strana 2

Finále velké betonáže

PTÁME SE

V centru Bratislavy, kde tým divize 6 vedený Ing. Vladi­

slavem Horáčkem pracoval na stavbě objektu Stanica

Nivy (foto č. 1), proběhla v listopadu poslední betonáž.

Metrostav se v Bratislavě od loňského června podílel

na stavbě polyfunkční části autobusové stanice, konkrétně realizoval svislé konstrukce a stropy od 2. PP až

do 5. NP. „Náš tým zhotovil nosné železobetonové konstrukce části A (foto č. 2), kterou tvořilo pět sekcí. Bylo

zde uloženo cca 95 000 m3 betonu, 14 000 tun armatury

a zhruba 640 km předpínacích lan. Na stavbě pracovalo ve

špičce až 350 dělníků, v části, kterou zhotovil Metrostav,

bylo nasazeno devět věžových jeřábů,“ shrnuje stavbyvedoucí z útvaru ŽBK divize 6 Ing. Jiří Koukal.

Poslední betonáž stropu VIII v sekci A5- 5 (foto č. 3,

4 a 5) proběhla 8. listopadu a práce týmu divize 6 (foto č.

6) zde tak v termínu úspěšně skončily. Investor HB Reavis

plánuje terminál a nákupní centrum otevřít v roce 2020.

Ing. Romana Vildnera, MBA,

obchodního náměstka divize 8

Pracovat začal v roce 1996 jako asistent mistra ještě

před maturitou, kterou skládal v oboru vodohospodář­

ských staveb. Do Metrostavu nastoupil v roce 2011

a jako vedoucí výstavby vedl třeba výstavbu dálnice D8

úsek Trmice–Úžín. Od září 2014 se stal oblastním ředi­

telem divize 8 pro Ústecký kraj, do křesla obchodního

náměstka usedl letos v červenci.

foto Drahoslav Ramík a Ing. Aleš Daněk

Náročná výzva českých mostařů v Německu

3

Ocelová konstrukce z Horních Počernic

Most překračuje údolí říčky Gottleuby ve výšce více

než 70 m. Výroba ocelové konstrukce probíhá v Praze

v Horních Počernicích v prostorách Divize 3 Metrostavu.

Do konce roku 2019 bude vyrobeno 14 z plánovaných

44 podélných dílů nosné konstrukce a předpokládá se,

že výsuv bude zahájen v létě 2020.

Projekt je po technické stránce velice náročný – zejména s ohledem na kombinaci podélného výsuvu, spouštění a zmonolitnění nosné konstrukce se spodní stavbou.

Investorovi se bohužel nepodařilo zajistit přenesení požadavků statického výpočtu do podmínek zadání, zkrácení

doby výstavby se tak nejspíše nepodaří naplnit.

In g. M ar e k F o glar, P h.D.,

vizualizace DEGES

Příčný řez mostu

16 600

2300

12 000

směr

dálnice A17

směr Bad

Schandau

2300

směr Bad

Schandau

2000

2

osazení železobetonových prefabrikátů mostovky (řez)

na příčné konzoly nosné konstrukce proběhne betonáž

spřažené mostovky, budou vybetonovány římsy, položena vozovka a provedeny všechny další dokončovací

práce. Vzhledem k velké štíhlosti nosné konstrukce a také

spodní stavby je nutné plnit požadavky projektu z hlediska kmitání v důsledku působení zatížení větrem.

1200

1

Divize 4 a divize 3 ve spolupráci s BeMo Tunnelling

už nějaký čas pracují na výstavbě mostu přes údolí

Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně. Toto historické

město vzdálené cca 30 km od Drážďan je považováno

za bránu do Saského Švýcarska a nový most v dotčené

lokalitě samozřejmě zlepší cestování.

