1. prosince 2016 / 21 / XXVIII
Od jedné do osmdesáti str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
Pískovcový reliéf na Kačerově str. 3
A .S.
Ptáme se: Ing. Zdeňka Ludvíka,
vedoucího projektu z divize 4 str. 2
Novela zákona o trestní odpovědnosti
právnických osob str. 2
Metrostav usilovně rozšiřuje českou
dálniční síť str. 3
Modernizace D1 na jedničku
Fotoreportáž: Na Večeru v Gala se
všichni skvěle bavili str. 4
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Cena pro ročenku České architektury
Během prvního ročníku soutěže Česká cena za architekturu
byly 7. listopadu poprvé uděleny také tři Ceny za výjimečný
počin. Do této kategorie se nelze přihlásit a nominace
přímo udělují členové Akademie a Grémia ČCA. Jednu
z cen získala ročenka Česká architektura, kterou již
17. rokem ve vydavatelství Prostor – architektura, interiér,
design vydává Dagmar Vernerová a podporuje i Metrostav.
Akademie tuto publikaci ocenila za dlouhodobou propagaci
české architektury u laické i odborné veřejnosti.
2
Vynikající dílo
Mezinárodní výzkumné
centrum ELI Beamlines
v Dolních Břežanech získalo
titul Vynikající betonová
konstrukce roku 2016
v 10. ročníku soutěže České
betonářské společnosti.
Diplom 30. listopadu převzal v Litomyšli zástupce
realizačního týmu Ing. Vladislava Horáčka z divize 6.
Stavbu řídilo sdružení, ve kterém Metrostav zastupovaly
divize 3 a 9, vedoucím projektu byl Ing. Tomáš Vašut.
Návštěva z Dálného východu
Stavbu tunelu Ejpovice navštívili 21. listopadu vedoucí
představitelé čínských a hongkongských investičních
skupin, kteří jsou na hospodářské misi po střední Evropě.
O návštěvu požádali sami, předem proto mohli obdržet
texty v mandarínské čínštině o možných směrech
spolupráce. Před odjezdem požádali hongkongskou
hospodářskou komoru, aby Metrostavu tlumočila
poděkování za přijetí i zajímavou exkurzi. Aktivity čínských
investorů a společností v ČR sleduje Mgr. Miloš Hoffmann
z útvaru zahraničního podnikání Skupiny Metrostav.
Metrostav zvítězil v programu
Národní cena ČR za společenskou
odpovědnost a udržitelný rozvoj.
Více najdete na straně 4.
Vackov a ELI
Byty Na Vackově v Praze 3
(foto), jejichž výstavbu pro
Metrostav Development
zajišťují týmy divizí 1 a 9,
získaly v 18. ročníku soutěže
Best of Realty – Nejlepší
z realit 2016 Cenu čtenářů
mediálních partnerů. Komplex ELI Beamlines v Dolních
Břežanech, kde stavbu řídili pracovníci divizí 3 a 9, obdržel
ve stejném klání Výroční cenu Asociace pro rozvoj trhu
nemovitostí AWARD FOR EXCELLENCE. Gratulujeme!
Další stavba divize 5 v Norsku
Obchodní náměstek divize 5 Ing. Jan Kvaš podepsal
23. listopadu smlouvu na výstavbu téměř pět kilometrů
dlouhého silničního obchvatu norského města Kongsberg.
Náročné dílo, které zahrne dva tunely a velký most přes
řeku Kobberbergselva, provede divize 5 ve sdružení
s místními firmami Bertelsen & Garpestad a HAG Anlegg.
Vedoucím projektu se stal Ing. Jiří Šach.
Připomínka náročného závodu
Ve vstupní hale sídla Metrostavu, v Palmovka Parku II,
jsou nově umístěny tři velkoplošné panely zachycující
průběh letošního Metrostav Handy Cyklo Maratonu.
Na fotografiích zde můžete najít nejen závodníky z našich
dvou týmů, ale i dobrovolníky a další spolupracovníky
z celé Skupiny Metrostav, kteří se na přípravě a průběhu
závodu podíleli. Děkujeme jim a těšíme se na příští rok!
Metrostav_21_2016.indd 1
1
4
Silnice jak stuha je rozvinutá do kraje, sděluje starý
evergreen. Když se ale pomačká komunikace, není
ji snadné vyžehlit. Své o tom vědí řidiči, kteří jezdí
po nejstarší české dálnici D1. Na modernizaci jejích
12 km ve dvou úsecích – 03 od Hvězdonic po Ostředek
a 06 mezi Psářemi a Souticemi – pracovalo pod vedením Ing. Zdeňka Ludvíka ještě nedávno mnoho kolegů
z divize 4. Po zimní přestávce se na staveniště 06 ještě
vrátí. Úsek 03 už ale stavebně dokončili, a to nejen
k plné spokojenosti motoristů, ale hlavně investora.
