strana 2
Dva podstatné rozdíly
PTÁME SE
Před dvěma měsíci pracoval na Pankráci obří pásový
jeřáb a stály jen železobetonové konstrukce centra
City Deco. Dnes je jeřáb pryč (foto č. 1) a budova má
na střeše tříprsté ocelové vahadlo (foto č. 2).
Pankrácká novostavba navazuje na konferenční centrum výškové budovy City Empiria (foto č. 3). Protože
i v City Deco bude napříč všech prstů velký sál bez vnitřních podpěr, projektanti navrhli objekt tak, že zatížení
od tří podlaží nad sálem vynesou předepnuté betonové
sloupy do tří trojic střešních obloukových příhradových
nosníků. Ze 700 tun oceli je vyrobili oceláři divize 3,
na Pankrác je dopravila divize 4 a na místo osadili technici
a montéři divize 3 z týmu Ing. Jindřicha Hátleho.
Každý nosník má dvě konzoly a je na železobetonový
monolit usazený přes dvě ložiska. Aby byla konstrukce
stabilní, je navržena jako vahadlo – zátěž z podlaží nad
sálem vyváží protiváha tří podlaží zavěšených přes táhla
na severní konzoly (foto č. 4) nad konferenčním centrem.
Ing. Jiřího Pupse,
vedoucího projektu z divize 8
Ing. Pups nastoupil k divizi 8 v roce 2009 – s diplomem
z ČVUT a se zkušenostmi ze dvou krátkých zaměstnání.
Pro Metrostav začal pracovat v Praze na stavbě objektu HVM Plazma. Dalších pět let budoval metro V.A,
z nějž se přesunul do Bratislavy, kde se podílel na modernizaci tramvajové trati. Dnes už druhým rokem řídí
v Praze výstavbu bytových domů Nad Přehradou.
1
Luxusní bydlení v historické lokalitě Troji
1
2
3
Metrostav už dnes hlavní činnost na stavbě ukončil.
Atypická ocelová konstrukce je na svém místě a hlavní dodavatel stavby začal pod severní konzoly (foto č. 5) vestavovat tři podlaží ze železobetonu. Tým Ing. Hátleho ještě
bude stavbu geodeticky sledovat a tenzometricky měřit.
Po jejím dokončení, dopnutí a aktivaci ocelových prvků
mu bude zbývat „drobnost“ – prostupy ve fasádě odstranit 80 tun provizorních ocelových konstrukcí, které pod
jižními konzolami podepírají strop velkého sálu. Po roce
provozu ještě kolegy čeká kontrolní měření objektu.
–red–, foto Petr Adámek
Zchátralý areál vedle zámečku v pražské Troji se po letech začne znovu využívat. Na pozemcích, kde už
v 17. století vyrostly první objekty statku, pro nějž se
vžil název Panský dvůr, se totiž od jara připravuje výstavba komplexu luxusních bytů. Projekt Chateau Troja
Residence by měl koncem roku 2018 nabídnout zájemcům 66 bytových jednotek – v novostavbách, ale také
v rekonstruovaných památkově chráněných objektech.
Generálním dodavatelem výstavby areálu, v němž
budou dochované historické části statku propojeny s novými stavbami, se ve výběrovém řízení stala společnost
Metrostav. Na dotčeném území se nyní dokončují potřebné zemní práce a demolice, stavbaři vedení divizí 6 Metrostavu tu začnou pracovat v listopadu. Práce speciálního
zakládání, zahrnující mimo jiné podchycení historických
objektů, provedou pracovníci firmy Zakládání staveb.
Chateau Troja Residence připomíná Kajetánku
Panský dvůr se rozkládá v blízkosti Vltavy a chrání ho
nově vybudovaná protipovodňová opatření. Stavbaři se
v něm ale budou muset vypořádat se stísněným prostorem, omezenou pracovní dobou i s problémy, jež se budou
týkat dopravy materiálu. Stavět se totiž bude v památkové
zóně a zároveň téměř v centru zalidněné městské části.
Namísto ruin zde postupně vyroste celkem 13 bytových
objektů, z toho šest pod dohledem památkářů.
