Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 3
K definitivnímu dokončení noskonstrukce pravého
mostu (foto č. 1) es údolí u Dobkoviček chybějí už jen
dny. Stavba technicky složitého objektu na posledním
úseku dálnice D 8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi tak
za rok a l od zátku významně pokročila.
Na staveništi začalo loni v eznu pracovat sdruže
našich divizí 5 a 4 pod vedem Ing. Romana Fuksy a je-
ho stupce Ing. Petra Šdronského. lo na stě řídí
stavbyvedouMartin Šťáva a Ing. Dalibor Anl. Komu-
nikaci s projektantem a technickou podporu jim zajťuje
specialista divize 5 Ing. Robert BrPh.D. jen výčet
v Metrostavu dobře známých jmen svědčí o tom, že most
u Dobkoviček patří mezi náročné zakázky.
Most měl být podle zadávací dokumentace vybudován
postupným vysouváním nosné konstrukce. Naši technici
a specialis jej však navrhli postavit pomocí výsuvné
skruže. Umožnila jim plně využít technologiczízení
provozu mostních technologií divize 4, snížit náklady
na zhotovení nosné konstrukce a využít pravý most pro
vnitrostaveništní dopravu. To je zde velmi důležité, proto-
že trasa dálnice vede chránou krajinnou oblastí a pro-
dlužovat dobu pendlování nákladních vozů, zásobujících
stavbu, po stních silnicích by okolním obyvatelům ani
životnímu prostředí zrovna neprospívalo.
Vlastní most měří 454,75 m a klene se nad údolím
v dvacetimetrové výšce. Tvoří jej dvě samostatné nosné
konstrukce komorového íčného řezu, kažpro jeden
směr lnice. Jsou navržejako spojitý nosk o dese-
ti polích. Podélné edpě konstrukce zajišťuje systém
Dywidag s devatenácti lanovými kabely.
Výstavba na výsuvné skruži probí u Dobkovek
v deseti taktech, jeden takt tví jedno pole s převis-
lým koncem. Skrz ocelové konstrukce o délce 103 m
je zavěšená na konzole předchozího betonového taktu
a u pilíře ji podepírá provizor podpěra. Betonáž v
probí ve dvou etapách. První trvá osm dní a obnáší
vybetonování a edepnu spodní části příčného řezu
dvěma kabely a betož vnitřních příč. Následuje vy-
betonohordesky a předepnuzvach čtka-
belů. Na to stavbi potřebují šest dní, tři další dny zabere
technologicpauza. Takt pak dokončí přesunutí skruže,
což představuje dalších šest dnů. Realizace standardní
etapy v délce 48 m tak dohromady vyžaduje 23 dní.
Dnes tedy končí výstavba nosné konstrukce pravého
mostu. Poté se výsuvná skruž (foto č. 2) přesune do levé
poloviny, takže její výstavba začne již začátkem prosince.
roveň s tím bude dokončena i opěra na ústecké stra
údoa na záklavyhodnocení monitoringu sedání pod-
loží odborníci určí nejvhodnější materiály do násypového
tělesa přechodové oblasti. Pracovníci obou našich divizí
tak stavbu společně vedou k úspěšnému závěru.
–rip–, foto Josef Husák
V Dobrovici, městě ze 178letou historií výroby cukru
a s nejtším soasným českým cukrovarem, zahájil
vloni v září tým Pavla Szmeka z divize 1 rekonstrukci
památko chráněného hospodářského dvora, jehož
nejstarší části pocházejí z 16. století. Komplex bu-
de sloužit jako Muzeum cukrovarnictví, lihovarnictví,
řepařství a města Dobrovice. Investor je s naší prací
spokojen divize 1 po dokonče první etapy stavby
plynule ešla na druhou část „sladké“ zakázky.
Z hospodářského dvora se v Dobrovici naproti zámku
dochovaly pouze tři části. Dominantní je podlouhlé sever-
křídlo s průjezdem, kde byly v přízemí stáje a v patře
sýpka a byty. Kolmo k němu stojí dvě ktké, původ
obytné budovy na severovýchodě patrová a na seve-
rozápadě dvoupatrová podsklepe. V západním křídle
valy chlévy, stodola a v pae byt. Všechny objekty byly
sice vcelku zachovalé, ale vlhké a některé stropy a zejmé-
na sechy byly v havarijm stavu.
Akad. arch. Vladimíra Axmannová navrhla celou kul-
turně-historicky významnou architektonickou památku
