strana 2

Rekonstrukce prodejny

PTÁME SE

Během léta prošla zásadní proměnou prodejna stavebnin v areálu v Praze 9 – Horních Počernicích, kterou

provozuje společnost Metrostav stavebniny.

Původní provozovna získala podobu před více než

dvanácti lety a nestačila současným nárokům. Během

letních měsíců se proto ve spolupráci s Metrostavem

Facility dočkala rekonstrukce (foto č. 1).

Modernější vzhled i způsob nabídky

„Doplnili jsme areálový informační systém, abychom byli

lépe dostupní i pro zákazníky mimo Skupinu Metrostav.

Před prodejnou jsme zřídili nová parkovací místa. Původní

malé kanceláře a sklady jsme propojili do vzdušné prodejní plochy, kde v regálech vystavujeme vzorky nejvíc prodávaného zboží (foto č. 2). Zákazníci mají k dispozici počítač, na němž si mohou prohlédnout celou naši nabídku či

vystavit objednávku. Obsluha jim samozřejmě ráda poradí

a vyřeší i požadavky na dodávky, které běžně skladem

nemáme,“ říká vedoucí provozů Ing. Martin Biedermann.

Ing. Jana Syrůčka,

oblastního ředitele divize 8

1

Stavba rychlodráhy ICE – tunel Bad Cannstatt

Firma BeMo Tunnelling pracuje od března 2012 ve

sdružení na stavbě přiváděcího železničního tunelu

pro rychlovlaky ICE v Bad Cannstattu, který je součástí

projektu Stuttgart 21. Od roku 2014 zde už raziči pomocí NRTM vyrazili přes 6200 m z celkem asi 9000 m

ražených tunelů, které projekt obsahuje.

Jeden ze dvou jednokolejných tubusů rychlodráhy –

s délkou přibližně 1870 m – kolegové úspěšně prorazili

vloni v prosinci. Kromě technicky velmi náročných ražeb

se svislým členěním výrubu ve stavebním úseku s rozdvojením kolejí (VZBW) Kriegsberg a na to navazujícím

kolejovém větvení, pro které musel být výrub členěn vertikálně s dílčími výlomy (foto č. 1), byly už v souladu s projektem dokončeny všechny stavební jámy (ZA Rosenheim

a ZA Odstavné nádraží), z nichž budou probíhat ražby

zbylých částí tunelu. V úseku ZA Rosenstein – ZA Nord

začaly betonážemi dna práce na vnitřním ostění (foto č. 2)

Aktuálně je dokončeno přibližně 200 m dvoukolejných

tunelů pro městskou dráhu (S-Bahn), které byly raženy

od portálu z Odstavného nádraží a jsou zhotoveny pod

budoucím křížením železničních tunelů. Zde musí být

před zahájením ražby železničních tubusů kompletně zhotovena vnitřní obezdívka. Ze stavební jámy ZA Nord vycházející ražby úseku 3a. Protiražby z portálu Kriegsberg

v současnosti procházejí geologicky velmi obtížnými

1

2

podmínkami. Stále znovu a znovu zde jejich trasa naráží na tektonické poruchy a dutiny. Razicí práce ztěžují

i značné lokální vodní přítoky. Také je tu i nadále nutné

překonávat anhydritové úseky, tedy části trasy s bobtnavými horninami. Tyto komplikace vyžadují rozsáhlá

ochranná, stabilizační a další dodatečná opatření. Kvůli

trvalé izolaci vrstev hornin v blízkosti tunelových rour

provádějí odborníci v úsecích s bobtnavými horninami

rozsáhlé gelové injektáže, jež zhotoví trvalý radiální

izolační prstenec za tunelovými rourami. Se zhotovením

zbývajících 200 m ražeb se počítá ještě letos. Dokončení

celého projektu se očekává v roce 2021. Zdařbůh!

Frank Marski, Robert Dostál

2

Ultravysokohodnotný beton a jeho perspektivy

3

4

Ve stavebninách v Horních Počernicích je k dispozici

skladem běžný stavební materiál. Jsou zde ale uskladněny

i pracovní oděvy a obuv, ochranné pomůcky a kancelářské či reklamní předměty vhodné zejména pro firmy Skupiny Metrostav (foto č. 3). „Sortiment chceme neustále

rozšiřovat. Zboží, které nebude skladem, zajistíme většinou do druhého pracovního dne,“ říká Ing. Biedermann.

