První žena na kurtech při
xxxx
více
ve fotoreportáži
turnaji
Metrostavuna str. 4
4. prosince 2012 / 21 / XXIV
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Lubomíra Proska,
experta Metrostavu str. 2
M e t r o s tav
a .s.
č l e n
d d m
g r o u p
Ochrana před vodou z Oslavy
a Balinky str. 2
Složité železobetony inženýrských
staveb str. 3
Unikátní dvojnásobná prorážka
Kutnohorské zahrady se připravují
nejen na příští jaro str. 3
Krátce / Aktuálně
Video z prorážky najdete na internetu
Souběžnou prorážku razicích štítů Tondy a Adély v metru
V.A do stanice Dejvická si můžete prohlédnout ze záznamu
na webových stránkách www.metrostav.cz.
Oblouk je svařený
Oceláři divize 3 vedení
Ing. Jindřichem Hátlem
dokončili 18. listopadu
svary mezi segmenty
ocelového oblouku Trojského
mostu. Pracovníci divize 5
z provozu Bc. Alexandra
Tvrze dílce následně uvolnili ze závěsů hydraulického
systému, kterým se zvedaly, a oblouk se stal samonosným.
Cena za energetickou stavbu roku
MVE, jez a rybí přechod v Berouně, které vybudoval tým
Ing. Luboše Jonáše z divize 6, získaly Cenu veřejnosti
v desátém ročníku soutěže Česká energetická a ekologická
stavba/projekt/inovace 2011. Cenu převzal 20. listopadu
vedoucí projektu Ing. Jonáš, obchodní náměstek divize 6.
Wellness Hotel Bystrá se lidem líbí
Cenu veřejnosti ve slovenské soutěži Stavba roka 2012
obdržela rekonstrukce hotelu Bystrá v obci Tále s
přístavbou wellness centra. Projekt řídili pracovníci
Metrostavu SK a cenu 15. listopadu převzal jeho generální
ředitel Ing. Miroslav Zobaník, MBA. Gratulujeme!
Připomínka prestižního ocenění
V Centru technického vzdělávání Ostrov byla 22. listopadu
odhalena pamětní deska. Připomíná, že dílo, jehož stavbu
řídil tým Jana Mráze z divize 9, získalo v soutěži Stavba
roku 2012 Cenu předsedy Senátu Parlamentu ČR.
Blíží se Zimní sportovní hry Metrostavu
Na intranetu se můžete přihlásit na Zimní sportovní hry
Metrostavu, které se budou konat 25. a 26. ledna 2013
v lyžařském areálu Šachty ve Vysokém nad Jizerou.
Helsinky a Espoo
Tým Ing. Václava Pavlovského z divize 5 propojil poprvé v historii finské Helsinky a Espoo pomocí traťových
tunelů metra. Jejich prorážka za účasti představitelů
obou měst slavnostně proběhla 22. listopadu.
Ražbu tunelů v části LU6E na stavbě Länsimetro zahájila divize 5 vloni koncem června a svůj více než 2,6 km
dlouhý úsek razí od středu ke krajům. Ten východní
leží na rozhraní katastrálního území Helsinek a Espoo,
a prorážka (foto) zde proto proběhla za velkého zájmu
veřejnosti. Zúčastnil se jí i člen správní rady DDM Group
Ing. Ján Dudáš a výrobně-technický ředitel Metrostavu
Ing. Ivan Hrdina. Spolu s ostatními hosty využili při cestě
do podzemí přístupový tunel Koivusaari, který vloni při
přípravě stavby metra také vyrazil Metrostav.
Na západním konci zbývá divizi 5 k dokončení ražeb
166 m, které zahrnují i vybudování technologické komory
s profilem 380 m². Prorážku plánují na duben 2013.
–red–, foto Länsimetro
Ražby traťových tunelů v metru V.A skončily 26. listopadu současnou prorážkou obou razicích štítů do obratiště stanice Dejvická. Tonda vyrazil více než 4 km svého tunelu za
necelých 600 dní, Adéle cesta trvala jen 503 dní. Stroje odtěžily čtvrt milionu m³ horniny a osadily 32 440 železobetonových tybinků. Pracovníci divizí 5 a 8, kteří ražby zajišťovali, náročnou práci zvládli včas a za to jim patřil dík pražského primátora Bohuslava Svobody i dalších účastníků prorážky včetně manažerů Metrostavu. Více se dozvíte příště.
