strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Akademická čtvrthodinka se protáhla na rok

Latinské přísloví Fīnis corōnat opus se volně překládá

jako Konec dobrý, všechno dobré. A právě takový pocit

asi měli hosté o rok opožděného otevření první budovy

kampusu UK v Hradci Králové, jejíž stavbu ve sdružení

dokončil tým divize 9 pod vedením Ing. Ivana Millera.

Novou společnou budovu Lékařské fakulty a Farmaceutické fakulty UK v Hradci Králové (foto č. 1) měli akademici a studenti původně zaplnit už před rokem. Dodavatelské sdružení, složené z Metrostavu jako lídra a firmy

Chládek a Tintěra, Pardubice, stavbu sice dokončilo včas

už vloni před letními prázdninami, zpozdily se ale dodávky

interiérů a AV techniky, které zajišťoval investor. A tak se

otevření Výukového a výzkumného centra UK vedle královéhradecké fakultní nemocnice o 12 měsíců protáhlo.

„Po montáži interiérů jsme měli mít podle smlouvy

šest týdnů na dokončení díla. Ve skutečnosti zde ale

nábytkáři pracovali ještě týden před 30. zářím, kdy jsme

podle dodatku smlouvy měli hotovou budovu předat investorovi. Vybavení navíc neodpovídalo návrhu z projektu

– třeba lavice v učebnách měly jiné rozměry a rozteče, než

předpokládala dokumentace, a neodpovídaly rozvodům

2

připraveným v podlahách, které jsme museli předělat.

A to nebylo jednoduché, protože podlahovou krytinu tvořila epoxidová stěrka. Rovněž bylo nutné přemístit značné

množství elektrikářských krabic. Nakonec jsme všechno

stačili dokončit včas, bylo to ale hodně hektické,“ vzpomíná Ing. Miller, který stavbu převzal jako vedoucí projektu

v únoru 2014 a za jeden ze svých největších úspěchů

na tomto komplikovaném díle mimo jiné považuje i narovnání pošramocených vztahů a přátelské rozloučení

s vedoucím manažerem projektu Ing. Pavlem Růžičkou.

Ředitel divize 9 Ing. Petr Zábský (foto č. 2) před

přestřižením symbolické pásky ještě připomněl obtíže

spojené se založením budovy, které značně zkomplikovala

vysoká hladina podzemní vody, takže všechny obvodové

konstrukce 1. PP musely být provedeny jako bílá vana.

Fīnis corōnat opus. Novým akademickým rokem začala budova sloužit výuce i vědě. S plochou téměř 7000 m²

nabízí prostory pro více než 3400 studentů a 400 doktorandů. Navíc splňuje podmínky pro zařazení mezi úsporné

stavby, což potvrdil i blower-door test.

Zakázka s extrémně krátkou lhůtou výstavby

„Vybudovat železobetonový, byť pouze dvoupodlažní,

objekt a kompletně jej dokončit za sedm měsíců je

na hraně proveditelnosti vzhledem k nutným technologickým přestávkám,“ ohodnotil odvedenou práci svého

týmu v Mladé Boleslavi vedoucí projektu Ing. Jan Krajdl z divize 3. Pro investora, společnost NISA AIR, zde

letos v období mezi březnem a zářím vystavěl servisní

středisko a restauraci s obytnými apartmány.

Moderní areál, který podle návrhu Ing. arch. Martina

Hradečného a Ing. arch. Elišky Špatzové vyrostl v blízkosti mladoboleslavského letiště, obsahuje prostory pro

servis malých vrtulníků a školicí středisko letecké školy.

V sousedství na ně navazují potřebné sklady a několik

hangárů. V klidové části pozemku postavil tým divize 3

dvoupodlažní objekt s restaurací, multifunkčním sálem

a čtyřmi obytnými apartmány. Tato budova poutá pozornost polootevřeným atriem ve tvaru kruhu (foto).

