strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Akademická čtvrthodinka se protáhla na rok
Latinské přísloví Fīnis corōnat opus se volně překládá
jako Konec dobrý, všechno dobré. A právě takový pocit
asi měli hosté o rok opožděného otevření první budovy
kampusu UK v Hradci Králové, jejíž stavbu ve sdružení
dokončil tým divize 9 pod vedením Ing. Ivana Millera.
Novou společnou budovu Lékařské fakulty a Farmaceutické fakulty UK v Hradci Králové (foto č. 1) měli akademici a studenti původně zaplnit už před rokem. Dodavatelské sdružení, složené z Metrostavu jako lídra a firmy
Chládek a Tintěra, Pardubice, stavbu sice dokončilo včas
už vloni před letními prázdninami, zpozdily se ale dodávky
interiérů a AV techniky, které zajišťoval investor. A tak se
otevření Výukového a výzkumného centra UK vedle královéhradecké fakultní nemocnice o 12 měsíců protáhlo.
„Po montáži interiérů jsme měli mít podle smlouvy
šest týdnů na dokončení díla. Ve skutečnosti zde ale
nábytkáři pracovali ještě týden před 30. zářím, kdy jsme
podle dodatku smlouvy měli hotovou budovu předat investorovi. Vybavení navíc neodpovídalo návrhu z projektu
– třeba lavice v učebnách měly jiné rozměry a rozteče, než
předpokládala dokumentace, a neodpovídaly rozvodům
2
připraveným v podlahách, které jsme museli předělat.
A to nebylo jednoduché, protože podlahovou krytinu tvořila epoxidová stěrka. Rovněž bylo nutné přemístit značné
množství elektrikářských krabic. Nakonec jsme všechno
stačili dokončit včas, bylo to ale hodně hektické,“ vzpomíná Ing. Miller, který stavbu převzal jako vedoucí projektu
v únoru 2014 a za jeden ze svých největších úspěchů
na tomto komplikovaném díle mimo jiné považuje i narovnání pošramocených vztahů a přátelské rozloučení
s vedoucím manažerem projektu Ing. Pavlem Růžičkou.
Ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský (foto č. 2) před
přestřižením symbolické pásky ještě připomněl obtíže
spojené se založením budovy, které značně zkomplikovala
vysoká hladina podzemní vody, takže všechny obvodové
konstrukce 1. PP musely být provedeny jako bílá vana.
Fīnis corōnat opus. Novým akademickým rokem začala budova sloužit výuce i vědě. S plochou téměř 7000 m²
nabízí prostory pro více než 3400 studentů a 400 doktorandů. Navíc splňuje podmínky pro zařazení mezi úsporné
stavby, což potvrdil i blower-door test.
Zakázka s extrémně krátkou lhůtou výstavby
„Vybudovat železobetonový, byť pouze dvoupodlažní,
objekt a kompletně jej dokončit za sedm měsíců je
na hraně proveditelnosti vzhledem k nutným technologickým přestávkám,“ ohodnotil odvedenou práci svého
týmu v Mladé Boleslavi vedoucí projektu Ing. Jan Krajdl z divize 3. Pro investora, společnost NISA AIR, zde
letos v období mezi březnem a zářím vystavěl servisní
středisko a restauraci s obytnými apartmány.
Moderní areál, který podle návrhu Ing. arch. Martina
Hradečného a Ing. arch. Elišky Špatzové vyrostl v blízkosti mladoboleslavského letiště, obsahuje prostory pro
servis malých vrtulníků a školicí středisko letecké školy.
V sousedství na ně navazují potřebné sklady a několik
hangárů. V klidové části pozemku postavil tým divize 3
dvoupodlažní objekt s restaurací, multifunkčním sálem
a čtyřmi obytnými apartmány. Tato budova poutá pozornost polootevřeným atriem ve tvaru kruhu (foto).
