Most u Dobkoviček roste

v desetitaktovém rytmu

25. listopadu 2009 / 21 / XXI

více na str. 3

Ptáme se: prof. Aleny Šrámkové,

významné české architektky str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Nová část dopravní tepny

Karlovarského kraje str. 2

Rekonstrukce dvora v Dobrovici

dosladí místní život str. 3

Letmá betonáž nad hladinou

Další betonová vizitka divize 6 je

hotová str. 3

KrÁtCE / aKtUÁLNĚ

Obálky s přáním do nového roku

Příležitostné razítko s blahopřáním do nového roku 2010

bude letos zdobit všechny dopisní obálky, které podatelnou

Metrostavu v Koželužské ulici projdou od 30. listopadu

do 8. ledna. Možnosti moderního výplatního stroje, jenž

frankuje a razítkuje naši poštu z centrály, využijeme letos

ve stejném stylu už potřetí. Naše pošta v závěru roku tak

všem popřeje to nejlepší a přinese radost i filatelistům.

Raketový začátek

Rychlobruslařka Martina

Sáblíková vystartovala

do zimní olympijské sezony

jako blesk. Na prvním

závodě Světového poháru

v Berlíně vyhrála v traťovém

rekordu svůj oblíbený závod

na 3 km, na 1500 m byla neočekávaně druhá. Prvenstvím

na pětikilometrové trati v norském Hamaru završila svou

15. výhru ve Světovém poháru. Držíme Martině palce, aby

byla zdravá a v nové kombinéze s logem Metrostavu (foto)

stoupala na stupně vítězů co nejčastěji, zejména příští rok

v únoru na olympijských hrách ve Vancouveru.

Metrostav v brněnském Metru

Naše společnost působí v moravské metropoli už celých

15 let. Při té příležitosti se 10. listopadu v Metro Music

Baru v Brně setkali zaměstnanci Jihomoravského regionu

divize 1 se svými kolegy z celé republiky a s obchodními

partnery. Oslava, kterou uvedla One man show Všichni

moji hrdinové herce Tomáše Matonohy, se protáhla dlouho

do noci přátelskými a neformálními rozhovory. Více se

o působení Metrostavu v Brně dozvíte v novinách na str. 4.

Best of Realty 2009

Jedenáctý ročník prestižní soutěže Nejlepší z realit –

Best of Realty zná své vítěze. O ocenění letos usilovalo

43 projektů v pěti základních kategoriích a tři projekty

v kategorii Zvláštní cena poroty. Tu letos získala Národní

technická knihovna v Praze 6, na jejíž stavbě se výrazně

podílely naše divize 9 a 6. Porota ji jako vzorový příklad

stavby veřejných služeb ocenila za vynikající urbanistické,

architektonické a technické řešení a dosud nejvýraznější

ukázku spolupráce veřejného a soukromého sektoru

v oblasti developmentu v České republice.

Ocenění pro divizi 8

Administrativní budova

v elektrárně Ledvice (foto),

kterou nedávno dokončil

tým divize 8 pod vedením

Ing. Jana Štoncnera, uspěla

v celostátní soutěži Český

energetický a ekologický

projekt roku 2008. Z více než 40 přihlášených prací ji

odborná porota vybrala mezi sedmnáct nejlepších staveb

či projektů, které se mohou pyšnit nominací na titul

v kategorii nízkoenergetické a pasivní stavby investorů

na území České republiky. I když nezískala hlavní ocenění

v soutěži, i její nominace znamená pro divizi 8 úspěch.

Změny v závodní preventivní péči

Od prosince 2009 bude pro Metrostav zajišťovat

lékařské prohlídky závodní preventivní péče nový

smluvní partner – společnost Medikaal-TT. Komplexní

vyšetření, která jsou nezbytně nutná k posouzení

zdravotní způsobilosti zaměstnanců, tj. vstupní,

výstupní, periodické a mimořádné lékařské prohlídky,

budou probíhat v Centru preventivní péče v přízemí

pavilonu číslo 1 v areálu Fakultní nemocnice Bulovka

v Praze 8. Změna smluvního závodního zdravotnického

zařízení by měla přispět ke zkvalitnění zdravotní

preventivní péče o zaměstnance Metrostavu.

Metrostav_21_09.indd 1

Lezavé listopadové počasí a agresivní tlaková spodní

voda – to jsou dva fenomény, které by mohl mít v erbu

současný průběh výstavby dálničního mostu přes rybník Koberný nedaleko jihočeské obce Košice. Zatímco

ten první je takříkajíc standardní a překvapit by mohla

snad jen změna k lepšímu, druhý tomuto velkému

mostnímu dílu vložily sudičky již do kolébky.

„Tlaková spodní voda nám znepříjemňuje život téměř

od začátku stavby loni v září,“ poznamenal stavbyvedoucí

Ing. Jan Růžička z divize 4, který na místě řídí tým vedoucího projektu Ing. Petra Štědronského. „Kvůli ní jsme

museli některé piloty převrtávat nebo dokonce dělat na jiném místě, než předpokládal projekt. Abychom při tom

dodrželi stanovené termíny, museli jsme pilotáž provádět

dvacet čtyři hodin denně. A aby toho nebylo málo, voda

působila problémy i při betonáži. Museli jsme ji odčerpávat do speciálních nádrží a nechat likvidovat odbornou

firmou, protože byla kontaminovaná betonovou směsí.

