strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Rozbíhá se příprava důležité stavby v Polsku

Dnes už není žádnou výjimkou, že Metrostav realizuje

stavby i mimo Českou republiku. O stavbách na Slo­

vensku nebo ve Skandinávii píšeme v našich novinách

poměrně často. Nejnovějším přírůstkem do seznamu

zahraničních zakázek je výstavba spojnice z dálnice A4

v polském Tarnově.

Tarnov (polsky Tarnów) leží v severovýchodní části

Malopolského vojvodství, asi v polovině cesty mezi Krakovem a Řešovem. A právě v Tarnově podepsali na začátku října zástupci Metrostavu Polska S.A. a Správy krajských komunikací v Krakově smlouvu o výstavbě spojnice

z dálnice A4 ve Wierzchosławicích se SAG v Tarnově.

Stavba je realizována metodou Design & Build, tedy

Vyprojektuj a Postav. „Metrostav zajišťuje jak projekt pro

stavební povolení, tak realizační dokumentaci stavby,“ říká vedoucí projektu Ing. René Kolebač z divize 4 s tím, že

v průběhu příštího roku by mohlo být vydáno stavební povolení a schválená dokumentace stavby. V prvním čtvrtletí

roku 2021 by pak měli stavbaři převzít staveniště a zahájit

stavbu. Půjde o silniční úsek v délce 2,6 km, na němž se

bude nacházet 800 m dlouhý most přes řeku Dunajec.

1

Nová zakázka v českobudějovické nemocnici

V Nemocnici České Budějovice se koncem listopadu

vedle pavilonu Z, který před časem přebudoval tým

Ing. Milana Hromádky z jihočeské oblasti divize 6, ob­

jevilo logo Metrostavu. Přístaveb, nástaveb a úprav se

totiž dočká i pavilon CH (foto č. 1) včetně sousedního

objektu magnetické rezonance CH1. Na stavbě ve sdru­

žení se vedle týmu Ing. Petra Míčky ze stejného oblast­

ního zastoupení divize 6 podílí jako lídr firma OHL ŽS.

„Naši zakázku 21. listopadu oficiálně zahájil slavnostní

poklep základního kamene (foto č. 2), kde za Metrostav

měl kladívko v ruce obchodní ředitel společnosti Ing. Karel Volf, MBA, a náš oblastní ředitel Ing. Martin Stašek.

Staveniště jsme převzali následující pondělí a prvně se

připravili na přeložky sítí,“ popisuje nový vedoucí projektu

z Metrostavu Ing. Petr Míčka.

Monoblok urgentní chirurgie

Namísto dvou současných budov vyroste v areálu nemocnice v rámci první etapy projektu do března 2022 ucelený

monoblok urgentní chirurgie se sedmipodlažní novostavbou. Ta se bude nacházet nad původním příjezdem sanitek. Do současného objektu zasáhne zejména v oblasti

chodeb a vertikálních komunikací. Dále stavbaři vybudují

třípodlažní nástavbu nad sousedním pavilonem magnetické rezonance (CH1) a nadzemní spojovací chodbu mezi

oběma dotčenými budovami. Všem úpravám architekti

navrhli podobný výraz, jako mají ostatní objekty v areálu,

aby výsledný celek působil přirozeně.

Stavba s celkovým obestavěným prostorem téměř

83 000 m3 bude sloužit ke stejnému účelu jako ta současná, dojde ale k rozšíření a zlepšení jejího provozu –

obsáhne více operačních sálů, lůžkových stanic, oddělení

JIP i ambulancí. Nově potom vznikne centrální sterilizace

a rozšíří se šatny pro personál.