Divize 1 přispěla k rozšíření péče o seniory
První ražba skončila
Johann Wolfgang Goethe řekl: „Krásní mladí lidé jsou
hříčkou přírody, ale krásní staří lidé jsou umělecká díla.“ V budově Domova pro seniory Kladno jeho citát doplnili o větu: „Chceme-li se z jejich krásy těšit, musíme
o ně patřičně pečovat.“ a text uveřejnili všem na očích.
Řídí se jím i město Kladno, jež je zřizovatelem domova, a proto mohl tým Aleše Synka z divize 1 provést dostavbu a první etapu rekonstrukce tohoto prospěšného
zařízení, které jeho kapacitu zdvojnásobí.
Raziči ze střediska podzemí divize 1 dokončili přívodní
štolu, která pomůže Jablonec ochránit před velkou vodou z Lužické a Bílé Nisy. Poslední odstřel v ní 21. listopadu provedl ředitel divize Ing. Jaroslav Heran.
„Na stavbě jsme poprvé v historii střediska použili vrtací vůz,“ říká vedoucí provozu Ing. Pavel Kacíř a popisuje:
„Pro ražbu štoly s profilem pouhých 14 m² jsme si půjčili
jednolafetový Boomer 104 Atlas Copco a naše volba inspirovala i divizi 5, která nedaleko razí odpadní štolu.“
Protipovodňová opatření provádí tým Ing. Miroslava
Vlka z divize 5 a divize 1 pro něj pracovala v subdodávce.
Vyžila zkušenosti, které má s malými ražbami, a překonala tu i svůj rekord v délce dopravy suché prefabrikované
směsi pro stříkané ostění – dostala ji až na konec 600 m
dlouhé štoly. „V prvních 35 m tunelu jsme zastihli daleko
horší geologické podmínky, než čekal projekt. Museli
jsme ho proto nechat předělat, víc kotvit, injektovat, zesílit
primární ostění, a to nás hodně zdrželo,“ vzpomíná Jiří
Novák. „V libereckých žulách se nám však čas podařilo
dohnat. Za jeden den jsme dokonce vyrazili šest metrů!“
Práce u Jablonce tak pro divizi 1 skončily. Všichni, kdo
se jich zúčastnili, byli rádi, že včas a bez poškození domů.
1
„I když jsme pracovali za nepřerušeného provozu
a na stísněném pozemku, kde jsme se museli vyhýbat řadě vzrostlých stromů, představovala pro nás tato stavba
v porovnání s ostatními něco jako balzám na nervy,“ vzpomíná vedoucí projektu Aleš Synek z divize 1 a vysvětluje:
„Díky věcnému a korektnímu přístupu investora i budoucího uživatele a hlavního inženýra projektu jsme se totiž
na všech změnách rychle dohodli k všeobecné spokojenosti. Úspory sjednané při provádění fasád jsme potom
mohli snadno využít ke splnění dodatečných požadavků
provozovatele, aniž by došlo k navýšení ceny stavby.“
Za rok a půl přistavěla divize 1 ke kladenskému domovu pro seniory nové křídlo (foto č. 1), jež půdorys původní
budovy doplnilo do tvaru písmene U. V jeho suterénu
s garáží je umístěna prádelna a strojovna vzduchotechniky, v 5 nadzemních podlažích kadeřnictví, masážní služby
a hlavně 51 dvoulůžkových pokojů se sociálním zařízením.
V provozovaném objektu stavbaři přestavěli suterén
a přízemí, kde doplnili stravovací provoz a knihovnu. Změny se samozřejmě dotkly i rozvodů instalací. Po zateplení
původního obvodového i střešního pláště starý dům
s přístavbou vizuálně sjednotila nová fasáda (foto č. 2).
2
„Snad jediná doba, kdy zdejší obyvatelé nebyli se stavbou spokojeni, byla ta, kdy jsme kvůli opravě fasády museli zakrýt jejich okna. Zvykli si totiž práce sledovat, a my
jim to znemožnili,“ říká Aleš Synek a doplňuje: „Přestože
stavba v Kladně byla standardní, některé její detaily byly
zajímavé. Na sociálních zařízeních jsme třeba na žádost
architekta prováděli obklady s kamenicky opracovaným
nárožím. Také shoz na špinavé prádlo přes všech šest
podlaží a s oplachováním jsme ještě nedělali.“
Do přístavby se kladenští senioři budou stěhovat už
během jara, až se budova dočká úplného vybavení. Divize 1 čeká na vypsání veřejné soutěže na rekonstrukci
původní budovy, do které by se chtěla opět přihlásit.
–red–, foto archiv divize 1