Bytový komplex Chateau Troja Residence (vizualizace
č. 1) je navržen tak, aby ve výsledku tvořil uzavřený celek
šesti rekonstruovaných (vizualizace č. 2) a sedmi nových
(vizualizace č. 3) bytových domů. Novostavby budou mít
společný suterén, historické objekty propojí opěrné zídky.
2
Projekt počítá s luxusně vybavenými byty různého
typu, mezi nimi například s mezonety nebo penthousy
o rozměru přes 400 metrů čtverečních. Bytové jednotky
mají mít vytápěné podlahy, elektricky ovládaná okna a ty
největší také vlastní výtah. Investor – společnost CCP
(Coast Capital Partners) – požaduje použití nejkvalitnějších materiálů, například velkoplošných obkladů nejen
do bytů, ale i do společných prostor. Netradiční postupy
bude třeba zvolit při budování mansardových střech a při
práci s atypickou střešní krytinou.
„To vše jistě zvládneme,“ říká vedoucí projektu
Ing. Jaroslav Kazatel a připomíná podobný projekt pro
stejného investora – Kajetánku, kterou divize 6 úspěšně
dokončila v roce 2015. V Troji bude podle něj náročné
zejména řízení projektu. „V rámci smlouvy a ceny díla má
totiž realizační tým za povinnost hledat úspory a záměny,
jež bude zapracovávat do realizace a projektu. A to vše bez
změny konečného termínu,“ vysvětluje Ing. Kazatel.
Blanka Růžičková, vizualizace LOXIA
První objekty Panského dvora vznikly koncem
17. století současně s trojským zámečkem hraběte
Václava Vojtěcha ze Šternberka. Za sto let vystřídalo
raně barokní vzhled komplexu vrcholné baroko, pak
následovaly klasicistní úpravy. Další přestavby byly
účelové – v areálu sídlila třeba mlékárna, továrna
na mucholapky, působil zde jezdecký oddíl. Ještě
v polovině 50. let 20. století tu byl obchod a pošta.
Postupující devastaci dovršily povodně v roce 2002.
3
Nová práce divize 6 ve slovenských Bánovcích
4
5
Metrostav_19_2016.indd 2
Bánovce jsou na Slovensku dvoje – nad Bebravou
a nad Ondavou. V těch prvních (mapa), v Trenčianském
kraji, staví od září tým Ing. Lubomíra Mika z divize 6
obchodní galerii Primum. Skončit by měl 1. února 2017.
„Stavebně bychom ale měli být hotoví už do konce
letošního roku, leden si totiž necháváme na vyřízení kolaudace, která je součástí naší zakázky. Práce nám zatím
běží podle harmonogramu, tak doufejme, že se na závěr
nezasekneme na úřadech,“ říká Ing. Mik, který řízení
projektu na Slovensku považuje ve srovnání s Českou
republikou za administrativně náročnější. Narazil už také
na komplikovanou komunikaci s místními úředníky.
Pod vedením jeho týmu zatím na staveništi kvůli seismicitě oblasti zapustily „kořeny“ hluboké vrtané piloty. Je
přeložená kanalizace, vybudované přípojky a vyrostl prefabrikovaný skelet. Montéři připevňují střešní trapézové
plechy a opláštění, betonáři lijí drátkobetonové podlahy.
Stavba nového nákupního centra probíhá přímo u parkoviště obchodního řetězce Lidl, jehož provoz nesmí práce
narušit. Komplikace způsobené nedostatkem prostoru
a blízkostí obytných domů doplňují striktní požadavky
nájemců – třeba prodejen OKAY, PEPCO, Textil market či
Delikana. Každý z nich má samozřejmě jiné.
Výsledkem činnosti divize 6 v Bánovcích bude jednopodlažní nákupní galerie s otevřenou pasáží a prosklenou
čelní stěnou. Na užitkové ploše téměř 1400 m² najdou
prostor převážně diskontní prodejny a provozovny služeb.
Tým Ing. Mika tak udělá radost až 600 zákazníkům denně.
Banská Bytrica
Bánovce nad Bebravou
Bratislava
Košice
Pracoval jste na typově různých stavbách. Lišily se?
