Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 2
Slovenská jízda s neomezenou rychlos
Asi 36 km jihovýchodně od Bratislavy v obci Orechová
Potôň se mohou motoristé od letošního října projížt
tak rychle, jak chtějí. Sice ne na místních komunika-
cích, kde stále plapadetka, ale na Slovakia Ringu
nové multifunkč motoristické trati, kterou za ne-
celý rok postavil Doprastav a 1. října 2009 slavnost
otevřel prezident Slovenska Ivan Gašparovič.
Na 85hektarovém pozemku vybudovali pracovníci vý-
robního sediska 3 ze vodu Mlynské nivy Doprastavu
spleť kroucených, 12 m širokých závodních komunikací
o celkové délce 5 km. Doplňuje je 1150 m dlouhá a o 8 m
rozšířená cílová rovinka a boxová ulička s délkou 770 m.
Díky myslným propojkám je Slovakia Ring možné
uspořádat do šesti obousměrných a různě dlouch vari-
ant, takže se tu může konat až dvanáct odlišných závodů
s délkou od 2632 m do téměř šesti kilometrů.
Bezpečnost nového motoristického okruhu zajišťuje
na 200 000 m² štěrkopískových únikových zón a kolem
7 km servisních komunikací, které ve čtyřech místech
procházejí pod tratí v přesypaných tunelech. ky nim
se v případě potřeby technici i zdravotníci mohou dostat
na jakékoliv místo za nejkratší možnou dobu.
Slovakia Ring, který navrhl známý rakouský architekt
Hans Roth, patří mezi nejdelší silniční okruhy v Evropě. Je
moderní a maximálně bezpečný, jeho špičkový kamerový
systém umožňuje snadné monitorovátřeba testovaných
nebo závodních vozů. Téměř celou trať je možné sledovat
taz nové krytribuny pro až tisíc diváků (foto), která
byla spolu s řídicí věží, vstupní bránou a garážemi rovněž
součástí stavby Doprastavu.
I přesto, že jsme práce zahájili na podzim, podařilo se
nám staveniště s vysokou hladinou spodní vody odvodnit
do drenážní dešťové kanalizace ještě před nástupem zi-
my,“ vzpomíná vedoucí výrobního střediska 3 Ing. Juraj
Pollák. „Za letošní leden jsme po zamrzlém terénu navezli
asi 70 000 tun štěrkopísku do náspů, v únoru jsme však
práce museli erušit pro velké bahno a nesjízdnost ko-
munikací. V tě jsme zase kromě jiného řešili i nadměr-
nou prašnost stavby, v jejímž okolí musely zůstat po celou
dobu našeho působení čisté silnice.“
Na Slovakia Ringu najdou zaměstnání více než tři
stovky pracov, ktí zde budou schopní zajistit šp-
kové světové závody, testovací jízdy pro automobilky či
výcvikové a zkušební zdy pro milovníky rychlých vozů.
„Požadavky na zdejší komunikace byly jnáročnější,
než jsou u stavby lnic,“ ipoml kvalitu okruhu vý-
robně-technický ředitel Doprastavu Ing. Alexander Meny-
hárt a doplnil, že vhodný výběr technologických postupů
jim umožnil echny požadované parametry splnit. Při
svém motoristickém závodě však Doprastav úspěš
dorazil teprve do cíle první etapy. Pro své dobré výsledky
teď stona startu druhé, při které začne už brzo blízko
okruhu budovat komunikace a zařízení pro školu smyku
a dvě další dráhy pro off-roadové závody a motokáry.
ipravila Lenka Svobodová podle materi-
álů Doprastavu, foto Ján Babiar
Nadčasový vzhled
Architektka Alena Šmková navrhuje po celý svůj
život jednoduché, sídmé a „obyčejné“ budovy. Klade
důraz na celek a vyhýbá se módním výkyvům.
V roce 1992 založila ateliér Šrámková architekti,
kde dnes pracuje s mladými kolegy Ing. arch. Tomášem
Koumarem a Ing. arch. Lukášem Ehlem. Od roku 1999
sojako profesorka na ČVUT. Svou činností i osob-
ností skala v architektuře řadu následovníků. K jejím
principům se odkazují eba prof. Ing. arch. Ladislav Lá-
bus i Ing. arch. Josef Pleskot.
Meteorologickou stanici v Chebu, která podle návrhu
ateliéru Šrámková architekti vznikla na přelomu tisíciletí,
charakterizuje střídmost a lícové zdivo.
m s pečovatelskou službou v Horďovicích byl posta-
vený v roce 2002 a o rok později skal cenu Grand Prix
