Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 3
Bezpečnější cesta aut prudkým svahem
Posledho srpna letošního roku mohli motoristé popr-
vé zdolat zhruba 350m výškový rozl mezi Božím Da-
rem aJáchymovem ponově upravené spodní serpenti-
ně silnice I/25 (foto č. 1). Tým Ing.Zdka Rozsypálka
z divize 4 totiž uvedl do provozu takzvanou dolní já-
chymovskou točku, nakteré pracoval oddubna 2014.
„Drobné nedodělky, třeba úpravu koryta Jáchymov-
ského potoka (foto č. 2) aobklad zárubní zdi, jsme do-
končili 30.září,“ vzpomíná Ing.Rozsypálek nazakázku,
i které se stavbi museli vyrovnat nejen s běžmi
technickými alogistickými probmy, ale také skompli-
kacemi vyvolanými místní historickou hornickou činností.
Nečekané archeologické objevy
Zemní pce při úpravě tky odhalily nejen pět očekáva-
ch důlních děl, ale itři neznámá. Nasilniční stavbu pro-
to musel neobvykle nastoupit závodní dolu – Ing.Marian
Hrk zúseku výrobně-technicho ředitele. Ten poprofárá-
ní zjistil udvou štol narušenou statiku, aproto jejich vstup
nechal trvale znepřístupnit, k čemuž napomohl Vladimír
Pravda zprovozu tunelů divize 5, který jako vedoucí tr-
hacích prací Metrostavu vytvořil projekt jejich likvidace.
Nejkrásí třetí dílo, zmap známé jako Türkensteuer
Stollen (foto č. 3), ale mohli zástupci České geologické
služby a rodního patkového ústavu prozkoumat.
Vchodbách o celkové délce asi 250 m nalezli stopy ruční-
ho křesání, tesané výklenky nakahánky, dřevěné stojky,
ohořelá dřeva, chodby od sazí adrobné kovové a kera-
mické artefakty. „Abychom umnili i daí výzkum štoly,
odvodnili jsme ji, opatřili revizní šachtou splynotěsným
uzávěrem azabudovali její ústí,“ říká stavbyvedoucí Karol
Humeník. Zamco historici ageologové se ztoho radovali,
protože většina historických důlních děl byla vJáchymo-
vě zničena či trvale znepřístupněna, stavbařům nálezy
z16.století přidělaly vrásky a prodloily termín dokoe-
ní. „Nejnáročnější bylo administrativní zabezpečení sanací
l azajišní jejich financoní,“ říká Ing.Rozsypálek.
Řide ale určitě víc zajímá, že takzvaná Jáchymovs
točka už dnes nestoupá vpůvodním 17% sklonu, ale oté-
ř pět procent menším. Vsilniční dopravě se však kaž
stoupání nad 10 % považuje za nebezpečné. Motoristé
proto jistě přitali ito, že divize 4 vozovku vdotčem
úseku rozšířila azajistila dvěma zárubními snami.
red, foto Jí Wendler, Marian Hrk
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
1
2 3
Divize 8 staví u Prahy tři centra najednou
Hned tři nákupní centra, jejichž hlavní část bude tvořit
supermarket Billa a menší obchodní jednotky, staví
vsoučasné době tým Ing.Radka Lišky zdivize 8. Nej-
meí – orozloze 1200 m² – vzniká vÚvalech uPrahy,
objekt vŠestajovich bude mít rozlohu 2500 m² anej-
tší bude kolínské středisko srozlohou 4000 m
2
.
echny stavby si jsou ztechnického hlediska velmi
podob. Jsou jednopodlažní a svýškou atiky asi 5,5me-
tru. Jejich nosnou část tvoří železobetonový prefabrikova-
ný skelet, který je svýjimkou centra vÚvalech opláštěn
sendvičovými panely PIR nebo sminerální vatou. Střešní
plášť tvoří trazové plechy asouvrství izolací,“ popisuje
Ing.Lka stím, že úvalské centrum zčasového důvodu
tvoří jen ocelový skelet, naktem se podílela divize 3.
Naopak rozly bychom našli v založení. Obchodní
centrum vŠestajovich, které roste nazelené louce, je
plošně založené natzv. patkosloupech, což je prefa sys-
