Tak účinně probíhající
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
modernizaci
jsemnaneviděl
22. října 2015 / 19 / XXVII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Josefa Kafky,
vedoucího střediska divize 11 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
V Německu umějí dobrou práci
tunelářů ocenit str. 2
A .S.
Akademická čtvrthodinka se protáhla
na celý rok str. 3
Prorážka nejdelšího tunelu
Rekonstrukce v Brně změnila nejen
obvodový plášť strojní fakulty str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Setkání v Senátu Parlamentu ČR
V rámci Dnů stavitelství a architektury se 8. října
uskutečnila v Senátu oslava 25. výročí založení Svazu
podnikatelů ve stavebnictví. Za Metrostav se jí zúčastnili
také generální ředitel Ing. Pavel Pilát a obchodní ředitel
Ing. Milan Veselský. Na programu setkání bylo i předání
cen ze soutěží. V TOP INVEST 2014 získal čestné uznání
Palmovka Park II. V Soutěži o stavbu s ekologickým
přínosem obdržely ocenění UCEEB v Buštěhradu
a velkokapacitní kravín v Uhelné Příbrami.
Prorážka se blíží
Raziči divize 5 vedení
Ing. Pavlem Bürgelem spějí
v Norsku ke konci díla.
Po třech týdnech ražby
tektonickou poruchou,
kde byl výrub klasifikován
do vystrojovací třídy IV, jež
vyžaduje jehlování a systémové kotvení, se horninové
prostředí v trase tunelu skokově změnilo a práce dnes
probíhají ve třídě II. Přestože teď tuneláři razí větší profil
bezpečnostního zálivu, dosahují lepších výkonů než dřív.
Návštěva v muzeu
Historickou budovu
Národního muzea, jejíž
rekonstrukci řídí tým
techniků z divizí 9 a 1 pod
vedením Jana Kučery (foto),
navštívil 1. října ministr
kultury Daniel Herman,
aby se seznámil s aktuálním průběhem stavebních
prací. V současnosti může dílo Metrostavu sledovat také
veřejnost – on-line na firemních webových stránkách.
Oslava u vody
Na mole u Vltavy v Purkarci
se 8. října setkali zástupci
ministerstva dopravy,
Ředitelství vodních cest ČR
a SFDI s dalšími pozvanými
hosty, aby slavnostně
ukončili projekt výstavby
tamějšího přístaviště. Vzhledem k tomu, že jeho stavbu
řídil tým Ing. Milana Hromádky z divize 6, akce se zúčastnil
i její oblastní ředitel pro Jihočeský kraj Miroslav Führer.
Norðfjörður bude v roce 2017 nejdelším silničním tunelem na Islandu. Už letos v září se ale stal nejdelší
vyraženou podzemní stavbou mezi referencemi Metrostavu. Hotové dílo razičů divize 5 (titulní foto) mohli
25. září při slavnostní prorážce (foto) posoudit pozvaní
hosté v čele s ministryní dopravy Ólöf Nordal a Hreinnem Haraldssonem, generálním ředitelem společnosti Vegagerdin, jež je místní obdobou ŘSD. Z Česka
přijeli kolegům pogratulovat ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Ing. Václav Soukup a předseda dozorčí rady Metrostavu Ing. Jindřich Hess.
Jeřábová kytice
Pražské Garden Towers, česky Zahradní věže, rostou
k nebi pomocí čtveřice věžových jeřábů. Nedávno
všechny vyšplhaly do své nejvyšší potřebné polohy.
Na stavbě u Olšanských hřbitovů, kterou řídí tým
Ing. Davida Štochla z divize 6 a budují její betonáři pod vedením Ing. Vladislava Horáčka, tančí jeřáby čtverylku. Ten
nejvyšší, LIEBHERR 110 EC-B6 FR.tronic/500 HC, zajistila
divize 11 a jeho hák vyšplhal do výšky 90 m. Zbylé jeřáby
stejné značky mají háky zhruba 88, 73 a 67 m nad svými
základy. Vyšší jeřábovou kytici dnes v Čechách nenajdete.
–red–, foto František Kalina
Metrostav_19_2015.indd 1
„Čekáme ještě na finální vyrovnání, ale víme, že výšková chyba, s níž se ražby z protilehlých portálů setkaly,
se pohybovala kolem 15 mm, ve staničení nepřekročila
35 mm a ve směru 95 mm,“ řekl vedoucí projektu Ing. Aleš
Gothard. Vzhledem k tomu, že nadloží tunelu dosahovalo
až 900 metrů a k prorážce došlo zhruba 4,5 km od portálu Eskifjörður a 3 km od portálu Fannardalur, pracovali
zaměstnanci Metrostavu s obdivuhodnou přesností.
