strana 4

Stavby míří do nebe

Jak rostly znalosti a ambice, zvyšovala se i výška budov, které lidé postupně protahují až do mraků. V České republice však ještě máme co dohánět.

Nejdéle si své výškové prvenství 137,5 m udržela Chu­

fuova pyramida v Egyptě. Až po čtyřech tisíciletích od její

výstavby, kolem roku 1300, ji o deset metrů překonala

věž lincolnské katedrály v Anglii. V polovině 16. století

se však zhroutila. Po dalších sakrálních stavbách, třeba

v Kolíně nad Rýnem, držel prvenství Washingtonův mo­

nument v USA, který měří 169 m. V roce 1889 jej s výškou

přes 300 m přerostla Eiffelova věž v Paříži. Když ji za 41

let překonal první, 318 m vysoký newyorský mrakodrap

Chrysler Building, vydrželo mu prvenství pouhý jeden rok,

než o kus dál vyrostla 381 m vysoká budova Empire State

Building. A pak to šlo ráz na ráz.

Jaké jsou dnes nejvyšší budovy světa, když vysílače

a stožáry měří kolem 600 m:

■ Nejvyšší je Burdž Chalífa v Dubaji, 828 m, 162 podlaží,

otevřen v roce 2010

■ Tchaj-pej 101 v Tchaj-peji, 509 m, 101 podlaží, 2004

■ Třetí je Šanghajské světové finanční středisko, které

má 492 m, 101 podlaží a dokončili jej v roce 2008

■ Mezinárodní obchodní středisko v Hongkongu, 84 m,

108 podlaží, 2010

■ Věže Petronas, Kuala Lumpur, 452 m, 88 pater, 1998

Další finalisté už ve světě zaostávají jen o pouhé metry.

A jak je na tom Česká republika? Úplně nejvyšší

stavbou u nás je vysílač Libice B, který včetně antén

měří 355 m. Nejvyšší komín má Elektrárna Chvaletice

(305 m), u chladicích věží vítězí Jaderná elektrárna Teme­

lín (154 m). Nejvyšší větrné elektrárny dosahují 150 m.

Nejvyšší budovou v republice je nový blok elektrárny

v Ledvicích, jehož betonové věže přerostly metodou letmé

betonáže snadno výšku 140 m. Mezi administrativními

budovami kraluje City Tower na pražské Pankráci, která

se 30 poschodími má nejvyšší bod 109 m nad terénem.

Dosud nejvyšší obytná budova je dům na Slunečním

náměstí ve Stodůlkách v Praze 13 – od chodníku měří víc

než 84 metrů a má 21 pater.

Všechny tři naše nejvyšší budovy nesou výrazný

podpis Metrostavu, který je buď nedávno stavěl, nebo

rekonstruoval. Ke světovým výškám však všechny mají

daleko. Cestu k rekordu proto máme otevřenou...

Nejdelší tunel na světě

Prorážka východního tubusu Gotthardského železničního tunelu přepsala rekordy podzemních staveb. V pátek 15. října 2010 svou délkou přes 57 km překonal japonský Seikan a se stal nejdelším tunelem na světě.

Nový úpatní tunel pod Alpami nahradí výše položený

Gotthardský tunel z roku 1882 a už za sedm let zkrátí ces­

tu vlakem z Curychu do Milána o celou hodinu. Nákladnou

stavbu Švýcaři schválili hned v několika referendech.

Gotthardský železniční tunel má dva oddělené jedno­

kolejné tubusy osově vzdálené 40 m, které budou každých

325 m spojené celkem 176 propojovacími chodbami. Celý

podzemní systém bude měřit 152 km. Ražba jeho tubusů

probíhala současně v pěti úsecích naráz. Z více než 55 %

ji prováděly čtyři až 450 m dlouhé plnoprofilové razicí

stroje o průměru od 8,8 do 9,5 m s rotujícími frézami. Při

dobrých geologických podmínkách dosahovaly tyto Open

Hard-Rock Gripper TBM od firmy Herrenknecht výkon až

20–25 m za den, rekord se zastavil na denní ražbě 57 m.

V podzemí, ve hloubce až 2300 m pod vrcholy Alp,

dodnes v tunelech pracovalo na 2500 horníků a techniků,

osm z nich v podzemí zahynulo. Od oficiálního zahájení

stavby před 11 lety pomocí metody drill&blast (foto ČTK)

a díky TBM vyrubali dohromady více než 13 milionů ku­

bíků horniny. Západní tubus Gotthardského železničního

tunelu bude proražen příští rok v dubnu. Vlaky s cestují­

cími by tudy měly projíždět už koncem roku 2017.

i n fo r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í ma v os t i

Neformální setkání

v brněnském Metru

Naš e fo t o r e po r t á ž

1

2

3

Pro nás sympaticky pojmenovaný Metro Music Bar

v Brně už podruhé přivítal pracovníky oblastního zastoupení naší divize 1 a jejich obchodní partnery.

Neformální setkání v úterý 2. listopadu zdařile odstartoval kabaret Komediograf.

Pracovníci Jihomoravského regionu divize 1 se v br­

něnském Metru setkali nejen s kolegy z ostatních čás­

tí České republiky, ale zejména se zástupci investorů

a projektantů. „S potěšením jsem přivítal představitele

brněnských vysokých škol i pracovníky plynárenských

závodů, třeba společnosti RWE,“ poznamenal ředitel Ji­

homoravského regionu divize 1 Ing. Luděk Stehlík.

Po loňské One man show Tomáše Matonohy se

všem příchozím zalíbil i letošní Komediograf – kabaretní

představení, které dohromady složil Luboš Balák. Při své

tvorbě se kromě českého prvorepublikového kabaretu ne­

chal inspirovat třeba humorem Jaroslava Haška či Vlasty

Buriana. Obraz dnešního života v karikatuře proto ukázal

pomocí skladby písní, dramatických výstupů, klaunských

čísel, grotesky i černého humoru.

