Památkově chráněný domov

důchodců omládl

31. října 2017 / 19 / XXIX

více v článku na str. 3

Ptáme se: Ing. Jana Syrůčka,

oblastního ředitele divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Teplické Aquacentrum čeká náročná

přestavba str. 3

Konec malé, ale komplikované

stavby v plzeňské radnici str. 3

Metrostav nejde přehlédnout

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Ve Veselí byly změny na denním

pořádku str. 3

Počtvrté do Norska

Tuneláři divize 5 se chystají vyrazit na čtvrtou zakázku

do Norska. Bude je řídit tým Ing. Jiřího Šacha a podruhé je na sever doprovodí kolegové z provozu mostů

a železobetonových konstrukcí, které povede Ing. Robert Brož, Ph.D. Zhruba 50 km západně od Trondheimu

a asi 420 km severně od obchvatu města Kongsberg,

kde divize 5 nedávno prorazila tunel Moane a pracuje

na tunelu Vollås, na ni čeká projekt Fv. 714 Stokkhaugen–Sundan: Åstfjordkryssinga (mapa).

Práce na nové zakázce se rozeběhnou v lednu 2018

a divize 5 Metrostavu je opět provede jako většinový lídr

ve sdružení s místní firmou Bertelsen & Garpestad, s níž

pracovala nejen na zmiňovaném obchvatu, ale i na stavbě

tunelu Joberg, který byl uveden do provozu letos 15. září.

Sedmá nádrž na ropu v Nelahozevsi

Metrostav zvítězil v tendru, který vypsala společnost

MERO ČR, a v Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi

postaví už sedmý ocelový zásobník na ropu s objemem

125 tisíc kubíků. První čtyři dokončil v roce 2004, další dva

přidal o čtyři roky později. Zahájení prací na sedmé obří

nádrži investor předpokládá ještě v letošním roce.

Návrat alegorií

Na zrekonstruovanou pravou

balustrádu historické budovy

Národního muzea se 11. října

vrátily Pilnost, Ušlechtilost,

Pravda a Krása – čtyři téměř

130 let staré alegorické

skulptury. Tři první opustily

své místo v dubnu 2016, čtvrtá je kvůli poškození

o devět let předešla. Pískovcové sochy zrestaurovali

odborníci v restaurátorské dílně pod dohledem ak. sochaře

Víta Mudruňky. Na místo je osadil jeřáb za pomoci kolegů

z divize 9, kteří rekonstrukci celého objektu řídí.

Åstfjord

Joberg

Langanes

Kongsberg

Glajcha na POP

Divize 3 ve spolupráci

s Metrostavem Development

uspořádala 19. října oslavu

spojenou s ukončením hrubé

stavby komplexu Palmovka

Open Park, na níž se

významnou měrou podíleli

betonáři z divize 6. Glajchu završila vystoupení kapel

Jebtet a hlavně PP304, v níž mezi kolegy hraje a zpívá

i vedoucí projektu Ing. Stanislav Červený (foto uprostřed).

Rychle dokončená práce na dálnici D1

Po 15 měsících prací, které řídil tým Ing. Zdeňka Ludvíka

z divize 4, byla 19. října uvedena do provozu v plném

profilu zmodernizovaná dálnice D1 v úseku Psáře– Soutice.

O tři měsíce dřív

Na stavbě rychlostní komunikace S7 v Polsku překročil

tým divize 4 Metrostavu druhý smluvní milník – úspěšně a navíc s tříměsíčním předstihem.

„Finanční prostavěnost 60 % jsme místo 8. prosince,

jak ukládá smlouva, prokázali už ve výpisu prací za srpen.

Investor výpis ve třicetidenní lhůtě začátkem října odsouhlasil a tím náš předstih potvrdil,“ říká vedoucí projektu

Ing. Igor Sedláček. „Až na pár míst už máme kompletně

hotové sanace podloží a provádíme násypy, někde i vrstvy vozovek. Na velkém mostě přes Vislu stěhujeme přesuvnou skruž z levého mostu na pravý, letmou betonáž

levého mostu (foto) dokončíme během měsíce,“ dodává.

Největší problém, který kolegové právě řeší, jsou krachy polských stavebních firem. Naposledy zbankrotovala

poměrně velká akciová společnost Vistal, která měla pro

Metrostav vybudovat 16 mostů, tedy všechny ostatní

mimo zmiňovaného přemostění Visly. Divize 4 její rozpracované objekty právě přebírá a s pomocí malých místních

firem dokončí sama.

–red–, foto GENESIS PR

Metrostav_19_2017.indd 1

Na rohu Jungmannova náměstí a ulice 28. října pracuje od června tým Jiřího Paulera z divize 9. I když

přestavovaný dům č. p. 761 zakrývá lešení s modrou

ochrannou sítí, podle šikovně umístěných červených

stavebních buněk je na první pohled patrné, kdo jeho

rekonstrukci řídí. Až do příštího května prostě nebude

možné Metrostav v centru Prahy přehlédnout (foto).

Na místě dnešního Jungmannova náměstí byl ve

středověku hřbitov. Původní nízkou zástavbu u jeho

severní zdi nahradila v období baroka řada domů.

