1. prosince 2016 / 21 / XXVIII

Od jedné do osmdesáti str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

Pískovcový reliéf na Kačerově str. 3

A .S.

Ptáme se: Ing. Zdeňka Ludvíka,

vedoucího projektu z divize 4 str. 2

Novela zákona o trestní odpovědnosti

právnických osob str. 2

Metrostav usilovně rozšiřuje českou

dálniční síť str. 3

Modernizace D1 na jedničku

Fotoreportáž: Na Večeru v Gala se

všichni skvěle bavili str. 4

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Cena pro ročenku České architektury

Během prvního ročníku soutěže Česká cena za architekturu

byly 7. listopadu poprvé uděleny také tři Ceny za výjimečný

počin. Do této kategorie se nelze přihlásit a nominace

přímo udělují členové Akademie a Grémia ČCA. Jednu

z cen získala ročenka Česká architektura, kterou již

17. rokem ve vydavatelství Prostor – architektura, interiér,

design vydává Dagmar Vernerová a podporuje i Metrostav.

Akademie tuto publikaci ocenila za dlouhodobou propagaci

české architektury u laické i odborné veřejnosti.

2

Vynikající dílo

Mezinárodní výzkumné

centrum ELI Beamlines

v Dolních Břežanech získalo

titul Vynikající betonová

konstrukce roku 2016

v 10. ročníku soutěže České

betonářské společnosti.

Diplom 30. listopadu převzal v Litomyšli zástupce

realizačního týmu Ing. Vladislava Horáčka z divize 6.

Stavbu řídilo sdružení, ve kterém Metrostav zastupovaly

divize 3 a 9, vedoucím projektu byl Ing. Tomáš Vašut.

Návštěva z Dálného východu

Stavbu tunelu Ejpovice navštívili 21. listopadu vedoucí

představitelé čínských a hongkongských investičních

skupin, kteří jsou na hospodářské misi po střední Evropě.

O návštěvu požádali sami, předem proto mohli obdržet

texty v mandarínské čínštině o možných směrech

spolupráce. Před odjezdem požádali hongkongskou

hospodářskou komoru, aby Metrostavu tlumočila

poděkování za přijetí i zajímavou exkurzi. Aktivity čínských

investorů a společností v ČR sleduje Mgr. Miloš Hoffmann

z útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav.

Metrostav zvítězil v programu

Národní cena ČR za společenskou

odpovědnost a udržitelný rozvoj.

Více najdete na straně 4.

Vackov a ELI

Byty Na Vackově v Praze 3

(foto), jejichž výstavbu pro

Metrostav Development

zajišťují týmy divizí 1 a 9,

získaly v 18. ročníku soutěže

Best of Realty – Nejlepší

z realit 2016 Cenu čtenářů

mediálních partnerů. Komplex ELI Beamlines v Dolních

Břežanech, kde stavbu řídili pracovníci divizí 3 a 9, obdržel

ve stejném klání Výroční cenu Asociace pro rozvoj trhu

nemovitostí AWARD FOR EXCELLENCE. Gratulujeme!

Další stavba divize 5 v Norsku

Obchodní náměstek divize 5 Ing. Jan Kvaš podepsal

23. listopadu smlouvu na výstavbu téměř pět kilometrů

dlouhého silničního obchvatu norského města Kongsberg.

Náročné dílo, které zahrne dva tunely a velký most přes

řeku Kobberbergselva, provede divize 5 ve sdružení

s místními firmami Bertelsen & Garpestad a HAG Anlegg.

Vedoucím projektu se stal Ing. Jiří Šach.

Připomínka náročného závodu

Ve vstupní hale sídla Metrostavu, v Palmovka Parku II,

jsou nově umístěny tři velkoplošné panely zachycující

průběh letošního Metrostav Handy Cyklo Maratonu.

Na fotografiích zde můžete najít nejen závodníky z našich

dvou týmů, ale i dobrovolníky a další spolupracovníky

z celé Skupiny Metrostav, kteří se na přípravě a průběhu

závodu podíleli. Děkujeme jim a těšíme se na příští rok!

Metrostav_21_2016.indd 1

1

4

Silnice jak stuha je rozvinutá do kraje, sděluje starý

evergreen. Když se ale pomačká komunikace, není

ji snadné vyžehlit. Své o tom vědí řidiči, kteří jezdí

po nejstarší české dálnici D1. Na modernizaci jejích

12 km ve dvou úsecích – 03 od Hvězdonic po Ostředek

a 06 mezi Psářemi a Souticemi – pracovalo pod vedením Ing. Zdeňka Ludvíka ještě nedávno mnoho kolegů

z divize 4. Po zimní přestávce se na staveniště 06 ještě

vrátí. Úsek 03 už ale stavebně dokončili, a to nejen

k plné spokojenosti motoristů, ale hlavně investora.