zbavit novodobých přístaveb a při zachování co největší-
ho množství původních prvků ji přizpůsobila současným
potřebám. „Rekonstrukce jsou vždycky náročné, protože
nikdy nevíte, co se při nich objeví,“ říká vedoucí projektu
Pavel Szmek. „My jsme třeba v sypech odhalili zbytky
historických reliéfních kachlových kamen a v patře seve-
rovýchodho křídla odkryli postatky sgrafit ze 17. sto-
letí. Stavbyvedoucí Jaroslav Krkavec l zase radost,
když v ruinách našel starobylou hračku koníčka.
Po vyčtění, odvlhčení a sanová byly nos kon-
strukce budov vyměněny nebo opraveny s použitím dobo-
vých postupů. Doplnily je nové podlahy, omítky a střeš
plášť. K objektům s novodobým sociálním zízením
a technickým vybavením bylo ve dve (foto č. 1) přista-
věno schodišs výtahem, které pláštěm z tovaného
plechu připomíná historický cukrovarnický difuzér.
Půdní prostory severního křídla s unikátním renesanč-
ním krovem typu ležaté stolice i nejtší středoevropský
nkův krov nad východní čásobjektu zůstanou po re-
konstrukci volné. V novodobých půdách budou strojovny
vzduchotechniky a vytápění. Klenuté sklepy poslouží jako
archiv, v ostatních částech se rozloží muzejní sbírky s od-
povídajícím zázemím. Jejich součás budou i prostory
pro velké expozice (foto č. 2) a cukrovarská knihovna.
„První etapu stavby jsme předali s dvoudenním před-
stihem koncem října a teď čeká na vybavení výstavních
prostor vitrínami a exponáty, konstatuje Pavel Szmek.
Ve druhé etanás obdobčinnosti, jaké jsme prová-
děli doposud, čekají i v severozápadním křídle, kde bude
Spolenscentrum města Dobrovice. Budou o to ná-
ročnější, že proběhnou v zimě. Už si ale umíme představit,
co nás čeká, a tak si se emi probmy poradíme.“
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Most, který roste v desetitaktovém rytmu
1
Rekonstrukce dvora dosladí místní život
Nový kulturní dům už za dvanáct měsíců
Začátkem října se zhruba na rok zabydleli stavbaři
divize 1 pod vedením Ing. Miroslava Kšíra v malé obci
Malesice, která je součástí města Plzně, aby zde nejen
místní asi tisícovce obyvatel, ale i občanům okolních
plzeňských částí vybudovali zcela nový kulturní dům.
Původní „kulturák měl projít v roce 2005 rekonstruk-
cí, ale kvůli velmi špatnému technickému stavu ho město
muselo zbourat. Na jeho místě roste nový objekt, v němž
bude restaurace a víceúčelový sál. V části pro stravování
bude budova dvoupodlažní, tam, kde bude umístěn sál,
pak jednopodlažní. Hřeben sech bude v jedné výškové
úrovni. Stavba uzavře z jevýchodní strany malesickou
náves, takže ji architekti navrhli ve stylu klasicvesnic
zástavby se sedlovou střechou s pálenou krytinou, dřevě-
nými okny a stylovými dřevěnými vraty (pohled).
„Dnes prohají práce na sanaci stávaopěrné s-
ny, která sousedí se staveništěm. Provádíme vrní kotev
a mikrozápor včetně zpevnění stávající zdi stříkaným be-
tonem s výztužnou sítí,“ popisuje dění Ing. Kšír. V plném
proudu jsou zemní práce a práce na kladových pasech
z prostého betonu, které jsou doplněné o 12 železobeto-
nových patek pro sloupy skeletu víceúčelového sálu.
Do konce letošního roku bude hotové založení lu
a dokončena montáž jeho prefabrikovaného skeletu.
Kompletní založeobjektu i s novou opěrnou stěnou by
měli stavbaři ukončit během ledna příštího roku.
„I přesto, že stavba není nijak velká svým rozsahem,
čeká na š tým hned kolik záludností: musíme se vy-
pořádat s prostorově malým staveništěm, které je vyme-
zeno ze dvou stran opěrnou stěnou o výšce 3 až 5 metrů,
ze etí strany komunikací PlzeňMalesice a poslední
hranici tvoří mamalesická ves,“ vypočítává Ing. Kšír
a pokruje: „Náročná byla i sanace stáva kamen
opěrstěny, která byla v katastrofálním stavu a jež se
právě v těchto dnech chýlí ke konci. V neposlední řadě
