strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Nové centrum firmy Ptáček ve Vysočanech
Metrostav dokončil stavbu hlavního pražského sídla
společnosti Ptáček (foto č. 1 a 2). Reprezentativní objekty obchodního a administrativního centra vyrostly
mezi ulicí Poděbradská a železniční tratí. Na ploše
o rozloze více než 2000 m2 zde stojí dvě hlavní budovy
označené jako Retail Park a Obchodní centrum. V areá
lu nechybí zpevněné plochy a v porovnání s dřívější
zástavbou se zde objevilo také více zeleně.
Divize 6 zahájila práce v místě bývalého areálu ČSAD
v listopadu 2018. Dokončené dílo předala investorovi,
společnosti Ptáček-správa, v říjnu letošního roku.
Stavbaři se v počáteční fázi zaměřili na výstavbu
a přednostní dokončení první části jednoho z nových objektů, konkrétně na sklad a prodejní plochy obchodního
centra. Tuto část bylo nutné předat tak, aby mohla být
uvedena do provozu v prvních měsících letošního roku,
kdy bylo naplánováno stěhování původní vysočanské pobočky společnosti Ptáček z ulice U Elektry. Pro její zákaz-
2
níky se tak nové tzv. „Instalatércentrum“ s velkoobchodní
prodejnou otevřely na nové adrese už v únoru.
„Harmonogram prací byl nepochybně už od začátku
nastaven velmi dobře,“ říká k jednotlivým termínům vedoucí projektu Karel Špírek, který přebíral řízení stavby
letos na jaře. Kromě jeho týmu na stavbě pracovali i další
kolegové z Metrostavu. Zemní práce prováděla divize 4, subdodávkou byly také monolitické železobetonové
konstrukce Provozu ŽBK divize 6, lehký obvodový plášť
zajišťovala v rámci sdružení divize 3. Zajímavou výzvou
byly velkoformátové obklady ve vstupu do objektu Retail
parku, tedy do reprezentační části areálu. Každý z nich
měl rozměr okolo tří metrů čtverečních.
Nově vybudované pražské centrum má v čelním objektu označeném jako Retail Park obchodní prostory,
showroomy a sklady. Tři patra ve zvýšené polyfunkční
části budovy jsou určena pro zřízení kanceláří.
„S investorem byla navázána velice dobrá spolupráce
a právě proto se podařilo jeho požadavky ohledně náročnějších dodávek, které se týkaly především obchodních
prostor budovy Retail Parku, zvládnout v rámci dohod
a objekt i v tomto nepříznivém období kolaudovat podle
předpokladů,“ shrnuje za Metrostav vedoucí projektu.
Dodejme, že ryze česká společnost Ptáček je největším velkoobchodem specializovaným na oblast topení,
plynu, vody, inženýrských sítí a sanity. V České republice
a na Slovensku má na 160 poboček – nejen velkoobchod
se sortimentem TZB, ale také samoobslužné prodejny
a koupelnová nebo v posledních letech i krbová studia.
Místo nepřehledné křižovatky kruhový objezd
Lokalitě, kde se v Jablonci nad Nisou kříží ulice Československé armády, Janovská, Želivského a Palackého,
se říká Ostrý roh. Při pohledu z výšky (foto č. 1) tu totiž
ulice uhýbá do opravdu ostrého úhlu. Nepřehledná
a tím nebezpečná křižovatka, kde ve výhledu bránily
nemovitosti, které byly postavené v její těsné blízkosti, je už ale minulostí. Jen 150 dní stačilo sehranému
týmu divize 8, aby na jejím místě vystavěl kruhový
objezd. Ostrý roh tak bude připomínat už jen název
nedaleké autobusové zastávky.
Kromě jednopruhové okružní křižovatky vznikly v místě křížení čtyř ulic i nové chodníky (foto č. 2), autobusové
zastávky i veřejné osvětlení. Nechybí ani protihluková
gabionová stěna s vnitřním betonovým jádrem, která má
délku 40 m a sahá 150 cm nad terén.
„Výstavba okružní křižovatky probíhala ve čtyřech
etapách. V průběhu obou hlavních byla křižovatka zcela
uzavřena a pracovali jsme na výstavbě okružní křižovatky
vždy se dvěma rameny. Po dokončení každé z nich jsme
pak křižovatku částečně zprovoznili, abychom vybudovali
autobusové zálivy včetně chodníku pro pěší a cyklisty,“
popisuje postup prací Robert John, Dis., vedoucí projektu
a zástupce ředitele pro Liberecký kraj divize 8.
Objev kamenné studny
Už zhruba před dvěma lety nechala jablonecká radnice zbourat bývalou hospodu a prázdný bytový dům
v těsné blízkosti křižovatky, takže další demoliční práce
nebyly potřeba. Přípravné práce začaly pouze odstraněním nevhodné vegetace, aby následoval běžný postup:
odfrézování stávajících krytů a zemní práce. Stavbaři se
pochopitelně nevyhnuli ani náročným přeložkám stávajících inženýrských sítí, které přímo kolidovaly s výstavbou
nově navržených objektů. „Poměrně komplikovaně jsme
zajišťovali nejen logistiku a dopravu materiálu na staveniště, ale práci nám ztížila i odlišná poloha inženýrských
sítí oproti plánkům. Do doby, než jejich přeložení zajistili
příslušní správci, jsme je museli ochránit proti poškození,“ říká Robert John.
