Záchrana Císařských lázní
v Karlových Varech
2. listopadu 2020 / 19 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Iva Vrbky,
výrobně-technického ředitele str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Rekonstrukce dálničního mostu
Hengstey v Německu str. 2
Tým divize 1 pracuje na revitalizaci
Stříbrného jezera v Opavě str. 3
Návrat k bílým obkladům
Trasa metra B v Praze slouží
veřejnosti již 35 let! str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Dýrafjörður
v provozu!
V neděli 25. října byl v 15:00
středoevropského času na
Islandu pro veřejnost otevřen
tunel Dýrafjörður, který
v obtížných podmínkách
(foto) budoval tým vedený
Ing. Josefem Malknechtem z divize 5 ve sdružení s místní
firmou Suðurverk. Jde o dvoupruhový silniční tunel dlouhý
5,3 km, který propojil dva fjordy, umožní cestovat v zimě
a řidičům zkrátil cestu o více než 30 km! V důsledku složité
situace a platných restrikcí byl slavnostní ceremoniál
zrušen, ale projev islandského ministra dopravy
z kanceláře v Reykjavíku, následovaný symbolickým
přestřižením pásky, se podařilo přenášet rádiem.
Aktuální informace
k opatření Metrostavu
kvůli koronaviru
zaměstnanci najdou na intranetu:
https://bit.ly/MC-koronavir
Naše firma operativně přijímá
řadu opatření.
Metrostav modernizuje nemocnici
Tým divize 9 z oblasti Karlovy Vary zahájil zakázku
Dokončení revitalizace areálu nemocnice v Chebu –
pavilon B (levá část). Obnova nemocnice je hotová
zhruba z poloviny. Zatímco v novém pavilonu A již
může nemocnice své služby poskytovat, ve zbylé části
jde o provizorní řešení. V pavilonu B budou umístěny
specializované ambulance, vyšetřovna SONO, pracoviště
radiologie, lůžkové oddělení chirurgie, ORL a interny.
Oprava mostu přes
dálnici D10
Stavbaři divize 5 pracují
na rekonstrukci mostu přes
dálnici D10 u pražských
Horních Počernic (foto).
Jak odhalila kontrola
v roce 2018, most je ve
špatném stavu. Stavební práce budou spočívat především
ve zhotovení nových závěrných zdí, osazení nových
mostních odvodňovačů a mostních závěrů či třeba
zhotovení železobetonových chodníkových říms a položení
celoplošné izolace mostu a vozovkového souvrství.
Naše pomoc pro Thomayerovu nemocnici
Podobně jako na jaře i při druhé vlně epidemie covidu-19 Metrostav pomáhá zdravotníkům. Divize 9
zcela zdarma zapůjčila Thomayerově nemocnici (TN)
v Praze obytný kontejner, který bude sloužit jako zázemí pro sanitáře při jejich každodenním převlékání
z ochranných zdravotnických obleků proti covidu-19.
„Buňka“ poskytne i užitečný pracovní prostor.
Foto archiv TN
Metrostav_19_2020.indd 1
„Modernizaci bývalého sídla Elektrických podniků
v Bubenské ulici (hlavní foto) lze s jistotou označit za
jednu z největších a technicky nejnáročnějších rekonstrukcí památkově chráněného objektu v Praze. Byla
mimořádná rozsahem stavebních zásahů, zapojením
odborných skupin různých oborů a téměř laboratorním
hledáním konečného řešení. Představovala nesmírně
komplikovanou stavbu, která nás profesně o velký kus
posunula. Celý tým složený z techniků divizí 3 a 1, který
se na ní podílel, si zaslouží obrovské díky za odvedenou práci a jsem na něj pyšný. Takovýchto rozsáhlých
a zcela unikátních rekonstrukcí u nás mnoho nebylo
a nebude a jsem si jistý, že v budoucnu budeme všichni
na tuto zakázku vzpomínat s respektem a s hrdostí,“
říká vedoucí projektu Ing. David Vlasák z divize 3.
Památkově chráněná funkcionalistická budova postavená v roce 1935 pro Elektrické podniky hlavního
města začala už před lety chátrat. Mnohé z jejích konstrukcí a technických systémů byly za hranicí životnosti.
