26. října 2016 / 19 / XXVIII

Dva podstatné rozdíly str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Podchod Václavského náměstí str. 3

A .S.

Ptáme se: Ing. Jiřího Pupse,

vedoucího projektu z divize 8 str. 2

Luxusní bydlení v historické lokalitě

pražské Troji str. 2

Bezpečnější cesta aut po silnici

vedoucí prudkým svahem str. 3

Další ceny do bohaté sbírky

Fotoreportáž: Metrostav dokončil

stavbu na vodní nádrži Nisa str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Proběhly Právnické dny Metrostavu

Novela zákona o trestní odpovědnosti právnických osob,

její očekávané dopady v praxi a trestní compliance

společnosti byly hlavními body programu odborné

dvoudenní konference Právnické dny Metrostavu. Ve dnech

11. a 12. října se uskutečnila v hotelu Akademie Naháč

a účastnilo se jí přes 50 zaměstnanců Metrostavu a jeho

dceřiných společností, zejména právníků.

Zkušenosti divize 4

2

Do programu silniční

konference Pomorskie

Forum Drogowe 2016, která

se 13. a 14. října uskutečnila

v městě Gdyně, přispěl také

ředitel výstavby v Polsku

Ing. Radim Čáp, Ph.D.,

z divize 4 Metrostavu. Jeho prezentace byla součastí

bloku, který se věnoval kritériím pro hodnocení nabídek při

účasti ve výběrových řízeních na polské silniční stavby.

Apartmány pod Klínovcem

Karlovarské zastoupení divize 9 vysoutěžilo zakázku na

výstavbu Apartmánů pod Klínovcem. Vzhledem k počasí se

dá očekávat, že tým Ing. Pavla Löbela zahájí hlavní práce

příští rok na jaře. Po apartmánových domech Medvědín

ve Špindlerově Mlýně, Šumavském dvoře v Železné Rudě

a Svatém Vavřinci v Peci p/S se jedná už o čtvrtý podobný

projekt, který divize 9 získala v posledních čtyřech letech.

1

3

Na D1 se díky divizi 4 jezdí veseleji

Za pouhé tři měsíce zprovoznil začátkem října tým

Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4 pravý jízdní pruh

modernizované dálnice D1 mezi Hvězdonicemi

a Ostředkem. Ve stejnou dobu uvedl opět do provozu také

most přes dálnici na silnici II/125 Vlašim–Kácov nedaleko

místa, kde před pár lety stával hostinec Na Veselce.

Stalo se před 40 lety

Právě před 40 lety, 18. října 1976, podešel mechanizovaný štít sovětské výroby TŠčB-3 (foto) poprvé Vltavu

a na trase I.A pražského metra prorazil ze směru od

Malostranské stanice do stanice Staroměstská.

Nový postup ražeb byl pod Vltavou na trase metra

I.A zvolen proto, aby se v této části metropole nemuselo

střílet. „Bylo to riskantní a náročné. Vyskytlo se habaděj

problémů, ale všichni jsme táhli za jeden provaz, potíže

se řešily klidně i v noci. Lidé tehdy dali do práce velikánský kus improvizace a zlepšováčků, jak to ostatně Češi

umějí,“ zavzpomínal Ing. Jindřich Hess, v té době hlavní

stavbyvedoucí raženého tunelu, později generální ředitel

Metrostavu a dnes předseda jeho dozorčí rady.

V současnosti jezdí metro pod Vltavou hned čtyřikrát.

Kromě zmíněného úseku i mezi stanicemi Karlovo náměstí – Anděl, Florenc–Vltavská a Nádraží Holešovice – Kobylisy. Metrostav oprášil svoje historické znalosti tunelování

pomocí razicích štítů a nabyl nové, když s pomocí moderních strojů Tonda a Adéla vyrazil traťové tunely metra V.A.

O mnoho větší Viktorie nyní pod taktovkou divize 5 razí

druhou troubu železničních tunelů Ejpovice.

4

6

Výsledky 24. ročníku soutěže Stavba roku potvrdily

kvalitu práce Metrostavu, protože jeho díla získala tři

hlavní a tři zvláštní ceny. Za pozornost stojí i titul pro

stavbu trati, k níž Metrostav výraznou měrou přispěl.

Tunelový komplex Blanka v Praze (foto č. 1) – Stavba

roku 2016, Cena České komory inženýrů a techniků

Stavební část projektu vedla divize 2

Dílo, na kterém se podílely nejen stovky zaměstnanců

Skupiny Metrostav, získalo ocenění za vytvoření dopravně důležité stavby se zřetelem k překonávání složitých

podmínek geologických, ekonomických i společenských.

Rekonstrukce a dostavba městského stadionu ve Vítkovicích (foto č. 5) – Stavba roku 2016, Cena veřejnosti

Stavbu za Metrostav řídil severomoravský region divize 1

Titul udělila odborná porota v čele s doc. Ing. arch. Radomírou Sedlákovou, CSc., za vytvoření uceleného moderního víceúčelového sportoviště se zřetelem k architektonickému ztvárnění a památkové citlivosti provedení.

Metrostav_19_2016.indd 1

5

7

8

Modernizace rychlostní komunikace S8 tvořící průtah

Varšavy (foto č. 4) – Zahraniční stavba roku 2016

Projekt v Polsku řídila divize 4

Titul byl udělen za rozsáhlou, 4,65 km dlouhou rekonstrukci páteřní varšavské komunikace se 46 mosty, pěti

mimoúrovňovými křižovatkami a protihlukovým tunelem,

jež byla spojena s velkým uznáním Varšavanů.

.

Mezinárodní výzkumné centrum ELI v Dol. Břežanech

(foto č. 3) – Cena Ministerstva obchodu a průmyslu ČR

Stavbu za Metrostav řídilo sdružení divizí 3 a 9

Cena ohodnotila vytvoření ojedinělé, technicky náročné

stavby se zřetelem k výrazně inovativnímu zpracování

železobetonových konstrukcí, které byly dílem divize 6.

První místo v ratingu stavebních firem RABF

Součástí slavnostního večera v Betlémské kapli v Praze

bylo 13. října i zveřejnění pořadí stavebních firem v Ratingu Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství. Na základě výsledků odborných soutěží za období let 2012 až 2016

v něm Metrostav zvítězil! První místo mezi 221 uchazeči

získal s celkem 37 220 body. Děkujeme všem, kdo k úspěchům Metrostavu přispěli, a gratulujeme!

Modernizace trati Tábor–Sudoměřice – Stavba roku 2016

Divize 3 zde v subdodávce vybudovala dominantu celého

železničního úseku – nový most s ocelovou konstrukcí

Langerova nosníku (foto č. 2). Trám ztužený obloukem

o rozpětí 99 m je nejdelší tohoto typu v České republice.

Všechna ocenění zástupce Metrostavu potěšila

Cenu pro tunelový komplex Blanka v Praze přebíral za

Metrostav jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto

č. 6 druhý zleva). Na fotografii č. 7 zase autor Petr Adámek

zachytil, že titul Zahraniční stavba roku 2016 přebírali

obchodní náměstek Ing. Bohumil Rohn a ředitel výstavby

v Polsku Ing. Radim Čáp, Ph.D., z divize 4 z rukou velvyslankyně Polské republiky v ČR Grażyny Bernatowicz

(zprava). K nejlepšímu ratingu poblahopřál obchodnímu

řediteli Metrostavu prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Ing. Václav Matyáš (foto č. 8 druhý zprava).

24.10.16 12:12