strana 2

Stavba roku 2020

PTÁME SE

Prestižní soutěžní přehlídka v sektoru stavitelství a architektury zná své vítěze. I když tituly v návaznosti na

aktuální situaci organizátoři vyhlásili netradiční formou prostřednictvím unikátních filmových dokumentů

a virtuálně, je nám potěšením, že ocenění získaly také tři projekty Metrostavu!

Jednou z osmi staveb oceněných hlavní cenou je polyfunkční konferenční centrum O2 universum (foto č. 1

a 2), které realizoval tým divize 3 vedený Ing. Tomášem

Vašutem. Cenu časopisu Stavitel obdržel Pavilon intenzivní medicíny v Jablonci nad Nisou (foto č. 3 a 4). Objekt

postavil tým divize 8 vedený Ing. Ondřejem Matouškem,

slavnostně byl otevřen letos v únoru. Cena veřejnosti

Zahraniční stavba roku putuje k divizi 5 za ražby tunelů

stanice metra Espoonlahti v Helsinkách (foto č. 5 a 6),

projekt vedl Ing. Pavel Herman. Kolegům a kolegyním

z realizačních týmů oceněných staveb gratulujeme!

–red–, foto archiv Metrostavu

Ing. Iva Vrbky,

výrobně-technického ředitele Metrostavu

1

Rekonstrukce dálničního mostu Hengstey

1

2

3

Sdružení Dálniční most Hengstey bylo v prosinci 2017

pověřeno společností DEGES jednající jménem Spolkové republiky Německo odstraněním stávajícího a výstavbou nového mostu nad údolím Hengstey v Severním-Porýní Vestfálsku (foto č. 1). Součástí tohoto

sdružení je naše dceřiná společnost BeMo Tunnelling

(BeMo), divize Inženýrské stavby, průmyslové a ocelové konstrukce Dortmund a Metrostav.

Zakázka obsahuje kompletní projektování a demolici stávajícího mostu, výstavbu nového mostu s izolací

a komplexní konstrukcí vozovky.

Speciální výzvu představuje demolice stávajícího

mostu nad tratí Inter City Expressu (ICE) s osmi kolejemi

železniční společnosti Deutsche Bahn. Jedná se o ocelobetonový most komorového průřezu ze šedesátých let

20. století s tím, že v osmdesátých letech došlo k jeho

zpevnění a rozšíření vozovky.

Náročné operace nad kolejištěm

Kvůli proveditelnosti demoličních prací sdružení BeMo

a Metrostavu vyvinulo extra technické řešení, neboť návrh

zadavatele vzhledem ke stávajícím souvisejícím podmínkám nebylo možné realizovat. Obsahem tohoto našeho

technického řešení je to, že v oblasti nad kolejištěm bude

stávající mostní těleso nejprve zavěšeno na výsuvnou

podpěrnou konstrukci (skruž). Jako druhý krok bude

most pomocí lanových pil rozřezán (na snímku č. 2 a 3 je

zachycen odřezaný mostní díl).

V průběhu řezání bude zátěž pomocí hydraulických

pístů sukcesivně přenášena na podpěrnou výsuvnou konstrukci. Rozřezané mostní díly stavbaři ve velkých kusech

nadzvednou a přemístí. K rozřezání mostních dílů na ještě

menší části kvůli přepravě dojde poté na ploše vozovky

před nájezdem na most. Věříme, že vše proběhne podle

plánu. Most Hengstey se nachází na dálnici A1 mezi uzly

Hagen-West a Hagen-Nord a je tak součástí důležitého

dopravního spojení. Dílo by mělo být dokončeno a uvedeno do provozu pravděpodobně v roce 2023.

Andreas Rabe, Robert Dostál

Foto archiv BeMo

2

3

Jak postupovat při podezření na covid-19?

4

5

6

Metrostav_19_2020.indd 2

Za monitoring výskytu potvrzené infekce a nařízených karantén u našich zaměstnanců odpovídá ÚBOZ.

