Most u Dobkoviček roste
v desetitaktovém rytmu
25. listopadu 2009 / 21 / XXI
více na str. 3
Ptáme se: prof. Aleny Šrámkové,
významné české architektky str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Nová část dopravní tepny
Karlovarského kraje str. 2
Rekonstrukce dvora v Dobrovici
dosladí místní život str. 3
Letmá betonáž nad hladinou
Další betonová vizitka divize 6 je
hotová str. 3
KrÁtCE / aKtUÁLNĚ
Obálky s přáním do nového roku
Příležitostné razítko s blahopřáním do nového roku 2010
bude letos zdobit všechny dopisní obálky, které podatelnou
Metrostavu v Koželužské ulici projdou od 30. listopadu
do 8. ledna. Možnosti moderního výplatního stroje, jenž
frankuje a razítkuje naši poštu z centrály, využijeme letos
ve stejném stylu už potřetí. Naše pošta v závěru roku tak
všem popřeje to nejlepší a přinese radost i filatelistům.
Raketový začátek
Rychlobruslařka Martina
Sáblíková vystartovala
do zimní olympijské sezony
jako blesk. Na prvním
závodě Světového poháru
v Berlíně vyhrála v traťovém
rekordu svůj oblíbený závod
na 3 km, na 1500 m byla neočekávaně druhá. Prvenstvím
na pětikilometrové trati v norském Hamaru završila svou
15. výhru ve Světovém poháru. Držíme Martině palce, aby
byla zdravá a v nové kombinéze s logem Metrostavu (foto)
stoupala na stupně vítězů co nejčastěji, zejména příští rok
v únoru na olympijských hrách ve Vancouveru.
Metrostav v brněnském Metru
Naše společnost působí v moravské metropoli už celých
15 let. Při té příležitosti se 10. listopadu v Metro Music
Baru v Brně setkali zaměstnanci Jihomoravského regionu
divize 1 se svými kolegy z celé republiky a s obchodními
partnery. Oslava, kterou uvedla One man show Všichni
moji hrdinové herce Tomáše Matonohy, se protáhla dlouho
do noci přátelskými a neformálními rozhovory. Více se
o působení Metrostavu v Brně dozvíte v novinách na str. 4.
Best of Realty 2009
Jedenáctý ročník prestižní soutěže Nejlepší z realit –
Best of Realty zná své vítěze. O ocenění letos usilovalo
43 projektů v pěti základních kategoriích a tři projekty
v kategorii Zvláštní cena poroty. Tu letos získala Národní
technická knihovna v Praze 6, na jejíž stavbě se výrazně
podílely naše divize 9 a 6. Porota ji jako vzorový příklad
stavby veřejných služeb ocenila za vynikající urbanistické,
architektonické a technické řešení a dosud nejvýraznější
ukázku spolupráce veřejného a soukromého sektoru
v oblasti developmentu v České republice.
Ocenění pro divizi 8
Administrativní budova
v elektrárně Ledvice (foto),
kterou nedávno dokončil
tým divize 8 pod vedením
Ing. Jana Štoncnera, uspěla
v celostátní soutěži Český
energetický a ekologický
projekt roku 2008. Z více než 40 přihlášených prací ji
odborná porota vybrala mezi sedmnáct nejlepších staveb
či projektů, které se mohou pyšnit nominací na titul
v kategorii nízkoenergetické a pasivní stavby investorů
na území České republiky. I když nezískala hlavní ocenění
v soutěži, i její nominace znamená pro divizi 8 úspěch.
Změny v závodní preventivní péči
Od prosince 2009 bude pro Metrostav zajišťovat
lékařské prohlídky závodní preventivní péče nový
smluvní partner – společnost Medikaal-TT. Komplexní
vyšetření, která jsou nezbytně nutná k posouzení
zdravotní způsobilosti zaměstnanců, tj. vstupní,
výstupní, periodické a mimořádné lékařské prohlídky,
budou probíhat v Centru preventivní péče v přízemí
pavilonu číslo 1 v areálu Fakultní nemocnice Bulovka
v Praze 8. Změna smluvního závodního zdravotnického
zařízení by měla přispět ke zkvalitnění zdravotní
preventivní péče o zaměstnance Metrostavu.
Metrostav_21_09.indd 1
Lezavé listopadové počasí a agresivní tlaková spodní
voda – to jsou dva fenomény, které by mohl mít v erbu
současný průběh výstavby dálničního mostu přes rybník Koberný nedaleko jihočeské obce Košice. Zatímco
ten první je takříkajíc standardní a překvapit by mohla
snad jen změna k lepšímu, druhý tomuto velkému
mostnímu dílu vložily sudičky již do kolébky.
„Tlaková spodní voda nám znepříjemňuje život téměř
od začátku stavby loni v září,“ poznamenal stavbyvedoucí
Ing. Jan Růžička z divize 4, který na místě řídí tým vedoucího projektu Ing. Petra Štědronského. „Kvůli ní jsme
museli některé piloty převrtávat nebo dokonce dělat na jiném místě, než předpokládal projekt. Abychom při tom
dodrželi stanovené termíny, museli jsme pilotáž provádět
dvacet čtyři hodin denně. A aby toho nebylo málo, voda
působila problémy i při betonáži. Museli jsme ji odčerpávat do speciálních nádrží a nechat likvidovat odbornou
firmou, protože byla kontaminovaná betonovou směsí.
