strana 2
První žena na kurtech
čtrnáctý ročník turnaje Metrostavu o pohár obchodního
ředitele v tenisové čtyřhře ozdobila účast první tenistky v jeho historii. Jana Matoušková (foto č. 1) se svého
úkolu zhostila s vervou. se svým spoluhráčem postoupila do čtvrtfinále z druhého místa jejich skupiny.
Ve sportovním areálu v Průhonicích se 24. listopadu
utkalo třináct tenisových párů složených z obchodních
partnerů Metrostavu a Subterry, které doplnili zaměstnanci obou firem (foto č. 2). Ti měli nakonec ve hře
větší štěstí. Dvojice Metrostavu ve složení Petr Čermoch
a František Bláha (foto č. 3) podlehla až ve finále zkušenému týmu, v němž Miroslava Friče z Metrostavu doplnil Radek Blaško ze Subterry (foto č. 4). Gratulace však
patřily všem zúčastněným. Radovali se druzí (foto č. 5),
ale nejvíc první, kteří převzali putovní pohár obchodního
ředitele (foto č. 6). Poslední listopadovou sobotu a turnaj
Metrostavu si tak jako obvykle všichni přítomní budou
pamatovat hlavně díky příjemně strávenému dni.
Ptáme se
ing. lubomíra Proska,
experta metrostavu a předsedy představenstva společnosti metrostav nemovitostní, uzavřený investiční fond
1
tři v jednom aneb divize 1 se vrací
1
2
3
plzeňští fandové a návštěvníci Zimního stadionu Košutka, který roce 2009 postavil tým Ing. Miroslava Kšíra z divize 1, si v posledních týdnech mohli všimnout
stavebního ruchu v jeho blízkosti. od září 2012 zde totiž
začala růst nová pětipodlažní budova. I když jejími autory jsou titíž lidé, kteří stáli u zrodu vedlejšího stadionu – projektant radim Hucl, investor roman Kreuziger,
bývalý špičkový cyklista, a stavaři z Metrostavu – nový
objekt nebude tentokrát sloužit sportovním, ale docela
jiným účelům. a to hned třem najednou – bydlení, parkování a jako kancelářské prostory.
Původně zde investor plánoval hotel, ale nakonec
se rozhodl vystavět multifunkční budovu (vizualizace
č. 1). V průběhu 12 měsíců zde proto vyroste stavba,
v jejíchž horních patrech bude 20 bytů o rozloze 58 až
96 m2 a v přízemí vzniknou dva administrativní prostory
k pronájmu s celkovou plochou 85 m2. Podzemí bude
vyhrazeno krytým garážím.
„V současnosti pracujeme na železobetonových konstrukcích podzemního podlaží a na kanalizační přípojce
do stávajícího řadu. Do konce letošního roku však musíme betonářské práce v podzemí kompletně dokončit, abychom mohli podle plánu začátkem příštího začít vyzdívat
nosné zdi v prvním nadzemním podlaží,“ přibližuje stavbu
vedoucí projektu Ing. Miroslav Kšír. „Objekt je založený
na základových pasech z prostého betonu, na nichž spočívá železobetonová základová deska. Ze železobetonu
jsou i podzemní obvodové stěny, jež spolu s deskou tvoří
tzv. bílou vanu, která plní i hydroizolační funkci,“ popisuje
zvolené technické řešení Ing. Kšír.
Nová budova bude stát v blízkosti frekventované Studentské ulice, proto investor věnoval velkou pozornost
jejímu odhlučnění. Lodžie bytů budou plně prosklené
a řešené jako zimní zahrady. Sklo bude jako odhlučňovací
prvek použito i na celé straně směrem k ulici. Před okna
tu bude do ocelového rámu zasazena clonicí prosklená
předstěna. Celý objekt je řešen jako bezbariérový a jeho součástí je i úprava okolí, kde kromě malého parku
a dětského hřiště s prolézačkami vzniknou i další nová
parkovací místa (vizualizace č. 2).
Multifunkční objekt Plzeň Bolevec – jak zní jeho celý
oficiální název – by měl být hotov v říjnu 2013. Jeho noví
obyvatelé a uživatelé si tak již příští Vánoce budou moci
na brusle jenom odskočit.
