Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 3
1
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
Nová zazka včeskobudějovické nemocnici
V Nemocnici České Budějovice se koncem listopadu
vedle pavilonu Z, který před časem přebudoval tým
Ing.Milana Hromádky zjihočeské oblasti divize 6, ob-
jevilo logo Metrostavu. Přístaveb, nástaveb aúprav se
totiž dká ipavilon CH (foto č. 1) včetně sousedního
objektu magnetické rezonance CH1. Na stavbě ve sdru-
žení se vedle týmu Ing.Petra Míčky ze stejného oblast-
ho zastoupení divize 6 polí jako lídr firma OHL ŽS.
„Naši zakázku 21. listopadu oficlně zajil slavnost
poklep základního kamene (foto č. 2), kde za Metrostav
l klavko vruce obchodní ředitel společnosti Ing.Ka-
rel Volf, MBA, aš oblastní ředitel Ing.Martin Stašek.
Staveniště jsme převzali následucí pondělí aprvně se
připravili na přeložky sítí,“ popisuje nový vedoucí projektu
zMetrostavu Ing.Petr Míčka.
Monoblok urgentní chirurgie
Namísto dvou současných budov vyroste vareálu nemoc-
nice vrámci první etapy projektu do března 2022 ucele
monoblok urgentní chirurgie se sedmipodlní novostav-
bou. Ta se bude naczet nad původním příjezdem sani-
tek. Do soasného objektu zahne zejna v oblasti
chodeb avertikálních komunikací. Dále stavbi vybudují
třípodlažní nástavbu nad sousedním pavilonem magne-
tické rezonance (CH1) anadzemní spojovací chodbu mezi
oběma doenými budovami. Všem úpravám architekti
navrhli podobný výraz, jako mají ostatní objekty vareálu,
aby výsledný celek působil přiroze.
Stavba s celkovým obestam prostorem téměř
83000 m
3
bude sloužit ke stejnému účelu jako ta sou-
čas, dojde ale k rozšíření azlepšení jejího provozu –
obhne více operačních sálů, lůžkových stanic, odděle
JIP iambulancí. Nově potom vznikne centrální sterilizace
arozšíří se šatny pro personál.
Složitá organizace sohledem na pacienty
Jako vkaždém jiném nemocnním areálu imy musíme
pracovat při zachovaném provozu zdravotnických odděle-
ní – vpavilonu CH (foto č. 3) se konkrétně jedná oúrazo-
vou chirurgii – anesmíme narušit magnetickou rezonanci
vobjektu CH1. Stavbu proto od doených provozovaných
částí nemocnice oddělíme prachotěsnými zábranami. Za-
mco upavilonu CH mohou být stavební práce provány
pouze vpracovních dnech od 7 do 19hodin, ato r,
nebo za poití rní mechanizace, nástavbu pavilonu
CH1 mohou jeřáby montovat ze železobetonových pre-
fabrikátů vomezeném prostoru avurčité pracovní době.
le řešíme omezené přístupové koridory na staveniště
a musíme zajistit neetržitý příjezd pro sanitky rychlé
záchranné slby do prostoru, který se bezprosedně
nachází pod nově přistavovanou částí pavilonu CH. Až po
úroveň prvho stropu ji proto pnujeme stavět po polo-
vich – když budeme pracovat na západní části objektu,
sanitky budou jezdit zvýchodu, anaopak,“ přibližuje po-
stup prací vedoucí projektu.
Vzpomínka na úsšný film
Pro Metrostav poměrně nezvykle patří kcelkovému roz-
šíření kapacity pracovť úrazové chirurgie pavilonu CH
také zajišníinstalace lékařské technologie, která musí
splňovat přísné padavky na moderní avysoce speciali-
zované oddělení krajské nemocnice.
Pavilon CH, kde bude tým Ing.čky pracovat, byl po-
staven v50. letech 20. století ao30 let později přestavěn.
Vté době, tedy před jeho oficlním otevřem, se vjeho
prostorách natáčel známý film Skalpel, prosím (psycho-
