Nový katastrální úřad
v Hradci Králové se líbí
18. prosince 2007 / 22 / XIX
více na str. 2
Ptáme se: Ing. Michaela Dibona,
hl. stavbyvedoucího z divize 4 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Pavilon XI ve střešovické nemocnici
omládl str. 3
Malá vodní elektrárna na co
nejmenší ploše str. 3
Radost v motolské nemocnici
Čtrnáctideník Metrostavu přeje
všem svým stálým čtenářům
klidné a pohodové Vánoce
a pro nadcházející rok
tolik zdraví, štěstí a elánu,
aby to vystačilo na celých
dlouhých 366 dní roku 2008.
KRátCe / aKtUáLNĚ
Metrostav staví
až v Košicích
Divize 1 Metrostavu uspěla
v soutěži na generálního
dodavatele stavby až na
Slovensku a v listopadu
zahájila druhou etapu
výstavby multifunkčního
centra Optima v jihovýchodní části Košic. Na staveništi
dnes tým Ing. Jana Šlajse řídí práce na zakládání objektu,
kanalizačních a vodovodních řadech, retenční nádrži
a kolektoru pro inženýrské sítě. Do konce září 2008 zde
na ploše téměř 14 000 m² vybuduje velkoprostorový
obchodně-zábavní komplex s multikinem pro více
než 1400 diváků a s rozsáhlým parkovištěm o ploše
36 000 m². Naváže tím na stávající nákupní centrum
s hypermarketem a v souladu s územním rozhodnutím je
doplní i o oddychovou a zábavní část.
po k r a č o v ání n a s t r. 3
Důstojné sídlo sŽDC
Nabídka pro žáky devátých tříd
Divize 3 – partner
zlínského festivalu
V průběhu Mikulášského
setkání ředitel divize 3 Jiří
Procházka podepsal smlouvu
se Zdeňkem Skaunicem,
výkonným ředitelem
Mezinárodního festivalu
filmů pro děti a mládež. Čtyřicátý osmý ročník filmové
přehlídky proběhne ve Zlíně od 1. do 8. června 2008
a divize 3 Metrostavu bude jeho partnerem již po čtvrté.
Vloni nad rámec tradičního partnerství navíc uspořádala
úspěšnou soutěž Stavebnice, při níž děti stavěly z kostek
Lega model Univerzitního centra, které ve Zlíně staví
tým Martina Churaně.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2008
Ve dnech 25. a 26. ledna 2008 se v Krkonoších uskuteční
Zimní sportovní hry Metrostavu, kterých se může zúčastnit
každý zaměstnanec naší společnosti. V pátek 25. ledna
proběhne přebor v obřím slalomu na sjezdovce Stoh ve
Špindlerově Mlýně a v sobotu 26. ledna budou v areálu
na Horních Mísečkách muži závodit v běhu na 5 km a ženy
poběží 3 km trať. Přihlásit se je možné jak na jednotlivé
závody, tak i na oba, oproti poslednímu ročníku her však
Metrostav závodníkům nezajišťuje ubytování, jenom po
oba dny dopravu autobusem z Prahy a zpět. Přihlašovací
formulář na Zimní sportovní hry najdete ještě před
Vánocemi na intranetu Metrostavu.
Metrostav_22_07.indd 1
Nový úsek silnice R/48
Šťastné vydechnutí, verše Petra Bezruče i pochvalná
slova na adresu stavbařů provázely 29. listopadu slavnostní otevření posledního úseku rychlostní silnice
R/48 mezi Horními Tošanovicemi a Dolním Žukovem,
stavby, kterou měla od začátku roku 2005 ve své režii
především divize 4 Metrostavu.
Při slavnostním stříhání pásky se tu totiž sešli nejen
zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury České
republiky a Ředitelství silnic a dálnic ČR, jimž se pro
výstavbu této strategické severomoravské komunikace
podařilo získat od Evropské unie dotaci ve výši více než
37 milionů euro, ale také představitelé regionu a starostové přilehlých měst a obcí i řada místních obyvatel. Právě
oni neskrývali radost, že spolu s kamiony konečně zmizí
smog, hluk a hlavně strach, protože staré a zoufale přetížené silnici I/48 se zde neřeklo jinak než „Silnice smrti“.
Denně totiž po ní v obou směrech obcemi projíždělo až
dvacet tisíc aut a odehrávaly se na ní dopravní nehody
často s těmi nejtragičtějšími následky.
„Podobně jako básník tohoto kraje Petr Bezruč jsme
nepřestávali věřit, že kde je vůle, bude jednou i cesta,
a jsem rád, že jsme se po 2880 dnech od založení našeho
sdružení skutečně dočkali. Všem, kdo se o to zasloužili,
bych chtěl poděkovat,“ řekl starosta Horních Tošanovic
Ing. Petr Martiňák, předseda občanského sdružení, které
léta bojovalo za výstavbu rychlostní silnice R/48.
Vaše redakce
Společný projekt Metrostavu a Střední školy technické
z Prahy 4 představil ředitel SŠT Ing. Ivo Košař a Ing. Pavel
Šplíchal z Metrostavu také na dvanáctém ročníku výstavy
Schola Pragensis, který proběhl 22. – 24. listopadu 2007
ve výstavních prostorách Kongresového centra Praha.
