Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 2
Novela zákona otrestní odpovědnosti firem
Zákon č. 418/2011 Sb. otrestní odpovědnosti právnic-
kých osob a řízení proti nim (dále jen TOPOZ) nabyl
účinnosti 1. ledna 2012. Do života firem vnesl neče-
kaně tvrdou realitu, sž se navlastní kůži potýkáme.
Anejsme sami. Dočervence 2016 bylo zajeno trestní
shání vůči více než 600 právnickým osobám.
Právnická osoba může podle tohoto zákona odpodat
za83 trestch činů. Okruh osob z řad ivně právnické
osoby, jejichž jední zákon přičítá kjejí tíži, je velmi širo-
ký avětšinově přičítaný automaticky, tedy bez mnosti,
aby se právnická osoba ztrestní odpovědnosti vyvinila.
Novelu TOPOZ přinesl zákon č. 183/2016 Sb. Jedná
se již vpadí ošestou znu zákona, tato je však nejvý-
znamjší. VeSbírce zákonů byl novelizní zákon vyh-
šen 13. června 2016 aúčinnosti navá 1. prosince2016.
Odtohoto dne bude TOPOZ platit veznění novely, jak je
dále předestřeno.
Novela TOPOZ přiší tři zásadní zny:
novou definici okruhu trestných činů, zakteré
že být právnická osoba trestně odpověd,
zpřísnění účinné lítosti,
doplnění trestní odpovědnosti právnické osoby
omnost liberace.
Nově se budou pvnické osoby moci dopustit mno-
hem většího spektra trestných činů, než tomu bylo dosud.
Nasto dosavadního tzv. taxativního výčtu trestch či-
nů, zakteré může být právnická osoba trestně odpovědná,
nová úprava využívá tzv. negativní výčet, kdy se napráv-
nické osoby uplatní zásadně všechny trestné činy upra-
vené vezvláštní části trestho zákoníku vyjma výslov
vyloech adále uvedech trestných činů, kterých se
právnická osoba ze své povahy neže dopustit. Sem
patří naíklad trestné činy zabití, vraždy novorozeho
te matkou, rvky, vlastizrady, opilství apod.
Od1. prosince 2016 tak bude právnická osoba odpo-
dná zace než 220 trestných činů uvedech vtrest-
ním zákoku, a to vč. nedbalostních, jako je na. ubže
nazdraví nebo obecné ohrože.
Úprava v důvodech účinné lítosti
Novela zákona přinesla znu arovž zísnění vúpra
institutu takzvané účinné lítosti, tedy vdůvodech, pro kte-
ré trestní odpodnost právnické osoby zaniká. Po 1.pro-
sinci2016 nezanikne, schala-li právnická osoba trest
čin pletich v insolvenčním řízení, porušení předpisů
opravidlech hospodářské soutěže (podpláce), pletich
či zjednání výhody při zadání vejné zakázky, při vej
soutěži aveřejné dražbě, přijetí úplatku, podplacení nebo
neímého úplatkářství. Ato iesto, že dobrovolně upus-
tí oddalšího protiprávho jednání aodstraní nebezpečí,
které z jednání hrozilo, či škodlivý následek z jed
napraví nebo včas učiní oznámení policii nebo státnímu
stupci, aby ti mohli protiprávnímu jednání nebo škodli-
vému následku ztohoto jednání zabránit.
Vedle zpřísněníináší novela ipozitivní změny
Novela TOPOZ zesňuje vznik trestní odpovědnosti práv-
nické osoby tak, že tato vzniká nazákladě přtení proti-
právho činu schaného vzájmu právnické osoby nebo
vrámci její činnosti, pokud tak jednal:
1 statutární orn či jeho člen či jiná osoba ve
vedoum postavení vrámci firmy, která je
oprávněná jnem nebo zafirmu jednat,
2 osoba vevedoum postavení vrámci pvnické
osoby, která uní vykonává řídicí nebo kontrolní
činnost, ikdyž není osobou uvedenou výše,
3 ten, kdo vyková rozhoducí vliv naříze
právnické osoby, jestliže jeho jednání bylo alespoň
jednou zpodmínek vzniku následku zakládajícího
trestní odpovědnost právnické osoby,
4 zastnanec či osoba vobdobném postave
při plnění pracovních úkolů, ikdyž není osobou
uvedenou výše.
Aktlně podle TOPOZ se může firma vyvinit ztrest
odpovědnosti pouze ujedné kategorie jednajících osob,
ato vpřípadě zaměstnance nebo osoby vobdobm po-
stavení, jak je uvedeno ad (4), ato zapodmínky, že orgány
právnické osoby nebo osoby uvedené ad (1–3) provedly
taková opatření, která měly prost podle jiného právního
edpisu, nebo která ponich lze spravedlivě požadovat.
Zejména když provedly povinnou nebo potřebnou kontro-
lu nad činností zaměstnanců nebo jiných osob, jimž jsou
naízeny, anebo učinily nezbytná opatření k zamezení
nebo odvrácení následků spáchaného trestného činu.
