Technici divize 7 vyřešili
nadměrný hlavolam
18. listopadu 2008 / 20 / XX
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Jiřího Bělohlava,
generálního ředitele Metrostavu str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Další etapa rekonstrukce v Motole
začala str. 2
Provoz na Malovance je přeložený na
sever str. 3
Rozvoj skupiny Metrostav
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Protiepidemická opatření v Metrostavu
Rozšířený výskyt hepatitidy typu A, neboli žloutenky,
který v uplynulém půlroce postihl Českou republiku
a převážně Prahu, zasáhl také, Metrostav. Nezávisle
na sobě onemocněli tři naši zaměstnanci, kteří pracovali
v různých divizích. Generální ředitel Jiří Bělohlav proto
v souladu s Rozhodnutím Hygienické stanice hl. m. Prahy
vydal 23. září příkaz výkonným ředitelům a ředitelům
divizí zabezpečit až do 28. října protiepidemická opatření
na všech pracovištích Metrostavu. Kromě nařízení umožnit
nejbližším spolupracovníkům nemocných lékařský
dohled příkaz zahrnoval zejména povinnost zajistit denní
ochrannou dezinfekci ve společných prostorách včetně
WC, kde muselo být navíc umístěno speciální dezinfekční
mýdlo. I přes protiepidemickou ochranu onemocněli
začátkem listopadu další dva naši zaměstananci.
Vzhledem ke specifičnosti případu budou hygienická
opatření přijata zřejmě pouze na jejich pracovišti.
Sportovní úspěchy
Oběma českým závodnicím,
které Metrostav podporuje,
se začátek listopadu 2008
opravdu vydařil. Oštěpařka
Barbora Špotáková
uzavřela svou letošní
sezonu vítězstvím v anketě
Atlet roku před diskařkou Věrou Cechlovou a překážkářkou
Zuzanou Hejnovou. Její zlatá olympijská medaile a dosud
platný světový rekord zastupovaly výkony, kterých žádný
jiný atlet za uplynulý rok nedosáhl. Rychlobruslařka
Martina Sáblíková zas svou sezonu fantasticky zahájila.
Na berlínském oválu v prvním závodě Světového poháru
zvítězila na 3000 metrů dlouhé trati s rozdílem třídy
časem 4:03,70 minuty. Slavila tak desátý pohárový triumf
v kariéře. Oběma vítězkám gratulujeme!
Omluva milovníkům sladkostí
V minulém čísle novin Metrostavu jsme nedopatřením
uvedli, že vyhlášená pražská cukrárna Myšák ve Vodičkově
ulici byla po rekonstrukci otevřena koncem října. Za chybu
se omlouváme. Její plánované uvedení do provozu se
totiž na poslední chvíli zdrželo a na oblíbené sladkosti si
veřejnost musí počkat déle. Podle posledních informací
od realitního fondu CEE Property Development Portfolio
B.V. a společnosti ICE ART, která bude cukrárnu Myšák
provozovat, se opožděné otevření pro veřejnost uskuteční
ve čtvrtek 20. listopadu 2008.
Silniční konference
Šestnáctá Silniční
konference, která se letos
konala v Hradci Králové
21. a 22. října 2008,
upřesnila informace o rozvoji
silničních komunikací
v České republice na období
do roku 2013. Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Pavel
Pilát a ředitelé našich divizí 2, 4, 5 a 7 i jejich specialisté
při ní využili řadu příležitostí k jednáním s obchodními
partnery. „Mimo zpráv o stavbách a zdrojích jejich
financování v následujících pěti letech mě zaujal
příspěvek o vzniku Společnosti pro rozvoj silniční dopravy
v ČR,“ řekl obchodní náměstek divize 5 Ing. Jiří Mosler.
„Jejím úkolem je kromě jiného i podpora zjednodušení
legislativního procesu při projednávání dopravních
staveb. A tento okruh problémů nás velmi zajímá.“ Více
než 950 delegátů mělo v průběhu programu možnost
vyslechnout také přednášky o přípravě a realizaci
Pražského silničního okruhu a rychlostní silnice R35,
na kterých se podílí i naše firma. Technická exkurze pak
zájemce přivedla na stavbu rychlostní komunikace R35
v úseku Sedlice – Opatovice, kde velkou estakádu (foto)
buduje tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4 Metrostavu.
Metrostav_20_08.indd 1
Nárůst aktivit, výkonnosti i kapitálových účastí Metrostavu a jeho dceřiných společností vyvolal nutnost
změny v organizaci a systému řízení celé skupiny Metrostav. Pracovníci z úseků současného generálního
ředitele a finančního ředitele, doplnění o další stávající zaměstnance centrály, proto v jejím rámci vytvoří
řídící útvar celé skupiny Metrostav v čele s novým
prezidentem. Od 1. ledna příštího roku se Divize Development navíc vyčlení do samostatné akciové společnosti. Metrostav se tak bude moci lépe soustředit na
vlastní stavební činnost a systém jeho řízení i řízení
celé skupiny bude jednodušší a efektivnější.
Stavební skupina Metrostav v současnosti zahrnuje
naše stoprocentní dceřiné firmy, jako jsou Subterra,
Metrostav SK, METROS a SQZ. Tuto řadu rozšíří akciová
společnost Metrostav Development, která od Nového
roku přebere činnosti i zaměstnance stávající Divize development Metrostavu a bude také řídit činnost současných developerských společností typu Metrostav Krutec,
Metrostav Vackov a podobných.
