strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Dům Na Vyhlídce získává atraktivní kabát

Na pražském Proseku čile pokračuje III. etapa výstavby bytových domů komplexu Na Vyhlídce (foto č. 1).

Vedle již dokončených jedenácti čtyřpodlažních domů

mezi ulicemi Litoměřická a Na Vyhlídce vyrostl zatím

poslední a největší dům, jejž by stavbaři divize 3 Metrostavu měli dokončit v květnu příštího roku.

Výstavba prvních dvou etap probíhala také pod taktovkou Metrostavu a vedoucího projektu Ing. Jiřího Sudíka, a protože investorská společnost Vivus byla s prací

jeho týmu spokojená, bylo nasnadě, že i třetí etapy se

ujme stejný realizační kolektiv. Stavba tohoto bytového

domu začala letos v únoru převzetím staveniště a o měsíc později stavbaři zahájili výkopové práce. Dnes je již

dokončena hrubá stavba, kterou tvoří monolitické konstrukce, jsou vyzděné příčky, dokončené technologické

rozvody, izolace střechy a na svém místě jsou všechna

okna (foto č. 2). „Momentálně omítáme poslední podlaží

a provádíme anhydritové podlahy,“ vypočítává Ing. Su-

2

dík a pokračuje: „Montujeme sádrokartonové předstěny

a podhledy a obkládáme koupelny. Mimo to pracujeme

na zateplení fasády.“ Kontaktní zateplená fasáda je podobně jako u ostatních domů kombinována s hliníkovým

plechem a při montáži vyžaduje milimetrovou přesnost.

Práce postupují rychle kupředu. Podle vedoucího

projektu Ing. Jiřího Sudíka se stavbaři zatím nesetkali

s téměř žádnými problémy, museli řešit jen běžné komplikace, které doprovázejí snad každou stavbu.

Na Proseku podél ulice Na Prosecké vyhlídce by tak

v následujících měsících měl vyrůst nový čtyřpodlažní

bytový dům. V jeho suterénu budou hromadné garáže

s celkem 35 parkovacími místy a samostatně přístupný

komerční prostor. S dalším komerčním prostorem počítají

architekti ještě v prvním nadzemním podlaží, ve zbývajících patrech pak bude celkem 43 bytů.

V 1. NP je jich navrženo dvanáct, ve druhém a třetím

bude vždy o jeden byt méně. V posledním, částečně

ustupujícím podlaží, bude k dispozici jen osm bytů, zato

dva z nich budou mít terasu orientovanou na jižní stranu.

Byty od 1+kk až po 4+kk budou mít rozlohu od 37 m²

do 115 m². Vybavení interiérů, podobně jako ve všech jedenácti domech předchozích etap, bude odpovídat vyššímu standardu. V bytech budou dřevěné podlahy, hliníková

okna s tříkomorovým profilem a izolačním dvojsklem

budou v 1. NP opatřena bezpečnostní fólií proti vloupání.

Okna orientovaná na jih a jihozápad budou zastiňovat

venkovní žaluzie ovládané elektromotorem. Dřevěné rošty

na lodžiích a terasách budou z tropického dřeva.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

Aventin – nákupní centrum za 230 milionů korun

Severně od Tábora, v těsné blízkosti silnice E55 vedoucí na České Budějovice, roste od května retail park,

jehož součástí je i nákupní centrum Aventin. Stavbu

provádí sdružení SOC AV Tábor, které zahrnuje divizi 6

Metrostavu a společnost Daich. V konečné podobě bude mít Aventin 62 200 m³ obestavěného prostoru.

Celý areál se rozkládá na ploše víc než 40 000 m².

Aventin v něm nabídne prostory pro obchody a služby

ve velikostech od 150 do 1000 m² a scházet v něm nebude ani kavárna či restaurace. Od jiných center se bude

lišit tím, že provozovny budou mít vstupy jen z parkoviště

a nebudou nijak vnitřně propojeny.

Nákupní centrum tak vytvoří nepodsklepený jednopodlažní objekt s nosným železobetonovým prefa skeletem. Je založený na pilotách, jejichž provádění zkomplikoval funkční městský parovod, který pod staveništěm

prochází. Tým vedený Ing. Petrem Šimákem z divize 6 si

s ním poradil – v kolizních místech jej obešel jinak provedenými pilotami s upraveným zhlavím.

