strana 3

zPrAvoDAjství z Divizí

Kutnohorské zahrady se připravují na jaro

od loňského září řídí v Kutné Hoře tým Ing. Michala

Kaisera z divize 9 přestavbu zpustlých zahrad u bývalé

Jezuitské koleje na městský park. I přes zdržení způsobené neplánovaně rozsáhlými archeologickými výzkumy pomalu balí, protože práce dokončí ještě letos.

až se asi dvouhektarový pozemek příští rok zazelená,

obohatí Kutnou Horu o příjemné místo k odpočinku

s divadelní scénou, vodními kaskádami i vyhlídkovou

terasou na nově obezděném bastionu (foto č. 1).

Na prostranství, které po roce 1626 využívali jezuité

jako zahradu, stálo mezi 14. a 16. stoletím předměstí

nazývané Na Cechu. Archeologové zde proto očekávali

nálezy související se zdejší těžbou a zpracováním stříbra.

Netušili však, jak bohaté budou. Překvapením pro ně bylo

i zjištění, že bastion, o němž se domnívali, že byl navršen

až v 18. století, představuje pozůstatek původní úrovně

terénu. Keramika v zásobních a sídlištních jámách, kterou

při jeho průzkumu odhalili, totiž pocházela už z období asi

3500 let před naším letopočtem z doby bolerázské kultury.

„Bastion byl i v centru našeho zájmu,“ říká Ing. Kaiser a vysvětluje: „Podle požadavku památkářů jsme jej

totiž museli obezdít starými cihlami. Subdodavatel je

zajistil z různých východočeských demolic a často měly

ještě vyražené značky starých cihelen. Přidavači je ručně

očistili a zedníci postaru precizně vyzdili. A práce se jim

povedla. Myslím, že jsme chrámu svaté Barbory vytvořili

hodnotnou protiváhu.“ Součástí projektu byla i výstavba

přírodního divadla a prameniště s vodními kaskádami.

Na vytvoření jejich složitých konstrukcí, zčásti i z vodostavebního betonu, se podíleli betonáři z divize 6. „Při

srovnání jejich přístupu k zakázce s postojem některých

subdodavatelů jsem si připomněl, jak velký je rozdíl mezi

spolehlivostí či systémem práce v Metrostavu a laxností

některých externím firem,“ posteskl si Ing. Kaiser. Stavbu

v Kutné Hoře doplnila i rekonstrukce původní jízdárny, ve

které nově vzniklo 22 krytých parkovacích stání.

To, co však návštěvníci parku ocení nejvíc a v plné kráse uvidí až na jaře, budou sadové úpravy, které zahradníci

provedli podle návrhu architekta Drahoslava Šonského.

Stín v parku nabídnou popínavé rostliny na trelážích

i téměř 90 nově vysazených listnatých stromů a 65 tisů.

Vonět tu pak budou hlavně růže. Zatím si o jejich květech

můžeme jen nechat zdát. I tak je už dnes v Kutné Hoře

vidět kus dobře odvedené práce divize 9 (foto č. 2).

složité železobetony inženýrských staveb

K vnitropodnikovým nosným technologiím, které ovládají pracovníci divize 5, patří i železobetonové konstrukce dopravních staveb a mostů. provoz mosty

a ŽlB, řízený Bc. alexandrem tvrzem, však mimo nich

umí vybudovat i složité konstrukce průmyslových objektů včetně stavebních objektů pro energetiku. v přípravě dovede technicky náročné inženýrské stavby

optimalizovat a při realizaci i flexibilně řídit a provést

vlastními silami s minimem reklamací.

„Po necelých čtyřech letech od založení máme na padesát techniků, kteří mohou pracovat až v pěti projektových týmech, a asi stovku dělníků,“ představuje

provoz Bc. Tvrz a doplňuje: „Snažíme se, aby všichni byli

univerzální, vzájemně zastupitelní a stále si rozšiřovali

znalosti. Naše technická skupina řízená Ing. Robertem

Brožem, Ph.D., spolupracuje se specialisty z centrály

i s odborníky z vysokých škol a vědeckých ústavů. Vstupuje už do přípravy zakázek, kde kontroluje projekty,

ověřuje statické výpočty, posuzuje technická řešení a optimalizuje konstrukce. Stavbu tak umí zjednodušit i zlevnit. Pomáhá také při zpracování prováděcí dokumentace,

kde se snaží postup stavby upravit i tak, aby maximálně

využila inventární zásoby naší divize i celé firmy.“ Od roku

2009 ztrojnásobil provoz ŽLB počet nabídek, které ročně

zpracovává, a víc než polovinu obratu vytváří na externích zakázkách. Svou konkurenceschopnost potvrzuje

technickým rozvojem – při stavbě Trojského mostu třeba

prokázal, že vlastními silami dokáže provést velmi složité

manipulace s extrémními břemeny. Ovládá i technologii

výstavby konstrukcí pomocí taženého bednění.