Rybník Koberný je totiž chovný a na jeho severním břehu
se rozkládá kachní farma, takže musíme velice striktně
chránit okolní životní prostředí.“
Ostatně k zemědělských účelům se využívá celé
údolí, přes které vede pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Zmíněný most
s horní mostovkou, kolmý v zakružovacím a půdorysném
směru, tvoří komorový železobetonový nosník o šesti
polích s šířkou mezi svodidly 12,5 m v každém dopravním směru. Měří celkem 575 m a jeho nosná konstrukce
protíná prostor ve výšce 13,6 m nad terénem či hladinou
(titulní foto). Spodní stavbu tvoří dvě krajní opěry a pět
dvojic šesti– až desetimetrových pilířů. Každý pilíř je
založený na 19 pilotách o průměru 1200 mm a v délkách
od
1 18,5 do 37 m. Tři dvojice pilířů jsou vztyčeny přímo
z rybníka, takže k jejich stavbě bylo nutné nejdříve zřídit
sypanou hráz, která se po dokončení výstavby odstraní.
Ke stavbě nosné konstrukce byla zvolena technologie
letmé betonáže pomocí dvou párů vozíků. Na každém
pilíři se nejprve zhotoví zárodek – šestnáctimetrová část
nosné konstrukce, k jejíž stabilizaci se postaví čtyři blízké
železobetonové podpěry. Na zárodky pak přijdou vozíky
letmé betonáže, v nichž se budou souběžně betonovat
pětimetrové lamely – z každého zárodku na obě strany
do poloviny rozpětí nosné konstrukce. Těchto celků, takzvaných vahadel, bude dohromady u mostu přes rybník
Koberný deset. Mezi sebou se jednotlivá vahadla nakonec
propojí klavážními spárami.
V současné době má divize 4 hotovou celou spodní
stavbu mostu (malé foto) a násypy pro opěry, které se
přes zimu zkonsolidují. Na levém mostě jsou kromě jiného připraveny dva zárodky, na první z nich se už montují
vozíky. Na pravém mostě betonáři první zárodek právě
dokončují. „S betonáží lamel začneme co nejdřív,“ říká
Ing. Růžička. „Počet těch, které dokončíme do konce
roku, však bude záviset zejména na přízni počasí.“
Na stavbě se kromě techniků naší divize 4 podílí i řada
dalších pracovníků jejího provozu mostních technologií,
kteří konstrukce budují vlastními silami. V rozjezdu jim
pomáhali zaměstnanci ze střediska speciálního zakládání
naší divize 7, kteří vybudovali štětové jímky kolem pilířů.
Z tesárny divize 6 zase na stavbu přichází veškeré řezivo,
používané zejména na bednění. Na celé dílo z výšky dohlížejí dva věžové jeřáby zapůjčené od divize 11.
Na dalších částech rozestavěného úseku dálnice D3,
jako jsou biokoridor, dálniční most přes údolí Černovického potoka a dalších 14 menších mostů a nadjezdů, se pod
taktovkou ředitele stavby Ing. Bohumila Rohna z divize 4
podílejí či budou podílet i další výrobní jednotky naší
společnosti. Svou práci by měly skončit v září 2011.
zajímavá rekonstrukce
Fara v Hněvčevsi u Hradce Králové září novotou (foto).
Zhruba po roce prací dokončil její rekonstrukci a přístavbu tým divize 9 vedený Ing. Lubomírem Jaklem.
„Rekonstrukci památkově cenné barokní budovy, jejíž
historie sahá až do roku 1767, jsme zahájili demolicí novější přístavby. Po odstranění zbytků venkovních omítek
jsme objekt stáhli ve dvou výškových úrovních ocelovými
táhly. Teprve po jejich aktivaci mohly následovat zajišťovací a bourací práce uvnitř objektu,“ popisuje začátky
rekonstrukce vedoucí projektu Ing. Jakl.
Stavbaři museli demontovat a ubourat podlahy v přízemí a prohloubit jejich podloží tak, aby v celém půdorysu
objektu mohl fungovat odvětrávací systém IGLÚ. Velmi
obezřetně pak museli postupovat především ve 2. NP,
kde zůstaly zachovány původní fošnové podlahy, dubové
obloukové zárubně a také dvoje kachlová kamna.
„Vše jsme provizorně zakryli a snesli původní lustr,
který byl odvezen k renovaci,“ vzpomíná Ing. Jakl a dodává, že veškerá dveřní i okenní křídla byla převezena
do dílen Podorlického skanzenu Krňovice u Třebechovic,
kde restaurátoři rozhodovali o jejich dalším osudu.
U fary vyrostla přístavba, která navazuje na hlavní
objekt v úrovni mezipatra. Její půdorys se zvětšil a byla
prohloubena úroveň podlahy suterénu. Tím vznikl větší
prostor, kam byla mimo jiné umístěna technická místnost
s plynovým kotlem a ohřívačem vody.
do ko n č ení n a s t r. 4
–rip–, foto Josef Husák
11/24/09 11:21:46 AM