strana 2
Zastavení na mostech
PTÁME SE
Hned dvě parní lokomotivy (foto č. 1) mohli 10. listopadu obdivovat milovníci vlaků v Plzni. Posloužily
jako břemena při zatěžovacích zkouškách železničních
mostů, které v rámci modernizace trati Rokycany–Plzeň postavil tým Milana Špičky z divize 5.
Zkoušky vedli odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT
na konstrukcích mostů v přestavěné první traťové koleji.
Dva obři s celkovou hmotností 350 tun – lokomotiva z plzeňského Iron Monument Clubu označená číslem 475.111
a přezdívaná Šlechtična a stroj Českých drah 556.0506
zvaný Štokr (foto č. 2) – se prvně setkali na mostě přes
Úslavu. Po dosud nemodernizované koleji vedle nich projížděly vlaky (foto č. 3) oběma směry. Za stejných podmínek prošly zkouškou i mosty přes Potoční ulici a Hrádecký
potok (foto č. 4) a nad ulicí Mohylová (foto č. 5).
„Nosné konstrukce se při zatěžovacích zkouškách
prohnuly jen asi na 80 % přípustné hodnoty, což představuje dobrý soulad provedeného díla s výpočetními
Bc. Jiřího Ešnera,
vedoucího střediska divize 11
Monitoring objektů Národního muzea v Praze
1
2
3
4
5
modely. Menší průhyb jsme očekávali, protože jsme už
z laboratorních zkoušek firmy SQZ měli potvrzené, že
beton mostovek měl větší pevnost a tuhost, než bylo
požadováno. Podle předběžných závěrů zatěžovacích
zkoušek tedy všechny mosty plně vyhověly požadavkům
a 13. listopadu byly uvedeny do provozu. Do března 2016
se bude jezdit souběžně po nových konstrukcích v koleji
číslo 1 a po starých v koleji číslo 2. Části mostů ve druhé
koleji začneme budovat na jaře a jejich zkoušky proběhnou koncem července 2016,“ uzavřel Ing. Tomáš Wangler,
specialista pro mosty a železniční stavby z divize 5.
Metrostav_21_2015.indd 2
Součástí rekonstrukce Národního muzea (NM), kterou
provádí sdružení firem Metrostav, IMOS Brno a Průmstav a vede ředitel výstavby Jan Kučera z divize 9 Metrostavu, bude i výstavba podzemní spojovací chodby
mezi historickou budovou a novým muzejním objektem, v němž původně sídlilo Federální shromáždění
ČSSR a později rozhlasová stanice Svobodná Evropa.
Monitoring náročné stavební akce provádí firma CCE
Praha ze Skupiny Metrostav ve spolupráci s ČVUT
v Praze a společností ALIMEX.
Nová podzemní chodba musí podejít část historické
budovy NM a překonat dopravně vytíženou Vinohradskou třídu s množstvím inženýrských sítí. Povede také
blízko tunelů a stanic metra linek C a A v horninovém
prostředí s velmi složitými geologickými podmínkami. To
vše dohromady bude klást enormní nároky na provádění
stavebních prací a technologie jednotlivých činností nesmí v žádném případě ohrozit stabilitu dotčených objektů.
Realizační tým proto věnuje velkou pozornost systematickému sledování důsledků své činnosti.
Monitoring stavby proběhne ve dvou fázích. V první budou technici klasickými geodetickými metodami
a s pomocí elektronických dvouosých inklinometrů sledovat neměnnost prostorové polohy objektů. Ve druhé fázi
proběhne měření vibrací a otřesů pomocí elektronických
akcelerometrů. Veškerá kontinuálně pořízená data budou
prostřednictvím Wi-Fi sítě přenášena do centrálního počítače a vyhodnocována pomocí speciálně vyvinutého
SW. Výslednou informaci budou mít vybraní pracovníci
k dispozici na internetu, popřípadě na mobilním telefonu.
Velkou pozornost stavbaři musí věnovat 130 let staré
kostře plejtváka myšoka – unikátnímu exponátu, který
kvůli věku, ale hlavně délce 22,5 m a váze přes čtyři tuny
nemohl historickou budovu opustit a zůstal zavěšený
pod stropem velkého sálu savců. Společnost CCE Praha
kostru plejtváka nasnímala z pěti míst pomocí jednoho
z nejmodernějších skenerů na světě a vytvořila přesný 3D
model (obr.), který bude sloužit ke kontrole polohy kostí
velryby a také k vyprojektování speciální klimatizované
schrány na jejich ochranu po dobu rekonstrukce. Vliv
stavby na kostru bude navíc monitorovat akcelerometr
osazený na nosné konstrukci schrány.