Ve spolupráci s kolegy ze společnosti TBG Metrostav

a s prof. Ing. Janem Vítkem, CSc., z centrály nedávno

pracovníci provozu vyzkoušeli i výrobu prefabrikovaných

dílců mostovky pro lávku v Čelákovicích. „Most z prefabrikátů jsme prvně postavili v Chorvatsku u města Stara

Sušica,“ vzpomíná Bc. Tvrz. „Certifikaci na stavbu mostních konstrukcí ze staveništních prefabrikátů dnes máme

i pro Česko a tuto ve světě často používanou technologii

bychom chtěli rozvíjet. Obejdeme se bez stacionární prefabrikárny a díky UHPC, tedy ultravysokopevnostnímu

betonu od TBG Metrostav, umíme třeba pro čelákovickou

lávku vyrobit jen 6 cm tenké díly mostovky, přes niž budou

moci jezdit auta integrovaného záchranného systému.“

Kolegy z provozu mosty a ŽLB divize 5 můžete v současnosti potkat na Trojském mostě či ve stanici metra

Petřiny, kde betonují definitivní ostění, nebo na stavbě

v rakovnickém pivovaru. Připravují také stavbu vysouvaného mostu Křimická na obchvatu Plzně a železobetonových objektů na trase železničního koridoru Bubeneč–Holešovice. „Každá zakázka bez ohledu na velikost

je pro nás důležitá,“ říká Bc. Tvrz a uzavírá: „Stejně jako

ostatní stavaře i nás čekají těžké roky, ale věřím, že jsme

na ně připraveni. Jen bych byl rád, kdybychom dostávali

větší příležitosti na inženýrských a dopravních stavbách

ostatních divizí. Neměli bychom totiž dopustit, aby nám

na zakázkách Metrostavu vyrostla konkurence.“

Divize 9 pokračuje v práci pro hotel Harvey

statistiky cestovního ruchu uvádějí, že návštěvnost

českých lázní v posledních letech roste. proto se společnost CpI hotels rozhodla rozšířit kapacity svého nedávno otevřeného čtyřhvězdičkového spa & Kur Hotelu

Harvey ve Františkových lázních a po dobrých zkušenostech svěřila zakázku týmu Jana Mráze z divize 9.

Stavaři už při ní dokončili hrubou stavbu (foto), jež navazuje na pravou část původního hotelu a má čtyři podlaží

nad obdélníkovým půdorysem o rozměrech 25 x 18,3 m.

Je založena na základové desce a její nosné konstrukce se

odspodu mění z monolitického skeletu ve stěnový systém,

který je v přízemí ze železobetonu a ve vyšších podlažích

zděný. „Oba štíty objektu jsou po celé výšce monolitické,

stejně jako ztužující jádro se schodištěm a výtahem,“ doplňuje stavbyvedoucí divize 9 Ing. Pavel Löbel.

„Brzy budeme mít hotové i hrubé rozvody vytápění,

vzduchotechniky a elektřiny. Provádíme také montáž

kontaktního zateplovacího systému a střešní plášť,“ vypočítává Jan Mráz a dodává, že pro jeho tým bylo zatím

nejnáročnější uzavřít celý objekt na zimu a zprovoznit provizorní vytápění. V dalších týdnech už totiž budou postup

prací do značné míry ovlivňovat klimatické podmínky.

Na závod s časem je však sehraný tým divize 9 připravený. Své schopnosti ostatně prokázal při rekonstrukci

staré budovy hotelu, která trvala jen necelých deset

měsíců. Byla postavena v roce 1916 a původně sloužila

pro rehabilitaci vysloužilých vojáků. Několikrát prošla přestavbami a tým Jana Mráze z karlovarského zastoupení

divize 9 ji v extrémně krátkém termínu proměnil ve čtyřhvězdičkový moderně vybavený hotel s wellness centrem

a balneoprovozy. Právě proto, že investor byl s jeho prací

spokojen, svěřil mu i vybudování nového ubytovacího křídla, které se svým vzhledem architektonicky přizpůsobí

novoklasicistnímu hotelu a navýší jeho kapacitu o 33 dalších pokojů s vlastním sociálním zařízením.

