První žena na kurtech při

xxxx

více

ve fotoreportáži

turnaji

Metrostavuna str. 4

4. prosince 2012 / 21 / XXIV

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Lubomíra Proska,

experta Metrostavu str. 2

M e t r o s tav

a .s.

č l e n

d d m

g r o u p

Ochrana před vodou z Oslavy

a Balinky str. 2

Složité železobetony inženýrských

staveb str. 3

Unikátní dvojnásobná prorážka

Kutnohorské zahrady se připravují

nejen na příští jaro str. 3

Krátce / Aktuálně

Video z prorážky najdete na internetu

Souběžnou prorážku razicích štítů Tondy a Adély v metru

V.A do stanice Dejvická si můžete prohlédnout ze záznamu

na webových stránkách www.metrostav.cz.

Oblouk je svařený

Oceláři divize 3 vedení

Ing. Jindřichem Hátlem

dokončili 18. listopadu

svary mezi segmenty

ocelového oblouku Trojského

mostu. Pracovníci divize 5

z provozu Bc. Alexandra

Tvrze dílce následně uvolnili ze závěsů hydraulického

systému, kterým se zvedaly, a oblouk se stal samonosným.

Cena za energetickou stavbu roku

MVE, jez a rybí přechod v Berouně, které vybudoval tým

Ing. Luboše Jonáše z divize 6, získaly Cenu veřejnosti

v desátém ročníku soutěže Česká energetická a ekologická

stavba/projekt/inovace 2011. Cenu převzal 20. listopadu

vedoucí projektu Ing. Jonáš, obchodní náměstek divize 6.

Wellness Hotel Bystrá se lidem líbí

Cenu veřejnosti ve slovenské soutěži Stavba roka 2012

obdržela rekonstrukce hotelu Bystrá v obci Tále s

přístavbou wellness centra. Projekt řídili pracovníci

Metrostavu SK a cenu 15. listopadu převzal jeho generální

ředitel Ing. Miroslav Zobaník, MBA. Gratulujeme!

Připomínka prestižního ocenění

V Centru technického vzdělávání Ostrov byla 22. listopadu

odhalena pamětní deska. Připomíná, že dílo, jehož stavbu

řídil tým Jana Mráze z divize 9, získalo v soutěži Stavba

roku 2012 Cenu předsedy Senátu Parlamentu ČR.

Blíží se Zimní sportovní hry Metrostavu

Na intranetu se můžete přihlásit na Zimní sportovní hry

Metrostavu, které se budou konat 25. a 26. ledna 2013

v lyžařském areálu Šachty ve Vysokém nad Jizerou.

Helsinky a Espoo

Tým Ing. Václava Pavlovského z divize 5 propojil poprvé v historii finské Helsinky a Espoo pomocí traťových

tunelů metra. Jejich prorážka za účasti představitelů

obou měst slavnostně proběhla 22. listopadu.

Ražbu tunelů v části LU6E na stavbě Länsimetro zahájila divize 5 vloni koncem června a svůj více než 2,6 km

dlouhý úsek razí od středu ke krajům. Ten východní

leží na rozhraní katastrálního území Helsinek a Espoo,

a prorážka (foto) zde proto proběhla za velkého zájmu

veřejnosti. Zúčastnil se jí i člen správní rady DDM Group

Ing. Ján Dudáš a výrobně-technický ředitel Metrostavu

Ing. Ivan Hrdina. Spolu s ostatními hosty využili při cestě

do podzemí přístupový tunel Koivusaari, který vloni při

přípravě stavby metra také vyrazil Metrostav.

Na západním konci zbývá divizi 5 k dokončení ražeb

166 m, které zahrnují i vybudování technologické komory

s profilem 380 m². Prorážku plánují na duben 2013.

–red–, foto Länsimetro

Ražby traťových tunelů v metru V.A skončily 26. listopadu současnou prorážkou obou razicích štítů do obratiště stanice Dejvická. Tonda vyrazil více než 4 km svého tunelu za

necelých 600 dní, Adéle cesta trvala jen 503 dní. Stroje odtěžily čtvrt milionu m³ horniny a osadily 32 440 železobetonových tybinků. Pracovníci divizí 5 a 8, kteří ražby zajišťovali, náročnou práci zvládli včas a za to jim patřil dík pražského primátora Bohuslava Svobody i dalších účastníků prorážky včetně manažerů Metrostavu. Více se dozvíte příště.

