Spolu s tuneláři slavili
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
v Norsku
i místní na
obyvatelé
1. prosince 2015 / 21 / XXVII
více v článku na str. 3
Ptáme se: Bc. Jiřího Ešnera,
vedoucího střediska divize 11 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
I spalovna se chce líbit
Monitoring objektů Národního muzea
v Praze provádí CCE Praha str. 2
Obchvat Hroznětína zlepšil dopravu
a klid ve městě str. 3
Norský tunel Joberg razí tým divize 5
vedený Ing. Ivanem Pirščem str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Změny ve Skupině Metrostav
Od 1. prosince 2015 se novým mluvčím Metrostavu
stal Ing. Vojtěch Kostiha, MBA. Na pozici vystřídal
Ing. Františka Poláka, kterému patří poděkování na
čtvrté straně těchto novin. Novým obchodním ředitelem
Metrostavu Slovakia je Ing. Peter Emmer.
Silnice v Zásadě
Rekonstrukci silnic III. třídy
v městysi Zásada dokončil
tým Ing. Jana Müllera
z divize 8 přesně podle
plánu – 7. listopadu. Více než
pětiměsíční práci stavbařů
ocenili pozvaní hosté v čele
s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou o pět dní
později, když v Zásadě přestřihli symbolickou pásku.
Dálniční a silniční rekordy divize 4
Středisko asfaltových vozovek divize 4 vedené Rostislavem
Kameníkem překročilo na začátku listopadu metu 60 tisíc
tun položených asfaltových směsí. Jejich kolegové ze
střediska betonových vozovek, které řídí Ing. Jan Růžička,
dosáhli ve stejných dnech při rekonstrukci dálnice D2
u Hustopečí dvojnásobný mezník – v jejich případě šlo
o 120 000 m² položeného cementobetonového krytu.
Příspěvek k čistotě
V rámci projektu Zlepšení
vodohospodářské
infrastruktury města Nejdek
vybudoval tým Radka
Kučery z karlovarského
zastoupení divize 9 novou
městskou čistírnu odpadních
vod s kapacitou 8150 ekvivalentních obyvatel. Po roce
výstavby byla vloni 15. října spuštěna do zkušebního
provozu, který letos ke stejnému datu úspěšně skončil.
Zakončení celého projektu, v němž ostatní účastníci
sdružení vystavěli a rekonstruovali kanalizaci a vodovod,
proběhlo 6. listopadu. Zúčastnil se jej i oblastní ředitel
divize 9 Ing. Petr Čermoch (foto druhý zprava).
Pro bezpečnost a pohodlí sportovců
S novým typem průmyslových staveb se podrobně seznámil tým Pavla Zezuláka z plzeňské oblasti divize 1,
který v subdodávce pro společnost ČKD PRAHA DIZ
řídil práce na stavbě Závodu na energetické využití
odpadu (ZEVO) Chotíkov. „Získali jsme bohaté zkušenosti s výstavbou velkého technologického celku
pro spalování odpadu a čištění spalin. Rádi bychom je
využili při dalších zakázkách,“ říká vedoucí projektu.
Na zajímavém a náročném díle s divizí 1 spolupracovali z Metrostavu i betonáři divize 6 a oceláři divize 3.
Nesládek zaoblením stěn a střechy, materiálovým i barevným rozčleněním fasády a hyperboloidním pláštěm 80 m
vysokého komína (titulní foto).
Nosné prvky stavebních objektů tvoří monolitické železobetony, které provedli betonáři divize 6 vedení Petrem
Hanzlíkem, a ocelové konstrukce (foto č. 2), jejichž celková hmotnost dosáhla u monobloku 2000 tun a dostali je
za úkol vyrobit, dodat a namontovat oceláři z divize 3. Zajímavé byly zejména nosné prvky pro střechu, která měla
výškově i půdorysně proměnnou geometrii, aby vytvořila
Metrostav provádí kromě významných staveb i řadu
drobnějších, na které se v novinách ne vždy najde místo.
Patří mezi ně třeba oprava havarijního stavu tělocvičny
Gymnázia Postupická v Praze 4. Novou střechu a sportovní
podlahu se souvisejícími pracemi zde provede divize 9.
Tým Ing. Libora Zemana převzal staveniště 10. listopadu,
ukončení prací je naplánováno na 11. března příštího roku.
