Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 2
VNěmecku umějí dobrou práci tuneřů ocenit
Deset dní po prorážce bentonitoho štu Giulia se
17. září vmeckém Karlsruhe uvyprošťovací šachty
na stí Kaiserplatz setkali zástupci státu apřed-
stavitelé města i investora s tuneláři ze spolnosti
BeMo Tunnelling (BeMo), aby jim poděkovali zadobře
odvedenou práci na stavbě místního lehkého metra.
Slavnosti se zúčastnili iprezident aviceprezident Sku-
piny Metrostav – Jiří Bělohlav aFrantišek Kočí.
Místní deník Badische Neueste Nachrichten událost
18. září popsal (redakčně upraveno): „Tuneři kvůli
oslavě prorážky ozdobili Giuliu plachtou (foto). Zazvuků
hornické písně Glück auf se ztunelu mezi řeznými nástroji
protáhlo štítem pět razičů, ktí nesli sošku svaté Barbory
akytici pro bádensko-rttemberskou politku Gerlindu
mmerle, patronku podzemní tramvajové dráhy v Ka-
rlsruhe. Po oslavném projevu spustila barevný oostroj
papírových konfet, který se zajásotu tuneřů ze společ-
nosti BeMo snesl narazicí štít.“
Tunelovací stroj Giulia sprůměrem hlavy 9,32 m vyra-
zil více než dvoukilometrový tunel pro lehké metro zapou-
ch deset měců. Ato přitom pracoval vgeotechnicky
komplikovaném prosedí nesoudržch sedimentů aně-
kdy pouhé čtyři metry pod centrem města se zachovanou
dopravou. Vprvní polovině trasy sice tuneři museli ná-
ročné dílo dvakt přerušit kvůli sesum, druhý kilometr
ale zvdli zapouhé dva měsíce. Oproti srpnovému pnu
nac prorazili dokonečné šachty sdesetidenním předsti-
hem – faktická aslavnostní prorážka se totiž měly sho-
dovat. Za mistrovský výkon stopadesátičlenného týmu
tunelářů pokoval naKaiserplatz iprimátor města Frank
Mentrup, státní tajemnice ministerstva dopravy Gisela
Splett azástupce zadavatele Uwe Konrath ze spolnosti
KASIG, která vKarlsruhe řeší dopravní infrastrukturu.
Jako vzpomínka na stavbu tunelu zůstane veměstě
jeden nadbytečný prstenec železobetonového segmento-
vého ostění apár použitých řezch dt či nů. Radní si
tu sice chtěli ponechat celou razicí hlavu, ta je ale vysoká
ř deset metrů, váží 90 tun a kvůli diamantovému
vytvrzení by stála asi čtvrt milionu eur.
Slavnostní prorážce předczelo setkání vedoucích
manažerů Skupiny Metrostav s pritorem Frankem
Mentrupem, který ocenil dosavadní spolupráci města
astavbařů. Podle jeho slov podporuje výstavbu lehkého
metra více než 60 procent obyvatel Karlsruhe, ato ipřes
kolikaleté ztížení životch podmínek vcentru města.
Pozitivní a vsícný postoj německých místch a zem-
ských politiků kpráci stavebních firem ajejich zaměst-
nanců ostře kontrastuje s výroky některých pražských
činitelů, jež předczely oteení tunelu Blanka a mimo
jiné je citovala třeba rakouská televize ORF. Neuvážená
slova tak pkodila českou firmu Metrostav nejen doma,
ale ivzahraničí. Přitom jeho Skupina právě vKarlsruhe
dohla významho úspěchu. Zdař bůh!
Robert Dostál, foto archiv BeMo
ky zatunel Blanka
Pokaždé zdárně ukoené akci se zasloí poděkovat
m, kdo kní přispěli. Vípadě výstavby tunelového
komplexu Blanka to byly jen zfirem Skupiny Metrostav
stovky pracovníků. Díky patří všem. Někteří si je 7.říj-
na vyslechli iosobně vpražsm centru DOX.
Skolegy (foto č. 1) se tu setkal prezident Skupiny Jiří
lohlav (foto č. 2), aby spolu s generálním ředitelem
Metrostavu Pavlem Pilátem aMiloslavem Hadravou (foto
č. 3 zprava), ředitelem divize 2, která stavbu Blanky řídila,
em pokoval apřipil nazdraví abezprobmový provoz
nového tunelu. Součástí setkání pracovníků prezidia (foto
č. 4), centrály, divizí i eba Subterry (foto č. 5, 6) bylo
také zhdnutí časosběrho dokumentu ostavbě Blanky.
Komentářem jej doprovodili vedoucí projektů jejích dílčích
