strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Rozbíhá se příprava důležité stavby v Polsku
Dnes už není žádnou výjimkou, že Metrostav realizuje
stavby i mimo Českou republiku. O stavbách na Slo
vensku nebo ve Skandinávii píšeme v našich novinách
poměrně často. Nejnovějším přírůstkem do seznamu
zahraničních zakázek je výstavba spojnice z dálnice A4
v polském Tarnově.
Tarnov (polsky Tarnów) leží v severovýchodní části
Malopolského vojvodství, asi v polovině cesty mezi Krakovem a Řešovem. A právě v Tarnově podepsali na začátku října zástupci Metrostavu Polska S.A. a Správy krajských komunikací v Krakově smlouvu o výstavbě spojnice
z dálnice A4 ve Wierzchosławicích se SAG v Tarnově.
Stavba je realizována metodou Design & Build, tedy
Vyprojektuj a Postav. „Metrostav zajišťuje jak projekt pro
stavební povolení, tak realizační dokumentaci stavby,“ říká vedoucí projektu Ing. René Kolebač z divize 4 s tím, že
v průběhu příštího roku by mohlo být vydáno stavební povolení a schválená dokumentace stavby. V prvním čtvrtletí
roku 2021 by pak měli stavbaři převzít staveniště a zahájit
stavbu. Půjde o silniční úsek v délce 2,6 km, na němž se
bude nacházet 800 m dlouhý most přes řeku Dunajec.
1
Nová zakázka v českobudějovické nemocnici
V Nemocnici České Budějovice se koncem listopadu
vedle pavilonu Z, který před časem přebudoval tým
Ing. Milana Hromádky z jihočeské oblasti divize 6, ob
jevilo logo Metrostavu. Přístaveb, nástaveb a úprav se
totiž dočká i pavilon CH (foto č. 1) včetně sousedního
objektu magnetické rezonance CH1. Na stavbě ve sdru
žení se vedle týmu Ing. Petra Míčky ze stejného oblast
ního zastoupení divize 6 podílí jako lídr firma OHL ŽS.
„Naši zakázku 21. listopadu oficiálně zahájil slavnostní
poklep základního kamene (foto č. 2), kde za Metrostav
měl kladívko v ruce obchodní ředitel společnosti Ing. Karel Volf, MBA, a náš oblastní ředitel Ing. Martin Stašek.
Staveniště jsme převzali následující pondělí a prvně se
připravili na přeložky sítí,“ popisuje nový vedoucí projektu
z Metrostavu Ing. Petr Míčka.
Monoblok urgentní chirurgie
Namísto dvou současných budov vyroste v areálu nemocnice v rámci první etapy projektu do března 2022 ucelený
monoblok urgentní chirurgie se sedmipodlažní novostavbou. Ta se bude nacházet nad původním příjezdem sanitek. Do současného objektu zasáhne zejména v oblasti
chodeb a vertikálních komunikací. Dále stavbaři vybudují
třípodlažní nástavbu nad sousedním pavilonem magnetické rezonance (CH1) a nadzemní spojovací chodbu mezi
oběma dotčenými budovami. Všem úpravám architekti
navrhli podobný výraz, jako mají ostatní objekty v areálu,
aby výsledný celek působil přirozeně.
Stavba s celkovým obestavěným prostorem téměř
83 000 m3 bude sloužit ke stejnému účelu jako ta současná, dojde ale k rozšíření a zlepšení jejího provozu –
obsáhne více operačních sálů, lůžkových stanic, oddělení
JIP i ambulancí. Nově potom vznikne centrální sterilizace
a rozšíří se šatny pro personál.