Metrostav má také podíl na základním kapitálu několika dalších podniků, z nichž jsou pro skupinu Metrostav
nejvýznamnější TBG METROSTAV, CCE Praha a Pražské
betonpumpy a doprava. I na jejich řízení se naše společnost podílí, v poměru podle svého vlastnictví.
Současná situace ve stavebnictví i konkurence ukázaly, že je nutné systém řízení celé skupiny upravit, aby
byl podrobnější, komplexnější a koordinovanější. Nový
řídící útvar skupiny Metrostav proto bude řešit strategické
a finanční otázky celé skupiny s důrazem na synergický
rozvoj a zisky všech jejích členů. Vedení Metrostavu se
nebude zabývat rozhodováním o dceřiných společnostech
a developerských aktivitách a bude se moci soustředit na
stavební činnost – jak vyhledat nové zakázky, získat je,
kvalitně a včas postavit a dosáhnout zisku.
Akciovou společnost Metrostav proto od 1. ledna
příštího roku povede nový generální ředitel, kterému
budou podléhat čtyři ředitelské úseky – obchodní, ekonomický, výrobně-technický a personální. Na systému řízení
a činnosti divizí se nic nezmění.
Rozdělení řízení logicky odpovídá situaci a postavení Metrostavu jako druhé největší stavební společnosti
v ČR. Zjednoduší a zpřehlední systém vedení, lépe vymezí
odpovědnost a zvýší efektivitu. Reorganizace stávající
centrály Metrostavu na dvě samostatné složky proběhne
bez zvýšení počtu zaměstnanců a bude představovat
první krok na cestě ke společnému řízení v rámci celého
nadnárodního společenství DDM Group.
Dostavba dálnice D8 nabírá na
tempu fotoreportáž str. 4
Výhled na říční hladinu
V Holešovickém přístavu končí první etapa stavby
rezidenční čtvrti Prague Marina. V domech Adelaide,
Baltimore a Cardiff, pojmenovaných po významných
světových přístavech, vybudoval tým divize 9 pro společnost Lighthouse Group 339 nových luxusních bytů.
Do životaschopného celku je doplnily komerční prostory a podzemní garáže. Dnes v nich ještě pracují stavbaři, od prosince si však výhled na blízkou Vltavu začnou
vychutnávat obyvatelé nových apartmá.
Jiří Bělohlav, gen. ř editel Metros tavu
Další informace naleznete v rozhovoru na straně 2
Dominantu komplexu Prague Marina tvoří Cardiff.
Dům, nazvaný po hlavním městě Walesu, přechází z nárožní desetipodlažní věže do osmipodlažní protáhlé budovy. V jejich spojení je uliční fronta prolomena více než
20 m širokým a 7 m vysokým průchodem, který otevírá
bránu do přístavu. Zatížení z pěti pater bytů nad průchodem přenáší do základů osm šikmých ocelových vzpěr,
svedených do dvou železobetonových sloupů. „Konstrukce měla být původně obložená dřevem, ale její provedení
se investorovi natolik líbilo, že ji ponechal odkrytou,“ říká
stávající vedoucí projektu Ing. Lubor Hoďánek, výrobní
náměstek divize 9. „Na Cardiffu se mi líbí barevné triky
architektů z anglického ateliéru Chapman Tailor, kteří jej
navrhovali spolu s českým studiem STOPRO. Recepce
třeba svítí pastelově a každé schodiště má jinou malbu,
jejíž barva se prosazuje i na skleněné fasádě.“
Domy Adelaide a Baltimore – jinak metropole státu
Jižní Austrálie a největší město amerického Marylandu
– navrhlo české studio A.D.N.S. architekti. Mají společné
dvoupodlažní suterénní garáže, nad zemí jsou však rozdělené do dvou půdorysně i výškově členěných objektů.
Odlesk jejich oranžových fasád na hladině Vltavy rozsvěcuje přístav po celý den jako slunce (foto).
Blízkost řeky ovlivnila návrh i stavbu všech domů.
„Proti velké vodě je chrání mobilní protipovodňové zábrany, které bude možné nadstavit na přístavní zeď,“ vysvětluje Ing. Hoďánek. „Navazují na protipovodňový systém
Prahy, a pracovníci naší divize 1 proto museli všechny
zámečnické činnosti, které v této části projektu prováděli, koordinovat s magistrátem. Součástí kolaudace, která
nabyla právní moc 30. září, byla i úspěšně provedená
zkouška kompatibility protipovodňových zabezpečení.“
Podzemní konstrukce domů provedli betonáři divize 6
z vodostavebného betonu. Proti vzedmutí vody je zajištěna i kanalizace a nízko položené prostupy. Byty, umístěné
až od druhého podlaží, jsou proto zcela bezpečné.
„Díky velkému nasazení celého našeho týmu se nám
v rekordním čase podařilo překonat problémy s omítkami
a stavbu uzavíráme,“ končí Ing. Hoďánek. Osmdesát nově
vysazených třímetrových olší, vrb, lip a platanů jeho slova
potvrzuje. Díky nim a dalším 1500 sazenicím keřů se sto
let starý Holešovický přístav na jaře opět zazelená a z průmyslové zóny se přemění v příjemné místo k životu.
11/14/08 10:36:03 AM