„Při šibeničním termínu zakázky jsme se naštěstí setkali jen s pár komplikacemi, které se nám podařilo včas

vyřešit. Jednalo se zejména o zásadní změnu gastronomického provozu, která se odrazila v komplexním přeprojektování kuchyně. Také některé navržené materiály byly

nestandardní a i přesto, že jsme jich potřebovali málo,

měly dlouhou dodací dobu. Jednalo se zejména o fasádní

desky Alpolic s kresbou dřeva a Alucobond v barvě mědi.

Rekonstrukce změnila nejen obvodový plášť

Budovu A1 v areálu Fakulty strojního inženýrství VUT

v Brně zabydlí profesoři a studenti až příští akademický rok. Po stavební stránce je sice hotová (foto), její

interiéry však ještě investor musí nechat vybavit. A to,

jak ukázal příklad první budovy kampusu Univerzity

Karlovy v Hradci Králové, který zmiňuje vedlejší článek

novin, může být i běh na dlouhou trať.

–red–, foto Ctibor Košťál a Jiří Junek

Vzhledem k tomu, že Země obíhá kolem Slunce

po elipse, může se časový rozdíl mezi okamžikem, kdy

je Slunce nejvýše, a momentem, ve kterém hodiny

ukazují pravé poledne, lišit až o 16 minut, což nastává

11. února a 3.–4. listopadu. Vzhledem k tomu, že se

v čase pomocí Slunce často orientovali profesoři, vžil

se na univerzitách ze zdvořilosti pojem akademická

čtvrthodinka, jenž je dodnes používán jako období,

po které studenti čekají na příchod pedagoga.

Většinu ostatních fasád jsme uzavřeli stěrkovou omítkou

BetonOptik imitující vzhled betonu,“ popisuje Ing. Krajdl.

Metrostav své dílo dokončil podle plánu v polovině

září a dnes pouze dohlíží na odstraňování drobných nedodělků. Investor už používá hangáry a zázemí servisu,

slavnostní otevření restaurace plánuje přesně na den vydání tohoto čísla novin – na 22. říjen. Vzhledem k tomu,

že zařizovací předměty, které stavba podle přání investora

osazovala, byly vyšší cenové kategorie, než je běžné,

a třeba dveře měly povrchovou úpravu z kartáčované nakuřované dýhy, získají zákazníci i hosté společnosti NISA

AIR v jejích nových prostorách v Mladé Boleslavi jistě

nejen kvalitní nabídku služeb, ale také estetický zážitek.

„Když na stavbu pohlížím jako na celek, za největší

úspěch pokládám její dokončení. Koordinace zakázky

takto velkého rozsahu i členění nebyla vůbec jednoduchá.

Náročné bylo i zakomponování všech změn v průběhu

výstavby, zejména dispozic v prostorách děkanátu, s nimiž zadavatel přišel pouhé tři měsíce před dokončením,“

ohlédl se za dílem vedoucí projektu Ing. Radomír Richter

z jihomoravského zastoupení divize 1. A dodal: „Nesmím

přitom zapomenout na skvělý kolektiv, se kterým dělám

už několikátou stavbu. Můžeme se jeden na druhého spolehnout a víme, co od sebe máme čekat. A samozřejmě tu

je ještě tým našeho partnera ve sdružení, technici z firmy

IMOS Brno. Všem chci poděkovat za perfektní práci.“

Přestavba objektu začala jako rekonstrukce obvodového pláště s vyvolanými úpravami a skončila jako záchrana nosných konstrukcí 19podlažní budovy s kompletní přestavbou dispozic a výměnou technického zařízení,

kde nová fasáda představovala jen polevu na dortu.

V průběhu zakázky stavbaři použili několik speciálních technologií a postupů, a to zejména v souvislosti se

ztužením objektu, sanací železobetonových konstrukcí

a jejich předpětím. Moderní technologie navrhli technici

i v oblasti vzduchotechniky, chlazení či technických instalací výškové budovy. Sluší se připomenout i speciální typ

osvětlení, při kterém bylo použito tzv. světelných zrcadel.

