strana 4
Stavby míří do nebe
Jak rostly znalosti a ambice, zvyšovala se i výška budov, které lidé postupně protahují až do mraků. V České republice však ještě máme co dohánět.
Nejdéle si své výškové prvenství 137,5 m udržela Chu
fuova pyramida v Egyptě. Až po čtyřech tisíciletích od její
výstavby, kolem roku 1300, ji o deset metrů překonala
věž lincolnské katedrály v Anglii. V polovině 16. století
se však zhroutila. Po dalších sakrálních stavbách, třeba
v Kolíně nad Rýnem, držel prvenství Washingtonův mo
nument v USA, který měří 169 m. V roce 1889 jej s výškou
přes 300 m přerostla Eiffelova věž v Paříži. Když ji za 41
let překonal první, 318 m vysoký newyorský mrakodrap
Chrysler Building, vydrželo mu prvenství pouhý jeden rok,
než o kus dál vyrostla 381 m vysoká budova Empire State
Building. A pak to šlo ráz na ráz.
Jaké jsou dnes nejvyšší budovy světa, když vysílače
a stožáry měří kolem 600 m:
■ Nejvyšší je Burdž Chalífa v Dubaji, 828 m, 162 podlaží,
otevřen v roce 2010
■ Tchaj-pej 101 v Tchaj-peji, 509 m, 101 podlaží, 2004
■ Třetí je Šanghajské světové finanční středisko, které
má 492 m, 101 podlaží a dokončili jej v roce 2008
■ Mezinárodní obchodní středisko v Hongkongu, 84 m,
108 podlaží, 2010
■ Věže Petronas, Kuala Lumpur, 452 m, 88 pater, 1998
Další finalisté už ve světě zaostávají jen o pouhé metry.
A jak je na tom Česká republika? Úplně nejvyšší
stavbou u nás je vysílač Libice B, který včetně antén
měří 355 m. Nejvyšší komín má Elektrárna Chvaletice
(305 m), u chladicích věží vítězí Jaderná elektrárna Teme
lín (154 m). Nejvyšší větrné elektrárny dosahují 150 m.
Nejvyšší budovou v republice je nový blok elektrárny
v Ledvicích, jehož betonové věže přerostly metodou letmé
betonáže snadno výšku 140 m. Mezi administrativními
budovami kraluje City Tower na pražské Pankráci, která
se 30 poschodími má nejvyšší bod 109 m nad terénem.
Dosud nejvyšší obytná budova je dům na Slunečním
náměstí ve Stodůlkách v Praze 13 – od chodníku měří víc
než 84 metrů a má 21 pater.
Všechny tři naše nejvyšší budovy nesou výrazný
podpis Metrostavu, který je buď nedávno stavěl, nebo
rekonstruoval. Ke světovým výškám však všechny mají
daleko. Cestu k rekordu proto máme otevřenou...
Nejdelší tunel na světě
Prorážka východního tubusu Gotthardského železničního tunelu přepsala rekordy podzemních staveb. V pátek 15. října 2010 svou délkou přes 57 km překonal japonský Seikan a se stal nejdelším tunelem na světě.
Nový úpatní tunel pod Alpami nahradí výše položený
Gotthardský tunel z roku 1882 a už za sedm let zkrátí ces
tu vlakem z Curychu do Milána o celou hodinu. Nákladnou
stavbu Švýcaři schválili hned v několika referendech.
Gotthardský železniční tunel má dva oddělené jedno
kolejné tubusy osově vzdálené 40 m, které budou každých
325 m spojené celkem 176 propojovacími chodbami. Celý
podzemní systém bude měřit 152 km. Ražba jeho tubusů
probíhala současně v pěti úsecích naráz. Z více než 55 %
ji prováděly čtyři až 450 m dlouhé plnoprofilové razicí
stroje o průměru od 8,8 do 9,5 m s rotujícími frézami. Při
dobrých geologických podmínkách dosahovaly tyto Open
Hard-Rock Gripper TBM od firmy Herrenknecht výkon až
20–25 m za den, rekord se zastavil na denní ražbě 57 m.
V podzemí, ve hloubce až 2300 m pod vrcholy Alp,
dodnes v tunelech pracovalo na 2500 horníků a techniků,
osm z nich v podzemí zahynulo. Od oficiálního zahájení
stavby před 11 lety pomocí metody drill&blast (foto ČTK)
a díky TBM vyrubali dohromady více než 13 milionů ku
bíků horniny. Západní tubus Gotthardského železničního
tunelu bude proražen příští rok v dubnu. Vlaky s cestují
cími by tudy měly projíždět už koncem roku 2017.
i n fo r ma c e / ak t u a l i t y / z a j í ma v os t i
Neformální setkání
v brněnském Metru
Naš e fo t o r e po r t á ž
1
2
3
Pro nás sympaticky pojmenovaný Metro Music Bar
v Brně už podruhé přivítal pracovníky oblastního zastoupení naší divize 1 a jejich obchodní partnery.
Neformální setkání v úterý 2. listopadu zdařile odstartoval kabaret Komediograf.
Pracovníci Jihomoravského regionu divize 1 se v br
něnském Metru setkali nejen s kolegy z ostatních čás
tí České republiky, ale zejména se zástupci investorů
a projektantů. „S potěšením jsem přivítal představitele
brněnských vysokých škol i pracovníky plynárenských
závodů, třeba společnosti RWE,“ poznamenal ředitel Ji
homoravského regionu divize 1 Ing. Luděk Stehlík.
Po loňské One man show Tomáše Matonohy se
všem příchozím zalíbil i letošní Komediograf – kabaretní
představení, které dohromady složil Luboš Balák. Při své
tvorbě se kromě českého prvorepublikového kabaretu ne
chal inspirovat třeba humorem Jaroslava Haška či Vlasty
Buriana. Obraz dnešního života v karikatuře proto ukázal
pomocí skladby písní, dramatických výstupů, klaunských
čísel, grotesky i černého humoru.
