26. října 2016 / 19 / XXVIII
Dva podstatné rozdíly str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Podchod Václavského náměstí str. 3
A .S.
Ptáme se: Ing. Jiřího Pupse,
vedoucího projektu z divize 8 str. 2
Luxusní bydlení v historické lokalitě
pražské Troji str. 2
Bezpečnější cesta aut po silnici
vedoucí prudkým svahem str. 3
Další ceny do bohaté sbírky
Fotoreportáž: Metrostav dokončil
stavbu na vodní nádrži Nisa str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Proběhly Právnické dny Metrostavu
Novela zákona o trestní odpovědnosti právnických osob,
její očekávané dopady v praxi a trestní compliance
společnosti byly hlavními body programu odborné
dvoudenní konference Právnické dny Metrostavu. Ve dnech
11. a 12. října se uskutečnila v hotelu Akademie Naháč
a účastnilo se jí přes 50 zaměstnanců Metrostavu a jeho
dceřiných společností, zejména právníků.
Zkušenosti divize 4
2
Do programu silniční
konference Pomorskie
Forum Drogowe 2016, která
se 13. a 14. října uskutečnila
v městě Gdyně, přispěl také
ředitel výstavby v Polsku
Ing. Radim Čáp, Ph.D.,
z divize 4 Metrostavu. Jeho prezentace byla součastí
bloku, který se věnoval kritériím pro hodnocení nabídek při
účasti ve výběrových řízeních na polské silniční stavby.
Apartmány pod Klínovcem
Karlovarské zastoupení divize 9 vysoutěžilo zakázku na
výstavbu Apartmánů pod Klínovcem. Vzhledem k počasí se
dá očekávat, že tým Ing. Pavla Löbela zahájí hlavní práce
příští rok na jaře. Po apartmánových domech Medvědín
ve Špindlerově Mlýně, Šumavském dvoře v Železné Rudě
a Svatém Vavřinci v Peci p/S se jedná už o čtvrtý podobný
projekt, který divize 9 získala v posledních čtyřech letech.
1
3
Na D1 se díky divizi 4 jezdí veseleji
Za pouhé tři měsíce zprovoznil začátkem října tým
Ing. Zdeňka Ludvíka z divize 4 pravý jízdní pruh
modernizované dálnice D1 mezi Hvězdonicemi
a Ostředkem. Ve stejnou dobu uvedl opět do provozu také
most přes dálnici na silnici II/125 Vlašim–Kácov nedaleko
místa, kde před pár lety stával hostinec Na Veselce.
Stalo se před 40 lety
Právě před 40 lety, 18. října 1976, podešel mechanizovaný štít sovětské výroby TŠčB-3 (foto) poprvé Vltavu
a na trase I.A pražského metra prorazil ze směru od
Malostranské stanice do stanice Staroměstská.
Nový postup ražeb byl pod Vltavou na trase metra
I.A zvolen proto, aby se v této části metropole nemuselo
střílet. „Bylo to riskantní a náročné. Vyskytlo se habaděj
problémů, ale všichni jsme táhli za jeden provaz, potíže
se řešily klidně i v noci. Lidé tehdy dali do práce velikánský kus improvizace a zlepšováčků, jak to ostatně Češi
umějí,“ zavzpomínal Ing. Jindřich Hess, v té době hlavní
stavbyvedoucí raženého tunelu, později generální ředitel
Metrostavu a dnes předseda jeho dozorčí rady.
V současnosti jezdí metro pod Vltavou hned čtyřikrát.
Kromě zmíněného úseku i mezi stanicemi Karlovo náměstí – Anděl, Florenc–Vltavská a Nádraží Holešovice – Kobylisy. Metrostav oprášil svoje historické znalosti tunelování
pomocí razicích štítů a nabyl nové, když s pomocí moderních strojů Tonda a Adéla vyrazil traťové tunely metra V.A.
O mnoho větší Viktorie nyní pod taktovkou divize 5 razí
druhou troubu železničních tunelů Ejpovice.
4
6
Výsledky 24. ročníku soutěže Stavba roku potvrdily
kvalitu práce Metrostavu, protože jeho díla získala tři
hlavní a tři zvláštní ceny. Za pozornost stojí i titul pro
stavbu trati, k níž Metrostav výraznou měrou přispěl.
Tunelový komplex Blanka v Praze (foto č. 1) – Stavba
roku 2016, Cena České komory inženýrů a techniků
Stavební část projektu vedla divize 2
Dílo, na kterém se podílely nejen stovky zaměstnanců
Skupiny Metrostav, získalo ocenění za vytvoření dopravně důležité stavby se zřetelem k překonávání složitých
podmínek geologických, ekonomických i společenských.
Rekonstrukce a dostavba městského stadionu ve Vítkovicích (foto č. 5) – Stavba roku 2016, Cena veřejnosti
Stavbu za Metrostav řídil severomoravský region divize 1
Titul udělila odborná porota v čele s doc. Ing. arch. Radomírou Sedlákovou, CSc., za vytvoření uceleného moderního víceúčelového sportoviště se zřetelem k architektonickému ztvárnění a památkové citlivosti provedení.
Metrostav_19_2016.indd 1
5
7
8
Modernizace rychlostní komunikace S8 tvořící průtah
Varšavy (foto č. 4) – Zahraniční stavba roku 2016
Projekt v Polsku řídila divize 4
Titul byl udělen za rozsáhlou, 4,65 km dlouhou rekonstrukci páteřní varšavské komunikace se 46 mosty, pěti
mimoúrovňovými křižovatkami a protihlukovým tunelem,
jež byla spojena s velkým uznáním Varšavanů.
.
Mezinárodní výzkumné centrum ELI v Dol. Břežanech
(foto č. 3) – Cena Ministerstva obchodu a průmyslu ČR
Stavbu za Metrostav řídilo sdružení divizí 3 a 9
Cena ohodnotila vytvoření ojedinělé, technicky náročné
stavby se zřetelem k výrazně inovativnímu zpracování
železobetonových konstrukcí, které byly dílem divize 6.
První místo v ratingu stavebních firem RABF
Součástí slavnostního večera v Betlémské kapli v Praze
bylo 13. října i zveřejnění pořadí stavebních firem v Ratingu Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství. Na základě výsledků odborných soutěží za období let 2012 až 2016
v něm Metrostav zvítězil! První místo mezi 221 uchazeči
získal s celkem 37 220 body. Děkujeme všem, kdo k úspěchům Metrostavu přispěli, a gratulujeme!
Modernizace trati Tábor–Sudoměřice – Stavba roku 2016
Divize 3 zde v subdodávce vybudovala dominantu celého
železničního úseku – nový most s ocelovou konstrukcí
Langerova nosníku (foto č. 2). Trám ztužený obloukem
o rozpětí 99 m je nejdelší tohoto typu v České republice.
Všechna ocenění zástupce Metrostavu potěšila
Cenu pro tunelový komplex Blanka v Praze přebíral za
Metrostav jeho obchodní ředitel Ing. Milan Veselský (foto
č. 6 druhý zleva). Na fotografii č. 7 zase autor Petr Adámek
zachytil, že titul Zahraniční stavba roku 2016 přebírali
obchodní náměstek Ing. Bohumil Rohn a ředitel výstavby
v Polsku Ing. Radim Čáp, Ph.D., z divize 4 z rukou velvyslankyně Polské republiky v ČR Grażyny Bernatowicz
(zprava). K nejlepšímu ratingu poblahopřál obchodnímu
řediteli Metrostavu prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Ing. Václav Matyáš (foto č. 8 druhý zprava).
24.10.16 12:12