Akce, jejímž investorem je DEGES (Deutsche Einheit

Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH), probíhá v rámci

přeložky spolkové silnice B172. Projekt byl vysoutěžen

s výkresy ocelové konstrukce v podobnosti realizační

dokumentace stavby (RDS), kdy při vstupní technické

radě měl být investorem předán kompletně „oprüfovaný“ (rozuměj schválený nezávislým statikem) statický

výpočet. Tímto postupem si investor sliboval dosáhnout

u tak náročného díla zkrácení trvání stavby z cca 4,5 let

na 34 měsíců. Zhotovitel si měl zajistit RDS pouze na pomocné konstrukce a pracovat na realizační dokumentaci

betonových konstrukcí podle předané statiky. Zpracovatel

realizační dokumentace stavby je Pontex, dílenské dokumentace zajišťuje PIS PECHAL.

Návrh mostu (vizualizace) vzešel z architektonické

soutěže v roce 2006, kdy byl kladen důraz na štíhlost

nosné konstrukce a spodní stavby. Jako vítězný byl

vybrán návrh, kdy je hluboké údolí říčky Gottleuba překročeno celkem devíti poli o délkách 68 – 92 – 116 – 120

– 120 – 124 – 108 – 92 – 76 m. Nosná konstrukce o délce

bezmála 1 km je navržena jako sdružený polorám o devíti

polích. Pilíře budou železobetonové proměnného průřezu

ve směru podélném i příčném na osu mostu. Nosná konstrukce bude přes údolí vysunuta ve sklonu 4 % z kopce

ve výšce 1,5 m nad hlavami pilířů. Následně po vyrovnání

deformací pilířů během výsuvu bude na hlavy pilířů nosná

konstrukce spuštěna a pevně s nimi spojena. Následovat

bude betonáž železobetonových náběhů, které budou

vytvářet požadované rámové působení konstrukce. Po

Letošní úspěchy v soutěži Nejlepší z realit

4

5

6

Metrostav_21_2019.indd 2

V polovině listopadu se v pražském Foru Karlín za

účasti zhruba tří stovek osobností českého i zahranič­

ního realitního trhu uskutečnil slavnostní galavečer

prestižní ankety Best of Realty 2019 – Nejlepší z realit.

V letošním 21. ročníku zabodovalo v rámci Skupiny

Metrostav hned několik staveb.

Ocenění získaly dva projekty divize 9. Hotel Jungmannovo náměstí 1 (foto č. 1) obdržel dokonce první místo

v kategorii hotely, a to za výjimečnou a citlivou rekonstrukci objektu v samotném srdci Prahy. Díky kombinaci

funkcí bude tato budova na Jungmannově náměstí stále

žít. Hotel nabízí stylové a historicky laděné pokoje, které

jistě zanechají v návštěvnících Prahy nezapomenutelný

pozitivní dojem. Ve stejné kategorii obdržel třetí místo

horský Aparthotel Svatý Vavřinec v Peci pod Sněžkou.

Odborná porota zde ocenila především dlouhodobě systematickou přípravu výstavby, jejímž výsledkem bylo

finální architektonické řešení vhodně zakomponované do

stávající zástavby oblíbeného horského letoviska.

Gratulace dále patří dceřiné společnosti Metrostav Development, která se svým projektem Rezidence Hadovitá

(foto č. 2) získala od odborné poroty krásné druhé místo,

a to v kategorii rezidenční projekty většího rozsahu.

Vítězným projektům, resp. jejich developerům, byla

členy poroty a zástupci partnerů soutěže předána originální skleněná cena a plaketa oznamující pořadí v daném

roce. Soutěž Best of Realty – Nejlepší z realit vznikla

v roce 1999 a od data svého založení mapuje a oceňuje

nemovitosti realizované na území České republiky, které

byly nově vybudovány či prošly zásadní rekonstrukcí.

–red–, foto archiv Metrostavu a Metrostav

Development

1

2

Co se pro vás od léta změnilo?

