strana 2
Rekonstrukce prodejny
PTÁME SE
Během léta prošla zásadní proměnou prodejna stavebnin v areálu v Praze 9 – Horních Počernicích, kterou
provozuje společnost Metrostav stavebniny.
Původní provozovna získala podobu před více než
dvanácti lety a nestačila současným nárokům. Během
letních měsíců se proto ve spolupráci s Metrostavem
Facility dočkala rekonstrukce (foto č. 1).
Modernější vzhled i způsob nabídky
„Doplnili jsme areálový informační systém, abychom byli
lépe dostupní i pro zákazníky mimo Skupinu Metrostav.
Před prodejnou jsme zřídili nová parkovací místa. Původní
malé kanceláře a sklady jsme propojili do vzdušné prodejní plochy, kde v regálech vystavujeme vzorky nejvíc prodávaného zboží (foto č. 2). Zákazníci mají k dispozici počítač, na němž si mohou prohlédnout celou naši nabídku či
vystavit objednávku. Obsluha jim samozřejmě ráda poradí
a vyřeší i požadavky na dodávky, které běžně skladem
nemáme,“ říká vedoucí provozů Ing. Martin Biedermann.
Ing. Jana Syrůčka,
oblastního ředitele divize 8
1
Stavba rychlodráhy ICE – tunel Bad Cannstatt
Firma BeMo Tunnelling pracuje od března 2012 ve
sdružení na stavbě přiváděcího železničního tunelu
pro rychlovlaky ICE v Bad Cannstattu, který je součástí
projektu Stuttgart 21. Od roku 2014 zde už raziči pomocí NRTM vyrazili přes 6200 m z celkem asi 9000 m
ražených tunelů, které projekt obsahuje.
Jeden ze dvou jednokolejných tubusů rychlodráhy –
s délkou přibližně 1870 m – kolegové úspěšně prorazili
vloni v prosinci. Kromě technicky velmi náročných ražeb
se svislým členěním výrubu ve stavebním úseku s rozdvojením kolejí (VZBW) Kriegsberg a na to navazujícím
kolejovém větvení, pro které musel být výrub členěn vertikálně s dílčími výlomy (foto č. 1), byly už v souladu s projektem dokončeny všechny stavební jámy (ZA Rosenheim
a ZA Odstavné nádraží), z nichž budou probíhat ražby
zbylých částí tunelu. V úseku ZA Rosenstein – ZA Nord
začaly betonážemi dna práce na vnitřním ostění (foto č. 2)
Aktuálně je dokončeno přibližně 200 m dvoukolejných
tunelů pro městskou dráhu (S-Bahn), které byly raženy
od portálu z Odstavného nádraží a jsou zhotoveny pod
budoucím křížením železničních tunelů. Zde musí být
před zahájením ražby železničních tubusů kompletně zhotovena vnitřní obezdívka. Ze stavební jámy ZA Nord vycházející ražby úseku 3a. Protiražby z portálu Kriegsberg
v současnosti procházejí geologicky velmi obtížnými
1
2
podmínkami. Stále znovu a znovu zde jejich trasa naráží na tektonické poruchy a dutiny. Razicí práce ztěžují
i značné lokální vodní přítoky. Také je tu i nadále nutné
překonávat anhydritové úseky, tedy části trasy s bobtnavými horninami. Tyto komplikace vyžadují rozsáhlá
ochranná, stabilizační a další dodatečná opatření. Kvůli
trvalé izolaci vrstev hornin v blízkosti tunelových rour
provádějí odborníci v úsecích s bobtnavými horninami
rozsáhlé gelové injektáže, jež zhotoví trvalý radiální
izolační prstenec za tunelovými rourami. Se zhotovením
zbývajících 200 m ražeb se počítá ještě letos. Dokončení
celého projektu se očekává v roce 2021. Zdařbůh!
Frank Marski, Robert Dostál
2
Ultravysokohodnotný beton a jeho perspektivy
3
4
Ve stavebninách v Horních Počernicích je k dispozici
skladem běžný stavební materiál. Jsou zde ale uskladněny
i pracovní oděvy a obuv, ochranné pomůcky a kancelářské či reklamní předměty vhodné zejména pro firmy Skupiny Metrostav (foto č. 3). „Sortiment chceme neustále
rozšiřovat. Zboží, které nebude skladem, zajistíme většinou do druhého pracovního dne,“ říká Ing. Biedermann.