Navržený monitorovací systém rekonstrukce NM využívá nejmodernější elektronické metody pořizování dat
a ve spojení se speciálně vyvinutým softwarem tvoří
unikátní technologii, která v takovéto komplexnosti nebyla
dosud v České republice použita.
Ing. Jaroslav Pohan, model CCE Praha
Plejtvák myšok je po plejtvákovi obrovském druhý
největší žijící tvor na světě. Dosahuje délky téměř 27 m
a hmotnosti až 75 tun. Kostra v Národním muzeu patřila
nadprůměrně velké samici, kterou rozbouřené moře
vyvrhlo v listopadu 1885 na pobřeží ostrova Lyngoy
poblíž Bergenu v jižním Norsku. Pro NM kostru zakoupil
za 2500 zlatých Antonín Frič, jenž na ni s bratrem
Václavem uspořádal sbírku mezi pražskými měšťany.
Ještě půlstoletí po její instalaci z kostry odkapával tuk.
Velká stavební jáma pro výzkumné středisko
Dceřiná společnost Metrostavu firma BeMo Tunnelling
(BeMo) založila počátkem roku 2014 středisko speciálního zakládání. Jeho zaměstnanci ze začátku působili
nejvíc na projektu lehkého metra v Karlsruhe (fota),
kde se pracovně sblížili s kolegy ze společnosti Zakládání staveb, která rovněž patří do Skupiny Metrostav.
V minulých týdnech podepsali zástupci obou firem
dohodu o dlouhodobé spolupráci na německém trhu.
Firmy už společně uspěly v několika soutěžích na práce speciálního zakládání v Německu, obzvláště pak v Berlíně, kde středisko speciálního zakládání BeMo oficiálně
sídlí. Jednou z takových zakázek je i provedení stavební
jámy pro Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin,
jež zamýšlí v areálu Humboldtovy univerzity v Berlíně
postavit výzkumné středisko molekulárního lékařství.
Firma BeMo zde zahájila práce v únoru 2015. Stavební
jámu s rozlohou 2000 m² musí zajistit v jedné úrovni kotvenými podzemními stěnami a těsnicí deskou zhotovenou
za pomoci tryskové injektáže. A právě výstavbu podzemních stěn BeMo letos na jaře upravilo ve spolupráci
s českými kolegy. Podle jejich návrhu se vedení stavby
rozhodlo provést odvoz výkopu z jámy ne kolovými nakla-
1
dači, ale nákladními vozidly. Bylo tak možné bez velkých
nákladů udržet pracovní plochu upravenou, což usnadnilo
a rovněž bezpečným způsobem urychlilo další práce.
Vzhledem k tomu, že se ve stavební jámě později
vyskytla stará kontaminace ropnými uhlovodíky, musela
v ní po celé léto probíhat výměna kontaminované zeminy
za novou. Provádění těsnicí desky dna jámy za pomoci
tryskové injektáže bylo možné zahájit teprve v polovině
října, a to opět ve spolupráci s kolegy ze Zakládání staveb.
Robert Dostál, foto archiv BeMo
Akciová společnost Zakládání staveb má dlouholetou
tradici a zkušenosti v oboru speciálního zakládání pro
všechny druhy staveb, zabývá se i sanacemi sesuvných
území. V poslední době spolupracuje s Metrostavem
třeba na modernizaci železnice v úseku Plzeň–Rokycany a na výstavbě řady vodních děl. Prosadila se
však i v zahraničí. Nedávno založila stanici a tunel
nového nádraží v polské Lodži a podílela se na založení
přístavních mol trajektového přístavu v Zadaru.
2
Strojař Jiří Ešner nastoupil do Metrostavu ještě při
studiu v roce 2007. O čtyři léta později, když Metrostav
centralizoval správu majetku, přešel z divize 6 do nového střediska střední a drobné mechanizace divize 11
v Horních Počernicích. Dnes jej třetím rokem řídí.
Vaše středisko působí jako interní půjčovna celé společnosti Metrostav. Můžete přiblížit, co nabízíte?
