Spolu s tuneláři slavili

xxxx

více

ve fotoreportáži

str. 4

v Norsku

i místní na

obyvatelé

1. prosince 2015 / 21 / XXVII

více v článku na str. 3

Ptáme se: Bc. Jiřího Ešnera,

vedoucího střediska divize 11 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

I spalovna se chce líbit

Monitoring objektů Národního muzea

v Praze provádí CCE Praha str. 2

Obchvat Hroznětína zlepšil dopravu

a klid ve městě str. 3

Norský tunel Joberg razí tým divize 5

vedený Ing. Ivanem Pirščem str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Změny ve Skupině Metrostav

Od 1. prosince 2015 se novým mluvčím Metrostavu

stal Ing. Vojtěch Kostiha, MBA. Na pozici vystřídal

Ing. Františka Poláka, kterému patří poděkování na

čtvrté straně těchto novin. Novým obchodním ředitelem

Metrostavu Slovakia je Ing. Peter Emmer.

Silnice v Zásadě

Rekonstrukci silnic III. třídy

v městysi Zásada dokončil

tým Ing. Jana Müllera

z divize 8 přesně podle

plánu – 7. listopadu. Více než

pětiměsíční práci stavbařů

ocenili pozvaní hosté v čele

s hejtmanem Libereckého kraje Martinem Půtou o pět dní

později, když v Zásadě přestřihli symbolickou pásku.

Dálniční a silniční rekordy divize 4

Středisko asfaltových vozovek divize 4 vedené Rostislavem

Kameníkem překročilo na začátku listopadu metu 60 tisíc

tun položených asfaltových směsí. Jejich kolegové ze

střediska betonových vozovek, které řídí Ing. Jan Růžička,

dosáhli ve stejných dnech při rekonstrukci dálnice D2

u Hustopečí dvojnásobný mezník – v jejich případě šlo

o 120 000 m² položeného cementobetonového krytu.

Příspěvek k čistotě

V rámci projektu Zlepšení

vodohospodářské

infrastruktury města Nejdek

vybudoval tým Radka

Kučery z karlovarského

zastoupení divize 9 novou

městskou čistírnu odpadních

vod s kapacitou 8150 ekvivalentních obyvatel. Po roce

výstavby byla vloni 15. října spuštěna do zkušebního

provozu, který letos ke stejnému datu úspěšně skončil.

Zakončení celého projektu, v němž ostatní účastníci

sdružení vystavěli a rekonstruovali kanalizaci a vodovod,

proběhlo 6. listopadu. Zúčastnil se jej i oblastní ředitel

divize 9 Ing. Petr Čermoch (foto druhý zprava).

Pro bezpečnost a pohodlí sportovců

S novým typem průmyslových staveb se podrobně seznámil tým Pavla Zezuláka z plzeňské oblasti divize 1,

který v subdodávce pro společnost ČKD PRAHA DIZ

řídil práce na stavbě Závodu na energetické využití

odpadu (ZEVO) Chotíkov. „Získali jsme bohaté zkušenosti s výstavbou velkého technologického celku

pro spalování odpadu a čištění spalin. Rádi bychom je

využili při dalších zakázkách,“ říká vedoucí projektu.

Na zajímavém a náročném díle s divizí 1 spolupracovali z Metrostavu i betonáři divize 6 a oceláři divize 3.

Nesládek zaoblením stěn a střechy, materiálovým i barevným rozčleněním fasády a hyperboloidním pláštěm 80 m

vysokého komína (titulní foto).

Nosné prvky stavebních objektů tvoří monolitické železobetony, které provedli betonáři divize 6 vedení Petrem

Hanzlíkem, a ocelové konstrukce (foto č. 2), jejichž celková hmotnost dosáhla u monobloku 2000 tun a dostali je

za úkol vyrobit, dodat a namontovat oceláři z divize 3. Zajímavé byly zejména nosné prvky pro střechu, která měla

výškově i půdorysně proměnnou geometrii, aby vytvořila

Metrostav provádí kromě významných staveb i řadu

drobnějších, na které se v novinách ne vždy najde místo.

Patří mezi ně třeba oprava havarijního stavu tělocvičny

Gymnázia Postupická v Praze 4. Novou střechu a sportovní

podlahu se souvisejícími pracemi zde provede divize 9.

Tým Ing. Libora Zemana převzal staveniště 10. listopadu,

ukončení prací je naplánováno na 11. března příštího roku.

