Technici divize 7 vyřešili

nadměrný hlavolam

18. listopadu 2008 / 20 / XX

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Jiřího Bělohlava,

generálního ředitele Metrostavu str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Další etapa rekonstrukce v Motole

začala str. 2

Provoz na Malovance je přeložený na

sever str. 3

Rozvoj skupiny Metrostav

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Protiepidemická opatření v Metrostavu

Rozšířený výskyt hepatitidy typu A, neboli žloutenky,

který v uplynulém půlroce postihl Českou republiku

a převážně Prahu, zasáhl také, Metrostav. Nezávisle

na sobě onemocněli tři naši zaměstnanci, kteří pracovali

v různých divizích. Generální ředitel Jiří Bělohlav proto

v souladu s Rozhodnutím Hygienické stanice hl. m. Prahy

vydal 23. září příkaz výkonným ředitelům a ředitelům

divizí zabezpečit až do 28. října protiepidemická opatření

na všech pracovištích Metrostavu. Kromě nařízení umožnit

nejbližším spolupracovníkům nemocných lékařský

dohled příkaz zahrnoval zejména povinnost zajistit denní

ochrannou dezinfekci ve společných prostorách včetně

WC, kde muselo být navíc umístěno speciální dezinfekční

mýdlo. I přes protiepidemickou ochranu onemocněli

začátkem listopadu další dva naši zaměstananci.

Vzhledem ke specifičnosti případu budou hygienická

opatření přijata zřejmě pouze na jejich pracovišti.

Sportovní úspěchy

Oběma českým závodnicím,

které Metrostav podporuje,

se začátek listopadu 2008

opravdu vydařil. Oštěpařka

Barbora Špotáková

uzavřela svou letošní

sezonu vítězstvím v anketě

Atlet roku před diskařkou Věrou Cechlovou a překážkářkou

Zuzanou Hejnovou. Její zlatá olympijská medaile a dosud

platný světový rekord zastupovaly výkony, kterých žádný

jiný atlet za uplynulý rok nedosáhl. Rychlobruslařka

Martina Sáblíková zas svou sezonu fantasticky zahájila.

Na berlínském oválu v prvním závodě Světového poháru

zvítězila na 3000 metrů dlouhé trati s rozdílem třídy

časem 4:03,70 minuty. Slavila tak desátý pohárový triumf

v kariéře. Oběma vítězkám gratulujeme!

Omluva milovníkům sladkostí

V minulém čísle novin Metrostavu jsme nedopatřením

uvedli, že vyhlášená pražská cukrárna Myšák ve Vodičkově

ulici byla po rekonstrukci otevřena koncem října. Za chybu

se omlouváme. Její plánované uvedení do provozu se

totiž na poslední chvíli zdrželo a na oblíbené sladkosti si

veřejnost musí počkat déle. Podle posledních informací

od realitního fondu CEE Property Development Portfolio

B.V. a společnosti ICE ART, která bude cukrárnu Myšák

provozovat, se opožděné otevření pro veřejnost uskuteční

ve čtvrtek 20. listopadu 2008.

Silniční konference

Šestnáctá Silniční

konference, která se letos

konala v Hradci Králové

21. a 22. října 2008,

upřesnila informace o rozvoji

silničních komunikací

v České republice na období

do roku 2013. Obchodní ředitel Metrostavu Ing. Pavel

Pilát a ředitelé našich divizí 2, 4, 5 a 7 i jejich specialisté

při ní využili řadu příležitostí k jednáním s obchodními

partnery. „Mimo zpráv o stavbách a zdrojích jejich

financování v následujících pěti letech mě zaujal

příspěvek o vzniku Společnosti pro rozvoj silniční dopravy

v ČR,“ řekl obchodní náměstek divize 5 Ing. Jiří Mosler.

„Jejím úkolem je kromě jiného i podpora zjednodušení

legislativního procesu při projednávání dopravních

staveb. A tento okruh problémů nás velmi zajímá.“ Více

než 950 delegátů mělo v průběhu programu možnost

vyslechnout také přednášky o přípravě a realizaci

Pražského silničního okruhu a rychlostní silnice R35,

na kterých se podílí i naše firma. Technická exkurze pak

zájemce přivedla na stavbu rychlostní komunikace R35

v úseku Sedlice – Opatovice, kde velkou estakádu (foto)

buduje tým Ing. Richarda Rakouše z divize 4 Metrostavu.

Metrostav_20_08.indd 1

Nárůst aktivit, výkonnosti i kapitálových účastí Metrostavu a jeho dceřiných společností vyvolal nutnost

změny v organizaci a systému řízení celé skupiny Metrostav. Pracovníci z úseků současného generálního

ředitele a finančního ředitele, doplnění o další stávající zaměstnance centrály, proto v jejím rámci vytvoří

řídící útvar celé skupiny Metrostav v čele s novým

prezidentem. Od 1. ledna příštího roku se Divize Development navíc vyčlení do samostatné akciové společnosti. Metrostav se tak bude moci lépe soustředit na

vlastní stavební činnost a systém jeho řízení i řízení

celé skupiny bude jednodušší a efektivnější.

Stavební skupina Metrostav v současnosti zahrnuje

naše stoprocentní dceřiné firmy, jako jsou Subterra,

Metrostav SK, METROS a SQZ. Tuto řadu rozšíří akciová

společnost Metrostav Development, která od Nového

roku přebere činnosti i zaměstnance stávající Divize development Metrostavu a bude také řídit činnost současných developerských společností typu Metrostav Krutec,

Metrostav Vackov a podobných.