Udržuje si přehled o všech zaměstnancích, kteří jsou

v karanténě, a denně ho aktualizuje. Přestože naše

společnost dělá maximum pro to, aby zamezila šíření

epidemie SARS-CoV-2, řada z nás a našich kolegů se

potýká s jejími následky včetně toho, že covidem-19

sami onemocní. Co v takovém případě dělat?

Pokud sami onemocníte covidem-19, případně u vás

vyvstane podezření, že jste se touto chorobou nakazili

(teplota a příznaky respiračního onemocnění – kašel,

rýma, ztráta chuti, čichu, dušnost, bolest v krku), je nutné

se řídit pokyny, které vydal Ústřední krizový štáb Metrostavu. V nich se uvádí:

 Zamezte kontaktu s dalšími zaměstnanci a osobami,

zakryjte si nos a ústa rouškou.

 Neprodleně nahlaste tuto skutečnost svému přímému

nadřízenému a bezpečnostnímu technikovi divize. Po

dohodě s přímým nadřízeným opusťte pracoviště na

dobu nezbytně nutnou za účelem vyšetření/ošetření

jako překážky v práci s náhradou mzdy.

Pokud by z nějakého důvodu nepřipadalo využití této

překážky v práci na straně zaměstnance v úvahu (např.

pro nutnost delší doby pro vyšetření než nezbytně nutné

apod.), je možné se dohodnout na sick days nebo dovolené nebo neplaceném volnu, event. na výkonu práce na

home office (v souladu s Příkazem GŘ č. 7/2020).

Telefonicky kontaktuje praktického lékaře a následně co nejdříve informujte svého přímého nadřízeného

o výsledku. Pokud vám nebude nařízena karanténa nebo

vás lékař neuzná práce neschopnými, jste samozřejmě

povinni pokračovat ve výkonu práce.

Hygienická stanice nemá důvod vás uvalit do izolace či

karantény, pokud jste přišel do úzkého kontaktu s nakaženou osobou a oba jste měli po celou dobu (nebo s výjimkou doby kratší než 15 minut, např. při jídle) nasazenou

roušku, nebo dodrželi při jejím krátkodobém sejmutí

vzdálenost větší než 1,5 m. V takovém případě sledujte

po dobu minimálně 10 dnů svůj zdravotní stav a v případě

potíží kontaktujte svého praktického lékaře, přímého nadřízeného a bezpečnostního technika divize. Za úzký kontakt se nepovažuje kontakt v exteriéru nebo v intenzivně

provětrávaných prostorách stavby či pracoviště. Jestliže

máte pozitivní test na covid-19, neprodleně samozřejmě

informujte svého přímého nadřízeného a bezpečnostního

technika divize. Další a podrobnější informace najdou

zaměstnanci na intranetu na adrese:

https://bit.ly/MC-koronavir

Vybráno

z

pokynů

Ústředního

krizového

štábu Metrostavu

To málo, které může udělat každý

 Nezdržujte se v místech s vyšším počtem lidí.

 Vyhýbejte se kontaktu s osobou, která jeví příznaky

onemocnění dýchacích cest.

 Pravidelně a důkladně si myjte ruce.

 Noste roušky.

 Jestliže máte příznaky respirační nemoci, vyhněte

se jakémukoli kontaktu s dalšími osobami, zůstaňte

doma, kontaktujte svého lékaře a řiďte se jeho

radami a pokyny.

Do své funkce usedl v polovině loňského roku a letos

na jaře se v souvislosti s pandemií covidu-19 stal vedoucím Ústředního krizového štábu Metrostavu (ÚKŠ

MTS), který má za úkol v době nouzového stavu nastavit

krizové postupy, monitoruje nakažené osoby a zaměstnance v karanténě a přijímá opatření k zamezení šíření

nákazy. Připomeňme, že Ivo Vrbka působí v Metrostavu

od roku 2004: nejprve jako výrobní náměstek divize 8,

od roku 2012 jako její ředitel.

