strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Dům Na Vyhlídce získává atraktivní kabát
Na pražském Proseku čile pokračuje III. etapa výstavby bytových domů komplexu Na Vyhlídce (foto č. 1).
Vedle již dokončených jedenácti čtyřpodlažních domů
mezi ulicemi Litoměřická a Na Vyhlídce vyrostl zatím
poslední a největší dům, jejž by stavbaři divize 3 Metrostavu měli dokončit v květnu příštího roku.
Výstavba prvních dvou etap probíhala také pod taktovkou Metrostavu a vedoucího projektu Ing. Jiřího Sudíka, a protože investorská společnost Vivus byla s prací
jeho týmu spokojená, bylo nasnadě, že i třetí etapy se
ujme stejný realizační kolektiv. Stavba tohoto bytového
domu začala letos v únoru převzetím staveniště a o měsíc později stavbaři zahájili výkopové práce. Dnes je již
dokončena hrubá stavba, kterou tvoří monolitické konstrukce, jsou vyzděné příčky, dokončené technologické
rozvody, izolace střechy a na svém místě jsou všechna
okna (foto č. 2). „Momentálně omítáme poslední podlaží
a provádíme anhydritové podlahy,“ vypočítává Ing. Su-
2
dík a pokračuje: „Montujeme sádrokartonové předstěny
a podhledy a obkládáme koupelny. Mimo to pracujeme
na zateplení fasády.“ Kontaktní zateplená fasáda je podobně jako u ostatních domů kombinována s hliníkovým
plechem a při montáži vyžaduje milimetrovou přesnost.
Práce postupují rychle kupředu. Podle vedoucího
projektu Ing. Jiřího Sudíka se stavbaři zatím nesetkali
s téměř žádnými problémy, museli řešit jen běžné komplikace, které doprovázejí snad každou stavbu.
Na Proseku podél ulice Na Prosecké vyhlídce by tak
v následujících měsících měl vyrůst nový čtyřpodlažní
bytový dům. V jeho suterénu budou hromadné garáže
s celkem 35 parkovacími místy a samostatně přístupný
komerční prostor. S dalším komerčním prostorem počítají
architekti ještě v prvním nadzemním podlaží, ve zbývajících patrech pak bude celkem 43 bytů.
V 1. NP je jich navrženo dvanáct, ve druhém a třetím
bude vždy o jeden byt méně. V posledním, částečně
ustupujícím podlaží, bude k dispozici jen osm bytů, zato
dva z nich budou mít terasu orientovanou na jižní stranu.
Byty od 1+kk až po 4+kk budou mít rozlohu od 37 m²
do 115 m². Vybavení interiérů, podobně jako ve všech jedenácti domech předchozích etap, bude odpovídat vyššímu standardu. V bytech budou dřevěné podlahy, hliníková
okna s tříkomorovým profilem a izolačním dvojsklem
budou v 1. NP opatřena bezpečnostní fólií proti vloupání.
Okna orientovaná na jih a jihozápad budou zastiňovat
venkovní žaluzie ovládané elektromotorem. Dřevěné rošty
na lodžiích a terasách budou z tropického dřeva.
Martina Vampulová, foto Josef Husák
Aventin – nákupní centrum za 230 milionů korun
Severně od Tábora, v těsné blízkosti silnice E55 vedoucí na České Budějovice, roste od května retail park,
jehož součástí je i nákupní centrum Aventin. Stavbu
provádí sdružení SOC AV Tábor, které zahrnuje divizi 6
Metrostavu a společnost Daich. V konečné podobě bude mít Aventin 62 200 m³ obestavěného prostoru.
Celý areál se rozkládá na ploše víc než 40 000 m².
Aventin v něm nabídne prostory pro obchody a služby
ve velikostech od 150 do 1000 m² a scházet v něm nebude ani kavárna či restaurace. Od jiných center se bude
lišit tím, že provozovny budou mít vstupy jen z parkoviště
a nebudou nijak vnitřně propojeny.
Nákupní centrum tak vytvoří nepodsklepený jednopodlažní objekt s nosným železobetonovým prefa skeletem. Je založený na pilotách, jejichž provádění zkomplikoval funkční městský parovod, který pod staveništěm
prochází. Tým vedený Ing. Petrem Šimákem z divize 6 si
s ním poradil – v kolizních místech jej obešel jinak provedenými pilotami s upraveným zhlavím.