Nový vlastník budovy se proto rozhodl pro kompletní
rekonstrukci, aby objekt s hrubou podlažní plochou přes
38 000 m2 opět mohl plnohodnotně sloužit svému účelu
a poskytoval příjemné a moderní prostředí (foto).
Sdružení divizí 3 a 1 se do práce pustilo před dvěma
lety. Vrátilo budově vnější historický vzhled, i když mnoho původních prvků stavbaři nahradili kopiemi – včetně
keramického opláštění, většiny oken a vnějších dveří,
střešních souvrství a zábradlí. Uvnitř budovy provedli
dispoziční změny spočívající zejména v propojování buňkových úřadoven do velkoprostorových kanceláří. Prostor
rozčlenili na menší požární úseky a zrušili, nebo naopak
vybudovali nové technické místnosti podle požadavků
moderního technologického vybavení.
Mnoho prvků ve špatném stavu
„Postavili jsme přitom úplně jiný dům, než jsme zasmluvnili. Změny přicházely nejen od zadavatele a finálních nájemců, ale také kvůli odhalení stavu původních konstrukcí
i řady nosných prvků včetně nenosných příček. Budova
prostě byla v daleko horším stavu, než jsme předpoklá-
dali,“ vysvětluje Ing. Vlasák. Týkalo se to i nosné železobetonové plochy pro obvodový plášť, která musela být
sanována a reprofilována víc, než projekt očekával.
Budovu zateplil 60 mm izolant, na nějž obkladači
kontaktně nalepili více než 7500 m2 repliky slinutých
keramických obkladaček v rastru původního obkladu.
Způsob jejich montáže přitom i v jednotlivých detailech
co nejvíce napodoboval původní řešení včetně použití
speciálních nárožních a atikových tvarovek. Objektu se
tak vrátila původní jasně bílá barva místo šedé, kterou
se hanbil od konce druhé světové války. Během ní totiž
musel být ze strategických důvodů natřen černou barvou,
aby unikl pozornosti při náletech. Barva byla po válce
bohužel smývána pomocí louhu, který způsobil nevratné
poškození obkladu a jeho zešednutí.
Výborná spolupráce
Dnes už může tým Metrostavu na složité demolice či
statické zásahy i hledání kompromisních řešení jen vzpomínat. Kolaudace totiž proběhla už 29. září, objekt byl
předán investorovi a dnes se v něm pouze odstraňují
vady či nedodělky a uklízí se. Ing. Vlasák se ve vzpomínkách rád vrací i k výborné spolupráci se všemi partnery
– projektanty z ateliéru TaK a jeho architekty Markem
Tichým a Janou Kořínkovou a na všechny spolehlivé
subdodavatele stejně jako na investora, dozory a vstřícné
orgány statní správy.
Lenka Svobodová, foto Petr Adámek
Palác Elektrických podniků
Budova byla postavena v letech 1927 až 1935
podle návrhu Adolfa Benše a Josefa Kříže na
pozemcích bývalé továrny na klobouky bratří
Böhmů. Nabídla 33 000 m2 kancelářských
ploch. Patří mezi nejvýznamnější stavby
funkcionalistické architektury v Praze.
V objektu sídlily tehdejší Elektrické podniky
(později Dopravní podnik hl. m. Prahy). Svého
času platil za největší administrativní budovu
v Praze a současně za ukázku moderních
stavitelských postupů.
Uvnitř budovy se nacházely špičkové technologie
jako například teplovzdušné vytápění značky
Carrier a na špičkové úrovni byl i servis
poskytovaný zaměstnancům – jídelna, lázně,
odpočinkové místnosti a terasy.
Použité stavební materiály jsou typické pro svou
dobu – železobetonový skelet, sklobetonové
stropy a stěny, velkoformátová okna a výkladce
a ikonický bílý kameninový obklad, jehož celková
plocha je 6250 m².
Rekonstrukcí památkově chráněného objektu
v Bubenské 1 dostali stavbaři za úkol zachránit
to, co se dá, sanovat poškozené konstrukce,
zateplit je, upravit dispozice a nahradit původní
rozvody médií i technologií tak, aby se vybydlený
objekt mohl vrátit do plnohodnotného života.
29.10.20 13:48