Tak účinně probíhající

xxxx

více

ve fotoreportáži

str. 4

modernizaci

jsemnaneviděl

22. října 2015 / 19 / XXVII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Josefa Kafky,

vedoucího střediska divize 11 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

V Německu umějí dobrou práci

tunelářů ocenit str. 2

A .S.

Akademická čtvrthodinka se protáhla

na celý rok str. 3

Prorážka nejdelšího tunelu

Rekonstrukce v Brně změnila nejen

obvodový plášť strojní fakulty str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Setkání v Senátu Parlamentu ČR

V rámci Dnů stavitelství a architektury se 8. října

uskutečnila v Senátu oslava 25. výročí založení Svazu

podnikatelů ve stavebnictví. Za Metrostav se jí zúčastnili

také generální ředitel Ing. Pavel Pilát a obchodní ředitel

Ing. Milan Veselský. Na programu setkání bylo i předání

cen ze soutěží. V TOP INVEST 2014 získal čestné uznání

Palmovka Park II. V Soutěži o stavbu s ekologickým

přínosem obdržely ocenění UCEEB v Buštěhradu

a velkokapacitní kravín v Uhelné Příbrami.

Prorážka se blíží

Raziči divize 5 vedení

Ing. Pavlem Bürgelem spějí

v Norsku ke konci díla.

Po třech týdnech ražby

tektonickou poruchou,

kde byl výrub klasifikován

do vystrojovací třídy IV, jež

vyžaduje jehlování a systémové kotvení, se horninové

prostředí v trase tunelu skokově změnilo a práce dnes

probíhají ve třídě II. Přestože teď tuneláři razí větší profil

bezpečnostního zálivu, dosahují lepších výkonů než dřív.

Návštěva v muzeu

Historickou budovu

Národního muzea, jejíž

rekonstrukci řídí tým

techniků z divizí 9 a 1 pod

vedením Jana Kučery (foto),

navštívil 1. října ministr

kultury Daniel Herman,

aby se seznámil s aktuálním průběhem stavebních

prací. V současnosti může dílo Metrostavu sledovat také

veřejnost – on-line na firemních webových stránkách.

Oslava u vody

Na mole u Vltavy v Purkarci

se 8. října setkali zástupci

ministerstva dopravy,

Ředitelství vodních cest ČR

a SFDI s dalšími pozvanými

hosty, aby slavnostně

ukončili projekt výstavby

tamějšího přístaviště. Vzhledem k tomu, že jeho stavbu

řídil tým Ing. Milana Hromádky z divize 6, akce se zúčastnil

i její oblastní ředitel pro Jihočeský kraj Miroslav Führer.

Norðfjörður bude v roce 2017 nejdelším silničním tunelem na Islandu. Už letos v září se ale stal nejdelší

vyraženou podzemní stavbou mezi referencemi Metrostavu. Hotové dílo razičů divize 5 (titulní foto) mohli

25. září při slavnostní prorážce (foto) posoudit pozvaní

hosté v čele s ministryní dopravy Ólöf Nordal a Hreinnem Haraldssonem, generálním ředitelem společnosti Vegagerdin, jež je místní obdobou ŘSD. Z Česka

přijeli kolegům pogratulovat ředitel zahraničního podnikání Skupiny Metrostav Ing. Václav Soukup a předseda dozorčí rady Metrostavu Ing. Jindřich Hess.

Jeřábová kytice

Pražské Garden Towers, česky Zahradní věže, rostou

k nebi pomocí čtveřice věžových jeřábů. Nedávno

všechny vyšplhaly do své nejvyšší potřebné polohy.

Na stavbě u Olšanských hřbitovů, kterou řídí tým

Ing. Davida Štochla z divize 6 a budují její betonáři pod vedením Ing. Vladislava Horáčka, tančí jeřáby čtverylku. Ten

nejvyšší, LIEBHERR 110 EC-B6 FR.tronic/500 HC, zajistila

divize 11 a jeho hák vyšplhal do výšky 90 m. Zbylé jeřáby

stejné značky mají háky zhruba 88, 73 a 67 m nad svými

základy. Vyšší jeřábovou kytici dnes v Čechách nenajdete.

–red–, foto František Kalina

Metrostav_19_2015.indd 1

„Čekáme ještě na finální vyrovnání, ale víme, že výšková chyba, s níž se ražby z protilehlých portálů setkaly,

se pohybovala kolem 15 mm, ve staničení nepřekročila

35 mm a ve směru 95 mm,“ řekl vedoucí projektu Ing. Aleš

Gothard. Vzhledem k tomu, že nadloží tunelu dosahovalo

až 900 metrů a k prorážce došlo zhruba 4,5 km od portálu Eskifjörður a 3 km od portálu Fannardalur, pracovali

zaměstnanci Metrostavu s obdivuhodnou přesností.