Složitá organizace s ohledem na pacienty

„Jako v každém jiném nemocničním areálu i my musíme

pracovat při zachovaném provozu zdravotnických oddělení – v pavilonu CH (foto č. 3) se konkrétně jedná o úrazo-

vou chirurgii – a nesmíme narušit magnetickou rezonanci

v objektu CH1. Stavbu proto od dotčených provozovaných

částí nemocnice oddělíme prachotěsnými zábranami. Zatímco u pavilonu CH mohou být stavební práce prováděny

pouze v pracovních dnech od 7 do 19 hodin, a to ručně,

nebo za použití ruční mechanizace, nástavbu pavilonu

CH1 mohou jeřáby montovat ze železobetonových prefabrikátů v omezeném prostoru a v určité pracovní době.

Dále řešíme omezené přístupové koridory na staveniště

a musíme zajistit nepřetržitý příjezd pro sanitky rychlé

záchranné služby do prostoru, který se bezprostředně

nachází pod nově přistavovanou částí pavilonu CH. Až po

úroveň prvního stropu ji proto plánujeme stavět po polovinách – když budeme pracovat na západní části objektu,

sanitky budou jezdit z východu, a naopak,“ přibližuje postup prací vedoucí projektu.

Metrostav_21_2019.indd 3

Martina Vampulová

Metoda Design & Build (Vyprojektuj & Postav)

se používá při zadávání staveb v oblasti dopravní

infrastruktury i pozemního stavitelství. Pro tuto

metodu je příznačná odpovědnost za projektovou

dokumentaci na straně zhotovitele, přičemž objednatel

ve svém zadání specifikuje většinou jen účel,

standardy, rozsah a někdy i další například výkonová

kritéria plnění. Výhodou použité metody je skutečnost,

že objednatel může přesněji předvídat cenu i lhůtu pro

dokončení. Metodu Design & Build běžně využívají

vedle soukromých investorů například i evropské

instituce jako Evropská banka pro obnovu a rozvoj nebo

Evropská investiční banka.

metrů měří tunel Breivik, který je součástí projektu

Rv. 555 Sotrasambandet v Bergenu. Tým Ing. Jiřího

Šacha z divize 5 zde dokončil jeho ražby. Zdař Bůh!

Český Těšín oslaví sté výročí otevřením muzea

Metrostav dokončil rekonstrukci budovy muzea na Hlavní třídě v Českém Těšíně (foto). Tým severomoravské

skupiny divize 1 na její obnově pracoval od března loňského roku. Objekt, který patří pod správu Muzea Těšínska,

byl už léta v havarijním stavu. Pro veřejnost se dlouhé roky nevyužíval a také depozitáře se z něj odstěhovaly už

v roce 1998. Město chce nyní jeho slávu obnovit – znovuotevření historické budovy s novými expozicemi plánuje

na červen příštího roku, kdy si připomene vznik Českého Těšína.

Vzpomínka na úspěšný film

Pro Metrostav poměrně nezvykle patří k celkovému rozšíření kapacity pracovišť úrazové chirurgie pavilonu CH

také zajištění instalace lékařské technologie, která musí

splňovat přísné požadavky na moderní a vysoce specializované oddělení krajské nemocnice.

Pavilon CH, kde bude tým Ing. Míčky pracovat, byl postaven v 50. letech 20. století a o 30 let později přestavěn.

„V té době, tedy před jeho oficiálním otevřením, se v jeho

prostorách natáčel známý film Skalpel, prosím (psychologické drama režiséra Jiřího Svobody s Miroslavem

Macháčkem a Janou Brejchovou, pozn. red.). O kvalitách

filmu svědčí i to, že se v roce 1985 ucházel o amerického

Oskara v sekci cizojazyčný film,“ připomíná oblastní ředitel Ing. Martin Stašek. „Za sebe ještě doplním, že jsme

velice rádi za tamní letos nově zrekonstruovaný pavilon

psychiatrie Z (foto č. 4), protože by nám v něm bylo

v nejhorším případě po dokončení stavby určitě dobře,“

uzavírá s úsměvem Ing. Hromádka, vedoucí výrobního

úseku divize 6 pro Jihočeský kraj.

