Záchrana Císařských lázní

v Karlových Varech

2. listopadu 2020 / 19 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Iva Vrbky,

výrobně-technického ředitele str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Rekonstrukce dálničního mostu

Hengstey v Německu str. 2

Tým divize 1 pracuje na revitalizaci

Stříbrného jezera v Opavě str. 3

Návrat k bílým obkladům

Trasa metra B v Praze slouží

veřejnosti již 35 let! str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Dýrafjörður

v provozu!

V neděli 25. října byl v 15:00

středoevropského času na

Islandu pro veřejnost otevřen

tunel Dýrafjörður, který

v obtížných podmínkách

(foto) budoval tým vedený

Ing. Josefem Malknechtem z divize 5 ve sdružení s místní

firmou Suðurverk. Jde o dvoupruhový silniční tunel dlouhý

5,3 km, který propojil dva fjordy, umožní cestovat v zimě

a řidičům zkrátil cestu o více než 30 km! V důsledku složité

situace a platných restrikcí byl slavnostní ceremoniál

zrušen, ale projev islandského ministra dopravy

z kanceláře v Reykjavíku, následovaný symbolickým

přestřižením pásky, se podařilo přenášet rádiem.

Aktuální informace

k opatření Metrostavu

kvůli koronaviru

zaměstnanci najdou na intranetu:

https://bit.ly/MC-koronavir

Naše firma operativně přijímá

řadu opatření.

Metrostav modernizuje nemocnici

Tým divize 9 z oblasti Karlovy Vary zahájil zakázku

Dokončení revitalizace areálu nemocnice v Chebu –

pavilon B (levá část). Obnova nemocnice je hotová

zhruba z poloviny. Zatímco v novém pavilonu A již

může nemocnice své služby poskytovat, ve zbylé části

jde o provizorní řešení. V pavilonu B budou umístěny

specializované ambulance, vyšetřovna SONO, pracoviště

radiologie, lůžkové oddělení chirurgie, ORL a interny.

Oprava mostu přes

dálnici D10

Stavbaři divize 5 pracují

na rekonstrukci mostu přes

dálnici D10 u pražských

Horních Počernic (foto).

Jak odhalila kontrola

v roce 2018, most je ve

špatném stavu. Stavební práce budou spočívat především

ve zhotovení nových závěrných zdí, osazení nových

mostních odvodňovačů a mostních závěrů či třeba

zhotovení železobetonových chodníkových říms a položení

celoplošné izolace mostu a vozovkového souvrství.

Naše pomoc pro Thomayerovu nemocnici

Podobně jako na jaře i při druhé vlně epidemie covidu-19 Metrostav pomáhá zdravotníkům. Divize 9

zcela zdarma zapůjčila Thomayerově nemocnici (TN)

v Praze obytný kontejner, který bude sloužit jako zázemí pro sanitáře při jejich každodenním převlékání

z ochranných zdravotnických obleků proti covidu-19.

„Buňka“ poskytne i užitečný pracovní prostor.

Foto archiv TN

Metrostav_19_2020.indd 1

„Modernizaci bývalého sídla Elektrických podniků

v Bubenské ulici (hlavní foto) lze s jistotou označit za

jednu z největších a technicky nejnáročnějších rekonstrukcí památkově chráněného objektu v Praze. Byla

mimořádná rozsahem stavebních zásahů, zapojením

odborných skupin různých oborů a téměř laboratorním

hledáním konečného řešení. Představovala nesmírně

komplikovanou stavbu, která nás profesně o velký kus

posunula. Celý tým složený z techniků divizí 3 a 1, který

se na ní podílel, si zaslouží obrovské díky za odvedenou práci a jsem na něj pyšný. Takovýchto rozsáhlých

a zcela unikátních rekonstrukcí u nás mnoho nebylo

a nebude a jsem si jistý, že v budoucnu budeme všichni

na tuto zakázku vzpomínat s respektem a s hrdostí,“

říká vedoucí projektu Ing. David Vlasák z divize 3.

Památkově chráněná funkcionalistická budova postavená v roce 1935 pro Elektrické podniky hlavního

města začala už před lety chátrat. Mnohé z jejích konstrukcí a technických systémů byly za hranicí životnosti.

