Památkově chráněný domov
důchodců omládl
31. října 2017 / 19 / XXIX
více v článku na str. 3
Ptáme se: Ing. Jana Syrůčka,
oblastního ředitele divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Teplické Aquacentrum čeká náročná
přestavba str. 3
Konec malé, ale komplikované
stavby v plzeňské radnici str. 3
Metrostav nejde přehlédnout
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Ve Veselí byly změny na denním
pořádku str. 3
Počtvrté do Norska
Tuneláři divize 5 se chystají vyrazit na čtvrtou zakázku
do Norska. Bude je řídit tým Ing. Jiřího Šacha a podruhé je na sever doprovodí kolegové z provozu mostů
a železobetonových konstrukcí, které povede Ing. Robert Brož, Ph.D. Zhruba 50 km západně od Trondheimu
a asi 420 km severně od obchvatu města Kongsberg,
kde divize 5 nedávno prorazila tunel Moane a pracuje
na tunelu Vollås, na ni čeká projekt Fv. 714 Stokkhaugen–Sundan: Åstfjordkryssinga (mapa).
Práce na nové zakázce se rozeběhnou v lednu 2018
a divize 5 Metrostavu je opět provede jako většinový lídr
ve sdružení s místní firmou Bertelsen & Garpestad, s níž
pracovala nejen na zmiňovaném obchvatu, ale i na stavbě
tunelu Joberg, který byl uveden do provozu letos 15. září.
Sedmá nádrž na ropu v Nelahozevsi
Metrostav zvítězil v tendru, který vypsala společnost
MERO ČR, a v Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi
postaví už sedmý ocelový zásobník na ropu s objemem
125 tisíc kubíků. První čtyři dokončil v roce 2004, další dva
přidal o čtyři roky později. Zahájení prací na sedmé obří
nádrži investor předpokládá ještě v letošním roce.
Návrat alegorií
Na zrekonstruovanou pravou
balustrádu historické budovy
Národního muzea se 11. října
vrátily Pilnost, Ušlechtilost,
Pravda a Krása – čtyři téměř
130 let staré alegorické
skulptury. Tři první opustily
své místo v dubnu 2016, čtvrtá je kvůli poškození
o devět let předešla. Pískovcové sochy zrestaurovali
odborníci v restaurátorské dílně pod dohledem ak. sochaře
Víta Mudruňky. Na místo je osadil jeřáb za pomoci kolegů
z divize 9, kteří rekonstrukci celého objektu řídí.
Åstfjord
Joberg
Langanes
Kongsberg
Glajcha na POP
Divize 3 ve spolupráci
s Metrostavem Development
uspořádala 19. října oslavu
spojenou s ukončením hrubé
stavby komplexu Palmovka
Open Park, na níž se
významnou měrou podíleli
betonáři z divize 6. Glajchu završila vystoupení kapel
Jebtet a hlavně PP304, v níž mezi kolegy hraje a zpívá
i vedoucí projektu Ing. Stanislav Červený (foto uprostřed).
Rychle dokončená práce na dálnici D1
Po 15 měsících prací, které řídil tým Ing. Zdeňka Ludvíka
z divize 4, byla 19. října uvedena do provozu v plném
profilu zmodernizovaná dálnice D1 v úseku Psáře– Soutice.
O tři měsíce dřív
Na stavbě rychlostní komunikace S7 v Polsku překročil
tým divize 4 Metrostavu druhý smluvní milník – úspěšně a navíc s tříměsíčním předstihem.
„Finanční prostavěnost 60 % jsme místo 8. prosince,
jak ukládá smlouva, prokázali už ve výpisu prací za srpen.
Investor výpis ve třicetidenní lhůtě začátkem října odsouhlasil a tím náš předstih potvrdil,“ říká vedoucí projektu
Ing. Igor Sedláček. „Až na pár míst už máme kompletně
hotové sanace podloží a provádíme násypy, někde i vrstvy vozovek. Na velkém mostě přes Vislu stěhujeme přesuvnou skruž z levého mostu na pravý, letmou betonáž
levého mostu (foto) dokončíme během měsíce,“ dodává.
Největší problém, který kolegové právě řeší, jsou krachy polských stavebních firem. Naposledy zbankrotovala
poměrně velká akciová společnost Vistal, která měla pro
Metrostav vybudovat 16 mostů, tedy všechny ostatní
mimo zmiňovaného přemostění Visly. Divize 4 její rozpracované objekty právě přebírá a s pomocí malých místních
firem dokončí sama.
–red–, foto GENESIS PR
Metrostav_19_2017.indd 1
Na rohu Jungmannova náměstí a ulice 28. října pracuje od června tým Jiřího Paulera z divize 9. I když
přestavovaný dům č. p. 761 zakrývá lešení s modrou
ochrannou sítí, podle šikovně umístěných červených
stavebních buněk je na první pohled patrné, kdo jeho
rekonstrukci řídí. Až do příštího května prostě nebude
možné Metrostav v centru Prahy přehlédnout (foto).
Na místě dnešního Jungmannova náměstí byl ve
středověku hřbitov. Původní nízkou zástavbu u jeho
severní zdi nahradila v období baroka řada domů.
