Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 1
Spolupráce s Cestou za snem pokračuje i v roce 2020
Prezident Skupiny Metrostav Ing. Frantek Kí se
v pondělí 18. listopadu sešel se zakladatelem spolku
Cesta za snem Heřmanem Volfem a oba stvrdili vzá-
jemnou spolupráci pro rok 2020. Metrostav tak nadále
stává v pozici generálního partnera v cyklistickém
podniku Handy Cyklo Maraton a v pozici hlavho
partnera na ostatch akcích konaných spolkem.
Foto archiv Metrostavu
KRÁTCE / AKTUÁL
Návrat na orlickou přehradu
Na D1 dříve
Kolegové zdivize 4 pod
vedem Bc.Zdka Vana
zprovoznili další část dálnice
D1 vrámci modernizace
úseku 19 ve směru na
Prahu. Práce probíhaly od
29. března do 24. listopadu
adíky skvělému pracovnímu nasazení asynchronizaci
všech, kteří se na stavbě (foto) podíleli, se podilo
uvést tuto část dálnice do provozu o4 dny dříve! Vrámci
modernizace naší nejvyženější tepny se také bží ke
konci práce na 52. km na odpočívce uStřechova. Kromě
rekonstrukce je cílem rozšíření kapacity parkoviš.
Nové byty
vBratislavě
Šestileté úsilí adennodenní
práce na projektu dciné
společnosti Metrostav
Slovakia CytyPark Ružinov
(foto) se chýlí ke konci
avtěchto dnech se klienm
odevzdávají poslední byty. Při této příležitosti bylo
uspořáno slavnostní setkání spojené sprohlídkou
nejvýše poleho bytu, který nabízí úchvatný výhled na
celou Bratislavu. Generální ředitel Metrostavu Slovakia
Ing. Robert Pátek, Ph.D., poděkoval všem kolem
aobchodm partnerům za vynalené úsilí aspolupráci.
Experti zMetrostavu ve Slovinsku
VLublani dnech 21. až 22. listopadu proběhla
12.mezinárodní konference otunelech apodzemních
stavbách. Vrámci pestrého programu přednášek zástupci
Metrostavu divize 5 prezentovali skandinávské projekty:
Ing.Jan Skuhra informoval ozkenostech ze stavby
Espoonlahti vHelsinkách (Espoo Metro) či Ing.Tomáš
Prchal hovil oražbách tunelu Dýrafjörður v nelehkých
podmínch na Islandu. Po přednášch proběhla debata
umoderovaného kulatého stolu, kde se probírala témata
oveřejch zakázkách voblasti infrastruktury. Ing.Václav
Pavlovský, zástupce ředitele divize 5 pro mezirodní
operace, byl kdiskuzi pozván jako zástupce zkušeného
dodavatele sprojekty vzahraní.
ČTRNÁCTIDENÍK METROSTAV A.S.
Ptáme se: Ing. Romana Vildnera,
obchodního náměstka divize 8 str. 2
Nárná výzva českých mostů
u města Pirna v Německu str. 2
Nová zakázka v Nemocnici České
Budějovice oficiálně začala str. 3
Metrostav dokončil rekonstrukci
muzea v Českém Těšíně str. 3
U Hradce Králové vzniká
další úsek dálnice D11
více ve fotoreportáži na str. 4
2. prosince 2019 / 21 / XXXI
Soástí 450 m dlouhé a91 m vysoké betonové hráze
vodního díla Ork je vpravé části vedle přelivu lodní
výtah pro sportovní plavidla. Před sedmi lety se dočkal
částné rekonstrukce na povodní straně hráze. Jako
celek je ale dnes už krátký avnevyhovujím stavu.
Nevno proto zala jeho přestavba a prodloe
(hlavní foto), které prodí tým divize 6 vedený Ing.To-
šem Beržinským. Metrostav se tak ot vrátil „na
sto činu“. Nejen na Vltavu. Orlík totiž před 58 lety
vybudovali pracovci národního podniku Vodní stav-
by, ze kterého byl Metrostav roku 1971 vyčlen.
Lodní výtah na Orku je unitní svou výškou přes
70 m adélkou 277 m. Přeprava plavidel vněm probíhá na
sucho po kolejové dze: ve stanici loď vpluje na plošinový
vozík zanený ve vo. Obsluha ji kněmu přiže aelekt-
rický navik dotáhne vok slodí zašenou na kurtech na
korunu hze ke strojov. Tam jej točna obtí na druhou
stranu, kde se po kolejích ot sveze do vody. Přepravení
nejvýše 8,5 m dlouhé atři metry široké lodi shmotností
do 3,5 tuny zabere téř 20 minut.
Kvůlinízké hladině vody vOrku bývá zdvihadlo vpla-
vební sezoně často mimo provoz. Součástí přestavby vý-
tahu, který nově umožní přepravu plavidel shmotností až
6,6 tuny, je proto iprodloužení jeho návodní části ozhruba
10 m směrem do přehrady. Velká část nových konstrukcí