A protože herci, mezi nimi třeba Marek Daniel, Josef
Polášek a Tomáš Matonoha, umí parodovaný příběh
dnešních dnů upravit přímo na jevišti podle toho, komu jej
předvádějí, jejich improvizovaná vystoupení inspirovaná
stavařskou profesí diváky opravdu pobavila.
„Naši partneři myšlenku pravidelných neformálních
setkávání přivítali. Rozhodli jsme se proto v podobném
duchu pokračovat i v příštích letech, a vytvořit tak novou
tradici našeho oblastního zastoupení,“ uzavřel druhý
úspěšný večer v brněnském Metru Ing. Luděk Stehlík.
Galerie na ulici
4
5
Multifunkční komplex Galerie Harfa se 11. 11. v 11:11 otevřel pro veřejnost
Výstavba nového centra (foto č. 1) obnášela 15 měsíců usilovné práce. Jak za dodavatele řekl na tiskové konferenci ředitel
naší divize 3 Ing. Martin Plch (foto č. 2 uprostřed), zúčastnilo se jí na 170 subdodavatelů, jejichž pracovníci na stavbě
strávili asi 1,5 milionu hodin. Po slavnostním přestřižení pásky (foto č. 3), kterého se kromě zástupců investora, dodavatelů
a starosty Prahy 9 zúčastnil i izraelský velvyslanec v ČR Yaakov Levy, pronikli do obchodů první kupující (foto č. 4). Jejich děti
zase prvně využily hřiště na zelené střeše, kde si mohly vyzkoušet i trumpetovou pumpu (foto č. 5) od Pavla Šťastného.
1
2
Na Dvořákově nábřeží v Bratislavě nedávno zakotvila
Mytická loď od českého sochaře Jaroslava Róny. Společnost J&T Real Estate, která byla investorem zdejšího multifunkčního komplexu River Park, chce osazováním podobných moderních uměleckých děl přispět
k celkovému zkulturnění přilehlé nábřežní promenády.
„Objednatel mi dal při výběru námětu volnou ruku,“
řekl při odhalení sochy výtvarník Jaroslav Róna. „Protože
socha měla být umístěna na břehu Dunaje, hledal jsem
inspiraci v mohutné řece. Loď je pro toto místo ideální,
protože v sobě spojuje motiv cesty, toku času, vývoje
a putování lidí časem a prostorem.“
Díky umístění na třech sloupech teď proti obloze nad
vodní hladinou u River Parku vystupují zjednodušené tva
ry monumentální skulptury (foto). Jako hlavní výrazový
prostředek pro ni Jaroslav Róna využil siluety inspirované
egyptskými a syrskými reliéfy starověkých bohů.
Loď v nebezpečných proudech řídí na zádi silný a roz
hodný muž, který veze jako drahocenný náklad těhotnou
ženu – naději a budoucnost rodu. Na přídi sedící pes umí
jako věčný ochránce člověka upozornit na nebezpečí,
které by cestu mytické lodě životem mohlo ohrozit. „Rád
však nechávám prostor všem návštěvníkům Bratislavy
pro jejich vlastní interpretaci mého díla,“ uzavřel autor
představení své symbolické plastiky.
Výtvarný charakter nového River Parku ještě nedávno
doplnil artefakt od významného italského umělce Mar
cella Lo Guidiceho. Pojmenoval jej Dalla primavera del
Boticelli a je poskládaný z pestrobarevných keramických
motýlů a ocelových strun.
Postupem času by nový multifunkční komplex měla
na břehu Dunaje zabydlet i další díla od významných, ale
i začínajících autorů. Společnost J&T Real Estate by touto
„galerií na ulici“ chtěla přispět jak k podpoře umělců, tak
k oživení nového města ve městě, jehož výstavbu řídil
Metrostav SK za pomoci naší divize 9.
–red–, foto archiv Metrostav SK
3
4
Jubilejní odběry při desáté akci Daruj krev s Metrostavem
Dobrovolné dárcovství krve se za poslední léta v naší společnosti vžilo. Rozpis odběrů jubilejní desáté akce Daruj krev
s Metrostavem byl zaplněn snad do týdne od jeho zveřejnění na intranetu. V den D – v pátek 5. listopadu 2010 – na něm
nezbylo jediné volné místo. „Jsem u vás už poosmé a jako pokaždé to byl i dnes velice úspěšný výjezd,“ řekl MUDr. Ivo
Turek, který vedl odběrový tým z Ústřední vojenské nemocnice Praha, a doplnil: „Příjemně mě překvapilo, že se zvyšuje
počet dárců, kteří se k odběrům vracejí.“ Jeho slova potvrdila i přítomnost Ing. Patrika Eckerta z divize 1. S Metrostavem
sice daroval krev „teprve“ potřetí (foto č. 1), od MUDr. Turka však převzal Bronzovou medaili Prof. MUDr. Jana Janského
za celkem deset odběrů krve (foto č. 2). Z 63 lidí, kteří se k odběrům dostavili, mohlo tentokrát darovat krev padesát pět.
Z mobilní transfuzní stanice, která mívá stanoviště ve druhém podlaží centrály Metrostavu v Koželužské ulici (foto č. 3), už
odběrové týmy získaly téměř 250 litrů krve. Všem, kdo ji darovali s Metrostavem (foto č. 4), upřímně děkujeme.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 20/2010 vyšlo 24. 11. 2010 (21/2010 vyjde 7. 12. 2010) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda),
Ing. Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_20_10.indd 4
11/22/10 1:42:33 PM