-jr-, vizualizace archiv stavby
2
Bolevec byl původně samostatnou vískou, dnes je
součástí městského obvodu plzeň 1. v jeho okolí se
nachází soustava 11 rybníků, které byly založeny už
v polovině 15. století. největší z nich, zvaný velký, má
rozlohu 40 ha. rybníky spolu s přilehlými lesíky tvoří
vyhledávanou rekreační oblast. Kromě přírodních krás
tu návštěvníci mohou obdivovat i typickou architekturu
statků plzeňska 19. století, které se nacházejí
na dochované historické návsi. v nedalekém arboretu
sofronka lze nalézt jednu z největších evropských
sbírek borovic a obdivovat i zajímavé technické
památky z 18. století – dehtářskou a kolomaznou pec.
ochrana před vodou z oslavy a Balinky
4
5
6
velké Meziříčí pojmenovala poloha a jeho obyvatelé
museli odjakživa bojovat s velkou vodou. obě řeky,
oslavu i Balinku, které tímto historickým moravským
městem protékají, by však měla už za rok dobře zkrotit
nová protipovodňová opatření. Jejich výstavba – společné dílo firem Metrostav a HoCHtIeF CZ – slavnostně (foto) i fakticky odstartovala 14. listopadu.
„Od října pracujeme na projektové dokumentaci, provádíme pasportizaci dotčených objektů a vytyčování sítí.
Vlastní práce jsme však zahájili až teď – kopeme rýhu pro
základy ochranné zídky na levém břehu Oslavy v areálu
bývalého podniku Kablo,“ popisuje rozestavěnost Ing. Luboš Dalecký, který je vedoucím projektu za Metrostav
a zároveň i oblastním ředitelem divize 6 pro Kraj Vysočina.
Výstavba protipovodňových opatření bude v Meziříčí
probíhat po etapách a výrazně zasáhne do chodu města,
protože podél zdejších řek vedou často využívané komunikace. Obyvatelé tu však jsou zatím chráněni jen proti
desetileté vodě, a tak jim právě zahájená stavba příliš
nevadí. Roste totiž v jejich zájmu a po dokončení ochrání
jejich životy i majetky až před stoletou povodní.
Aby v budoucnosti hladiny Oslavy a Balinky při deštích
nevystoupaly z břehů, musí stavaři upravit celkem tři kilometry jejich koryt a odtěžit z nich letité nánosy. V areálu
bývalého Kabla ze stejných důvodů odstraní pevný jez
a starý most, který nahradí novým. Zvýší původní nábřežní zdi a doplní je zemními hrázemi, dvěma kilometry
ochranných zídek a 121 m dlouhým provizorním hraze-
ním. Součástí projektu je i rekonstrukce Jeřábkova jezu
nad soutokem Oslavy s Balinkou, u něhož dojde ke snížení
pevné přelivné hrany a bude doplněn vakovou hradicí konstrukcí. Zakázka ještě zahrnuje úpravy současných mostů
i lávek a vyústění kanalizační sítě.
Práce na zvýšení kapacity obou řečišť začnou podle
počasí co nejdřív. Průtok Oslavy sice může regulovat
nedaleká vodní nádrž Mostiště, u Balinky však bagristé
takové štěstí mít nebudou. Budou se muset spolehnout
jen na svoji šikovnost a přízeň přírody.
Stavba protipovodňových opatření ve Velkém Meziříčí je financovaná z dotací Ministerstva zemědělství ČR
a měla by být hotova koncem příštího roku. Státní podnik
Povodí Moravy si tak i díky divizi 6 bude moci do své
mapy zaznamenat další tři kilometry toků, jejichž voda už
nebude nebezpečná pro okolní obyvatele.
po absolvování stavební fakulty čvut začal Ing. prosek pracovat jako mistr v podniku, ze kterého vznikla
současná subterra. Když z ní po 33 letech odcházel,
aby přešel do Metrostavu, loučil se s funkcí finančního
ředitele. od vystudovaného oboru vodních staveb se
k ekonomice dostal náhodou, zůstal jí však věrný. dnes
už pátý rok pracuje v Metrostavu a od založení akciové
společnosti Metrostav nemovitostní, uzavřený investiční fond (MnuIF) je předsedou jejího představenstva.