Na přehlídce, věnované možnostem studia na středních
školách všech typů v Praze, vyvolal velký zájem žáků
devátých tříd a jejich rodičů nejen nabídkou finančního
zabezpečení smluvních žáků po celou dobu jejich studia,
ale i možností perspektivního zaměstnání s náborovým
příspěvkem po absolvování školy.
Stavba, která nesmí rušit náročné
hosty str. 3
V pátek 7. prosince premiér České republiky Mirek Topolánek slavnostně otevřel nově zrekonstruované lůžkové křídlo C dětské části Fakultní nemocnice v Motole
(foto č. 1). Stavbu ve sdružení vedl tým Josefa Majera
z divize 9 Metrostavu a proběhla za plného provozu.
Při malé slavnosti, jíž se zúčastnili i zástupci ministerstva zdravotnictví v čele s jeho prvním náměstkem Bc. Markem Šnajdrem, obchodní ředitel Metrostavu
Ing. Pavel Pilát předal řediteli nemocnice JUDr. Ing. Miloslavovi Ludvíkovi, MBA, spolu se zlatým pamětním klíčem
i certifikát potvrzující dar kombinovaného inkubátoru
Giraffe ®OmniBed™, jenž nemocnici věnovaly společnosti
ze zhotovitelského Sdružení Motol – Metrostav, UNISTAV
a OHL ŽS – spolu s firmami HELIKA a PORO-KLIMA, jako
poděkování za vstřícnost i trpělivost při obtížné stavbě.
„Nikomu na světě se dosud nepodařilo zrekonstruovat takto velkou nemocnici za provozu,“ řekl ředitel FNM
Miloslav Ludvík a pokračoval: „Budova už od doby své
výstavby v 70. letech minulého století trpěla řadou závaž-
1
ných stavebních nedostatků a první etapa rekonstrukce
zatím v odpovídající prostředí proměnila jen její středovou komunikační vertikálu a jedno lůžkové křídlo, kde
nyní na jednotlivých odděleních probíhá zkušební provoz
přístrojů. V nejbližší budoucnosti však zahájíme práce
na přípravě druhé, dokončovací etapy, v níž dojde nejen
k rekonstrukci dalších křídel nemocnice, ale i k dostavbě
traktu moderních operačních sálů. Věříme, že v roce 2010
už bude celá budova důstojným prostředím odpovídat
špičkovým lékařským týmům, které u nás pracují.“
Celkové náklady na první etapu rekonstrukce přesáhly
jednu miliardu korun. Podařilo se za ně odlehčit a potom
zesílit nosný skelet křídla budovy a přistavět k němu novou prosklenou část se schodištěm a výtahy. V nově řešených dispozicích stavbaři vybudovali patro lékařských
pokojů a mléčné kuchyně, tři technická podlaží a 10 pater
špičkově vybavených, nejvýše 3lůžkových pokojů pro
186 nejmladších pacientů – kojenců či novorozenců,
s nimiž na pokoji bude moci celý den být i jejich matka.
Součástí stavby byla i nová jednotka intenzivní péče.
V nemocnici bude nejen špičkové lékařské vybavení, ale i světově ojedinělá zabezpečovací technika. Jako
první nemocnice v republice totiž v Motole budou mít
i integrovaný čipový systém, který nejenže obsáhne evidenci všech přístrojů, ale díky čipům na náramcích zajistí
i bezpečné označení každého pacienta jeho jménem, diagnózou a léky, jež užívá. „Kromě toho nám čipy umožní
sledovat i pohyb dětí a jejich rodičů po budově a znemožní
přístup nepovolaných osob do zabezpečených prostor,“
pochlubil se na tiskové konferenci Miloslav Ludvík.
do ko n č ení n a s t r. 2
Pracovníci Správy železniční dopravní cesty oslaví
v lednu pětileté trvání své společnosti už v novém
důstojném sídle v Dlážděné ulici. Ředitel divize 3 Jiří
Procházka ukončil jeho rekonstrukci 11. prosince předáním symbolického zlatého klíče do rukou generálního ředitele SŽDC Ing. Jana Komárka (foto).
Dva propojené domy, jejichž historie sahá až do
15. století, sloužily potřebám správy železnic už od roku
1872, kdy je zakoupila Česká severní a Turnovsko-kralupsko-pražská dráha. „Od roku 1908 v nich 10 let působilo
i ředitelství CK rakouských státních drah pro tratě České
severní dráhy a krátkou dobu zde sídlilo i prvorepublikové ministerstvo železnic,“ připomněl osudy objektu
Ing. Komárek. „Naše společnost se tak vlastně vrací do
historického sídla správy železniční dopravní cesty.“
„Náročná přestavba na omezeném staveništi v centru
Prahy a pod dozorem památkářů trvala necelých 14 měsíců a mohli jsme ji včas dokončit jen díky vstřícnému přístupu všech zúčastněných,“ ocenil spolupráci investora,
technického dozoru a projektantů Jiří Procházka.
Oficiálního předání stavby se mimo jiných hostů
zúčastnil také Jiří Hodač, náměstek ministra dopravy,
a generální ředitel Metrostavu Jiří Bělohlav, který mohl
posoudit nejen práci týmu divize 3, vedeného Ing. Stanislavem Červeným, ale i dílo ocelářů divize 7 a pracovníků
provozu TZB z divize 9, kteří se na stavbě podíleli. Kvalitním provedením náročné rekonstrukce Metrostav dokázal
SŽDC, že umí dobře stavět nejen dopravní stavby.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
12/17/07 9:25:23 AM