Místní obyvatelé přivítali ukončení ražeb s nadšením, veřejnoprávní televize RÚV této události věnovala
pozornost v hlavním zpravodajství. Zlepšení dopravní
infrastruktury totiž patří ke klíčovým opatřením, jimiž
chce islandská vláda podpořit tradiční způsob života
a zamezit vylidňování sídel podél fjordů. Dokončení tunelu
Norðfjörður se nemohou dočkat hlavně obyvatelé vesnice
Eskifjörður a městečka Neskaupstaður, v němž se nachází
střední škola a regionální nemocnice. Dosud je totiž spo-
juje jen silnice č. 92, jejíž zvládnutí vyžaduje zvlášť v zimě
notnou dávku řidičského umění. A jak dodává Ing. Gothard, první mrazy a sníh se už letos na Islandu objevily.
Prorážkou tunelu ale stavba neskončila. „Kolegové
ještě od Eskifjörður vyrazili tři bezpečnostní apendixy
a pracují na finálním vystrojení tunelu. Islandský subdodavatel, firma Thorsverk, buduje hloubený tunelový úsek
u portálu Fannardalur. Rubaninu, kterou jsme odtěžili,
využije na příjezdové cesty či protilavinový val a jako
zásyp přes hloubené úseky tunelu. V jeho ražené části už
náš partner ve sdružení, firma Suðurverk, zahájila práce
na komunikaci a instalaci potrubí a kabelů,“ říká Ing. Gothard, s nímž dnes na Islandu zůstala už jen asi polovina
z původních padesáti českých a slovenských kolegů.
„Někteří z nás působí na Islandu s přestávkou už téměř 10 let, tak se už trochu považujeme za Islanďany. Tato
země nám ale vždy připraví nějaké překvapení. Při minulé
zakázce jsme se brodili po pás v ledové vodě, teď nás zase trápily velmi nesoudržné sedimentární vrstvy a jejich
časté kolapsy na čelbě. Nakonec jsme se ale se vším dokázali vypořádat a mohli jsme úspěšně dokončit hrubou
stavbu podle harmonogramu. Chtěl bych za to pochválit
všechny spolupracovníky, mohou být na svou práci pyšní.
Metrostav už díky nim vyrazil na severu Evropy více než
22 km tunelů. O tom, že zde všichni odvádíme kvalitní práci, kterou klienti oceňují jako velmi profesionální, svědčí
dobré vztahy, které jsme si už s partnery v různých severoevropských zemích vybudovali,“ uzavírá Ing. Gothard.
Neodešli s prázdnou
I když si Metrostav ze soutěže Stavba roku 2015 neodnesl výjimečně žádný hlavní titul, jeho zástupci
– generální ředitel Ing. Pavel Pilát a obchodní ředitel
Ing. Milan Veselský (foto zprava) – neodešli 13. října
ze slavnostního vyhlášení výsledků s prázdnou.
Optimalizace železniční trati Bubeneč–Holešovice,
kterou pod vedením týmu Ing. Tomáše Kohouta z divize 5 provedlo sdružení Metrostavu a Subterry, získala
Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury. Energeticky
soběstačný AIR House z kampusu ČVUT v Praze, který
Metrostav podpořil a na jehož projektu i postavení se podílel Ing. David Tůma z divize 6, si odnesl Cenu ABF a Cenu
veřejnosti. Subterra obdržela hlavní titul Stavba roku za
dostavbu základní školy v Dobřichovicích. Gratulujeme!
Novinkou letošního ročníku soutěže byl Rating Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, který je bodovým
vyjádřením kvality účastníků soutěže Stavba roku a je
sestavený na základě do ní přihlášených staveb. Body
jsou přidělovány jak za účast, tak za postup do 2. kola,
zvláštní ceny, nominace a nejvíc za titul Stavba roku.
Metrostav suverénně vyhrál jak Rating kvality stavebních
firem v letech 2011–2015, tak jeho analogii za tříleté období. Prvně nasbíral 33 800 bodů a zvítězil před druhou
společností Skanska s 11 400 body. Ve druhém případě
získal 18 450 bodů a porazil Subterru na druhém místě se
7900 body. O kvalitní práci Metrostavu není pochyby!
–red–, foto Milan Malíček
–red–, foto archiv stavby
Tunel Norðfjörður
Délka ražené části tunelu
Maximální nadloží
Počet bezpečnostních zálivů
Dovrchní stoupání
Standardní profil
Profil v místě bezpečnostních zálivů
Objem vyrubané horniny
Průměrná rychlost (východní portál)
Průměrná rychlost (západní portál)
7,566 km
900 m
14
1,5–3 %
54,7 m2
77,3 m2
435 000 m3
55 m/týdně
49,5 m/týdně
20.10.15 13:36