Lenka Svobodová, foto Jan Luxík a archiv

Nemocnice České Budějovice

2

3

S ohledem na zásobu pitné vody

„Součástí stavby bude také vybudování kruhového objezdu, demolice stávajících objektů kolidujících s vedením

trasy a přeložky sítí,“ popisuje Ing. Kolebač. Už v prvním

čtvrtletí příštího roku by měl Metrostav provádět geo-

technický průzkum pro upřesnění podmínek pro založení

stavby. Zajímavostí je, že v záboru stavby se nacházejí

dílčí hlubinné studny, které jsou součástí systému studní,

z nichž je pitnou vodou zásobováno město Tarnov.

Ačkoli je celý projekt zatím teprve na začátku, Metrostav už má na co navazovat. Pro stejného investora totiž

dokončil stavbu mostu v nedalekém Chełmku a letos

v září proběhla po pěti letech pozáruční přejímka. Silnici

u Tarnova by měl Metrostav investorovi předávat dokončenou nejpozději v červnu roku 2023.

4

Stavební práce byly ukončeny v listopadu. „V současné době realizujeme požadavky nad rámec, a to

úpravy pro expozice v jednotlivých podlažích budovy,“

říká vedoucí projektu Ing. Milan Válek. Termín dokončení

rekonstrukce se prodlužoval kvůli změnám, s nimiž se

v projektu původně nepočítalo. Opravy roky brzdilo zpracovávání nejrůznějších studií, žádostí a především soudní

jednání s cílem vypořádání restitučních nároků.

Komplikace se statikou

Budova se přibližně 20 let nevyužívala, což se podepsalo

na jejím stavu. V suterénu byla zjištěna zvýšená vlhkost

kamenných základů i cihelných stěn. V krovu, trámech

pod stropními nosníky a ve zdivu se objevily stopy dřevokazných hub. Největší komplikace nastaly v souvislosti se

statikou. Podle projektové dokumentace měly například

být v prvním nadzemním podlaží odstraněny násypy na

stávajících klenbách. A to až na cihlu, aby bylo možné provést sanaci a posílit únosnost kleneb stříkaným betonem

s vloženou výztuží. „V průběhu prací se to ukázalo jako

nedostačující, a proto bylo na základě rozhodnutí statika

stanoveno, že bude nutné vybourat klenbový strop ve

střední části objektu,“ vysvětluje inženýr Válek. Jako naprosto nevyhovující se ukázaly také dřívější úpravy dřevěných stropních trámů nad třetím podlažím, kde se musel

rovněž vybudovat nový železobetonový strop.

Náročná rekonstrukce zdevastované budovy byla projektována s cílem zachovat historický ráz neoklasicistní

stavby z 19. století a zároveň ji přizpůsobit současným

požadavkům. Nově se budoval například osobní výtah

a stolový výtah pro dopravu knih.

Pod dohledem památkářů se repasovaly schodišťové

stupně a doplňovala dlažba. „Šlo o repliku historické dlažby, kde před zadáním do výroby bylo ještě nutné předložit

fyzické vzorky pracovníkům NPÚ. Podobně bylo nutné

předložit a odsouhlasit také odstín nátěru uliční fasády,“

připomíná vedoucí projektu. Vzájemná komunikace s památkáři však i přes spoustu jejich požadavků probíhala

podle inženýra Válka velmi dobře.

Blanka Růžičková, foto Drahoslav Ramík

 Muzeum Těšínska provozuje v regionu české části

Těšínského Slezska osm poboček. Jeho součástí

je například Archeopark v Chotěbuzi nebo Kotulova

dřevěnka v Havířově – Podlesí. Muzejní objekty má

také v Orlové, Petřvaldě, Jablunkově, Karviné nebo

v Životicích.

 Rekonstruovaná neoklasicistní budova v Českém

Těšíně nabídne po otevření stálé expozice mapující

historii, přírodu i život této oblasti, knihovnu,

studijní místnosti a prostory pro kulturní akce.

28.11.19 11:36