Strojní fakulta díky tomu začne využívat moderní budovu, jejíž chod poběží hladce jako dobře seřízený stroj.

TECHNOLOGIE A STROJE METROSTAVU

Berounka je v Černošicích milosrdná

Dnes se podíváme do Černošic u Prahy, kde od září 2014 probíhá rekonstrukce jezu na Berounce. Když

jsme o stavbě psali loni koncem roku, zmiňovali jsme,

že řeka několikrát donutila tým Ing. Jiřího Škrance

z divize 6 práce přerušit. Od té doby se ale umoudřila.

Metrostav v Černošicích kompletně přebudovává jez

z 20. let minulého století. Je jasné, že standardy pro realizaci takové vodní stavby se za takřka století její existence

podstatně změnily. Bude proto vypadat zcela jinak a při

respektování migračních potřeb ryb zachová či spíše nově

zajistí i diverzitu říčního života. K tomu má pomoci rybí

přechod, který už stojí a v nejbližších dnech se připravuje na zaplavení. Pro připomenutí – jeho délka je téměř

80 metrů a šířka skoro tři. Takový rozměr není náhodný.

Aby přechod fungoval, musí k sobě ryby přitáhnout, če-

hož se dosahuje pomocí vábicího proudu, jenž musí pod

jezem zasahovat co nejdále do dolní vody. Rybochod bude

mít kromě praktického významu i estetickou funkci, protože jej vytvořily žulové menhiry velkých objemů (foto).

Vzhledem k oblibě Berounky mezi vodáky, nemohlo se

zapomenout ani na ně, a proto na druhém břehu vyrostla

vodácká propusť. Obě stavby by měly být dokončeny

do začátku letošního listopadu, u rybího přechodu už

proběhla i kolaudační prohlídka. Podle slov Ing. Škrance

tak běží stavba podle plánu. Dělníci sice nečekaně narazili

na kamenné záhozy na obou březích, které znemožňovaly

navrtání pilot, na druhou stranu vyšlo počasí a suché léto

stavbařům velice pomohlo, protože nemuseli přerušovat

práci. Na otázku, jak si s navrtáváním pilot poradili, odpověděl Ing. Škranc: „Část kamení jsme odtěžili a v několika

případech jsme záhozy převrtali.“

Celá zakázka má být dokončena 28. června 2016, takže na příští rok zbývá stavba jezu, a to ve dvou etapách.

Ve výsledku bude nejen okysličovat vodu, ale hlavně

regulovat vodní tok a zajistí spád pro zdejší malou vodní

elektrárnu. Její majitel ji právě rekonstruuje a divize 6 pro

něj zároveň s přestavbou jezu provádí zemní a betonářské

práce. Tomu se říká zabít dvě mouchy jednou ranou.

Můžeme jen popřát, ať je i nadále Berounka vlídným

hostitelem našich stavebníků a nechá ozdobit svůj tok

další prospěšnou stavbou bez povodňových překvapení.

–ad.ka–, foto Jiří Junek

Metrostav_19_2015.indd 3

Jednodušší základ pro stavební výtahy

Středisko zdvihací techniky divize 11 vedené Ing. Lukášem Müllerem disponuje osmi výtahy NOV 1530,

dvěma NOV 1232, jedním NOV 2032 a dalším s menší

nosností. Aby ušetřilo čas i finance stavbám, pořídilo

pod ně nedávno ocelové základové desky, které se dají

ustavit i na zhutněný terén a nahrazují betonový základ.

Stavební výtah typ NOV 1530 UP

Příkon

27,6 kVA

Nosnost

1500 kg nebo 12 osob

Max. dopravní výška

100 m

Dopravní rychlost

30 m/min

Rychlost větru při provozu výtahu

do 20 m/s

20.10.15 13:36