naši práci komplikuje také velice různorodé podloží.
Nejnáročnější části stavby tedy na tým Ing. Kšíra tepr-
ve čekají. Bude to bezesporu stavba noopěrné stěny
o výšce 3 až 5,2 metru, která bude jednostranně bed-
na k stávající. Vzhledem k různorodému podloží bude
složijší také založestavby, které bude potřeba provést
v několika úrovch, a zkušenosti stavbařů prověří i mon-
ž dvanácti 20tunových vaznískeletu víceúčelového
lu ve stísch podmínkách staveniště.
Do konce září příšho roku by se ale obyvateMa-
lesic měli dočkat nového kulturního zařízení, s nímž
starosta obce Mgr. Jiří Vaňourek již dnes velké plány.
Martina Vampulová, pohled archiv stavby
1
2
2
Další betonová vizitka divize 6 je hotová
Na Královských Vinohradech roste na stě zvaném
Orionka soubor obytných domů Rezidence Korunní. Pro
společnost Sekyra Group Real Estate ji od července
2008 staví tým divize 1 pod vedem Ing. Martina Si-
rotka. Dnes se může radovat z hotové hrubé stavby.
„Dohlíželi jsme na výstavbu ech nosných prvků ce-
lého komplexu, rozděleného do osmi celků,“ říká vedoucí
projektu Ing. Daniel Vajner z provozu železobetonových
konstrukcí divize 6 Metrostavu. „Na hrubé stavbě objek
A, B a C, které tvoří část zvanou Boulevard, se vlastmi
silami poleli i naši tesi. Z půjčovny divize 6 však po-
cházelo i bednění na soubor Villa, tedy objekty D, E a F. Di-
vizní armozávod jsme využít nemohli, protože byl vytížený
výrobou výztuže pro tunely Blanka. Aby byl výčet úplný,
musím dodat, že beton na celou stavbu, tedy i na objekty
G a H zvané Industrial, dodával TBG METROSTAV.“
Stavbaři zatím do 125 000 m² bednění uložili 2900 tun
výztuže, kterou zalili 25 000 kubíky betonu. Jeho doprava
na staveniš nebyla jednoduchá. K objektům byl totiž
přístup jen z Korunní ulice. Z dopravho a logistického
hlediska proto tato hrubá stavba byla obtížnější, i když
podle slov Ing. Vajnera patřila ke standardním zakázkám,
nevadujícím žádné speciální postupy či materiály.
„Abychom umožnili ísun materiálu pod všechny
jeřáby, museli jsme v objektu C vytvořit pracovní spáru,
kudy se vjíždělo do atria, než byl celý vniní blok hotový.
Provizorní vjezd jsme mohli zastavět teprve potom, když
jsme na ostatních objektech končili.“
Vzhledem k okolní husobytné zástav bylo také
nutné upravit obvyklé pracov postupy i betonáži.
Normálse vždy část, která se za den zabední, ten sa-
den i zabetonuje. Stavba tak kdy že pokračovat
až do půlnoci, což na Vinohradech nebylo možné. Práce
na stavproto kvůli nočnímu klidu končily už v devět
večer a tomu se jejich provázanost musela přizpůsobit.
„Oproti původnímu harmonogramu jsme lo zahájili
s dvouměsíčním zpožděním, které vzniklo kvůli provádění
náročné hydroizolace základových desek asfaltovými pá-
sy v zimním období. Dobu výstavby jsme však zvýšeným
úsilím zktili o 14 dní a hrubou stavbu celého hlavního
objektu (foto) jsme dokončili v polovině října, a to
včetně železobetonové vany pro vodní kaskádu v atriu.
Na jaře se ale na Vinohrady ještě vrátíme, abychom na ro-
hu Korunní a Říčanské ulice vybudovali tzv. meeting point
– vnější kašnu a drobné architektonické betonové prvky,
které budou sloužit jako lavičky.
Naše noviny se k Rezidenci Korunní vrátí ještě několi-
krát. O práci provozu železobetonových konstrukcí divize
6 však budeme znovu psát už v příštím čísle, kde najdete
rozhovor s jeho vedoucím Ing. Vladimírem Pánkem.
Metrostav_21_09.indd 3 11/24/09 11:21:54 AM
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (256 ms)

Rendering Strana 4 (104229): (0/1) (246 ms)

Rendering Strana 3 (104227): (0/1) (290 ms)

Rendering Strana 2 (104226): (0/1) (289 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3143/vth120897-1.jpg

 i3143/vth120898-1.jpg

 i3143/bg104227.svg

 i3143/vth120900-1.jpg

 i3143/vth120896-1.jpg