Kolem roku 1900 byl majitelem toho nejstaršího,
nazývaného U zlatého věnce (ilustrace), krejčí
Vendelín Mottl, c. a k. dvorní dodavatel, kterému
jeho syn Karel Mottl na lukrativní parcele vystavěl
v letech 1905–1906 novobarokní dům palácového
stylu se secesními prvky. V nejhořejším okně měl
umístěný pneumograf – reklamní panel, který měnil
nápisy pomocí stlačeného vzduchu. Mottlův dům
prošel několika přestavbami. Po roce 2000 se začal
vylidňovat, poslední byly v provozu přízemní obchody.
Stavbařům nejvíc komplikuje práci umístění domu –
na území Pražské památkové rezervace chráněné UNESCO
a v pěší zóně. Nemají totiž dostatek prostoru na zařízení
staveniště a komplikovaný je i odvoz sutě a návoz materiálů. Rekonstrukce historických budov jsou navíc složité
v tom, že řešení nových konstrukcí statik upřesňuje až
po demontážích a odkrytí původních, které jsou obvykle
víc zničené, než předpokládal projekt. V tomto případě se
na stavu objektu nejvíc podepsalo dlouhodobé zatékání
a zanedbaná údržba neužívaných prostor. Krovy, trámy,
ale i omítky ve velkém rozsahu poškodily dřevokazné
houby, které musí zlikvidovat chemické přípravky.
„Stavbu jsme začali před čtyřmi měsíci, proto ještě
odstrojujeme umělecko-řemeslné prvky, které je nutné
opravit – s dveřmi nám pomohou restaurátoři divize 9.
Demontujeme, bouráme, provádíme podchytávky. Rozeběhly se ale i restaurátorské práce na fasádě či montáže
nových stropních konstrukcí a krovu, a to včetně střešního pláště, který tvoří kombinace měděné a břidlicové
krytiny, jejíž motiv a vzor pokládky určili památkáři na základě dobových fotografií,“ říká vedoucí projektu.
Historický vzhled doplní moderní technické zařízení
Až v květnu příštího roku budou kolemjdoucí obdivovat
obnovenou secesní fasádu na nároží Národní třídy, bude
mít zmodernizovaný Mottlův dům mnohostranné využití.
Jeho druhé podzemní podlaží poslouží technickému zázemí. Prostor od prvního suterénu až do druhého nadzemního podlaží zaberou dvě velkoplošné prodejny. Ve třetím
budou kanceláře. Dvě poslední patra a dvě úrovně podkroví ve složité mansardové střeše s věží obsadí hotel
s 25 pokoji. Spokojení budou jistě nejen uživatelé budovy,
ale i Pražané, protože centrum jejich města přestane hyzdit další donedávna opuštěný a zpustlý dům.
Pro rychlost a bezpečí
„Naše hlavní práce na stavbě nového úseku silnice fv. 714
se bude skládat ze dvou částí – tunelů Slørdal (s délkou
asi 2650 m) a Mjønes (cca 770 m) a zhruba 735 m dlouhého mostu přes Åstfjorden (vizualizace),“ říká Ing. Aleš
Richter, zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny
Metrostav a ředitel organizační složky Metrostavu pro Island a Norsko. Tunelovou část bude jako vedoucí projektu
řídit Ing. Šach, výstavbu mostu pak Ing. Brož.
Silnice fv. 714 spojuje ostrovy Hitra a Frøya a pobřežní okrsky s městečkem Orkanger a hlavně s historickým
Trondheimem, který je správním městem kraje Sør-Trøndelag a s více než 180 000 obyvateli třetím největším
městem Norska po Oslu a Bergenu. Původní silnice 714
je nízkého standardu s úzkými úseky a zatáčkami, navíc
se na několika jejích místech vyskytuje problematické
stoupání, což zejména v zimě výrazně komplikuje provoz.
Nová fv. 714 Laksevegen, na níž se bude platit mýto,
zlepší nejen dostupnost přilehlé oblasti, ale hlavně zvýší
bezpečnost dopravy.
Úsek, jehož výstavbu povede Metrostav, bude celkem
měřit 5,6 km a starou silnici zkrátí o téměř šest kilometrů. Stavba bude probíhat při zachování provozu na všech
místních silnicích i lesních cestách, uzavřít je bude možné
pouze na velmi krátkou a předem dohodnutou dobu v řádu
pár hodin. Také v Åstfjordenu musí být zachován průplav
pro jachty i rybářské lodě. A protože to je fjord, dostanou
se kolegové v Norsku poprvé do styku i s příkazy námořních úřadů a EFS, což je norská informační služba pro
všechny, kteří se plaví po moři. Zdařbůh a ahoy!
Parametry díla:
Délka silnice na povrchu (m)
1500
270 000
Zemní a výkopové práce (pfm3)
190 000
Rubanina pro násypy na trase (pfm3)
80
Profil tunelu (m2)
280 000
Vyražený objem tunelu (pfm3)
Termín dokončení prací
1. 10. 2020
Jednotka pfm3 označuje objem horniny v rostlém stavu
27.10.17 12:43