strana 2
Stavba roku 2020
PTÁME SE
Prestižní soutěžní přehlídka v sektoru stavitelství a architektury zná své vítěze. I když tituly v návaznosti na
aktuální situaci organizátoři vyhlásili netradiční formou prostřednictvím unikátních filmových dokumentů
a virtuálně, je nám potěšením, že ocenění získaly také tři projekty Metrostavu!
Jednou z osmi staveb oceněných hlavní cenou je polyfunkční konferenční centrum O2 universum (foto č. 1
a 2), které realizoval tým divize 3 vedený Ing. Tomášem
Vašutem. Cenu časopisu Stavitel obdržel Pavilon intenzivní medicíny v Jablonci nad Nisou (foto č. 3 a 4). Objekt
postavil tým divize 8 vedený Ing. Ondřejem Matouškem,
slavnostně byl otevřen letos v únoru. Cena veřejnosti
Zahraniční stavba roku putuje k divizi 5 za ražby tunelů
stanice metra Espoonlahti v Helsinkách (foto č. 5 a 6),
projekt vedl Ing. Pavel Herman. Kolegům a kolegyním
z realizačních týmů oceněných staveb gratulujeme!
–red–, foto archiv Metrostavu
Ing. Iva Vrbky,
výrobně-technického ředitele Metrostavu
1
Rekonstrukce dálničního mostu Hengstey
1
2
3
Sdružení Dálniční most Hengstey bylo v prosinci 2017
pověřeno společností DEGES jednající jménem Spolkové republiky Německo odstraněním stávajícího a výstavbou nového mostu nad údolím Hengstey v Severním-Porýní Vestfálsku (foto č. 1). Součástí tohoto
sdružení je naše dceřiná společnost BeMo Tunnelling
(BeMo), divize Inženýrské stavby, průmyslové a ocelové konstrukce Dortmund a Metrostav.
Zakázka obsahuje kompletní projektování a demolici stávajícího mostu, výstavbu nového mostu s izolací
a komplexní konstrukcí vozovky.
Speciální výzvu představuje demolice stávajícího
mostu nad tratí Inter City Expressu (ICE) s osmi kolejemi
železniční společnosti Deutsche Bahn. Jedná se o ocelobetonový most komorového průřezu ze šedesátých let
20. století s tím, že v osmdesátých letech došlo k jeho
zpevnění a rozšíření vozovky.
Náročné operace nad kolejištěm
Kvůli proveditelnosti demoličních prací sdružení BeMo
a Metrostavu vyvinulo extra technické řešení, neboť návrh
zadavatele vzhledem ke stávajícím souvisejícím podmínkám nebylo možné realizovat. Obsahem tohoto našeho
technického řešení je to, že v oblasti nad kolejištěm bude
stávající mostní těleso nejprve zavěšeno na výsuvnou
podpěrnou konstrukci (skruž). Jako druhý krok bude
most pomocí lanových pil rozřezán (na snímku č. 2 a 3 je
zachycen odřezaný mostní díl).
V průběhu řezání bude zátěž pomocí hydraulických
pístů sukcesivně přenášena na podpěrnou výsuvnou konstrukci. Rozřezané mostní díly stavbaři ve velkých kusech
nadzvednou a přemístí. K rozřezání mostních dílů na ještě
menší části kvůli přepravě dojde poté na ploše vozovky
před nájezdem na most. Věříme, že vše proběhne podle
plánu. Most Hengstey se nachází na dálnici A1 mezi uzly
Hagen-West a Hagen-Nord a je tak součástí důležitého
dopravního spojení. Dílo by mělo být dokončeno a uvedeno do provozu pravděpodobně v roce 2023.
Andreas Rabe, Robert Dostál
Foto archiv BeMo
2
3
Jak postupovat při podezření na covid-19?
4
5
6
Metrostav_19_2020.indd 2
Za monitoring výskytu potvrzené infekce a nařízených karantén u našich zaměstnanců odpovídá ÚBOZ.