Metrostav má také podíl na základním kapitálu několika dalších podniků, z nichž jsou pro skupinu Metrostav

nejvýznamnější TBG METROSTAV, CCE Praha a Pražské

betonpumpy a doprava. I na jejich řízení se naše společnost podílí, v poměru podle svého vlastnictví.

Současná situace ve stavebnictví i konkurence ukázaly, že je nutné systém řízení celé skupiny upravit, aby

byl podrobnější, komplexnější a koordinovanější. Nový

řídící útvar skupiny Metrostav proto bude řešit strategické

a finanční otázky celé skupiny s důrazem na synergický

rozvoj a zisky všech jejích členů. Vedení Metrostavu se

nebude zabývat rozhodováním o dceřiných společnostech

a developerských aktivitách a bude se moci soustředit na

stavební činnost – jak vyhledat nové zakázky, získat je,

kvalitně a včas postavit a dosáhnout zisku.

Akciovou společnost Metrostav proto od 1. ledna

příštího roku povede nový generální ředitel, kterému

budou podléhat čtyři ředitelské úseky – obchodní, ekonomický, výrobně-technický a personální. Na systému řízení

a činnosti divizí se nic nezmění.

Rozdělení řízení logicky odpovídá situaci a postavení Metrostavu jako druhé největší stavební společnosti

v ČR. Zjednoduší a zpřehlední systém vedení, lépe vymezí

odpovědnost a zvýší efektivitu. Reorganizace stávající

centrály Metrostavu na dvě samostatné složky proběhne

bez zvýšení počtu zaměstnanců a bude představovat

první krok na cestě ke společnému řízení v rámci celého

nadnárodního společenství DDM Group.

Dostavba dálnice D8 nabírá na

tempu fotoreportáž str. 4

Výhled na říční hladinu

V Holešovickém přístavu končí první etapa stavby

rezidenční čtvrti Prague Marina. V domech Adelaide,

Baltimore a Cardiff, pojmenovaných po významných

světových přístavech, vybudoval tým divize 9 pro společnost Lighthouse Group 339 nových luxusních bytů.

Do životaschopného celku je doplnily komerční prostory a podzemní garáže. Dnes v nich ještě pracují stavbaři, od prosince si však výhled na blízkou Vltavu začnou

vychutnávat obyvatelé nových apartmá.

Jiří Bělohlav, gen. ř editel Metros tavu

Další informace naleznete v rozhovoru na straně 2

Dominantu komplexu Prague Marina tvoří Cardiff.

Dům, nazvaný po hlavním městě Walesu, přechází z nárožní desetipodlažní věže do osmipodlažní protáhlé budovy. V jejich spojení je uliční fronta prolomena více než

20 m širokým a 7 m vysokým průchodem, který otevírá

bránu do přístavu. Zatížení z pěti pater bytů nad průchodem přenáší do základů osm šikmých ocelových vzpěr,

svedených do dvou železobetonových sloupů. „Konstrukce měla být původně obložená dřevem, ale její provedení

se investorovi natolik líbilo, že ji ponechal odkrytou,“ říká

stávající vedoucí projektu Ing. Lubor Hoďánek, výrobní

náměstek divize 9. „Na Cardiffu se mi líbí barevné triky

architektů z anglického ateliéru Chapman Tailor, kteří jej

navrhovali spolu s českým studiem STOPRO. Recepce

třeba svítí pastelově a každé schodiště má jinou malbu,

jejíž barva se prosazuje i na skleněné fasádě.“

Domy Adelaide a Baltimore – jinak metropole státu

Jižní Austrálie a největší město amerického Marylandu

– navrhlo české studio A.D.N.S. architekti. Mají společné

dvoupodlažní suterénní garáže, nad zemí jsou však rozdělené do dvou půdorysně i výškově členěných objektů.

Odlesk jejich oranžových fasád na hladině Vltavy rozsvěcuje přístav po celý den jako slunce (foto).

Blízkost řeky ovlivnila návrh i stavbu všech domů.

„Proti velké vodě je chrání mobilní protipovodňové zábrany, které bude možné nadstavit na přístavní zeď,“ vysvětluje Ing. Hoďánek. „Navazují na protipovodňový systém

Prahy, a pracovníci naší divize 1 proto museli všechny

zámečnické činnosti, které v této části projektu prováděli, koordinovat s magistrátem. Součástí kolaudace, která

nabyla právní moc 30. září, byla i úspěšně provedená

zkouška kompatibility protipovodňových zabezpečení.“

Podzemní konstrukce domů provedli betonáři divize 6

z vodostavebného betonu. Proti vzedmutí vody je zajištěna i kanalizace a nízko položené prostupy. Byty, umístěné

až od druhého podlaží, jsou proto zcela bezpečné.

„Díky velkému nasazení celého našeho týmu se nám

v rekordním čase podařilo překonat problémy s omítkami

a stavbu uzavíráme,“ končí Ing. Hoďánek. Osmdesát nově

vysazených třímetrových olší, vrb, lip a platanů jeho slova

potvrzuje. Díky nim a dalším 1500 sazenicím keřů se sto

let starý Holešovický přístav na jaře opět zazelená a z průmyslové zóny se přemění v příjemné místo k životu.

11/14/08 10:36:03 AM