Ing. Ivan Hrdina, výrobně-technický ředitel Metrostavu:
„Z mého pohledu je modernizace dálnice D1 pro Metrostav důležitá hned ze dvou důvodů. Jednak při ní divize 4
prokázala, že je schopná ji zvládnout v omezeném čase
a za složitých dopravních podmínek nejen v jednom
úseku, ale hned ve dvou naráz. Ředitelství silnic a dálnic
přitom velmi oceňuje to, že všechny uzavírky skončily, jak
měly. Velkou pochvalu si za to zaslouží projektový tým,
zejména jeho vedoucí Ing. Ludvík, ale i provoz mostních
technologií Ing. Martina Řediny. Zároveň jsme si ale také
ověřili, že i při nepříznivém počasí dokážeme správně
provést pokládku cementobetonového krytu včetně složité logistiky a při využití vlastní mobilní velkokapacitní
betonárny. Za to patří dík hlavně středisku betonových
vozovek Ing. Jana Růžičky.
Ing. Josef Neuwirth, ředitel divize 4:
„Modernizace dálnice D1 patří v současnosti mezi nejkomplikovanější dopravní stavby v České republice. Tým
Ing. Ludvíka podal důkaz, že při ní dokáže řídit nejen
interní a externí subdodavatele, ale i celou stavbu jako
lídr sdružení. To vše v kritických termínech při dodržení
všech smluvních i kvalitativních požadavků, což investor
stavby hodnotí velmi pozitivně. Současně je to dobrá
příležitost pro využití našich nosných vnitropodnikových
technologií, zejména střediska betonových vozovek, které
3
5
řídí Ing. Růžička. Na stavbách je přitom vidět, že jsme na
provádění modernizací dálnic velmi dobře vybaveni, a to
jak strojově, tak i personálně.“
Ing. Bohumil Rohn, obchodní náměstek divize 4:
„Podle mě je také podstatné, že pokládku cementobetonového krytu provádíme novou technologií vymývaného
betonu, která je velmi pokroková a užívaná po celém
světě. Díky tomu získáváme velmi důležité reference,
které můžeme uplatnit ve výběrových řízeních na získání
dalších podobných zakázek u nás i po celé Evropě.“
Ing. David Szombathy, vedoucí střediska silničních
staveb divize 4:
„Kromě toho, co už zaznělo, bych chtěl poznamenat, že
rozšíření portfolia o schopnost provádět kompletní betonové vozovky včetně materiálního zabezpečení je důležité
nejen pro Metrostav, ale pro celou jeho Skupinu. Modernizace dálnic navíc při recesi v dopravním stavitelství přináší zajímavé pracovní příležitosti pro naše zaměstnance.“
K tomu, aby si motoristé vychutnali tichou jízdu po
hladkém povrchu D1 (foto č. 1), který ničím nepřipomíná
nedávnou valchu, je při modernizaci dálnice nutné zkoordinovat a provést mnoho činností. Fotografie přibližují
některé z těch základních, ale i méně podstatných, přesto
důležitých pro dopravu i životní prostředí:
Foto č. 2 – pokládka cementobetonového krytu.
Foto č. 3 – pokládka asfaltového krytu na mostě.
Foto č. 4 – frézování drážek pro provedení automatického
sčítače dopravy.
Foto č. 5 – travní hydroosev na upravený svah pokrytý
kokosovými protierozními rohožemi.
Foto č. 6 – montáž svodidel a nově provedená protihluková stěna, elektrická zásuvková skříň ve středovém pásu,
pod nímž je položená nová kanalizace i kabeláž.
6
Zachovat důstojnost
S problematikou paliativní péče se Metrostav seznámil
před 12 lety, když budoval hospic v Prachaticích. Na dílo divize 6 teď navázala divize 9, konkrétně tým Milana
Vaňkáta, který od listopadu staví hospicový pavilon
pro Zařízení následné rehabilitační a hospicové péče
v Nejdku. Poklep na základní kámen se zde za přítomnosti oblastního ředitele Metrostavu pro Karlovarský
kraj Ing. Petra Čermocha uskutečnil na sv. Vavřince.
„Stavba čtyřpodlažní budovy na ploše asi 800 m2 pro
nás nebude představovat nic mimořádného. Musíme si
ale poradit s tím, že dílo zahajujeme v zimních měsících
a ve stejnou dobu je budeme i předávat. A tenhle kraj
sužuje mráz a sníh od prosince do března, což nás staví
před oříšek, co a jak smysluplně provádět, aby nám počasí neublížilo,“ říká vedoucí projektu, který se zvědavostí
očekává, jaký zájem subdodavatelů vzbudí stavba v regionu bez větších stavebních kapacit.
Novostavba (vizualizace) s 23 lůžky pro pacienty trpící nevyléčitelnou nemocí v posledním stadiu choroby
by měla stát už za 15 měsíců. Tým Milana Vaňkáta udělá
maximum pro to, aby pavilon, v němž lidem zmírní bolest
a zachovají důstojnost, postavil včas, ať bude jakkoliv.
–red–, vizualizace G DESIGN
–red–, foto archiv stavby a Helirecord
29.11.16 13:18