V nové budově tak v částečně zapuštěném přízemí

budou garážová stání a v patrech mimo pokojů i šatny

pro personál a úklidové místnosti. Plochá střecha potom

poskytne prostor pro terasu s barem, kde budou moci

hosté za pěkného počasí relaxovat ještě před zahájením

lázeňské sezony, tedy na začátku května příštího roku.

Mar tina vampulová, foto Josef Husák

1

2

Královéhradecká slavia v rekonstrukci

Jak sportovní fanoušci vědí, slavia není pouze v praze, ale kluby s tímto názvem se nacházejí i v mnoha

dalších městech naší republiky. v Hradci Králové klub

s tímto klasickým slovanským názvem patří k největším nejen v této východočeské metropoli, ale i v celém

okrese. v jeho 11 oddílech je registrována více než

tisícovka členů a jim sloužící venkovní hřiště dnes díky

divizi 9 procházejí rozsáhlou rekonstrukcí.

Slavia Hradec Králové vznikla v roce 1966, ale historie

tohoto sportovního společenství je ještě delší, neboť klub

se zrodil sloučením dvou starších jednot – Slovanu a Žižky. Této historii odpovídá i letité venkovní sportoviště,

které bylo svědkem mnoha a mnoha utkání a svojí kvalitou

již dávno přestalo vyhovovat představám i požadavkům

sportovců. Na některých hřištích už šlo – podle vyjádření

samotných hráčů – dokonce o zdraví.

Přestavba sportoviště, která začala v červnu letošního roku a potrvá do příštího léta, změní celý areál. Místo

dvou fotbalových hřišť – jednoho travnatého a jednoho

škvárového – zde vyrostou hned tři. Dvě travnatá a jedno

s umělým povrchem. Hřiště musí být opravdu kvalitní,

protože bude usilovat o získání atestace Fotbalové asociace ČR, která je podmíněna certifikačním osvědčením

samotné FIFA. Kromě tradičního zázemí a šaten bude

u hřišť také oboustranná tribuna pro několik set diváků.

Vedle fotbalových ploch zde vyroste také nové hřiště

na házenou, včetně tribuny pro 92 diváků, a 7 volejbalových kurtů. Stavbaři dnes mají za sebou demolice

nepotřebných objektů a hlavní terénní úpravy. „Škvára

z původních hřišť měla poměrně vysoký obsah arzenu,

proto jsme museli speciálně řešit její ukládku a to nás

trochu zdrželo. A protože teď dost často prší, měli jsme

i problémy se silně podmáčeným podložím,“ poznamenal

vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan z divize 9.

Dnes má jeho tým hotové vodovodní i kanalizační

rozvody a v současnosti řídí stavbu šaten a objektů pro

údržbu a občerstvení. Poté přijdou na řadu podkladní

vrstvy hřišť spolu s drenážemi a závlahovým systémem.

Na jaře čeká divizi 9 výsadba trávníku a pokládka finálních povrchů umělých hřišť. Rekonstrukce pětihektarového areálu by měla skončit se školním rokem, a tak příští

letní prázdniny už slávisté budou moci trénovat i zápolit

na nových hřištích. Fanoušci si zase přijdou na své při

sledování zápasů ve zmodernizovaných hledištích. Zbývá

jen doufat, že rowdies si sem cestu nenajdou.

Jaroslav růžek

Zakázka divize 6 u Hluboké nad vltavou skončila

tým Miroslava Führera, oblastního ředitele divize 6 pro Jihočeský kraj, dokončil letos v listopadu plavební komoru

v Hluboké nad vltavou. Malým i velkým plavidlům umožní překonávat asi třímetrový rozdíl výšky hladin na zdejším

historickém jezu z roku 1935. stavbu včetně prohrábky dna vodní zdrže Hněvkovice prováděl ve sdružení s firmou sMp CZ.

součástí díla bylo i plovoucí přístaviště pro lodní dopravu, plavební značení a velín celého plavebního stupně.