přitom bude pod úrovní zásobní hladiny vodního díla aza
žho provozu se skryje pod hladinou.
Staveniště (foto) jsme převzali vpolovině října, práce
jsme ale mohli zahájit, až když vodohospodáři upustili
Ork skoro o10 metrů, což budí velký zájem vejnosti.
Zatímco břehy přehrady natěvují starousedlíci zpoto-
pených domů, jejichž základy jsou dnes vit, či hledači
kovů, my dnes bouráme původní kolejovou dráhu výtahu
aprovádíme práce speciálho zakládání pro její prodlou-
žení. To v budoucnu umožní proplavení lodí při hladině
vody vnádrži až o3,5 m nižší, než šlo dosud,“ popisuje
vedoucí projektu.
Atypická konstrukce výtahu
Stavba nesmí omezit lodní provoz, takže veškeré činnosti
včetně zpětného napuštění přehrady alespoň na minimál-
ní plavební hladinu musí skončit do 26. dubna. „Práce ale
nepřerušíme. Zatímco se lodě budou přepravovat starým
zdvihadlem, začneme přípravné a projektové práce na
novém výtahu tak, aby jeho vok bylo možné vyrobit
vroce 2021 ado dubna 2022 osadit azprovoznit. Bude
to výjimečná, atypická konstrukce ajejí návrh bude velmi
slitý. Zajímavostí – apro nás inovinkou – pak bude po-
kládka kolejnic na rekonstruovanou aprodloenou dráhu
zvodostavebního amrazuvzdorného železobetonu. Bude-
me je totiž ohýbat přímo na stavbě, aby co nejpe přilnuly
ke stavebnímu podkladu. To na vodohospořských stav-
ch opravdu běžně neděláme,“ dodává Ing.Beržinský.
V souběhu s daí stavbou
Modernizace lodního výtahu je úzce koordinovaná nejen
se souvisecí stavbou, jež přehradu Orlík zabezpečí před
účinky velkých vod, ale nesmí ovlivnit ani plánovanou
výstavbu paralelního vanového zdvihadla pro lodě sma-
xilní délkou 44 m atlakem do 300 tun. Počítalo se
sním sice už při návrhu hráze, dokončen byl ale jen beto-
nový žlab pojezdné dráhy.
Divize 6 má za sebou historicky bohaté zkenosti
zvodohospodářských staveb. Kolegové jsou proto pře-
svědčeni, že i es pokdku kolejí, se kterou se zam
nesetkali, budou na vodním díle Orlík stejně úspěšní jako
jejich předchůdci. Ti před téř 60 lety totiž dokázali
ehradu dokončit nejen kvalitně, ale takéo osm mě
dříve, než bylo původně plánováno.
Lenka Svobodo, foto Petr Amek
Modernizace přelivu
Největší českou přehradu čeká také stavba nového
bezpečnostního přelivu (vizualizace). Po úpravách
by tak orlická hráz měla ust idesetiticiletou vodu
sprůtokem vody až 5300 m
3
za sekundu.
Nový přeliv má vzniknout vedle přehrady mimo její
stávající těleso, na vrchu abude se skládat ze tří
elivných polí. Pod hrází pak vyústí do velkého
betonového koryta.
Přehrada má přelivy samozřejmě od chvíle, kdy
byla navržena. Těmi současnými může ale protékat
iblně 2100 m
3
vody, ato je méně než při
povodních vroce 2002 – tehdy se přehradou řinulo
otic kubíků vody za sekundu více.
Nový přeliv samozřejmě povodním nezabrání,
ale při extrémních situach dosáhne sníže
zátěže na vodní dílo atím idaího zvýšení jeho
bezpečnostních parametrů.
Během roku 2014 odborníci z Povodí Vltavy ta
zvažovali, jak vylepšit kapacitu Vltavské kaskády pro
ípad povodní. Zamýšlela se dokonce varianta, že
by orlická přehrada byla vypuštěna asloužila jako
suchý poldr. Na Česm vysom učení technicm
(ČVUT) vznikla k tématu dokonce studie. Anakonec
zvítězila varianta, kdy se pouze zvýší retenč
prostor nádrže. Mimochodem povodeň z roku 2002 by
nedokázal zachytit ani zcela vypný Ork.
red, vizualizace Povodí Vltavy, stát-
ní podnik
Aktuality zMetrostavu i videa
znašich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Metrostav_21_2019.indd 1Metrostav_21_2019.indd 1 28.11.19 11:3628.11.19 11:36
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 2

 

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 4

Strana 4

1

Sending statistics …

Rendering Strana 2 (102341): (0/1) (462 ms)

Rendering Strana 1 (102337): (0/1) (497 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2898/vth118506-1.jpg

 i2898/bg102337.svg

 i2898/vth118510-1.jpg