logické drama režira Jího Svobody s Miroslavem
Macháčkem a Janou Brejchovou, pozn. red.). Okvalitách
filmu sí ito, že se vroce 1985 uczel oamerického
Oskara vsekci cizojazný film,“ připomíná oblastní ře-
ditel Ing.Martin Stašek. „Za sebe ještě doplním, že jsme
velice rádi za tamní letos nově zrekonstruovaný pavilon
psychiatrie Z (foto č. 4), prote by nám v m bylo
vnejhorším případě po dokoení stavby určitě dobře,“
uzavírá s úsvem Ing. Hromádka, vedoucí výrobho
úseku divize 6 pro Jihočeský kraj.
Lenka Svobodo, foto Jan Luxík aarchiv
Nemocnice České Budějovice
metrů měří tunel Breivik, který je součástí projektu
Rv. 555 Sotrasambandet vBergenu. Tým Ing. Jiřího
Šacha z divize 5 zde dokončil jeho ražby. Zdař Bůh!
Český Těšín oslaví sté výročí oteením muzea
Metrostav dokoil rekonstrukci budovy muzea na Hlavní třídě vČesm Těšíně (foto). Tým severomoravs
skupiny divize 1 na její obnově pracoval od března lsho roku. Objekt, který paí pod správu Muzea Těšínska,
byl už léta vhavarijním stavu. Pro veřejnost se dlouhé roky nevyíval ataké depozitáře se zněj odstěhovaly už
vroce 1998. Město chce nyní jeho slávu obnovit – znovuotevření historické budovy snovými expozicemi plánuje
na červen příšho roku, kdy si připomene vznik Českého Těšína.
Stavební práce byly ukoeny v listopadu. „V sou-
časné době realizujeme padavky nad rámec, a to
úpravy pro expozice v jednotlivých podlažích budovy,“
říká vedoucí projektu Ing.Milan Válek. Termín dokonče
rekonstrukce se prodlužoval kvůli změnám, s nimiž se
vprojektu původně nepočítalo. Opravy roky brzdilo zpra-
coní nejrůzjších studií, žádostí a především soudní
jednání s cílem vypořádání restitučních nároků.
Komplikace se statikou
Budova se přiblně 20 let nevyužívala, což se podepsalo
na jejím stavu. Vsutenu byla zjišna zvýšená vlhkost
kamenných základů icihelných stěn. Vkrovu, trámech
pod stropními nosníky ave zdivu se objevily stopy dřevo-
kazných hub. Nejtší komplikace nastaly vsouvislosti se
statikou. Podle projektové dokumentace měly například
t vprvním nadzemním podlaží odstrany násypy na
stávacích klenbách. Ato až na cihlu, aby bylo možné pro-
st sanaci aposílit únosnost kleneb síkam betonem
svloženou výztí. „Vprůběhu prací se to ukázalo jako
nedostačující, aproto bylo na základě rozhodnutí statika
stanoveno, že bude nutné vybourat klenbový strop ve
střední části objektu,“ vysvětluje inženýr Válek. Jako na-
prosto nevyhovucí se ukázaly také dříí úpravy dřevě-
ch stropních trámů nad třetím podlažím, kde se musel
rovněž vybudovat nový železobetonový strop.
Nárná rekonstrukce zdevastované budovy byla pro-
jektována slem zachovat historický ráz neoklasicistní
stavby z19. století aroveň ji přizpůsobit současm
požadavm. Nově se budoval například osobní výtah
astolový výtah pro dopravu knih.
Pod dohledem patkářů se repasovaly schodišťové
stupně adoplňovala dlažba. „Šlo orepliku historické dlaž-
by, kde před zadáním do výroby bylo ještě nutné předlit
fyzické vzorky pracovkům NPÚ. Podobně bylo nut
edložit aodsouhlasit také odstín náru ulní fady,
ipomíná vedoucí projektu. Vzájemná komunikace spa-
tkáři však ipřes spoustu jejich požadavků prohala
podle ienýra Válka velmi dobře.
Blanka Růžková, foto Drahoslav Rak
Muzeum Těšínska provozuje vregionu české části
šínsho Slezska osm poboček. Jeho součástí