v souži Nový domov. Hlavním záměrem jeho autorů bylo
vytvit přívětivý objekt, který své obyvatele poší.
Odbavova halu hlavho drí v Praze postavil Met-
rostav v roce 1977 podle společho návrhu Aleny Šrám-
kové, jejího manžela Ing. arch. Jana Šrámka a dalších ar-
chitektů, mezi ktepatřili eba Jan Ban, Josef Danda
či Zdeněk Rothbauer. Její dnešní, nedávno modernizovaný
vzhled se od původního, provozně jednoducho tvaru
odklání směrem ke komerci.
Postmoder budovu ČKD v Praze na Můstku, která je
zapsaná do seznamu památko chráněch objektů,
navrhla Alena Šrámková společně se svým manželem
v roce 1983. V roce 2005 se razně polela i na její
rekonstrukci, i ž dům izpůsobila změněnému účelu
ití a v návaznosti na vestibul stanice metra Můstek lépe
vyřešila komunikní zóny v jeho přízemí.
L e n k a S v o b o d o v á , f o t o a r c h i v a t e l i é r u
Šrámková architekti, Josef Husák
prof. Aleny Šrámkové,
významné česarchitektky
Prvstavby podle návrhů prof. Ing. akad. arch. Aleny
Šrámkové vznikly před více než 50 lety. Od té doby sa-
ma i ve spolupráci s kolegy zvítězila v řadě architekto-
nických soutěží. V roce 1994 se stala Osobností čes
architektury. Poctu Českomory architektů obdržela
v roce 2007 a o rok později Medaili Za zásluhy o stát.
Její výrazstavby v postmodernistickém stylu zdobí
i Prahu, kde její nápady převáděl do života i Metrostav.
ed 32 lety třeba vybudoval odbavovací halu hlavního
draží a v roce 1983 dostavěl administrativní budo-
vu ČKD, která na Můstku uzavřela Václavské náměstí.
Dnes spolupracujete s Metrostavem na nové budově
fakulty architektury v Dejvicích. Jak stavba probíhá?
Jak práce postupují, stále říme noci, teba de-
taily fasády. S realizm týmem a speclně s Ing. Ja-
nem Šlajsem z divize 1 se mně i mým kolegům z ateliéru
pracuje velmi dobře, odvádějí tu nejlepší práci. Jen se
obávám, že se budova bude lišit od mých původních
požadavků. Chtěli jsme, aby byla obyčejná, jednoduc
a nechala prostor pro vznik nových myšlenek. Aby byla
stoj, rozumná a trochu chuí, vedla žáky ke skrom-
nosti a vzbuzovala pokoru. Měla jsem touhu postavit ji pro
studenty a teď se mi zdá, že bude spíš pro profesory.
Učíte na fakultě architektury. Co je podle vás základ
každého architektonického díla?
Snažím se žákům típit, že každý dům by l t jedi-
nečný. Měl by reagovat na sto, kde bude stát, respek-
tovat dobu, v níž vzni, a architekt jej s tím musí stvořit
v mravním souladu. l by při tom respektovat jedinou
charakteristickou myšlenku, která musí návrhem prochá-
zet od začátku do konce, od konstrukce po detail.
Jak se vám líbí přestavba odbavova haly hlavho
nádraží, na jejímž návrhu jste spolupracovala?
Nebí se mi. Halu jsme navrhli jako monumentální pod-
zemní prostor s odpodajícími detaily pro dražpro-
voz, který teď podle obchody utiskují. Tvary, ktese
v hale nově objevují, nejsou podle pro nádraží příliš
vhodné. Dnes totiž existují dvě profese. Stavebnictví, které
je komerční a něco předstírá. Lidé, kteří mají peníze, nepo-
čítají s tím, že jejich stavba bude stát dlouho. Chtějí se zvi-
ditelnit a budují ji jako reklamu, která je často lživá. Vzni-
kají tak obvykle ne ílhodnotné stavby, byť na vyso
technické úrovni. A pak se objeví architektura. Je obyčej-
ná, umožňuje íjemný život. Pracuje většinou s jedním
tvarem, který je ceméně sochský, jednoduchý, nese
jednu myšlenku, jeden vtip. Domy, které po výšce několi-
krát mění půdorys, se mi nelíbí. esto je ale dvojkolejnost
staveb dobrá – vnáší do života pestrost a jsou místa, kde
se propagační a sloužící architektura stýkají.
Která ze staveb vás v poslední době zaujala?
Zapůsobilo na Hnízdo stadion v Pekingu – a líbí se
mi i práce našich mladých architektů. Je vidět, že po roce
1989 se o hodně zlepšila výuka, když na školách zali
edšet zahraniční odborníci. Teď stavíme ve vysoko-