Ceny ČEEP 2014

Cenu Český energetický

a ekologický projekt

(ČEEP) roku 2014 získaly

11. listopadu ve 13. ročníku

celostátní soutěže malá

vodní elektrárna a rybí

přechod v Roudnici nad

Labem, na jejichž výstavbě se ve sdružení významně

podílela divize 6, a Univerzitní centrum energeticky

efektivních budov v Buštěhradě, jehož stavbu řídila

divize 9. V kategorii Projekty zvítězil energeticky pasivní

soubor Park Hloubětín, který právě buduje divize 6.

Půjčovna mechanizace Metrostavu

změnila telefonní číslo.

Nová call linka 844 777 777

je v provozu nepřetržitě

24 hodin denně po celý rok.

Metrostav_21_2015.indd 1

1

ZEVO Chotíkov je spalovna směsného komunálního

odpadu, v níž už brzy bude 55 zaměstnanců ve čtyřech

směnách zpracovávat na 95 tisíc tun odpadu ročně.

Energii horkých spalin zde pomocí nejmodernějších technologií přemění v páru, kterou využijí ke kombinované

výrobě elektrické energie a horké vody pro síť centrálního zásobování teplem. Společnost Plzeňská teplárenská

nechala závod vybudovat severozápadně od Plzně u obce

Chotíkov v prostoru provozované skládky.

„Na stavbu jsme nastoupili vloni v červnu a měli jsme

na starost provedení železobetonových a ocelových konstrukcí všech stavebních objektů a výstavbu samostatně

stojící čerpací stanice vody s vodojemem (foto č. 1),“ říká

Pavel Zezulák. Mimo budovy vah a vrátnice tvoří další

objekty ZEVO kompaktní celek s obestavěným prostorem

zhruba 145 x 48 x 47 m, který se tvarově i prostorově podřizuje požadavkům technologií a provozu. Tento účelný

průmyslový monoblok oživil akademický architekt Petr

2

konkávní a konvexní křivky střešní roviny.

„Do výroby ocelových konstrukcí se kromě našeho

provozu v Horních Počernicích zapojilo ještě devět jiných

firem. Montáž prováděli naši zaměstnanci spolu se dvěma

subdodavateli souběžně pomocí tří věžových a pěti mobilních jeřábů. Museli se přizpůsobovat nejen nedostatku

skladovacích prostor, ale hlavně montáži technologických

celků a zařízení. Tato koordinace byla ze zakázky Metrostavu nejsložitější,“ popisuje vedoucí projektu ocelových

konstrukcí Ing. Josef Bednář z divize 3. Vzhledem k velkému rozsahu změn i dodatečným požadavkům investora

pokračovaly dodávky oceli až do konce letošního října.

Dnes probíhají v ZEVO dokončovací práce a začínají

zkoušky zařízení a technologií. Metrostav své aktivity

v Chotíkově ukončí v závěru roku 2015, na jaře čeká

spalovnu zkušební provoz. Jak bude fungovat, se můžete

podívat na www.spalovna.info, kde je názorná animace.

TNS – kvalitně a včas

„Betonové konstrukce jsme provedli v souladu s normou, splnili jsme všechny termíny a dílo odevzdali bez

vad a nedodělků,“ říká o svých nedávno dokončených

stavbách Ing. Vlastimil Jurů z divize 8. Kdyby stavěl

dům, nebylo by to nic mimořádného. On ale prováděl

rekonstrukci dvou trakčních napájecích stanic (TNS),

se kterými ještě Metrostav neměl zkušenosti.

Do speciálního segmentu železničních energetických

staveb se divizi 8 podařilo proniknout vloni na jaře. Demolici starých a výstavbu nových základů a záchytných jímek

venkovního stání transformátorů měníren v Říkovicích

(foto) a Střelné na místě řídil stavbyvedoucí Jiří Witassek

– v subdodávce pro přerovskou společnost SIGNALBAU.

Vzhledem k těsné provázanosti s prováděním technologií a s nutností zachovat TNS v nepřetržitém provozu

i během stavby byly obě zakázky rozloženy do dvou etap.

Speciálně proškolení pracovníci při nich museli dodržovat

přísné bezpečnostní předpisy – kvůli rozvodům vysokého napětí i proto, že pracovali na železnici. Ing. Jurů měl

vloni obavy, jak betonáže převážně venkovních konstrukcí

ovlivní nadcházející zima. Počasí ale betonářům přálo

i ve Střelné, kde se obvykle sníh drží až do března.

I když divize 8 takovýto typ zakázky řídila poprvé,

perex článku prozradil, jak dílo dopadlo. Do budoucnosti

už závisí na obchodnících, jak dobré reference z nově

ovládnuté oblasti stavebnictví v Metrostavu zužitkují.

–red–, foto archiv stavby

–red–, foto archiv plzeňské oblasti divize 1

27.11.15 12:48