Nově se ale firma zprostí trestní odpovědnosti, pokud
vynalila veškeré úsilí, které naní bylo možnospraved-
livě požadovat, aby spáchání protiprávního činu zabránila,
ato bez ohledu nato, která osoba ad (1–4) se protipráv-
ho jednání dopustila. Mnost zproštění trestní odpo-
dnosti se tedy významně rozšuje inaípady jednání
osob, ukterých dříve platila automatická přičitatelnost.
Možnost zprtění trestní odpovědnosti je však vázá-
no napodmínku vynalení veškerého úsilí k zabrá
spácní trestného činu. Avtom bude hrát hlavní úlohu
kvalitní akomplexní trestní compliance jakožto ucelený
sysm interních firemních opatření apostupů pro pre-
venci, detekci areakci naípadná trestněprávní jednání,
který je součástí firemní kultury spolnosti amůže být
efektivním nástrojem pro eliminaci rizik trestněprávní
odpovědnosti právnické osoby.
Takovým systémem právní prevence Metrostav
disponuje odčervna 2015, kdy jeho představenstvo
adozorčí rada přijaly avyhlásily Program trestně-
právní compliance anásledně byla přijata skupinová
norma SOŘN-5. Aktlně je program podrobován
revizi, ato ivsouvislosti snovelou TOPOZ. Připravu
se nové školicí programy adaí opatření, aby systém
prevence byl aktuální aúčinný.
es veškeré úsilí, které Metrostav a firmy jeho
Skupiny vynakládají naprevenci před riziky trestní od-
povědnosti, si všichni musíme znovu a znovu připomínat
auvědomovat, že trestní odpovědnost právnické osoby
začíná ujednotlivce, tedy zaměstnance nebo člena orgánu
společnosti. Aani sebedokonalejší systém právní preven-
ce nás jednotlivce nemusí ochránit, pokud nebudeme jeho
funní afungující součás.
JUDr.Pavel Mal, LL.M.
Odjedné doosmdesáti
Při 21. akci Daruj krev sMetrostavem odebrali 11.lis-
topadu zdravotníci z ÚVN ot víc než 21 litrů krve,
ato nejen odzastnanců naší společnosti, ale pustili
žilou i pár kolegům z Metrostavu Facility a jednomu
ze Subterry. Poděkování patří samozřejmě všem, kdo
kodběru přli! Některé znich chceme představit.
Jan Kohout, řidič divize 6, Zlatý kříž ČČK 3. třídy:
„Poprvé jsem šel k odběru na vojně, po pravdě řečeno
proto, abych se zní ulil. Když jsem pak nastoupil doMe-
trostavu, připojil jsem se kjeho partě azačal dávat krev
sní. Teď už to bylo poosmdesáté adoufám, že dohom
stovku, protože mě těší, když mohu někomu pomoci. Mám
nato deset let, než mi vyprší věk. To bych měl stihnout.
Ing.Petra Broko, ved. útvaru divize 6, Krůj krve:
„Darovat krev jsem chtěla už několikrát, vždycky mě ale
dotoho něco přišlo. Teď jsem si však dala pozor, protože
patřím do divizního týmu Doběhnout a přít. Kromě toho,
že chodíme běhat, jsou podmínkou členství i aktivity z ob-
lasti společenské odpodnosti. Tak jsem si vybrala daro-
ní krve anic to nebylo, cítím se stále doe i po odběru.“
Ing.Veronika Přistoupilová,úsek VN divize 8, 7. odběr:
„Krev jsem začala dávat až sMetrostavem, prote to bylo
nejjednodušší. Apravý důvod? Mysm si, že každý by měl
lat něco užitečného. Ajá sodběry nem problém, jen
jsem odpoledne trošku unaveněí aje mi víc zima.“
Ing.František Mach, vedoucí útvaru zcentrály, Síbr-
ná medaile prof. Jana Janského, 25. odr:
„S dárcovstm krve jsem začal u sho prvho zaměst-
navatele a od nástupu k Metrostavu se v něm snažím
pokračovat. Sám jsem transfuzi nikdy nepoeboval, ale
maelka ano. A i to podpořilo rozhodnu, proč krev dá-
m. Mimoto mám vší tlak a po odběru je mi vždy lépe.“
Lidé, kteří dávají krev sMetrostavem, jsou různí,
apřece mají mnoho spolného – přijdou naje zase.
Ing.Zdeňka Ludvíka,
vedoucího projektu zdivize 4
Zdeněk Ludvík začal v Metrostavu pracovat v roce 2006
hem studií na stavební fakultě VUT v Brně. Odva ro-
ky později nastoupil na plný úvazek do divize4 adostal
za úkol zastupovat Metrostav ve vztahu kinvestorovi
i stavbě 16 mostů na dálnici D3 mezi Planou n/L
a Soslaví. Dnes řídí společné projektové týmy ve
sdruženích při modernizaci úseků 03 a 06 dálnice D1.
Stavba na03 skončila. Jak je natom část 06?
Úsek 03 jsme sice celý stavebně dokončili a 29. října
zprovoznili, teď ale pracujeme na jeho dokladové části.
Na úseku 06 máme hotové všechny činnosti plánované na