Ceny ČEEP 2014
Cenu Český energetický
a ekologický projekt
(ČEEP) roku 2014 získaly
11. listopadu ve 13. ročníku
celostátní soutěže malá
vodní elektrárna a rybí
přechod v Roudnici nad
Labem, na jejichž výstavbě se ve sdružení významně
podílela divize 6, a Univerzitní centrum energeticky
efektivních budov v Buštěhradě, jehož stavbu řídila
divize 9. V kategorii Projekty zvítězil energeticky pasivní
soubor Park Hloubětín, který právě buduje divize 6.
Půjčovna mechanizace Metrostavu
změnila telefonní číslo.
Nová call linka 844 777 777
je v provozu nepřetržitě
24 hodin denně po celý rok.
Metrostav_21_2015.indd 1
1
ZEVO Chotíkov je spalovna směsného komunálního
odpadu, v níž už brzy bude 55 zaměstnanců ve čtyřech
směnách zpracovávat na 95 tisíc tun odpadu ročně.
Energii horkých spalin zde pomocí nejmodernějších technologií přemění v páru, kterou využijí ke kombinované
výrobě elektrické energie a horké vody pro síť centrálního zásobování teplem. Společnost Plzeňská teplárenská
nechala závod vybudovat severozápadně od Plzně u obce
Chotíkov v prostoru provozované skládky.
„Na stavbu jsme nastoupili vloni v červnu a měli jsme
na starost provedení železobetonových a ocelových konstrukcí všech stavebních objektů a výstavbu samostatně
stojící čerpací stanice vody s vodojemem (foto č. 1),“ říká
Pavel Zezulák. Mimo budovy vah a vrátnice tvoří další
objekty ZEVO kompaktní celek s obestavěným prostorem
zhruba 145 x 48 x 47 m, který se tvarově i prostorově podřizuje požadavkům technologií a provozu. Tento účelný
průmyslový monoblok oživil akademický architekt Petr
2
konkávní a konvexní křivky střešní roviny.
„Do výroby ocelových konstrukcí se kromě našeho
provozu v Horních Počernicích zapojilo ještě devět jiných
firem. Montáž prováděli naši zaměstnanci spolu se dvěma
subdodavateli souběžně pomocí tří věžových a pěti mobilních jeřábů. Museli se přizpůsobovat nejen nedostatku
skladovacích prostor, ale hlavně montáži technologických
celků a zařízení. Tato koordinace byla ze zakázky Metrostavu nejsložitější,“ popisuje vedoucí projektu ocelových
konstrukcí Ing. Josef Bednář z divize 3. Vzhledem k velkému rozsahu změn i dodatečným požadavkům investora
pokračovaly dodávky oceli až do konce letošního října.
Dnes probíhají v ZEVO dokončovací práce a začínají
zkoušky zařízení a technologií. Metrostav své aktivity
v Chotíkově ukončí v závěru roku 2015, na jaře čeká
spalovnu zkušební provoz. Jak bude fungovat, se můžete
podívat na www.spalovna.info, kde je názorná animace.
TNS – kvalitně a včas
„Betonové konstrukce jsme provedli v souladu s normou, splnili jsme všechny termíny a dílo odevzdali bez
vad a nedodělků,“ říká o svých nedávno dokončených
stavbách Ing. Vlastimil Jurů z divize 8. Kdyby stavěl
dům, nebylo by to nic mimořádného. On ale prováděl
rekonstrukci dvou trakčních napájecích stanic (TNS),
se kterými ještě Metrostav neměl zkušenosti.
Do speciálního segmentu železničních energetických
staveb se divizi 8 podařilo proniknout vloni na jaře. Demolici starých a výstavbu nových základů a záchytných jímek
venkovního stání transformátorů měníren v Říkovicích
(foto) a Střelné na místě řídil stavbyvedoucí Jiří Witassek
– v subdodávce pro přerovskou společnost SIGNALBAU.
Vzhledem k těsné provázanosti s prováděním technologií a s nutností zachovat TNS v nepřetržitém provozu
i během stavby byly obě zakázky rozloženy do dvou etap.
Speciálně proškolení pracovníci při nich museli dodržovat
přísné bezpečnostní předpisy – kvůli rozvodům vysokého napětí i proto, že pracovali na železnici. Ing. Jurů měl
vloni obavy, jak betonáže převážně venkovních konstrukcí
ovlivní nadcházející zima. Počasí ale betonářům přálo
i ve Střelné, kde se obvykle sníh drží až do března.
I když divize 8 takovýto typ zakázky řídila poprvé,
perex článku prozradil, jak dílo dopadlo. Do budoucnosti
už závisí na obchodnících, jak dobré reference z nově
ovládnuté oblasti stavebnictví v Metrostavu zužitkují.
–red–, foto archiv stavby
–red–, foto archiv plzeňské oblasti divize 1
27.11.15 12:48