je například Archeopark vChotěbuzi nebo Kotulova
evěnka vHavířově – Podle. Muzejní objekty má
také vOrlové, Petřvaldě, Jablunkově, Karviné nebo
vŽivoticích.
Rekonstruovaná neoklasicistní budova vČeském
šíně nadne po otevření stálé expozice mapující
historii, přírodu iživot této oblasti, knihovnu,
studijní místnosti aprostory pro kulturní akce.
Rozhá se příprava důležité stavby vPolsku
Dnes už není žádnou výjimkou, že Metrostav realizuje
stavby imimo Českou republiku. O stavbách na Slo-
vensku nebo ve Skandinávii píšeme vnašich novinách
porně často. Nejnovějším přírůstkem do seznamu
zahraničních zakázek je výstavba spojnice zdálnice A4
vpolském Tarnově.
Tarnov (polsky Tarnów) lí v severovýchodní části
Malopolského vojvodství, asi vpolovině cesty mezi Kra-
kovem aŘešovem. Aprávě vTarnově podepsali na začát-
ku října zástupci Metrostavu Polska S.A. aSprávy kraj-
ských komunikací vKrakově smlouvu ovýstavbě spojnice
zdálnice A4 ve Wierzchosławich se SAG vTarnově.
Stavba je realizona metodou Design & Build, tedy
Vyprojektuj aPostav. „Metrostav zajišťuje jak projekt pro
stavební povolení, tak realizační dokumentaci stavby,“ ří-
ká vedoucí projektu Ing.René Kolebač zdivize 4 stím, že
vprůběhu příštího roku by mohlo být vydáno stavební po-
volení aschválená dokumentace stavby. Vprvním čtvrtletí
roku 2021 by pak měli stavbi převzít staveniště azajit
stavbu. Půjde osilnní úsek vdélce 2,6 km, na němž se
bude nacházet 800 m dlouhý most přes řeku Dunajec.
S ohledem na zásobu pitné vody
„Součástí stavby bude také vybudoní kruhového objez-
du, demolice stávajících objektů kolidujících s vedením
trasy aeložky sítí,“ popisuje Ing.Kolebač. Už vprvm
čtvrtletí příštího roku by měl Metrostav provádět geo-
technický pzkum pro uesnění podmínek pro založe
stavby. Zajímavostí je, že vzáboru stavby se nacházejí
lčí hlubinné studny, které jsou součástí systému studní,
z nichž je pitnou vodou zásobováno město Tarnov.
Ačkoli je celý projekt zatím teprve na začátku, Metro-
stav už má na co navazovat. Pro stejho investora totiž
dokončil stavbu mostu v nedalekém Chełmku a letos
vzáří prohla po pěti letech poruční přejímka. Silnici
uTarnova by měl Metrostav investorovi předávat dokon-
čenou nejpozději včervnu roku 2023.
Martina Vampulová
Metoda Design & Build (Vyprojektuj & Postav)
se používá při zadávání staveb voblasti doprav
infrastruktury ipozemního stavitelství. Pro tuto
metodu jeíznačná odpovědnost za projektovou
dokumentaci na straně zhotovitele, přemž objednatel
ve svém zaní specifikuje většinou jen účel,
standardy, rozsah aněkdy idalší například výkonová
kritéria plnění. Výhodou použité metody je skutečnost,
že objednatel může přesněji předvídat cenu iltu pro
dokončení. Metodu Design & Build běžně vyívají
vedle soukroch investorů například ievrops
instituce jako Evropská banka pro obnovu arozvoj nebo
Evropská investiční banka.
2
3 4
Metrostav_21_2019.indd 3Metrostav_21_2019.indd 3 28.11.19 11:3628.11.19 11:36
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2019, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102348): (0/1) (354 ms)

Rendering Strana 3 (102343): (0/1) (396 ms)

Rendering Strana 2 (102341): (0/1) (396 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2898/vth118510-1.jpg

 i2898/vth118512-1.jpg

 i2898/bg102343.svg

 i2898/vth118517-1.jpg

 i2898/vth118506-1.jpg