Obchodní centrum stojí v těsné blízkosti železniční
dráhy. Aby provoz vlaků návštěvníky nerušil, oddělují trať
od nákupního centra parkoviště pro zaměstnance a zásobovací plochy. Z protilehlé, čelní strany se architektonicky
uplatní zvýrazněný vstup s ocelovým přístřeškem, vybíhajícím do vzdálenosti 5 m před vstupy, a s reklamním
poutačem, který bude až nad atikou ve výšce 11,5 m.
Řešení fasády je částečně inspirováno uspořádáním
prodejní haly, jednoduše rozdělené příčkami na jednotlivé obchody. Konkrétní barvy a pohledová řešení jsou
však různé. Převládá mikroprofilovaný povrch fasádních
sendvičových panelů, v úrovni do 4 metrů je čelní fasáda
prosklená. Ostatní jsou řešeny pomocí povrchově členěného plechu podle výběru investora (foto).
K centru přiléhá parkoviště pro zákazníky, které pojme
až 417 aut. Po dokončení prací bude celý areál ozeleněn.
Konstrukční systém a další části stavby byly oproti původnímu projektu změněny. „Z důvodu úspor došlo třeba
k záměně původně navrženého prefabrikovaného železobetonového přístřešku nad čelní fasádou za ocelový,
změněn byl i skládaný systém opláštění na sendvičové
panely,“ říká Ing. Šimák. „Průměry pilot byly přepočítány
a zredukovány, zjednodušena byla i dilatace objektu.“
Kromě stavby samotného obchodního centra zde
stavbaři realizují ještě další související projekty, kterými
vybudují obslužné a průjezdní komunikace a zpevněné
plochy, cyklostezku a další parkoviště.
Obchodní centrum Aventin se letošní předvánoční
nákupní horečce ještě vyhne, k jeho dokončení totiž dojde
až na konci března následujícího roku.
Provoz na Malovance je přeložený na sever
Stavba mimoúrovňové křižovatky Malovanka od doby
svého zahájení značně pokročila. Začátkem listopadu
byla přes ni proudící doprava během dvou dnů převedena do severní části. Za plného provozu a včetně pěších komunikací, zahrnujících i otevření lávky pro pěší
přes Patočkovu ulici. Zprovoznění první části celé náročné stavby plánuje divize 5 v červnu příštího roku.
Stavba na Malovance probíhá pod taktovkou Ing. Tomáše Kohouta, hlavního stavbyvedoucího divize 5, již
od roku 2005. Projekt, v němž se původně jednoúrovňová
křižovatka mění v mimoúrovňovou, je součástí pražského Městského okruhu. Stavba z jedné strany navazuje
na Strahovský tunel, ze strany druhé bude napojena
na budovaný tunelový komplex Blanka a umožní vyústění
dopravy na povrch. Součástí projektu jsou dva hloubené tunely, z nichž první je již dokončen. S přípravnými
pracemi pro stavbu tunelu druhého se začne v horizontu
jednoho měsíce. Celý dopravní uzel vymezený ulicemi
Na Petynce, Patočkova, Pod Královkou a Myslbekova by
měl být zprovozněn počátkem února roku 2010.
Podle zástupce vedoucího projektu Ing. Michaela
Kvasnici je stavba atypická z hlediska postupu prací v jednotlivých etapách výstavby. „Stavba má nestandardní
průběh, protože se nejprve realizovaly ty objekty, na které
bylo pravomocné stavební povolení. Důsledkem toho jsou
1
například předčasně vybudované mosty, které ještě dlouho nebudou sloužit svému účelu,“ uvedl Ing. Kvasnica.
V počáteční fázi stavby bylo náročné realizovat bezpočet
přeložek inženýrských sítí. Stavbu také komplikují složité
geologické podmínky a velké množství podzemní vody,
která se musí neustále odčerpávat.
V současné době se stavba na Malovance nachází
na konci první fáze své realizace, kdy byla uliční doprava
převedena na severní stranu staveniště (foto č. 2). Přestože je výstavba v tomto místě velmi náročná, již v červnu
příštího roku bude uvedena do provozu jedna větev mimoúrovňové křižovatky směrem k ulici Na Petynce.