Z jakých důvodů byl MnuIF založen?
Fond vznikl v únoru roku 2010, aby na základě povolení
České národní banky umožnil firmám Skupiny Metrostav
kolektivně investovat a hlavně zpřehlednit a zlepšit péči
o nemovitosti v jejich majetku. Centralizace s sebou
přináší synergické efekty i lepší využití objektů, úspory
v nákladech a snazší uvolnění finančních prostředků pro
nové investice. Samotná existence MNUIF je pro Skupinu
výhodná i z hlediska daňového zatížení.
Jaké nemovitosti fond spravuje a komu patří?
Disponuje asi dvacítkou nemovitostí v hodnotě přesahující miliardu Kč a jeho akcie jsou rozděleny mezi firmy
v poměru podle podílu vloženého majetku. Více než 90 %
z něj patřilo Metrostavu, například budovy v Koželužské
a Zenklově ulici, Obchodní centrum Ovocný trh či Stavební dvůr Horní Počernice (SDHP). Zbývající nemovitosti
vložila Subterra nebo byly pořízeny z investičních zdrojů
MNUIF. Snažíme se, aby v budoucnosti fond centralizoval nemovitosti všech větších firem Skupiny Metrostav.
Za necelé tři roky jeho existence jsme se totiž přesvědčili,
že společné hospodaření s majetkem je výhodné a zajišťuje nadprůměrný výnos při minimalizaci investičních rizik.
Kolik má MnuIF zaměstnanců?
Žádného. O nemovitosti na základě smlouvy pečují útvary
správy majetku Metrostavu a Subterry. Jednotlivé divize
platily i dříve tzv. vnitropodnikový nájem a jeho podmínky
se nezměnily, jen se z nájemních smluv staly podnájemní.
Stejným způsobem je zabezpečován podnájem i pro externí subjekty. Skupina Metrostav má díky MNUIF větší
přehled o svých nemovitostech, může s nimi lépe disponovat a péči o ně do budoucna ještě zefektivnit.
Kdo tedy fond řídí a čím se dnes převážně zabývá?
MNUIF má tříčlenné představenstvo, kde jsou kromě mě
ještě Ing. Jaroslav Keil a Ing. Michal Rakovčík, a na naši
práci dohlíží dozorčí rada. Po prvním období činnosti, kdy
jsme řešili zásadní otázky související se vznikem a rozběhem fondu, se dnes ponejvíc zabýváme investicemi,
z nichž je největší výstavba Palmovka Parku II. Z tohoto
záměru vyplývá i zajištění prodeje objektů, které Metrostav po centralizaci nebude potřebovat.
Můžete uvést konkrétní příklady?
Kvůli odchodu z hloubětínského areálu U Elektry musíme
ještě do konce roku začít stavět nový centrální archiv
Metrostavu. Bude umístěný na jižní ploše SDHP, kde
na doposud nevyužívaných pozemcích nedávno vyrostly
zpevněné plochy a jeřábová dráha pro uskladnění konstrukcí provozu mostních technologií divize 4. Tamtéž
jsme vybudovali i novou výrobní základnu pro společnost
PRAGIS. Vznikají tu i plochy pro umístění tunelovacích
strojů Tonda a Adéla ze stavby metra V.A. Některé jejich
části budou v nové temperované hale, kde se bude provádět příprava před jejich dalším nasazením. Nejvíc práce
však máme se stavbou Palmovka Parku II, která už bude
příští rok hotová a do konce roku 2013 by se do ní mělo
sestěhovat vedení Metrostavu a jeho divizí.
Kancelář vám zdobí sportovní poháry. odkud jsou?
Od mládí jsem sportoval, fotbal jsem hrál i závodně. Trofeje jsou však převážně za umístění v tenisových turnajích
Subterry. Dnes se už soutěží neúčastním, tenis však stále
hraji a dělá mi radost. Boje našeho daviscupového týmu
jsem sledoval přímo v O2 aréně a pak v televizi a byl jsem
rád, že právě tento vítězný přenos podpořil i Metrostav.