Máme na 2200 strojů, z nichž asi 500 jsme od špičkových
dodavatelů nakoupili v posledních dvou letech. Dodáváme
je na stavby Metrostavu i s kompletním příslušenstvím,
aby mohly začít pracovat ihned po zapojení. Při poruše
garantujeme okamžitou výměnu zapůjčené mechanizace.
Prodáváme a rozvážíme spotřební materiál ke strojům,
například různé kotouče či vrtáky. Doprava je po Praze
a ve Středočeském kraji zdarma, v dalších regionech podle ceníku. Abychom kolegům na stavbách uspořili peníze
i čas, zprovoznili jsme v květnu přehledný elektronický
katalog na adrese mechanizace.metrostav.cz. Je přístupný i z veřejného internetu a také uzpůsobený mobilním telefonům. Obsahuje všechna technická data strojů,
takže si stavbyvedoucí může rychle zjistit například jejich
parametry. Brzy umožní i přímé objednávání.
Chcete středisko posílit. Proč?
Zatím je nás devět a máme tolik práce, že nám nezbývá
čas na plánovaná vylepšení. Musíme pomoci dispečerovi,
který přijímá všechny požadavky, vyřizuje jednoduché
úkoly a ty ostatní předává k řešení třem technikům. Dva
skladníci připravují stroje a starají se o údržbu a opravy.
Také řidič nestíhá. Posílením dispečinku a dopravy bych
chtěl uvolnit ruce technikům, aby jeden z nich mohl jezdit
na stavby nejen tehdy, když pro ně navrhuje potřebné
stroje. Chceme vylepšit komunikaci se stavbyvedoucími
ve všech krajích, abychom znali jejich plány a měli lepší
zpětnou vazbu. Stále se totiž objevují nové materiály a postupy, které vyžadují jiné nebo modernější stroje, a my
chceme půjčovnu přizpůsobit požadavkům Metrostavu
co nejlépe. Proto musíme vědět, co používá a potřebuje.
Půjčovna v Praze se vyplatí i stavbám v krajích?
U krátkodobých výpůjček na pár dní ne. My ale spolupracujeme s vybranými externími půjčovnami, třeba s Boels
či Ramirent, a ty mají pobočky po celé ČR. Uzavřeli jsme
s nimi rámcové smlouvy, které garantují nejen zápůjčku
kvalitního zboží a jeho servis, ale poskytují i právní jistotu
a hlavně nižší ceny díky množstevní slevě. Půjčovné fakturují nám a my jej zdarma přefakturováváme na stavby.
Naše přidaná hodnota je přitom bezplatná. Pokud je zápůjčka nad 15–30 dní, pošleme stavbyvedoucím obratem
po zavolání na call linku naši nabídku včetně cestovného
a ceny nasmlouvaných půjčoven z jejich kraje. Mohou
si tak rychle vybrat a nemusejí ztrácet čas výběrovým
řízením. Při výpůjčce kolem 30 dnů jsme v celé republice
i s dopravou levnější než konkurence, to máme ověřené.
Jak toho dosahujete?
Jako interní půjčovna pracujeme za režii. Nepotřebujeme
právníky, pokladnu a neřešíme vymáhání dluhů. Cenu tvoříme dle nákladů a porovnáváme ji s konkurencí. Už čtvrtý
rok jsme plošně – u asi 80 % strojů – v Česku nejlevnější.
Půjčujete stroje jen na stavby Metrostavu?
Máme smlouvy s několika subdodavateli Metrostavu, externí výpůjčky u nás ale tvoří jen asi 5 %. Půjčujeme však
i firemním zaměstnancům, a to levně a bez složení zálohy.
Nabízíme jim veškerou mechanizaci a navíc i autopříslušenství a zahradní techniku včetně párty stanů.
Máte nebo chystáte nějaké novinky?
Novinkou jsou inspekční kamery, nádrže na pohonné
hmoty s výdejní stanicí a hutnicí desky s ekonomizérem.
V příštím roce chceme nabídku služeb rozšířit o jádrové
vrtání s obsluhou. Obsluhujeme už dnes kvalitní půjčovnu
s dobře nastaveným systémem práce podle našich představ. Jsme funkční tým, který má chuť pomáhat, stavbám
hledat nejvhodnější řešení a Metrostavu šetřit peníze.
Máme rádi nejen stroje, ale i lidi, a to je podmínka dobré
služby i předpoklad jejího stálého zlepšování.
27.11.15 12:48