strana 4
„Kdo zná, neničí“
hlásá nápis nad vstupem do Expozice stavitelství
v areálu národní kulturní památky Klášter Plasy, kde
Národní technické muzeum v duchu uvedeného motta
už dva roky představuje postupy a principy především tradičního stavitelství. Nabízí zajímavé zážitky
a spoustu nových informací ze starobylého řemesla.
Centrum stavitelského dědictví vzniklo v budovách
bývalého hospodářského zázemí plaského kláštera se
snahou sestavit autentickou učebnici stavební kultury
od jejích románských počátků až do 19. století. Stálá
expozice stavitelství návštěvníka provede po areálu někdejšího pivovaru a zprostředkuje mu seznámení s problematikou historických stavebních prvků, materiálů
a konstrukcí. Na děti zde čeká stavební hřiště, kde mohou
tvořit konstrukce z dřevěných špalíčků a zabavit se dalšími zajímavými aktivitami.
V členitém areálu vedlejšího hospodářského dvora
vznikl prostor pro prezentace stavebních technologií, které mimo letní prázdniny probíhají při speciálních akcích.
S tradičními postupy a dovednostmi účastníky seznamují
zážitkovým způsobem prostřednictvím různých kurzů
a workshopů. V nejstarší části areálu našla své místo
unikátní expozice stavebně-historického průzkumu prezentující postupy a metody zkoumání historických staveb.
Tematické výstavy
Trvalé expozice doplňují prostory pro výstavy. Mezi ně
třeba patří Příběh vizionáře: Jan Kaplický. Do 26. listopadu jsou otevřené ale i tři krátkodobé. První seznamuje se
životem a vynálezy Ludvíka Otčenáška. Doma zná jeho
jméno málokdo, v USA je ale jako jeden z pouhých dvou
Čechů zapsán v síni slávy průkopníků kosmických letů.
Druhá výstava je věnovaná pokladům v českých keramických obkladech a třetí s názvem Calcarius čili vápeník přibližuje různé způsoby těžby vápence a výrobu, zpracování
i využití vápna v tradičním stavitelství.
V listopadu je Centrum stavitelského dědictví otevřeno
o sobotách a nedělích a nabízí příjemné strávení volného
času v deštivém podzimním období. Více informací najdete na webových stránkách http://muzeum-plasy.cz.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Cesta za architekturou
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Tradiční odměnou za kvalitní práci oceněných manažerů Metrostavu ve věku do 33 let je poznávací odborná
cesta do zahraničí. Letos vedla na jihozápad Evropy.
V letošním roce mladí, generálním ředitelem vyznamenaní zaměstnanci Metrostavu vycestovali do oblasti
Portugalska a Španělska. Našich devět spolupracovníků
nevynechalo jedinou příležitost k návštěvě zajímavých
míst spojených se staletou historií, ale i s novou moderní
tváří navštívených zemí. Podle jejich slov byl průběh pobytu v atraktivní destinaci velmi zajímavý i z odborného
hlediska. Velmi obsáhlý program pod vedením Ing. Vlastimila Šrůmy ze společností Aconse CZ kladl na účastníky velké nároky včetně fyzické kondice. Akce byla opět
příležitostí seznámit se v neformálním prostředí s kolegy
navzájem. Je pravděpodobné, že účastníci cesty dnes
závidí těm, kteří ocenění mladý manažer a s tím spojenou
odbornou exkurzi obdrží v dalším roce...
Podrobnější informace o uvedené akci i dalších aktivitách Centra vzdělávání Skupiny Metrostav naleznete na
webových stránkách http://skupina/ukr.
Kalendárium
1
2
3
Návrat trolejbusů
Trolejbusy přestaly v Praze jezdit 16. října 1972. Po
45 letech se 15. října 2017 opět rozjely. Jejich provoz
je v testovacím režimu povolen do konce října 2018.
Testovací linka moderního trolejbusu, kterému se oficiálně říká elektrobus s dynamickým nabíjením, je dlouhá
jeden kilometr a vede od stanice metra Palmovka k metru
Letňany. Pomocný bateriový pohon umožňuje vozidlu ujet
přes 10 km mimo troleje. Baterie se nabíjejí rekuperačně
při brzdění, přes tyčové sběrače při jízdě nebo stání pod
trolejí či v garáži prostřednictvím zásuvky.
Vyhodnocení provozu má proběhnout na jaře 2018.
V případě úspěchu chce Dopravní podnik hl. m. Prahy
trolejbusy plně pokrýt dnešní autobusovou linku č. 140.
Historie i současnost
4
5
Viktorka dokončila práci a opouští výjezdový portál tunelu Ejpovice
Tunelovací stroj Viktorie vyjel z hory i portálové lavice a pracovníci divize 5 z týmu Štefana Ivora jej demontují
a připravují na odvoz (foto č. 1–4). V hotové severní tunelové troubě (foto č. 5) brzy začnou pracovat betonáři.