„Při šibeničním termínu zakázky jsme se naštěstí setkali jen s pár komplikacemi, které se nám podařilo včas
vyřešit. Jednalo se zejména o zásadní změnu gastronomického provozu, která se odrazila v komplexním přeprojektování kuchyně. Také některé navržené materiály byly
nestandardní a i přesto, že jsme jich potřebovali málo,
měly dlouhou dodací dobu. Jednalo se zejména o fasádní
desky Alpolic s kresbou dřeva a Alucobond v barvě mědi.
Rekonstrukce změnila nejen obvodový plášť
Budovu A1 v areálu Fakulty strojního inženýrství VUT
v Brně zabydlí profesoři a studenti až příští akademický rok. Po stavební stránce je sice hotová (foto), její
interiéry však ještě investor musí nechat vybavit. A to,
jak ukázal příklad první budovy kampusu Univerzity
Karlovy v Hradci Králové, který zmiňuje vedlejší článek
novin, může být i běh na dlouhou trať.
–red–, foto Ctibor Košťál a Jiří Junek
Vzhledem k tomu, že Země obíhá kolem Slunce
po elipse, může se časový rozdíl mezi okamžikem, kdy
je Slunce nejvýše, a momentem, ve kterém hodiny
ukazují pravé poledne, lišit až o 16 minut, což nastává
11. února a 3.–4. listopadu. Vzhledem k tomu, že se
v čase pomocí Slunce často orientovali profesoři, vžil
se na univerzitách ze zdvořilosti pojem akademická
čtvrthodinka, jenž je dodnes používán jako období,
po které studenti čekají na příchod pedagoga.
Většinu ostatních fasád jsme uzavřeli stěrkovou omítkou
BetonOptik imitující vzhled betonu,“ popisuje Ing. Krajdl.
Metrostav své dílo dokončil podle plánu v polovině
září a dnes pouze dohlíží na odstraňování drobných nedodělků. Investor už používá hangáry a zázemí servisu,
slavnostní otevření restaurace plánuje přesně na den vydání tohoto čísla novin – na 22. říjen. Vzhledem k tomu,
že zařizovací předměty, které stavba podle přání investora
osazovala, byly vyšší cenové kategorie, než je běžné,
a třeba dveře měly povrchovou úpravu z kartáčované nakuřované dýhy, získají zákazníci i hosté společnosti NISA
AIR v jejích nových prostorách v Mladé Boleslavi jistě
nejen kvalitní nabídku služeb, ale také estetický zážitek.
„Když na stavbu pohlížím jako na celek, za největší
úspěch pokládám její dokončení. Koordinace zakázky
takto velkého rozsahu i členění nebyla vůbec jednoduchá.
Náročné bylo i zakomponování všech změn v průběhu
výstavby, zejména dispozic v prostorách děkanátu, s nimiž zadavatel přišel pouhé tři měsíce před dokončením,“
ohlédl se za dílem vedoucí projektu Ing. Radomír Richter
z jihomoravského zastoupení divize 1. A dodal: „Nesmím
přitom zapomenout na skvělý kolektiv, se kterým dělám
už několikátou stavbu. Můžeme se jeden na druhého spolehnout a víme, co od sebe máme čekat. A samozřejmě tu
je ještě tým našeho partnera ve sdružení, technici z firmy
IMOS Brno. Všem chci poděkovat za perfektní práci.“
Přestavba objektu začala jako rekonstrukce obvodového pláště s vyvolanými úpravami a skončila jako záchrana nosných konstrukcí 19podlažní budovy s kompletní přestavbou dispozic a výměnou technického zařízení,
kde nová fasáda představovala jen polevu na dortu.
V průběhu zakázky stavbaři použili několik speciálních technologií a postupů, a to zejména v souvislosti se
ztužením objektu, sanací železobetonových konstrukcí
a jejich předpětím. Moderní technologie navrhli technici
i v oblasti vzduchotechniky, chlazení či technických instalací výškové budovy. Sluší se připomenout i speciální typ
osvětlení, při kterém bylo použito tzv. světelných zrcadel.
