strana 3
zPrAvoDAjství z Divizí
Kutnohorské zahrady se připravují na jaro
od loňského září řídí v Kutné Hoře tým Ing. Michala
Kaisera z divize 9 přestavbu zpustlých zahrad u bývalé
Jezuitské koleje na městský park. I přes zdržení způsobené neplánovaně rozsáhlými archeologickými výzkumy pomalu balí, protože práce dokončí ještě letos.
až se asi dvouhektarový pozemek příští rok zazelená,
obohatí Kutnou Horu o příjemné místo k odpočinku
s divadelní scénou, vodními kaskádami i vyhlídkovou
terasou na nově obezděném bastionu (foto č. 1).
Na prostranství, které po roce 1626 využívali jezuité
jako zahradu, stálo mezi 14. a 16. stoletím předměstí
nazývané Na Cechu. Archeologové zde proto očekávali
nálezy související se zdejší těžbou a zpracováním stříbra.
Netušili však, jak bohaté budou. Překvapením pro ně bylo
i zjištění, že bastion, o němž se domnívali, že byl navršen
až v 18. století, představuje pozůstatek původní úrovně
terénu. Keramika v zásobních a sídlištních jámách, kterou
při jeho průzkumu odhalili, totiž pocházela už z období asi
3500 let před naším letopočtem z doby bolerázské kultury.
„Bastion byl i v centru našeho zájmu,“ říká Ing. Kaiser a vysvětluje: „Podle požadavku památkářů jsme jej
totiž museli obezdít starými cihlami. Subdodavatel je
zajistil z různých východočeských demolic a často měly
ještě vyražené značky starých cihelen. Přidavači je ručně
očistili a zedníci postaru precizně vyzdili. A práce se jim
povedla. Myslím, že jsme chrámu svaté Barbory vytvořili
hodnotnou protiváhu.“ Součástí projektu byla i výstavba
přírodního divadla a prameniště s vodními kaskádami.
Na vytvoření jejich složitých konstrukcí, zčásti i z vodostavebního betonu, se podíleli betonáři z divize 6. „Při
srovnání jejich přístupu k zakázce s postojem některých
subdodavatelů jsem si připomněl, jak velký je rozdíl mezi
spolehlivostí či systémem práce v Metrostavu a laxností
některých externím firem,“ posteskl si Ing. Kaiser. Stavbu
v Kutné Hoře doplnila i rekonstrukce původní jízdárny, ve
které nově vzniklo 22 krytých parkovacích stání.
To, co však návštěvníci parku ocení nejvíc a v plné kráse uvidí až na jaře, budou sadové úpravy, které zahradníci
provedli podle návrhu architekta Drahoslava Šonského.
Stín v parku nabídnou popínavé rostliny na trelážích
i téměř 90 nově vysazených listnatých stromů a 65 tisů.
Vonět tu pak budou hlavně růže. Zatím si o jejich květech
můžeme jen nechat zdát. I tak je už dnes v Kutné Hoře
vidět kus dobře odvedené práce divize 9 (foto č. 2).
složité železobetony inženýrských staveb
K vnitropodnikovým nosným technologiím, které ovládají pracovníci divize 5, patří i železobetonové konstrukce dopravních staveb a mostů. provoz mosty
a ŽlB, řízený Bc. alexandrem tvrzem, však mimo nich
umí vybudovat i složité konstrukce průmyslových objektů včetně stavebních objektů pro energetiku. v přípravě dovede technicky náročné inženýrské stavby
optimalizovat a při realizaci i flexibilně řídit a provést
vlastními silami s minimem reklamací.
„Po necelých čtyřech letech od založení máme na padesát techniků, kteří mohou pracovat až v pěti projektových týmech, a asi stovku dělníků,“ představuje
provoz Bc. Tvrz a doplňuje: „Snažíme se, aby všichni byli
univerzální, vzájemně zastupitelní a stále si rozšiřovali
znalosti. Naše technická skupina řízená Ing. Robertem
Brožem, Ph.D., spolupracuje se specialisty z centrály
i s odborníky z vysokých škol a vědeckých ústavů. Vstupuje už do přípravy zakázek, kde kontroluje projekty,
ověřuje statické výpočty, posuzuje technická řešení a optimalizuje konstrukce. Stavbu tak umí zjednodušit i zlevnit. Pomáhá také při zpracování prováděcí dokumentace,
kde se snaží postup stavby upravit i tak, aby maximálně
využila inventární zásoby naší divize i celé firmy.“ Od roku
2009 ztrojnásobil provoz ŽLB počet nabídek, které ročně
zpracovává, a víc než polovinu obratu vytváří na externích zakázkách. Svou konkurenceschopnost potvrzuje
technickým rozvojem – při stavbě Trojského mostu třeba
prokázal, že vlastními silami dokáže provést velmi složité
manipulace s extrémními břemeny. Ovládá i technologii
výstavby konstrukcí pomocí taženého bednění.