Udržuje si přehled o všech zaměstnancích, kteří jsou
v karanténě, a denně ho aktualizuje. Přestože naše
společnost dělá maximum pro to, aby zamezila šíření
epidemie SARS-CoV-2, řada z nás a našich kolegů se
potýká s jejími následky včetně toho, že covidem-19
sami onemocní. Co v takovém případě dělat?
Pokud sami onemocníte covidem-19, případně u vás
vyvstane podezření, že jste se touto chorobou nakazili
(teplota a příznaky respiračního onemocnění – kašel,
rýma, ztráta chuti, čichu, dušnost, bolest v krku), je nutné
se řídit pokyny, které vydal Ústřední krizový štáb Metrostavu. V nich se uvádí:
Zamezte kontaktu s dalšími zaměstnanci a osobami,
zakryjte si nos a ústa rouškou.
Neprodleně nahlaste tuto skutečnost svému přímému
nadřízenému a bezpečnostnímu technikovi divize. Po
dohodě s přímým nadřízeným opusťte pracoviště na
dobu nezbytně nutnou za účelem vyšetření/ošetření
jako překážky v práci s náhradou mzdy.
Pokud by z nějakého důvodu nepřipadalo využití této
překážky v práci na straně zaměstnance v úvahu (např.
pro nutnost delší doby pro vyšetření než nezbytně nutné
apod.), je možné se dohodnout na sick days nebo dovolené nebo neplaceném volnu, event. na výkonu práce na
home office (v souladu s Příkazem GŘ č. 7/2020).
Telefonicky kontaktuje praktického lékaře a následně co nejdříve informujte svého přímého nadřízeného
o výsledku. Pokud vám nebude nařízena karanténa nebo
vás lékař neuzná práce neschopnými, jste samozřejmě
povinni pokračovat ve výkonu práce.
Hygienická stanice nemá důvod vás uvalit do izolace či
karantény, pokud jste přišel do úzkého kontaktu s nakaženou osobou a oba jste měli po celou dobu (nebo s výjimkou doby kratší než 15 minut, např. při jídle) nasazenou
roušku, nebo dodrželi při jejím krátkodobém sejmutí
vzdálenost větší než 1,5 m. V takovém případě sledujte
po dobu minimálně 10 dnů svůj zdravotní stav a v případě
potíží kontaktujte svého praktického lékaře, přímého nadřízeného a bezpečnostního technika divize. Za úzký kontakt se nepovažuje kontakt v exteriéru nebo v intenzivně
provětrávaných prostorách stavby či pracoviště. Jestliže
máte pozitivní test na covid-19, neprodleně samozřejmě
informujte svého přímého nadřízeného a bezpečnostního
technika divize. Další a podrobnější informace najdou
zaměstnanci na intranetu na adrese:
https://bit.ly/MC-koronavir
Vybráno
z
pokynů
Ústředního
krizového
štábu Metrostavu
To málo, které může udělat každý
Nezdržujte se v místech s vyšším počtem lidí.
Vyhýbejte se kontaktu s osobou, která jeví příznaky
onemocnění dýchacích cest.
Pravidelně a důkladně si myjte ruce.
Noste roušky.
Jestliže máte příznaky respirační nemoci, vyhněte
se jakémukoli kontaktu s dalšími osobami, zůstaňte
doma, kontaktujte svého lékaře a řiďte se jeho
radami a pokyny.
Do své funkce usedl v polovině loňského roku a letos
na jaře se v souvislosti s pandemií covidu-19 stal vedoucím Ústředního krizového štábu Metrostavu (ÚKŠ
MTS), který má za úkol v době nouzového stavu nastavit
krizové postupy, monitoruje nakažené osoby a zaměstnance v karanténě a přijímá opatření k zamezení šíření
nákazy. Připomeňme, že Ivo Vrbka působí v Metrostavu
od roku 2004: nejprve jako výrobní náměstek divize 8,
od roku 2012 jako její ředitel.