Strojní fakulta díky tomu začne využívat moderní budovu, jejíž chod poběží hladce jako dobře seřízený stroj.
TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU
Berounka je v Černošicích milosrdná
Dnes se podíváme do Černošic u Prahy, kde od září 2014 probíhá rekonstrukce jezu na Berounce. Když
jsme o stavbě psali loni koncem roku, zmiňovali jsme,
že řeka několikrát donutila tým Ing. Jiřího Škrance
z divize 6 práce přerušit. Od té doby se ale umoudřila.
Metrostav v Černošicích kompletně přebudovává jez
z 20. let minulého století. Je jasné, že standardy pro realizaci takové vodní stavby se za takřka století její existence
podstatně změnily. Bude proto vypadat zcela jinak a při
respektování migračních potřeb ryb zachová či spíše nově
zajistí i diverzitu říčního života. K tomu má pomoci rybí
přechod, který už stojí a v nejbližších dnech se připravuje na zaplavení. Pro připomenutí – jeho délka je téměř
80 metrů a šířka skoro tři. Takový rozměr není náhodný.
Aby přechod fungoval, musí k sobě ryby přitáhnout, če-
hož se dosahuje pomocí vábicího proudu, jenž musí pod
jezem zasahovat co nejdále do dolní vody. Rybochod bude
mít kromě praktického významu i estetickou funkci, protože jej vytvořily žulové menhiry velkých objemů (foto).
Vzhledem k oblibě Berounky mezi vodáky, nemohlo se
zapomenout ani na ně, a proto na druhém břehu vyrostla
vodácká propusť. Obě stavby by měly být dokončeny
do začátku letošního listopadu, u rybího přechodu už
proběhla i kolaudační prohlídka. Podle slov Ing. Škrance
tak běží stavba podle plánu. Dělníci sice nečekaně narazili
na kamenné záhozy na obou březích, které znemožňovaly
navrtání pilot, na druhou stranu vyšlo počasí a suché léto
stavbařům velice pomohlo, protože nemuseli přerušovat
práci. Na otázku, jak si s navrtáváním pilot poradili, odpověděl Ing. Škranc: „Část kamení jsme odtěžili a v několika
případech jsme záhozy převrtali.“
Celá zakázka má být dokončena 28. června 2016, takže na příští rok zbývá stavba jezu, a to ve dvou etapách.
Ve výsledku bude nejen okysličovat vodu, ale hlavně
regulovat vodní tok a zajistí spád pro zdejší malou vodní
elektrárnu. Její majitel ji právě rekonstruuje a divize 6 pro
něj zároveň s přestavbou jezu provádí zemní a betonářské
práce. Tomu se říká zabít dvě mouchy jednou ranou.
Můžeme jen popřát, ať je i nadále Berounka vlídným
hostitelem našich stavebníků a nechá ozdobit svůj tok
další prospěšnou stavbou bez povodňových překvapení.
–ad.ka–, foto Jiří Junek
Metrostav_19_2015.indd 3
Jednodušší základ pro stavební výtahy
Středisko zdvihací techniky divize 11 vedené Ing. Lukášem Müllerem disponuje osmi výtahy NOV 1530,
dvěma NOV 1232, jedním NOV 2032 a dalším s menší
nosností. Aby ušetřilo čas i finance stavbám, pořídilo
pod ně nedávno ocelové základové desky, které se dají
ustavit i na zhutněný terén a nahrazují betonový základ.
Stavební výtah typ NOV 1530 UP
Příkon
27,6 kVA
Nosnost
1500 kg nebo 12 osob
Max. dopravní výška
100 m
Dopravní rychlost
30 m/min
Rychlost větru při provozu výtahu
do 20 m/s
20.10.15 13:36