„Věříme, že se naši zákazníci budou v nově upravené prodejně cítit dobře a budou u nás rádi nakupovat,“ doplňuje

vedoucí prodejny Jiří Birnbaum (foto č. 4).

Kromě vysoké pevnosti je hlavní předností ultravysokohodnotného betonu (UHPC) také vynikající odolnost

proti účinkům prostředí. První etapa vývoje v Metrostavu a v TBG Metrostav vyústila v roce 2014 v úspěšnou aplikaci nového materiálu na lávce v Čelákovicích.

Od té doby se rozvoj těchto betonů dále rozšířil.

Ve Francii se stále zvyšuje počet prefabrikovaných

fasád z UHPC, ale též dalších konstrukcí, jako jsou mosty

nebo prefabrikované zastřešení větších prostor třeba

nádražní haly v Montpellier. V Malajsii se postavilo již kolem stovky prefabrikovaných silničních mostů. Důvodem

tamějšího rychlého rozvoje je zejména malá administrativní náročnost při projektování a schvalování. Investor je

na základě již existujících konstrukcí natolik přesvědčen

o jejich kvalitách, že si objedná další, přestože např.

pro návrh neexistují obvyklé předpisy. Opakem je třeba

Německo, kde úspěšně probíhá výzkum již přes 10 let

a kromě jedné lávky jsou aplikace téměř nulové. Bariéra

neexistujících předpisů zamezuje jakékoli větší aplikaci.

Ve Švýcarsku a částečně v Rakousku se velmi úspěšně prosazují aplikace UHPC při opravách a zesilování

existujících konstrukcí. V Severní Americe se klade mimořádný důraz na rychlost výstavby a oprav mostů s cílem

minimalizace doby uzavírek. UHPC nachází uplatnění také

při provádění prefabrikovaných konstrukcí se spoji pomocí UHPC, které jsou malé a snadno i rychle realizovatelné.

V rámci výzkumného projektu CESTI byla konstrukce spojů u nás též ověřena a nyní se čeká na vhodnou

zakázku. Byly zahájeny i práce na novém projektu podporovaném Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR s cílem

ověřit možnosti zesilování existujících konstrukcí pomocí

UHPC. V těchto případech se využijí vynikající mechanické parametry UHPC a zároveň se minimálně zatíží původní

konstrukce.

Ultravysokohodnotný beton, pro který se u nás používá většinou samozhutnitelný beton nevyžadující hutnění,

musí být vyztužen vysokopevnostními vlákny, obvykle

ocelovými. Rozdělení a orientace vláken mohou být ovlivněny způsobem plnění forem, čímž se v poslední době zabývaly i zkoušky v Metrostavu (foto č. 1 ukazuje ohybovou

zkoušku tenké desky, foto č. 2 zkoušku na protlačení).

Potvrdily některé souvislosti, které je třeba zohlednit při

dimenzování konstrukcí.

Aby se i u nás UHPC snadněji prosadil do běžné praxe,

jsou v České betonářské společnosti vytvářeny technické

podmínky pro výrobu, zkoušení, navrhování a provádění

konstrukcí z UHPC. Autorský kolektiv přitom vychází z domácích i zahraničních zkušeností. Až se podaří tyto dokumenty dokončit, dá se očekávat, že se vytvoří dostatečné

podmínky pro rozšíření aplikací ultravysokohodnotného

betonu i v České republice.

Prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.

Nabídka firmy Metrostav stavebniny

 Internetový obchod na www.mstavebniny.cz

 Prodejna stavebnin ve stavebním dvoře Horní

Počernice v Praze 9

 Samoobslužná prodejna stavebnin v Kamýcké

ulici 1a v Praze 6 – Sedleci

 Pneuservis ve stavebním dvoře Horní Počernice

(SDHP), kde lze i soukromé auto výhodně přezout

na zimní gumy. Objednat se na konkrétní termín

umožňuje on-line aplikace.

Metrostav_19_2017.indd 2

1

2

Ing. Syrůček vystudoval ekonomiku na České zemědělské univerzitě. Ve firmě Sulko se vypracoval mezi nejvyšší vedení, několik let byl náměstkem Libora Josky,

generálního ředitele společnosti Chládek a Tintěra,

Pardubice. Do Metrostavu nastoupil roku 2015 na místo oblastního ředitele divize 8 pro Liberecký kraj.

Proč jste se rozhodl přestoupit do Metrostavu?