Po klidnějším létě se snad všechny firmy včetně Metrostavu bohužel opět potýkají a perou s důsledky tzv.

koronavirové krize. Jak si v posledních týdnech stojí

naše společnost?

My jsme počítali s tím, že druhá vlna přijde a bude řádově silnější než vlna první. Proto jsme se i dostatečně

předzásobili všemi ochrannými pomůckami. Bylo jasné,

že bude velký rozdíl mezi tím, jestli se bude blížit léto,

nebo zima. Každý den společně s personálním ředitelem

vyhodnocujeme počet nově nakažených osob, počet osob

v karanténě a množství osob, které jsou v izolaci. Sledujeme počet nakažených na pracovištích naší společnosti.

Trasujeme potenciálně nakažené osoby prostřednictvím

techniků BOZP divizí a centrály o několik dní rychleji než

hygienické stanice a snažíme se tak minimalizovat dopady

na společnost.

Jaká hlavní opatření krizový štáb zavedl?

Vsázíme především na osobní odpovědnost našich zaměstnanců. Každý by měl postupovat tak, aby se vyhnul

situacím, kde hrozí riziko nákazy, a zároveň každý by měl

postupovat tak, aby v případě prvotních příznaků vyloučil možnost nakažení spolupracovníků. Cokoli nad tyto

principy, jako je nošení roušek, měření teploty, upravení

provozu jídelny a podobně je dobré, ale není zásadní.

Je nyní situace v něčem jiná, než tomu bylo na jaře?

Situace bude mnohem složitější, protože oproti jaru bude

trvat výrazně déle. S jarem se tento stav srovnat nedá.

Kritickým místem jsou limity zdravotnického systému,

a i když situace v naší firmě nebude třeba nijak kritická

a třeba bychom ji i zvládli bez výrazných dopadů, postihnou nás celospolečenské dopady a ty v rukou nemáme.

Krizový štáb zasedá nyní každý týden a neprodleně reaguje na měnící se situaci ve společnosti a aktuální počty

nakažených v naší firmě.

Díky testování na covid-19 u smluvního zdravotnického

zařízení se daří včas zaměstnance zachytit do karantény, aniž by to paralyzovalo chod celé společnosti.

Přesto – máte signály, jak to oslabené týmy zvládají?

Sledujeme počty nově nakažených každý den včetně způsobu jejich nakažení. Zatím se nám daří díky zodpovědnému chování našich zaměstnanců eliminovat šíření nákazy

na pracovištích. Ukazuje se, že pokud jsou dodržovány

základní principy ochrany proti šíření infekce, nedochází

na pracovištích k přenosu na ostatní zaměstnance. Nákaza doposud postihla pouze jednotlivé projekty a útvary.

Testování u smluvních partnerů nám umožňuje zkrátit

dobu karantény u zaměstnanců, kteří jsou nezbytní pro

chod společnosti.

Jaká je nyní situace na našich stavbách i na stavbách

v zahraničí?

V zahraničí, kde působíme, je situace lepší než na jaře,

všechny země se zatím vyhýbají uzavření vlastních hranic

a překážkou je maximálně prokázání negativního výsledku testu. Nezbývá než doufat, že se situace u nás nebude

vyvíjet dramaticky jinak než v okolních zemích a k uzavření hranic pro naše občany nedojde.

Na dodržování kterých opatření byste apeloval, abychom tyto „blbé“ dny opět co nejlépe zvládli?

Oproti jaru je třeba bohužel počítat s tím, že „blbých“ dnů

bude mnohem více. Je třeba si uchovat zdravý rozum

a pozitivní vidění budoucnosti. Rouška, dezinfekce nebo

teploměr mohou pomoci. Klíč k úspěchu ale tkví v osobní

odpovědnosti každého z nás.

Za rozhovor děkuje David Kalců

29.10.20 13:48