„Věříme, že se naši zákazníci budou v nově upravené prodejně cítit dobře a budou u nás rádi nakupovat,“ doplňuje
vedoucí prodejny Jiří Birnbaum (foto č. 4).
Kromě vysoké pevnosti je hlavní předností ultravysokohodnotného betonu (UHPC) také vynikající odolnost
proti účinkům prostředí. První etapa vývoje v Metrostavu a v TBG Metrostav vyústila v roce 2014 v úspěšnou aplikaci nového materiálu na lávce v Čelákovicích.
Od té doby se rozvoj těchto betonů dále rozšířil.
Ve Francii se stále zvyšuje počet prefabrikovaných
fasád z UHPC, ale též dalších konstrukcí, jako jsou mosty
nebo prefabrikované zastřešení větších prostor třeba
nádražní haly v Montpellier. V Malajsii se postavilo již kolem stovky prefabrikovaných silničních mostů. Důvodem
tamějšího rychlého rozvoje je zejména malá administrativní náročnost při projektování a schvalování. Investor je
na základě již existujících konstrukcí natolik přesvědčen
o jejich kvalitách, že si objedná další, přestože např.
pro návrh neexistují obvyklé předpisy. Opakem je třeba
Německo, kde úspěšně probíhá výzkum již přes 10 let
a kromě jedné lávky jsou aplikace téměř nulové. Bariéra
neexistujících předpisů zamezuje jakékoli větší aplikaci.
Ve Švýcarsku a částečně v Rakousku se velmi úspěšně prosazují aplikace UHPC při opravách a zesilování
existujících konstrukcí. V Severní Americe se klade mimořádný důraz na rychlost výstavby a oprav mostů s cílem
minimalizace doby uzavírek. UHPC nachází uplatnění také
při provádění prefabrikovaných konstrukcí se spoji pomocí UHPC, které jsou malé a snadno i rychle realizovatelné.
V rámci výzkumného projektu CESTI byla konstrukce spojů u nás též ověřena a nyní se čeká na vhodnou
zakázku. Byly zahájeny i práce na novém projektu podporovaném Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR s cílem
ověřit možnosti zesilování existujících konstrukcí pomocí
UHPC. V těchto případech se využijí vynikající mechanické parametry UHPC a zároveň se minimálně zatíží původní
konstrukce.
Ultravysokohodnotný beton, pro který se u nás používá většinou samozhutnitelný beton nevyžadující hutnění,
musí být vyztužen vysokopevnostními vlákny, obvykle
ocelovými. Rozdělení a orientace vláken mohou být ovlivněny způsobem plnění forem, čímž se v poslední době zabývaly i zkoušky v Metrostavu (foto č. 1 ukazuje ohybovou
zkoušku tenké desky, foto č. 2 zkoušku na protlačení).
Potvrdily některé souvislosti, které je třeba zohlednit při
dimenzování konstrukcí.
Aby se i u nás UHPC snadněji prosadil do běžné praxe,
jsou v České betonářské společnosti vytvářeny technické
podmínky pro výrobu, zkoušení, navrhování a provádění
konstrukcí z UHPC. Autorský kolektiv přitom vychází z domácích i zahraničních zkušeností. Až se podaří tyto dokumenty dokončit, dá se očekávat, že se vytvoří dostatečné
podmínky pro rozšíření aplikací ultravysokohodnotného
betonu i v České republice.
Prof. Ing. Jan L. Vítek, CSc., FEng.
Nabídka firmy Metrostav stavebniny
Internetový obchod na www.mstavebniny.cz
Prodejna stavebnin ve stavebním dvoře Horní
Počernice v Praze 9
Samoobslužná prodejna stavebnin v Kamýcké
ulici 1a v Praze 6 – Sedleci
Pneuservis ve stavebním dvoře Horní Počernice
(SDHP), kde lze i soukromé auto výhodně přezout
na zimní gumy. Objednat se na konkrétní termín
umožňuje on-line aplikace.
Metrostav_19_2017.indd 2
1
2
Ing. Syrůček vystudoval ekonomiku na České zemědělské univerzitě. Ve firmě Sulko se vypracoval mezi nejvyšší vedení, několik let byl náměstkem Libora Josky,
generálního ředitele společnosti Chládek a Tintěra,
Pardubice. Do Metrostavu nastoupil roku 2015 na místo oblastního ředitele divize 8 pro Liberecký kraj.
Proč jste se rozhodl přestoupit do Metrostavu?