Ing. Ivan Hrdina, výrobně-technický ředitel Metrostavu:

„Z mého pohledu je modernizace dálnice D1 pro Metrostav důležitá hned ze dvou důvodů. Jednak při ní divize 4

prokázala, že je schopná ji zvládnout v omezeném čase

a za složitých dopravních podmínek nejen v jednom

úseku, ale hned ve dvou naráz. Ředitelství silnic a dálnic

přitom velmi oceňuje to, že všechny uzavírky skončily, jak

měly. Velkou pochvalu si za to zaslouží projektový tým,

zejména jeho vedoucí Ing. Ludvík, ale i provoz mostních

technologií Ing. Martina Řediny. Zároveň jsme si ale také

ověřili, že i při nepříznivém počasí dokážeme správně

provést pokládku cementobetonového krytu včetně složité logistiky a při využití vlastní mobilní velkokapacitní

betonárny. Za to patří dík hlavně středisku betonových

vozovek Ing. Jana Růžičky.

Ing. Josef Neuwirth, ředitel divize 4:

„Modernizace dálnice D1 patří v současnosti mezi nejkomplikovanější dopravní stavby v České republice. Tým

Ing. Ludvíka podal důkaz, že při ní dokáže řídit nejen

interní a externí subdodavatele, ale i celou stavbu jako

lídr sdružení. To vše v kritických termínech při dodržení

všech smluvních i kvalitativních požadavků, což investor

stavby hodnotí velmi pozitivně. Současně je to dobrá

příležitost pro využití našich nosných vnitropodnikových

technologií, zejména střediska betonových vozovek, které

3

5

řídí Ing. Růžička. Na stavbách je přitom vidět, že jsme na

provádění modernizací dálnic velmi dobře vybaveni, a to

jak strojově, tak i personálně.“

Ing. Bohumil Rohn, obchodní náměstek divize 4:

„Podle mě je také podstatné, že pokládku cementobetonového krytu provádíme novou technologií vymývaného

betonu, která je velmi pokroková a užívaná po celém

světě. Díky tomu získáváme velmi důležité reference,

které můžeme uplatnit ve výběrových řízeních na získání

dalších podobných zakázek u nás i po celé Evropě.“

Ing. David Szombathy, vedoucí střediska silničních

staveb divize 4:

„Kromě toho, co už zaznělo, bych chtěl poznamenat, že

rozšíření portfolia o schopnost provádět kompletní betonové vozovky včetně materiálního zabezpečení je důležité

nejen pro Metrostav, ale pro celou jeho Skupinu. Modernizace dálnic navíc při recesi v dopravním stavitelství přináší zajímavé pracovní příležitosti pro naše zaměstnance.“

K tomu, aby si motoristé vychutnali tichou jízdu po

hladkém povrchu D1 (foto č. 1), který ničím nepřipomíná

nedávnou valchu, je při modernizaci dálnice nutné zkoordinovat a provést mnoho činností. Fotografie přibližují

některé z těch základních, ale i méně podstatných, přesto

důležitých pro dopravu i životní prostředí:

Foto č. 2 – pokládka cementobetonového krytu.

Foto č. 3 – pokládka asfaltového krytu na mostě.

Foto č. 4 – frézování drážek pro provedení automatického

sčítače dopravy.

Foto č. 5 – travní hydroosev na upravený svah pokrytý

kokosovými protierozními rohožemi.

Foto č. 6 – montáž svodidel a nově provedená protihluková stěna, elektrická zásuvková skříň ve středovém pásu,

pod nímž je položená nová kanalizace i kabeláž.

6

Zachovat důstojnost

S problematikou paliativní péče se Metrostav seznámil

před 12 lety, když budoval hospic v Prachaticích. Na dílo divize 6 teď navázala divize 9, konkrétně tým Milana

Vaňkáta, který od listopadu staví hospicový pavilon

pro Zařízení následné rehabilitační a hospicové péče

v Nejdku. Poklep na základní kámen se zde za přítomnosti oblastního ředitele Metrostavu pro Karlovarský

kraj Ing. Petra Čermocha uskutečnil na sv. Vavřince.

„Stavba čtyřpodlažní budovy na ploše asi 800 m2 pro

nás nebude představovat nic mimořádného. Musíme si

ale poradit s tím, že dílo zahajujeme v zimních měsících

a ve stejnou dobu je budeme i předávat. A tenhle kraj

sužuje mráz a sníh od prosince do března, což nás staví

před oříšek, co a jak smysluplně provádět, aby nám počasí neublížilo,“ říká vedoucí projektu, který se zvědavostí

očekává, jaký zájem subdodavatelů vzbudí stavba v regionu bez větších stavebních kapacit.

Novostavba (vizualizace) s 23 lůžky pro pacienty trpící nevyléčitelnou nemocí v posledním stadiu choroby

by měla stát už za 15 měsíců. Tým Milana Vaňkáta udělá

maximum pro to, aby pavilon, v němž lidem zmírní bolest

a zachovají důstojnost, postavil včas, ať bude jakkoliv.

–red–, vizualizace G DESIGN

–red–, foto archiv stavby a Helirecord

29.11.16 13:18