Nedílnou součástí stavby MÚK Malovanka se stala
zajímavá ocelová lávka pro pěší přes Patočkovu ulici
(foto č. 1). Množství terénních a sadových úprav v okolí
přilehlých rybníků a v údolí potoka Brusnice, které zde
naše divize provádí, přispívá ke zvelebení celé oblasti.
Veškeré stavební práce na této frekventované dopravní tepně probíhají za nepřetržitého automobilového provozu. „Je to jedna z nejsložitějších křižovatek v Praze,“ uvedl
Ing. Kvasnica a dodal, že v současné době křižovatka
zatím obsluhuje jen vjezd a výjezd ze Strahovského tunelu
na povrch, v budoucnu pak zajistí i spojení s tunelovým
komplexem Blanka, který realizuje naše divize 2.
Jarmila Šnoblová, foto Josef Husák
2
Pětsetdvanáctka čeká na stavební povolení
Úsek 512, který je součástí dálničního okruhu kolem
Prahy, v současné době čeká na poslední stavební povolení. Signály naznačují, že by se tak s největší pravděpodobností mohlo stát v průběhu listopadu.
Plánovaná výstavba pražského obchvatu bude navazovat na stavbu číslo 513 v prostoru jižně pod Jesenicí,
kde se do budoucna chystá napojení na dálnici D3 vedoucí
směrem na České Budějovice. Téměř devítikilometrový
úsek pak vede v prostoru mezi Dobřejovicemi a Modleticemi k napojení na dálnici D1 u obce Kuří v místě čerpacích stanic společnosti Shell (viz mapa).
Projekt bude realizovat sdružení, ve kterém se kromě
naší divize 4 sešly i Dálniční stavby Praha, společnost
Skanska a Pražské silniční a vodohospodářské stavby.
Naše divize 4 odpovídá za výstavbu kompletního úseku
rychlostní komunikace o celkové délce tří kilometrů. Území je ohraničeno dvěma mosty, které se zároveň pyšní
i svou největší délkou v rámci celé stavby.
„Vlastní trasu provádíme do úrovně pláně, tedy do
třiceti centimetrů pod vozovkou. Konstrukční vrstvy
vozovky potom zajišťují Dálniční stavby Praha,“ sdělil vedoucí projektu Ing. Karel Milichovský z divize 4 a dodal,
že Metrostav v rámci tohoto projektu zodpovídá kromě
mostů i za veškeré související stavby, jako jsou místní
komunikace, rekultivace a tři ze šesti retenčních nádrží.
Největším mostem celé stavby je most číslo 212 s celkovou délkou 280 metrů. Jeho železobetonová konstrukce
o devíti polích přejde nad bývalým Dobřejovickým rybníkem. Protože most půjde pouhé čtyři metry nad terénem,
nevytvoří významnou dominantu. Tu obstará druhý, poměrně vysoký most s číslem 206. Jeho předpjatá monolitická konstrukce se bude klenout celých 18 metrů vysoko
nad Botičským údolím. Vedle výše jmenovaných mostů
stavba obsahuje další dva středně velké monolitické
mosty, dva prefabrikované mosty menšího rozměru a dva
prefabrikované biokoridory přes trasu budoucí dálnice.
V současné době probíhá na celkem čtyřech lokalitách
archeologický průzkum. Objevení pozůstatků neolitické
vesnice však není hlavní příčinou, proč stavba ještě nezačala naplno. Její začátek ovlivnila nutnost vyřešit velmi
komplikované majetkoprávní vztahy k pozemkům v trase
obchvatu. Jak nám sdělil Ing. Milichovský, práce by se
měly rozeběhnout v polovině listopadu.
Původně k tomu mělo dojít již počátkem září s tím, že
stavba bude dokončena v dubnu 2010. „V rámci projektu
sice nejsou použity žádné zvláštní specifické technologie,
stavba ale bude velmi náročná časově. I když to nebude
jednoduché, uděláme vše pro to, abychom práce dokončili
v plánovaném termínu,“ řekl na závěr Ing. Milichovský.
Ter e z a Re g n er o v á, m ap a Ř S D Č R
Jarmila Šnoblová, foto Petr Šimák
Metrostav_20_08.indd 3
11/14/08 10:36:11 AM