m sloupu spatkou. Úvalské OC (foto) vzniká nabývam
parkovti, kde podloží tvoří navážky, proto stavbaři mu-
seli objekt založit nasysmu předražech pilot Franki.
Jedná se otechnologii se stoletou tradi, která ale ne
nastavbách tak obvyk, jako jsou vrtané piloty,“ vysvět-
luje Ing. Liška. V Kolíně se stavba nachází v prostoru
valé plyrny a podlí opět nebylo vhodné pro pl
zalení. Proto projekt zvolil pro základy piloty vrta.
Dobrá práce projektoho týmu se cení
Soástí dovky center jsou vedle objektů ivkeré in-
žerské sítě, komunikace avniní vybavení pro nájem
jednotky, pouze Billa vypisuje navybavení prostor samo-
statné výběrové řízení. Kromě stavebních prací zajťuje
Metrostav také vkerý potřebný inžering během díla
es uvedení dozkušebního provozu až pokolaudaci.
Obchodní centrum v Úvalech by mělo být otee-
no do zkebho provozu 24. listopadu, šestajovické
otýden později akolínské koncem března 2017. „Práce
naech třech stavenišch se nám daří koordinovat bez
tších probmů zejména díky projektovému týmu, který
je složen jak ze starších, zkušech stavitelů, jako jsou
t Bouřil aFrantek Lejsek, tak izmladé generace, kníž
paí Ing.Martin Benda, Ing.Matúš Mačej, Ing.Jana Vy-
talová či Ondřej Ludvík,“ pochvalně uzavírá Ing.Liška.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Tvník pro fotbalisty a dlažba pro divadlo
V Košicm a Prešovském kraji se divizi 3 pod vedem
Ing. Jána Sekeráka daří. Po stavbě pro Filozofickou fa-
kultu UPJŠ arekonstrukci v Humenm, o nichž jsme
psali, dokoují týmy Ing. Jána Cimbáka a Ing.Fran-
tiška Janteka také modernizaci fotbalového stadionu
vBardejově aúpravy Náměstí legionářů vPrově.
V Bardejově se stavba divize 3 týkala zejména přesunu
hrací plochy a jejího vybavení drenážními i vyhřívacími
trubkami, kabeží a zavlažovacím sysmem. Dále zahrno-
vala vybudování areálových komunikací, základů pro nové
tribuny a moderho soclního zízení. Nejtší respekt
ale měli kolegové ze správného založení zátěžového tráv-
ku, prote o kvalitě provedení zakázky rozhodoval právě
on (foto č. 1). „Investor si sice dílo Metrostavu převzal
posledního září, hráči Partizánu Bardejov ale na do
iště poprvé vyhnou až na jaře, aby tráva měla čas před
zápasy pořádně zakenit,“ uzavírá Ing. Cimbaľák.
Lepší přístup do Divadla Joša Záborsho (DJZ)
Zatímco pro budovu je 26 let existence mládí, pro ven-
kovní dlažbu a schody představuje konec životnosti.
VPrešově proto stavbaři koncem června 2016 zali re-
konstruovat Náměstí legionářů – na zátku divadelních
prázdnin přilehlé nové sny DJZ, oteené v roce 1990.
První dvě z pěti etap projektu, na které byly přileny
finance, se týkaly oprav ploch před hlavm vchodem
do divadla a pol jeho fad. „Po odstranění kamenné
dlažby, která byla před vstupem do DJZ položena na
strop podzemních gaží, se ukázalo, že železobetonová
stropní konstrukce byla špatně vyspádovaná a do sute-
nu zakalo. Museli jsme ji přespádovat, čímž se do nové
skladby podkladních vrstev nevla navržená podlahová
svítidla. Pro každé z nich bylo třeba vysekat v konstrukci
kapsu atu odvodnit, aby se v ní při svícení nehromadil
kondenzát,“ vzpomíná na ření komplikací Ing. Jantek.
Po vybourání další dlažby stavbaři zase zjistili, že se
pod podkladními deskami vytvořily kaverny. Podloží proto
museli stabilizovat a desky obnovit. Vzhledem k tomu, se
to týkalo ií schodišť s podestami, nečekané technolo-