Ve spolupráci s kolegy ze společnosti TBG Metrostav
a s prof. Ing. Janem Vítkem, CSc., z centrály nedávno
pracovníci provozu vyzkoušeli i výrobu prefabrikovaných
dílců mostovky pro lávku v Čelákovicích. „Most z prefabrikátů jsme prvně postavili v Chorvatsku u města Stara
Sušica,“ vzpomíná Bc. Tvrz. „Certifikaci na stavbu mostních konstrukcí ze staveništních prefabrikátů dnes máme
i pro Česko a tuto ve světě často používanou technologii
bychom chtěli rozvíjet. Obejdeme se bez stacionární prefabrikárny a díky UHPC, tedy ultravysokopevnostnímu
betonu od TBG Metrostav, umíme třeba pro čelákovickou
lávku vyrobit jen 6 cm tenké díly mostovky, přes niž budou
moci jezdit auta integrovaného záchranného systému.“
Kolegy z provozu mosty a ŽLB divize 5 můžete v současnosti potkat na Trojském mostě či ve stanici metra
Petřiny, kde betonují definitivní ostění, nebo na stavbě
v rakovnickém pivovaru. Připravují také stavbu vysouvaného mostu Křimická na obchvatu Plzně a železobetonových objektů na trase železničního koridoru Bubeneč–Holešovice. „Každá zakázka bez ohledu na velikost
je pro nás důležitá,“ říká Bc. Tvrz a uzavírá: „Stejně jako
ostatní stavaře i nás čekají těžké roky, ale věřím, že jsme
na ně připraveni. Jen bych byl rád, kdybychom dostávali
větší příležitosti na inženýrských a dopravních stavbách
ostatních divizí. Neměli bychom totiž dopustit, aby nám
na zakázkách Metrostavu vyrostla konkurence.“
Divize 9 pokračuje v práci pro hotel Harvey
statistiky cestovního ruchu uvádějí, že návštěvnost
českých lázní v posledních letech roste. proto se společnost CpI hotels rozhodla rozšířit kapacity svého nedávno otevřeného čtyřhvězdičkového spa & Kur Hotelu
Harvey ve Františkových lázních a po dobrých zkušenostech svěřila zakázku týmu Jana Mráze z divize 9.
Stavaři už při ní dokončili hrubou stavbu (foto), jež navazuje na pravou část původního hotelu a má čtyři podlaží
nad obdélníkovým půdorysem o rozměrech 25 x 18,3 m.
Je založena na základové desce a její nosné konstrukce se
odspodu mění z monolitického skeletu ve stěnový systém,
který je v přízemí ze železobetonu a ve vyšších podlažích
zděný. „Oba štíty objektu jsou po celé výšce monolitické,
stejně jako ztužující jádro se schodištěm a výtahem,“ doplňuje stavbyvedoucí divize 9 Ing. Pavel Löbel.
„Brzy budeme mít hotové i hrubé rozvody vytápění,
vzduchotechniky a elektřiny. Provádíme také montáž
kontaktního zateplovacího systému a střešní plášť,“ vypočítává Jan Mráz a dodává, že pro jeho tým bylo zatím
nejnáročnější uzavřít celý objekt na zimu a zprovoznit provizorní vytápění. V dalších týdnech už totiž budou postup
prací do značné míry ovlivňovat klimatické podmínky.
Na závod s časem je však sehraný tým divize 9 připravený. Své schopnosti ostatně prokázal při rekonstrukci
staré budovy hotelu, která trvala jen necelých deset
měsíců. Byla postavena v roce 1916 a původně sloužila
pro rehabilitaci vysloužilých vojáků. Několikrát prošla přestavbami a tým Jana Mráze z karlovarského zastoupení
divize 9 ji v extrémně krátkém termínu proměnil ve čtyřhvězdičkový moderně vybavený hotel s wellness centrem
a balneoprovozy. Právě proto, že investor byl s jeho prací
spokojen, svěřil mu i vybudování nového ubytovacího křídla, které se svým vzhledem architektonicky přizpůsobí
novoklasicistnímu hotelu a navýší jeho kapacitu o 33 dalších pokojů s vlastním sociálním zařízením.
