strana 2
Od jedné do osmdesáti
PTÁME SE
Při 21. akci Daruj krev s Metrostavem odebrali 11. listopadu zdravotníci z ÚVN opět víc než 21 litrů krve,
a to nejen od zaměstnanců naší společnosti, ale pustili
žilou i pár kolegům z Metrostavu Facility a jednomu
ze Subterry. Poděkování patří samozřejmě všem, kdo
k odběru přišli! Některé z nich chceme představit.
Jan Kohout, řidič divize 6, Zlatý kříž ČČK 3. třídy:
„Poprvé jsem šel k odběru na vojně, po pravdě řečeno
proto, abych se z ní ulil. Když jsem pak nastoupil do Metrostavu, připojil jsem se k jeho partě a začal dávat krev
s ní. Teď už to bylo po osmdesáté a doufám, že dohoním
stovku, protože mě těší, když mohu někomu pomoci. Mám
na to deset let, než mi vyprší věk. To bych měl stihnout.“
Ing. Petra Brodíková, ved. útvaru divize 6, Krůpěj krve:
„Darovat krev jsem chtěla už několikrát, vždycky mě ale
do toho něco přišlo. Teď jsem si však dala pozor, protože
patřím do divizního týmu Doběhnout a přežít. Kromě toho,
že chodíme běhat, jsou podmínkou členství i aktivity z oblasti společenské odpovědnosti. Tak jsem si vybrala darování krve a nic to nebylo, cítím se stále dobře i po odběru.“
Ing. Veronika Přistoupilová, úsek VN divize 8, 7. odběr:
„Krev jsem začala dávat až s Metrostavem, protože to bylo
nejjednodušší. A pravý důvod? Myslím si, že každý by měl
dělat něco užitečného. A já s odběry nemám problém, jen
jsem odpoledne trošku unavenější a je mi víc zima.“
Ing. František Mach, vedoucí útvaru z centrály, Stříbrná medaile prof. Jana Janského, 25. odběr:
„S dárcovstvím krve jsem začal u svého prvního zaměstnavatele a od nástupu k Metrostavu se v něm snažím
pokračovat. Sám jsem transfuzi nikdy nepotřeboval, ale
manželka ano. A i to podpořilo rozhodnutí, proč krev dávám. Mimoto mám vyšší tlak a po odběru je mi vždy lépe.“
Lidé, kteří dávají krev s Metrostavem, jsou různí,
a přece mají mnoho společného – přijdou na jaře zase.
Metrostav_21_2016.indd 2
Ing. Zdeňka Ludvíka,
vedoucího projektu z divize 4
Tuneláři divize 5 a Doprastavu prorazili 3. listopadu jižní tubus tunelu Žilina na rozestavěné slovenské dálnici D1.
Další informace o náročné stavbě, kterou řídí tým Ing. Andreje Korby (foto), přineseme v příštím čísle novin.
Novela zákona o trestní odpovědnosti firem
Zákon č. 418/2011 Sb. o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (dále jen TOPOZ) nabyl
účinnosti 1. ledna 2012. Do života firem vnesl nečekaně tvrdou realitu, s níž se na vlastní kůži potýkáme.
A nejsme sami. Do července 2016 bylo zahájeno trestní
stíhání vůči více než 600 právnickým osobám.
Právnická osoba může podle tohoto zákona odpovídat
za 83 trestných činů. Okruh osob z řad i vně právnické
osoby, jejichž jednání zákon přičítá k její tíži, je velmi široký a většinově přičítaný automaticky, tedy bez možnosti,
aby se právnická osoba z trestní odpovědnosti vyvinila.
Novelu TOPOZ přinesl zákon č. 183/2016 Sb. Jedná
se již v pořadí o šestou změnu zákona, tato je však nejvýznamnější. Ve Sbírce zákonů byl novelizační zákon vyhlášen 13. června 2016 a účinnosti nabývá 1. prosince 2016.
Od tohoto dne bude TOPOZ platit ve znění novely, jak je
dále předestřeno.
Novela TOPOZ přináší tři zásadní změny:
novou definici okruhu trestných činů, za které
může být právnická osoba trestně odpovědná,
zpřísnění účinné lítosti,
doplnění trestní odpovědnosti právnické osoby
o možnost liberace.
Nově se budou právnické osoby moci dopustit mnohem většího spektra trestných činů, než tomu bylo dosud.
Namísto dosavadního tzv. taxativního výčtu trestných činů, za které může být právnická osoba trestně odpovědná,
nová úprava využívá tzv. negativní výčet, kdy se na právnické osoby uplatní zásadně všechny trestné činy upravené ve zvláštní části trestního zákoníku vyjma výslovně
vyloučených a dále uvedených trestných činů, kterých se
právnická osoba ze své povahy nemůže dopustit. Sem
patří například trestné činy zabití, vraždy novorozeného
dítěte matkou, rvačky, vlastizrady, opilství apod.
