Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 3
es padesát let starý pavilon XI v prské Úsední
vojenské nemocnici v Praze-Střešovicích se nedávno
podrobil komplet rekonstrukci, aby odpodal mo-
derním zdravotnickým standardům 21. století. V sou-
časnosti v něm probíhá místní kolaudač šetření
a sdredivize 1 a společnosti BAK dohží nad od-
straňováním posledních drobných závad.
Rozeběhly se i uživatelské ejímky jednotlivých
odlení, jež umožní, že v lednu pavilon opět zaplní zdra-
votníci a pacienti, ktí budou moci využít i noneuro-
chirurgické pracovišs operačním sálem a intraoperační
magnetickou rezonancí v jeho suterénní přístavbě.
„Pavilon jsme rekonstruovali za částečného provo-
zu,“ říká vedoucí projektu Ing. Martin Sirotek z divize 1
a vysvětluje: V ízemí totiž po celou dobu stavby plně
fungovalo už dříve zmodernizované Ambulantní interní
a tělovýchovně kařské oddělení, pro které jsme museli
zachovat nepřerušený přísun všech dií včettopení
a vzduchotechniky. Stavbu omezoval i neustálý pohyb
chodců, pro něž jsme udržovali bezpečný průchod.
Zděný pavilon XI s obestavěným prostorem téměř
60 000 byl postavev padesátých letech minulého
století, dva suterény, čti nadzemní podlí a nad
částí půdorysu ve tvaru dvojitého T i podkroví. Jeho
stávající stav nevyhovoval po stránce provozní ani z po-
žárního a tepelně-technického hlediska.
Hlavní částí rekonstrukce proto bylo vybudování čt
nových požárních únikových schodišť na konch budo-
vy a osazení šesti výtačtevakuačních žkových
a dvou osobch. No ře dispozice si vyžádalo mno-
ho vnitřních úprav, do zateplené fasády byla osazena nová
okna. Byly vyměněny podlahy, provedeny opravy izolací
i střechy a vybudony nové strojovny, rozvody instala,
původ systém vytápění Critall nahradily radiátory.
Po rekonstrukci bude v pavilonu pracovat téměř
190 zaměstnanců, kteří se budou starat o ambulance
a 190 pacientů na žkových odděleních včetně léčebny
dlouhodobě nemocných. Zatímco oddělení kožní nebo in-
terní si po stavební stránce nevyžádala zvláštní úpravy, na
psychiatrii musely t vleprostory upraveny za-
oblením rohů, zajištěním oken, zabezpečením koncových
prvků elektrorozvodů, aby si pacienti nemohli ublížit.
Samostatnou čásprojektu byla suterénní ístavba
neurochirurgického pracovišs operačním sálem a vy-
šetřovnou magnetické rezonance, kde musela být v ku-
lovém prostoru s průměrem šest metkolem magnetu
použita výhradně nerezová ocel, a to i do železobetonu.
Magnetická rezonance už od srpna pracuje ve zkušeb-
m provozu a až odborná firma dokončí montáž zdravot-
nických technologií i do zbylých částí pavilonu XI, začne
UVN nabízet své služby opět v lepším prostředí.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
dokončení ze str. 1
O historickém dni hovořili v projevech také zástupci Mo-
ravskoslezského kraje, kteří novou komunikaci vnímají
jako podnět pro další rozvoj regionu i česko-slovensko-
-polsspolupráce. Ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth
pak za sdružení zhotovitelů poděkoval za to, že právě
Metrostav a jeho partneři ve sdružedostali íležitost
nový, téměř osm kilometrů dlouhý úsek rychlostní silnice
s desítkou mostů postavit.
„Nový úsek jsme stali jako jeden tým ve sdrení
s firmou Doprastav a společností MAX BÖGL a JOSEF
KRÝSL a jeho stavbu jsme zahájili v dubnu 2005 slav-
nostním poklepem na základní kámen v Třanovicích,
vzpomíná vedoucí projektu Ing. Michael Dibon z divize 4.
Trasa R/48 vede zvlněným terénem, kvůli kterému jsme
na 7,85 km dlouhém úseku nočtpruhosilnice mu-
seli vykopat přes 900 000 m³ zeminy a téměř polovinu z ní
navršit ve vysokých náspech o pár set metdál.“
Projekt kromě vybudování vlastní rychlostní silni-
ce zahrnoval také demolici 11 objektů, výstavbu sou-