V nové budově tak v částečně zapuštěném přízemí
budou garážová stání a v patrech mimo pokojů i šatny
pro personál a úklidové místnosti. Plochá střecha potom
poskytne prostor pro terasu s barem, kde budou moci
hosté za pěkného počasí relaxovat ještě před zahájením
lázeňské sezony, tedy na začátku května příštího roku.
Mar tina vampulová, foto Josef Husák
1
2
Královéhradecká slavia v rekonstrukci
Jak sportovní fanoušci vědí, slavia není pouze v praze, ale kluby s tímto názvem se nacházejí i v mnoha
dalších městech naší republiky. v Hradci Králové klub
s tímto klasickým slovanským názvem patří k největším nejen v této východočeské metropoli, ale i v celém
okrese. v jeho 11 oddílech je registrována více než
tisícovka členů a jim sloužící venkovní hřiště dnes díky
divizi 9 procházejí rozsáhlou rekonstrukcí.
Slavia Hradec Králové vznikla v roce 1966, ale historie
tohoto sportovního společenství je ještě delší, neboť klub
se zrodil sloučením dvou starších jednot – Slovanu a Žižky. Této historii odpovídá i letité venkovní sportoviště,
které bylo svědkem mnoha a mnoha utkání a svojí kvalitou
již dávno přestalo vyhovovat představám i požadavkům
sportovců. Na některých hřištích už šlo – podle vyjádření
samotných hráčů – dokonce o zdraví.
Přestavba sportoviště, která začala v červnu letošního roku a potrvá do příštího léta, změní celý areál. Místo
dvou fotbalových hřišť – jednoho travnatého a jednoho
škvárového – zde vyrostou hned tři. Dvě travnatá a jedno
s umělým povrchem. Hřiště musí být opravdu kvalitní,
protože bude usilovat o získání atestace Fotbalové asociace ČR, která je podmíněna certifikačním osvědčením
samotné FIFA. Kromě tradičního zázemí a šaten bude
u hřišť také oboustranná tribuna pro několik set diváků.
Vedle fotbalových ploch zde vyroste také nové hřiště
na házenou, včetně tribuny pro 92 diváků, a 7 volejbalových kurtů. Stavbaři dnes mají za sebou demolice
nepotřebných objektů a hlavní terénní úpravy. „Škvára
z původních hřišť měla poměrně vysoký obsah arzenu,
proto jsme museli speciálně řešit její ukládku a to nás
trochu zdrželo. A protože teď dost často prší, měli jsme
i problémy se silně podmáčeným podložím,“ poznamenal
vedoucí projektu Ing. Filip Křesťan z divize 9.
Dnes má jeho tým hotové vodovodní i kanalizační
rozvody a v současnosti řídí stavbu šaten a objektů pro
údržbu a občerstvení. Poté přijdou na řadu podkladní
vrstvy hřišť spolu s drenážemi a závlahovým systémem.
Na jaře čeká divizi 9 výsadba trávníku a pokládka finálních povrchů umělých hřišť. Rekonstrukce pětihektarového areálu by měla skončit se školním rokem, a tak příští
letní prázdniny už slávisté budou moci trénovat i zápolit
na nových hřištích. Fanoušci si zase přijdou na své při
sledování zápasů ve zmodernizovaných hledištích. Zbývá
jen doufat, že rowdies si sem cestu nenajdou.
Jaroslav růžek
Zakázka divize 6 u Hluboké nad vltavou skončila
tým Miroslava Führera, oblastního ředitele divize 6 pro Jihočeský kraj, dokončil letos v listopadu plavební komoru
v Hluboké nad vltavou. Malým i velkým plavidlům umožní překonávat asi třímetrový rozdíl výšky hladin na zdejším
historickém jezu z roku 1935. stavbu včetně prohrábky dna vodní zdrže Hněvkovice prováděl ve sdružení s firmou sMp CZ.
součástí díla bylo i plovoucí přístaviště pro lodní dopravu, plavební značení a velín celého plavebního stupně.