letošní rok a 10. listopadu jsme stavbu uvedli do předčas-
ného užívání před zimní technologickou přestávkou, takže
se tu jezdí v obou jízdních pásech bez omezení.
Co je namodernizaci dálnice nejnáročnější?
Koordinace činností, aby na sebe časově navazovaly. Na
lo je totiž extrémně krátká doba a všechny práce musí
žet současně. Staventě je nac velmi úzké a někdy
itéměř neístupné. Vedle něj totiž jezdí kolem 80000 aut
denně rychlostí 80 km/h a do jejich neetržiho proudu
se skoro nedá zadit. Práci komplikují i požadavky ŘSD
a Ministerstva dopravy, které vylují některá omeze
provozu po D1 o svátcích či okolo prázdnin, nebo nařizu
nechat volný pjezd třeba na motorkářskou Grand Prix
vBr. Když jsme na 03 museli za pouhé tři měsíce zmo-
dernizovat celý pravý jízdní pás v délce 4,6km, pohybovali
jsme se na úplné hranici technologických mností jak při
provádění cementové stabilizace, tak při betoži cemen-
tobetonového krytu (CBK), a to bylo velmi komplikované.
Jsou stavby naúsecích 03 a06 stejné?
I když na nich máme za úkol provést tož, liší se zso-
bem provádění. Úsek 03 jsme modernizovali ve čtech
základních etapách po pruzích – prvně byl na řadě sed-
ní pás, pak levý jízdní pruh, pravý jízdní pruh a nakonec
dokončení středho. Na 06 pracujeme šachovnicově –
zfinach i časových důvodů, ale také proto, abychom
zachovali průjezdné mimoúrovňové křižovatky na začátku
a konci stavby, což požaduje investor. Dálnici tu sice té-
ř nemusíme provizorně rozšovat, protože dopravu
převádíme přes střední dělicí pás a pro vedení provozu
vrimu 2 + 2 využíváme stoupací pruhy, to ale vyžaduje
lení úseku na více etap, což je o mnoho slitější.
Kolik lidí nastavbě pracovalo, měli inoční sny?
Na jednom úseku D1 pracovalo denně od 100 do 500 lidí
ve dvou snách, v průru tedy kolem 250 pracovků.
V noci jsme ovšem dělali jen to, co bylo časově efektivní
a technologicky možné. Řadu činností totiž za tmy lze
provádět jen velmi obtížně, třeba geodetické práce nebo
vodorovné dopravní značení, jež se dělá v celé délce tra-
sy, kterou nejde efektivně osvětlit. Kvůli BOZP jsou velmi
komplikované i práce v blízkosti veřejné dopravy a třeba
na mostech či ve výkopech. Pokdku asfaltu je zase nut-
né kontrolovat vizuál. A každý, kdo lyžoval při umělém
ostlení, ví, jak je viní v noci zkreslené. Obecně lze říct,
že se v nočch směch dají dělat jen hrubé práce prová-
né stroji a činnosti s pomalým kontinuálním postupem
na jednom vymezem místě, třeba betonáž CBK. Noč
práce jsou také na dálnici nebezpnější, prote lidi osl-
ňují projížcí auta, což je velmi neíjemné.
Co všechno zaměstnanciMetrostavu naD1 dělali?
Průřezově vše a v tom je ne síla, že jsme schopní vkrát-
kém čase a vysoké kvalitě skloubit projektové a práv
řízení takto velkých projektů i jejich výstavbu vlastmi
kapacitami včetně dodávek mater. Všechny činnosti
přitom provádíme na špičkové úrovni, jak stavby mostů,
tak pokládku CBK či vozovkových konstrukčních vrstev
etně asfaltových. Výhodou je i to, že naše technologické
provozy a střediska mají jednotné vedení. Lze tak jednodu-
še uit priority a prost přesun výrobních kapacit. Rád
bych poděkoval všem kolem, kteří se na modernizaci
D1 poleli. To, že jsme stavbu 03 i etapy na 06 dokončili
as, je výsledkem jejich vysoho nasazení – při nch
či prodloužech směch, o víkendech i o svátch.
strana 2
PME SE
Tuneláři divize 5 a Doprastavu prorazili 3. listopadu jní tubus tunelu Žilina na rozestavěné slovenské dálniciD1.
Daí informace o náročné stavbě, kterou řídí tým Ing. Andreje Korby (foto), přineseme v příšm čísle novin.
Metrostav_21_2016.indd 2 29.11.16 13:18
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2016, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (670 ms)

Rendering Strana 3 (102651): (0/1) (670 ms)

Rendering Strana 2 (102649): (0/1) (720 ms)

Rendering Strana 1 (102646): (0/1) (719 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2969/vth118982-1.jpg (3x)

 i2969/vth118985-1.jpg (3x)

 i2969/bg102649.svg

 i2969/vth118987-1.jpg (3x)

 i2969/vth118992-1.jpg