledvice, se 1. října stal novým oblastním ředitelem své
divize v Ústeckém kraji. Pro Metrostav v něm už jako
vedoucí projektu zdárně dovedl do konce stavby výrobního
závodu firmy Flexfill v Lovosicích a nákupní galerie Central
Most, která sousedila s novostavbou rezidence Odeon.
Hlasujte v soutěži
Nejlepší z realit
Do soutěže Nejlepší z realit
– Best of Realty 2009 byly
nominovány i Rezidence
Odeon v Mostě, AFI PALACE
v Pardubicích a pražské
novostavby Centra Opatov
(foto) a Národní technické knihovny, na kterých se velkou
měrou podílely divize Metrostavu. Můžete je podpořit
také hlasováním na internetových stránkách s adresou
www.bestofrealty.com/?do=80 a ovlivnit tím vítěze
v soutěži o Cenu čtenářů. Projekt s nejlepší průměrnou
známkou bude vyhlášen na slavnostním galavečeru, který
proběhne 12. listopadu v Kongresovém centru Praha.
Daruj krev
s Metrostavem
pátek 6. listopadu, 7,30–11 hodin
centrála Metrostavu
Koželužská ulice, Praha 8
Bližší informace najdete na intranetu.
Všem dobrovolným dárcům krve děkujeme!
Úspěch na Slovensku
Divize 6 Metrostavu získala v 15. ročníku slovenské soutěže Stavba roku cenu Bytový dům roku 2009
za obytný soubor Parkville (foto), který vloni v říjnu dostavěla v Bratislavě. Její úspěch je o to významnější,
že se jí podařil ve velké zahraniční konkurenci.
Porota u komplexu Parkville ocenila nejen originální
urbanistické řešení architektonicky výrazných vil zasazených do terasovitě řešených zahrad, ale i mimořádně
kvalitní zhotovení stavebních konstrukcí včetně jejich povrchových úprav. Stavbu pro společnost ORCO Development realizoval tým Ing. Josefa Dufka, cenu za Metrostav
převzal 1. října v Bratislavě ředitel divize 6 Ing. Jan Cuc.
V soutěži uspěl i úsek dálnice D3 z Hričovského
Podhradí do Žiliny, který ve sdružení jako lídr stavěl
Doprastav. Dílo našich slovenských kolegů získalo Cenu
ministra výstavby a regionálního rozvoje SR a Cenu Svazu
stavebních podnikatelů Slovenska za mimořádnou kvalitu
stavebního díla, dosaženou netradiční technologií.
–red–, foto Josef Dufek
Ve čtvrtek 8. října se v hotelu Olympik setkalo více než
dvě stě manažerů Metrostavu na Programové konferenci. Ředitelé divizí je seznámili se stavem výrobních
jednotek a nastínili způsoby, jak chtějí překonat období
současné hospodářské recese. V hlavním projevu generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát objasnil svůj
názor na vývoj stavebního trhu, shrnul stav společnosti
a přiblížil možnosti i rizika, která ji v budoucnosti
čekají. Navrhl opatření pro jejich zvládnutí a vyložil
aktualizovanou strategii Metrostavu. Na závěr setkání
přednesli vybraní zaměstnanci divizí svoje osobní zkušenosti a poukázali na oblasti práce a vztahů, které je
podle jejich názoru vhodné a možné zlepšit.
„Sešli jsme se proto, abychom prodiskutovali možnosti, jak úspěšně překonat současnou recesi,“ přivítal
Ing. Pavel Pilát (titulní foto) účastníky konference (malé
foto). Poté dostali slovo ředitelé jednotlivých divizí.
Současný propad počtu soukromých investorů nejvíc
zasáhl divize 1, 3, 6 a 9, které se orientovaly převážně
na pozemní stavitelství. Mimo snížení nákladů chtějí jejich
ředitelé zkvalitnit a optimalizovat stav dělnického i technického personálu a zintenzivnit obchodní činnost hlavně
v regionech. Posilují vnitropodnikové nosné technologie
a přáli by si zlepšit informovanost a vztahy ve firmě.
Ředitel divize 2 Ing. Miloslav Hadrava připomněl, že
výstavba komplexu Blanka, pro niž byla divize založena,
je už plně rozpracovaná. V budoucnosti se chystá zaměřit
na marketing a přípravu na další stavební soutěže.
Divize 4 a 5, které se specializují na dopravní infrastrukturu, se potýkají s problémy nedostatečné legislativní připravenosti liniových staveb. Obě aktivně spolupracují s investory na odstraňování překážek při uvolňování
stavenišť a podporují rozvoj a zvýšení efektivity svých
nosných technologií. Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup
připomněl, že rozhodně nechtějí zůstat stranou, až se
u nás objeví požadavek na ražbu tunelů pomocí TBM.
Divizi 6 se podařilo vyvážit skladbu výrobního programu, když se víc soustředila na tradiční segmenty stavebnictví, zejména na vodohospodářské a ekologické stavby.
Její provoz železobetonových konstrukcí se ve svém oboru stal v Metrostavu dominantní. Obchodníkům divize se
navíc podařilo získat zakázky na Vysočině. Divize 7, jež
má víc servisní charakter, se prosadila ve výrobě velkých
ocelových mostů a snaží se o optimalizaci a modernizaci
strojového parku. Divize 8 se kromě pražského metra zaměřila na energetiku a stavba v Elektrárně Ledvice letos
naplnila její výrobní program více než z poloviny.
Ing. Pilát konstatoval, že ředitelé divizí obsáhli v příspěvcích vše důležité, čeho chce vedení firmy dosáhnout.