Obchodní centrum stojí v těsné blízkosti železniční

dráhy. Aby provoz vlaků návštěvníky nerušil, oddělují trať

od nákupního centra parkoviště pro zaměstnance a zásobovací plochy. Z protilehlé, čelní strany se architektonicky

uplatní zvýrazněný vstup s ocelovým přístřeškem, vybíhajícím do vzdálenosti 5 m před vstupy, a s reklamním

poutačem, který bude až nad atikou ve výšce 11,5 m.

Řešení fasády je částečně inspirováno uspořádáním

prodejní haly, jednoduše rozdělené příčkami na jednotlivé obchody. Konkrétní barvy a pohledová řešení jsou

však různé. Převládá mikroprofilovaný povrch fasádních

sendvičových panelů, v úrovni do 4 metrů je čelní fasáda

prosklená. Ostatní jsou řešeny pomocí povrchově členěného plechu podle výběru investora (foto).

K centru přiléhá parkoviště pro zákazníky, které pojme

až 417 aut. Po dokončení prací bude celý areál ozeleněn.

Konstrukční systém a další části stavby byly oproti původnímu projektu změněny. „Z důvodu úspor došlo třeba

k záměně původně navrženého prefabrikovaného železobetonového přístřešku nad čelní fasádou za ocelový,

změněn byl i skládaný systém opláštění na sendvičové

panely,“ říká Ing. Šimák. „Průměry pilot byly přepočítány

a zredukovány, zjednodušena byla i dilatace objektu.“

Kromě stavby samotného obchodního centra zde

stavbaři realizují ještě další související projekty, kterými

vybudují obslužné a průjezdní komunikace a zpevněné

plochy, cyklostezku a další parkoviště.

Obchodní centrum Aventin se letošní předvánoční

nákupní horečce ještě vyhne, k jeho dokončení totiž dojde

až na konci března následujícího roku.

Provoz na Malovance je přeložený na sever

Stavba mimoúrovňové křižovatky Malovanka od doby

svého zahájení značně pokročila. Začátkem listopadu

byla přes ni proudící doprava během dvou dnů převedena do severní části. Za plného provozu a včetně pěších komunikací, zahrnujících i otevření lávky pro pěší

přes Patočkovu ulici. Zprovoznění první části celé náročné stavby plánuje divize 5 v červnu příštího roku.

Stavba na Malovance probíhá pod taktovkou Ing. Tomáše Kohouta, hlavního stavbyvedoucího divize 5, již

od roku 2005. Projekt, v němž se původně jednoúrovňová

křižovatka mění v mimoúrovňovou, je součástí pražského Městského okruhu. Stavba z jedné strany navazuje

na Strahovský tunel, ze strany druhé bude napojena

na budovaný tunelový komplex Blanka a umožní vyústění

dopravy na povrch. Součástí projektu jsou dva hloubené tunely, z nichž první je již dokončen. S přípravnými

pracemi pro stavbu tunelu druhého se začne v horizontu

jednoho měsíce. Celý dopravní uzel vymezený ulicemi

Na Petynce, Patočkova, Pod Královkou a Myslbekova by

měl být zprovozněn počátkem února roku 2010.

Podle zástupce vedoucího projektu Ing. Michaela

Kvasnici je stavba atypická z hlediska postupu prací v jednotlivých etapách výstavby. „Stavba má nestandardní

průběh, protože se nejprve realizovaly ty objekty, na které

bylo pravomocné stavební povolení. Důsledkem toho jsou

1

například předčasně vybudované mosty, které ještě dlouho nebudou sloužit svému účelu,“ uvedl Ing. Kvasnica.

V počáteční fázi stavby bylo náročné realizovat bezpočet

přeložek inženýrských sítí. Stavbu také komplikují složité

geologické podmínky a velké množství podzemní vody,

která se musí neustále odčerpávat.

V současné době se stavba na Malovance nachází

na konci první fáze své realizace, kdy byla uliční doprava

převedena na severní stranu staveniště (foto č. 2). Přestože je výstavba v tomto místě velmi náročná, již v červnu

příštího roku bude uvedena do provozu jedna větev mimoúrovňové křižovatky směrem k ulici Na Petynce.