Zaměstnání v Metrostavu mi několikrát doporučoval

rodinný přítel Ivo Vrbka. Před dvěma lety se s nabídkou

na místo v Liberci trefil do situace, kdy mě už zmáhalo

dennodenní dojíždění z Jablonce, kde bydlím, do práce

v Pardubicích. Měl jsem tehdy hodně malé děti a chtěl

jsem se víc věnovat rodině. A protože jsem si vždycky

vybíral zaměstnání podle lidí, které znám a kterým věřím,

souhlasil jsem. Změny nelituju a věřím, že ani on ne, protože se nám v kraji stále daří zvyšovat tržby.

Kolik máte v oblastním zastoupení kolegů?

Dohromady je nás 21, zhruba polovina pracuje v sídle

v Liberci a druhá je na stavbách. Máme čtyři projektové

týmy a zaučujeme si pátého vedoucího projektu, protože

potřebujeme mladé lidi a očekáváme nárůst zakázek.

Na jakých větších stavbách v současnosti pracujete?

Naše největší stavby teď řídí tým Ondřeje Matouška

v Nymburce, kde buduje dvě haly – vstřikovnu a sklad –

pro firmu Magna Exteriors, která vyrábí plastové díly pro

automobily. Je to perspektivní investor a vzhledem k našim dobrým obchodním vazbám věříme, že s ním budeme

spolupracovat i příští rok přímo v Liberci, kde má další

závod. Jaroslav Stuchlík se svými lidmi končí práce podle

dodatečných objednávek ve skladové hale pro španělskou

společnost Cikautxo v Jablonci nad Nisou. Tým Lukáše

Kalfeřta nedávno dostavěl polyfunkční dům Avicena v Liberci a dnes pracuje na rozsáhlé kanalizaci s čistírnou

odpadních vod ve městě Chřibská, což spadá do čtyřleté

rámcové smlouvy se Severočeskou vodárenskou společností na opravy a výstavbu vodovodů a kanalizací.

Stavba Aviceny se protáhla. Jak se na ni dnes díváte?

Ve výsledku je to krásná velká budova v centru města

hned pod radnicí, všem na očích. Je zkolaudovaná,

předaná, a když jedu kolem, rád se na ni podívám. Jako

stavba sice byla problematická zejména kvůli poměrně

svéráznému investorovi. Coby reference je ale dnes pro

nás přínosem.

Čím se zabývá váš čtvrtý projektový tým?

Tým Jana Müllera se dlouho věnoval projektu na zbudování pavilonu akutní medicíny v Jablonci. Zakázku jsme

sice vyhráli, ale zahájení stavby se tak dlouho odsouvalo,

že jsme od ní odstoupili, protože jsme už nebyli schopní

garantovat vysoutěženou cenu. Do konce roku ale má být

na pavilon vypsán nový tendr a tam bychom znovu chtěli

uspět, vždyť ten projekt nezná nikdo lépe než my. Kolega

Müller se svými lidmi proto zatím pomáhá Petru Ortovi

z ústeckého zastoupení divize 8 na zakázce v Mondi Štětí.

Bez ohledu na výsledek nové soutěže na nemocniční pavilon s ním pak od nového roku počítám na vedení stavby

logisticko-skladovací haly pro firmu Würth v Mladé Boleslavi. Věřím totiž, že tuto zajímavou zakázku vyhrajeme.

Kdo povede váš připravovaný projektový tým?

Stavbyvedoucí Ondřej Holec. Nastal čas, aby se profesně

posunul dál. Chtěl jsem mu svěřit přestavbu koupaliště

v Jilemnici, místní občané ji ale v referendu odmítli.

Jakou vidíte budoucnost vašeho zastoupení?

Jsem optimista a myslím si, že máme potenciál dál zvyšovat tržby a kromě pozemních staveb jsme schopní prosadit se i v dalších typech zakázek – vodohospodářských,

inženýrských či dopravních. Proto teď s ředitelem divize

pracujeme na rozšíření našeho oblastního zastoupení, zejména co se týče výrobních pozic. Jsem moc rád, že jsem

v libereckém Metrostavu našel profesionály. Držíme při

sobě a setkáváme se nejen v práci, ale jsme přátelé i mimo

ni. Tým je pro mě prioritou. Ten náš má v sobě pokoru,

všichni chceme na sobě dále pracovat a v Liberci a okolí

dělat Metrostavu jméno, které si zasluhuje.

27.10.17 12:43