visejících místních komunikací, zárubních zdí a téměř
25 000 m² protihlukových stěn. Mezi více než 120 nově
budovanými objekty bylo i 10 mostních, ze kterých si
pozornost zasluhuje zejména 728 metrů dlouhá silniční
estakáda přes údolí řeky Stonávky a obec Třanovice.
Estakáda má ináct polí, z nichž středních jedenáct
má rozpon 55,5 metru a krajní pole jsou o 10 a půl metru
kraí. Silnice na mostě je v základním uspádání čt-
pruho se středním dělim pásem, v polovině lky
je rozšířená o ipojovací a odbočovapruh, a proto je
železobetonová deska mostovky navržená s proměnlivou
šířkou. Pro kažjízdní směr stavaři podle projektu vy-
budovali samostatnou mostní konstrukci.
Kvůli složitým kladovým poměrům je estakáda
hlubinně založená na vrtaných pilotách, vetknuch do
navětralého lovce. S výjimkou opěr je založení řešeno
pro každou mostní konstrukci samostatně. Železobetono-
základové patky nesou dva sloupy šestiúhelníkového
průřezu, jež podepírají nosnou konstrukci mostu z oce-
lobetonového spřaženého spojitého trámového nosníku
s horní železobetonovou mostovkou. Most proczí až
12 metrů nad terénem a zpevňují jej příhradová ztužidla.
Náspy, které místy tvoří silnič těleso, byly velmi
mohuta musely t vybudony s dostatečným ed-
stihem, aby byly dobře konsolidované, nna nich byl
proveden cementobetonový povrch vozovky.
V projektu komunikace byla zahrnuta i řešení pro
ochranu životního prostředí,říká Ing. Dibon. Vybudovali
jsme proto i čti menší rámové železobetonové mosty,
které silnici předějí es erozrýhy nebo biokoridory
a umožňují pohyb velké zvěře i drobnějších živočichů.
Nový úsek rychlostní silnice je postaven citlivě ke své-
mu okolí, a prote uleí stávající přetížekomunikaci
procházecí obcemi, je pro oblast velkým přínosem.
Blanka Hrdinová, Lenka Svobodová
foto Josef Husák
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Pavilon XI ve sešovické nemocnici omládl
1
Nový úsek silnice R/48 odlehčí přeženou trasu
2
Na špičce Císského ostrova u Trojského jezu zal
v říjnu tým Ing. Davida Štochla z divize 6 budovat ma-
lou vodní elektrárnu. Mezi „malé“ ji řajeplánova-
výkon do 3 MW, v porovnání s omezenou plochou,
na ž vzniká, je to však pořádvelstavba, která
se sží vejde na staveniště stísněné korytem Vltavy
a podbabským plavebním kanálem (foto č. 1).
„Je velvýhoda, že na úzkém ostrohu, lemovaném
vodou, můžeme pro zajištění nejdelší strany stavební
jámy využít hotovou podzemní milánskou stěnu, která pů-
vodně měla sloužit ze své druhé strany jako opevnění pro
rozšíření plavebního kanálu,“ uvádí Ing. Štochl a pokraču-
je: „Pracujeme zde jako lídr ve sdružení se společnostmi
Skanska DS a Navimor-Invest a i díky naší divizi 7, která
pro s zemní práce, už me nad jezem hotovou
jednoduchou beraněnou štětovou jímku a stavební jáma je
rozpracovaná na první kotevní úroveň. Momentálně nám
nejvíc dává zabrat budování dolní dvojité pojízdné mky,
které probíhá za jiných podmínek, než očekával projekt.
Dno vývaru pod jezem měly před odplavením ochránit
betonové bloky a balvany, které tam byly uleny i mo-
dernizaci jezu před 30 lety. Oproti předpokladům je ak
vymleaž na pevné podloží v asi timetrové hloubce
a původní štětová stěna je rozvalená. Stavba jímky tak za-
čala až po potápěčském průzkumu a probíhá z nasypané
pracovní plošiny beraněním štětovnic. Pracovplošinu
si bagr v řečišti neustále posunuje to, co před sebou
vyží, esype za sebe a vytvoří si základnu pro další
práci (foto č. 2). Teprve až jímku dokončí, budou se moci
naplno rozeběhnout zemní práce.
Vlast objekt strojovny pro generátory a rozvodnu
nad dma Kaplanovými turbínami bude z vodostaveb-
ního železobetonu a jeho řez ve výkresové dokumentaci
připomíná ponorku – nad uzavřená spodní technologická