Nedílnou součástí stavby MÚK Malovanka se stala

zajímavá ocelová lávka pro pěší přes Patočkovu ulici

(foto č. 1). Množství terénních a sadových úprav v okolí

přilehlých rybníků a v údolí potoka Brusnice, které zde

naše divize provádí, přispívá ke zvelebení celé oblasti.

Veškeré stavební práce na této frekventované dopravní tepně probíhají za nepřetržitého automobilového provozu. „Je to jedna z nejsložitějších křižovatek v Praze,“ uvedl

Ing. Kvasnica a dodal, že v současné době křižovatka

zatím obsluhuje jen vjezd a výjezd ze Strahovského tunelu

na povrch, v budoucnu pak zajistí i spojení s tunelovým

komplexem Blanka, který realizuje naše divize 2.

Jarmila Šnoblová, foto Josef Husák

2

Pětsetdvanáctka čeká na stavební povolení

Úsek 512, který je součástí dálničního okruhu kolem

Prahy, v současné době čeká na poslední stavební povolení. Signály naznačují, že by se tak s největší pravděpodobností mohlo stát v průběhu listopadu.

Plánovaná výstavba pražského obchvatu bude navazovat na stavbu číslo 513 v prostoru jižně pod Jesenicí,

kde se do budoucna chystá napojení na dálnici D3 vedoucí

směrem na České Budějovice. Téměř devítikilometrový

úsek pak vede v prostoru mezi Dobřejovicemi a Modleticemi k napojení na dálnici D1 u obce Kuří v místě čerpacích stanic společnosti Shell (viz mapa).

Projekt bude realizovat sdružení, ve kterém se kromě

naší divize 4 sešly i Dálniční stavby Praha, společnost

Skanska a Pražské silniční a vodohospodářské stavby.

Naše divize 4 odpovídá za výstavbu kompletního úseku

rychlostní komunikace o celkové délce tří kilometrů. Území je ohraničeno dvěma mosty, které se zároveň pyšní

i svou největší délkou v rámci celé stavby.

„Vlastní trasu provádíme do úrovně pláně, tedy do

třiceti centimetrů pod vozovkou. Konstrukční vrstvy

vozovky potom zajišťují Dálniční stavby Praha,“ sdělil vedoucí projektu Ing. Karel Milichovský z divize 4 a dodal,

že Metrostav v rámci tohoto projektu zodpovídá kromě

mostů i za veškeré související stavby, jako jsou místní

komunikace, rekultivace a tři ze šesti retenčních nádrží.

Největším mostem celé stavby je most číslo 212 s celkovou délkou 280 metrů. Jeho železobetonová konstrukce

o devíti polích přejde nad bývalým Dobřejovickým rybníkem. Protože most půjde pouhé čtyři metry nad terénem,

nevytvoří významnou dominantu. Tu obstará druhý, poměrně vysoký most s číslem 206. Jeho předpjatá monolitická konstrukce se bude klenout celých 18 metrů vysoko

nad Botičským údolím. Vedle výše jmenovaných mostů

stavba obsahuje další dva středně velké monolitické

mosty, dva prefabrikované mosty menšího rozměru a dva

prefabrikované biokoridory přes trasu budoucí dálnice.

V současné době probíhá na celkem čtyřech lokalitách

archeologický průzkum. Objevení pozůstatků neolitické

vesnice však není hlavní příčinou, proč stavba ještě nezačala naplno. Její začátek ovlivnila nutnost vyřešit velmi

komplikované majetkoprávní vztahy k pozemkům v trase

obchvatu. Jak nám sdělil Ing. Milichovský, práce by se

měly rozeběhnout v polovině listopadu.

Původně k tomu mělo dojít již počátkem září s tím, že

stavba bude dokončena v dubnu 2010. „V rámci projektu

sice nejsou použity žádné zvláštní specifické technologie,

stavba ale bude velmi náročná časově. I když to nebude

jednoduché, uděláme vše pro to, abychom práce dokončili

v plánovaném termínu,“ řekl na závěr Ing. Milichovský.

Ter e z a Re g n er o v á, m ap a Ř S D Č R

Jarmila Šnoblová, foto Petr Šimák

Metrostav_20_08.indd 3

11/14/08 10:36:11 AM