úseků. Následná přátelská setkání se potom věnovala
nejen vzpomínkám, ale i budoucnosti. Dokud nebudou
dokončeny Městský a Pražský okruh, budou mít totiž
dopravní stavbi včeské metropoli ještě hodně práce.
Ing. Josefa Kafky,
vedoucího střediska divize 11
Po obchodní akademii vystudoval Josef Kafka strojní
fakultu ČVUT a nastoupil do stavební firmy Metrostav.
Tehdy se psal rok 2010 a čerstvý absolvent kvůli nabíd-
ce pracovat s razicími štíty Tonda a Ala na metru V.A
dokonce oekl naplánovaný rní pobyt v zahraní.
Dnes řídí středisko důlní techniky divize 11.
Čím si tunelovací stroje získaly vaši pozornost?
Byla to nová moderní technologie, která se u nás v tak
velkém rozsahu rozžděla popr. Zkušenosti jsem mohl
sbírat přímo na stav, kde byla s divizí 5 výborná spolu-
práce. Nejív jsem se díval pod ruce strojmistrům a pak
jsem sám dostal přílitost řídit montážní práce pásové
dopravy rubaniny. Dokonce se nám s kolegy podařilo
vyřit problém s dvoukomponentní injektáží a řeše
zapsat jako užitný vzor u Úřadu průmysloho vlastnictví.
Po skončení ražeb jsem ve spolupráci s pracovníky divi-
ze5 zařizoval uskladnění Tondy a Aly ve stavebním dvo-
ře v Horch Pernicích a kontrola uložení od odborků
z Německa dopadla velmi dobře. Teď jen doufáme vbrz
nasazení štítů. Osobně se moc těším na případné repase,
bude to pro naše středisko obrovská výzva.
Kolik času dnes zabírá starost o Tondu s Adélou?
které části jako třeba hlavní pohony je nutné týd
protáčet, ostatní zařízení kontrolujeme pouze vizuálně.
Snejcitlijšími díly, což jsou počítače a elektrické vyba-
vení, moc starostí neme, prote je chrání plynné inhi-
bitory koroze. Než jsme si tento způsob ochrany vybrali,
otestoval jsem si jej, a výsledek zkoky mě přesvěil
o vhodnosti použití pro uskladnění štítů také v našich
podmínkách. Tento rok ale uběhla lhůta, po kterou jsou dí-
ly chrány, a museli jsme proto oba štíty překonzervovat.
O kolik dalších strojů se ve středisko stará?
Ve strojovém parku máme přes 50 velkých důlch me-
chanismů, které převážně používá divize 5, a je tu i řada
meích strojů, jež si najímají ostatní. Divizi 1 jsme nev-
no pomohli navrhnout a vyrobit uchycení vrtací lafety na
minirypadlo, aby nemuseli držet vrtku v ruce. Vždycky
s potěší, když se na nás divize obrátí s žádostí o spo-
lupráci při hledání nejvhodnějšího technického řešení.
Jak rychle strojový park obnovujete?
Vloni jsme třeba koupili nový stroj na síkání betonu,
tunelbagr a dva nakladače a brzo bychom si chtěli jtě
pořídit třílafetový a dvoulafetový vrtací vůz. Vrtací stroje
ostatně poebujeme obnit nejvíc – některé jsou tot
staré už 14 let. Nejen že za tu dobu postoupila technolo-
gie i softwarové vybave, ale elektrické díly mají čas
poruchy z důvodu opotřebení a stáří.
Kolik pracovků ve středisku zaměstnáte?
Administrativu sediska zajišťuje pět techniků, ktí ma
na starosti vše od pízení stroje a jeho vybavení pat-
řnou dokumentací pro práci v podze, přes dodávku
hradch dílů, zajišťoní servisů a revizí, až po opravy
po vrácení ze stavby. V servism středisku máme det
kmenových dělníků na odbornou práci a momentálně
me najaté jtě čtyři další na výpomoc. Rád bych naše
středisko doplnil ještě o pár mechani, ktí by zvdli
také opravy elektrických částí strojů. Chtěl bych i nadále
zvovat kvalifikaci zaměstnanců a provádět co nejvěí
rozsah oprav přímo u nás v dílně. Začali jsme tak už nově
opravovat stroje na síkání betonové směsi, na něž jsme
si dřív netroufali a necvali je opravovat externě.
Letos jste nasadili 80 % strojů. Jak toho dosahujete?
Takto vysoké procento nasazení máme díky divizím 1
ahlavně 5, která pracuje na Islandu, v Norsku a na Slo-