Od 1. prosince 2016 tak bude právnická osoba odpovědná za více než 220 trestných činů uvedených v trestním zákoníku, a to vč. nedbalostních, jako je např. ublížení
na zdraví nebo obecné ohrožení.
Úprava v důvodech účinné lítosti
Novela zákona přinesla změnu a rovněž zpřísnění v úpravě
institutu takzvané účinné lítosti, tedy v důvodech, pro které trestní odpovědnost právnické osoby zaniká. Po 1. prosinci 2016 nezanikne, spáchala-li právnická osoba trestný
čin pletich v insolvenčním řízení, porušení předpisů
o pravidlech hospodářské soutěže (podplácení), pletich
či zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné
soutěži a veřejné dražbě, přijetí úplatku, podplacení nebo
nepřímého úplatkářství. A to i přesto, že dobrovolně upustí od dalšího protiprávního jednání a odstraní nebezpečí,
které z jednání hrozilo, či škodlivý následek z jednání
napraví nebo včas učiní oznámení policii nebo státnímu
zástupci, aby ti mohli protiprávnímu jednání nebo škodlivému následku z tohoto jednání zabránit.
Vedle zpřísnění přináší novela i pozitivní změny
Novela TOPOZ zpřesňuje vznik trestní odpovědnosti právnické osoby tak, že tato vzniká na základě přičtení protiprávního činu spáchaného v zájmu právnické osoby nebo
v rámci její činnosti, pokud tak jednal:
1 statutární orgán či jeho člen či jiná osoba ve
vedoucím postavení v rámci firmy, která je
oprávněná jménem nebo za firmu jednat,
2 osoba ve vedoucím postavení v rámci právnické
osoby, která u ní vykonává řídicí nebo kontrolní
činnost, i když není osobou uvedenou výše,
3 ten, kdo vykonává rozhodující vliv na řízení
právnické osoby, jestliže jeho jednání bylo alespoň
jednou z podmínek vzniku následku zakládajícího
trestní odpovědnost právnické osoby,
4 zaměstnanec či osoba v obdobném postavení
při plnění pracovních úkolů, i když není osobou
uvedenou výše.
Aktuálně podle TOPOZ se může firma vyvinit z trestní
odpovědnosti pouze u jedné kategorie jednajících osob,
a to v případě zaměstnance nebo osoby v obdobném postavení, jak je uvedeno ad (4), a to za podmínky, že orgány
právnické osoby nebo osoby uvedené ad (1–3) provedly
taková opatření, která měly provést podle jiného právního
předpisu, nebo která po nich lze spravedlivě požadovat.
Zejména když provedly povinnou nebo potřebnou kontrolu nad činností zaměstnanců nebo jiných osob, jimž jsou
nadřízeny, anebo učinily nezbytná opatření k zamezení
nebo odvrácení následků spáchaného trestného činu.
Nově se ale firma zprostí trestní odpovědnosti, pokud
vynaložila veškeré úsilí, které na ní bylo možno spravedlivě požadovat, aby spáchání protiprávního činu zabránila,
a to bez ohledu na to, která osoba ad (1–4) se protiprávního jednání dopustila. Možnost zproštění trestní odpovědnosti se tedy významně rozšiřuje i na případy jednání
osob, u kterých dříve platila automatická přičitatelnost.
Možnost zproštění trestní odpovědnosti je však vázáno na podmínku vynaložení veškerého úsilí k zabránění
spáchání trestného činu. A v tom bude hrát hlavní úlohu
kvalitní a komplexní trestní compliance jakožto ucelený
systém interních firemních opatření a postupů pro prevenci, detekci a reakci na případná trestněprávní jednání,
který je součástí firemní kultury společnosti a může být
efektivním nástrojem pro eliminaci rizik trestněprávní
odpovědnosti právnické osoby.
Takovým systémem právní prevence Metrostav
disponuje od června 2015, kdy jeho představenstvo
a dozorčí rada přijaly a vyhlásily Program trestněprávní compliance a následně byla přijata skupinová
norma SOŘN-5. Aktuálně je program podrobován
revizi, a to i v souvislosti s novelou TOPOZ. Připravují
se nové školicí programy a další opatření, aby systém
prevence byl aktuální a účinný.
Přes veškeré úsilí, které Metrostav a firmy jeho
Skupiny vynakládají na prevenci před riziky trestní odpovědnosti, si všichni musíme znovu a znovu připomínat
a uvědomovat, že trestní odpovědnost právnické osoby
začíná u jednotlivce, tedy zaměstnance nebo člena orgánu
společnosti. A ani sebedokonalejší systém právní prevence nás jednotlivce nemusí ochránit, pokud nebudeme jeho
funkční a fungující součástí.
J UD r. P a v el M ali š, L L .M.