Místní obyvatelé přivítali ukončení ražeb s nadšením, veřejnoprávní televize RÚV této události věnovala

pozornost v hlavním zpravodajství. Zlepšení dopravní

infrastruktury totiž patří ke klíčovým opatřením, jimiž

chce islandská vláda podpořit tradiční způsob života

a zamezit vylidňování sídel podél fjordů. Dokončení tunelu

Norðfjörður se nemohou dočkat hlavně obyvatelé vesnice

Eskifjörður a městečka Neskaupstaður, v němž se nachází

střední škola a regionální nemocnice. Dosud je totiž spo-

juje jen silnice č. 92, jejíž zvládnutí vyžaduje zvlášť v zimě

notnou dávku řidičského umění. A jak dodává Ing. Gothard, první mrazy a sníh se už letos na Islandu objevily.

Prorážkou tunelu ale stavba neskončila. „Kolegové

ještě od Eskifjörður vyrazili tři bezpečnostní apendixy

a pracují na finálním vystrojení tunelu. Islandský subdodavatel, firma Thorsverk, buduje hloubený tunelový úsek

u portálu Fannardalur. Rubaninu, kterou jsme odtěžili,

využije na příjezdové cesty či protilavinový val a jako

zásyp přes hloubené úseky tunelu. V jeho ražené části už

náš partner ve sdružení, firma Suðurverk, zahájila práce

na komunikaci a instalaci potrubí a kabelů,“ říká Ing. Gothard, s nímž dnes na Islandu zůstala už jen asi polovina

z původních padesáti českých a slovenských kolegů.

„Někteří z nás působí na Islandu s přestávkou už téměř 10 let, tak se už trochu považujeme za Islanďany. Tato

země nám ale vždy připraví nějaké překvapení. Při minulé

zakázce jsme se brodili po pás v ledové vodě, teď nás zase trápily velmi nesoudržné sedimentární vrstvy a jejich

časté kolapsy na čelbě. Nakonec jsme se ale se vším dokázali vypořádat a mohli jsme úspěšně dokončit hrubou

stavbu podle harmonogramu. Chtěl bych za to pochválit

všechny spolupracovníky, mohou být na svou práci pyšní.

Metrostav už díky nim vyrazil na severu Evropy více než

22 km tunelů. O tom, že zde všichni odvádíme kvalitní práci, kterou klienti oceňují jako velmi profesionální, svědčí

dobré vztahy, které jsme si už s partnery v různých severoevropských zemích vybudovali,“ uzavírá Ing. Gothard.

Neodešli s prázdnou

I když si Metrostav ze soutěže Stavba roku 2015 neodnesl výjimečně žádný hlavní titul, jeho zástupci

– generální ředitel Ing. Pavel Pilát a obchodní ředitel

Ing. Milan Veselský (foto zprava) – neodešli 13. října

ze slavnostního vyhlášení výsledků s prázdnou.

Optimalizace železniční trati Bubeneč–Holešovice,

kterou pod vedením týmu Ing. Tomáše Kohouta z divize 5 provedlo sdružení Metrostavu a Subterry, získala

Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury. Energeticky

soběstačný AIR House z kampusu ČVUT v Praze, který

Metrostav podpořil a na jehož projektu i postavení se podílel Ing. David Tůma z divize 6, si odnesl Cenu ABF a Cenu

veřejnosti. Subterra obdržela hlavní titul Stavba roku za

dostavbu základní školy v Dobřichovicích. Gratulujeme!

Novinkou letošního ročníku soutěže byl Rating Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, který je bodovým

vyjádřením kvality účastníků soutěže Stavba roku a je

sestavený na základě do ní přihlášených staveb. Body

jsou přidělovány jak za účast, tak za postup do 2. kola,

zvláštní ceny, nominace a nejvíc za titul Stavba roku.

Metrostav suverénně vyhrál jak Rating kvality stavebních

firem v letech 2011–2015, tak jeho analogii za tříleté období. Prvně nasbíral 33 800 bodů a zvítězil před druhou

společností Skanska s 11 400 body. Ve druhém případě

získal 18 450 bodů a porazil Subterru na druhém místě se

7900 body. O kvalitní práci Metrostavu není pochyby!

–red–, foto Milan Malíček

–red–, foto archiv stavby

Tunel Norðfjörður

Délka ražené části tunelu

Maximální nadloží

Počet bezpečnostních zálivů

Dovrchní stoupání

Standardní profil

Profil v místě bezpečnostních zálivů

Objem vyrubané horniny

Průměrná rychlost (východní portál)

Průměrná rychlost (západní portál)

7,566 km

900 m

14

1,5–3 %

54,7 m2

77,3 m2

435 000 m3

55 m/týdně

49,5 m/týdně

20.10.15 13:36