gické přestávky posunuly původní termín předání stavby
na 15.října. „Část přístupu k hlavnímu vchodu jsme ale
dokončili už 19.září, aby se mohlo uskutečnit mimád
edstavení, které bylo na jaře zrené,“ říká Ing. Jantek.
my v lodičkách tak budou vstupovat do divadla po no
světle šedé granitové dlažbě s tmavě šedými kostkami
avestavěnými svítidly (foto č. 2) už za pár dní – v celé šíři
průčelí DSJ a bez obav, že by si zlomily podpatek.
red, foto archiv divize 3
METROSTAV SLAVÍ 45 LET SVÉ EXISTENCE
Vestibul naVáclavském náměs
Překrývání či maskování starých vrstev, kterého
jsme se dotkli v minulém článku, nepotkalo polis-
topadu 1989 vpražském metru jen stanice sideolo-
gicky nevhodnou výzdobou, ale ity prostory, kterých
bychom si měli cenit.
Přesně takový je horní vestibul stanice Můstek lin-
kyA, který byl, ač se to už dnes nez, jedním znejlépe
azároveň nejelegantněji řešených míst metra. Vestibul,
nacházecí se pod křížením Václavského náměstí sJin-
išskou aVodkovou ulicí, byl původně navržen avy-
budován jako podchod. Kjeho propojení snástupištěm
metra dlo až druhot.
Snahy vytvořit pod rušnou křižovatkou podzemní
koridor pro pěší se objevily již v50. letech 20.století,
nicméně vypraconí projektu bylo zano až v ro-
ce1964. Nastarost jej dostali Josef Kales, Jí Konrád,
Albert Pišl aJaroslav Strašil zVojenského projektového
ústavu. Ti navrhli rozsáhlý halový prostor orozrech
50 x 80 met, jež svou kosolnou dispozicí přesně
navazuje nakomunikační tepny napovrchu. Halu roz-
lili pravidelm rastrem kulatých sloupů tak, aby
podpořili plynulý pohyb chodců. Sloupy tu zároveň po-
depírají mostní konstrukci stropní desky, dimenzované
na neobvykle velké zažení 4000 kp/. V roce 1968 ji
úsšně otestovalyokupační tanky. Zajímavostí zůstá-
, že konstrukci odborně posoudil přední český statik,
profesor Stanislav Bechyně, jenž spolupracoval natak
významných stavbách, jako je nedaleký palác Lucerna.
Podchod Václavsho náměstí měl působit co
nejpříjemnějším dojmem. Proto autoři kladli důraz
na správné člení prostoru nejen po stnce kon-
struní, ale také funkční. Sádrové aplastové podhledy
ly krom izolace navodit pocit větší výšky celé haly.
Střed podchodu navíc rozlovaly dva kiosky ohrane-
né zvětší části sklemi stěnami. Unich se naczely
také dva veřejné telefony. Vjedné zbočních stěn jsou
vestany vejné toalety. Podchod, jak dodnes napoví-
dá bronzová plaketa, byl otevřen nasklonku roku 1968.
Krom těchto funkčních aspektů byl prostor pod-
chodu i ilehlých loubí na povrchu (jedno ve Vodič-
kově adruhé vJindřišské ulici) doplněn vcelku velkým
počtem výtvarných děl, kterým věnujeme, vzhledem
kjejich mimádné hodnotě, prostor vpříštím čnku.
Jakub aVendula Potůčkovi
krát se radovali zástupci Metrostavu při vyhlašování nejlepších
vsouži Stavba roku 2016. Třikt z hlavho titulu, třikrát z dalších
cen a jednou z vízství v ratingu stavebních firem. Více na straně 1.
1 2
Metrostav_19_2016.indd 3 24.10.16 12:12
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 19/2016, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (407 ms)

Rendering Strana 4 (102663): (0/1) (400 ms)

Rendering Strana 3 (102662): (0/1) (440 ms)

Rendering Strana 2 (102660): (0/1) (440 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2967/vth118996-1.jpg

 i2967/vth118998-1.jpg

 i2967/bg102662.svg

 i2967/vth118999-1.jpg

 i2967/vth118991-1.jpg