Zdeněk Ludvík začal v Metrostavu pracovat v roce 2006
během studií na stavební fakultě VUT v Brně. O dva roky později nastoupil na plný úvazek do divize 4 a dostal
za úkol zastupovat Metrostav ve vztahu k investorovi
při stavbě 16 mostů na dálnici D3 mezi Planou n/L
a Soběslaví. Dnes řídí společné projektové týmy ve
sdruženích při modernizaci úseků 03 a 06 dálnice D1.
Stavba na 03 skončila. Jak je na tom část 06?
Úsek 03 jsme sice celý stavebně dokončili a 29. října
zprovoznili, teď ale pracujeme na jeho dokladové části.
Na úseku 06 máme hotové všechny činnosti plánované na
letošní rok a 10. listopadu jsme stavbu uvedli do předčasného užívání před zimní technologickou přestávkou, takže
se tu jezdí v obou jízdních pásech bez omezení.
Co je na modernizaci dálnice nejnáročnější?
Koordinace činností, aby na sebe časově navazovaly. Na
dílo je totiž extrémně krátká doba a všechny práce musí
běžet současně. Staveniště je navíc velmi úzké a někdy
i téměř nepřístupné. Vedle něj totiž jezdí kolem 80 000 aut
denně rychlostí 80 km/h a do jejich nepřetržitého proudu
se skoro nedá zařadit. Práci komplikují i požadavky ŘSD
a Ministerstva dopravy, které vylučují některá omezení
provozu po D1 o svátcích či okolo prázdnin, nebo nařizují
nechat volný průjezd třeba na motorkářskou Grand Prix
v Brně. Když jsme na 03 museli za pouhé tři měsíce zmodernizovat celý pravý jízdní pás v délce 4,6 km, pohybovali
jsme se na úplné hranici technologických možností jak při
provádění cementové stabilizace, tak při betonáži cementobetonového krytu (CBK), a to bylo velmi komplikované.
Jsou stavby na úsecích 03 a 06 stejné?
I když na nich máme za úkol provést totéž, liší se způsobem provádění. Úsek 03 jsme modernizovali ve čtyřech
základních etapách po pruzích – prvně byl na řadě střední pás, pak levý jízdní pruh, pravý jízdní pruh a nakonec
dokončení středního. Na 06 pracujeme šachovnicově –
z finančních i časových důvodů, ale také proto, abychom
zachovali průjezdné mimoúrovňové křižovatky na začátku
a konci stavby, což požaduje investor. Dálnici tu sice téměř nemusíme provizorně rozšiřovat, protože dopravu
převádíme přes střední dělicí pás a pro vedení provozu
v režimu 2 + 2 využíváme stoupací pruhy, to ale vyžaduje
dělení úseku na více etap, což je o mnoho složitější.
Kolik lidí na stavbě pracovalo, měli i noční směny?
Na jednom úseku D1 pracovalo denně od 100 do 500 lidí
ve dvou směnách, v průměru tedy kolem 250 pracovníků.
V noci jsme ovšem dělali jen to, co bylo časově efektivní
a technologicky možné. Řadu činností totiž za tmy lze
provádět jen velmi obtížně, třeba geodetické práce nebo
vodorovné dopravní značení, jež se dělá v celé délce trasy, kterou nejde efektivně osvětlit. Kvůli BOZP jsou velmi
komplikované i práce v blízkosti veřejné dopravy a třeba
na mostech či ve výkopech. Pokládku asfaltu je zase nutné kontrolovat vizuálně. A každý, kdo lyžoval při umělém
osvětlení, ví, jak je vidění v noci zkreslené. Obecně lze říct,
že se v nočních směnách dají dělat jen hrubé práce prováděné stroji a činnosti s pomalým kontinuálním postupem
na jednom vymezeném místě, třeba betonáž CBK. Noční
práce jsou také na dálnici nebezpečnější, protože lidi oslňují projíždějící auta, což je velmi nepříjemné.
Co všechno zaměstnanci Metrostavu na D1 dělali?
Průřezově vše a v tom je naše síla, že jsme schopní v krátkém čase a vysoké kvalitě skloubit projektové a právní
řízení takto velkých projektů i jejich výstavbu vlastními
kapacitami včetně dodávek materiálů. Všechny činnosti
přitom provádíme na špičkové úrovni, jak stavby mostů,
tak pokládku CBK či vozovkových konstrukčních vrstev
včetně asfaltových. Výhodou je i to, že naše technologické
provozy a střediska mají jednotné vedení. Lze tak jednoduše určit priority a provést přesun výrobních kapacit. Rád
bych poděkoval všem kolegům, kteří se na modernizaci
D1 podíleli. To, že jsme stavbu 03 i etapy na 06 dokončili
včas, je výsledkem jejich vysokého nasazení – při nočních
či prodloužených směnách, o víkendech i o svátcích.
29.11.16 13:18