vensku, kde se dnes připravuje protiražba tunelu Žilina.
V lednu 2016 tam tedy budeme mít čtyři celé sestavy.
Jednu daí máme jako rezervu kvůli okamžitému řeše-
ní vážích poruch strojů a minimalizaci prostojů na
stavch. V letošním roce se nám dařilo i díky tomu, že
jsme uspěli při půjčování strojů externím firmám. Stále
ak máme kapacitní rezervy, jež jsou kdispozici zejna
daím stavbám Metrostavu. Naše plné nasazení je tedy
otázka zleení operativní spolupráce s jinými divizemi.
strana 2
PME SE
1
Děkujeme zakomunikaci namíru 21. století
„Konec opravy mostu Grota-Roweckiego. Měc před
termínem! Není to zásluha jen mírné zimy, ale hlavně
firmy Metrostav, která projekt prola. Přiznávám,
že jsem byl ohromen organizací práce nastavbě, která
žela naplno také v noci. Nikdy na ní nebylo vit
nikoho, kdo by se opíral olopatu, což byla novinka pro
všechny zvyklé nastandardní vzhled polských staveb.
Toto byl pravděpodobně i důvod, proč řidiči pokor
snášeli obtíže spojené s rekonstrukcí, které vznikaly
iesto, že dodavatel opravdu dělal vše, co mohl, aby
se sžily naminimum. Proto patří Čechům obrovský
potlesk – odteď nejen zadobré pivo apohádky okrtko-
vi,“ napsal Sebastian Wierzbicki, předseda varšavs
SLD. Anebyl sám, kdo Metrostavu zadokončení 4,6 km
dlouhého úseku S8 veVaršavě děkoval.
Kolegům zdivize 4, které vedl Ing.Radim Čáp, se totiž
vPolsku povedl husarský kousek. Ikdyž měli moderniza-
ci dokoit podle smlouvy až 18. října, zkrátili pouhých
27ců dlouhou stavbu téměř oc. Už 20. září se
tak díky nim mohla rozjet auta nejen vhlavní trase silnice
Aleja Armii Krajowej (foto) a v 10 pruch roířeho
mostu Generała Grota-Roweckiego, ale ipovšech ram-
ch, jež vtéto části spojují S8 sokolními komunikacemi.
To vše vesložitýchpodmínkách polského stavebního trhu.
Základem úspěchu byly důraz, tvrdost při jednách
sinvestorem asubdodavateli ato, že jsme se vkritických
chlích dokázali semknout. Za 26 měsíců jsme udělali
ohromný kus práce a podle kladných ohlasů veřejnosti
kněčemu byla,“ řekl se zadostiučiněním Ing.Čáp.
ky Metrostavu vznikl veVaršavě neirší most vze-
mi aje vprovozu už polovina zpnovaho téměř 80km
rychlostho obchvatu Varšavy. Divize 4 se ale ani dnes
vpolské metropoli nenudí asj taměí tým slený ze
ictiČechů aasi 65 Poků ještě polila. Většina zko-
legů se však postupně přesune doGdaňsku, kde zástupci
Metrostavu podepsali 9. října smlouvu navýstavbu více
než 20km úseku rychlostní komunikace S7 mezi obcí Kos-
zwały aměstem Nowy Dwor Gdanski. VeVaršavě zůstane
asi 30členný kolektiv, který se bude věnovat předrealizač-
ní přípravě modernizace ulic Marsa aŻołnierska apodá-
ní dalších nabídek. Vzhledem ktomu, že tam dnes má
Metrostav příkladnou referenci anasvé straně iveřejné
mínění, nabízejí se divizi 4 vPolsku zajímavé přílitosti,
které jistě ráda využije.
red–, foto archiv stavby
2
1
3
4
5
6
Parametry stavby S8:
lka hlavní trasy 4,6 km
Počet mimoúrovňových křižovatek 5
Počet stavebních objektů 59
Šířka mostu Grota 46,19 m
Množství zapracované oceli 5074 tun
Množství uloženého betonu 65000 m
3
Hmotnost použité výztuže 9600 t
Pokládka asfaltových smě 60000 t
Nejvyšší pet pracovníků 1600 denně
Metrostav_19_2015.indd 2 20.10.15 13:36
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2015, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (456 ms)

Rendering Strana 3 (102782): (0/1) (448 ms)

Rendering Strana 2 (102779): (0/1) (496 ms)

Rendering Strana 1 (102775): (0/1) (496 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2993/vth119118-1.jpg (3x)

 i2993/vth119122-1.jpg (3x)

 i2993/bg102779.svg

 i2993/vth119125-1.jpg (3x)

 i2993/vth119128-1.jpg