patra jako „periskop“ vystupuje úzké přístupo scho-
diště, jež svým vyvýšeným vstupem zajistí vodotěsnost
suchých částí budovy, protože všechny nižší přístupy
i montážní otvory budou uzavíratelné vodotěsnými po-
klopy. Vstupní podlaží bude asi půl metru nad úrovní
hladiny stoleté vody, novou bezobslužnou elektrárnu se
stávajícím velínem Trojského jezu propojí lávka.
Nosné železobetonové konstrukce strojovny budou
založené pod úrovní základů levého jezového pilíře a bu-
dou do něj částečně zasahovat. Pilíř není založený na
únosném podloží, jak měl být, ale na štěrkovém polštáři,
a tak jej po vybourání musí uzavřít pilotová sna a jeho
klady zpevní trysková injekž a mikropiloty.
„Zemní práce tu vůbec nejsou jednoduché, echen
vytěžený materl tot musíme z ostrova okamžitě od-
žet, a co budeme potřebovat pro zásyp, budeme muset
znovu ivézt, popisuje způsob výstavby Ing. Štochl
a vysvětluje: „Kromě toho, že tu pro deponii horniny
opravdu není místo, ve stavebním povolení nám investor
stavby nařídil, že v průtočném profilu Vltavy nesmíme po-
nechat žádný stavební materiál, který by mohl v přípa
povodně zast koryto řeky či plavebho kanálu.“
Pokud stavbu na Císařském ostrově v Praze nezdrží
neočekávané povodně, měla by být malá vodní elektrárna
Troja uvedena do provozu v červenci 2009.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Malá vodní elektrárna na co nejmenší ploše
Stavba, která nesmí rušit nárné hosty
Přepychový pětihvězdičkový hotel Hilton Praha po-
ebuje rozšířit svou restaurační kapacitu. Prostory
jeho devátého nadzemního podlaží, kde donedávna
bylo jen technické zázemí hotelu (foto č. 1), proto ožily
stavebním ruchem, který muco nejnenápadněji vy-
budovat novou přepychovou restauraci s vyhlídkovými
terasami přímo nad nejluxusnějším hotelovým patrem
s prezidentským apartmá. Komplikovanou stavbu řídí
tým Ing. Pavla Trojana z divize 9.
„Postavit restauraci není tak složité,“ tvrdí Ing. Trojan
a s pousmáním dodává: „My ji ak stavíme ve výšce
45 met, nad rušnou uli, za plného provozu pětihz-
dičkového hotelu, s anglicky mluvícími partnery a navíc
přes zimu. Náročné hosty v patře pod sebou nesmíme
vyrušit, a proto třeba k demolicím používáme místo ob-
vyklých sbíjek tišší diamantovou techniku (foto č. 2).
stupce investora nám takaždý den ráno schvaluje
naplánované práce a ty hlučné navíc právo kdykoliv
zazat, i když je jinak smíme provádět ve ední den
od desíti do ti a v sobotu můžeme začít jen o hodinu
později. Nedělní klid však nesmíme rušit vůbec, takže
koordinace prací je tu víc než složitá.
Stavba zala letos v říjnu. V současnosti hotel
z poloviny odkrytou střechu a ky nepřízni poča
zažil i nepřetržihlídky i sněhu a dešti, kdy se divize
9 musela postarat, aby do hotelu nezateklo. Demolice
stávajících konstrukcí by měly skončit do konce roku, za
další měsíc by měla být hoto provizorní secha i oce-
lová konstrukce patra, kterou novou prosklenou fasádou
opatří divize 7. Investor naléhá na zkrácení termínu prací,
a tak by hosté ksný výhled z nové restaurace mohli ob-
divovat už koncemíštího léta. Zatím si však stavebního
ruchu nad hlavou nesmějí ani všimnout.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
21
1 2
Na slavnostní den si každý rád odnesl upomínku Pohled vzhůru odhaluje ocelovou konstrukci estakády
Metrostav_22_07.indd 3 12/17/07 9:25:46 AM
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2007, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (104404): (0/1) (222 ms)

Rendering Strana 3 (104403): (0/1) (263 ms)

Rendering Strana 2 (104402): (0/1) (262 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3186/vth121076-1.jpg

 i3186/vth121077-1.jpg

 i3186/bg104403.svg

 i3186/vth121078-1.jpg

 i3186/vth121075-1.jpg