Zaměstnání v Metrostavu mi několikrát doporučoval
rodinný přítel Ivo Vrbka. Před dvěma lety se s nabídkou
na místo v Liberci trefil do situace, kdy mě už zmáhalo
dennodenní dojíždění z Jablonce, kde bydlím, do práce
v Pardubicích. Měl jsem tehdy hodně malé děti a chtěl
jsem se víc věnovat rodině. A protože jsem si vždycky
vybíral zaměstnání podle lidí, které znám a kterým věřím,
souhlasil jsem. Změny nelituju a věřím, že ani on ne, protože se nám v kraji stále daří zvyšovat tržby.
Kolik máte v oblastním zastoupení kolegů?
Dohromady je nás 21, zhruba polovina pracuje v sídle
v Liberci a druhá je na stavbách. Máme čtyři projektové
týmy a zaučujeme si pátého vedoucího projektu, protože
potřebujeme mladé lidi a očekáváme nárůst zakázek.
Na jakých větších stavbách v současnosti pracujete?
Naše největší stavby teď řídí tým Ondřeje Matouška
v Nymburce, kde buduje dvě haly – vstřikovnu a sklad –
pro firmu Magna Exteriors, která vyrábí plastové díly pro
automobily. Je to perspektivní investor a vzhledem k našim dobrým obchodním vazbám věříme, že s ním budeme
spolupracovat i příští rok přímo v Liberci, kde má další
závod. Jaroslav Stuchlík se svými lidmi končí práce podle
dodatečných objednávek ve skladové hale pro španělskou
společnost Cikautxo v Jablonci nad Nisou. Tým Lukáše
Kalfeřta nedávno dostavěl polyfunkční dům Avicena v Liberci a dnes pracuje na rozsáhlé kanalizaci s čistírnou
odpadních vod ve městě Chřibská, což spadá do čtyřleté
rámcové smlouvy se Severočeskou vodárenskou společností na opravy a výstavbu vodovodů a kanalizací.
Stavba Aviceny se protáhla. Jak se na ni dnes díváte?
Ve výsledku je to krásná velká budova v centru města
hned pod radnicí, všem na očích. Je zkolaudovaná,
předaná, a když jedu kolem, rád se na ni podívám. Jako
stavba sice byla problematická zejména kvůli poměrně
svéráznému investorovi. Coby reference je ale dnes pro
nás přínosem.
Čím se zabývá váš čtvrtý projektový tým?
Tým Jana Müllera se dlouho věnoval projektu na zbudování pavilonu akutní medicíny v Jablonci. Zakázku jsme
sice vyhráli, ale zahájení stavby se tak dlouho odsouvalo,
že jsme od ní odstoupili, protože jsme už nebyli schopní
garantovat vysoutěženou cenu. Do konce roku ale má být
na pavilon vypsán nový tendr a tam bychom znovu chtěli
uspět, vždyť ten projekt nezná nikdo lépe než my. Kolega
Müller se svými lidmi proto zatím pomáhá Petru Ortovi
z ústeckého zastoupení divize 8 na zakázce v Mondi Štětí.
Bez ohledu na výsledek nové soutěže na nemocniční pavilon s ním pak od nového roku počítám na vedení stavby
logisticko-skladovací haly pro firmu Würth v Mladé Boleslavi. Věřím totiž, že tuto zajímavou zakázku vyhrajeme.
Kdo povede váš připravovaný projektový tým?
Stavbyvedoucí Ondřej Holec. Nastal čas, aby se profesně
posunul dál. Chtěl jsem mu svěřit přestavbu koupaliště
v Jilemnici, místní občané ji ale v referendu odmítli.
Jakou vidíte budoucnost vašeho zastoupení?
Jsem optimista a myslím si, že máme potenciál dál zvyšovat tržby a kromě pozemních staveb jsme schopní prosadit se i v dalších typech zakázek – vodohospodářských,
inženýrských či dopravních. Proto teď s ředitelem divize
pracujeme na rozšíření našeho oblastního zastoupení, zejména co se týče výrobních pozic. Jsem moc rád, že jsem
v libereckém Metrostavu našel profesionály. Držíme při
sobě a setkáváme se nejen v práci, ale jsme přátelé i mimo
ni. Tým je pro mě prioritou. Ten náš má v sobě pokoru,
všichni chceme na sobě dále pracovat a v Liberci a okolí
dělat Metrostavu jméno, které si zasluhuje.
27.10.17 12:43