strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Nové centrum firmy Ptáček ve Vysočanech

Metrostav dokončil stavbu hlavního pražského sídla

společnosti Ptáček (foto č. 1 a 2). Reprezentativní objekty obchodního a administrativního centra vyrostly

mezi ulicí Poděbradská a železniční tratí. Na ploše

o rozloze více než 2000 m2 zde stojí dvě hlavní budovy

označené jako Retail Park a Obchodní centrum. V areá­

lu nechybí zpevněné plochy a v porovnání s dřívější

zástavbou se zde objevilo také více zeleně.

Divize 6 zahájila práce v místě bývalého areálu ČSAD

v listopadu 2018. Dokončené dílo předala investorovi,

společnosti Ptáček-správa, v říjnu letošního roku.

Stavbaři se v počáteční fázi zaměřili na výstavbu

a přednostní dokončení první části jednoho z nových objektů, konkrétně na sklad a prodejní plochy obchodního

centra. Tuto část bylo nutné předat tak, aby mohla být

uvedena do provozu v prvních měsících letošního roku,

kdy bylo naplánováno stěhování původní vysočanské pobočky společnosti Ptáček z ulice U Elektry. Pro její zákaz-

2

níky se tak nové tzv. „Instalatércentrum“ s velkoobchodní

prodejnou otevřely na nové adrese už v únoru.

„Harmonogram prací byl nepochybně už od začátku

nastaven velmi dobře,“ říká k jednotlivým termínům vedoucí projektu Karel Špírek, který přebíral řízení stavby

letos na jaře. Kromě jeho týmu na stavbě pracovali i další

kolegové z Metrostavu. Zemní práce prováděla divize 4, subdodávkou byly také monolitické železobetonové

konstrukce Provozu ŽBK divize 6, lehký obvodový plášť

zajišťovala v rámci sdružení divize 3. Zajímavou výzvou

byly velkoformátové obklady ve vstupu do objektu Retail

parku, tedy do reprezentační části areálu. Každý z nich

měl rozměr okolo tří metrů čtverečních.

Nově vybudované pražské centrum má v čelním objektu označeném jako Retail Park obchodní prostory,

showroomy a sklady. Tři patra ve zvýšené polyfunkční

části budovy jsou určena pro zřízení kanceláří.

„S investorem byla navázána velice dobrá spolupráce

a právě proto se podařilo jeho požadavky ohledně náročnějších dodávek, které se týkaly především obchodních

prostor budovy Retail Parku, zvládnout v rámci dohod

a objekt i v tomto nepříznivém období kolaudovat podle

předpokladů,“ shrnuje za Metrostav vedoucí projektu.

Dodejme, že ryze česká společnost Ptáček je největším velkoobchodem specializovaným na oblast topení,

plynu, vody, inženýrských sítí a sanity. V České republice

a na Slovensku má na 160 poboček – nejen velkoobchod

se sortimentem TZB, ale také samoobslužné prodejny

a koupelnová nebo v posledních letech i krbová studia.

Místo nepřehledné křižovatky kruhový objezd

Lokalitě, kde se v Jablonci nad Nisou kříží ulice Československé armády, Janovská, Želivského a Palackého,

se říká Ostrý roh. Při pohledu z výšky (foto č. 1) tu totiž

ulice uhýbá do opravdu ostrého úhlu. Nepřehledná

a tím nebezpečná křižovatka, kde ve výhledu bránily

nemovitosti, které byly postavené v její těsné blízkosti, je už ale minulostí. Jen 150 dní stačilo sehranému

týmu divize 8, aby na jejím místě vystavěl kruhový

objezd. Ostrý roh tak bude připomínat už jen název

nedaleké autobusové zastávky.

Kromě jednopruhové okružní křižovatky vznikly v místě křížení čtyř ulic i nové chodníky (foto č. 2), autobusové

zastávky i veřejné osvětlení. Nechybí ani protihluková

gabionová stěna s vnitřním betonovým jádrem, která má

délku 40 m a sahá 150 cm nad terén.

„Výstavba okružní křižovatky probíhala ve čtyřech

etapách. V průběhu obou hlavních byla křižovatka zcela

uzavřena a pracovali jsme na výstavbě okružní křižovatky

vždy se dvěma rameny. Po dokončení každé z nich jsme

pak křižovatku částečně zprovoznili, abychom vybudovali

autobusové zálivy včetně chodníku pro pěší a cyklisty,“

popisuje postup prací Robert John, Dis., vedoucí projektu

a zástupce ředitele pro Liberecký kraj divize 8.

Objev kamenné studny

Už zhruba před dvěma lety nechala jablonecká radnice zbourat bývalou hospodu a prázdný bytový dům

v těsné blízkosti křižovatky, takže další demoliční práce

nebyly potřeba. Přípravné práce začaly pouze odstraněním nevhodné vegetace, aby následoval běžný postup:

odfrézování stávajících krytů a zemní práce. Stavbaři se

pochopitelně nevyhnuli ani náročným přeložkám stávajících inženýrských sítí, které přímo kolidovaly s výstavbou

nově navržených objektů. „Poměrně komplikovaně jsme

zajišťovali nejen logistiku a dopravu materiálu na staveniště, ale práci nám ztížila i odlišná poloha inženýrských

sítí oproti plánkům. Do doby, než jejich přeložení zajistili

příslušní správci, jsme je museli ochránit proti poškození,“ říká Robert John.