Každá změna s sebou něco nese. V porovnání s řízením

oblasti se nyní převážně věnuji obchodní činnosti a chodu

obchodního oddělení. Denní činnosti spojené převážně

s vedením vlastních kapacit je minulostí, to je zásadní

změna. Na minimum se rovněž omezila moje personální

činnost. Za poslední tři roky jsem absolvoval přibližně

stovku pohovorů, nyní ta potřeba není.

Na které aktivity se aktuálně nejvíce soustředíte?

Obchodních případů nyní řešíme mnoho, a to jednak

v sektoru veřejném a jednak v privátním. Je to téměř totožné, jako tomu bylo během mého působení v oblastním

zastoupení, rozdíl je jen v působnosti. Nyní je třeba operovat na širším poli a v několika regionech. V budoucnosti

se naše pozornost upře do veřejného sektoru, a to na

výstavbu trasy D pražského metra.

Jaká byla vlastně vaše cesta do divize 8 a které projek­

ty si hned vybavíte?

Krátce řečeno – jednoduchá. K Metrostavu a divizi 8

jsem se dostal na doporučení jednoho z mých kolegů.

Začínal jsem jako stavbyvedoucí, vedoucí projektu a oblastní ředitel. Všechny pozice byly v něčem zajímavé. Rád

vzpomínám na několik projektů v rámci prohrábek na

Labi. Zajímavý byl objekt vnějšího spojovacího potrubí

v elektrárně Počerady na Mostecku, kde se před časem

realizovaly čtyři větve potrubí chladicí vody o DN 1800.

A asi nejvíce vzpomínám na výstavbu kanalizace a ČOV

v Horním Jiřetíně. Jednalo se o 20 km kanalizace a do jisté

míry tímto projektem žiji také v současnosti.

Od roku 2014 jste působil jako oblastní ředitel divize 8

pro Ústecký kraj. Jak vzpomínáte na tyto roky?

Mohl bych hovořit hodiny, ale mám prostor na několik

vět. Tedy jednoznačně nejlepší profesní léta. Práce se

skvělým, specifickým a hodně výjimečným týmem kolegů. Možnost budovat vlastní kapacity a rozšířit zázemí. Intenzivní spolupráce s učni. Výsledkem je největší

a respektovaná regionální firma s vlastními kapacitami.

Měl jste k Ústeckému kraji blízko?

Narodil jsem se v Teplicích. Téměř 40 let jsem žil v regionu, v Teplicích, Litvínově, Krupce a Ústí nad Labem. Chodil

jsem tu do škol, mám tu část rodiny a kamarády.

V naší firmě jste také zastával roli patrona smluvních

žáků. Jak na ni vzpomínáte?

Spousty investovaného času. Počínaje prezentacemi v základních školách, přesvědčováním rodičů, že řemeslo je

fajn, přes výběr žáků, individuální pohovory, pravidelná

setkávání, řešení osobních problémů či prospěchu ve

škole. Přesto všechno to pro mne byl naprosto perfektní

nástroj pro dobíjení energie. Každý pokrok byl na učních

vidět, a to mě těšilo. Někteří mě dokonce dokázali svým

vlastním názorem a vizí uzemnit. Obecně platí, že učni

představují správnou cestu k vlastním kapacitám.

Míval jste rád práci na stavbě. Nechybí vám?

Někdy ano. Nejde o starosti, stres či něco jiného. Každá

pozice má svá specifika a je svým způsobem náročná.

Jen by to možná byla příjemná změna. Vrátil bych se

na stavbu do pozice mistra. Vrátil bych se do doby, kdy

technický dozor byl technickým dozorem, uměl napsat

své stanovisko do stavebního deníku, případně nakreslil technické řešení. Hlavně se pod to dokázal podepsat

a trval na tom. Pozice mistra s řízením vlastních kapacit,

plánováním následující směny a týdne, objednáváním

materiálu, mechanizace. To vše v souladu s prémiovým

příslibem stavbyvedoucího, kde by byly uvedeny měsíční

parametry ke splnění. Ano, toto mi občas chybí.

Za rozhovor děkuje David Kalců

28.11.19 11:36