Poukázal na souvislosti evropského a českého stavebního trhu, jehož budoucnost vidí optimisticko-realisticky.
„Po roce 2013 se ale utlumí financování staveb z fondů
EU,“ připomněl a podotkl, že možná právě současná recese nám pomůže připravit se na následný pokles trhu.
V další části projevu konstatoval, že naše společnost
provedla revizi režijních nákladů, výkonových parametrů
a snížila výdaje na propagaci, reklamu a investice. Pro
překonání obtíží však musí být do budoucnosti flexibilnější a musí se víc věnovat aktivní obchodní politice. Je
také dál nutné zjednodušovat organizaci řízení, posilovat
vnitropodnikové nosné technologie a využívat všechny
možnosti Metrostavu, ale i Skupiny Metrostav a celé DDM
Group. „Abychom udrželi produktivitu i rentabilitu práce,
musíme hledat, jak omladit nejen dělnický personál,“
zdůraznil dál Ing. Pilát a připomněl nutnost pokračovat
ve snižování nákladů, doplnit portfolio technologií, zlepšit
práci v regionech a zvýšit zastoupení v oblasti energetiky
i ekologických a průmyslových staveb.
Ve všech úrovních strategií Ing. Pilát zdůraznil nutnost
optimalizace stavu a kvality personálu, upevnění pozice
na trhu, rozvoje nosných technologií a zlepšení systémů
řízení. Pro Metrostav přitom bude strategicky nejdůležitější naplnit výrobní program. „Krize přicházejí a odcházejí, ale silné podniky zůstávají a překonání obtíží je může
ještě posílit,“ uzavřel své vystoupení generální ředitel.
Vybraní pracovníci z divizí na závěr promluvili o osobních zkušenostech z projektů a o způsobech, které by
práci všech pomohly zlepšit. Kromě claimového managementu zmínili i způsoby, jak zefektivnit procesy při
vedení zakázek. Ústředním motivem většiny referátů byla
nutnost zlepšit spolupráci a komunikaci mezi divizemi
i společnostmi naší Skupiny. Ing. Pilát přislíbil, že se vedení bude podněty zabývat, protože v zájmu Metrostavu je
nejen projít obdobím krize se ctí, ale i navýšit kredit firmy,
kterou chceme předat našim následovníkům v plné síle.
Stavba Prodloužené Místecké
dodržuje harmonogram str. 3
Další zahájení ražeb
Práce na tunelovém komplexu Blanka se od 1. října rozeběhly i na posledním úseku ražeb z jámy Myslbekova
směrem na Prašný most. Symbolicky je zahájil pražský primátor Pavel Bém, když do portálu tunelu uložil
dřevěnou sošku sv. Barbory, která bude jako patronka
horníků chránit podzemní dílo i jeho pracovníky.
„Oba tunelové tubusy, které začneme ze stavební jámy
Myslbekova razit, budou třípruhé, dlouhé kolem 550 m
a spojíme je dvěma průjezdnými propojkami,“ říká vedoucí
projektu ražeb Ing. Miloslav Zelenka z divize 5 a pokračuje
s popisem: „Jejich běžný profil o ploše téměř 173 m² začneme u první tunelové trouby (foto č. 1) razit Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM) s horizontálním členěním
výrubu na kalotu, jádro a dno, které budeme s malým odstupem ihned uzavírat. Předpokládáme, že podle zastižené
geologie zhruba v polovině trasy budeme muset členění při
NRTM změnit na vertikální se sedmi výruby. Druhou jižní
troubu budeme kvůli horším geologickým podmínkám už
od začátku razit s vertikálním členěním.“
Stavbu podle starých hornických tradic chrání dřevěná soška sv. Barbory, kterou za velkého zájmu novinářů
pražský primátor a Ing. Zelenka (foto č. 2 zprava) společně
uložili do výklenku portálu. „Její ochrana je zde navíc symbolická i tím, že tyto tunely povedou pod dělostřeleckými
šancemi, které vymezují prostor staré Prahy,“ řekl při
malé slavnosti primátor Pavel Bém, který tak připomněl,
že světice byla podle legend nejen patronkou horníků
a stavebních dělníků, ale i dělostřelců.
1
V prostoru mezi Patočkovou a Myslbekovou ulicí nastoupili raziči divize 5 už do zajištěné stavební jámy, chráněné stěnou z velkoprůměrových pilot s osmi kotevními
úrovněmi. Spolu se zařízením staveniště jim ji předala
divize 2, která celou stavbu tunelového komplexu Blanka
řídí. Nezbytnou součástí zdejšího vybavení je i krytá opravárenská hala, v níž bude možné v zimě provádět opravy
a údržbu stavebních mechanismů.
Jáma na Prašném mostě, kde tunely vyústí, je zatím
vyhloubena jen asi do třetiny. Na jejím území se břidlicová
hornina mění ve spraše a sprašové hlíny s charakterem
zeminy. Poslední část ražeb proto pracovníci divize 5
provedou pod ochranou chemických injektáží.
Ing. Zelenka se svými lidmi naposledy razil druhou
troubu tunelu Lučice v Chorvatsku na dálnici A6 mezi
Záhřebem a Rijekou. Úspěšně završenou práci jim tam
komplikovaly nejen rozsáhlé kavernózní dutiny, návštěvy
medvědů a v zimě přívaly sněhu, ale zejména některé
místní zvyklosti v oblasti platební disciplíny. A protože
na Brusnici nic z toho nehrozí, zkušený tým divize 5
současnou ražbu posledního úseku tunelu Blanka jistě
dokončí včas, to znamená do konce příštího roku.
2