Složitá organizace s ohledem na pacienty
„Jako v každém jiném nemocničním areálu i my musíme
pracovat při zachovaném provozu zdravotnických oddělení – v pavilonu CH (foto č. 3) se konkrétně jedná o úrazo-
vou chirurgii – a nesmíme narušit magnetickou rezonanci
v objektu CH1. Stavbu proto od dotčených provozovaných
částí nemocnice oddělíme prachotěsnými zábranami. Zatímco u pavilonu CH mohou být stavební práce prováděny
pouze v pracovních dnech od 7 do 19 hodin, a to ručně,
nebo za použití ruční mechanizace, nástavbu pavilonu
CH1 mohou jeřáby montovat ze železobetonových prefabrikátů v omezeném prostoru a v určité pracovní době.
Dále řešíme omezené přístupové koridory na staveniště
a musíme zajistit nepřetržitý příjezd pro sanitky rychlé
záchranné služby do prostoru, který se bezprostředně
nachází pod nově přistavovanou částí pavilonu CH. Až po
úroveň prvního stropu ji proto plánujeme stavět po polovinách – když budeme pracovat na západní části objektu,
sanitky budou jezdit z východu, a naopak,“ přibližuje postup prací vedoucí projektu.
Metrostav_21_2019.indd 3
Martina Vampulová
Metoda Design & Build (Vyprojektuj & Postav)
se používá při zadávání staveb v oblasti dopravní
infrastruktury i pozemního stavitelství. Pro tuto
metodu je příznačná odpovědnost za projektovou
dokumentaci na straně zhotovitele, přičemž objednatel
ve svém zadání specifikuje většinou jen účel,
standardy, rozsah a někdy i další například výkonová
kritéria plnění. Výhodou použité metody je skutečnost,
že objednatel může přesněji předvídat cenu i lhůtu pro
dokončení. Metodu Design & Build běžně využívají
vedle soukromých investorů například i evropské
instituce jako Evropská banka pro obnovu a rozvoj nebo
Evropská investiční banka.
metrů měří tunel Breivik, který je součástí projektu
Rv. 555 Sotrasambandet v Bergenu. Tým Ing. Jiřího
Šacha z divize 5 zde dokončil jeho ražby. Zdař Bůh!
Český Těšín oslaví sté výročí otevřením muzea
Metrostav dokončil rekonstrukci budovy muzea na Hlavní třídě v Českém Těšíně (foto). Tým severomoravské
skupiny divize 1 na její obnově pracoval od března loňského roku. Objekt, který patří pod správu Muzea Těšínska,
byl už léta v havarijním stavu. Pro veřejnost se dlouhé roky nevyužíval a také depozitáře se z něj odstěhovaly už
v roce 1998. Město chce nyní jeho slávu obnovit – znovuotevření historické budovy s novými expozicemi plánuje
na červen příštího roku, kdy si připomene vznik Českého Těšína.
Vzpomínka na úspěšný film
Pro Metrostav poměrně nezvykle patří k celkovému rozšíření kapacity pracovišť úrazové chirurgie pavilonu CH
také zajištění instalace lékařské technologie, která musí
splňovat přísné požadavky na moderní a vysoce specializované oddělení krajské nemocnice.
Pavilon CH, kde bude tým Ing. Míčky pracovat, byl postaven v 50. letech 20. století a o 30 let později přestavěn.
„V té době, tedy před jeho oficiálním otevřením, se v jeho
prostorách natáčel známý film Skalpel, prosím (psychologické drama režiséra Jiřího Svobody s Miroslavem
Macháčkem a Janou Brejchovou, pozn. red.). O kvalitách
filmu svědčí i to, že se v roce 1985 ucházel o amerického
Oskara v sekci cizojazyčný film,“ připomíná oblastní ředitel Ing. Martin Stašek. „Za sebe ještě doplním, že jsme
velice rádi za tamní letos nově zrekonstruovaný pavilon
psychiatrie Z (foto č. 4), protože by nám v něm bylo
v nejhorším případě po dokončení stavby určitě dobře,“
uzavírá s úsměvem Ing. Hromádka, vedoucí výrobního
úseku divize 6 pro Jihočeský kraj.