Kolem roku 1900 byl majitelem toho nejstaršího,

nazývaného U zlatého věnce (ilustrace), krejčí

Vendelín Mottl, c. a k. dvorní dodavatel, kterému

jeho syn Karel Mottl na lukrativní parcele vystavěl

v letech 1905–1906 novobarokní dům palácového

stylu se secesními prvky. V nejhořejším okně měl

umístěný pneumograf – reklamní panel, který měnil

nápisy pomocí stlačeného vzduchu. Mottlův dům

prošel několika přestavbami. Po roce 2000 se začal

vylidňovat, poslední byly v provozu přízemní obchody.

Stavbařům nejvíc komplikuje práci umístění domu –

na území Pražské památkové rezervace chráněné UNESCO

a v pěší zóně. Nemají totiž dostatek prostoru na zařízení

staveniště a komplikovaný je i odvoz sutě a návoz materiálů. Rekonstrukce historických budov jsou navíc složité

v tom, že řešení nových konstrukcí statik upřesňuje až

po demontážích a odkrytí původních, které jsou obvykle

víc zničené, než předpokládal projekt. V tomto případě se

na stavu objektu nejvíc podepsalo dlouhodobé zatékání

a zanedbaná údržba neužívaných prostor. Krovy, trámy,

ale i omítky ve velkém rozsahu poškodily dřevokazné

houby, které musí zlikvidovat chemické přípravky.

„Stavbu jsme začali před čtyřmi měsíci, proto ještě

odstrojujeme umělecko-řemeslné prvky, které je nutné

opravit – s dveřmi nám pomohou restaurátoři divize 9.

Demontujeme, bouráme, provádíme podchytávky. Rozeběhly se ale i restaurátorské práce na fasádě či montáže

nových stropních konstrukcí a krovu, a to včetně střešního pláště, který tvoří kombinace měděné a břidlicové

krytiny, jejíž motiv a vzor pokládky určili památkáři na základě dobových fotografií,“ říká vedoucí projektu.

Historický vzhled doplní moderní technické zařízení

Až v květnu příštího roku budou kolemjdoucí obdivovat

obnovenou secesní fasádu na nároží Národní třídy, bude

mít zmodernizovaný Mottlův dům mnohostranné využití.

Jeho druhé podzemní podlaží poslouží technickému zázemí. Prostor od prvního suterénu až do druhého nadzemního podlaží zaberou dvě velkoplošné prodejny. Ve třetím

budou kanceláře. Dvě poslední patra a dvě úrovně podkroví ve složité mansardové střeše s věží obsadí hotel

s 25 pokoji. Spokojení budou jistě nejen uživatelé budovy,

ale i Pražané, protože centrum jejich města přestane hyzdit další donedávna opuštěný a zpustlý dům.

Pro rychlost a bezpečí

„Naše hlavní práce na stavbě nového úseku silnice fv. 714

se bude skládat ze dvou částí – tunelů Slørdal (s délkou

asi 2650 m) a Mjønes (cca 770 m) a zhruba 735 m dlouhého mostu přes Åstfjorden (vizualizace),“ říká Ing. Aleš

Richter, zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny

Metrostav a ředitel organizační složky Metrostavu pro Island a Norsko. Tunelovou část bude jako vedoucí projektu

řídit Ing. Šach, výstavbu mostu pak Ing. Brož.

Silnice fv. 714 spojuje ostrovy Hitra a Frøya a pobřežní okrsky s městečkem Orkanger a hlavně s historickým

Trondheimem, který je správním městem kraje Sør-Trøndelag a s více než 180 000 obyvateli třetím největším

městem Norska po Oslu a Bergenu. Původní silnice 714

je nízkého standardu s úzkými úseky a zatáčkami, navíc

se na několika jejích místech vyskytuje problematické

stoupání, což zejména v zimě výrazně komplikuje provoz.

Nová fv. 714 Laksevegen, na níž se bude platit mýto,

zlepší nejen dostupnost přilehlé oblasti, ale hlavně zvýší

bezpečnost dopravy.

Úsek, jehož výstavbu povede Metrostav, bude celkem

měřit 5,6 km a starou silnici zkrátí o téměř šest kilometrů. Stavba bude probíhat při zachování provozu na všech

místních silnicích i lesních cestách, uzavřít je bude možné

pouze na velmi krátkou a předem dohodnutou dobu v řádu

pár hodin. Také v Åstfjordenu musí být zachován průplav

pro jachty i rybářské lodě. A protože to je fjord, dostanou

se kolegové v Norsku poprvé do styku i s příkazy námořních úřadů a EFS, což je norská informační služba pro

všechny, kteří se plaví po moři. Zdařbůh a ahoy!

Parametry díla:

Délka silnice na povrchu (m)

1500

270 000

Zemní a výkopové práce (pfm3)

190 000

Rubanina pro násypy na trase (pfm3)

80

Profil tunelu (m2)

280 000

Vyražený objem tunelu (pfm3)

Termín dokončení prací

1. 10. 2020

Jednotka pfm3 označuje objem horniny v rostlém stavu

27.10.17 12:43