Divize 1 přispěla k rozšíření péče o seniory

První ražba skončila

Johann Wolfgang Goethe řekl: „Krásní mladí lidé jsou

hříčkou přírody, ale krásní staří lidé jsou umělecká díla.“ V budově Domova pro seniory Kladno jeho citát doplnili o větu: „Chceme-li se z jejich krásy těšit, musíme

o ně patřičně pečovat.“ a text uveřejnili všem na očích.

Řídí se jím i město Kladno, jež je zřizovatelem domova, a proto mohl tým Aleše Synka z divize 1 provést dostavbu a první etapu rekonstrukce tohoto prospěšného

zařízení, které jeho kapacitu zdvojnásobí.

Raziči ze střediska podzemí divize 1 dokončili přívodní

štolu, která pomůže Jablonec ochránit před velkou vodou z Lužické a Bílé Nisy. Poslední odstřel v ní 21. listopadu provedl ředitel divize Ing. Jaroslav Heran.

„Na stavbě jsme poprvé v historii střediska použili vrtací vůz,“ říká vedoucí provozu Ing. Pavel Kacíř a popisuje:

„Pro ražbu štoly s profilem pouhých 14 m² jsme si půjčili

jednolafetový Boomer 104 Atlas Copco a naše volba inspirovala i divizi 5, která nedaleko razí odpadní štolu.“

Protipovodňová opatření provádí tým Ing. Miroslava

Vlka z divize 5 a divize 1 pro něj pracovala v subdodávce.

Vyžila zkušenosti, které má s malými ražbami, a překonala tu i svůj rekord v délce dopravy suché prefabrikované

směsi pro stříkané ostění – dostala ji až na konec 600 m

dlouhé štoly. „V prvních 35 m tunelu jsme zastihli daleko

horší geologické podmínky, než čekal projekt. Museli

jsme ho proto nechat předělat, víc kotvit, injektovat, zesílit

primární ostění, a to nás hodně zdrželo,“ vzpomíná Jiří

Novák. „V libereckých žulách se nám však čas podařilo

dohnat. Za jeden den jsme dokonce vyrazili šest metrů!“

Práce u Jablonce tak pro divizi 1 skončily. Všichni, kdo

se jich zúčastnili, byli rádi, že včas a bez poškození domů.

1

„I když jsme pracovali za nepřerušeného provozu

a na stísněném pozemku, kde jsme se museli vyhýbat řadě vzrostlých stromů, představovala pro nás tato stavba

v porovnání s ostatními něco jako balzám na nervy,“ vzpomíná vedoucí projektu Aleš Synek z divize 1 a vysvětluje:

„Díky věcnému a korektnímu přístupu investora i budoucího uživatele a hlavního inženýra projektu jsme se totiž

na všech změnách rychle dohodli k všeobecné spokojenosti. Úspory sjednané při provádění fasád jsme potom

mohli snadno využít ke splnění dodatečných požadavků

provozovatele, aniž by došlo k navýšení ceny stavby.“

Za rok a půl přistavěla divize 1 ke kladenskému domovu pro seniory nové křídlo (foto č. 1), jež půdorys původní

budovy doplnilo do tvaru písmene U. V jeho suterénu

s garáží je umístěna prádelna a strojovna vzduchotechniky, v 5 nadzemních podlažích kadeřnictví, masážní služby

a hlavně 51 dvoulůžkových pokojů se sociálním zařízením.

V provozovaném objektu stavbaři přestavěli suterén

a přízemí, kde doplnili stravovací provoz a knihovnu. Změny se samozřejmě dotkly i rozvodů instalací. Po zateplení

původního obvodového i střešního pláště starý dům

s přístavbou vizuálně sjednotila nová fasáda (foto č. 2).

2

„Snad jediná doba, kdy zdejší obyvatelé nebyli se stavbou spokojeni, byla ta, kdy jsme kvůli opravě fasády museli zakrýt jejich okna. Zvykli si totiž práce sledovat, a my

jim to znemožnili,“ říká Aleš Synek a doplňuje: „Přestože

stavba v Kladně byla standardní, některé její detaily byly

zajímavé. Na sociálních zařízeních jsme třeba na žádost

architekta prováděli obklady s kamenicky opracovaným

nárožím. Také shoz na špinavé prádlo přes všech šest

podlaží a s oplachováním jsme ještě nedělali.“

Do přístavby se kladenští senioři budou stěhovat už

během jara, až se budova dočká úplného vybavení. Divize 1 čeká na vypsání veřejné soutěže na rekonstrukci

původní budovy, do které by se chtěla opět přihlásit.

–red–, foto archiv divize 1