Na stavbaře ale čekalo i příjemné překvapení. Přímo
v jízdním pruhu, pod úrovní komunikace, objevili při zemních pracích přibližně sto let starou kamennou studnu
o průměru zhruba jednoho metru a hloubce 20 m. Archeo
logové ji prozkoumali, zaevidovali a poté rozhodli o jejím
zasypání. Kromě toho se podařilo objevit i zbytky výhybky
staré tramvajové tratě, která kdysi spojovala města Jablonec a Janov nad Nisou. Torzo výhybky bylo umístěno do
jabloneckého muzea.
1
2
„Na závěr bych chtěl vyzdvihnout vysoké nasazení celého týmu stavbyvedoucího Petra Zápotockého a mistra
Dominika Havlíčka, kteří se vypořádali s touto náročnou
stavbou s grácií a ke spokojenosti objednatele. Dílo se jim
podařilo dokončit během 150 dní od převzetí staveniště,
a to za obtížných provozních podmínek. V této náročné
době patří obdiv všem, kteří dokážou dílo realizovat v dohodnutých termínech a potřebné kvalitě,“ uzavírá vedoucí
projektu Robert John.
Martina Vampulová
Foto archiv stavby
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
Poklad na Stříbrném jezeře hledat nepotřebují
Tým Ing. Michala Rádka ze severomoravského zastoupení divize 1 pracuje už od jara na první etapě revitalizace oblíbené rekreační lokality v Opavě. Okolí Stříbrného jezera zasíťuje, zpřístupní a upraví tak, aby se
z 56 let zatopeného sádrovcového dolu stalo příjemné
a bezpečné prostředí pro koupání a odpočinek.
„Smlouvu s investorem podepsal náš regionální ředitel Ing. Marek Veselý v březnu. Hned poté jsme vymýtili
plochy v místě budoucí lávky přes řeku Opavu a podchodu
pod Rolnickou ulicí a začali se věnovat aktualizaci projektové dokumentace, která z většiny vznikla už před 12 lety.
Aktualizovali jsme i havarijní a povodňový plán a vybudovali provizorní příjezdy k meandru řeky, nutné pro zajištění
obslužnosti. Brzy zahájíme výstavbu téměř 500 m dlouhé
páteřní kanalizace a vodovodu. Vzhledem k výškovým
poměrům a místům napojení jsou jejich poloviny řešeny
gravitačně a zbytek přes výtlak,“ popisuje Ing. Rádek.
Územně-technické podmínky u jezera jsou poměrně
složité. V roce 1997 bylo třeba celé jeho okolí pod vodou.
Zakázka v členitém terénu se dotýká nejen zájmů ochrany
přírody, řeky a protipovodňových opatření, ale i západní
části severního obchvatu Opavy. Naštěstí pro divizi 1 ji
provede sdružení dceřiných společností Metrostavu. Tým
Ing. Rádka s nimi jedná o dodávce lávky přes řeku Opavu
a podchodu pod silnicí včetně spojovací komunikace.
Více než 66 m dlouhá lávka (vizualizace) propojí okolí
jezera s hojně využívanými Městskými sady. Její nosnou
konstrukci vytvoří železobetonové prefabrikáty zavěšené
na visutém kabelu oboustranně kotveném do pylonů.
Kromě toho revitalizace zahrnuje i vybudování přírodního areálu Dětský svět s mělkou lagunou. Jeho součástí
budou i kaskádově uspořádané kamenné tribuny z jurského vápence a dětská hřiště. Projekt zahrnuje i trojpolovou
dřevěnou lávku, která překlene část herních ploch.
Přírodní a krajinářské úpravy se dotknou více než
16 000 m2 terénu. Úprava břehů jezera pomocí starých
technologických postupů, jako jsou třeba haťoštěrkové
válce, a terénních i vegetačních úprav zajistí návštěvníkům bezpečný přístup k vodě. Doplní ji nejen komunikace,
ale také infrastruktura nutná pro další rozvoj oblasti. Město zde totiž počítá s restaurací, občerstvením, hygienickým zázemím, případně sportovním areálem a motelem.
„Obyvatelé města Opavy na úpravu okolí téměř sedmihektarového Stříbrného jezera čekají už mnoho let.
Nechceme je proto zklamat a klademe velký důraz na to
vytvořit pro ně jedinečný a důstojný prostor pro pobyt
v přírodě, který se v této nelehké době může stát i jednou
z mála příležitostí pro zábavu,“ říká Ing. Rádek, jehož tým
celou zakázku dokončí v prosinci příštího roku.
Lenka Svobodová, vizualizace Link projekt
Metrostav_19_2020.indd 3
1
2
3
Před 35 lety začalo veřejnosti sloužit pražské metro B
Béčko nebo také žlutá linka (foto č. 1) slaví své narozeniny dne 2. listopadu 1985, což je okamžik, kdy se zde poprvé rozjely
soupravy s cestujícími. Oficiálně tak byl zprovozněn úsek I. B. Trasa tehdy měřila 5,4 km a s výjimkou tehdejší konečné
stanice Smíchovské nádraží (na snímku č. 2 z výstavby v roce 1982) bylo šest dalších stanic ražených. Začátek budování
části I. B spadá do roku 1979, i když předstihové práce Metrostav zahájil o dva roky dřív. Byl vyšším dodavatelem stavby
a jeho pracovníci vlastními silami vybudovali stanice dnes pojmenované Anděl, Můstek, Náměstí Republiky a Florenc
(foto č. 3) a pomocí mechanizovaného a nemechanizovaného štítu sovětské výroby i traťové tunely. Stavba celé trasy
metra B byla rozčleněna do pěti provozních úseků a pod stavební částí všech se podepsaly týmy Metrostavu. Dnes má
žlutá linka s délkou 25,7 km 24 stanic a spojuje konečné stanice Zličín a Černý Most.
–red–, foto archiv Metrostavu
29.10.20 13:48