Některé rostly pod zem, jiné do nebe, ale všechny byly
zajímavé a většina z nich navíc velmi technicky či technologicky náročná. Na metru V.A jsem se třeba seznámil
s ražbami pomocí moderních tunelovacích strojů. Nejobtížnější ale byla rekonstrukce tramvajové trati v bratislavské Dúbravce – stavebně, časově i lidsky.
Proč? Co na ní bylo tak složité?
Kromě toho, že byla v cizině, stavbu komplikoval třeba
rozchod tramvajových kolejí, který je v Evropě i v Praze
standardně 1435 mm, stejně jako na železnici. V Bratislavě ale jako jedni z mála zůstali věrní původnímu
historickému rozchodu 1000 mm, takže jsme dodavatele
mohli vybírat jen z velmi omezené skupiny firem, jež má
pro tento rozměr připravené stroje. Antivibrace tam nebyly z recyklované gumy, jako je třeba běžné u nás, ale
z čistého polyuretanu. Kromě toho, že byly velmi drahé,
jsme je museli dovážet až z Německa… Nejhorší ale byla
komunikace s lidmi. Jako cizinci – a navíc z Česka – jsme
v tomto segmentu pronikli na do té doby uzavřený slovenský trh, kde nás nikdo nechtěl. Nebylo to příjemné, natož
vstřícné, a už bych se tam vrátit nechtěl. Je zajímavé, že
kolegové, kteří na Slovensku stavěli mimo hlavní město,
se s takovým problémem nesetkali.
Teď stavíte bytovky. Co je u nich nejdůležitější?
Dodržet kvalitu hlavně dokončovacích prací. V jednom
domě vlastně máme na 50 investorů, kteří velmi pečlivě
sledují, aby za své peníze dostali, co chtějí. Developerem
projektu Nad Přehradou je ale naštěstí FINEP, který si
zakládá na tom, že vždy udělá vše, co si klient přeje, a předává byty bez závad. Proto nám vychází vstříc a klientské
změny oznámené po dohodnutém termínu dokáže ocenit
finančně i prodloužením termínu stavby.
Dostavěli jste dům C se 48 byty. Jak se klientům líbí?
Většinou jsou s kvalitou spokojení. Připomínky se ponejvíc týkají malby, což jsem nečekal. Z předchozích
zkušeností mě nenapadlo, že byt vlastně prodávají malíři
pokojů. Budoucí majitel totiž v prázdných místnostech
vidí každou kapičku na stěně nebo nedokonalý tah štětcem. A to je pro nás obtížné eliminovat. Už jen vysvětlit
malířům, co my si představujeme pod pojmem kvalitně
odvedená práce, je náročné. A potom – ani oni ani mistři
ani stavbyvedoucí po pár dnech chyby nevidí. Říkám
tomu bílá slepota. Jediné, co na ni pomáhá, je rotace pracovníků. Když pak klient v bytě najde jen tři vady, a ještě
všechny na malbě, považuji to za velký úspěch našich lidí.
Máme i zhruba 5 % problematických bytů, tento počet ale
odpovídá obvyklému průměru. Snažíme se vyjít vstříc
všem přáním klientů, jedné paní jsme tak například ornici
v předzahrádce předělali na více ornicovatou.
Staví se vám další dva domy A a F lépe než ten první?
Určitě. I proto, že i když se jedná o tři samostatné zakázky,
dohodli jsme se s vedením divize, že si i na další domy ponecháme až na výjimky subdodavatele z toho prvního. Už
s firmami umíme komunikovat, ony se poučily a vědí, jak
pracovat, a tak problémy, na které jsme narazili u stavby
domu C, se u A téměř neopakují a na F je už ani neevidujeme. Také se nám výrazně zjednodušilo vzorkování.
Co by vás bavilo stavět dál?
Pro FINEP klidně i další bytovky, co vím, se všemi jejich
pracovníky se dá dobře vyjít. Pro mě je totiž nejdůležitější,
abychom se na stavbě všichni dohodli a splnili, co si slíbíme. Jakmile si někdo začne vymýšlet, že něco nejde, tak
mě to vytočí. K Metrostavu jsem ale šel i proto, abych se
mohl podílet na velkých projektech. Kdyby se tedy naskytla stavba mrakodrapu nebo přehrady, nezlobil bych se.
24.10.16 12:12