Nový vlastník budovy se proto rozhodl pro kompletní

rekonstrukci, aby objekt s hrubou podlažní plochou přes

38 000 m2 opět mohl plnohodnotně sloužit svému účelu

a poskytoval příjemné a moderní prostředí (foto).

Sdružení divizí 3 a 1 se do práce pustilo před dvěma

lety. Vrátilo budově vnější historický vzhled, i když mnoho původních prvků stavbaři nahradili kopiemi – včetně

keramického opláštění, většiny oken a vnějších dveří,

střešních souvrství a zábradlí. Uvnitř budovy provedli

dispoziční změny spočívající zejména v propojování buňkových úřadoven do velkoprostorových kanceláří. Prostor

rozčlenili na menší požární úseky a zrušili, nebo naopak

vybudovali nové technické místnosti podle požadavků

moderního technologického vybavení.

Mnoho prvků ve špatném stavu

„Postavili jsme přitom úplně jiný dům, než jsme zasmluvnili. Změny přicházely nejen od zadavatele a finálních nájemců, ale také kvůli odhalení stavu původních konstrukcí

i řady nosných prvků včetně nenosných příček. Budova

prostě byla v daleko horším stavu, než jsme předpoklá-

dali,“ vysvětluje Ing. Vlasák. Týkalo se to i nosné železobetonové plochy pro obvodový plášť, která musela být

sanována a reprofilována víc, než projekt očekával.

Budovu zateplil 60 mm izolant, na nějž obkladači

kontaktně nalepili více než 7500 m2 repliky slinutých

keramických obkladaček v rastru původního obkladu.

Způsob jejich montáže přitom i v jednotlivých detailech

co nejvíce napodoboval původní řešení včetně použití

speciálních nárožních a atikových tvarovek. Objektu se

tak vrátila původní jasně bílá barva místo šedé, kterou

se hanbil od konce druhé světové války. Během ní totiž

musel být ze strategických důvodů natřen černou barvou,

aby unikl pozornosti při náletech. Barva byla po válce

bohužel smývána pomocí louhu, který způsobil nevratné

poškození obkladu a jeho zešednutí.

Výborná spolupráce

Dnes už může tým Metrostavu na složité demolice či

statické zásahy i hledání kompromisních řešení jen vzpomínat. Kolaudace totiž proběhla už 29. září, objekt byl

předán investorovi a dnes se v něm pouze odstraňují

vady či nedodělky a uklízí se. Ing. Vlasák se ve vzpomínkách rád vrací i k výborné spolupráci se všemi partnery

– projektanty z ateliéru TaK a jeho architekty Markem

Tichým a Janou Kořínkovou a na všechny spolehlivé

subdodavatele stejně jako na investora, dozory a vstřícné

orgány statní správy.

Lenka Svobodová, foto Petr Adámek

Palác Elektrických podniků

 Budova byla postavena v letech 1927 až 1935

podle návrhu Adolfa Benše a Josefa Kříže na

pozemcích bývalé továrny na klobouky bratří

Böhmů. Nabídla 33 000 m2 kancelářských

ploch. Patří mezi nejvýznamnější stavby

funkcionalistické architektury v Praze.

 V objektu sídlily tehdejší Elektrické podniky

(později Dopravní podnik hl. m. Prahy). Svého

času platil za největší administrativní budovu

v Praze a současně za ukázku moderních

stavitelských postupů.

 Uvnitř budovy se nacházely špičkové technologie

jako například teplovzdušné vytápění značky

Carrier a na špičkové úrovni byl i servis

poskytovaný zaměstnancům – jídelna, lázně,

odpočinkové místnosti a terasy.

 Použité stavební materiály jsou typické pro svou

dobu – železobetonový skelet, sklobetonové

stropy a stěny, velkoformátová okna a výkladce

a ikonický bílý kameninový obklad, jehož celková

plocha je 6250 m².

Rekonstrukcí památkově chráněného objektu

v Bubenské 1 dostali stavbaři za úkol zachránit

to, co se dá, sanovat poškozené konstrukce,

zateplit je, upravit dispozice a nahradit původní

rozvody médií i technologií tak, aby se vybydlený

objekt mohl vrátit do plnohodnotného života.

29.10.20 13:48