A protože herci, mezi nimi třeba Marek Daniel, Josef

Polášek a Tomáš Matonoha, umí parodovaný příběh

dnešních dnů upravit přímo na jevišti podle toho, komu jej

předvádějí, jejich improvizovaná vystoupení inspirovaná

stavařskou profesí diváky opravdu pobavila.

„Naši partneři myšlenku pravidelných neformálních

setkávání přivítali. Rozhodli jsme se proto v podobném

duchu pokračovat i v příštích letech, a vytvořit tak novou

tradici našeho oblastního zastoupení,“ uzavřel druhý

úspěšný večer v brněnském Metru Ing. Luděk Stehlík.

Galerie na ulici

4

5

Multifunkční komplex Galerie Harfa se 11. 11. v 11:11 otevřel pro veřejnost

Výstavba nového centra (foto č. 1) obnášela 15 měsíců usilovné práce. Jak za dodavatele řekl na tiskové konferenci ředitel

naší divize 3 Ing. Martin Plch (foto č. 2 uprostřed), zúčastnilo se jí na 170 subdodavatelů, jejichž pracovníci na stavbě

strávili asi 1,5 milionu hodin. Po slavnostním přestřižení pásky (foto č. 3), kterého se kromě zástupců investora, dodavatelů

a starosty Prahy 9 zúčastnil i izraelský velvyslanec v ČR Yaakov Levy, pronikli do obchodů první kupující (foto č. 4). Jejich děti

zase prvně využily hřiště na zelené střeše, kde si mohly vyzkoušet i trumpetovou pumpu (foto č. 5) od Pavla Šťastného.

1

2

Na Dvořákově nábřeží v Bratislavě nedávno zakotvila

Mytická loď od českého sochaře Jaroslava Róny. Společnost J&T Real Estate, která byla investorem zdejšího multifunkčního komplexu River Park, chce osazováním podobných moderních uměleckých děl přispět

k celkovému zkulturnění přilehlé nábřežní promenády.

„Objednatel mi dal při výběru námětu volnou ruku,“

řekl při odhalení sochy výtvarník Jaroslav Róna. „Protože

socha měla být umístěna na břehu Dunaje, hledal jsem

inspiraci v mohutné řece. Loď je pro toto místo ideální,

protože v sobě spojuje motiv cesty, toku času, vývoje

a putování lidí časem a prostorem.“

Díky umístění na třech sloupech teď proti obloze nad

vodní hladinou u River Parku vystupují zjednodušené tva­

ry monumentální skulptury (foto). Jako hlavní výrazový

prostředek pro ni Jaroslav Róna využil siluety inspirované

egyptskými a syrskými reliéfy starověkých bohů.

Loď v nebezpečných proudech řídí na zádi silný a roz­

hodný muž, který veze jako drahocenný náklad těhotnou

ženu – naději a budoucnost rodu. Na přídi sedící pes umí

jako věčný ochránce člověka upozornit na nebezpečí,

které by cestu mytické lodě životem mohlo ohrozit. „Rád

však nechávám prostor všem návštěvníkům Bratislavy

pro jejich vlastní interpretaci mého díla,“ uzavřel autor

představení své symbolické plastiky.

Výtvarný charakter nového River Parku ještě nedávno

doplnil artefakt od významného italského umělce Mar­

cella Lo Guidiceho. Pojmenoval jej Dalla primavera del

Boticelli a je poskládaný z pestrobarevných keramických

motýlů a ocelových strun.

Postupem času by nový multifunkční komplex měla

na břehu Dunaje zabydlet i další díla od významných, ale

i začínajících autorů. Společnost J&T Real Estate by touto

„galerií na ulici“ chtěla přispět jak k podpoře umělců, tak

k oživení nového města ve městě, jehož výstavbu řídil

Metrostav SK za pomoci naší divize 9.

–red–, foto archiv Metrostav SK

3

4

Jubilejní odběry při desáté akci Daruj krev s Metrostavem

Dobrovolné dárcovství krve se za poslední léta v naší společnosti vžilo. Rozpis odběrů jubilejní desáté akce Daruj krev

s Metrostavem byl zaplněn snad do týdne od jeho zveřejnění na intranetu. V den D – v pátek 5. listopadu 2010 – na něm

nezbylo jediné volné místo. „Jsem u vás už poosmé a jako pokaždé to byl i dnes velice úspěšný výjezd,“ řekl MUDr. Ivo

Turek, který vedl odběrový tým z Ústřední vojenské nemocnice Praha, a doplnil: „Příjemně mě překvapilo, že se zvyšuje

počet dárců, kteří se k odběrům vracejí.“ Jeho slova potvrdila i přítomnost Ing. Patrika Eckerta z divize 1. S Metrostavem

sice daroval krev „teprve“ potřetí (foto č. 1), od MUDr. Turka však převzal Bronzovou medaili Prof. MUDr. Jana Janského

za celkem deset odběrů krve (foto č. 2). Z 63 lidí, kteří se k odběrům dostavili, mohlo tentokrát darovat krev padesát pět.

Z mobilní transfuzní stanice, která mívá stanoviště ve druhém podlaží centrály Metrostavu v Koželužské ulici (foto č. 3), už

odběrové týmy získaly téměř 250 litrů krve. Všem, kdo ji darovali s Metrostavem (foto č. 4), upřímně děkujeme.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 20/2010 vyšlo 24. 11. 2010 (21/2010 vyjde 7. 12. 2010) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda),

Ing. Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736

Metrostav_20_10.indd 4

11/22/10 1:42:33 PM