Na stavbaře ale čekalo i příjemné překvapení. Přímo

v jízdním pruhu, pod úrovní komunikace, objevili při zemních pracích přibližně sto let starou kamennou studnu

o průměru zhruba jednoho metru a hloubce 20 m. Archeo­

logové ji prozkoumali, zaevidovali a poté rozhodli o jejím

zasypání. Kromě toho se podařilo objevit i zbytky výhybky

staré tramvajové tratě, která kdysi spojovala města Jablonec a Janov nad Nisou. Torzo výhybky bylo umístěno do

jabloneckého muzea.

1

2

„Na závěr bych chtěl vyzdvihnout vysoké nasazení celého týmu stavbyvedoucího Petra Zápotockého a mistra

Dominika Havlíčka, kteří se vypořádali s touto náročnou

stavbou s grácií a ke spokojenosti objednatele. Dílo se jim

podařilo dokončit během 150 dní od převzetí staveniště,

a to za obtížných provozních podmínek. V této náročné

době patří obdiv všem, kteří dokážou dílo realizovat v dohodnutých termínech a potřebné kvalitě,“ uzavírá vedoucí

projektu Robert John.

Martina Vampulová

Foto archiv stavby

Blanka Růžičková, foto Petr Adámek

Poklad na Stříbrném jezeře hledat nepotřebují

Tým Ing. Michala Rádka ze severomoravského zastoupení divize 1 pracuje už od jara na první etapě revitalizace oblíbené rekreační lokality v Opavě. Okolí Stříbrného jezera zasíťuje, zpřístupní a upraví tak, aby se

z 56 let zatopeného sádrovcového dolu stalo příjemné

a bezpečné prostředí pro koupání a odpočinek.

„Smlouvu s investorem podepsal náš regionální ředitel Ing. Marek Veselý v březnu. Hned poté jsme vymýtili

plochy v místě budoucí lávky přes řeku Opavu a podchodu

pod Rolnickou ulicí a začali se věnovat aktualizaci projektové dokumentace, která z většiny vznikla už před 12 lety.

Aktualizovali jsme i havarijní a povodňový plán a vybudovali provizorní příjezdy k meandru řeky, nutné pro zajištění

obslužnosti. Brzy zahájíme výstavbu téměř 500 m dlouhé

páteřní kanalizace a vodovodu. Vzhledem k výškovým

poměrům a místům napojení jsou jejich poloviny řešeny

gravitačně a zbytek přes výtlak,“ popisuje Ing. Rádek.

Územně-technické podmínky u jezera jsou poměrně

složité. V roce 1997 bylo třeba celé jeho okolí pod vodou.

Zakázka v členitém terénu se dotýká nejen zájmů ochrany

přírody, řeky a protipovodňových opatření, ale i západní

části severního obchvatu Opavy. Naštěstí pro divizi 1 ji

provede sdružení dceřiných společností Metrostavu. Tým

Ing. Rádka s nimi jedná o dodávce lávky přes řeku Opavu

a podchodu pod silnicí včetně spojovací komunikace.

Více než 66 m dlouhá lávka (vizualizace) propojí okolí

jezera s hojně využívanými Městskými sady. Její nosnou

konstrukci vytvoří železobetonové prefabrikáty zavěšené

na visutém kabelu oboustranně kotveném do pylonů.

Kromě toho revitalizace zahrnuje i vybudování přírodního areálu Dětský svět s mělkou lagunou. Jeho součástí

budou i kaskádově uspořádané kamenné tribuny z jurského vápence a dětská hřiště. Projekt zahrnuje i trojpolovou

dřevěnou lávku, která překlene část herních ploch.

Přírodní a krajinářské úpravy se dotknou více než

16 000 m2 terénu. Úprava břehů jezera pomocí starých

technologických postupů, jako jsou třeba haťoštěrkové

válce, a terénních i vegetačních úprav zajistí návštěvníkům bezpečný přístup k vodě. Doplní ji nejen komunikace,

ale také infrastruktura nutná pro další rozvoj oblasti. Město zde totiž počítá s restaurací, občerstvením, hygienickým zázemím, případně sportovním areálem a motelem.

„Obyvatelé města Opavy na úpravu okolí téměř sedmihektarového Stříbrného jezera čekají už mnoho let.

Nechceme je proto zklamat a klademe velký důraz na to

vytvořit pro ně jedinečný a důstojný prostor pro pobyt

v přírodě, který se v této nelehké době může stát i jednou

z mála příležitostí pro zábavu,“ říká Ing. Rádek, jehož tým

celou zakázku dokončí v prosinci příštího roku.

Lenka Svobodová, vizualizace Link projekt

Metrostav_19_2020.indd 3

1

2

3

Před 35 lety začalo veřejnosti sloužit pražské metro B

Béčko nebo také žlutá linka (foto č. 1) slaví své narozeniny dne 2. listopadu 1985, což je okamžik, kdy se zde poprvé rozjely

soupravy s cestujícími. Oficiálně tak byl zprovozněn úsek I. B. Trasa tehdy měřila 5,4 km a s výjimkou tehdejší konečné

stanice Smíchovské nádraží (na snímku č. 2 z výstavby v roce 1982) bylo šest dalších stanic ražených. Začátek budování

části I. B spadá do roku 1979, i když předstihové práce Metrostav zahájil o dva roky dřív. Byl vyšším dodavatelem stavby

a jeho pracovníci vlastními silami vybudovali stanice dnes pojmenované Anděl, Můstek, Náměstí Republiky a Florenc

(foto č. 3) a pomocí mechanizovaného a nemechanizovaného štítu sovětské výroby i traťové tunely. Stavba celé trasy

metra B byla rozčleněna do pěti provozních úseků a pod stavební částí všech se podepsaly týmy Metrostavu. Dnes má

žlutá linka s délkou 25,7 km 24 stanic a spojuje konečné stanice Zličín a Černý Most.

–red–, foto archiv Metrostavu

29.10.20 13:48