Po klidnějším létě se snad všechny firmy včetně Metrostavu bohužel opět potýkají a perou s důsledky tzv.
koronavirové krize. Jak si v posledních týdnech stojí
naše společnost?
My jsme počítali s tím, že druhá vlna přijde a bude řádově silnější než vlna první. Proto jsme se i dostatečně
předzásobili všemi ochrannými pomůckami. Bylo jasné,
že bude velký rozdíl mezi tím, jestli se bude blížit léto,
nebo zima. Každý den společně s personálním ředitelem
vyhodnocujeme počet nově nakažených osob, počet osob
v karanténě a množství osob, které jsou v izolaci. Sledujeme počet nakažených na pracovištích naší společnosti.
Trasujeme potenciálně nakažené osoby prostřednictvím
techniků BOZP divizí a centrály o několik dní rychleji než
hygienické stanice a snažíme se tak minimalizovat dopady
na společnost.
Jaká hlavní opatření krizový štáb zavedl?
Vsázíme především na osobní odpovědnost našich zaměstnanců. Každý by měl postupovat tak, aby se vyhnul
situacím, kde hrozí riziko nákazy, a zároveň každý by měl
postupovat tak, aby v případě prvotních příznaků vyloučil možnost nakažení spolupracovníků. Cokoli nad tyto
principy, jako je nošení roušek, měření teploty, upravení
provozu jídelny a podobně je dobré, ale není zásadní.
Je nyní situace v něčem jiná, než tomu bylo na jaře?
Situace bude mnohem složitější, protože oproti jaru bude
trvat výrazně déle. S jarem se tento stav srovnat nedá.
Kritickým místem jsou limity zdravotnického systému,
a i když situace v naší firmě nebude třeba nijak kritická
a třeba bychom ji i zvládli bez výrazných dopadů, postihnou nás celospolečenské dopady a ty v rukou nemáme.
Krizový štáb zasedá nyní každý týden a neprodleně reaguje na měnící se situaci ve společnosti a aktuální počty
nakažených v naší firmě.
Díky testování na covid-19 u smluvního zdravotnického
zařízení se daří včas zaměstnance zachytit do karantény, aniž by to paralyzovalo chod celé společnosti.
Přesto – máte signály, jak to oslabené týmy zvládají?
Sledujeme počty nově nakažených každý den včetně způsobu jejich nakažení. Zatím se nám daří díky zodpovědnému chování našich zaměstnanců eliminovat šíření nákazy
na pracovištích. Ukazuje se, že pokud jsou dodržovány
základní principy ochrany proti šíření infekce, nedochází
na pracovištích k přenosu na ostatní zaměstnance. Nákaza doposud postihla pouze jednotlivé projekty a útvary.
Testování u smluvních partnerů nám umožňuje zkrátit
dobu karantény u zaměstnanců, kteří jsou nezbytní pro
chod společnosti.
Jaká je nyní situace na našich stavbách i na stavbách
v zahraničí?
V zahraničí, kde působíme, je situace lepší než na jaře,
všechny země se zatím vyhýbají uzavření vlastních hranic
a překážkou je maximálně prokázání negativního výsledku testu. Nezbývá než doufat, že se situace u nás nebude
vyvíjet dramaticky jinak než v okolních zemích a k uzavření hranic pro naše občany nedojde.
Na dodržování kterých opatření byste apeloval, abychom tyto „blbé“ dny opět co nejlépe zvládli?
Oproti jaru je třeba bohužel počítat s tím, že „blbých“ dnů
bude mnohem více. Je třeba si uchovat zdravý rozum
a pozitivní vidění budoucnosti. Rouška, dezinfekce nebo
teploměr mohou pomoci. Klíč k úspěchu ale tkví v osobní
odpovědnosti každého z nás.
Za rozhovor děkuje David Kalců
29.10.20 13:48