Devátý na světě
Na veslařském MS ve floridské Sarasotě obsadila
na přelomu září a října párová čtyřka mužů lehkých
vah (foto) – Jiří Kopáč (z divize 6), Milan Viktora, Jan
Vetešník a Jan Hájek – třetí místo ve finále B a celkově
byla devátá ze 17 soutěžících posádek. Gratulujeme!
„Po bronzové medaili ze světového poháru v Lucernu
jsme si mysleli na lepší umístění, ale konkurence byla
na velmi vysoké úrovni. Nepřidala nám ani zapůjčená
loď, na které jsme museli v Americe závodit. Přeprava té
naší by totiž byla velice nákladná,“ říká kolega Jiří Kopáč.
K umístění mezi nejlepší světovou desítkou mu můžete
přijít poblahopřát na staveniště rezidence Panský statek
v pražské Troji, kde v současnosti pracuje.
Před 130 lety se 6. října narodil švýcarský architekt
Le Corbusier, který byl hlavním představitelem dvou
významných stylů 20. století – purismu a brutalismu.
Architekt, urbanista, teoretik a malíř s rodným jménem
Charles-Édouard Jeanneret-Gris svým dílem i výtvarným
citem výrazně ovlivnil vývoj moderní architektury a je
považován za největšího architekta 20. století. Strohé
železobetonové stavby i vizionářské představy sídlištních
velkoměst mu přinesly slávu a obdiv, ale i nepochopení.
Muž, který tvrdil, že „dům je stroj na bydlení“, měl
živé kontakty s českou avantgardou. Udržoval styky především s Karlem Teigem a Bohuslavem Fuchsem, v jeho
ateliéru se učili i čeští architekti. Velmi mu imponoval Jan
Antonín Baťa, firma ale bohužel žádný ze čtyř jeho návrhů,
třeba na typovou prodejnu či rozvoj Zlína, neuskutečnila.
Le Corbusier provedl celkem 75 staveb na několika
kontinentech, navrhl desítky urbanistických studií, napsal
přes 40 knih, vydával časopisy, vytvořil stovky kreseb
a maleb a zapůsobil i jako úspěšný designér nábytku.
Zemřel na infarkt na francouzské riviéře 27. srpna 1965.
1
2
–red–, foto archiv Jiří Kopáč
Na konci září téměř čtyřicet lidí Metrostavu vyrazilo na
studijní cestu se Stavební společností MTS (SS MTS)
do Portugalska. Průběh cesty jim zpříjemnil PhDr. Miroslav Kadlec, bývalý pracovník firmy, který dokonale
ovládá portugalštinu.
Tematickou linkou, která zájezd propojovala, byly
mosty. Z těch lisabonských účastníky nejvíc zaujal ocelový Ponte 25 de Abril, konstrukcí a tvarem připomínající
Golden Gate v San Franciscu, a více než 12 km dlouhý
moderní most Vasco da Gama přes řeku Tejo. Zajímavá
byla i přemostění údolí řeky Douro v Portu – dvoupatrový
Ponte de Dom Luís I. a Ponte de D. Maria Pia, který byl
postaven podle návrhu Gustave Eiffela.
Zájezd zahrnoval i prohlídku historických památek
Lisabonu a městečka Fátima, které je jedním z nejznámějších katolických poutních míst na světě. Cesta zavedla
kolegy i do cisterciáckého opatství v Alcobaça, středověkého města Óbidos, do sídla templářských rytířů Tomar či
do kláštera Batalha, jenž je zapsán na Seznamu světového dědictví UNESCO. Po návštěvě Porta a několika dalších
měst uzavřel studijní cestu dvoudenní pobyt v Lisabonu.
Všichni (foto), kdo se Stavební společností MTS do
Portugalska vyjeli, se ale s jeho historií, kulturou, životem,
pokrmy i vínem seznámili jen zběžně. Je to totiž krásná
a na památky bohatá země, jejíž podrobnější poznání by
vyžadovalo delší putování.
Rudolf Plíva, předseda SS MTS
3
4
Nejvýznamnější setkání odborníků z oblasti silniční dopravy v roce 2017
Silniční konference (foto č. 1) proběhla letos už popětadvacáté. Konala se 18. a 19. října v Brně a opět za aktivní
účasti zástupců divizí 4 a 5 (foto č. 2 a 3). Obchodní náměstek divize 4 Ing. Bohumil Rohn ji charakterizoval:
„Letošní konference měla rekordní účast přes 1100 delegátů. Vedle klíčových představitelů segmentu dopravního
stavitelství z Ministerstva doprav y, Státního fondu dopravní infrastruk tury a ŘSD zde byli i všichni přední
představitelé dodavatelských firem. V kuloárech konference byla jako nejčastější téma diskutována otázka aktuálně
vysoutěžených zakázek za nízké ceny, které mohou mít dopad na celý segment dopravního stavitelství.“ S jeho slovy
souhlasí i současný a bývalý ředitel divize 4 – Ing. Radim Čáp a Ing. Josef Neuwirth (foto č. 4 zprava).
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 19/2017 vyšlo 31. 10. 2017 (20/2017 vyjde 15. 11. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,
Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_19_2017.indd 4
27.10.17 12:43