školském areálu v Dejvicích, který je ukázkou architekto-
nického dějepisu od historismu po současnost, a krásně
jej doplnila Národní technicknihovna. Naše budova se
k bude výrazově hodit, jen bude skromnější, s nižším
standardem. Ráda stavím co nejlevněji a teď mám trochu
obavy, jestli jsem to tentokrát nepřehnala. Když totiž co
vypadá levně, lidé si toho obvykle neváží.
Jaký prostor byste ještě ráda zastavěla? Co třeba pro-
luku na Starostském náměs?
Mé největší přání je dostavět budovu pro školu architektu-
ry. Staroměstského náměstí se bojím, myslím si, že k jeho
dostavjsme zatím nedospěli, i když by se uskutečnit
la. Viděla jsem pár návrhů od zahraničních autorů, a ty
byly pro nás nepřijatelné. Čech zase i vymýšlení zpívá
Kde domov můj a vytváří kýč. Obávám se, že ani dneš
mladí architekti na takto zásadní dílo nebudou mít odstup
a pokoru, která podle mě dobré práci nejvíc sluší.
strana 2
PTÁME SE
1
Nová část dopravní tepny Karlovarského kraje
Rychlostní silnice R6 propojuje Prahu s Chebem a pro-
chá srdcem Karlovarsho kraje. Původ dvou-
pruhovou komunikaci už dnes na několika místech
nahradila nová čtpruhová. Každá rozšířená část této
dopravtepny ispívá k vyšší bezpečnosti motoristů
a snižuje i ekologickou zátěž okolních obcí. Další nový
7,5 km dlouhý úsek R6 byl zprovozněn 5. listopadu me-
zi Tisovou a Kamenným Dvorem. Zatím jen jednosměr-
ně, od Chebu na Karlovy Vary (foto č. 1).
„Ke zprůjezdnění stavby v polovičním profilu jsme
přistoupili proto, abychom mohli otevřít objízdnou trasu
potřebnou pro zahájení výstavby dalšího úseku R6 mezi
Novým Sedlem a Sokolovem, jeh soás bude i re-
konstrukce velkého mostu přes Ohři,“ vysvětlil náměstek
hejtmana Karlovarského kraje Ing. Petr Navtil (foto č. 2
druhý zleva). Zprovoznědruhého dvoupruhu edpo-
kládáme v červnu příštího roku.
Hlavní trasa nového úseku měří 7540 m a v měř
120 stavebních objektech zahrnuje i osm mostů s celko-
vou délkou dva kilometry. Silnice totiž prochází v těsném
sousedství chráněné krajinné oblasti Slavkovský les a je
nutné, aby umožnila bezpečný průchod zvěře a nerozděli-
la zoologické či botanicky významné lokality a nepřerušila
regionální biokoridory.
„Metrostav se na stavbě podílel ve sdruže spolu
se společnostmi STRABAG a SMP CZ a pod vedením
firmy EUROVIA CS, říká vedoucí projektu Ing. Zdeněk
Rozsypálek z divize 4 a pokračuje: „Dostali jsme za úkol
vybudovat celkem 12 objektů včetně protihlukových stěn.
Nejdůlitější z nich je největší dálničmost na tomto
úseku, který vede es zoologickou lokalitu nedaleko
obce Zlatá, ří 476 m a tví jej dvojice spojitých dvou-
trámových nosníků z edpjaho betonu o 12 poch.
Na hlubinně založených pilířích jsme vodorovnou nosnou
konstrukci levého i pravého mostu betonovali na výsuvné
skruži. Druhý most, který jsme v trase zdejší části R6 sta-
věli, je kratší, měří jen 235 m a dálnici převádí přes lokální
biokoridor u Šabinského rybníka.
Tým Ing. Rozsypálka byl ipraven dokončit letos
v listopadu všechny své objekty tak, aby nový úsek R6 byl
současně zprovozněn v plném profilu. Vzhledem k nároč-
nosti ostatních částí stavby a jejich rozpracovanosti však
otevření obou dvoupruhů nebylo možné. I tak se po 5. lis-
topadu letošního roku doprava projíždějící Karlovarským
krajem zrychlila a stala plynulejší a bezpečjší.
2
Metrostav_21_09.indd 2 11/24/09 11:21:50 AM
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2009, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (238 ms)

Rendering Strana 3 (104227): (0/1) (229 ms)

Rendering Strana 2 (104226): (0/1) (274 ms)

Rendering Strana 1 (104225): (0/1) (273 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3143/vth120896-1.jpg

 i3143/vth120897-1.jpg

 i3143/bg104226.svg

 i3143/vth120898-1.jpg

 i3143/vth120900-1.jpg