Rybník Koberný je totiž chovný a na jeho severním břehu

se rozkládá kachní farma, takže musíme velice striktně

chránit okolní životní prostředí.“

Ostatně k zemědělských účelům se využívá celé

údolí, přes které vede pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí. Zmíněný most

s horní mostovkou, kolmý v zakružovacím a půdorysném

směru, tvoří komorový železobetonový nosník o šesti

polích s šířkou mezi svodidly 12,5 m v každém dopravním směru. Měří celkem 575 m a jeho nosná konstrukce

protíná prostor ve výšce 13,6 m nad terénem či hladinou

(titulní foto). Spodní stavbu tvoří dvě krajní opěry a pět

dvojic šesti– až desetimetrových pilířů. Každý pilíř je

založený na 19 pilotách o průměru 1200 mm a v délkách

od

1 18,5 do 37 m. Tři dvojice pilířů jsou vztyčeny přímo

z rybníka, takže k jejich stavbě bylo nutné nejdříve zřídit

sypanou hráz, která se po dokončení výstavby odstraní.

Ke stavbě nosné konstrukce byla zvolena technologie

letmé betonáže pomocí dvou párů vozíků. Na každém

pilíři se nejprve zhotoví zárodek – šestnáctimetrová část

nosné konstrukce, k jejíž stabilizaci se postaví čtyři blízké

železobetonové podpěry. Na zárodky pak přijdou vozíky

letmé betonáže, v nichž se budou souběžně betonovat

pětimetrové lamely – z každého zárodku na obě strany

do poloviny rozpětí nosné konstrukce. Těchto celků, takzvaných vahadel, bude dohromady u mostu přes rybník

Koberný deset. Mezi sebou se jednotlivá vahadla nakonec

propojí klavážními spárami.

V současné době má divize 4 hotovou celou spodní

stavbu mostu (malé foto) a násypy pro opěry, které se

přes zimu zkonsolidují. Na levém mostě jsou kromě jiného připraveny dva zárodky, na první z nich se už montují

vozíky. Na pravém mostě betonáři první zárodek právě

dokončují. „S betonáží lamel začneme co nejdřív,“ říká

Ing. Růžička. „Počet těch, které dokončíme do konce

roku, však bude záviset zejména na přízni počasí.“

Na stavbě se kromě techniků naší divize 4 podílí i řada

dalších pracovníků jejího provozu mostních technologií,

kteří konstrukce budují vlastními silami. V rozjezdu jim

pomáhali zaměstnanci ze střediska speciálního zakládání

naší divize 7, kteří vybudovali štětové jímky kolem pilířů.

Z tesárny divize 6 zase na stavbu přichází veškeré řezivo,

používané zejména na bednění. Na celé dílo z výšky dohlížejí dva věžové jeřáby zapůjčené od divize 11.

Na dalších částech rozestavěného úseku dálnice D3,

jako jsou biokoridor, dálniční most přes údolí Černovického potoka a dalších 14 menších mostů a nadjezdů, se pod

taktovkou ředitele stavby Ing. Bohumila Rohna z divize 4

podílejí či budou podílet i další výrobní jednotky naší

společnosti. Svou práci by měly skončit v září 2011.

zajímavá rekonstrukce

Fara v Hněvčevsi u Hradce Králové září novotou (foto).

Zhruba po roce prací dokončil její rekonstrukci a přístavbu tým divize 9 vedený Ing. Lubomírem Jaklem.

„Rekonstrukci památkově cenné barokní budovy, jejíž

historie sahá až do roku 1767, jsme zahájili demolicí novější přístavby. Po odstranění zbytků venkovních omítek

jsme objekt stáhli ve dvou výškových úrovních ocelovými

táhly. Teprve po jejich aktivaci mohly následovat zajišťovací a bourací práce uvnitř objektu,“ popisuje začátky

rekonstrukce vedoucí projektu Ing. Jakl.

Stavbaři museli demontovat a ubourat podlahy v přízemí a prohloubit jejich podloží tak, aby v celém půdorysu

objektu mohl fungovat odvětrávací systém IGLÚ. Velmi

obezřetně pak museli postupovat především ve 2. NP,

kde zůstaly zachovány původní fošnové podlahy, dubové

obloukové zárubně a také dvoje kachlová kamna.

„Vše jsme provizorně zakryli a snesli původní lustr,

který byl odvezen k renovaci,“ vzpomíná Ing. Jakl a dodává, že veškerá dveřní i okenní křídla byla převezena

do dílen Podorlického skanzenu Krňovice u Třebechovic,

kde restaurátoři rozhodovali o jejich dalším osudu.

U fary vyrostla přístavba, která navazuje na hlavní

objekt v úrovni mezipatra. Její půdorys se zvětšil a byla

prohloubena úroveň podlahy suterénu. Tím vznikl větší

prostor, kam byla mimo jiné umístěna technická místnost

s plynovým kotlem a ohřívačem vody.

do ko n č ení n a s t r. 4

–rip–, foto Josef Husák

11/24/09 11:21:46 AM