Lenka Svobodová, foto Jan Luxík a archiv
Nemocnice České Budějovice
2
3
S ohledem na zásobu pitné vody
„Součástí stavby bude také vybudování kruhového objezdu, demolice stávajících objektů kolidujících s vedením
trasy a přeložky sítí,“ popisuje Ing. Kolebač. Už v prvním
čtvrtletí příštího roku by měl Metrostav provádět geo-
technický průzkum pro upřesnění podmínek pro založení
stavby. Zajímavostí je, že v záboru stavby se nacházejí
dílčí hlubinné studny, které jsou součástí systému studní,
z nichž je pitnou vodou zásobováno město Tarnov.
Ačkoli je celý projekt zatím teprve na začátku, Metrostav už má na co navazovat. Pro stejného investora totiž
dokončil stavbu mostu v nedalekém Chełmku a letos
v září proběhla po pěti letech pozáruční přejímka. Silnici
u Tarnova by měl Metrostav investorovi předávat dokončenou nejpozději v červnu roku 2023.
4
Stavební práce byly ukončeny v listopadu. „V současné době realizujeme požadavky nad rámec, a to
úpravy pro expozice v jednotlivých podlažích budovy,“
říká vedoucí projektu Ing. Milan Válek. Termín dokončení
rekonstrukce se prodlužoval kvůli změnám, s nimiž se
v projektu původně nepočítalo. Opravy roky brzdilo zpracovávání nejrůznějších studií, žádostí a především soudní
jednání s cílem vypořádání restitučních nároků.
Komplikace se statikou
Budova se přibližně 20 let nevyužívala, což se podepsalo
na jejím stavu. V suterénu byla zjištěna zvýšená vlhkost
kamenných základů i cihelných stěn. V krovu, trámech
pod stropními nosníky a ve zdivu se objevily stopy dřevokazných hub. Největší komplikace nastaly v souvislosti se
statikou. Podle projektové dokumentace měly například
být v prvním nadzemním podlaží odstraněny násypy na
stávajících klenbách. A to až na cihlu, aby bylo možné provést sanaci a posílit únosnost kleneb stříkaným betonem
s vloženou výztuží. „V průběhu prací se to ukázalo jako
nedostačující, a proto bylo na základě rozhodnutí statika
stanoveno, že bude nutné vybourat klenbový strop ve
střední části objektu,“ vysvětluje inženýr Válek. Jako naprosto nevyhovující se ukázaly také dřívější úpravy dřevěných stropních trámů nad třetím podlažím, kde se musel
rovněž vybudovat nový železobetonový strop.
Náročná rekonstrukce zdevastované budovy byla projektována s cílem zachovat historický ráz neoklasicistní
stavby z 19. století a zároveň ji přizpůsobit současným
požadavkům. Nově se budoval například osobní výtah
a stolový výtah pro dopravu knih.
Pod dohledem památkářů se repasovaly schodišťové
stupně a doplňovala dlažba. „Šlo o repliku historické dlažby, kde před zadáním do výroby bylo ještě nutné předložit
fyzické vzorky pracovníkům NPÚ. Podobně bylo nutné
předložit a odsouhlasit také odstín nátěru uliční fasády,“
připomíná vedoucí projektu. Vzájemná komunikace s památkáři však i přes spoustu jejich požadavků probíhala
podle inženýra Válka velmi dobře.
Blanka Růžičková, foto Drahoslav Ramík
Muzeum Těšínska provozuje v regionu české části
Těšínského Slezska osm poboček. Jeho součástí
je například Archeopark v Chotěbuzi nebo Kotulova
dřevěnka v Havířově – Podlesí. Muzejní objekty má
také v Orlové, Petřvaldě, Jablunkově, Karviné nebo
v Životicích.
Rekonstruovaná neoklasicistní budova v Českém
Těšíně nabídne po otevření stálé expozice mapující
historii, přírodu i život této oblasti, knihovnu,
studijní místnosti a prostory pro kulturní akce.
28.11.19 11:36